شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۶
خشك كردن دريا براي احداث تأسيسات پتروشيمي در عسلويه
با اجراي پروژه تراكم ديناميكي در منطقه عسلويه، بيش از ۵۰ هكتار زمين از خليج فارس استحصال و به خشكي افزوده شد.
عضو هيأت مديره شركت خدمات زيربنايي مؤسسه جهاد توسعه (از شركت هاي وابسته به وزارت جهاد كشاورزي) با بيان اين مطلب گفت: عمليات تراكم ديناميكي در منطقه عسلويه جهت افزايش توان باربري خاك هاي دانه اي و فاقد چسبندگي (يا با چسبندگي كم) كاربرد دارد.
مهندس حبيب الله براتي در مورد نحوه انجام اين پروژه اظهار داشت: در منطقه ويژه انرژي پارس و در مجتمع پتروشيمي عسلويه، عمليات گسترده اي درزمينه ايجاد تأسيسات مربوط به گاز و صنايع پتروشيمي صورت گرفته است. در بعضي از قسمت هاي ساحلي منطقه محدوديت زمين وجود داشت و ما با انجام پروژه تراكم ديناميكي و با استفاده از نخاله خاك هاي به جا مانده از احداث تأسيسات در ديگر نقاط عسلويه، قسمت هايي از خليج فارس را به مساحت ۵۰ هكتار خشك كرده ايم تا تأسيسات مورد نياز در آن احداث شود.
وي افزود: عمق خاكريزي از صفر تا ۱۸ متر متغير بوده و در بعضي از قسمت ها ما با خاكريزي ۳ متر از سطح آب بالاتر قرار گرفته ايم.
براتي درمورد روش اجراي اين عمليات گفت: خاك هايي كه از بالادست آمده را داخل دريا مي ريزند و با رها كردن وزنه هايي به وزن ۱۵ تا ۳۵ تن از فاصله ۱۰ تا ۳۰ متري عمل كوبش انجام مي شود. عمل تأثيرات كوبش و ميزان تراكم حاصله، بستگي به وزن وزنه انتخاب شده، ارتفاع آن، جنس خاك و تعداد ضربات در هر سيكل دارد. براي انجام اين كار از جرثقيل هاي سنگين به ظرفيت ۶۰ الي ۱۵۰ تن و همچنين دستگاه كوبش ديناميكي سريع (RIC) كه در هر دقيقه ۶۰ بار و در هر بار ۹ تن نيرو وارد مي كند، استفاده مي كنيم.
وي افزود: مجتمع پتروشيمي عسلويه در بخشي از منطقه ويژه انرژي پارس جنوبي و در فاصله ۲۹۰ كيلومتري جنوب شرقي بندر بوشهر قرار دارد. مرحله اول طرح استحصال اراضي در طول سال (حدود ۲ هزار و ۳۵۰ متر) و به عرض ۴۰۰ متر با ۱۰۰ متر پيشروي در دريا در نظر گرفته شده بود (حدود ۱۰۰ هكتار) كه هم اكنون ۵۰ هكتار آن آماده شده است. بخش هاي مختلف طرح استحصال شامل عمليات خاكريزي در دريا، حفاظت از خاكريز انجام شده و عمليات بهسازي خاكريز ريخته شده جهت احداث سازه هاي مجتمع پتروشيمي است.
براتي در ادامه گفت: باتوجه به نوع مصالح و روش خاكريزي كه به صورت ريختن در آب است بافت خاك سست مي شود و براساس تجربيات موجود تراكم نسبي خاك در اين شرايط حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است. در اين حالت نشست پذيري مصالح در حالت بارگذاري استاتيك قابل توجه بوده و مهمتر آن كه پتانسيل نشست در اثر بارهاي ديناميكي و زلزله بسيار زياد است. همچنين به دليل وجود ذرات ماسه اي و سيلتي در خاك، در شرايط سست، بروز پديده روانگرايي و به دنبال آن كاهش ظرفيت باربري خاك محتمل است. به اين جهت، شرايط فوق ايجاب مي كند كه خاك ريخته شده تا حذف پتانسيل روانگرايي و تأمين مشخصات مورد نياز بخش هاي مختلف مجتمع از نظر ظرفيت باربري و نشست مجاز بهبود يابد.
وي افزود: براساس بررسي هاي انجام شده باتوجه به جنس مصالح (خاك)، شرايط وجود آب، ضخامت خاكريزي و امكانات موجود در كشور، روش تراكم عميق ديناميكي به عنوان روش بهسازي منطقه انتخاب شده است و براي انجام اين عمليات وزنه هاي ۱۵ تا ۳۵ تني از فاصله ۱۰ تا ۳۰ متري در شبكه اي با فواصل مشخص (۲ ۲xتا۶ (۶x رها مي شوند. البته تراكم خاك را براساس نوع سازه اي كه قرار است روي آن احداث شود، تعيين كرده و عمل كوبش انجام مي شود. براي سازه هاي سنگين تراكم بيشتر و براي سازه هاي سبك تراكم كمتر در نظر گرفته مي شود. البته قبل از احداث هرگونه سازه بر اين اراضي ابتدا آزمايش هاي لازم صورت مي گيرد و در صورتي كه بستر با استانداردها منطبق بود، سازه احداث مي شود.

نحوه تعيين مديرعامل شركت هاي تخصصي قانونمند مي شود
۱۷ تن از نمايندگان مجلس با ارائه طرحي كه داراي يك ماده واحده و يك تبصره است، نحوه تعيين مديرعامل، رئيس و اعضاي هيأت مديره شركت هاي مادر تخصصي را قانونمند كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ما نمايندگان در توجيه علت ارائه طرح آورده اند: «چون در اجراي احكام و سياست هاي برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، شركت هاي مادر تخصصي بعضاً شكل گرفته و يا در حال شكل گيري هستند، انتخاب مديران كارآمد و هيأت مديره متخصص و پرهيز از تعيين افراد غيرمرتبط با مأموريت هاي محوله از جمله اصولي است كه قاعدتاً بايد اجرايي شود تا اشراف و تسلط تجربي و تخصصي اعضاي هيأت مديره و مديرعامل را بر موضوع فعاليت شركت هاي زيرمجموعه تضمين كند، براين اساس طرح ذيل تهيه و جهت طي مراحل قانوني تقديم مي شود».
براساس مفاد اين طرح، انتصاب يا تمديد حكم مديرعامل، رئيس و اعضاي هيأت مديره شركت هاي مادر تخصصي صرفاً از بين مديران شركت مادر تخصصي يا شركت هاي دولتي زيرمجموعه با داشتن حداقل پنج سال سابقه مديريت و مدرك تحصيلي اخذ شده از مراكز آموزش عالي، مجاز است.
قوانين و مقررات مغاير از تاريخ تصويب اين قانون بلااثر است.

رويداد
اقتصاد
بانك و بورس
گزارش
گفت وگو
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  رويداد  |  گزارش  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |