سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۲۷
Infor.htm
پست الكترونيك همشهري
Hamshahri E-mail
003155.jpg

در راستاي دسترسي كاربران اينترانت همشهري در سراسر كشور به يكديگر از هفته جاري كليه كاربراني كه كد دسترسي به سايت تهران (اينترانت) دارند مي توانند به رايگان از طريق صفحه پست الكترونيك اقدام به ثبت يك نشاني الكترونيكي براي صندوق پستي خود در سايت همشهري نمايند. در فاز اول كاربران سايت تهران و در فاز بعدي كليه كاربران استاني اينترانت نيز مي توانند از اين سرويس بهره مند شوند. كليه قوانين حاكم بر استفاده از صندوق پست الكترونيك دنيا براي سايت همشهري نيز صادق و لذا در صورت عدم رعايت متن موافقتنامه، سرويس متخلفين قطع خواهد شد.
003160.jpg

براي هر كاربر ۲ مگابايت فضا براي يك صندوق اختصاص داده مي شود و حجم يك پيام نيزحداكثر تا ۵۰ كيلوبايت خواهد بود. در صورتي كه هر مشترك پس از تعريف شناسه تا ۶۰ روز متوالي از اين سرويس استفاده نكند. نشاني پست الكترونيك شخص حذف خواهد شد. سيستم اجازه تعريف چند نشاني پست الكترونيكي را به يك كاربر نخواهد داد. با ثبت نشاني Mailserver اينترانت تهران در سرور اينترنت همشهري امكان Forwarding پيام هاي الكترونيكي اينترنتي براي دارندگان صندوق پست الكترونيكي همشهري نيز باز خواهد شد و عمل دريافت و ارسال در شبكه اينترانت و اينترنت مهيا مي باشد.
003165.jpg

سرويس هاي بعدي مبتني بر E-mail
۱- ارسال اخبار به صندوق پستي كاربران(به صورت انتخابي)
۲- امكان چت كردن كاربران در اتاقهاي Chat Room
۳- ارسال تيتر اخبار نشريات سراسري كشور و دنيا به صندوق پستي كاربران
ساختار نشاني هاي پست الكترونيكي اينترانت همشهري
هر نشاني صندوق با يك نام دلخواه كاربر(مشروط به انحصاري بودن و عدم ثبت آن توسط ديگر كاربران) مشخص و در سمت راست @ نام استان و نام Domain همشهري مطابق فرمول و مثال ذيل ثبت مي گردد.
.Hamshahri.net نام استان @ نام
Ahmadi@ Tehran.Hamshahri.net
امكان ارسال پيام هاي فارسي به كاربران با كد پيچ استاندارد از ديگر سرويس هاي اين صندوق مي باشد.
راهنماي فارسي استفاده از نشاني E-mail همشهري- تقويم برنامه ريزي شخصي- دفترچه تلفن و تماس- تعريف فولدرهاي دلخواه براي تفكيك پيام هاي دريافتي- فيلتر كردن پيام ها، خدمات جانبي اين سرويس  مي باشد كه با تعريف شناسه و مطالعه راهنماي كاربران مي توانند با اين خدمات آشنا شوند. تطيبق نوع سرويس ها با موارد مشابه در دنيا مانند Hotmail و Yahoo سادگي كار را به كاربران ارمغان مي دهد.

فناوري ارتباطات و اطلاعات نياز امروز مديران فردا
تنوع و پيچيدگي فعاليتهاي مختلف علمي ، اقتصادي ، آموزشي و ... در قالب سازمان هاي مختلف و گستردگي ارتباطات درون و برون سازماني در نظام هاي مديريتي امروزي و همچنين شاخصها و عوامل فراوان مؤثر در رشد و توسعه سازمان ها موجب مي شود تا مديران سازمان ها بيش از هر زمان ديگري نيازمند باشند به سلاح ها و ابزارهاي اطلاعاتي و ارتباطي در عرصه رقابت هاي تجاري مجهز شوند. چالش جهاني ايجاد شده در عرصه مديريت كه با ظهور پديده فناوري اطلاعات و ارتباطات رنگ و جلوه اي ديگر گرفته است مهمترين و شايد اثر گذارترين دست يافته بشر در طول چند قرن اخير مي باشد ، تا جايي كه مهمترين كالاي تجاري قرن حاضر را «اطلاعات» معرفي كرده اند.
تأثير مستقيم و غيرمستقيم ICT در كليه ساختارها و سطوح زندگي عادي مردم و نفوذ و توسعه ابزارهاي اين پديده عصر جديد در پيچيده ترين فعاليتها ، مؤثرترين عامل در راه توسعه تكنولوژيك و به تَبع آن اطلاعاتي بشر بوده است. ظرفيتهاي بالقوه ICT مديران پيشرو را مجاب مي كند تا با نگرشي عميق بر ابزارهاي اين پديده جهانشمول قابليتهاي بالفعل سازمان خود را به منصه ظهور بگذارند. با اين ديدگاه سعي مي شود تا با نگاهي گسترده زمينه هاي بستر سازي ICT و كاركردهاي آن در تحولات درون سازماني و ارتباطات برون سازماني مورد بررسي و تحليل قرار گيرد.
همانطور كه مي دانيم فناوري ارتباطات و اطلاعات به مجموع مكانيزمهاي تلفيق كننده و هدايت كننده اي كه زمينه هاي كاربردي شدن ، بهنگام شدن و گسترش يافتن اطلاعات و داده هاي خام را با استفاده از ابزارهاي ريزپردازنده (تراشه هاي رايانه اي) انجام مي دهند اطلاق مي شود. ارتباط اغلب مديران با ICT به دو نوع سيستم محدود مي شود:
الف) سيستم هايي كه اطلاعات را ذخيره و پردازش مي كنند.
ب) سيستم هايي كه ارتباط بين افراد و مشاغل را با سرعت و بسيار كارآمد برقرار مي كنند.
در واقع پديدهICT دو سيستم مديريت اطلاعات و مهندسي اطلاعات را براي مديران به ارمغان مي آورد.
مديران پيشرو هميشه به دنبال فناوري هايي هستند كه جريان كار را تسريع و تسهيل مي كند در واقع مديران براي ايجاد ارتباطات مؤثر مابين سطوح طولي و عرضي سازمان همچنين ساده كردن جريان امور براي جمع آوري و راهبرد مناسب اطلاعات مرتبط با حوزه فعاليت سازمان خود ناگزير از شناخت ظرفيتهاي موجود سازمان خود و نياز سنجي ظرفيتهاي تكميلي هستند. استفاده از قدرت اثر ICT در هدايت سازمان براي پيشتازي در مقابل رقبا امري ضروري و اساسي است. فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي بسياري از عمليات مربوط به سازمان مانند سيستم ها و جريان اتوماسيون را به انجام مي رسانند.
بدون شك بايد گفت كه ICT موجب تقويت توانايي ها و خلاقيت هاي مديران پيشرو مي شود. با اين نگرش يك مدير و كارمندان او وقتي ابزارهاي ارتباطي و اطلاعاتي را به ساختار سازمان خود تزريق شدند مي توانند به جاي سخت كار كردن سريعتر و با دقت تر از قبل كار كنند ضمن اينكه مدير مي تواند نظارت و مديريت غير متمركز را تجربه كند . با توجه به اينكه هدف غايي هر رابطه كاري دستيابي به سود تجاري مي باشد مي توان گفت كه ارتباط كمي و كيفي با مشتريان با استفاده از اين ابزارها گسترش مي يابد و هزينه هاي جاري و حتي سرمايه اي و امكان سنجي نيز كاهش مي يابد.
يكي از مهمترين شاخصه هاي شناخت درست ICT توسط مديران استفاده يا ايجاد سيستم هاي كارآمد در ساختار سازمان مي باشد با توجه به اينكه هر يك از ابزارهايICT منطبق بر سيستم هاي مديريتي باشند مي توانند در بهبود و يا ايجاد نقص در شيوه مديريت و ارتباط با مخاطبان سازمان مؤثر باشند. بنابراين بجاست كه در گزينش سيستم هاي مذكور:
003175.jpg

الف) عملكرد سيستم براي مخاطبان سازمان روشن باشد
ب) استفاده كاربران تسريع و تسهيل شود
ج) از انعطاف پذيري بالايي در قبال تحولات تكنولوژيك و يا ساختاري برخوردار باشد.
با اين توضيح مي توان گفت به واقع مديري موفق خواهد بود كه فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي را منطبق بر نيازهاي سازمان خود طراحي و يا انتخاب كند. در اين صورت در هنگام ارائه خدمات سازمان خود به مخاطبان و مشتريان قادر خواهد بود نيازها ي مشتريان را نيز در تدارك سيستم ها لحاظ كند. به طور مثال استفاده از دستگاه هاي خودپرداز بانكي اين نياز را مي طلبد كه آموزش و فرهنگ سازي لازم براي اشاعه اطلاعات در مورد استفاده از كارتهاي اعتباري گسترش يابد. در استفاده از ابزارهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات به مديران توصيه مي شود در تعيين ابزارها انتخابگر باشند و با مطالعه اي فراگير در باره همه ابزارهاي موجود اين فناوري آن دسته اي را مورد گزينش و استفاده قرار دهند كه سبب ايجاد تسهيلات بيشتري در امور اجرايي مي شود. صرفه جويي در زمان را به همراه دارد و موجب كاهش هزينه ها و يا افزايش درآمدها مي شود. براي معرفي نمونه اي از اين سيستم ها مي توان به سيستم هاي تجارت الكترونيك(براي خريد و فروش هاي اينترنتي) و شبكه هاي محلي و يا سايتهاي اختصاصي داخلي(اينترانت و LAN ) اشاره كرد.
بنابراين براي مديريت اطلاعات درون سازماني در ابتدا بايد حوزه هاي اصلي كار را تعيين كرد و به نياز سنجي هر يك از اجزاي سازمان پرداخت تا بهترين تكنولوژي موجود بر اساس نيازها و ظرفيتها تأمين شود. شبكه ها به عنوان شاهرگهاي تجارت نوين و ابزار اساسي استفاده اشتراكي از اطلاعات و برقراري ارتباطات درون و برون سازماني اند. انتخاب سيستم هاي شبكه اي نيز با توجه به تعداد كاربران و امكان دسترسي سريع آنها به بانكهاي اطلاعاتي صورت مي گيرد. تصميمات و كارهايي كه بايستي در انتخاب و راه اندازي شبكه هاي درون سازماني توسط مدير انجام شود در مورد تعداد كاربراني است كه بايد با شبكه مرتبط باشند كه در اين صورت سطح گسترش شبكه بر حسب تعداد كاربران تغيير مي كند.
در بُعد نرم افزاري يك مدير بايد از برنامه هاي نرم افزاري مختلف اطلاعات كافي داشته باشد و بتواند برخي از آنها را در اجراي كارهاي خود مورد استفاده قرار دهد. اين قابليت مدير را در انتخاب برنامه هاي نرم افزاري مورد نياز سازمان بسيار كمك خواهد كرد. انتخاب سيستم عامل هايي چون خانواده ويندوز ، لينوكس ، مكينتاش و ... همچنين انتخاب نرم افزارهاي كاربردي مورد نياز براي بخش هاي حسابداري ، اداري ، دبيرخانه ، طراحي و ... امري است كه با دانش و تجربه توأم مي تواند تأثير مثبت خود را بجا بگذارد.
نوع نرم افزارهايي كه يك مدير در فعاليت هاي سازمان خود استفاده مي كند بستگي به ماهيت سازمان دارد اما امروزه اغلب مديران رويكرد مثبتي به نرم افزارهاي اداري توليد شده توسط شركت مايكروسافت دارند. در اين بين بسته نرم افزاري
MS-OFFICE با امكانات گسترده اي چون واژه پرداز رايانه ايWORD استفاده از صفحات گسترده براي محاسبات با EXCEL و استفاده از پايگاههاي ذخيره سازي اطلاعات باACCESS مديريت پروژه هاي سازماني با MS-POROJECT در اختيار كاربران خود قرار مي دهد جايگاه مناسب خود را در امور اجرايي اكثر سازمانها پيدا كرده است. نرم افزار  IE و سرويس پست الكترونيكي رايگان HOTMAIL از ديگر نمونه هاي قابل ذكر هستند كه مديران مي توانند از آنها در امور سازمان خود استفاده كنند. ولي در كل آنچه اهميت دارد اين است كه مديران بايد از نرم افزارهايي كه توسط سازمان هاي مختلفي مورد استفاده قرار گرفته و امتحان شده بهره بگيرند.
پست الكترونيك به عنوان يك ابزار ارزان ، سريع و كارآمد براي ارسال پيامهاي مديريت در قالب الكترونيكي به بخش هاي گوناگون سازمان و يا نقاط گوناگون سراسر جهان است.
با استفاده از برنامه پست الكترونيك مي توانيد پيام هاي مورد نظر خود را تهيه ، ارسال ، دريافت ، ذخيره سازي و مديريت كنيد. بهترين شيوه براي راه اندازي و اجراي پست الكترونيك در هر سازماني استفاده از يك رايانه مركزي براي مديريت نامه هاي الكترونيكي داخلي و كنترل دائمي ارتباط دائمي يا تلفني با اينترنت است. بسياري از سازمان ها بدون توجه به مشكلات ارتباطات الكترونيكي و بدون ارائه آموزش هاي لازم به كاركنان اقدام به نصب و راه اندازي پست الكترونيك مي كنند. مديران سازمان ها بايد توجه داشته باشند كه در دنياي ارتباطات الكترونيكي همان قوانيني حكمفرماست كه در انتشار قراردادها و ادعانامه هاي مكتوب حاكم است بنابراين يك اشتباه مي تواند خسارتهاي فراواني به بار آورد. در بُعد سخت افزاري مديريت سازمان مي تواند مهمترين و مؤثرترين نقش را در توسعه توانمنديهاي سازمان را در بستر ICT فراهم كند. مدير سازمان بايستي با توجه به نيازها و بدون در نظر گرفتن تجملات بهترين و كارآمدترين ابزارهاي سخت افزاري مورد نياز در سازمان را مورد گزينش قرار دهد ، در انتخاب ابزارهاي سخت افزاري مدير سازمان به علاوه نيازسنجي حال حاضر بايد در برابر هزينه اي كه متحمل مي شود نيازهاي آتي را نيز مد نظر قرار دهد. يكي از بهترين راهها در انتخاب ابزار مشاوره با كاربران سازمان مي باشد. بسته به اينكه چه كساني در چه زماني و چه مكاني و براي چه كاري از اين ابزارها استفاده مي كنند نوع ، كميت و كيفيت ابزارها قابل تغيير خواهد بود.
به طور معمول سخت افزارهاي كامپيوتري پس از يك سال از گارانتي توليد كننده خارج مي شوند و از آن پس تضمين سلامت كار دستگاه با خود مشتري خواهد بود و به همين دليل در هنگام تجهيز سازمان به رايانه و كلاً هر يك از ابزارهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات خريد از شركتهاي معتبر الزامي است.

در ادامه لازم است تا مدير پس از خريد و راه اندازي هر يك از اين ابزارها در سازمان شناسنامه سخت افزارهاي موجود را تهيه كند تا در موقع لزوم نسبت به انجام سرويس هاي لازم اقدام شود. يكي از روشهاي توصيه شده در تعيين نوع سخت افزارهاي سازماني نيازسنجي نرم افزاري سازمان و سپس تعيين، تأمين و تركيب سخت افزار با بسته هاي نرم افزاري انتخاب شده براي هر يك از اجزاي سازمان مي باشد.
به عنوان مثال مدير بايد تشخيص بدهد در بخش گرافيك سازمان با توجه به نوع نرم افزارهاي موجود به چه تركيبي از سخت افزارها نيازمند است. مطمئناً اين نوع نگاه در انتخاب سخت افزار در حذف هزينه هاي زائد نقش مؤثري دارد. نمونه هايي از سخت افزارهاي متنوع را به عنوان مثال ذكر مي كنيم. تصميم گيري در مورد اينكه در هر يك از بخش هاي سازمان شما از چه مانيتوري(۱۵۱۷۲۱،، اينچ) استفاده شود و يا مانيتور معمولي باشد يا LCD از عوامل به ظاهر ساده ولي مهم هستند كه مي توانند ضمن افزايش راندمان كاري سازمان در كاهش و حذف هزينه هاي غير ضروري مؤثر باشد.
با تمام اين تفاسير بايد گفت كه بستر سازي مطلوب براي توسعه ICT در ساختار سازماني نيازمند شناخت كافي و نگرش مثبت مديران به ضرورتهاي حضور اين پديده در روند فعاليتهاي سازمان است. با وجود اين شناخت يك مدير در ابتداي پروسه بستر سازي فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان خود بايد آيين نامه ها و قوانين درون سازماني را تهيه ، آزمايش و ابلاغ نمايد. اين آيين نامه هاي اجرايي ICT در سازمان مي بايد با استانداردهاي تعيين شده از جانب مراجع ذيصلاح و نيازهاي سازماني هماهنگ و همساز باشند. با توجه به اهميت نقش ICT در توسعه و گسترش فرآيندهاي سازماني هر مدير پيشرو و آينده نگر ناگزير از انجام زمينه سازي هاي لازم و انجام مشاوره هاي علمي و فني با صاحبان دانش ICT است. براي باقي ماندن مديران در عرصه رقابت هاي اقتصادي و حتي ربودن گوي سبقت از ديگران بايد ابزارها و لوازم مختلف اطلاعاتي و ارتباطي با ديدي روشن و گاهي كامل از نيازهاي سازمان تأمين و راه اندازي شوند.
سايت خبري ITiran (فرنود حسني)

طرح حمايت از پروژه هاي ICT بخش خصوصي
وب سايت پشتيباني كامپيوتر فارسي
Computer Troubleshooting Website
اهداف:
اطلاع رساني در سطح عموم و ارتقاء سطح آگاهي كاربران، تحول از روش سعي و خطا و تجربي به روش آكادميك و علمي
بازار اهداف:
- مصرف كننده عمومي به صورت مجاني و اعتباري براي بخش هاي خاص
- ارايه پكيج فوق جهت استفاده در ارگان ها و سازمان ها براي مصارف داخلي
- تبليغات با استفاده از بازديدكنندگان سايت
شرح موضوع:
۱- وب سايت جهت ارتقاء سطح آگاهي عمومي و برطرف نمودن مشكلات كاربران كامپيوتر و همچنين آموزش جوانان علاقه مند در راستاي هدف اشتغالزا
۲- نرم افزار Help Desk جهت استفاده در مؤسسات مختلف
حداقل مشخصات و قابليت هاي مورد نظر:
News: اطلاع رساني آخرين اخبار از طريق صفحه مربوط به اخبار، ضمناً كاربران اين امكان را دارند كه بتوانند اخبار را پس از ثبت  نام در ليست خبري سايت (Subscription) اخبار را از طريق پست الكترونيكي دريافت كنند.
003170.jpg

Forum فارسي: ايجاد محيطي كه كاربران بتوانند با يكديگر در مورد تجارب مشكلات خود به تبادل نظر بپردازند.
Chat(گپ): فراهم سازي امكان مكالمه همزمان بين كاربران سايت و يا مكالمه يا Administrator سايت به عنوان مشاور
- جداول مقايسه اي (Comparison):ارايه جداول مقايسه اي جهت آگاهي بخشيدن به كاربر در انتخاب بهينه سخت افزار و يا نرم افزار مقايسه اي
- محكBench Mark) ):بررسي قابليت ها و سرعت سخت افزارها و يا نرم افزارها و امكانات آنها
- سئوالات متداول(FAQ) :ايجاد آرشيوي از پاسخ سؤالات متداول
- مقالات كارشناسي سخت افزارها و يا نرم افزارهاي مختلف (Review):راهنماي مناسب جهت انتخاب ابزاري مناسب و منطبق با نياز كاربر
ساير توضيحات:
- در اين سايت كه با عنوان سايت پشتيباني كامپيوتر فارسي معرفي شده شاخه هاي Benchmarking، Comparison table هم با همان توجهي در نظر گرفته شده كه با Troubleshooting توجه شده. اين زمينه هاي ذكر شده علاوه بر ارتقاي سطح آگاهي كاربران امكان جذب حامي (Sponsor) و ايجاد درآمد براي سايت را فراهم خواهد نمود.
- به مقوله Troubleshooting در عقد قرارداد توجه شود. كاربر بايد قادر باشد با طرح سؤال خود به صورت مكانيزه يا با امكان دسترسي به بانك اطلاعاتي مربوطه مشكل مطروحه خود را رفع نمايد.
مدت زمان اجرا: ۲ ماه كاري
هزينه كل پروژه (ريال):
۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰

اطلاع از فعاليت UPS با نرم افزار جديد upswing pro ده برابر مي شود
نرم افزار جديدupswing pro، توليد شركت فاراتل، قدرت كنترل فعاليت UPSو اطلاعات مربوط به آن را ده ها برابر افزايش مي دهد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران پس از آن كه طراحي وتوليد نرم افزارهايupswing plus و upswing كه ميان كاربر وUPS ارتباط ايجاد كرد،شركت فاراتل نرم افزار پيشرفته  خود را با عنوانupswing pro به صورت كاملا هوشمند در اختيار كاربران قرار داد.
وظيفه  اين نوع نرم افزار، اعلام وضعيت هاي مختلف برق شهر به كاربر و محافظت از نرم افزارهاي در حال اجراست كه در نرم افزار جديد اين اطلاعات دهها برابر افزايش يافته و كاربر در يك ارتباط كاملا گسترده دائما از فعاليت جديد  ups مطلع شده و آن را بدون نگراني از نوسانات احتمالي برق، تحت كنترل قرار مي دهد.
روش كنترل نرم افزارهاي ups به اين صورت است كه اين نرم افزار، توسط يك كابل ارتباط سريال به كامپيوتر متصل مي شود، اما ups با استفاده از نرم افزار جديد به يك آداپتور RS237 و RJ45 متصل و توسط كابل شبكه مستقيما به HUB متصل و به عنوان جزئي از شبكه محسوب مي شود.
براي كنترل و مانيتور كردنupsنوع اول و دوم سرورها بايد روشن باشند، اما نوع سوم به علت استفاده از كابل شبكه،امكان كنترل دائمي را بدون نياز به كامپيوتر فراهم مي كند. به اين معني كه دستور shutdownو save كردن فايل ها در مواقع بحران به شرط روشن بودن server يا كامپيوتر متصل به ups انجام مي شود. درحاليكه با استفاده و نصب نرم افزار upswing pro بر روي ساير سرورها، امكان دريافت پيام shutdown، ايجاد و دستور آن جهت ذخيره كردن ups فايل هاي باز down شدن سيستم عامل در مواقع بحراني به كامپيوترهاي شبكه كه مجهز به اين نگارش هستند صادر مي شود.
گفتني است كه كليه محصولات نرم افزاري فاراتل، سيستم هاي LINUX، Windows، scounix، novell، freeBSDرا پشتيباني مي كند.
از قابليت هاي ديگر اين نرم افزار تحت سيستم عامل windows ،عبارت است از نمايش ولتاژ و فركانس برق ورودي و خروجي به صورت online و نمايش ظرفيت باتري و مقدار بار مصرفي آن، تنظيم و زمانبدي و روشن و خاموش كردن ups و ثبت تمامي رويدادهاي برق شهر و ups در يك فايل و امكان چاپ آنها همچنين امكان انجام تست ups از طريق برنامه به صورت تست فوري يا به صورت برنامه ريزي شده در زمان معين مي باشد.نرم افزار upswing pro به سيستم messenger مجهز بوده و از پروتكل هاي TCP/IPو http پشتيباني مي كند و با امكان اتصال به pager اجراي يك فايل يا برنامه و پخش هشدار صوتي در دقايق مختلف انجام مي شود.

در عصر ارتباطات ايران مثل يك جزيره است
تجارت الكترونيك يك سيستم بين المللي است و ايران تا زماني كه به صورت يك جزيره و دور از ارتباطات بين المللي است، پيشرفتي نخواهدداشت.
علي اصغر هلالي، مديرعامل يكي از شركتهاي دست اندركار ITدر گفت وگو با خبرنگار سرويس IT ايسنا، با بيان اين مطلب گفت: كارت اعتباري به مفهوم واقعي و بين المللي آن در ايران وجود ندارد و كارت هاي موجود، شبه اعتباري اند، اين كارت ها كه Debit Cards يا كارت هاي بهره كاري نيز نام دارند، قابل مقايسه با كارت هاي اعتباري بين المللي نيستند.
وي در ادامه گفت: كشور ما در زمينه ايجاد و توليد كارت اعتباري تا به حال هيچ فعاليتي نكرده است؛ چرا كه فعاليت در اين زمينه نيازمند اتصال به سيستم هاي بين المللي در تجارت الكترونيك است كه با توجه به قطع روابط كشورمان با بعضي از كشورها چنين امري ناممكن شده است.وي در ادامه افزود: كارت هاي اعتباري وسيله پرداخت به صورت الكترونيكي اند و هدف از بوجود آوردن آنها جايگزين كردن كارت الكترونيكي به جاي پول كاغذي است؛ ولي تاكنون در داخل كشور به اين امر دست نيافته ايم و در عين وارد كردن آن به كشور و به كارگيري اين سيستم كارآمدي لازم به دست نيامده است.
وي در پايان افزود: در بحث كارت اعتباري به جز پرداخت الكترونيكي در دريافت الكترونيكي هم مشكل داريم؛ زيرا زماني كه كالايي به فروش مي رسد در دريافت وجه كالا از طرف معامله با مشكل مواجه مي شويم، پس در حال حاضر كارت هاي اعتباري موجود پاسخگوي نياز مردم نيست.

سيستم عامل OS
قسمت پاياني
003180.jpg
003185.jpg


ويندوز در ۲ كاربرد مخصوص رايانه هاي روميزي و سرورها نگارش هاي مستقلي ارايه كرده است.




ويندوز روميزي ( Desktop Windows)
سال
نگارش
۱۹۸۵
Windows 1.0
۱۹۸۷
Windows 2.0
۱۹۹۰
Windows 3.0
۱۹۹۳
Windows for workgroups 3.11
۱۹۹۵
Windows 95
۱۹۹۸
Windows 98
۲۰۰۰
Windows me
۲۰۰۱
Windows xp Home Edition
۲۰۰۲
Windows xp table pc Edition
ويندوز سرور Windows) (Server
سال
نگارش
۱۹۹۳
Windows NT Advanced Server 3.1
۱۹۹۴
Windows NT Server 3.5
۱۹۹۵
Windows NT Server 3.51
۱۹۹۶
Windows NT Server 4
۱۹۹۷
Windows NT Server Enterprise Edition
۱۹۹۸
Windows NT Terminal Server
۲۰۰۰
Windows 2000 Server Family
۲۰۰۳
Windows Server 2003


تاريخچه يونيكس
سال
نگارش
۱۹۵۷
در لابراتور Bell سيستم عامل BESYS براي عمليات دسته اي اختراع شد
۱۹۶۹
كن تامپسون و دنيس ريچي سيستم عامل UNICS را برروي رايانه PDP-7 ايجاد كردند.
۱۹۷۱
اولين نگارش يونيكس با ۶۰ فرمان ايجاد شد
۱۹۷۲
دومين نگارش يونيكس
۱۹۷۲
دنيس ريچي با بازنويسي زبان B زبان جديد C را ايجاد كرد
۱۹۷۳
يونيكس برروي ۱۶ سايت نصب شد - نگارش هاي سوم و چهارم اين نرم افزار نيز ارايه شد.
۱۹۷۴
نگارش پنجم يونيكس
۱۹۷۵
نگارش ششم يونيكس
۱۹۷۷
نگارش BSD unix توسط دانشگاه بركلي كاليفرنيا ارايه شد
۱۹۷۸
نگارش دوم BSD
۱۹۷۹
نگارش هفتم يونيكس- همچنين نگارش سوم BSD - در همين سال نگارش جديدي از يونيكس به نام SCO توسط داگ و لاري مايكلز ارايه شد
۱۹۸۰
نگارش چهارم BSD
شركت مايكروسافت در اين سال نسخه Xenix اين سيستم عامل را معرفي كرد
۱۹۸۲
شركت AT&T اولين نسخه تجاري اين سيستم عامل را به نام System III ارايه كرد
۱۹۸۲
شركت SGI نسخه IRIX را ارايه كرد.
شركت HP نسخه HP/UX را معرفي كرد
۱۹۸۳
نگارش ويژه SCO به نام Scoxenix systemV براي رايانه هاي شخصي مبتني بر پردازنده ۸۰۸۶ و ۸۰۸۸ ارايه شد
۱۹۸۵
نگارش هشتم يونيكس
۱۹۸۶
نگارش Hp/ux1.0 - نگارش نهم يونيكس
شركت اي.بي.ام نگارش AIX اين سيستم عامل را ارايه كرد
۱۹۷۸
شركت هاي Sun و At&t نگارش ۴ از SystemV را ارايه كردند.
۱۹۸۸
نگارش هاي ۲ و ۳ HP-UX در اين سال معرفي شد
۱۹۸۸
در اين سال سيستم عامل Portable به نام Posix توسط IEEE ارايه شد
۱۹۸۹
نگارش دهم يونيكس
نگارش ۷ HP-Ux
نگارش Sco unix V386 اولين نگارش تجاري اين نرم افزار توسط At&t ارايه شد.
۱۹۹۱
شركت سان محيط سيستم عامل Solaris2 را معرفي كرد
نگارش Hp/ux8
نگارش جديد BSD تحت نام BSD386 ارايه شد
لينوكس توسط Linus Torvald ايجاد شد
۱۹۹۲
نگارش ۹ HP/VX
۱۹۹۳
نگارش ۸ NetBsd
نگارش ۱ Free BSD
۱۹۹۴
شركت ناول سهام AT&T را خريد
نگارش Red Hat از لينوكس
نگارش ۱ Net BSD
۱۹۹۵
نگارش ويژه ناول به نام Unix ware2
نگارش ۲ Free BSD
۱۹۹۵
نگارش ۱۰ HP/UX
۱۹۹۷
نگارش ۱۱ HP/UX
۱۹۹۸
IRIX نگارش 6.5
۱۹۹۸
ارايه نگارش Unixware7.0
ارايه Sun Solaris7.0
ارايه Free BSD3.0
۲۰۰۰
نگارش ۴ Free BSD

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |