دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۰۶- July, 14, 2003
بست نشينان
000235.jpg
براي نخستين بار در تاريخ مجالس شوراي اسلامي بود كه چهار نماينده جوان كه از سوي دانشجويان انتخاب شده بودند در اعتراض به فشارهاي وارده بر دانشجويان در محل مجلس متحصن شدند.
اين چهار تن از همان ابتداي وقوع حوادث اخير با حضور در محل خوابگاه دانشجويان از نزديك شاهد وقايع پيش آمده بودند.
آنها براي حمايت از جنبش دانشجويي كشور ابتدا با درخواست از هيات رئيسه مجلس براي تشكيل جلسات غيرعلني در خصوص حوادث اخير دانشگاه ها، سعي كردند تا از نظرات مسئولين اطلاعاتي و امنيتي در مورد سرنوشت دانشجويان بازداشت شده آگاه شوند.
اين جلسات تشكيل شد، وزيران اطلاعات، كشور و علوم و فرمانده نيروي انتظامي در مورد علل اغتشاش هاي اخير و نقش بيگانگان و رسانه هاي صوتي و تصويري ضد انقلاب خارج از كشور در تبديل يك اعتراض صنفي به اغتشاش محدود شهري توضيح دادند . آنان در عين حال از بروز حادثه خوابگاه طرشت ابراز تأسف كردند. در همين جلسه گرچه نمايندگان مجلس از هماهنگي مديريت و عملكرد مدبرانه نيروهاي انتظامي و امنيتي تقدير كردند ، اما چهار تن از نمايندگان يعني خانم حقيقت جو و آقايان يوسفيان و ميثم سعيدي و موسوي خوئيني از پاسخ هاي هيچيك از آنها به پرسش هاي خود در مورد عوامل حمله به كوي دانشگاه علامه طباطبايي، ضرب و شتم و بازداشت دانشجويان و ... قانع نشدند و بر پايه همين دريافت خود روش ديگري برگزيدند.
آنها به خبرنگاران نگفتند كه حركت بعديشان چه خواهد بود. ولي خود به دنبال مطالعه موارد تحصن انجام شده در مجالس پيش از انقلاب رفتندتا ببينند كساني كه اقدام به بست نشيني و بيتوته در مجلس كردند چه كساني بودند؟ خواسته هايشان چه بود؟ در مدت تحصن چه كردند؟ و آيا حركتشان با موفقيت همراه بود يا خير؟
مطالعه آنها عمدتا بر روي بست نشيني دكتر محمد مصدق در مجلس شوراي ملي بود. او پيش از رسيدن به مقام نخست وزيري يك بار ۹۰ روز در مجلس تحصن مي كند، تحصن وي مورد حمايت مردم قرار گرفته و واكنش شديد مخالفان را در پي داشته است.
نتيجه جمع بندي نمايندگان جنبش دانشجويي از مطالعه تاريخ گذشته اين بود كه همه بست نشيني ها و بيتوته كردنها موفقيت آميز بوده است.
آنها تصميم به تحصن مي گيرند و آن را در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي بيان كرده و در مجلس مي مانند.
ويژگي تحصن نمايندگان محدود بودن آن (۴۸ ساعت) و عدم طرح خواسته اي براي پايان دادن به آن بود آنها اعلام كردند كه در اعتراض به وضع موجود بويژه بازداشت تعداد زيادي از دانشجويان اقدام به تحصن كرده اند.
پس از پايان مصاحبه مطبوعاتي نمايندگان متحصن اين سئوال براي رسانه هاي گروهي ايجاد شد كه تحصن آنها به چه شكلي خواهد بود؟ براي نمايندگان هم مشخص نبود كه آيا معناي تحصن اين است كه در يك جا بنشينند و يا اينكه به كارهاي روزمره خود برسند ولي شب را در مجلس بمانند، آنها با استفاده از تجربه گذشتگان به كارهاي روزمره خود پرداختند ولي شب را در مجلس ماندند وصبح فردا در جلسه علني شركت كردند. كساني كه مخالف تحصن آنها بودند با طرح مسائلي مانند اينكه در جاي خنك نشسته و با خوردن ميوه و شيريني و غذاي آماده مجلس، تحصن كرده اند و يا همراهي فاطمه حقيقت جو توسط همسرش و اينكه اگر اجازه دهند ما هم زن و بچه خود را بياوريم در تحصن آنها شركت مي كنيم ،از تحصن آنها انتقاد كردند.در مقابل
عده اي از نمايندگان با دفاع از آنان خواستار پيوستن به حركتشان شدند كه البته عملا كسي به ايشان نپيوست.
پس از پخش خبر تحصن نمايندگان كه در شبكه هاي خبري سراسر جهان انعكاس وسيعي يافت، تلاشها براي پايان دادن به تحصن آغاز شد. نمايندگان جناح اقليت كه مخالف تحصن بودند تلاش كردند تا با تشكيل هياتي از سوي مهدي كروبي، رئيس مجلس كار تحصن پايان گيرد.
نمايندگان جناح اكثريت نيز با اين تلاش موافق بودند اما قصد آنها اين بود كه تحصن انجام شده پيش از پايان وقت ۴۸ ساعت خود با نتايج عملي همراه شود.
تلفن دفتر كروبي هم لحظه اي آرام نداشت، از همه جناح ها و دستگاه ها به رئيس مجلس پيشنهاد مي شد كه سريعا به تحصن خاتمه دهد. او هم به نمايندگان متحصن گفت كه كارشان را به مصلحت ندانسته و از آنها حمايت نخواهد كرد. هر چند كه در عمل به شدت آنها را مورد حمايت قرار داد. صبح اولين روز تحصن، حركت نمايندگان جهت ديگري يافت. آنها ديگر تنها به عنوان اعتراض به وضع موجود متحصن نبودند بلكه خواسته اي را مطرح كردند.
آنها خواستار اجراي مصوبه شورايعالي امنيت ملي در مورد ضرورت سپردن دانشجويان بازداشتي به وزارت اطلاعات بودند.
اين خواسته مورد حمايت كروبي قرار گرفت و او رسما از دبير شورايعالي امنيت ملي خواست تا گزارشي در مورد نحوه اجراي اين مصوبه را ارائه كند.
با آنكه شايعاتي مبني بر نبودن چنين مصوبه اي نيز وجود داشت كروبي به عنوان يكي از اعضاي شورايعالي امنيت ملي وجود اين مصوبه را تكذيب نكرد و با درخواست از حسن روحاني براي ارائه گزارشي از نحوه اجراي آن عملا وجود مصوبه را تاييد كرد.
بالاخره با تلاش هاي دو جناح اقليت و اكثريت مجلس، كروبي موفق به تشكيل يك گروه چهارنفره از نمايندگان مجلس براي پيگيري اجراي مصوبه شورايعالي امنيت ملي شد، اعضاي اين هيات را دو نفر از جناح اكثريت (محسن صفايي فراهاني و كيان ارثي) و دو نفر از جناح اقليت (سيد محمد مير محمدي و حسن ابوترابي) تشكيل دادند. خواسته نمايندگان متحصن مورد تاييد جناح اقليت مجلس نيز بود. كما اينكه ابوترابي نماينده قزوين و عضو هيات پيگيري خواسته هاي متحصنين، موضوع بازداشت دانشجويان و عدم واگذاري آنها به وزارت اطلاعات را سوء تدبير و سوءمديريت و نه سوء نيست دانست.
زماني كه هيات مذكور، موفق شد با بعضي از دانشجويان بازداشتي در زندان اوين ملاقات كند، تحصن نيز پيش از موعد به پايان رسيد.
صفايي فراهاني كه به همراه ابوترابي از محل بازداشت دانشجويان در اوين ديدن كرده بود، گفت كه دانشجويان از وضعيت خود ابراز رضايت كرده و ظاهرا فشاري به آنها وارد نشده است.
با آغاز تعطيلات تابستاني مجلس تحصن نمايندگان پايان يافت،عده ديگري از دانشجويان كه عضو شوراي مركزي تحكيم وحدت هم بودند دستگير شدند.اما تعدادي از دانشجويان كه گويي مي خواهند همه روشها از جمله دست به دامن مقامات خارجي شدن را آزمايش كنند در دوران تعطيلي كوتاه مجلس نامه اي براي كوفي عنان دبير كل سازمان ملل نوشتند و از عوامل فشار بر جنبش دانشجويي شكوه كردند. كوفي عنان هنوز به اين نامه پاسخ نداده است.
اين گروه از دانشجويان پيش از نوشتن اين نامه قصد داشتند مقابل دفتر سازمان ملل در تهران بست بنشينند اما چهار نماينده تحصن كننده آنها را از اين كار برحذر داشتند. دانشجويان اين درخواست را اجابت كردند و نشان دادند با وجود خشمي كه از تحولات اخير دارند، مي خواهند در چارچوب جنبش اصلاحي درون نظام مبارزه كنند و به اصلاحات اميدوار بمانند.

تروريسم هروئين
000250.jpg
مقامات دولت تاجيكستان اخيرا درباره به خطرافتادن ثبات اين كشور در اثر قاچاق مواد مخدر از افغانستان هشدار داده و گفته اند روبروشدن با تهديدهاي ناشي از قاچاق و آنچه تروريسم هروئين خوانده مي شود، نيازمند عزم جدي بين المللي و افزايش همكاري و كمك كشورهاي جهان است.
به گفته فيض الله گادويف رئيس بخش مبارزه با مواد مخدر وزارت كشور تاجيكستان، مقدار هروئين ضبط شده در چهار ماه ابتداي سال ۲۰۰۳،  دو برابر مدت مشابه در سال قبل بوده است.
عوض يولداشف يكي ديگر از مقامات مسئول مبارزه با مواد مخدر تاجيكستان نيز در مصاحبه اي كه اخيرا با خبرگزاري ايتارتاس داشته، بر نياز دوشنبه به كمكهاي خارجي در مبارزه با حمل و نقل مواد مخدر تاكيد كرده است. به گفته او تنها زماني مي توان به تجارت مواد مخدر پايان داد كه يك ائتلاف بين  المللي براي اين كار ايجاد شود و تمام اهرم هاي ممكن براي برخورد با تروريسم هروئين به كار گرفته شود.
به نظر مي رسد مقامات تاجيك، در فضاي بين المللي پس از حادثه ۱۱ سپتامبر به عمد در سخنانشان از كلماتي نظير ائتلاف يا تروريسم استفاده مي كنند. در واقع آنها با به كاربردن اين كلمات قصد دارند توجه ايالات متحده را به مشكل بزرگ مواد مخدر در منطقه جلب كنند و در اين كار تا حدودي هم موفق بوده اند.
ايالات متحده اخيرا ۴/۲ ميليون دلار براي كمك به مبارزه تاجيكستان با قاچاق مواد مخدر اختصاص داده است. اما گفته هاي اخير يولداشف نشان مي دهد مقامات تاجيك اين كمك را براي برخورد جدي با مشكل ناكافي مي دانند.
پس از پايان جنگ داخلي ۵ ساله تاجيكستان در سال ۱۹۹۷، همواره ثباتي شكننده در اين كشور حكمفرما بوده است. براساس برآورد سازمان ملل متحد، در حال حاضر حدود ۸۰درصد از جمعيت ۲/۶ ميليون نفري تاجيكستان در فقر به سر مي برند و اين فقر فراگير رشد راديكاليسم را به دنبال دارد.
اخيرا مقامات قزاقستان، قرقيزستان و تاجيكستان نسبت به افزايش فعاليت حزب التحرير كه يك حزب تندرو مذهبي است هشدار داده اند. به نظر مي رسد اين حزب كه پيشتر بيشترين فعاليت خود را در ازبكستان متمركز كرده بود، پس از سركوب بي رحمانه اعضايش توسط دولت ازبكستان به فعاليت بيشتر در كشورهاي ديگر منطقه آسياي مركزي روي آورده باشد.
مركز اصلي فعاليتهاي حزب التحرير، دره فرغانه است كه از سه كشور قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان مي گذرد. اين حزب هرگز راسا در اقدامات خشونت آميز يا تروريستي دست نداشته است، اما حساسيت مقامات امنيتي منطقه نسبت به فعاليتهاي آن، از تاثيري ناشي مي شود كه بر جنبش هاي مسلحانه و تندرويي چون جنبش اسلامي ازبكستان مي گذارد. اين جنبش كه بعدا به حزب اسلامي تركستان تغيير نام يافت، يك گروه مسلح تندرو از جواناني بود كه تحت تاثير تبليغات حزب التحرير قرار داشتند. اين گروه در سالهاي ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ چند حمله تروريستي را در پايتخت ازبكستان ترتيب دادند و بعد به افغانستان كوچ كردند. رهبران جنبش اسلامي ازبكستان در افغانستان به نيروهاي اسامه بن لادن پيوستند و يكي از شاخه هاي اصلي القاعده را تشكيل دادند.
گفته مي شود طاهر يولداشف و جمعه نمنگاني رهبران اين جنبش در جريان حمله آمريكا به افغانستان كشته شده اند، يكي از فعاليتهاي اصلي اين گروه، قاچاق سازمان يافته مواد مخدر و به ويژه هروئين از طريق آسياي ميانه به مقصد اروپا بود و بخش قابل توجهي از درآمد القاعده از اين طريق بدست مي آمد.
علت اينكه مقامات تاجيكستان قاچاق مواد مخدر را تروريسم هروئين مي خوانند، وجود چنين رابطه  اي ميان فعاليتهاي تروريستي و ترانزيت مواد مخدر است.
زنگ خطر تشديد فعاليتهاي حزب التحرير در تاجيكستان، اواخر ژانويه سال جاري ميلادي در استان سغد به صدا درآمد. جايي كه مقامات امنيتي تاجيك در يورشي به يك مركز فعاليت اعضاي حزب التحرير، تجهيزات پيشرفته چاپ و بيش از ۳۱ هزار نسخه كتاب، جزوه و اعلاميه به دست آورده بودند.
با توجه به رابطه اي كه مقامات امنيتي كشورهاي آسياي مركزي ميان فعاليتهاي تندروانه مذهبي و قاچاق مواد مخدر يافته اند، بعضي كارشناسان هشدار مي دهند كه قاچاق مي تواند تمام تلاشهايي را كه براي توسعه اقتصادي تاجيكستان صورت مي گيرد نابود كند.
اين در شرايطي است كه حتي اگر اين معضل وجود نداشت، دولت تاجيكستان با مشكلات بزرگي در زمينه اقتصادي روبرو بود. به عنوان مثال نتيجه يك پژوهش كه توسط سازمان ملل صورت گرفته است نشان مي دهد ۴۶درصد كودكان زير پنج سال تاجيك از سوءتغذيه مزمن رنج مي برند.
مطابق آمار رسمي، اقتصاد تاجيكستان در حال رشد است. به طوري كه خبرگزاري اينترفاكس گزارش داده است آمار دولتي، رشد ۲/۱۰درصدي توليد را در چهار ماه نخست سال ۲۰۰۳ نشان مي دهد. همچنين يك بنياد اقتصادي بين المللي، رشد توليد ناخالص داخلي تاجيكستان در سال ۲۰۰۲ را ۹درصد اعلام كرده است. اين رشد براي سال جاري ميلادي ۶درصد برنامه ريزي شده است.
اما اين آمار مي تواند گمراه كننده باشد زيرا تاجيكستان از درد كهنه بيكاري رنج مي برد وكاملا به كمكهاي بين المللي متكي است.
كمك كنندگان بين المللي در اجلاسي كه اوايل ماه مه در دوشنبه برگزار شد قول دادند در سه سال آينده ۹۰۰ ميليون دلار به تاجيكستان كمك كنند. همچنين لين پاسكو يكي از مقامات وزارت خارجه ايالات متحده كه ماه گذشته به دوشنبه سفر كرده بود اعلام كرد واشنگتن امسال ۱۰ ميليون دلار براي كمك به كشاورزان شمال تاجيكستان كه از سيلاب هاي سهمگين زيان ديده اند، اختصاص مي دهد.
به گزارش يك خبرگزاري محلي، تاجيكستان در ۴ ماه نخست امسال ۵۰ ميليون دلار كمك انساندوستانه دريافت كرده است.
برنامه توسعه اقتصادي دولت دوشنبه نيز به شدت به استقراض از بنيادها و كشورهاي جهان متكي است. امامعلي رحمانف، رئيس جمهوري تاجيكستان در كنفرانس ماه مه كمك كنندگان بين المللي اذعان كرد اين استقراض ها مي تواند نتايج تلاش دولت را براي توسعه اقتصادي نابود كند.
وي در عين حال تاكيد كرد راه جايگزيني هم وجود ندارد. او گفت: تجربه نشان داده است تلاشهايي كه ما به تنهايي انجام مي دهيم براي توسعه اقتصادي كافي نيست.
به عقيده كارشناسان، يكي از نيازهاي اصلي تاجيكستان براي توسعه، بازسازي كامل راهها به منظور تسهيل امر تجارت است. مقامات تاجيكستان، با كمك كشورهاي خارجي چند طرح براي ارتقاء امر تجارت در دست اجرا دارد. به عنوان مثال در آخرين روزهاي ارديبهشت ماه گذشته، ايران اعلام كرد يك وام ۲۵ ميليون دلاري در اختيار تاجيكستان قرار مي دهد و ۵ ميليون دلار هم در ساخت تونل انزاب سرمايه گذاري مي كند. پروژه ساخت اين تونل، از طريق توسعه جاده دوشنبه به تاشكند در ازبكستان، يك مسير ترانزيت و بازرگاني مناسب براي كشورهاي تاجيكستان، ايران، افغانستان، پاكستان و ساير كشورهاي آسيايي مهيا مي كند.
موافقت نامه مربوط به اين همكاري ها هفته پيش در تهران امضاء شد. رؤساي جمهوري ايران و تاجيكستان به علاوه موافقت كردند در زمينه مبارزه با تروريسم، قاچاق مواد مخدر و گروه هاي سازمان يافته تبهكاري همكاري كنند. ايران رسما موافقت خود را با مشاركت در ساخت يك نيروگاه برق در تاجيكستان نيز اعلام كرد.
مقامات تاجيكستان در عين حال به تلاشهاي خود در زمينه بهبود ساير شرايط زيربنايي اقتصاد كشورشان ادامه مي دهند. روز ۱۵ ماه مه، بانك جهاني اعطاي يك وام ۲۰ ميليون دلاري را به منظور اصلاح ساختار آموزش اين كشور تصويب كرد.
بانك جهاني كه خود برنامه اصلاحات آموزشي را اداره مي كند، ۷ ميليون دلار از اين مبلغ را به عنوان كمك بلاعوض و ۱۳ ميليون دلار را به عنوان وامي با بازپرداخت چهل ساله در اين امر هزينه مي كند.
شركت بزرگ گاز طبيعي گازپروم روسيه نيز روز ۱۵ ماه مه يك موافقتنامه استراتژيك ۲۵ ساله را براي جستجوي ميادين گازي تاجيكستان و افزايش توليد داخلي انرژي اين كشور امضا كرد. مقامات تاجيك اميدوارند در سايه اين موافقتنامه بتوانند توليد گاز را تا حدي افزايش دهند كه دست كم نياز مناطق مركزي كشور از جمله دوشنبه را تامين كند.
اما به نتيجه رسيدن تمام اين تلاشها، نيازمند وجود امنيت و ثبات است و اين چيزي است كه قاچاقچيان مواد مخدر با آن دشمني دارند. قاچاقچياني كه گاهي براي تامين هزينه فعاليتهاي تروريستي و حتي اهداف بلندپروازانه سياسي، به تجارت مواد مخدر مي پردازند، به فضايي بي ثبات، جاده هايي بي رونق و جامعه اي جاهل نيازمندند تا كار خود را سامان دهند و اين پديده اي است كه نگراني دولتمردان تاجيك را نيز مانند افغان ها، ازبك ها، قرقيزها، قزاق ها و تركمن ها برانگيخته است.
منبع:  Eurasianet

نامزد احتمالي دموكرات ها
راه خطا رفتند
وسلي كلارك: كاندوليزا رايس گفت نيروهاي آمريكايي نبايد صلحباني كنند. آنها كساني هستند كه مي توانند مردم را بكشند و كشورگشايي كنند
000245.jpg
وسلي كلارك كه خود را فردي غيرسياسي مي داند اكنون در موقعيت غيرمعمولي قرار گرفته است. تصميم گيري در باره نامزد شدن در انتخابات و رفتن به كاخ سفيد. چندي پيش يك سازمان غيردولتي تلاش براي قانع كردن اين ژنرال چهار ستاره به منظور شركت در انتخابات سال آينده را آغاز كرد. كلارك اخيراً هزاران نامه از سوي طرفدارانش در «نيوهمشاير» دريافت كرده كه حاوي درخواست از او براي شركت در انتخابات است. سابقه كاري كلارك مشخص است. او ۳۴ سال در ارتش خدمت كرده و فرمانده عالي نيروهاي متحد ناتو و همچنين از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ فرمانده كل فرماندهي نيروهاي آمريكايي- اروپايي بوده است. كلارك هنوز براي شركت در انتخابات رياست جمهوري آمريكا تصميمي نگرفته اما نام او در آمريكا پيچيده است. نيوزويك در شماره اخير خود با او گفتگويي انجام داده كه مي خوانيد:
* شما به چه موضوعي مي پردازيد كه كانديداهاي ديگر به آن نپرداخته اند؟
- من هرگز در اين باره فكر نكرده ام. به نامزد شدن در انتخابات فكر مي كنم، چون بسياري به من اعتماد كرده اند و
خواسته اند در اين مورد فكر كنم. من پيش از انتخابات سال ۲۰۰۰ مي ديدم كه راه را به خطا مي روند. با كاندوليزا رايس ديدار كردم. به من گفت معتقد است نيروهاي آمريكايي نبايد به كار صلحباني بپردازند. آنها تنها كساني هستند كه مي توانند مردم را بكشند و كشورها را فتح كنند و اين همان كاري است كه بايد انجام دهند. او به من مي گفت كه به عنوان يك مشاور امنيت ملي جمهوريخواه از سياست ما براي مشاركت با اروپا حمايت نمي كند. كار از همينجا به خطا رفت. سپس وقتي دولت به قدرت رسيد، نمونه هاي بيشتر و بيشتري از سوءتفاهمات و فرصت هاي از دست رفته اي كه پيش بيني مي كردم ديدم.
* آمريكا از عراق به كجا مي رود؟ 
- بايد موفقيت را معني كنيد و سپس به سوي آن جهت گيري نماييد. من موفقيت را از نظر سياسي معني مي كنم، استقرار يك دولت عراقي كه شباهتي به دموكراسي داشته باشد. اگر من در رأس كار بودم نخستين كاري كه مي كردم فراخواندن و تشكيل شوراهاي موقت، ملي و منطقه اي و محلي بود.
با حضور همه احزاب و پيش از انتخابات آنها، نظراتشان و حمايتشان در ايجاد امنيت در منطقه و همچنين حفاظت از زيرساخت هاي اقتصادي باقي مانده را طلب مي كردم. محدوديت هاي پيش روي آمريكا را براي آنها مطرح مي كردم و سعي مي كردم عراقي ها را بيشتر در قبول مسئوليت مشاركت دهم. در همه كارها و همه تصميم گيري هاي ممكن يك چهره عراقي را هم قرار مي دادم.
* جايگاه سازمان ملل كجاست؟
- من همواره مي گفتم كه سازمان ملل بايد مشاركت داده شود. از نظر مشروعيت و براي اينكه كشورهاي ديگر هم حضور داشته باشند به سازمان ملل نياز است.
آنها دارند نيروها را در موقعيت خطر قرار مي دهند و براي اين كار به اعتبار رأي دهندگان نياز دارند. با گفتن اينكه: «هي! ما دوستان خوبي هستيم.» هيچ اعتباري به دست نمي آورند. بايد سازمان ملل حضور داشته باشد.
* موضوع عراق بر جنگ با تروريسم چه تأثيري مي گذارد؟
- اگر با مردم در داخل كشور صحبت كنيد، همه مي گويند كه نمي توان همه كارها را با هم انجام داد. مي دانم دولت فكر مي كند كه مي تواند، اما واقعيت اين است كه نمي تواند در يك لحظه دو نقطه را زير نظر داشت. واشنگتن كشوري تك بحراني است.
* در باره اينكه پرزيدنت بوش از جنگ به عنوان ابزاري سياسي استفاده مي كند چه فكر مي كنيد؟ چندي پيش او بر يك ناو هواپيمابر فرود آمد.
- دنيا از رئيس جمهور آمريكا بيشتر از اين كه در لباس خلباني و بر يك ناو فرود آيد انتظار دارد. او بايد يك رهبر باشد. اين موضع اساسي من است.
* جايگاه توان نظامي در اين ميان و با توجه به قدرت آمريكا چيست؟
- اينجا سه يا چهار موضوع مختلف مطرح است. يك آمريكايي قدرتمند تنها به خاطر ارتش و توان نظامي اش قدرتمند نيست. توان و قدرت ما از يك اقتصاد متنوع و محكم و نظام شهروندي مشاركتي و ارزش ها و ساختاري ناشي مي شود كه مورد تحسين ديگران است. توان نظامي، يكي از اجزاء قدرت آمريكاست.
* واشنگتن براي اينكه روابط خود را با متحدان قديمي اش در اروپا بهبود بخشد چه بايد بكند؟
- از نظر من در باره سياست امنيت ملي، ما بايد قوي ترين و نزديكترين رابطه ممكن را با اروپا داشته باشيم. اتحاد و اتئلاف قدرتمند دو سوي اطلس(آتلانتيك) عامل مهمي است براي همه آنچه كه آمريكا در دنيا انجام مي دهد. فكر نمي كنم دولت بوش موضوع را اينچنين ببيند.
* اگر تصميم به شركت در انتخابات بگيريد، به پيشروي به سوي عرصه سياسي هم فكر مي كنيد؟
- من از بودن در جامعه تجارت و بازرگاني لذت مي برم. از اينكه روزي ممكن است بتوانم براي ديگران شغل ايجاد كنم بسيار خوشحال مي شوم. از سوي ديگر همواره به جدال تفكرات و نظرات علاقه مند بوده ام و براي من رقابت در عرصه هاي سياسي ابتدا و پيش از هر چيز جدال بر سر نظرات و دورنماهايي است كه كانديداها رو مي كنند و سپس به آنچه وعده داده اند عمل مي كنند.
ترجمه : نيلوفر قديري

سايه و روشن سياست
بازتاب يك خطبه
رسانه هاي غربي، معمولاً اظهارات رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را موضع كل نظام جمهوري اسلامي تلقي مي كنند. آنها از ميان دو خطبه بلند آيت الله هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه گذشته، به دو محور سخنان وي بيش از ساير بخش ها توجه نشان دادند.
خبرگزاري هاي رويتر و فرانسه اين بخش سخنان هاشمي رفسنجاني را برجسته كردند كه «ناآرامي هاي اخير جمهوري اسلامي را قوي تر كرد.»
محور دومي كه توجه اين خبرگزاريها را جلب كرد اين بود كه «عراق به باتلاق آمريكا تبديل شده است و آمريكاييها هر روز آنجا كشته مي دهند.»
اين خبرگزاريها به بخش ديگري از سخنان خطيب نماز جمعه تهران كه در آن بر نقش همسايگان عراق براي بازگرداندن آرامش به اين كشور تأكيد شده بود، توجه زيادي نشان ندادند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين بخش گفته بود: چاره اي جز كمك همسايگان براي رفع مشكلات مردم عراق وجود ندارد. اشاره وي در اين بخش به ناتواني نيروهاي آمريكايي در زمينه تأمين آب و برق و بهداشت مردم عراق بود كه اين روزها توسط عربستان سعودي و كويت تأمين مي شود.

روش اسرائيلي
000240.jpg

سيلوان شالوم وزير خارجه اسرائيل گفت:«ما با تهديد ايران مواجه ايم. ايران رژيمي تندرو دارد كه مي تواند تا سال ۲۰۰۶ به سلاح هسته اي دست يابد... شايد تا سال ۲۰۰۶ رژيم ايران از امروز تندروتر باشد... چنين وضعي ثبات اروپا، روسيه، خاورميانه و كل جهان را تهديد مي كند.»(رويتر)
اين گونه اظهارات اسرائيلي ها معمولاً در مواقعي بيان مي شود كه ايران با چالش هاي بين المللي روبه روست و در انتظار داوري هاي سياسي، حقوقي و افكار عمومي قرار دارد. ظاهراً سخنان شالوم نوعي زمينه چيني براي تأثيرگذاري بر افكار و رفتار بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه ممكن است در آينده بر اساس توافق با تهران به ايران سفر كنند.
ايران هفته گذشته در جريان سفر محمد البراعي به تهران با «ادامه گفتگو درباره پيوستن به قرارداد الحاقي معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي» موافقت كرد.
علاوه بر اين اسرائيلي ها با بزرگنمايي خطراتي كه آنها را تهديد مي كند، معمولاً سه هدف را دنبال مي كنند:
اول تقويت بنيه دفاعي خود را توجيه مي كنند، دوم آمريكا را به اعطاي كمك هاي بيشتر وامي دارند و سوم حساسيت افكار عمومي جهان را نسبت به خشونت هايي كه عليه فلسطيني ها مرتكب مي شوند، كاهش مي دهند. ترجيح بند خطراتي كه اسرائيلي ها مدام نسبت به آن هشدار مي دهند «توان موشكي و هسته اي» ايران است.
000255.jpg

گوته در خدمت ديپلماسي
آلمان در نظر دارد با فعال كردن دفاتر فرهنگي موسسه گوته در برخي كشورها، وجهه ديپلماتيك خود را بهبود بخشد.
خبرگزاري فرانسه از مونيخ گزارش داد از نخستين برنامه هاي مؤسسه گوته تأسيس دفاتري در عراق است. از سرگيري و گسترش فعاليت در الجزاير، كوبا و ايران از ديگر برنامه هاي مؤسسه گوته است.
ماموريت دفاتر مؤسسه گوته در كشورهاي خارجي داير كردن كلاس هاي فرهنگي براي دانش آموزان، دانشجويان و هنرمندان است اما معمولاً فعاليت هاي اين كلاس گرايش سياسي پيدا مي كنند و پس از مدتي تعطيل مي شود.

ادعاي تازه عليه ايران
مجله آلماني فوكوس ادعا كرد يك مرد ايراني به اتهام تجسس در احوال مخالفان دولت ايران دستگير شده و قرار است ظرف چند ماه آينده محاكمه شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين فوكوس نام اين مرد را ايرج.س ذكر كرده و نوشته است وي به عنوان آشپز در برلين كار مي كرده است.
يك مجله آلماني ديگر نيز ادعا كرده است اين مرد پيش از انقلاب اسلامي در سرويس هاي امنيتي ايران (ساواك) فعاليت مي كرده است!
برپايه اين گزارش، خبرگزاري فرانسه نتوانسته است به مقام هاي دادستاني آلمان براي تأييد اين خبر دسترسي پيدا كند. چندي پيش نيز ادعاي مشابهي درباره ايران مطرح شد كه تهران آن را تكذيب كرد.
در سالهاي اخير مبناي بسياري از پرونده هايي كه در كشورهاي اروپايي عليه دولت ايران تشكيل شده، اطلاعات منافقين بوده است.

سياست
ادبيات
اقتصاد
زندگي
علم
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |