سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۲۷
Infor.htm
نرم افزارهاي به اشتراك گذاري فايلها
003195.jpg

داستان P2P و نرم افزارهاي به اشتراك گذاري فايل ها ديگر براي تمامي كاربران اينترنت مقوله اي آشنا به شمار مي رود. اولين سردمدار اين نهضت جهاني Napster بود. گرچه Napster هيچ گاه به طور واقعي از آنچه ما به نام P2P ياد مي كنيم استفاده نكرد به بسياري از كاربران معنا و مفهوم P2P را آموزش داد. گذشت زمان و درس هايي كه Napster و Audiogalaxy به كاربران دادند باعث شد تا شبكه ها و برنامه هاي جديدي بوجود آيند كه به سادگي قرباني نشوند. در حال حاضر حرف و حديث در مورد استفاده از برنامه هاي به اشتراك گذاري فايلها بسيار زياد است. سازمانهاي بزرگي مانند RIAA تقريباً تمام سعي خود را براي از بين بردن اين شبكه ها انجام مي دهند و آنان را قانون شكن مي خوانند. حتي يكي از خوانندگان زن بسيار مشهور آمريكايي هفته گذشته به كاربران اين نرم افزارها لقب دزد داد. عجيب اينكه در اين بازار آشفته هيچ كس حرف او را جدي نگرفت و او احتمالاً مجبور است دوباره  آهنگ من يك دختر كوچك نيستم را بخواند شايد در بازي بزرگان راهي پيدا كند.
قسمت جالب استفاده از فناوري هاي P2P اين است كه تاكنون هيچ روش عملي براي سانسور كردن و يا كنترل در سطح وسيع براي آن بوجود نيامده است. تمامي نرم افزارهاي به اشتراك گذاري نسل جديد و پيغام رسان هاي فوري مانند Yahoo از اين فناوري  استفاده مي كنند. با بازسازي اين فناوري در شكل جديد مي توان حتي براي ديدن سايت هاي اينترنت فيلتر شده از آن استفاده نمود و به هر ترتيب اين مقاله را به بررسي سه نرم افزار برتر P2P اختصاص داده ايم.
Kazaa Media Desktop
درست به همان اندازه كه نام Kazaa براي كاربران اينترنت آشنا است نام Sharman براي آنها غريبه و نامأنوس است. شركت Sharman در حقيقت تهيه كننده نرم افزار Kazaa است كه همانند HP يك خانم آن را اداره مي كند. تا لحظه نوشته شدن اين مقاله اين نرم افزار دقيقاً ۹۲۲/۵۵۱/۲ توسط كاربران دريافت شده است. به نظر مي رسد رتبه هاي اول نرم افزارهاي محبوب به اينترنت براي هميشه از آن اين نرم افزار شده باشد.
قدم اول در استفاده از چنين برنامه هايي جستجو براي يافتن فايل هاي مورد نظر است. در اين مورد Kazaa تقريباً هيچ رقيبي ندارد. جستجو با استفاده از كلمات كليدي مشابه در اين نرم افزار و نرم افزارهاي ديگر به اشتراك گذاري فايل ها نشان مي دهند موارد يافت شده توسط Kazaa بسيار بيشتر و مطمئن تر است.
به تازگي استوديوهاي ضبط موسيقي براي اذيت كردن كاربران اين نرم افزارها فايلهاي غيرواقعي را وارد شبكه مي كنند كه شما بعد از دانلود كامل فايل متوجه مي شويد كه فايل محتوي اطلاعات مورد نظر شما نيست. Kazaa به صورت خودكار اين فايلها را شناسايي كرده و آنها را از چرخه جستجو حذف مي كند. ابزار جديد برنامه نيز به شما اين امكان را مي دهد كه به سادگي دانلود كردن يك فايل يك آلبوم موسيقي را يافته و آن را به رايانه خود منتقل كنيد.
مسئله ديگر نحوه رتبه بندي و نمايش يافته هاي تكراري است. Kazaa براي اين كار از روشي مشابه Google استفاده مي كند. به اين ترتيب بهترين انتخاب ها بالاتر قرار مي گيرند و شما با خيال راحت مي توانيد اولين گزينه را به عنوان بهترين انتخاب كنيد.
نسخه جديد علاوه بر اين امكانات امكان تغيير Skin يا رابط گرافيكي را هم به كاربر مي دهد كه براي كساني كه از رابط فعلي برنامه كه به شدت سبز و يكنواخت است ديگر خسته شده اند مي توانند به سوي رنگ ها و آيكون هاي شاد بروند.
بر خلاف برنامه هاي ديگر شما امكان جستجوي فايلهاي موسيقي را بر اساس عنوان ، نام خواننده ، زبان ، تاريخ ، كيفيت و حتي اندازه را نيز داريد. ابزار فيلتر كردن براي ليست نشدن فايلهاي غير اخلاقي نيز در اختيار كاربران قرار گرفته است.
اما نوبت بررسي حقايق دردناك در مورد اين برنامه است. آگهي هاي تبليغاتي با نصب اين برنامه به برنامه شما هجوم خواهند آورد. در هنگام نصب برنامه حتماً توجه كنيد كه گزينه Next را بدون توجه انتخاب نكنيد. در يك پنجره هنگام نصب از شما سؤال مي شود آيا مي خواهيد برنامه savenow را همراه Kazaa نصب كنيد. بدون فكر يا ترديد به اين سؤال جواب منفي بدهيد وگرنه آگهي هاي تبليغاتي اين برنامه تقريباً اينترنت شما را بدون استفاده خواهند كرد. در مورد Save now شما مختار هستيد كه آن را نصب كرده و يا نصب نكنيد اما در مورد برنامه Cydoor ديگر از شما حتي سؤال هم نمي شود. در اين مورد ديگر كاري از دست شما بر نمي آيد. بنابراين مي توانيد با خيال اينكه به هر حال منافع استفاده از اين برنامه از مضرات آن بيشتر است حداقل اعصاب راحتي داشته باشيد.
اما در مورد امنيت ، بحث امنيت در هنگام استفاده از برنامه هايP2P كاملاً جدي است. بحث اول در مورد منتقل شدن فايلهاي ويروسي به رايانه شما است. در اين مورد Kazaa در نسخه‎/۱ ۲ امكان معرفي برنامه  ويروس ياب به برنامه و چك كردن فايلهاي به اشتراك گذاشته شده توسط هر كاربر را مي دهد. با استفاده از اين ويژگي تمام فايلهاي كاربران در هنگام وارد شدن به شبكه تست شده به اين ترتيب ميزان خطر به اندازه قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد. اما Kazaa هيچ گونه تضميني براي حفظ كردن شما از شر هكر هاي متخصص P2P نمي دهد. تنها كمك Kazaa معرفي يك برنامه Guard و ترغيب شما به خريدن اين برنامه است كه كارايي آن نيز چندان واضح نيست. توصيه ما استفاده از نرم افزارهاي Fire wall قدرتمند مثل Norton و يا MacAfee است.
003205.jpg

Imesh
اين نرم افزار گرچه هيچ گاه به پاي Kazaa نمي رسد ولي اگر شما به دنبال جايگزين براي Kazaa هستيد Imesh بهترين انتخاب است. ظاهر ساده و يكنواخت آن طي سالها هنوز هيچ تغيير عمده اي نداشته است و دانلود فايلها مانند هميشه سريع و قابل اطمينان است. اما مشكل بزرگ نتايج ضعيف جستجوي فايل در اين برنامه است. حتي براي فايلهاي بزرگ در اين شبكه گاهي اوقات كمتر از صد نتيجه براي شما نمايش داده مي شود كه در نوع خود تأسف برانگيز است.
متأسفانه داستان برنامه هاي تبليغاتي مزاحم در اينجا هم وجود دارد. گرچه با دقت در هنگام نصب مي توانيد كمي از آزار اين برنامه كم كنيد اما نمي توانيد به طور كامل از شر آنها خلاص شويد. حرفه اي هاي اينترنت مي دانند تحمل كردن برنامه هايي مانند Gator و يا Bonzi Baddy در هنگام كار با اينترنت چه قدر مشكل است. در آزمايشي كه شبكه CNET درباره Imesh به عمل آورد و بعد از نصب اين برنامه تعداد پنجره هاي Pop-Up از برنامه هاي تبليغاتي مانند Graster بيشتر بود. در Imesh امكانات چت هم قرار داده شده است. اما حقيقت اين است كه هيچ كس از اين امكان به صورت جدي استفاده نمي كند. ما براي آزمايش تصميم گرفتيم يك بار از امكانات گفت وگوي اين نرم افزار استفاده كنيم كه متأسفانه به قدري با مشكلات دست وپاگير مواجه شديم كه از چت كردن با ابزار Imesh به طور كامل منصرف شديم. متأسفانه Imesh در مقام مقايسه با Kazaa به هيچ عنوان نمره قبولي نمي گيرد و به هر ترتيب Imesh گزينه دوم تمام كاربران P2P است.
XOLOX
گرچه با ديدن نام اين نرم  افزار نام قهرمان هاي فيلم فضايي در نظر كاربر مجسم مي شود ولي Xolox يك پديده منحصر به فرد در ميان نرم افزارهايP2P است.
اين نرم افزار بر اساس شبكه Gnutella كار مي كند. امتياز بزرگ اين نرم افزار حمايت نكردن از برنامه هاي تبليغاتي است كه در نوع خود بي نظير است. با نصب اين برنامه مي توانيد مطمئن باشيد هيچ برنامه ad-ware و يا Spy-ware به روي رايانه شما نصب نمي شود. ساير قابليت هاي آن نيز بسيار شبيه بقيه برنامه هاي P2P است. ظاهر ساده و سرعت دانلود نيز تا حدود زيادي قابل قبول است. گر چه نتايج جستجو هيچ گاه به  اندازه Kazaa نيست ولي براي شما كه مي خواهيد يك فايل موسيقي را دريافت كنيد احتمالاً راضي كننده خواهد بود. حتماً Xolox را امتحان كنيد پشيمان نخواهيد شد.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
003190.jpg

*از چه فايلهايي بايد Backup گرفته شود كه در صورت خراب شدن سيستم عامل بتوان آن را دوباره احيا كرد؟
رازميك تارورديان
در ويندوز XP اين كار تقريبا به صورت خودكار انجام مي شود. البته اين كار فقط در مورد فايلهاي خود سيستم عامل انجام مي شود و نه فايلهاي شخصي شما. سري به پنجره System properties بزنيد. گزينه System Restore را پيدا كنيد. در اين پنجره تنظيمات مربوط به Restore كردن سيستم در حالتيكه امكان بالا آمدن آن وجود نداشته باشد،  قرار دارد. اگر اين امكان در رايانه شما فعال باشد در صورت به وجود آمدن اشكال نرم افزاري و از كار افتادن سيستم عامل شما مي توانيد از طريق منوي DOS و با انتخاب گزينه... Last known configuration سيستم عامل را دوباره راه اندازي كنيد. روش ديگر استفاده از فرمان هاي Recovery ويندوز است كه البته كار كردن با آنها كمي پيچيده تر از حالت فعلي است.
003200.jpg

اما استفاده از امكانات Backup ويندوز نيز خالي از لطف نيست. شما مي توانيد با انتخاب گزينه Backup از منوي System tools از هر آنچه كه ميل داريد در رايانه خودتان نسخه پشتيبان تهيه كنيد مراحل كار بسيار ساده و به صورت wizard است.
*من در حال طراحي يك سايت با استفاده از CSS هستم. من مي خواهم Scroll Bar را رنگي كنم. با استفاده از كدهاي معمولي سايت من در مايكروسافت درست ديده مي شود ولي در نت اسكيپ خير.
مظلومي
متأسفانه حق با شماست. كدهايي كه شما استفاده كرده ايد توسط مرورگر مايكروسافت نسخه ۵/۵ به درستي ديده مي شود در مرورگرهاي ديگر به راحتي ناديده گرفته مي شود. براي حل اين مشكل توصيه مي كنيم سري به سايت هاي مرجع در اين باره بزنيد دو سايت زير هر دو براي شما راه حل هاي جالبي را ارائه خواهند كرد.
www.Websitetip.Com/info/css/scrollbars.html
http://tinyurl.Com/e4ni
*دوستان عزيز باز هم خدمت شما عرض مي كنيم امكان جواب دادن به سئوالات شما به صورت خصوصي براي ما امكان ندارد و لطفا تقاضا نفرمائيد.
*سيستمemail اينترانت همشهري هم براي تمام مشتركان عزيز در سراسر كشور آغاز به كار كرد. براي ديدن نحوه عملكرد سيستم لطفا به سايت اينترانت مراجعه كنيد. در ضمن براي كساني كه به عكاسي درخصوص عكاس فقيد كاوه گلستان علاقه مند هستند مژده مي دهيم كه سايت اختصاصي آقاي گلستان راه اندازي شده است براي ديدن اين سايت زيبا به آدرس kavehgolestan.com مراجعه كنيد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |