سه شنبه ۸ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۸۱- Sep, 30, 2003
ليگ قهرمانان اروپا
شب پرستاره
012082.jpg

اشكان نعمت پور- رقابت هاي جام قهرمانان اروپا- مهم ترين مسابقات باشگاهي در سراسر گيتي- دوباره از سرگرفته مي شود تا روح هيجان در قاره سبز دميده شود. رقابت هاي گروه هاي A تا D امشب و بازيهاي گروه هاي E تا H فردا شب دنبال خواهند شد. تا تيم ها يك گام ديگر به سوي التهاب بردارند. ستيز باشگاه ها در شب دوم بازي ها مي تواند چهره بسياري از مدعيان را عيان سازد. ستاره هاي اروپا امشب و فرداشب خواهند درخشيد.
گروه A
بايرن مونيخ آرام آرام خاطرات تلخ فصل پيش جام قهرمانان و وداع زودهنگام خود را به دست فراموشي مي سپارد. پيروزي دلگرم كننده برابر سلتيك در مونيخ، مردان هيتسفلد را به بازگشت به روزهاي پرفروغ گذشته اميدوار كرده است. بي ترديد آنها در بلژيك ومقابل اندرلشت كار چندان دشواري نخواهند داشت. آنچه ژرمن ها را بيش از پيش به آتيه خوشبين ساخته، درخشش روي ماكاي است كه آرام آرام در تركيب بايرن جاافتاده و اكنون به خطرناك ترين بازيكن تيم تبديل شده است. شايد تنها دردسر هيتسفلد در اين روزها به مردان دفاعي تيم بازگردد. كواچ، كوفور و لينكه  ديگر نشاني از نشاط گذشته ندارند؛ علاوه بر اين، اوليوركان هم افول محسوسي داشته است و ديگر گشودن دروازه او براي مهاجمان حريف چندان دغدغه آور نيست. به هر روي گمان نمي رود اندرلشت بتواند خاطرات روزهاي دور را زنده كند و بايرن پرقدرت را متوقف سازد.
در ديگر ديدار اين گروه سلتيك در گلاسكو پذيراي ليون خواهد بود. مردان بريتانيايي با سود جستن از هنريك لارسن و آلن تامپسون در خط حمله بسيار مخوف مي نمايند. مجموعه اي كه سال گذشته تا ديدار نهايي جام يوفا پيش رفت، در روز اول مسابقات بايرن را تا آستانه شكست پيش برد تا نشانگر فوتبالي هجومي و زيبا باشد كه مارتين اونيل در تيم پديد آورده است. در مقابل ليون نيز به كسب امتياز از اين ديدار بسيار خوشبين است تا با تكيه بر سه امتيازي كه برابر اندرلشت به كف آورده، از هم اكنون نيم نگاهي به صعود داشته باشد. حضور ادميلسون بازيساز و گلزن در خط دفاعي تيم، اريك كارير با تجربه در خط مياني و «جيوواني البر» و «سيدني گوو» در خط حمله، ليون را به يكي از مدعيان جدي صعود تبديل كرده ، آنها توان كسب يك امتياز از همپدون پارك- كه غايت اصلِي شان است- را دارند
گروه B
ديناموكيف در دور نخست رقابت ها با برتري دو بر صفر مقابل لوكوموتيو مسكو نشان داد پس از فروش جمع بسياري از نخبگانش، بار ديگر احيا شده است. مسلماً آنها با توهم شكست پاي به سن سيرو نخواهند گذاشت. اينتر در اين فصل اگرچه با بسياري از مشكلات گذشته روبه رو است اما بزرگترين معضل خود را حل شده مي بيند. همواره آبي و سياه پوشان از هنگام حضور هكتوركوپر در ميلان، به نفوذ از كناره ها اهميت وافر مي دادند كه با وجود در اختيار نداشتن بازيكنان كارآمد در اين مناطق، كوپر هميشه در اجراي برنامه هاي تاكتيكي خود ناكام مي ماند اما اكنون با خريد اندي ون درميده و كيلي گونزالس اين كاستي تا حدود زيادي مرتفع شده. علاوه بر اين اوج گيري مارتينز جوان و درخشش خوليو كروز، مربي آرژانتيني بيش از هر گاه ديگري به موفقيت خود خوشبين است. نمايش خيره كننده اينتر در هايبري كه با له كردن آرسنال همراه شد نشان داد مردان ميلاني مراحل بالاي رقابت ها را نشان رفته اند. امروز آرسنال هم در مسكو برابر لوكوموتيو به ميدان خواهد رفت تا طعم ستيز مرگ آور ديگري را بچشد. روسها هيچ گاه در خانه پاپس نمي نهند و ونگر تنها اميدوار است ستاره هايش به مانند بازي با اينتر كند و بي تحرك ظاهر نشوند. اگر هانري و پيرس، مؤثرترين مردان هجومي تيم لندني همچنان بخواهند تنها بر انجام حركات نمايشي اصرار ورزند، چيزي جز حذف زودهنگام از جام قهرمانان به انتظار تويچي ها ننشسته است.
012080.jpg

گروه C
حساس ترين رقابت  اين گروه امشب ميان دپورتيوولاكرونيا و آيندهوون برگزار خواهد شد. لاكرونيا را از آن جهت مي توان مخوف ترين تيم فوتبال اروپا دانست كه با هفت بازيكن به دفاع مي پردازد و به يكباره با تك مهاجم خود تور دروازه حريفان را به لرزه درمي آورد. پس از فروش ماكاي، ايرورتاي محتاط روش بازي تيمش را از ۲-۴-۴ به ۱-۵-۴ تغيير داده، كه در اين ميان دوشر و سيلوا، دو هافبك دفاعي تيم به شمار مي روند. تنها مهره هاي هجومي ويران كننده تيم به والرون، لوكه، پاندياني و تريستان محدود مي شود. در خط مياني والرون يگانه بازيساز تيم است. پاس هاي بي نظير او چنان دقيق اند كه مهاجمان را ناچار به گلزني مي كند. لوكه سريع و تكنيكي نيز مي تواند با حضور در ميانه ميدان، نه تنها اركان دفاعي رقبا را بر هم بزند بلكه خود نيز دروازه آنان را باز كند. ايرورتا كه محتاط ترين مربي اروپا است، عليرغم وجود دو بازيكن آماده، هنوز هم بر استفاده از يك مهاجم پافشاري مي كند. پاندياني اروگوئه اي در اين فصل فراتر از حد انتظار ظاهر شده و در بيشتر بازيهاي تيمش موفق به ثبت گل شده اما كدام مربي به جز ايرورتا حاضر مي شود ديگوتريستان را نيمكت نشين كند؟ رقابت سختي بين اين دو براي پوشيدن پيراهن ثابت تيم درگرفته است.
موناكو نيز پذيراي آ.ا.ك خواهد بود. تيم يوناني در اولين بازي خود در خانه مقابل لاكرونيا به تساوي يك بر يك رسيد اما بعيد به نظر مي رسد در فرانسه بتواند موناكوي آماده- كه در هلند نيز آيندهوون را شكست داده- را به زانو در آورد. ضمن اين كه فرناندو مورينتس نيز در فرانسه روزهاي دلپذيري را پشت سر مي گذراند. او براي گشودن دروازه ميهمان لحظه شماري مي كند.
گروه D
گالاتاسراي در استانبول، كمي آن سوتر از جهنم علي ساهين (كه در دست بازسازي است) پذيراي شگفتي ساز بزرگ اروپا، رئال سوسيه داد، است. گالا كه با اميد بهروزي بيشتر فاتح تريم را يكبار ديگر به عنوان مربي برگزيده، در دو سال اخير چندان موفق نبوده است. آنها در دل آلپي تورين نيز برابر يوونتوس به زانو درآمدند تا هيچ نشاني از آن قدرت گذشته در آنها ديده نشود. نزول در اين تيم به شدت احساس مي شود اگر چه ستاره هايي نظير فرانك دي بوئر -كه با بازي در اسپانيا به سياق سوسيه داد كاملاً آشنا است- اونسال، حسن ساس، عارف اردم و هاكان شوكور مي توانند به سادگي جريان بازي را در دست بگيرند و تيم اسپانيايي را مغلوب سازند. در مقابل دنويكس، ابزار لازم براي خنثي كردن حربه هاي رقيب ترك را داراست. حضور ژابي آلونسو و كارپين با تجربه در خط مياني توان لازم را در اين منطقه براي نبرد با هافبك هاي ميزبان، براي سوسيه داد فراهم آورده، هم چنين حركات ويرانگر دي پدروي ملي پوش در سمت چپ نيز مي تواند بنيان دفاعي گالا را بر هم بريزد. در خط حمله هم كوا چه ويچ، شاخص ترين مهره دنويكس است كه مي تواند امتيازات باارزشي را براي تيمش به ارمغان بياورد. پس از پيروزي يك بر صفر برابر المپياكوس، اكنون شگفتي ساز لاليگا به امتيازات اين بازي مي انديشد. در مسابقه ديگر گروه چهارم، المپياكوس در خانه برابر يوونتوس صف آرايي خواهد كرد.
پسران دل آلپي حتي نسبت به فصل پيش- كه به ديدار نهايي جام قهرمانان راه يافتند- نيز قدرتمندتر شده اند. بي ترديد بوفون را مي توان برترين دروازه بان فوتبال دنيا به شمار آورد كه سال قبل از اركان اساسي موفقيت يووه بود. او امسال نيز كاملاً قبراق به نظر مي رسد. در خط دفاع، امژورن لگروتاليه كاستي ها را مرتفع نموده پيش تر مدافعان تيم در مهار حركات سرعتي مهاجمان رقيب ناكام مي ماندند كه حضور لگروتاليه اين نقيصه را از ميان برداشته. هم چنين حضور داويدز و يا آپيا در خط مياني هم توانمندي هاي خط دفاع را دوچندان مي كند. از ديگر سو فرصت طلبي مفرط ترزه گه و آمادگي خيره كننده دي وايو هم سبب شده تا ديگر جاي خالي دل پيروي آسيب ديده چندان احساس نشود. ظاهراً المپياكوس در خانه هم اقبالي برابر يووه نخواهد داشت.
012076.jpg

گروه E
اشتوتگارت، نايب قهرمان فصل گذشته بوندس ليگا پذيراي منچستر يونايتد است. شايد درگيري هاي چند هفته اخير ميان مديران و بازيكنان باشگاه بر سر مسايل مالي مشكلاتي را در تيم پديد آورده كه حتي شكست دو بر يك مقابل رنجرز در اسكاتلند را در پي داشت ، همانگونه كه بازي در گلاسكو نشان داد اين تيم سرشار از استعدادهاي جواني است كه تحت هدايت مربي چون فليكس ماگات مي توانند به لوركوزن دومي تبديل شوند. در مقابل شياطين سرخ ديگر آن تيم پرصلابت گذشته به نظر نمي رسند. عليرغم بازيهاي نسبتاً خوب اوتالدو به خوبي جاي خالي بكهام در تيم احساس مي شود و فرگوسن هيچ جايگزين شايسته اي براي پركردن خلاء حاصل از مصدوميت پل اسكولز نيافته. شايد منچستر بتواند اشتوتگارت را در سرزمين ژرمن ها شكست دهد تا با شش امتياز درصدر جدول گروه بايستد اما قطعاً در مراحل بالاتر و در روياروي با تيم هاي بزرگ تر دچار دردسر خواهد شد.
در دومين مسابقه گروه E نيز پاناتينايكوس ميزبان رنجرز خواهد بود. اگر چه فوتبال يونان در چند سال اخير دچار استحاله شده اما رنجرز كه از مربي با درايتي مثل الكس مك ليش سود مي جويد، توانمندتر از آن است كه امتيازات اين ديدار خارج از خانه را از كف بدهد.
گروه F
در حساس ترين بازي چهارشنبه شب پورتو- قهرمان جام يوفا- پذيراي رئال مادريد- مجموعه اي ستاره هاي رنگارنگ- خواهد بود. پورتو سال پيش با مربي جوان خود خوزه مورينيو (كه دستيار و مترجم بابي رابسون در اسپورتينگ ليسبون، پورتو و بارسلونا بوده است) بر ستيغ افتخار ايستاد. قهرماني در ليگ و جام حذفي پرتغال و متعاقب آن جام يوفا، هواداران تيم را به ياد روزهاي رويايي سالهاي دور انداخت. اين تيم با نگهداشتن كاستا، بايا، درلي و مهاجم گلزني چون دكو، هسته اصلي آن مجموعه را حفظ كرده تا از مدعيان صعود به مرحله بعدي لقب بگيرد.
اكنون زمان مناسبي براي محك توانايي هاي واقعي تيم پرتغالي فرا رسيده آنها ناچارند برابر مجموعه اي منتخب از ميان برترين هاي دنيا قرار بگيرند. مي توان ادعا كرد اكنون رئال مادريد با بهره جستن از ديويد بكهام، لوئيس فيگو، زين الدين زيدان، رائول كونزالس و رونالدو زيباترين فوتبال را در سراسر گيتي به نمايش مي گذارد. ديگر همگان نه انتظار گل كه انتظار ثبت گل هايي زيبا و به يادماندني را از قوهاي سفيد دارند. البته نبايد فراموش كرد ضعف بزرگ دفاعي تيم باعث شده تقريباً تمامي حملات رقيبان به ثمر بنشيند اما مادريدي ها آن قدر گل مي زنند كه هيچ بختي براي حريفان باقي نمي ماند.
اما نبرد ديگر اين گروه در ورزشگاه ولودروم برگزار مي شود. مارسي، مردمي ترين تيم اروپا، همچون ميهمان خود پارتيزان بلگراد در پي كسب اعتبار از دست رفته است. مردان فرانسوي كه در روز نخست بازيها، عليرغم ارائه نمايشي قابل قبول با نتيجه چهار بر دو مغلوب رئال مادريد شدند از بازيكنان شايسته اي سود مي برند كه باشگاه را قادر مي سازد به دور بعدي صعود كند. دانيل ون بوتين در خط دفاع (كه بسياري از باشگاه هاي بزرگ اروپا خواستار جذب او هستند) اشتفان واشوسك چك تبار در خط مياني (كه او را ندود آينده فوتبال اروپا مي خوانند) و سيچف، دروگبا، ميدو و مارله در خط آتش، اين تيم بندري را قادر به اوج گيري دوباره و تكرار خاطرات روشن اوايل دهه نود مي سازد ولي پارتيزان هم چندان دست و پا بسته نيست. حذف نيوكاسل در دور مقدماتي و كسب تساوي يك بر يك نشان داده صربها نيز نيم نگاهي به صعود از گروه دارند. به هر روي احتمالاً مارسي در ورزشگاه خود كه هوادارانش جوي وحشتناك را در آن خلق مي نمايند، مي تواند به سه امتياز بازي دست پيدا كند.
012074.jpg

گروه G
... و سرانجام استنفورد بريج، پس از گذر ساليان متمادي، شاهد برگزاري ديداري از مرحله اصلي جام قهرمانان خواهد بود. بشيكتاش كه با به خدمت گرفتن لوچسكيو، مربي پرآوازه رومانيايي گالاتاسراي پس از هفت سال قهرمان تركيه شد، گام به لندن مي گذارد تا بار ديگر ستيز هميشه جنجالي و دامنه دار تركيه- انگليس از سر گرفته شود. با اين وجود عقاب هاي سياه تركيه از تجربه لازم براي حضور در نبردهاي اروپايي برخوردار نيستند. آنها در روز اول رقابت ها در خانه با دو گل مغلوب لاتزيو شدند بنابراين نبايد گمان برد در استنفورد بريج دست به شگفتي بزرگي خواهند زد. رومن آبراموويچ چنان مجموعه بزرگ و گرانبهايي را گردآورده كه غايت آن را حضور تا مراحل بالايي بازيها و حتي قهرماني اروپا قرار داده، از اين رو بشيكتاش نمي تواند سد محكمي بر سر راه آبي هاي لندني باشد. در حقيقت كلوديورانيري ناچار به كسب نتيجه است در غيراين صورت به سادگي شغل خود را از دست خواهد داد. با وجود كارلوكوديچيني در درون دروازه، جان تري، مارسل دسايي، ويليام گالاس، لگن جانسن، وين بريج در دفاع، فرانك لمپارد، خوان سباستين ورون، كلود ماكه له له، جرمي، دمين داف و گرونشاير در خط مياني و ادرين موتو، هرنان كرسپو، ايدورگوديانسن و جيمي فلويد هسلبنك در خط حمله، مربي ايتاليايي مي تواند دو تيم آماده را روانه ميدان كند كه هر يك قادر به شكست دادن حريف ترك باشند. از ديگر سو لاتزيو نيز در رم پذيراي اسپارتاپراگ است. اسپارتا با وجود پوبورسكي، نمچ و جيري روسيچكي (برادر بزرگ توماس روسيچكي، ستاره دورتموند) به هيچ وجه در حد و اندازه هاي خود كامل نشده. آنها نه تنها در ليگ چك در رده هاي پايين جدول جاي دارند بلكه در دور پيش نيز در خانه برابر چلسي به زانو درآمدند. بنابراين ظاهراً نخواهند توانست لاتزيو دوباره اوج گرفته را متوقف سازند. در رم، همه دوباره اوج گرفته اند.
پروتزي، استام، ميهايلوويچ، استانكوويچ، آلبرتيني، فيوره، كونسه سائو، كورادي و لوپز همگي در بالاترين سطح خود ظاهر مي شوند.
بي ترديد اگر لاتزيو اين فصل نتايجي به مراتب بهتر از گذشته كسب نكند، ضعيف تر از پيش هم ظاهر نخواهد شد.
گروه H
ميلان در اسپانيا ميهمان سلتاويگو خواهد بود. سلتا كه اولين حضور خود در ليگ قهرمانان را تجربه مي كند، نشان داده است از تجربه لازم براي حضور در اين رقابت ها برخوردار نيست. به هر جهت، كاوايرو، بهترين دروازه بان فصل گذشته لاليگا گزينه مطمئني براي مهار ضربات شوچنكو و پيپو اينزاگي- كه حضورش در بازي در هاله اي از ابهام قرار دارد- است. در ميانه ميدان نيز همه توپها به موستوي، كاپيتان روسي تيم ختم مي شود. او در كنار سيلونسيوي برزيلي زوج قدرتمندي را در ميانه ميدان تشكيل داده اند كه خوب مي تواند ميلوسويچ، برترين گلزن يورو ۲۰۰۰ را در خط حمله تغذيه كند. در مقابل ميلان براي مهار اين مردان الساندرونستا- بهترين مدافع حال حاضر فوتبال جهان- و لارنس را در قلب خط دفاع خود دارد. اگرچه ميلان با آنچلوتي بازي هاي جذابي ارائه نمي دهد اما مردان هجومي پرآوازه اي در اين تيم حاضر هستند. كافو در سمت راست، كاكاي خوش آتيه- كه به سادگي روي كوشتا را نيمكت نشين كرده- و سيدروف مي توانند هر لحظه با ارسال پاس دقيق براي مهاجمان خطري جدي را روي دروازه ميزبان خلق كنند. احتمالاً قهرمان فصل قبل رقابت ها با كسب دومين پيروزي متوالي خود در صدر جدول گروه قرار خواهد گرفت. اما آژاكس نزديكترين رقيب ميلان هم در آمستردام ميزبان بروژ است. تيم بلژيكي با حذف دورتموند در دور مقدماتي و پس از آن كسب تساوي برابر سلتا نشان داد كاملاً پيش بيني ناپذير است.
با اين وجود آژاكس با كمي دقت بيشتر در حركات هجومي خواهد توانست از ميهمان خود مغلوبي بزرگ بسازد. در حقيقت آژاكس عليرغم از دست دادن كريستين چيوو و به دليل درك والاي كومان، در كارهاي دفاعي با دردسر زيادي روبه رو نيست بلكه تشويش عمده كومان به حملات تيم بازمي گردد. جدايي اندي ون درميده (اينتر) و ميدو (مارسي) سبب شده تا آژاكس از برندگي لازم در خط آتش برخوردار نباشد.زلاتان ابراهيموويچ هم كه همچون هميشه در ديدارهاي بزرگ فرصت هاي طلايي را از دست مي دهد تا دلشوره هاي اصلي كومان برابر بروژ، به گشودن دروازه ميهمان بازگردد.

سايه روشن ورزش
012084.jpg

دايي مهره تأييد و رد فوتبال شد
مي گويند اگر علي دايي آسيب نمي ديد، تيم ملي فوتبال در امان بر اردن پيروز مي شد. اين فرضيه كه علي دايي يكي از بزرگترين و پرافتخارترين بازيكنان تاريخ فوتبال ما بوده است بر جاي خود باقي است، او با زدن چند گل ديگر بزرگترين گلزن ولي تاريخ جهان مي شود. افتخار كمي نيست و بايد در صورت عملي شدن آن را جزو برگ  زرين تاريخ ورزش خود بدانيم. اين نام يعني علي دايي با ايران در تاريخ فوتبال جهان به ثبت خواهد رسيد. پس نمي توان حضور و تأثير او را در تيم ملي ناديده گرفت. واقعاً اگر دايي در مقابل اردن بازي مي كرد، تيم ما حتماً پيروز مي شد. او در تهران اين را به خوبي ثابت كرد.
بحث دوم اين است كه آيا تيم ملي يك كشور بايد متكي به يك بازيكن و يك فرد باشد؟ خود اين بحث در شاخه هاي مختلف قابل ارزيابي است كه بلي مي تواند و نمونه هاي زيادي هم در تاريخ وجود داشته است. اما از طرفي مي توان آن را نيز به دلايلي مستند رد كرد.
زماني كه اين بحث ها پيش مي آيد علت هاي شكست در پشت آن گم مي شود و واقعيت در صفحات نشريات ورزشي گفته نمي شود و علي دايي مي شود مهره پيش برنده يا پس آورنده فوتبال ما. در حالي كه دوست داريم فوتبال ما تابع يك سيستم اداره كننده منسجم، دورانديش و همگاني باشد. آيا فوتبال ما امروزه اينگونه است؟
012078.jpg

كشتي، موحد و برزگر
معراج مژده - تيم كشتي آزاد ايران در نيويورك به مقام سوم رسيد.
از بيرون كه به اين نتيجه نگاه كنيم، مقام كم ارزشي به نظر نمي آيد.
باوجود آمريكايي ها در خانه خود، روسيه، گرجستان، ازبكستان، قزاقستان، قرقيزستان،  تركيه، بلغارستان و... كسب اين مقام در نيويورك درخور توجه است. اما زماني كه آنرا با مقام قهرماني در تهران مقايسه مي كنيم، به نظر مي رسد دچار نزول شده ا يم. بايد ديد آن قهرماني فريبنده بود يا اين مقام سومي ضعف است. نيويورك هم گذشت، آتن در سر راه است و هزاران حديث درباره كشتي، محمد طالقاني را سازمان تأييد كرد و راي آورد و انتخاب شد. مثل دادكان،  در فوتبال. حال دست طالقاني به سوي بهترين مربيان دراز شده است. برزگر و موحد كه هردو در كشتي ما نمونه هاي يك قهرمان كامل بوده اند. عبدالله موحد با شش مدال طلاي جهاني و المپيك چيز ديگري است، اما بايد ديد فضا براي كار و انتقال تجربه به جوانترها وجود دارد يا خير؟ آيا برزگر مي آيد؟ آيا موحد و برزگر قادرند به اتفاق اين تيم را در المپيك قهرمان كنند. آيا به دوران قهرمان سالاري پايان مي دهند؟ آيا قهرمانان مربيان را دور نمي زنند؟ و خلاصه يك اصولي بر كليت تيم ملي حاكم مي شود يا خير؟ آمدن موحد و برزگر را به فال نيك مي گيريم، اما تا چه اندازه اين درخواست عملي مي شود و تا چه اندازه امكان كار براي آنها فراهم مي گردد ازجمله مسائلي است كه فعلا نمي توان درباره آنها صحبت كرد. بايد ديد كه طالقاني مي ماند يا مي رود؟ اين مهم تر از بقيه مسائل است. براي المپيك آتن گرفتن سهميه در بخش اول برنامه ها قراردارد، نخست روي اين مسئله برنامه هاي خود را ببنديد تا ديگر مسائل!!
012090.jpg

برانكو مشكلات فوتبال را حل مي كند؟
فوتبال، فوتبال، فدراسيون، مربي خارجي، مربي داخلي، برانكو و معاونت فني سازمان ورزش. انگار اين مجموعه نيمي از اخبار و مقالات روزنامه هاي ورزشي را تشكيل مي دهند.
آيا مي توان اوضاع فعلي فوتبال را (فدراسيون) را با كشتي مقايسه كرد؟ از يك بعد اين مقايسه مي تواند مصداق مشترك داشته باشد. و آن نگاه سازمان تربيت بدني به رؤساي اين دو فدراسيون است و سخت آنرا دنبال مي كند تا شرايطي در اين دو فدراسيون به وجود آورد كه مسير فعلي آنها تغيير كند. فدراسيون كشتي بر خلاف فوتبال چندان مقاومتي براي تغيير ساختار و مربيان از خودنشان نداده است، اما فدراسيون فوتبال از ابتدا روي مربي داخلي براي تيم ملي پافشاري كرده و تا حدودي نيز مقاومت نموده است. برانكو در ايران بود و رفت و حالا دربه در به دنبال او هستيم. شرايط كار هم به گونه اي است كه هر مربي كه صاحب نام است دوست ندارد سكان مربيگري تيم ملي فوتبال را در دست بگيرد. به همين دليل در بخش دوم مي توان مشكلات فوتبال را از كشتي جدا كرد و بايد اذعان نمود كه داستان فوتبال با اين تغيير حل نخواهد شد.
اين را زمان ثابت خواهد كرد كه آيا آمدن برانكو بر تمام تقابلها پايان خواهد داد؟
فوتبال در شرايط فعلي نيازمند آرامش است تا بتواند مرحله مقدماتي را با موفقيت پشت سر بگذارد و در مرحله بعدي در نشستي مشترك با مسئولين سازمان ورزش و حتي كميته ملي المپيك مشكلات پيش آمده را حل كنند. اين مسئله باعث شد تا سازمان ورزش قبل از گزينش رؤساي فدراسيون ها بيشتر مطالعه كند و با رؤسايي كه هماهنگ است برنامه هاي آينده را مطرح نمايد.

خبرها و نگاهها
اينطوري، گلها خودشان مي آيند
توصيه گلزن جوان اول آلمان
مريم دري منش :كوين كوراني با ۲۰ سال سن فصل گذشته در صدر جدول گلزنان بوندس ليگا قرار داشت و حالا كوراني جوان از اميدهاي آينده اش و اشتوتگارت صحبت مي كند.
012088.jpg

كيكر: اشتوتگارت براي اولين بار پس از تقريباً هفت سال در بالاي جدول قرار دارد. كوين آيا مي خواهيد در اين فصل قهرمان شويد؟
كوراني: هركسي كه فوتبال بازي مي كند مي خواهد قهرمان شود.
كيكر: سئوال اين نبود.
كوراني: درسته. بالاي جدول بودن احساس بسيار خوبي دارد، ولي هنوز ديدارهاي زيادي مانده اند. هدف ما نمي تواند اين باشد كه حتماً در اين فصل قهرمان شويم.
كيكر: يعني تيمي كه در هفته ششم بالاي جدول قرار دارد نمي تواند در انتهاي فصل هم اول باشد؟
كوراني: طبيعي است كه ما همه چيزمان را خواهيم داد تا آن بالا بمانيم. ولي تيمهاي خوب زيادي در بوندس ليگا هستند و مثل هميشه از همه آنها بهتر بايرن.
كيكر: حتي الان كه پايين تر از اشتوتگارت قرار دارد؟
كوراني: بله. گرچه ما تاكنون خيلي چيزها ياد گرفته ايم ولي هنوز چند سال زمان نياز داريم.
كيكر: فليكس ماگات، مربي تيم، شما را از افت كمي كه در ابتداي فصل داشتيد خارج كرد. او چگونه اينكار را انجام داد؟
كوراني: من در بازيهاي اول شانسهاي گل زيادي داشتم ولي مي خواستم دروازه را با آخرين قدرت باز كنم. مربي گفت كه بايد بيشتر آرامشم را حفظ كنم، اينطوري گلها خودشان مي آيند. اين كار در مقابل گلاسكو و همچنين دورتموند با موفقيت انجام شد و من به خاطر آن خوشحالم. اميدوارم حالا به روند خوبي دست پيدا كنيم.
كيكر: شروع مقتدرانه شما در مسابقات مقدماتي جام ملتهاي اروپا برابر اسكاتلند چه اندازه در پيشرفت شما تأثير داشت؟
كوراني: خيلي زياد. من با اعتماد به نفس زيادي به اشتوتگارت بازگشتم.
كيكر: گلي كه با سر به ثمر رسانديد و موجب پيروزي شد، در مجموع تنها شانس شما در آن بازي بود، آيا اين مقداري كم نيست؟
كوراني: دورتموند تيم بزرگي است كه در مقابل آنها شانسهاي زيادي بدست نمي آيد. از هماني كه بدست مي آيد بايد استفاده كرد.
كيكر: هفت تا از هفده گلتان را در بوندس ليگا فصل قبل با سر به ثمر رسانده ايد. آيا در اين موفقيت رمزي وجود دارد؟
كوراني: اصولاً نه، ولي در مورد آخرين گلم به دورتموند، چرا.
كوراني: بعد از پايان تمريناتم در هفته قبل مربي به من گفت كه بمانم.
كيكر: و بعد؟
كوراني: بعد ماگات و كراسيمير بالاكوف به من توضيح دادند كه من در هنگام سانتر در محوطه جريمه اشتباه به دنبال توپ مي روم.
كيكر: يعني چه؟
كوراني: اين اواخر من هميشه مستقيم به دنبال توپ مي رفتم به جاي اينكه مثل قبل يك مسير منحني را طي كنم. ماگات و بالاكوف گفتند كه بايد دوباره حركت منحني داشته باشم. من اين كار را هنگام سانتر انجام دادم و خيلي زود نتيجه داد. اين غيرقابل باوره، من اصلاً فكرش را نمي كردم.
كيكر: آيا براي گل و پيروزي مقابل دورتموند جشن مفصلي گرفتيد؟
كوراني: نه، هنوز دليلي براي جشن گرفتن وجود ندارد. ما هنوز هيچ چيزي را نبرده ايم.
كيكر: آقاي كوراني، دقيقاً  از يك سال پيش روند رو به رشد شما شروع شده. آيا در زندگيتان تغييري بوجود آمده است؟
كوراني: بله خيلي زياد.
كيكر: چگونه؟
كوراني: مردم مرا مي شناسند، وقتي بيرون مي روم همه با من صحبت مي كنند، ولي در مجموع خيلي خوب است.
كيكر: آيا خودتان هم تغييري كرده ايد؟
كوراني: تصور نمي كنم.
012086.jpg

تنيس قهرماني اروپا بدون آغاسي
ن - آندري آغاسي در يك نشست مطبوعاتي اعلام كرد كه رسما به دليل وضع حمل همسرش اشتفي گراف و براي تولد دومين فرزندش در مسابقات ماه آينده تنيس اوپن استكهلم و قهرماني اروپا شركت نخواهد كرد.
پرهاي جرت كوپيست مدير اجرايي مسابقات اوپن استكهلم نيز اعلام كرد با اين انصراف وي ما به مشكل بزرگي برخورديم، زيرا هيچ كس را در حد و اندازه هاي او نداريم. خود آغاسي نيز گفت: از اينكه از شركت در مسابقات آزاد استكهلم انصراف دادم واقعا عذر مي خواهم اميدوارم در تورنمنت هاي آينده حضور داشته باشم. وي كه هم اكنون در رده بندي جهاني در مكان چهارم قرار دارد و ژانويه گذشته قهرمان مسابقات اوپن استراليا شد، در اكتبر سال ۲۰۰۱ با اشتفي گراف اعجوبه تنيس زنان ازدواج كرد و هم اكنون صاحب يك فرزند به نام ژادن هستند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
مدارا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |