پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۰
گزارش مركز پژوهش ها از حال و آينده  صنايع پتروشيمي ايران
002145.jpg
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي گزارش مربوط به بررسي عملكرد شركت ملي پتروشيمي و پيش بيني خود از آينده اين صنعت در ايران را منتشر كرد.
به گزارش خبرنگار ما مركز پژوهش ها تصريح دارد: در حال حاضر با احتساب ظرفيت هاي جديد توليد در متانول خارك، پارازايلين و MTBE، ظرفيت نصب شده صنعت پتروشيمي ايران به ۸/۱۶ ميليون تن در سال رسيده كه در مقايسه با توليد ۷/۳ ميليون تني در سال ۷۵ از رشدي سريع در اين صنعت حكايت دارد.
در اين گزارش كه به درخواست كميسيون صنايع و معادن مجلس تهيه شده آمده است: دسترسي به خوراك مجتمع هاي پتروشيمي و نيروي كار متخصص و ارزان، سبب شده ايران در توليد محصولات پتروشيمي مزيت نسبي داشته باشد، انتظار مي رود درآمد حاصل از فروش محصولات طرح هاي مرحله يك و دو پتروشيمي تا ۷/۲ ميليارد دلار در سال افزايش يابد. با توجه به سرمايه گذاري  در اين طرح ها كه ۷/۳ ميليارد دلار برآورد شده است، مسؤولان پتروشيمي اين طرح ها را سودآور ارزيابي مي  كنند.
مركز پژوهش ها ابراز اميدواري كرده تا پايان برنامه سوم، مرحله ۳ از برنامه استراتژيك پتروشيمي انجام شود و ظرفيت هاي توليد ناخالص پتروشيمي در ايران به ۳۰ ميليون تن در سال افزايش يابد. خوراك مورد نياز براي اجراي اين مرحله از محل پروژه پارس جنوبي تأمين خواهد شد. برآورد شده حدود ۱۲۰ هزار بشكه ميعانات گازي از سه فاز پارس جنوبي به دست آيد.
در ادامه آمده است: با وجود گذشت ۳۶ سال از بنيانگذاري صنعت پتروشيمي در كشور از نظر فناوري و مهندسي اصولي به خارج متكي هستيم از اين رو قراردادهاي مهندسي تفصيلي، مهندسي تجهيزات، نصب و راه اندازي با شركت هاي خارجي صاحب فناوري منعقد مي شود.
مركز پژوهش ها با اشاره به وضع توليد جهاني محصولات پتروشيمي مي افزايد: طي دهه ۹۰ ميلادي توليد محصولات پتروشيمي در سطح جهان از ۴۰۰ ميليون تن به ۷۰۰ ميليون تن در سال رسيد كه رشدي حدود ۷۵درصد را نشان مي دهد. پيش بيني مي شود در دهه اول قرن ۲۱ ميلادي اين رقم به يك ميليارد تن افزايش يابد. در اين گزارش پيش بيني شده سهم نيم درصدي ايران از توليد محصولات پتروشيمي تا پايان برنامه سوم به ۱/۲ درصد برسد. در حال حاضر شركت ملي صنايع پتروشيمي براي دستيابي به اين منظور به بهبود كيفيت توليدات خود توجه كرده و به دريافت استانداردهاي جهاني روي آورده است.
در ادامه آمده است: در دهه گذشته در صنعت پتروشيمي توجه فراواني به فعاليت هاي تحقيق و توسعه شده است. امروزه در ۹ واحد تحت پوشش شركت ملي صنايع پتروشيمي، واحدهاي تحقيق و توسعه فعاليت دارند و بيش از ۱۵۰ پروژه تحقيقاتي در حال اجراست.
مركز پژوهش ها مي افزايد: شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران در سال هاي اخير به موازات خصوصي سازي تعدادي از واحدهاي كوچك خود نظير مجتمع هاي توليد فارابي، آبادان، پازارگاد، كربن ايران، پوليكاي كرج، سهام شركت هاي پتروشيمي اراك و خارك را در بورس تهران عرضه كرده است. در پايان اين گزارش اعلام شده، شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران جلب سرمايه گذاري مستقيم خارجي را در دستور كار خود قرار داده، شركت ملي صنايع پتروشيمي درنظر دارد با جلب سرمايه هاي خارجي به مناطق ويژه اقتصادي عسلويه و بندر امام تعدادي از طرح هاي سرمايه گذاري خود را به اجرا بگذارد.

گزارش
اقتصاد
رويداد
گفت وگو
|  اقتصاد  |  رويداد  |  گزارش  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |