چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۲
خانواده هاي ايراني به سينماي ايران بي اعتنا هستند
سينما اين خانه فراموش شده ما
قسمت دوم
001488.jpg
مرجان نماينده 
تكرار كرده ايم سينما هنر است، هنر هفتم،هنري كه از هنرهاي پيشين خود بهره برده، سينما در واقع هنر ثبت تصاوير متحرك است. مدت ها است كه جشنواره هاي فيلم پرشماري در ايران برگزار مي شوند. جشنواره فيلم فجر، رشد و دفاع مقدس، آثار كوتاه و كودك و نوجوان از آن جمله اند. اين جشنواره ها هنوز رونق دارند ولي رابطه سينما و خانواده ها بسيار سرد است.
تا همين چند سال پيش شاهد صف هاي طولا ني مردم براي تهيه بليت در مقابل اكثر سينماها بوديم، تا آنجا كه حتي برخي براي فرار از صف هاي طولا ني به رزرو بليت از طريق تلفن اقدام مي كردند. آن روزها ويدئوي تازه وارد هم نتوانسته بود با سينما رقابت كند و مردم را از رفتن به سينما باز دارد. اما در سال هاي اخير شاهد پشت كردن مردم به سينما شديم، ديدن فيلم در سينما رونقي ندارد و صندلي هاي خالي اين نكته را تأييد مي كند. امروزه تماشاگران فيلم هاي سينمايي كساني نيستند جز عده اي از جوانان كه گاهي در قالب گروههاي چند نفره و براي پركردن اوقات فراغت خود به سينما مي روند، حالا  اكثر سينمادارها صحبت از ورشكستگي مي كنند و همين امر باعث شده كه صاحبان سينماها براي اينكه هزينه كمتري را صرف كنند و براي جبران خسارتهاي احتمالي، سالن هاي نمايش خود را به دو يا سه قسمت تقسيم كنند، تا همزمان دو يا سه فيلم را در اكران نمايش دهند اما همه مي دانند با دو يا سه قسمت كردن سالن هاي نمايش نمي توان جلوي خسارت هاي وارده به اقتصاد سينما را گرفت.
نكته اين است كه عملا ً كاري براي ترغيب تماشاگر به سمت سينما صورت نگرفته است ولو آنكه سينماهاي تهران به تازگي براي جذب تماشاگرطي سانس هايي بليت هاي خود را نيم بها ارائه مي دهند.
خاموشي، مدير يكي از سينماهاي تهران مي گويد: تعداد مخاطبين به موضوع و ساخت فيلم بستگي دارد. ولي در روز گاهي حدود چهار صدنفر تماشاگر داريم. وي افزود: در ارديبهشت ماه سال جاري از طرف انجمن سينماداران بخشنامه شده كه براي آشتي مخاطبين با سينما بليت ها را يك روز در هفته به صورت نيم بها ارائه كنيم. خوشبختانه در روزهاي اجراي اين برنامه استقبال چشمگيري را از جانب مردم مشاهده مي كنيم، اما اين تمهيد كافي نيست و بايد به فكر چاره جدي تري بود.
چه عواملي باعث دوري تماشاگر از سينما شده؟آياVCD ، DVD يا انواع ديسك هاي تصويري مي توانند دليل قاطعي براي دوري مردم از سينماها قلمداد شوند؟
شايد گران شدن بليت و عدم ارائه خدمات مناسب از طرف سينماداران دليل اين امر باشد! شايد روي كار آمدن سازمان هايي كه فيلم هاي سينمايي را به صورت مجاز دراختيار مردم قرار مي دهند و وجود كلوپ هاي اجاره فيلم نيز دليلي براي از رونق افتادن كار سينماها باشد. اما چرا سينما با وجود همين كلوپ ها در ساير كشورها نمرده؟
مهدي نوازي ۲۲ ساله، مي گويد: آخرين باري كه به سينما رفتم حدود دو سال پيش بوده. او دليل اين امر را نداشتن وقت و گراني بليت سينما مي داند و مي گويد: اگر يك روز به سينما برويم صرفاً براي ديدن فيلم نيست، مي خواهيم يك روز را به تفريح اختصاص دهيم پس مبلغي حدود ۴تا۵ هزار تومان بايد خرج كرد. بنابراين ترجيح مي دهيم براي تفريح جاي ديگري برويم كه از نظر اقتصادي به صرفه تر باشد.
خانم رحماني ۳۳ ساله، كارمند، در اين مورد مي گويد: اگر تنها به سينما برويد از نظر اقتصادي خوب است. چون خرج زيادي ندارد ولي در عوض اصلا ً خوش نمي گذرد و فايده اي هم ندارد. بنابراين سينما از نظر مالي براي كسي كه مي خواهد يك روز را به تفريح اختصاص دهد، صرف ندارد.
غلا مرضا همداني ۳۴ ساله، كارمند مي گويد: آخرين باري كه به سينما رفتم براي ديدن فيلم «سلا م سينما» بود. با ديدن آن اثر تا امروز از سينما خداحافظي كردم. او دليل نرفتن به سينما را گراني بليت مي خواند و مي گويد: يكي دو هفته بعد از اكران، فيلم ها را مي توان از كلوپ تهيه كرد و ديد، كه خرج زيادي هم ندارد. اين در صورتي است كه هدف از سينما رفتن ديدن فيلم باشد. ولي اگر سينما را به عنوان يك تفريحگاه انتخاب كنيم بايد حدود ۳-۲ هزار تومان بپردازيم.
مريم رياضي ۳۵ ساله آموزگار گفت: آخرين باري كه به سينما رفتم حدود چهار سال قبل بود .از آن به بعد نه وقت رفتن به سينما را داشته ام نه مخارج زندگي اجازه مي دهد كه به سينما بروم. البته وجود كلوپ ها كار را راحت كرده،آنها خيلي از فيلم هاي جديد يا در حال اكران را به سرعت دراختيار مخاطب مي گذارند. اما سينما رفتن متفاوت است، ديدن فيلم در سينما جور ديگري است، در آنجا تمركز بيشتري براي درك موضوع فيلم داريم و پرده بزرگ، ما را مسحور مي كند.
افشين مرادي ۲۰ ساله، آخرين باري كه به سينما رفته، سال گذشته بوده است. اومي گويد: فيلم هاي سينمايي حدود يك ماه بعد از اكران در بازار به راحتي قابل دسترس هستند و ديگر نيازي به صرف هزينه هاي بالا  براي ديدن فيلم نيست.
از طرفي برخي از فرهنگسراها فيلم هاي در حال اكران را با قيمتي پايين تر از حد معمول به نمايش مي گذارند، اين موضوع هم نمي تواند دليلي براي كم شدن حضور مردم در سينما باشد. رجوع كنندگان به اين مراكز عمدتاً دانشجويان هستند تا خانواده ها.
از عواملي كه باعث كمرنگ شدن نقش سينما در برنامه هاي تفريحي خانواده ها شده، توليد و ساخت فيلم هاي خارجي است كه اغلب حادثه اي و مهيج هستند و به راحتي در قالب فيلم هاي ويدئو،DVD وVCD دراختيار مردم قرار مي گيرند.
اين گونه فيلم ها تماشاگران زيادي در بين جوانان دارند ودر انواع ديسك هاي تصويري و نوارهاي ويدئويي در دسترس علا قه مندان هستند. با در دسترس بودن اين فيلم ها در بازار ، مخاطبين فيلم هاي ايراني كه معمولا ً سوژه هايي تكراري دارند، كم مي شوند.
مردم معتقدند براي ديدن فيلم در سينما گذشته از نرخ بليت مجبور به پرداخت هزينه اي براي رفت و برگشت هستند، يا اگر از وسيله  شخصي استفاده كنند گرفتار راهبندان و اتلا ف وقت مي شوند. علا وه بر اين با پرداخت مبلغي بابت غذا و ديگر خوراكي ها هزينه اي بالغ بر ۳ هزار تومان براي هر نفر خرج مي شود. در صورتي كه اگر اين فيلم را درمنزل و از طريقVCD يا DVDتماشا كنند، مبلغي حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان هزينه مي شود كه فاصله بسياري را با هزينه هاي مربوط به سينما رفتن در بر دارد.
امروزه فيلم هايي كه توسط فيلمسازان ايراني توليد مي شود بيشتر داراي سوژه هايي خانوادگي و اجتماعي هستند كه به كمدي هم تمايل دارند. اما اكثر سوژه ها براي تماشاگر تكراري هستند. البته فيلم هايي با موضوعات طنز مخاطبان بيشتري دارد ، اگرچه اكثر تماشاگران اين فيلم ها كودكان و نوجوانان هم هستند اما موضوع بسياري از آنها مناسب كودك و نوجوان به شمار نمي رود. در حقيقت برخي خانواده ها دربرابر رفتن فرزندانشان براي تماشاي اين فيلم ها مقاومت هم مي كنند.
محمد رستم زاده، استاد نقاشي دراين مورد مي گويد: در دنياي امروز سينما صنعت است. به طوري كه يك اقتصاد كلا ن از جانب سياستگذاران از سينما حمايت مي كند. يعني هنگامي كه هاليوود به وجود آمد، نوعي تجارت سياسي هم متولد شد و قدرت هاي عظيم اقتصادي براي سرمايه گذاري در سينما ابراز علا قه كردند. اگر اين مطلب گسترش پيدا كند، زيرمجموعه هاي بسياري خودنمايي مي كنند.
با اين تفاسير براي جذب تماشاگران به سمت سينما بايد سطح كيفي فيلم ها را از نظر ساختاري بالا  برد، اگر تبليغات متناسب با محتواي فيلم باشد مي تواند به مردم در انتخاب فيلم مورد علا قه شان كمك كند كه اين امر نيز دليلي براي جذب تماشاگر به سمت سينما به شمار مي رود. سينماگران مي توانند با بالا بردن سطح سليقه مردم، سطح فرهنگ مردم را هم بالا  ببرند. سينما به دليل همه گير بودن، مي تواند بازتاب مناسبي از مسائل اجتماعي و اقتصادي( به گونه اي كه به سود جامعه شود) داشته باشد و گاهي با پررنگ كردن برخي مسائل به شيوه اي درست باعث ترويج آن عمل در اجتماع  شود. بايد فرهنگ انتخاب صحيح فيلم را نيز به تماشاگران آموخت، سپس به دنبال راهكاري براي آشتي مخاطب و سينما بود. شايد يكي از اين راهها ارائه بليت از طرف شركت هاي دولتي( با تخفيف ويژه) به كارمندان يا از طرف مراكز آموزشي و مدارس به دانشآموزان باشد. سينماگران بايد به دنبال راهي براي جذب تماشاگر باشند و به رقابت با ويدئو و ديسك هاي موجود بپردازند تا شايد بتوانند مردم را بسان گذشته جذب سينما كنند. انتخاب راههاي اين رقابت با مسئولين و سينماگران است، كاري كه هيچ يك از آنها تاكنون براي نجات سينما، اين خانه فراموش شده انجام نداده اند.
سينما در مقايسه با ساير ارقام 
حداكثر قيمت بليت سينما
تعداد سينماها در تهران 
بيكاري 
تعداد بي سواد
جمعيت(تقريبي)
سال 
۵ تومان 
۱۸۰
۹/۲%
۵۲%
۳۴ ميليون نفر
۱۳۵۵
۸۰۰ تومان 
۸۵
۵/۱۲%
۱۷%
۷۰ ميليون نفر
۱۳۸۳
تماشاگران فيلم هاي ايراني
تعداد(هزارنفر)
سال 
۴۹۰۲۹
۱۳۶۵
۵۲۰۹۹
۱۳۷۰
۳۹۵۶۷
۱۳۷۵
۳۴۸۷۷
۱۳۷۶
۲۹۲۰۰
۱۳۷۷
۳۲۸۱۰
۱۳۷۸
۳۱۴۰۰
۱۳۷۹
۲۰۱۴۶
۱۳۸۰

پديده موتور سواران خطي
آيا سرانجام قانون به سراغشان مي آيد؟
001490.jpg
پديده موتور سيكلت هاي خطي،يعني موتورهايي كه عملكرد تاكسي را انجام مي دهند،به ندرت مورد توجه قرارگرفته. چند سالي است كه در مناطق پرازدحام تهران و در تقاطعات اصلي موتورسيكلت هايي ايستاده اند و مسافران را به رساندن به مقصد خود دعوت مي كنند. اين پديده سرانجام شهرداري را به واكنش و برنامه ريزي واداشت و قرار است خط ويژه موتورسيكلت ها در منطقه بازار تهران- به عنوان اولين منطقه پرازدحام و كليدي- احداث شده و مورد بهره برداري قرار گيرد. بررسي ها نشان مي دهند روزانه بيش از ۴۰ تا۵۰ هزار سفر با موتورسيكلت براي جابجايي مسافر و بار در محدوده بازار انجام مي پذيرد و چاره اي جز جاي دادن اين سفرها درون يك چارچوب روشن وجود ندارد.
معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در نظر دارد پس از بررسي هاي مربوطه در زمينه ترافيك،حمل و نقل و وسائط نقليه، موارد زير را ارائه دهد.
تعيين مسير حركت موتور سيكلت ها در خيابان هاي اصلي تهران كه مراكز تجاري و اداري را در بر مي گيرد.
تعيين حداكثر ميزان بار مجاز براي حمل و نقل توسط موتورسيكلت ها.
تعيين كيفيت و رنگ لباس موتورسواراني كه مسافران را جا به جا مي كنند.
ارائه چهارچوب استفاده ضروري از كلا ه ايمني.
بررسي اين طرح ضروري است، ولي اجراي آن دشوار به نظر مي رسد. اداره راهنمايي و رانندگي تهران مدت ها است موتورسواران را به استفاده از كلا ه ايمني ملزم كرده ولي در شهر تهران به ندرت نشاني از اين كلا ه بر سر موتورسواران ديده مي شود. صحنه اي كه افراد يك خانواده كامل-گاهي ۴ تا ۵ نفر-سوار يك موتور شده  اند و بين زمين و هوا در مخاطره قرار دارند بخشي از تصوير سياه تهران به شمار مي رود، بدون آنكه مأموران مربوطه برخورد تند و صريحي با اين متخلفين بكنند. اغلب اين موتورسواران به طبقه ضعيف و كم درآمد جامعه تعلق دارند و هرگونه جريمه مالي يا ضبط موتور، ضربه ديگري به آنها قلمداد مي شود. در حقيقت هرچند ارائه اين برنامه توسط شهرداري بسيار ضروري و سودمند است، اما اجراي مو به موي آن نياز به دگرگوني هاي ديگري در زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي دارد. موتورسواران كنوني تهران در صف اول بي اعتنايان به قوانين راهنمايي و رانندگي قرار دارند و كنترل و برخورد با آنها نياز به نيرويي بسيار عظيم تر و منسجم تر از آنچه هست دارد.
با اين وصف مي توان جدي گرفتن پديده موتور سيكلت هاي خطي را نقطه آغازي بر قانونمند كردن فعاليت موتورسواران در تهران دانست و به آينده اي دل بست كه همه آنها نه تنها در چهارچوب قوانين جاري تردد كنند، بلكه صحنه هايي كه يك خانواده كامل از موتور فرسوده اي آويزان هستند از تهران محو  شود.

تازه هاي دنياي پزشكي
اميد بيشتر و عمر طولا ني تر
001500.jpg
روش تازه جراحي قلب 
روش جديد جراحي قلب از طريق تزريق در نخاع انجام مي شود. فرد بيمار با اين روش با بي حسي موضعي مورد عمل جراحي قرار مي گيرد. اين عمل حدود ۹۰ دقيقه به طول مي انجامد و فرد بيمار چند ساعت بعد از عمل مي تواند روي صندلي بنشيند. پزشكان در عمل «باي پس» قلب، رگ سالم قلب يا پاي بيمار را به جاي رگ مسدود شده قلب او پيوند مي زنند تا جريان خون به قلب به حالت عادي درآيد. اين روش جديد در جراحي قلب مزاياي زير را دارد:
-كاهش زمان اقامت بيمار در بيمارستان.
-كاهش نگراني از بي هوشي كه به هزاران بيمار كمك مي كند كه اين عمل را راحت تر از گذشته انجام دهند.
-صرفه جويي در هزينه هاي بيمارستان.
چهارمين عمل قلب روي يك زن 
پزشكان دانشگاه مريلند طي يك جراحي بسيار دشوار موفق شدند قلب بيماري را بردارند، آن را مداوا كرده و دوباره در سينه صاحب آن جاي دهند. اين عمل روي يك زن ۴۶ ساله صورت گرفت كه به دليل تومور قلبي با مرگ دست و پنجه نرم مي كرد.وي از سال ۹۷ تاكنون سه بار قلب خود را به تيغ جراحان سپرده بود اما هر بار دو سال پس از برداشته شدن، تومور دوباره رشد مي كرد. از اين رو پزشكان اين بار قلب اين زن را از قفسه سينه خارج كردند تا به طور كامل تمام سلول هايي را كه احتمال مي رفت به توموري ديگر تبديل شوند بردارند. دو پزشك متخصص به همراه تيمي پانزده نفره اين عمل جراحي دوازده ساعته را انجام دادند. آنها آميزه اي با بافت هاي قلب گاو و انسان را جانشين نسوج برداشته شده از قلب بيمار خود- كه شش ساعت در جعبه اي از يخ قرار داشت- كرده اند. البته دراين عمل خطرناك پنجاه درصد احتمال مرگ اين زن وجود داشته، به هر روي اگرچه به گفته پزشكان او به زودي بهبودي خود را باز خواهد يافت ولي ناچار است تا پايان عمر از رقيق كننده خون استفاده كند.
داروي جديد براي فشار خون 
شركت ژاپني داروسازي «تاكدا» اعلا م كرد: دارويي كه اين شركت براي درمان فشار خون ساخته براي درمان بيماري هاي قلبي هم مفيد است. تاكدا در اطلا عيه اي نام اين دارو را كاندسارتان(Candesartan) اعلا م كرد و افزود: در آزمايش هاي علمي و عملي انجام گرفته، مفيد بودن اين دارو براي بيماراني كه قلب آنها به طور مزمن با مشكل تنبلي ارسال خون مواجه مي باشد، ثابت شده است. براساس گزارش اين شركت، اين دارو بر روي بدن افزون بر ۷ هزار و ۶۰۰ نفر بيمار قلبي در ۲۵ كشور اروپايي و آمريكايي آزمايش شده و نتايج اين آزمايش ها نشان مي دهد كه درصد مرگ و بستري شدن بيماراني كه از داروي كاندسارتان استفاده كردند نسبت به بيماراني كه از داروي پلا سبو(Placebo) استفاده كرده اند ۲۳ درصد كمتر است.
معالجه مرض قند با مارمولك 
محققان طي آزمايشاتي روي بذاق دهان نوعي مارمولك دارويي ساخته اند كه نه تنها باعث كنترل قند خون فرد ديابتي شده، بلكه وزن وي را هم كم مي كند. شركت دارويي اميلين و شركت الي ليلي هر دو نتايج مطالعه جديدي را انتشار دادند كه در هجدهمين كنگره فدراسيون بين المللي ديابتيك در پاريس ارائه شد.
اين دارو گرفته شده از بذاق دهان نوعي مارمولك است كه هيولاي ژيلا  خوانده مي شود.تحليل كنندگان، فروش سالانه ۵۰۰ ميليون دلار ظرف سه سال از اين دارو را پيش بيني مي كنند. مارمولك ژيلا  مانستر در صحراي آريزونا زندگي مي كند و فقط سالي چهار بار غذا مي خورد. ترشحات آب دهان اين خزنده به جلوگيري از يك جريان سريع در سطوح قند خون انسان كمك بسياري مي كند.
سرانجام آخرين آزمايش عملي روي ۱۵۵ بيمار انجام شد. اين بيماران نمي توانستند به كنترل ميزان قند با مصرف داروهاي متافورمنين و سولفونيلوريا يا مجموعه اي از هر دو برسند. اين شركت ها مي گويند بيماراني كه دوره ۲۴ هفته اي مداوا را كامل كرده بودند به سطح گلوكز مورد نظر محققين رسيدند. اين بيماران ۵/۷ پوند از وزن خود را با مصرف اين دارو كم كردند. رئيس اجرايي شركت دارويي اميلين گفت: توانايي كنترل سطوح قند خون تعداد زيادي بيمار كه قبلاً  آزمايشات روي آنها مؤثر نبود نتيجه  فوق العاده  اي به شمار مي رود. بررسي ها نشان مي دهند عوارض جانبي مصرف اين دارو شامل ايجاد حالت تهوع اندكي در برخي از بيماران مي شود كه در ادامه مداوا كاهش مي يابد.

بازار كار در آن سوي مرزها
رستوراني با گارسون هاي كر و لا ل
001502.jpg
گارسون ها وخدمتكاران رستوراني در پاريس با علا ئم دست وصورت به سياق بازيگران لبخند به ارمغان مي آورند. آنها در كافه سينر پاريس هميشه لبخند بر لب دارند، سرويس آنها بدون اشتباه است و سر و صدايي از آشپزخانه نمي شنويد. اما اگر مي خواهيد آنجا چيزي بخوريد يا بياشاميد شما هم بايد آن را به صورت ميميك يا حركات دست و لب ادا كنيد نه كلا م. چرا كه بيشتر كارمندان آن ناشنوا هستند!
در اين رستوران بروشورهايي از زبان علا ئم دست و صورت به همراه زبان علا ئم در كاغذ زيربشقابي روي ميز هر مشتري وجود دارد كه مشتريان بتوانند با كارمندان رابطه برقرار كنند. مشتريان اين رستوران كه چهارماه است باز شده، براي سفارش غذا كف دست ها را به هم زده يا دست ها را بالا  برده وتكان مي دهند.كارمندان صبور رستوران به فهميدن علا ئم صورت مشتريان براي سفارش ماهي يا همبرگر خوگرفته اند وبراي يك بار هم كه شده از ناشنوائيشان لذت مي برند!
سخنگوي انجمن دانشگاهي انترايد كه به پيشبرد طرح هاي ناتواني جسمي كمك مي كند مي گويد: انجام دادن كارهاي غيرمتعارف معمولاً  نگران كننده است، اما كار اين كافه به طور باور نكردني رونق گرفته است. ما مشتريان معمولي داريم كه وارد مي شوند و با زبان علا ئم سلا م مي كنند و كنار يك فرد ناشنوا مي نشينند و با آنها ارتباط برقرار مي كنند. اين مكان برداشت مردم را در مورد ناشنوايان يا كم شنوايان به مقدار زيادي تغيير مي دهد. ناشنوا به دنيا آمدن يك سري مسائل رواني و رفتاري دارد كه به مشكلا ت ارتباطي از زمان كودكي پيوند مي يابد. وقتي مردم اطراف انسان لا لي حرف مي زنند و او نمي تواند حرف ها را دنبال يا در بحث وارد شود، افسردگي به او هجوم ميآورد. اين سخنگو مي گويد: صحبت نكردن پدر و مادري كه كودك ناشنوايي دارند كمكي به آن طفل نمي كند.به عنوان يك فرد، ناراحت كننده است اگر احساس كنيد مردم در حال صحبت كردن در مورد شما هستند و وقتي به گوينده نگاه مي كنيد او كلا مش را قطع كند.
كارمندان اين كافه پيشرفت عجيبي كرده اند و اعتماد به نفس بيشتري نسبت به قبل در مورد مشتريان يافته اند.
خانم مينيو يكي از چهار كارمند ناشنواي اين كافه كه حامي كارمنداني با مشكل شنوايي است مي گويد: «اينجا همه چيز بر عكس است. اشخاص عادي به خاطر ندانستن زبان حركات ناتوانند، در حالي كه ناشنوايان كاملاً  متوجه امور هستند.» او اضافه مي كند: چيزي كه نوعي قمار به شمار مي رفت تبديل به موفقيت بزرگي شد. كنجكاوها به علا وه افرادي با مشكل شنوايي از شهرپاريس و اطراف آن و حتي از سراسر جهان براي كمك به شكستن مرزهاي موجود در جامعه بين آدم هاي عادي و كرو لا ل ها به اينجا ميآيند.
با نگاهي به خدمه اي كه در حال پاك كردن ليوان است در مي يابيد انگار او در اين دنيا نگراني ندارد. آنها با هم شوخي مي كنند يا كنار پيشخوان با مشتري ناشنوايي با زبان خودشان به گفتگو مي پردازند. يكي ازآنها با كمك مترجم مي گويد: كار كردن در اينجا را خيلي دوست دارم، احساس بودن مي كنم، نمي توانم لب ها را بخوانم اما با اين حال مي توانم رابطه برقرار كنم. من به مردم كاغذ يادداشتي مي دهم كه غذاي مورد نظرشان را بنويسند يا روي منو آن را به من نشان دهند.
بيشتر كارمندان اينجا كه  پشت تي شرتشان «خوشآمديد» نوشته شده، قبل از اين كار وقتشان را در قسمت بسته بندي كارخانه ها يا ساخت جواهرات مي گذراندند.آنها توسط بيپر( لرزشي روي كمربند) باخبر مي شوند كه غذا حاضر است و بايد به آشپزخانه بروند. يكي از آنها كه مشكل شنوايي دارد و به تازگي بلندتر صحبت مي كند، به زبان فرانسه مي گويد: كار كردن در اينجا جذاب تر از جاهاي ديگر است، كار سختي دارم اما مردم دوست داشتني را اينجا ملا قات مي كنم.
اين كافه جذب كننده ناشنوايان بسياري از سراسر جهان حتي ژاپن و مكزيك به پاريس شده. كارمندان دفتر محلي اطراف اين رستوران نيز براي صرف ناهار به سوي اينجا روانه مي شوند و البته به زبان حركات با كارمندان ارتباط برقرار مي كنند. رهگذران هم كه وارد مي شوند چيز غيرعادي نمي بينند جز غذا خوردن مردم در رستوراني با داشتن ميز و صندلي هاي كرومي، سايه بان هاي رنگارنگ و نورهاي هالوژني داخلي. علامت واضحي به تازه واردان اعلا م مي كند: خدمتكاران حاضر نمي توانند حرف هاي آنها را بشنوند. قابل توجه است كه در محيطي عادي بتوان با حركات دست و صورت صحبت كرد. ساده نيست در كشوري كه تقريباً تمامي شركت هاي آن براي نپذيرفتن كارمندان ناشنوا حاضرند جريمه دهند، افراد ناشنوا در يك محيط دور هم جمع شده و كار مي كنند.
سرآشپز شنواي رستوران مي گويد: محيط كار اينجا عالي است، بعضي اوقات وقتي كارها اشتباه يا سرم شلوغ مي شود من در آشپزخانه داد مي زنم ،بعضي اوقات آواز مي خوانم«اما به هر حال آنها كه نمي شنوند.»

احداث پاركنيگ هاي چند طبقه در تهران
در اكثر شهرهاي بزرگ دنيا در كنار ورودي هاي مترو، پاركينگ هاي چند طبقه اي احداث شده اما اين ضرورت در كشور ما مورد توجه قرار نگرفته است. بسياري از پاركينگ هاي شهر تهران قديمي و مربوط به گاراژهاي چند دهه بيش است كه اكنون كارايي خود را از دست داده و با توجه به حجم انبوه خودروهايي كه در سطح شهر تردد مي كنند، تعداد اين پاركينگ ها كم و حجم آنها نيز بسيار كوچك به نظر مي رسد.
برخي ميادين اصلي تهران كه از پرترددترين مكان هاي شهر محسوب مي شوند، فاقد مكاني براي توقف خودروها هستند كه با توجه به نصب تابلوهاي توقف ممنوع و حمل با جرثقيل در حاشيه خيابان هاي اين ميادين، بسياري از رانندگان ناگزيرند براي پيدا كردن مكاني براي توقف خودرو خود ۸ تا ۱۰ بار عرض يك خيابان را طي كنند.
همه روزه ۶۰ درصد از رانندگان وسائل نقليه اي كه در هسته مركزي شهر در حال تردد هستند به دنبال فضايي جهت پارك خودروي خود مي گردند كه به نظر مي رسد در شرايط موجود نياز به تأمين فضايي براي پارك خودرو در مقايسه با نياز به توسعه و گسترش بزرگراهها براي حركت خودروها از اهميت بالا تر و ضرورت بيشتري برخوردار است.
احداث پاركينگ هاي طبقاتي در شهر تهران مزاياي فراواني دارد از جمله:
-كاهش بار ترافيك خيابان هاي شهر
-كاهش ميزان تصادفات 
-افزايش ايمني عبور و مرور
-كاستن از آلودگي زيست محيطي 
-حركت روان و سيال در خيابان هاي تهران 
-كم شدن تخلفاتي نظير پارك هاي دوبل 
البته پاركينگ هاي طبقاتي بايد براساس نوع گذر و عرض خيابان هاي تهران و همچنين ميزان تردد خودروها در ساعات اوج ترافيك احداث شود.

آلودگي صوتي موتور سيكلت ها
بررسي ها نشان مي دهد، يك سوم آلودگي هاي صوتي و زيست محيطي تهران، ناشي از تردد موتورسيكلت هاي دودزا است . كه افزايش روز افزون موتور سيكلت ها و نبود سيستم كنترل و نظارت دقيق بر تردد آنها در تهران سلا مت رواني جامعه را به مخاطره انداخته است. بيشتر شهروندان تهران در مناطقي زندگي مي كنند كه سر و صدا در آن مناطق تا ۸۰ دسي بل نيز مي رسد و اين ميزان سر و صدا براي يك منطقه مسكوني با توجه به استانداردهاي تعيين شده در كشورهاي مختلف، آلودگي صوتي محسوب مي شود. حد استاندارد مجاز سرو صدا براي انسان ۴۵ دسي بل در شب و ۵۰ دسي بل در روز است. وسايل نقليه به خصوص موتور سيكلت هاي دوزمانه، سرو صداي زيادي توليد مي كنند و متأسفانه در كشور ما استانداردي براي سرو صداي ناشي ازموتورسيكلت ها وجود ندارد. گرفتگي صدا خفه كن داخل اگزوز در نتيجه رسوب روغن هاي نسوخته در جداره آن و از همه مهم تر عدم رسيدگي راكبان به اگزوز و ساير قسمت هاي تشديد كننده صدا در موتورسيكلت كه هر روز در سطح شهر شاهد تردد آنها هستيم، صداهاي توليدي براي شهروندان را غيرقابل تحمل كرده است، به طوريكه اين صداهاي گوشخراش سلا مت جسمي و رواني مردم را تهديد مي كند.

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
آيا كسي تا به حال توسط يك كرم كشته شده است؟
001504.jpg
انواع زيادي از كرم هاي انگلي وجود دارند كه بي ترديد مرگ بسياري را در پي داشته اند. اما حمله مرگبار كرم خاكي واقعاً جذابيت زيادي را به همراه دارد. مي توانم تصور كنم يك نفر آسوده خوابيده و كرم آرام آرام از دهانش به داخل بدن او مي خزد و آدم بيچاره را يكسره به آن دنيا مي فرستد.
بهترين دوستم توسط يك كرم كشته شد. او سوار بر دوچرخه اش با سرعت در حال حركت بود كه يك خزنده را در مسيرش مي بيند. براي اينكه او را زير نكند از مسيرش منحرف مي شود و ... در اثر سقوط از سراشيبي جان خود را از دست مي دهد.
يك بار مطلبي راجع به پسر بچه اي خواندم كه به دليل مننژيت جان خود را از دست داده بود. يك نوع كرم كه در گوشت خوك وجود دارد به مغزش رخنه كرده بود. فكر مي كنم گوشت گاو دست كم اين مزيت را دارد كه كرم هايش تمايل چنداني به تكان خوردن از سرجايشان ندارند.
يك نوع كرم مخوف و كريه در گينه(آفريقا) وجود دارد كه با سوراخ كردن پوست وارد بدن انسان مي شود. سپس رشد مي كند و شما دچار يك دردسر واقعي مي شويد.
بري شين (قهرمان پيشين موتور سواري دنيا) در يكي از مسابقات خود با سرعت صد و هشتاد مايل با يك خزنده مزاحم برخورد كرد و واژگون شد. اين حادثه او را تا آستانه مرگ پيش برد.
چندي پيش اخبار مربوط به يك زن را شنيدم كه شش ساعت تحت عمل جراحي قرار گرفت تا يك كرم مرده را از سرش بيرون بياورند. واقعاً نزديك بود بميرد. او گمان مي كرد خوردن ساندويچ در مكزيك برايش اين گونه حادثه ساز بوده است.
نمي توني ثابت كني من بودم، من اصلا ً اونجا نبوده ام، تو منو نديدي... درسته، يك كرم بزرگتر اون كار رو كرد و در رفت... (يك كرم بي گناه!)
در روزگاري كه كشتي ها هنوز از چوب ساخته مي شدند، ملوانان هميشه به كرم ها لعنت مي فرستادند. برخي از اين كرم ها سوراخ هاي ميكروسكوپي در ديواره كشتي ايجاد مي كردند و آن قدر چوب هاي اطرافش را مي خوردند تا به غرق شدن همه بيانجامد.

آيينه تصوير
001512.jpg

يكي از هزاران بيمار شوربختي كه در هند به سل مبتلا  شده اند. هر ساله افراد بسياري در سراسر دنيا در دام اين عارضه گرفتار ميآيند تا جايي كه سازمان بهداشت جهاني ناچار شده است براي مقابله با آن، خصوصاً در كشورهاي جهان سوم تدابير ويژه اي بينديشد. هم اكنون اين سازمان اعلا م كرده است هند در رده دوم كشورهايي قرار گرفته كه پيشرفت چشمگيري در پيشگيري از شيوع اين بيماري داشته اند.
001510.jpg

پشت حصار فقر. نام كشورهاي آفريقايي با فقر در هم تنيده شده و فوتبال يكي از معدود روش هاي گريز از اين مهلكه به شمار مي رود. ورزشي كه با شور، عشق و ثروت در هم آميخته شده و از اين رو كودكان بسياري را جذب خود مي كند. كودكي غنايي پشت حصاري كه محل تمرينات تيم ملي كشورش را از محيط بيرون جدا مي سازد به نظاره قهرمانان محبوبش نشسته است.
001508.jpg

«كافي نت» مركز ارتباط با دهكده جهاني، شاهد استقبال گسترده جوانان پاكستاني بوده است كه عطش برقراري ارتباط با جاي جاي جهان را اين چنين فرو مي نشانند. چند كارآگاه بسيار هوشيار در يكي از اين اماكن در «پيشاور» دو عضو القاعده را كه در حال بررسي نامه هاي الكترونيكي خود بودند، دستگير كرده اند.
001506.jpg

ورزش با زندگي مردم چين در هم تنيده شده و به جزء لا ينفك آن تبديل شده است. از ديرباز اين كشور باستاني، محل ويژه اي براي تمرين ورزش هاي رزمي- كه در گذشته براي محافظت از خود در طبيعت وحشي به كار مي رفت- بوده است. گروهي از راهبها اين گونه به تمرين شائولينگ مي پردازند. آنها علم را نيز دستمايه خود قرار داده و از سال ۱۹۹۷ سايت رسمي شان را راه اندازي كرده اند.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
افزايش ساعات مدارس پسرانه 
جديدا ً سا عات مدارس پسرانه افزايش يافته و اين فقط به اين دليل است كه مدارس پسرانه اي كه همجوار با مدارس دخترانه هستند بايد يك ساعت ديرتر از دختران تعطيل شوند كه در زمان تعطيل شدن، اين دو گروه همديگر را نبينند .
شما حساب كنيد،مجبور هستيم از ساعت 
۸ تا ۲ بعدازظهر در مدرسه باشيم كه با وجود سنگيني و پر بار بودن كتابهاي درسي و همچنين خشك وخسته كننده بودن برخي از كلا سها دوري دانش آموزان ازكتاب و مدرسه را به همراه خواهد داشت.
ميثم طاهري 
خوراكي مدارس غيربهداشتي است 
شكايتي در مورد بالا  بودن قيمت مواد خوراكي و غير بهداشتي بودن آنها در مدارس دارم. از مسئولين خواهشمندم كه به تغذيه مدارس توجه بيشتري داشته باشند و مواد مغذي وسالم ومناسب مانند شير ومواد توليدي از خشكبار را در مدارس پايه گذاري كنند.
كاظم فرج زاد
دانشكده چيت سازي!
از پذيرفته شدگان امسال دانشگاه آزاد، واحد شهر ري در رشته مديريت صنعتي هستم. متأ سفانه وقتي براي انتخاب واحد مراجعه كردم دريافتم محل دانشكده همان كارخانه چيت سا زي انتهاي دولت آباد است كه با اندك تغييراتي تبديل به دانشكده شده است . باور كنيد از در و ديوار اين دانشكده فوق مدرن ،سوسك وموش ومارمولك سرازير است وهيچ مسئولي جوابگوي وضع اسفناك دانشجويان نيست .
ساناز نبي زاده
آلودگي صوتي موتور سيكلت ها
طي چند سال اخير ودر پي تبليغات گسترده، انواع واقسام موتور سيكلت توليد وبه بازار معرفي شده كه گرچه از لحاظ ظاهري تفاوتهايي مثل چراغ شاخص دنده وغيره پيدا كرده اند اما از لحاظ كيفي به خصوص در مورد صداي وحشتناك هيچ بهبودي نداشته اند.چرا كارشناسان مربوطه هيچ اقدامي جهت رفع آلودگي صوتي موتور سيكلت هاي جديد انجام نمي دهند ؟
ابوحمزه
فقط بيليارد و بدنسازي؟
ساكن فلكه دوم صادقيه هستم .در تمام اين منطقه هيچ باشگاه ورزشي به جز بيليارد و بدنسازي وجود ندارد. معلوم نيست كسي كه بخواهد مثلاً در زمينه بسكتبال، اسكيت وغيره فعاليت كند چه بايد بكند. پارك ها هم به هيچ وجه فضاي سالمي براي ورزش ندارند . باور كنيد جرا‡ت ندارم فرزندم رابه پارك يا يكي از اين كلوپ هاي بيليارد بفرستم . نمي دانم چه كسي پيشنهاد كرده است هر ۱۰۰ متر يك باشگاه بيليارد كه يادگاري از كازينو هاي زمان طاغوت است تأسيس شود؟
يك شهروند
اتوبوس هاي لا ك پشتي 
در ايستگاههاي اتوبوس هاي سيد خندان-قيطريه هر نيم ساعت يا ۴۵ دقيقه يك اتوبوس ميآيد و اگر اتوبوسي هم باشد يك ربع تا بيست دقيقه استراحت مي كند و اصلا ً براي رانندگان مهم نيست كه شايد مسافري عجله داشته باشد. حتي روز گذشته يكي از اين خانم هاي مسافر به راننده اعتراض كرد و راننده با عصبانيت در جواب اين خانم گفت: اصلاً همه از اتوبوس خارج شوند من حركت نمي كنم، اگر مي خواهيد حركت كنم اين خانم بايد پياده شود. به نظر شما ناوگاني كه در اختيار مردم است بايد اين گونه به آنها بي احترامي كند؟
بيتا قره داشي 
شهريه هاي نجومي آموزشگاهها
چند روز پيش كه براي ثبت نام در كلا س هاي كنكور به يكي از آموزشگاهها مراجعه كردم با ديدن ليست قيمت كلا س ها واقعاً شوكه شدم، چرا كه از ۴۰۰۰۰ تومان به پايين كلا س درسي وجود نداشت. هر چند كه مجبور شدم در يكي از آنها ثبت نام كنم ولي در راه برگشت به خانه به اين فكر مي كردم كه چرا بايد قيمت كلا س هاي آموزشي با سرعت نور در حال صعود باشد؟ آيا واقعاً هيچ ارگاني نيست كه به اين قيمت ها نظارت كند؟
زهرا عظيمي

ده پرسش روز
زن مجرد غيرشاغل
سن: ۲۳ سال 
۱- به ازدواج فكر مي كنيد يا يافتن شغل؟
ازدواج.
۲- براي افراد خانواده شما ازدواج شما مهم است يا كار كردن؟
ازدواج.
۳- فكر مي كنيد چگونه بايد شاغل شد؟
خانواده اجازه شاغل شدن را نمي دهد بيشتر ترجيح مي دهند دختر در خانه باشد.
۴- آيا حاضريد شغل خوبي بيابيد ولي تا آخر عمر در منزل پدر و مادرتان بمانيد؟
خير.
۵- آيا به دليل كار نكردن،  هزينه هاي جاري خود مثل رفت و آمدها، پوشاك و آرايش را كم كرده ايد؟
خير، هر چيز سر جاي خودش.
۶- آيا حاضريد با جوان خوب و مهرباني كه درآمد اندكي دارد ازدواج كنيد؟
خير.
۷- آيا دغدغه تهيه جهيزيه را داريد؟
خير، فعلا ً خبري نيست. اگر هم شد خدا پولش را مي رساند.
۸- آيا حاضريد بدون جهيزيه به خانه شوهر برويد و به جاي آن از مهريه صرفنظر كنيد؟
خير.
۹- نصيحت شما به ديگران در زمينه هاي اقتصادي چيست؟
ماديات خيلي مهم است.
۱۰- بين يك گردنبند الماس گرانقدر و يك فرش گرانبها كدام را برمي گزينيد؟
فرش گرانبها.

گوناگون
بازارچه مسكن
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |