سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۰۰
Infor.htm
آموزش ACDSee 5.0
قسمت آخر
نمايش اسلايد
002425.jpg

روش جالبي كه در ACD See براي نمايش تصاوير وجود دارد، استفاده از دستور Slide Show مي باشد. مي توانيد تصاويرتان را با زمانبندي مورد نظر و با جلوه هاي دلخواه به نمايش درآوريد. براي اين كار از منوي Tools گزينه Slide Show را انتخاب نماييد. كادري گشوده مي شود، كه در قسمت Style مي توانيد نمايش اسلايدها را از بين دو حالت موجود انتخاب كنيد. حالت اوليه نمايش اسلايد با جلوه اي ساده و ابتدايي مي باشد و حالت دوم استفاده از جلوه هاي زيبا براي نمايش تصاوير است.
در كادر Slide Show مي توانيد مسير پوشه ها و فايلها را مشخص نماييد. در قسمت Sequence نحوه به نمايش درآمدن و در Delay زمان آن را تعيين كنيد. اگر Repeat را فعال كنيد پس از پايان، تصاوير دوباره به نمايش درمي آيند. با فعال سازي Show text Captions متن هر تصوير نيز مشاهده مي گردد. در اين صورت با كليك بر روي Configure كادري مشاهده مي  گردد كه با فعال سازي Header و Footer مي توانيد سرصفحه و پاصفحه تصوير را فعال سازيد و سپس جهت و پس زمينه را تعيين نماييد و متن دلخواه را تايپ كنيد و رنگ و قلم آن را انتخاب نماييد. پس از پايان تنظيمات روي OK كليك كنيد و Start را بفشاريد تا نمايش اسلايد ها آغاز گردد.
بهينه سازي تصوير در ACDSee يكي ديگر از كاربردهاي ACD See رتوش مختصر تصاوير و تغييرات بر روي آنها مي باشد. به اين صورت كه مي توان به غير از مواردي كه در قسمت هاي قبل گفته شد، از منوي Tools بر روي Exposure كليك نمود و تنظماتي را در كادر گشوده شده بر روي تصوير انجام داد و نور آن را كم و زياد نمود.
002435.jpg

با كليك بر روي Auto تنظيمات نور به صورت خودكار انجام مي شود و با كليك بر روي Reset تنظيمات دوباره آغاز مي گردد. سه گزينه Black، White و Gamma را نيز مي توان به صورت دستي تعيين نمود. دوپيش نمايش موجود شما را در انتخاب بهترين حالت ياري مي رسانند. سه گزينه Prompting نيز در مواردي قابل استفاده مي باشند.
پس از تنظيمات دلخواه بر روي Apply كليك نماييد.
شايد استفاده از گزينه Open In Editor براي ويرايش يك تصوير مفيدتر و كامل تر باشد. اين گزينه را از منوي Tools برگزينيد.
ثبت كردن صفحه نمايش در ACD See
ممكن است تا به حال با برنامه هاي مختلفRecorder و يا Screen Copture كار كرده باشيد. همان طور كه مي دانيد اين برنامه ها يا به صورت مستقل وجود دارند و يا به عنوان برنامه  جانبي در كنار برنامه ديگر قرار دارند. در اين برنامه نيز شما مي توانيد، ازمنوي File گزينه Acquire Images و سپس Screen Capture را انتخاب كنيد. كادري باز مي شود كه در قسمت Source مي توانيد محدوده ثبت تصوير خود را تعيين كنيد كه مي تواند پنجره، موضوع، ناحيه و يا محيط كاري تان باشد.
مي توانيد اشاره گرماوس را غير فعال سازيد و مقصد خود را تعيين نماييد. در پايين كادر نيز كليد ميانبر آن انتخاب مي شود. پس از انجام تنظيمات كافيست بر روي Start كليك كنيد.
بهينه كردن كيفيت نمايش تصوير
همه مانيتورها تصاوير را به صورت مشابهي نشان نمي دهند. شما مي توانيد با ACD See تا حدي gamma را اصلاح نماييد تا كيفيت نمايش بهتري داشته باشيد. ارزش gamma به ميزان ۱/۰ بدون هيچ اصلاحي نرمال است. ارزش  هاي كمتر gamma تصوير را تيره مي كند در حالي كه ارزش هاي بيشتر آن را روشن مي كند. همچنين مي توان هنگام چاپ، تنظيمات گاما را در تصوير اعمال نمود.
002430.jpg

براي اعمال gamma Currection
۱) روي Tools/ Option كليك كنيد.
۲) در كادر محاوره اي گزينه ها روي Display كليك كنيد.
۳) در صفحه نمايش، كادر بازبيني Enable gamma Correction را انتخاب كنيد.
۴) در كادر آن شماره اي را از ۰۰/۰ تا ۰۰ ۲‎/تايپ كنيد يا نمايش دهنده Slider را براي تنظيم گاماي تصوير بكشيد.
جستجوي فايل ها
طبيعي است كه براي يافتن تصاويرتان در ACD See به Search احتياج داريد. اين گزينه از منوي Edit و يا با كليد ميانبر۳ F قابل دسترس است. با كليك بر روي آن كادر مربوط در سمت چپ صفحه باز مي شود. در اينجا مي توانيد نام فايل را تايپ كنيد و مسير قرارگيري آن را مشخص نماييد. در قسمت Advanced تنظيمات ديگر را انجام دهيد و سپس بر روي Start كليك كنيد.
نحوه نمايش فايل ها در
ACD See
قبل از اين كه بخواهيم يك تصوير را به طور تمام صفحه مشاهده كنيم، بهتر است فهرست آنها را ببينيم. براي اين كار از منوي View گزينه Mode را برگزينيد. زيرمنوي آن شامل گزينه هاي مختلف مي باشد مانند: نمايش تصاوير به صورت كوچك همراه با جزئيات، نمايش تصاوير به صورت كوچك، نمايش به صورت آيكون بزرگ، كوچك، فهرست، جزئيات و كنار هم. در پايين زيرمنو مي توانيد اندازه Thumbnails را مشخص نماييد.
نكته: در حالت تمام صفحه مي توانيد با دكمه هاي Page Up و Page down و يا دكمه Space بين تصاوير مرور كنيد و يا از منوي View گزينه go to را برگزينيد و زيرمنوي آنها را انتخاب كنيد. فراموش نكنيد در حالت تمام صفحه نمايش تصوير دكمه + تصوير را جلو و - به عقب مي برد.
استفاده از زمان هاي Shell
مي توانيد هر گونه فايلي را با كاربردهاي ويندوز ادغام كنيد. براي استفاده از آنها:
۱) روي file/shell كليك كنيد.
۲) يكي از چهار گزينه زير را انتخات كنيد.
Open :اين گزينه فايلي را باز مي كند كه برنامه پسوند فايل  با آن ادغام شده است.
:Edit اين گزينه فايلي را باز مي كند كه از پيش فرض برنامه ويرايش فايل استفاده مي كند.
: Open With اين گزينه كادر محاوره اي Open With را نمايش مي دهد.
: Edit With اين گزينه كادر محاوره اي Edit With را نمايش مي دهد. جايي كه مي توانيد يك برنامه را براي ويرايش فايل انتخاب كنيد.

فرمتهاي فشرده سازي تصاوير تحت وب
002420.jpg

اولين و مهمترين نكته كه در ساخت تصاوير جهت استفاده در وب بايد مورد توجه قرار گيرد، فرمت و قالب بندي آنها است. دو فرمت فايل استاندارد تصوير كه در وب استفاده مي شوند: فرمت GIF (كه سرنام كلمه هاي Graphics Interchange Format) و فرمت Jpeg(كه سر نام كلمه هاي Joint Photographic Exprets Group) مي باشد. علاوه بر اين دو قالب، قالب سومي نيز به نام PNG (كه سرنامه كلمه Portable Network Graphics ) وجود دارد. به نظر مي رسد كه اين فرمت بهترين فرمت ذخيره سازي تصاوير جهت وب مي باشد. اما متأسفانه مرورگرهاي قديمي اين فرمت را پشتيباني نمي كنند. در صورت تمايل شما مي توانيد از اين فرمت فايل استفاده كنيد ولي  توجه داشته باشيد كه تمام مرورگرها نمي توانند فايلهايي را با فرمت PNG بخوانند.
يكي از چيزهايي كه هنگام ذخيره سازي تصاوير بايد بسيار به آن توجه كنيد محدوديت  پهناي باند اينترنت مي باشد. به صورتي كه شما براي انتقال يك تصوير زيبا با حجم ۲ مگا بايت به يك مودم ۸/۲۸ نياز داريد و مودم هايي با سرعت پايين تر هنگام انتقال اين تصوير دچار مشكل مي  گردند. ولي اين بدان معنا نيست كه شما نمي توانيد يك تصوير بزرگ را در وب انتشار دهيد، منظور اين است كه كاربران اينترنت شايد براي نمايش يك تصوير ۴ مگابايت منتظر نمانند.
فرمتهاي فشرده سازي در پايين آوردن حجم و اندازه فايل تا حد زيادي مي توانند شما را ياري دهند بدون اين كه به كيفيت نمايش تصاوير صدمه اي برسانند.
فرمت JPEG 
اين فرمت با توجه به نياز شما مي تواند ايده آل ترين فرمت فشرده سازي باشد. اين فرمت جهت ارسال تصاوير تمام رنگي استفاده مي گردد، مخصوصاً  كه در اين فرمت مي توانيد ۱۶ ميليون رنگ مختلف را نمايش دهيد. فرمت JPEG اطلاعات رنگي تصوير را حفظ مي كند اما از روش Lossy براي فشرده سازي استفاده مي كند. براي ذخيره سازي تصاوير در فتوشاپ با اين فرمت شما بايد مد رنگي تصاويرتان را به RGB تبديل نماييد. لابد مي پرسيد چرا RGB ؟ زيرا مد RGB مد رنگي مورد استفاده براي تمام مانيتورهاست.
نكته: هر بار كه شما يك فايل تصويري را در فرمت JPEG ذخيره مي نماييد مقداري از داده ها هنگام فرآيند فشرده سازي از بين مي روند. اين كار باعث ايجاد بلوكها و نوارهايي از رنگ در تصويرتان مي شود. هيچ گاه تصويري كه داراي فرمت JPEG است را مجدداً  با همان فرمت ذخيره ننماييد.
002440.jpg

فرمت GIF 
فرمت فايل ديگري كه شما مي توانيد جهت استفاده تصاوير در وب از آن استفاده كنيد GIF  است. تعداد رنگهاي موجود در اين فرمت ۲۵۶ رنگ مي باشد. از اين فرمت شما مي توانيد جهت ساخت تصاوير متحرك در Image Realy استفاده كنيد.
فرمت PNG
در فتوشاپ شما از دو نوع فرمت PNG جهت فشرده سازي تصاوير مي توانيد استفاده مي كنيد كه عبارتند از: ۸ بيت و ۲۴ بيت.
در فرمت PNG-۸ از ۸ بيت رنگ (۲۸) استفاده مي گردد و بيشتر براي تصاويري كه داراي نواحي يكدست رنگ مي باشند استفاده مي شود. اين فرمت خيلي خوب جزيياتي مانند نقشهاي ترسيم شده، آرمها يا طرحهايي كه حاوي متن مي باشند را حفظ مي نمايد.
نكته: اگر مي خواهيد كه افراد بيشتري از صفحه وب شما ديدن كنند از فرمت PNG-۸ استفاده نكنيد. زيرا مرورگرهاي قديمي اين فرمت پشتيباني را نمي كنند. فرمت PNG-۸ از روش فشرده سازي lossless استفاده مي نمايد. در اين روش هيچ داده از تصوير هنگام فرآيند فشرده سازي از بين نمي رود. اندازه تصاوير در اين فرمت نسبت به فرمت GIF ۱۰ تا ۳۰% كوچكتر مي باشد. در فرمت PNG-۲۴ از ۲۴ بيت (۲۲۴) رنگ استفاده مي شود و بيشتر براي تصاويري كه تغييرات شدت رنگ در آنها تدريجي است استفاده مي گردد. شفافيت چند سطحي توسط اين فرمت در تصاوير، پشتيباني مي گردد.

آيا مي دانيد كه ؟
002445.jpg
آيا مي دانيد در هر دقيقه در دنيا چند كامپيوتر به ويروس آلوده مي گردند؟
طبق آخرين تحقيقات انجام شده در دنيا، در هر دقيقه ۵ كامپيوتر به ويروس آلوده مي گردند. عمده ترين روش آلوده سازي را مي توان از طريق اينترنت دانست.
آيا مي دانيد كه چگونه مي توان از آلوده شدن كامپيوتر خود جلوگيري كرد؟
ويروس ها برنامه هايي هستند كه توسط افراد ماجراجو جهت ايجاد اختلال در كامپيوتر هاي ميزبان ايجاد مي گردند. روش هاي زيادي براي مقابله با آن پيشنهاد مي شود كه مهمترين آنها عبارتند از: ۱- از برنامه هاي ضدويروس استفاده كنيد. ۲- از down load كردن فايلهاي ناشناخته خودداري نماييد. ۳- از باز كردن Email هاي ناشناخته جداً خودداري كنيد. ۴- از فايلهاي كامپيوتر خود به صورت مرتب فايلهاي پشتيبان تهيه نماييد.
آيا مي دانيد چگونه يك آلبوم ديجيتال بسازيد؟
توسط برنامه Album DIY شما به سادگي مي توانيد عكسهاي خانوادگي خود را به صورت يك آلبوم كامپيوتري در آوريد و آن را به يك فايل اجرايي در آوريد. اين برنامه در كليه ويندوزهاي ۹۸/ME/NT/2000/XP قابل اجرا مي باشد. شما مي توانيد اين برنامه را از آدرس اينترنت www.webttack.com/get/albumdiy.shtml دريافت نماييد.
آيا مي دانيد كه چگونه فايلهاي از دست رفته را در كامپيوتر بازيابي نماييد؟
يكي از برنامه هايي كه علي رغم كوچك بودن مي توان به نحو احسن در بازيابي فايلهاي از دست رفته به شما كمك كند برنامه Active است.
اين برنامه در ظرف چند دقيقه كليه اطلاعات موجود در روي كامپيوتر شما را جست وجو كرده و تمامي فايلهاي قابل بازيافت را ليست مي نمايد. براي دريافت اين برنامه شما مي توانيد به آدرس www.itprodownloads.com مراجعه كنيد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |