دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۰۶- July, 14, 2003
ويرا ، گرانترين بازيكن آرسنال
فرانسويها پول پارو مي كنند
000390.jpg

مسيح فرزانه- مثل هميشه و مثل هر سال بازار نقل و انتقالات فوق العاده داغ است و اين عادت اروپاييهاست كه در ميانه فصل دست به شلوغي و حاشيه  سازي بزنند. در انگلستان و در ليگ برتر پس از انتقال ديويد بكهام به رئال مادريد حالا ديگر آمدن رونالدينهو به اين باشگاه و جديد تر از آن دعواهايي است كه بر سر تمديد يا عدم تمديد قراردادهاي پت ويرا و تيري هانري به راه افتاده است. اما اين ماجرا از زماني آغاز شد كه يك ميلياردر روسي به نام رومان آبراموويچ به صورت كلي باشگاه چلسي را خريد. اين مرد ثروتمند و جاه طلب كه پس از آمدنش به لندن فوراً مورد انتقاد رئيس فدراسيون فوتبال روسيه قرار گرفت در بدو امر صحبت از آوردن فابيو كاپلو به اين تيم و اخراج كلود رانيري كرده بود. در اين ميان رانيري به صراحت اعلام كرده است كه در صورتي كه آبراموويچ كه صاحب يك شركت بزرگ نفتي است سرخود بخواهد بازيكني را بدون مشورت او بخرد يا بفروشد سريعاً اين باشگاه را ترك خواهد كرد. رانيري كه سابقه ۳ سال حضور در تيم اتلتيكو مادريد اسپانيا را داراست تنها به دليل اختلافاتش با خسوس جيل رياست اين باشگاه اسپانيا را ترك كرد. او حتي يك دوره موفق در والنسيا نيز به مربي گري پرداخت.
اما در اين بين پس از ورود آبراموويچ كه گفته مي شود ۱۴۰ ميليون پوند از سرمايه اش را مستقيماً وارد باشگاه كرده است خبرهايي از نقل و انتقالات بزرگ به گوش مي رسد و اولين هدف پاتريك كلايورت مهاجم ناراضي بارسلون است. مسئولان بارسلونا كه با افزايش دستمزد كلايورت به ۲ برابر مقدار سال قبل موافقت نكرده اند عملاً اعلام كرده اند كه حاضر به فروش وي هستند و با اين چراغ سبز خوان لاپورتا، گويي مسئولان چلسي با اين تيم وارد مذاكره شده اند. اما رانيري در مورد دخالتهاي بي حد و حصر ابراموويچ مي گويد: واقعاً نمي دانم آيا او فكر مي كند با پول مي تواند همه كارها را درست بكند، من به شخصه و در سمت سرمربي تيم اجازه هيچ دخل و تصرفي را از سوي او در حيطه كار تاكتيكي تيم نمي دهم و اگر او براي انجام چنين كاري مصر باشد من مطمئناً به رفتنم بيشتر فكر خواهم كرد.
به ديگر لندني مي رويم، به سراغ آرسنال، هايبري و آرسن ونگر. در اينكه ونگر فصل آينده در اين تيم خواهد ماند يا نه كاري نداريم و يا اينكه آرسناليها بالاخره چه زماني يك استاديوم بزرگ تر خواهند ساخت، اما تك ستاره آرسنال در فصل گذشته يعني تيري هانري صراحتاً اعلام نموده است كه از مقدار و ميزان قراردادي كه مسئولان اين تيم با پت ويرا به امضاء رسانيده اند ناراضي است.
000380.jpg

مقدار قرارداد او ۱۱ ميليون پوند براي ۳ سال با دستمزد هفتگي ۷۰ هزار پوند. وي عنوان كرده است كه با اين كار ويرا به بازيكني در آرسنال مبدل شده است كه بالاترين دستمزد را در طول تاريخ اين تيم دريافت مي كند. اما قراردادي كه خود هانري با آرسناليها به امضا رسانيده است، يك قرارداد ۴ ساله با حقوق هفتگي ۵۸ هزار پوند است يعني هفته اي ۱۲ هزار پوند كمتر از ويرا !!! از طرفي آبراموويچ مردي كه هنوز يك ماه از حضورش در چلسي نمي گذرد به قولي مشغول گرفتن ماهي از آب گل آلود است.
او نيز از اين فرصت و عدم نارضايتي هانري از جو حاكم بر آرسنال استفاده كرده است و گفته است كه هانري ستاره اين تيم در فصل گذشته و حتي بزرگتر از ويرا است و ما حاضريم او را با مبلغ ۵۰ ميليون پوند به چلسي بياوريم. اما به سراغ مسئله پاتريك ويرا مي رويم. او كه چندي پيش خبر امضاء قراردادش در مطبوعات و سايت هاي اينترنتي به چاپ رسيد وقتي در اين گزارش نيز اعلام شد، خودش گفته است كه از امضاي قرارداد با آرسنال پشيمان است، زيرا حس مي كند با اين تيم هيچ گاه به اهداف بزرگترش يعني قهرماني در جام قهرمانان اروپا نخواهد رسيد. هفته گذشته نيز كليه بازيكان تيم آرسنال با جمع شدن در زمين تمرين و گوش دادن به صحبتهاي آرسن ونگر اينگونه متوجه شده اند كه تيم فصل آينده مطمئناً يك يا دو بازيكن بزرگ را به جمع خود اضافه خواهد كرد و اين هدف اصلي ونگر است. اما نايب رئيس باشگاه ديويد دين رسماً اعلام نموده است كه با توجه به هدف اصلي باشگاه مبتني بر ساخت يك ورزشگاه با ظرفيت ۷۰ هزار نفر در محله اشبرتون گراو و بودجه ۴۰۰ ميليون پوندي كه مسئولان براي اين كار درنظر گرفته اند عقد قراردادهاي گران و پرداخت دستمزدهاي بالا به بازيكنان در اين فصل ميسر نخواهد بود. اما اين حركت پاتريك ويرا در حالي رخ داده است كه هنوز هم باشگاههايي نظير منچستر يونايتد و رئال مادريد خواهان به خدمت گرفتن وي هستند و اين يعني نوعي بازار گرمي!!!
در ادامه ويرا با توجه به اخبار ضد و نقيضش در چند روز اخير گفته است كه هنوز هم دوست دارد در اين تيم بازي كند، اما آيا آرسنال مي تواند فصل آينده قهرمان ليگ وجام قهرمانان اروپا شود و ونگر نيز گفته است براي رسيدن به اين هدف بايد تيم را تقويت كرد.
ديويد دين نايب رئيس باشگاه آرسنال نيز در ادامه مي گويد: اين قرار داد پس از دو جلسه طولاني مدت بين ما، ويرا و مارك روژه وكيل او منعقد شد. طبق قانون بوس من و با توجه به قرارداد اوليه او با ما حقوق هفتگي اش ۴۰ هزار پوند بود اما اين دستمزد به بيش از ۵/۱ برابر افزايش يافته است و واقعاً نمي دانم ديگر دليل اين صحبتها چيست؟ البته وكيل ويرا نيز تلاش فراواني داشت تا او را به تيم ديگري منتقل كند اما خود او به ماندن در آرسنال مجاب شد، ما هيچ بازيكني را مجبور به تمديد قرارداد با تيممان نمي كنيم، از طرفي با توجه به مشكلات مالي ما در اين فصل ديگر توانايي افزايش دستمزد هفتگي او را نداريم، باشگاه سال گذشته حاضر به فروش او به منچستر بود، اما امسال كه ما به دنبال هدفهاي بزرگي در اروپا هستيم حاضر به فروش وي نيستيم.

ستارگان  تنيس  جهان   در ايران
000400.jpg

تنيس  بازان  شركت كننده  در دومين  دوره  مسابقات  تنيس  ستارگان  جهان  درتهران ، مشكل  اصلي  تنيس  ايران  را برگزاري  بسيار كم  مسابقات  در اين  كشورعنوان  كردند. اين بزرگان روز پنجشنبه وجمعه به رقابت پرداختند.
«بيورن  بورگ » و «مايكل  پرن  فورس » از سوئد ، «اميليو سانچز» ازاسپانيا و «منصور بهرامي » بازيكن  ايراني  مقيم  فرانسه ، نفرات  شركت كننده  در اين  رقابتها بودند.
هر چهار تنيس  باز حاضر در اين  پيكارها اظهار داشتند: تنيس  بازان  صاحب نام  جهان  براي  آمادگي  بيشتر در طول  سال  در مسابقات  بسياري  شركت  مي كنند كه  اين  امر باعث  مي شود آنان  هميشه  در شرايط مسابقه  قرار داشته  باشند.
«منصور بهرامي » تنيس  باز صاحب  نام  ايران  گفت : متأسفانه  دركشورمان  تنها دو يا سه  رقابت  در طول  سال  برگزار مي شود كه  اين  مسابقات  در آمادگي و پيشرفت  تنيس  بازان  ايراني  بسيار ناچيز است .
وي  افزود: برگزاري  كم  اين  مسابقات  باعث  شده  است  تا تنيس بازان  ملي پوش ايراني  درطول  سال  در شرايط آمادگي  نباشند كه  اين  امر انگيزه هاي  لازم  را در بين  آنان  از بين  برده  است .
تنيس  باز ايراني  مقيم  فرانسه  در خصوص  در اختيار گذاشتن  تجربيات  خود به تنيس بازان  ايراني  گفت : مربيان  با تجربه  و كارداني  در كشور وجود دارندكه  مي توانند سطح  تنيس  ايران  را ارتقا دهند اما در صورت  نياز حــــاضرم  درخدمت  تنيس بازان  كشورم  باشم .
«بهرامي » درمورد عدم  حضور خود در تيم  ملي  تنيس  ايران  در مسابقات  جام ديويس  گفت : از من  خواسته  نشده  است  كه  در تركيب  تيم  ملي  تنيس  ايران  قرارگيرم .
000405.jpg

وي  افزود: بسيار خوشحال  خواهم  شد تا براي  كشورم  افتخارآفريني  كنم  اما به  نظر مي رسد در حال  حاضر تنيس بازان  خوبي  در ايران  وجود دارند كه ديگر نيازي  به  من  نيست .
«بهرامي » درباره  برگزاري  رقابتهاي  نمايشي  تنيس  گفت : تنيس  بازان سرشناس  دنيا براي  شناساندن  و جذب  جوانان  به  اين  رشته  مهيج  درسرتاسر نقاط جهان  اقدام  به  برگزاري  چنين  پيكارهايي  مي كنند تا گامهاي  اساسي  را درگسترش  تنيس  بردارند.
«اميليو سانچز» تنيس باز سرشناس  اسپانيايي  كه  براي  دومين  بار در اين  پيكارها شركت  مي كند، افزود: تنيس بازان  ايراني  نياز به  شركت  در مسابقات  متعددي  دارند تا بر تجربيات  خود بيفزايند.
وي  با ابراز خرسندي  از حضور مجدد خود درتهران  گفت : خوشبختانه  هيأت تنيس  استان  تهران  همكاري  خوبي  را با من  آغاز كرده  است  بطوري كه  از سال گذشته  چند تنيس  باز از تهران  عازم  شهر بارسلون  در اسپانيا شده اند.
«سانچز» با بيان  اينكه ، كمپ  تنيس  وي  يكي  از بزرگترين  مراكز آموزش تنيس  دنيا به  شمار مي رود، افزود : در اين  آكادمي  تنيس  بازان  علاوه  برتمرينات  فشرده  در رقابتهاي  زيادي  شركت  مي كنند كه  اين  موضوع  منجر به موفقيت  آنان  در عرصه هاي  بين المللي  شده  است .
«بيورن  بورگ » ديگر شركت كننده  درمسابقات  تنيس  ستارگان  جهان  از سوئد درمورد چگونگي  حضور خود دراين  رقابتها گفت : در چند سال  گذشته  دوستـــي نزديكي  با منصور بهرامي  داشته ام  كه  اين  امر باعث  شد تا براي  دومين  بار به  ايران  سفر كنم .
وي  درسال  ۱۹۷۴ ميلادي  در مسابقات  جايزه  بزرگ  تهران  نيز شركت  كرده  است .
دارنده  ۱۱ عنوان  گرند اسلم  تنيس  جهان  گفت : تنيس  در سوئد از محبوبيت  خاصي  در ميان  جوانان  برخوردار است  و هم اكنون  بسياري  از جوانان  اين  كشور به  اين  رشته  ورزشي  مي پردازند.
«بورگ » اظهار داشت : پس  از موفقيت هايي  كه  تنيس  بازان  اين  كشور درعرصه هاي  بين المللي  كسب  كردند اين  رشته  از جايگاه  والايي  در ميان  رشته هاي  ورزشي  سوئد برخوردار شد بطوري كه  هم اكنون  تنيس  بازان  صاحب نامي  از اين كشور در مسابقات  مختلف  شركت  مي كنند.
«مايكل  پرن  فورس » ديگر بازيكن  سوئدي  حاضر در اين دوره  ازمسابقات برنامه ريزي هاي  مدون  و برگزاري  مسابقات  مداوم  را مهمترين  عوامل  رشد تنيس  در اين  كشور عنوان  كرد.
وي  اظهار داشت : فدراسيون  تنيس  سوئد برنامه هاي  منسجم  و خوبي  را براي اين  رشته  پيش  بيني  كرده  است  كه  بطور قطع  در آينده  نزديك  شاهد درخشش تنيس بازان  سوئدي  درعرصه هاي  بين المللي  خواهيد بود.
قهرمانان شركت كننده در اين دوره از رقابت ها هر كدام يد طولايي در مسابقات جهاني و كسب افتخار داشتند. مثلاً اين جناب بيورن بورگ ۱۱ عنوان قهرمان مسابقات تنيس گرنداسلم جهان را داراست. اگر چه اين ستارگان دوران جواني را پشت سرگذاشته اند، اما حضورشان مي تواند براي دوستداران اين رشته ايجاد انگيزه و شعف نمايد.
اين حركت مسئولين تنيس در شرايط فعلي ورزش ما كه زمين هايشان خالي ازستاره هاي بزرگ است قابل ارزش و تقدير است. هيأت هاي ديگر بياموزند و انجام دهند.
خب جاي بسي خرسندي است كه مسابقات تنيس ستارگان جهان به خوبي و خوشي در تهران به پايان رسيد تا شايد بتواند در جهت پيشرفت و گسترش اين رشته بين نسل امروز جوانان شوري ايجاد كند. بايد به مسئولين هيأت تنيس تهران و سازمان تربيت بدني تبريك گفت كه با حمايت هاي خود به نوعي تماشاگران تنيس را به ورزشگاه كشاندند.

سايه روشن ورزش
000385.jpg
پاس به دنبال سرمربي جديد
رئيس فوتبال با اشاره به اين كه با دو شغله بودن مربيان مخالف است تصريح كرد: با اين مسئله موافق نيستم و فردي كه در اختيار تيم ملي نباشد به آن لطمه خواهد خورد و در حال حاضر مربي دو شغله نداريم و تنها مايلي كهن است كه آن هم با وجود اين كه تا اسفندماه سال جاري تيم اميد مسابقاتش به تأخير افتاده است مشكلي را تا آن زمان براي باشگاه سايپا و تيم ملي ايجاد نخواهد كرد.
رئيس در رابطه با همايون شاهرخي نيز گفت: از ايشان خواسته ايم تا از بين تيم پاس و تيم ملي يكي را انتخاب كند كه وي با مديريت باشگاه پاس صحبت كرده و تيم ملي را انتخاب كرده است. بنابر اين مربي دو شغله نداريم.
وي اضافه كرد: اگر طي اين مدت مسابقاتي براي تيم اميد داشته باشيم كه مربيان نتوانند اشراف داشته باشند قطعاً از تيم ملي كشورمان دفاع خواهيم كرد و آن گاه از مربي مي خواهيم كه باشگاه را رها كند بنابر اين شاهرخي و فركي به جز تيم ملي شغلي ندارند و مربيان اميد هم ۹ ماه وقت دارند.
با اين حساب پاس بايد از خير شاهرخي مربي چند ساله اش بگذرد و به دنبال سرمربي جديدي براي تيمش در فصل جديد فوتبال باشد. در ماههاي گذشته چندين بار صحبت از پيوستن فرهاد كاظمي به پاس بود كه با تمديد قرارداد او با سپاهان نايب قهرمان ليگ برتر بايد به دنبال گزينه جديدي باشد.
مجيد جلالي كه رابطه نزديكي با مديرعامل باشگاه پاس دارد مي  توانست يكي از گزينه هاي مناسب باشد، اما بحث دوشغله بودن مربيان شامل حال جلالي هم مي شود كه چند وقتي است مسئوليت سرمربيگري تيم فوتبال جوانان ايران را پذيرفته است.
تبريك به خود
رييس  فدراسيون  فوتبال  با اشاره  به  قهرماني  دو تيم  شهرستاني  در مسابقات فوتبال  ليگ  برتر و جام  حذفي  باشگاه هاي  ايران  گفت : امروز فوتـــبال  ما در زمينه  گسترش  رشد خوبي  داشته  است  و قهرماني  ذوب  آهن  و سپاهان  مايه  مباهات فوتبال  در ايران  است .
رئيس فوتبال  افزود:از اهداف  مهم  فوتبال  رشد، توسعه  و حفظ قوانين  است  و اين  تحول  كه  در فوتبال  شهرستانها بوجود آمده  نشان دهنده  گسترش  آن  است  وآن  را به  فال  نيك  مي گيريم .
وي  تصريح  كرد :زماني  كه  سپاهان  قهرمان  شد به  فدراسيون  تبريك  گفتم  چراكه  از هفته  چهارم  ليگ  برتر در حاليكه  هنوز ۲۲ هفته  باقي  مانده  بود كه تيم  سپاهان  را به  عنوان  اينكه  مي تواند در ليگ  برتر جايگاه  خوبي  را به دست  آورد شخصا به  عنوان  نماينده  ايران  در مسابقات  فوتبال  غرب  آسيا معرفي كردم .
دادكان  اضافه  كرد: در همان  جلسه  نيز تصميم  گرفته  شد تيم  دوم  شهرستاني كه  جزو چهار تيم  مي شود به  مسابقات  جام  دوستي  عربستان  اعزام  شود كه  در اين  رابطه  تيم  فجر شهيد سپاسي  اين  عنوان  را به  دست  آورد و به  آن  مسابقات معرفي  مي گردد.
البته قهرماني دو تيم اصفهاني ذوب آهن و سپاهان مي تواند آغاز يك تحول مهم در فوتبال باشگاهي ايران كه سالها به قهرماني دو تيم آبي و قرمز عادت كرده بود باشد، اما فراموش نكنيم رشد و گسترش اين ورزش زماني خواهد بود كه پاي استانهاي محروم چون سيستان و بلوچستان، ايلام، كهگيلويه و بويراحمد و ... به ليگ برتر فوتبال باز شود.
هيأت وزيران تصويب كرد:
دستگاه هاي اجرايي يك درصد از اعتبارات خود را صرف امور تربيت بدني كنند
با تصميم هيأت وزيران «آيين نامه اجرايي بند«چ» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ كل كشور» كه به پيشنهاد مشترك سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و سازمان تربيت بدني مطرح شده بود، تصويب شد.
هيأت وزيران در جلسه مورخ ۱۱/۳/۱۳۸۲ بنابه پيشنهاد مشترك سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و سازمان تربيت بدني و به استناد بند «چ» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ كل كشور، آيين نامه اجرايي بند ياد شده را به شرح زير تصويب كرد:
ماده ۱- در اين آيين نامه، منظور از دستگاه كليه دستگاه هاي اجرايي مشمول ماده ۱۱ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران- مصوب ۱۳۷۹- است.
منظور از اعتبارات در رابطه با وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي، مشتمل بر اعتبارات هزينه اي (جاري)، اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي (عمراني) و درآمدهاي اختصاصي است و در رابطه با شركت هاي دولتي و مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت، بودجه ساليانه آنها- اعم از جاري و سرمايه اي- است.
ماده ۲- به دستگاه هاي اجرايي اجازه داده مي شود يك درصد از اعتبارات خود را جهت انجام امور مربوط به تربيت بدني و ورزش با هماهنگي و سياستگذاري سازمان تربيت بدني و در راستاي اولويت هايي كه شوراي هماهنگي موضوع ماده ۳ اين آيين نامه تعيين مي كند، هزينه كنند.

سير تاريخي ورزش
000395.jpg
۱- براي نخستين بار در سال ۱۳۳۴ مسابقات قهرماني آموزشگاه هاي كشور با شركت قهرمانان منتخب آموزشگاه هاي استان هاي كشور در تهران برگزار شد.
۲- براي تشكيل شوراي ورزشي آموزشگاه هاي كشور اساسنامه اي به تصويب شوراي عالي فرهنگ رسيد. به موجب آن از هر نوآموز دبستاني بيست ريال و از هر دانش آموز دبيرستاني پنجاه ريال هنگام ثبت نام براي تأمين هزينه هاي ورزش آموزشگاه ها اخذ گرديد.
در سال ۱۳۳۵ تشكيلات مركزي ستادي تربيت بدني و ورزش دانش آموزي دچار تحول اساسي شد و اساسنامه جديدي در شوراي عالي فرهنگ به تصويب رسيد. به موجب آن «اداره كل تربيت بدني» در وزارت فرهنگ تأسيس شد. اين ارتقاي سطح ساختار و تشكيلات در ورزش تعليم و تربيت نقطه تحولي در ورزش دانش آموزي به شمار رفت.
از اهم وظايف اداره كل تربيت بدني وزارت فرهنگ مذكور به موارد زير مي توان اشاره نمود:
- توسعه و تعليم امر ورزش در تمام حوزه هاي فرهنگي كشور
- تربيت دبيران و آموزگاران متخصص
- تنظيم و اجراي برنامه هاي تعليماتي ورزشي
- انجام مسابقه در آموزشگاه ها اعم از دبستان و دبيرستان پسرانه و دخترانه، دولتي و ملي
- همكاري با اداره امور تربيتي دانش آموزان و انجمن ملي تربيت بدني ايران (سازمان تربيت بدني فعلي)
از زمان تأسيس اداره كل تربيت بدني، برنامه ورزش صبحگاهي در مدارس ايران به اجرا درآمد. از سال ۱۳۳۹ مسابقه هاي قهرماني منتخب آموزشگاه هاي شهرستان هاي تابعه هر استان نيز به مسابقه هاي قهرماني آموزشگاه هاي كشور افزوده شد.
در مرداد ۱۳۵۵، سازمان تربيت بدني تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. اين تصميم انفعالي بيشتر به سبب ناكامي در مسابقات المپيك ۱۹۷۶ كانادا بود و قانون انحلال نيز در شهريور ماه ۱۳۵۶ از تصويب مجلس وقت گذشت. به موجب اين قانون وظايف و اختيارات سازمان به دبيرخانه سازمان ورزشي ايران و وزارت آموزش و پرورش واگذار گرديد. اما هنوز اقدامات مربوط به تهيه و تنظيم تشكيلات سازماني و سازمان دهي جديد سازمان ورزش به پايان نرسيده بود كه پيروزي انقلاب اسلامي آن را معوق گذاشت. سپس به موجب لايحه قانوني مصوب ۲۴/۳/۵۸ «شوراي انقلاب» قانون انحلال سازمان تربيت بدني لغو گرديد. پس از آن سازمان تربيت بدني به عنوان يكي از سازمان هاي تابعه نخست وزيري به شمار آمد.
براي اولين بار بالاترين سطح ساختاري و تشكيلاتي تربيت بدني در حوزه ستادي وزارت آموزش و پرورش در خرداد ۱۳۵۷ شمسي تحقق يافت. در آن زمان سازمان امور اداري و استخدامي كشور- به موجب تبصره ۲ ماده ۸ استخدام كشوري- هدف، وظايف پست هاي سازماني معاونت ورزشي وزارت آموزش و پرورش را به تأييد رساند و براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ كرد.
برخي از متون موجود علت تأسيس معاونت ورزش در وزارت آموزش و پرورش را گستردگي كار و مسئوليت اداره كل تربيت بدني، در نظر گرفتن آمار فزاينده دانش آموزي و همچنين ورزش در برنامه هاي آموزشي ذكر كرده اند.
در سال ۱۳۵۸ در تجديد نظر ساختار حوزه هاي ستادي وزارت آموزش و پرورش، تشكيلات تربيت بدني بيش از ساير حوزه ها دگرگون شد. در اين تغييرات، معاونت ورزش مجدداً به اداره كل تربيت بدني تنزل يافت. همچنين تعداد پست هاي سازماني تربيت بدني در ادارات كل آموزش و پرورش استان ها حداكثر به ۳ پست و در ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها به حداكثر ۲ پست محدود گرديد. پس از آن نيز در سال هاي ۱۳۶۴ ، ۱۳۶۸ ، ۱۳۷۱ ، ۱۳۷۴ و ۱۳۷۷ ساختار تربيت بدني آموزش و پرورش مورد بررسي و تجديد نظر قرار گرفت. در اسفند سال ۱۳۷۷ اداره كل تربيت بدني به دو اداره كل تربيت بدني دختران و پسران، تحت پوشش معاونت پرورشي و تربيت بدني تفكيك شد. سپس امور تربيت بدني دانش آموزان در دو بخش جداگانه- پسران و دختران- برنامه ريزي،  هدايت و سازماندهي گرديد.
بالاخره در سال ۱۳۸۰ معاونت تربيت بدني و تندرستي با ۴ دفتر تابعه: «تربيت بدني دختران»، «تربيت بدني پسران»، «بهداشت و تغذيه»، «تحقيقات و توسعه منابع» در وزارت آموزش و پرورش تشكيل شد. همچنين در تابستان ۱۳۸۱ پس از برگزاري مسابقات قهرماني كشوري دانش آموزان سراسر كشور «فدراسيون ورزش مدارس» نيز به حوزه معاونت تربيت بدني و تندرستي افزوده شد. هم اكنون، امور مربوط به مسابقات، انجمن هاي ورزشي و فعاليت هاي برون مرزي به عهده اين فدراسيون گذارده شده است. همچنين در اين سال دفتر «پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر» نيز به عنوان يكي ديگر از دفاتر اين معاونت به فعاليت مشغول است.
ادامه دارد

ورزش
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |