جمعه 11 مهر۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۴
علمي پژوهشي
فعاليت ورزشي عملكرد كودكان
پيش دبستاني را افزايش مي دهد
مجيد اللهياري در پايان نامه كارشناسي ارشد تربيت بدني خود با عنوان«بررسي تاثير برنامه فعاليت بدني منتخب بر عملكرد ادراكي - حركتي كودكان پيش دبستاني دختر و پسر شهرستان كاشان و مقايسه آنها»، آورده است: برنامه فعاليت بدني منتخب باعث پيشرفت تعادل در كودكان پيش دبستاني شده است و همچنين اين فعاليت ها بر قدرت كودكان پيش دبستاني از نظر آماري تاثيري معني دار داشته است.
تحقيقات اين پايان نامه كه با راهنمايي دكتر حسن خلجي بر روي شش نفر از كودكان دختر و پسر مركز پيش دبستاني بني هاشمي شهرستان كاشان انجام شده،نشان داد: فعاليت هاي بدني منتخب بر «هماهنگي عصبي - عضلاني» و «سرعت حركت انگشتان كودكان پيش دبستاني» تاثير بسزايي داشته است. در ادامه اين پايان نامه آمده است: برنامه فعاليت بدني منتخب بر عملكرد ادراكي - حركتي كودكان پيش دبستاني از نظر آماري تاثير معني داري داشته است. زيرا برنامه فعاليت بدني منتخب باعث توسعه عوامل زيرساختي، توانايي هاي ادراكي - حركتي شامل تعادل، قدرت، دقت، هماهنگي عصبي - عضلاني، سرعت حركت انگشتان مي شود.
در خاتمه  اين پايان نامه خاطر نشان شده است: چنانچه نگرش هاي منفي در مورد ساعات درسي تربيت بدني و ورزش در مدارس خصوصاً در مقاطع اوليه آموزش (پيش دبستاني و دبستاني) رفع گردد و متخصصين مسئول برنامه ريزي اين مقاطع به نقش فعاليت بدني در رشد و توسعه توانايي هاي كودكان واقف شوند، مي توان اميد داشت كه ما شاهد نقش مثبت فعاليت بدني و ورزشي باشيم.

بررسي ارتباط ورزش
با افسردگي در بانوان
بنابر نتايج پژوهش ، ساعات ورزش در مدارس دخترانه بايد به صورت جدي و به عنوان يك درس اصلي مطرح شود. نتايج پايان نامه كارشناسي ارشد در رشته مشاوره زهرا هاشم پور با عنوان (بررسي ارتباط ورزش با افسردگي در بانوان) مي افزايد: زنان ورزشكار ارتباط بين ورزش و روحيه را مثبت و انجام ورزش را براي به دست آوردن يك روحيه خوب، موثر مي دانند. با توجه به اين مسئله مي توان گفت كه ورزش مي تواند مانع از بروز افسردگي شود.
نتايج اين پايان نامه اضافه مي كند: توزيع افسردگي در رشته هاي مختلف ورزشي متفاوت است. به عنوان مثال در تعداد آزمودني ها از ۳۲ نفري كه ورزش بدنسازي را انتخاب كرده اند، ۱۰ نفر دچار افسردگي هستند. يعني در اين رشته ۵/۳۱ درصد دچار افسردگي هستند، در حاليكه در رشته شنا ۲۰ درصد و در كوهنوردي ۶/۱۶ درصد و در دوميداني ۳۲/۱۳ درصد و در ساير رشته ها ۵/۱۲ درصد دچار افسردگي هستند.
نتايج اين پايان نامه مي افزايد: با توجه به نتايج پژوهش ، چنين استنباط مي شود كه ميزان افسردگي با مدت زماني كه به ورزش اختصاص داده شده است، ارتباط معني داري ندارد. به عنوان مثال ، ميزان افسردگي در افرادي كه كمتر از يك سال است ورزش مي كنند ۴۰ درصد و در افرادي كه بين يك تا پنج سال است كه ورزش مي كنند، ۲۳ درصد و در گروهي كه بيشتر از ۱۰ سال ورزش مي كنند، ۶/۱۶ درصد دچار افسردگي هستند. لذا توزيع افسردگي مي  تواند با مدت زماني كه براي ورزش صرف مي شود، ارتباط داشته باشد.
در بخش ديگري از اين پژوهش آمده است كه وضعيت تاهل در ميزان افسردگي تاثير ندارد. آنچه مطرح است، خود ورزش است، نه تاهل و تجرد. همچنين انتخاب و انجام ورزش در بانوان با ميزان تحصيلات آنها ارتباطي ندارد.
نتايج اين پايان نامه نشان داده است: ورزش باعث كاهش و از بين بردن اضطراب ها و فشارهاي عصبي ، افسردگي، ترس و حفظ روحيه سلامتي و رواني افراد مي شود و همچنين افسردگي در زناني كه ورزش مي كنند كمتر از كساني كه ورزش نمي كنند،است. همچنين به گفته دكتر شيللر، هر اندازه زني در برابر فشارهاي زندگي آسيب پذير باشد، خطر ابتلاي او به بيماري هاي قلبي بيشتر مي شود. وي ورزش را نوعي معالجه و مداوا مي داند و معتقد است كه ورزش ، زنان را از خمودگي و درماندگي بيرون مي كشد. در بخش پيشنهادهاي اين پايان نامه آمده است: بايد در اجراي نقش ورزش ميان زن و مرد تفاوتي وجود نداشته باشد. زن و مرد هر دو نياز به بهتر زيستن دارند بنابراين هر دو بايد ورزش كنند و بايد امكانات ورزشي در اختيار هر دو گروه به تساوي قرار گيرد. همچنين بايد ساعات ورزش براي دختران در مدارس به صورت جدي و به عنوان يك درس اصلي باشد و با گنجاندن برنامه هاي مفيد در ساعات ورزش ، آنان را با اثرات ورزش بر روح و جسم آشنا سازند. همچنين رشته هاي ورزشي مورد توجه زنان بايد توسعه يابد و باشگاه ها با شرايط سهل به پذيرش بانوان در اين رشته هاي ورزشي اقدام كنند.
در ادامه آمده است: چون بين سال هايي كه فرد ورزش مي كند و ميزان افسردگي ارتباط وجود دارد، پس با برنامه ريزي بايد ورزش را از سال هاي نوجواني و جواني در بين دختران آموزش داد و از ساعات ورزش در مدرسه به نحو مطلوب براي رسيدن به اهداف تربيت بدني استفاده كرد.

ارايه روش نوين
در ارزيابي ناهنجاري هاي جسماني
راه هاي زيادي براي ارزيابي ناهنجاري هاي جسماني وجود دارد از جمله اين راه ها استفاده از   Posture screen,CT- scan,X-ray (صفحه شطرنجي است) . استفاده از scan,X-ray-CT با وجود داشتن محاسن زياد از جمله اعتبار روايي و پايايي بالا، به علت (ريسك خطر داشتن) Invasive بودن، گران بودن، عدم دسترسي در هر زمان و در هر جا و ممنوع بودن استفاده از آنها براي غير پزشكان كمتر در طرح هاي تحقيقاتي كه در بيشتر مواقع اين طرح ها توسط متخصصين توانبخشي و تربيت بدني در زمينه وضعيت جسماني انجام مي شود،استفاده گردد و همين باعث شده است كه بيشتر متخصصين توانبخشي و تربيت بدني در تحقيقات خود از صفحه شطرنجي استفاده كنند.
صفحه شطرنجي عبارت است از يك چارچوب فلزي يا چوبي در ابعاد ۱*۲ متر كه توسط طناب هايي كه از همديگر ۵ سانتي متر فاصله دارد در ابعاد ۵*۵ مشبك شده است. اين ابزار ۱*۲ يك وسيله مناسب براي ارزيابي ناهنجاري هاي بدن است اما يكسري ايراد نيز دارد.
از جمله:
۱. بسيار جا گير است.
۲. حمل و نقل آن مشكل است .
۳. هزينه ساخت آن بالاست .
۴. با توجه به وضعيت خاص اين وسيله خطوط صفحه شطرنجي قابل انطباق با بدن نيست به اين معنا كه خطوط صفحه شطرنجي مماس بر ناهنجاري ها عبور نمي كند و همين عامل باعث ايجاد خطاي ديد مي شود و دقت در تشخيص را پايين مي آورد.
۵. با صفحه شطرنجي نمي توان شدت ناهنجاري ها را به صورت كمي اندازه گيري كرد.
با توجه به آنچه كه ذكر شد لازم مي نمود كه تغييراتي در اين وسيله اندازه گيري داده شود و از آنجايي كه امروزه كامپيوتر و نرم افزارهاي كامپيوتري پيشرفت هاي چشمگيري كرده و عرصه هاي مختلف علم را در نورديده و كاربردهاي فراواني در علوم مختلف پيدا كرده است بر همين مبنا، نرم افزار پردازش تصويري ناهنجاري هاي جسماني طراحي گرديد كه داراي خصوصيات زير است:
۱- جاگير نيست.
۲- حمل و نقل آن آسان است .
۳- ارزان است.
۴- شيك و تجاري است.
۵- قابليت توليد انبوه دارد.
۶- مهمترين ويژگي آن اين است كه خطوط حاصل اين نرم افزار قابل انطباق (مماس شدن) با بدن است.
۷- خطوط صفحه شطرنجي در اين نرم افزار قابليت نزديك شدن و دور شدن از همديگر را دارد وليكن دقت تشخيص را بالا مي برد.
۸- اين نرم افزار توانايي اين را دارد كه شدت ناهنجاري ها را به صورت كمي مشخص كند.

اثرات ورزش هاي گروهي
به روي شخصيت
زهرا استيري در پايان نامه كارشناسي ارشد تربيت بدني خود با عنوان «مقايسه  منتخبي از ويژگي هاي شخصيتي بين دانشجويان دختر ورزشكار و غير ورزشكار دانشگاه فردوسي مشهد در سال ۱۳۸۰» ، آورده است: به طور كلي به نظر مي رسد كه ورزشكاران برون گراتر، با ثبات تر و روان پريش تر از غير ورزشكاران هستند و همچنين بين ورزشكاران انفرادي و گروهي از لحاظ آماري تفاوت معني داري مشاهده نشده است.
مي توان گفت كه با توجه به عدم معني دار بودن اختلاف بين ورزشكاران گروهي و انفرادي، با اينكه مي توان به اين نتيجه رسيد كه اگر ورزش عامل موثري در شخصيت است، بين نوع ورزش، نبايد اختلافاتي وجود داشته باشد ولي تفاوت معني دار بين ورزشكاران گروهي و گروه غير ورزشكار، نشان مي دهد كه ممكن است اثرات ورزش هاي گروهي بر شخصيت، بيش از اثرات ورزش هاي انفرادي باشد.
تحقيقات اين پايان نامه با راهنمايي دكتر علي محمد اميرتاش در دانشگاه تربيت معلم تهران بر روي ۲۰۲ نفر ورزشكار و غير ورزشكار كه از اين تعداد ۵۵ نفر در رشته هاي گروهي و ۴۶ نفر در رشته هاي انفرادي فعاليت داشتند ، انجام شده است.
مولف در ادامه اين پايان نامه بيان كرده است: عدم تفاوت معني دار بين ورزشكاران گروهي و انفرادي، نشان مي دهد كه شركت ورزشكاران در رشته هاي ورزشي خاص ، نمي تواند بيانگر ويژگي شخصيتي آنها باشد و همچنين تفاوت بين ورزشكاران فقط مربوط به نوع ورزش نيست، زيرا آنان دايماً در معرض هجوم انواع متفاوت مليت هاي اجتماعي و فرهنگي هستند.
در خاتمه اين پايان نامه خاطر نشان شده است: مربيان بايد در رشته هاي مختلف ورزشي به اين آگاهي دست يابند كه ورزشكاران براي پيروزي بر حريفان خود بيشتر بايد چه خصوصياتي داشته باشند، وليكن از آنجايي كه ورزشكاران گروهي نسبت به غير ورزشكاران برون گراتر و با ثبات تر هستند، مي توان به اين نكته اشاره كرد كه ورزش هاي گروهي احتمالاً اثرات سودمندتري نسبت به ورزش هاي انفرادي دارد.

ستاره اي خاموش
004356.jpg
ستاره اي از دنياي ورزش بي فروغ شد. ستاره اي كه با ظاهر شدنش در دنياي پر تلاطم ورزش نام خود را تا هميشه جاودانه كرد.
او اسطوره اي مقتدر، توانمند و جسور بود و پرواز بر فراز مانع ها و سدها از توانايي هاي بارز او به شمار مي آمد.
نام آلتئاگيبسون براي تمامي زنان ورزشكار،نامي آشناست. او قهرمان دنياي تنيس و طلايه دار ورود زنان به عرصه ورزش است.
بانوي سياهپوست تنيس، هفته گذشته در سن ۷۶ سالگي درگذشت. او در چند سال اخير به شدت از عفونت ريه رنج مي برد. بيماري حاد و نوعي افسردگي او را از دنياي پرشور ورزش به حاشيه كشانده بود؛ حاشيه اي كه در آن نه صحبت از ورزش بود و نه صحبت از هر چيز ديگري غير از سكوت.
ستاره بي فروغ و خاموش امروز، سال ۱۹۵۰ با حضوري خيره كننده تمامي چشم ها را به سوي خود جلب كرده بود. فضاي نژادپرستي آمريكا و دنياي مردانه ورزش دو ديوار بلند به آسمان رفته آن سال ها بود.
سياهپوست بودن و جنسيت مونث دو عامل انكار ناپذير براي او بودند. دو عاملي كه نه سازش مي طلبيد و نه دست شستن از آن.
گيبسون جسور اولين سنگ را به دست گرفت و درمقابل اين دو ديوار شروع به سنگفرش  كردن راهي كرد كه به موازات ديوارها به دنياي جديد تري راه پيدا مي كرد.
او از سن ۵ سالگي به تنيس علاقه مند بود اما در سن ۱۵ سالگي راكت به دست گرفت و عشق به تنيس را بالفعل كرد. اين سن براي جسارت و فعاليت هاي او، شگفت انگيز است.او بعد از مبارزات فراوان توانست براي اولين بار در سال ۱۹۵۰ به مسابقات ويمبلدون حضور يابد،مسابقاتي كه حضور سياهپوست ها در آن ممنوع بود. اما گويا قوانين و آداب ها نيز در مقابل ميل او براي رسيدن به هدف ناتوان بودند.
او در اين سال تمامي انرژي هاي انباشته خود را آزاد كرد و به همگان نشان داد كه به چه راحتي مي تواند بر سكوي قهرماني قرار گيرد. در دور بعدي، مسابقات ملي آمريكا، درخشش او به حضورش ثبات بخشيد.اوج فعاليت هاي گيبسون به سال هاي ۵۸-۱۹۵۶ باز مي گردد.
« چه كسي مي تواند تصور كند؟ و چه كسي مي تواند فكر كند؟» اينها جملاتي بودند كه گيبسون در سخنراني خود در سال ۱۹۸۸ به زبان آورد. او نوع نگاه به زنان و ورزش را تواماً به نقد كشيد و نشان داد كه با افكار پوسيده و باطل مانع از حضور استعداد ها و توانايي هاي بالقوه بسياري شده اند.
يكي از دوستان نزديك وي در حالي كه از فقدان اين ستاره اظهار تاسف مي كند، مي گويد: «او وقتي راكت به دست مي گرفت تنها ورزش نمي كرد بلكه به ميدان جنگ مي رفت. او مي جنگيد براي تمام زنان و موفقيت هايش را نيز به دنياي تنيس اهدا مي كرد.»
در سال ۱۹۶۳ گيبسون براي بقا و ادامه فعاليت هايش با انجمن گلف زنان متحد شد و از اين سال به بعد تا سال ۱۹۷۷ در ۱۷۱ تورنمنت شركت كرد.
سال ۱۹۷۵ نمايندگي بازيكنان تنيس در نيوجرسي به او محول شد و تا سال ۱۹۸۸ اين سمت منحصر به او بود. در سال هاي نام برده گيبسون به عنوان اسطوره زنان، نظاره گر رشد سريع و بي نظير ورزشكاران هم جنس خود نيز بود. قهرمان هايي چون آتور اش، ونوس وسره نا ويليامز.
«من موفقيت هايم را مديون گيبسون هستم.او با حضور و فعاليت هايش انگيزه و عامل تحرك من بود. عشق او به تنيس و مبارزاتش تا هميشه در تاريخ دنياي ورزش ثبت خواهد شد. موفقيت هاي او ميراث بر جاي گذاشته اش است.»
اينها جملات ونوس ويليامز مشهور است كه خود نيز بارها بر سكوهاي قهرماني ايستاده است.
رييس جمهور آمريكا، بوش، نيز ضمن اظهار تاسف،اعلاميه اي صادر كرد و تحت آن منش، اراده، توانايي ها و مهارت هاي گيبسون را تحسين كرد. بوش از او به عنوان گنج دنياي ورزش نام برد.
دوره هاي آتشين و پر جنب و جوش حضور گيبسون با رسيدن به سال هاي آخرين عمر او رو به آرامش رفت.
گيبسون به نقطه اي رسيده بود كه مي توانست تنها بايستد و راه سنگ فرش شده اي را نظاره كند كه در آن زنان قهرمان زيادي مي جنگند، پيروز مي شوند و مي درخشند.
شايد آرامش ساخت اين راه بود كه او را به انزوا كشاند. در اين انزوا گيبسون آرام آرام آخرين فعاليت هايش را نيز به ثبت رساند.
گيبسون با همكاري يكي از دوستانش اقدام به چاپ كتابي كرده بود كه تا سال آينده به بازار خواهد آمد،اين كتاب شامل زندگينامه گيبسون است. در اين كتاب فعاليت ها، مبارزات و زندگي پر فراز و نشيب او ثبت شده اند و شايد اين كتاب تنها جزء لازم براي جاودانه شدنش باشد.
ستاره پر فروغ گيبسون خاموش شد و در اين تاريكي ستاره هاي ديگري ظاهر شدند و آنها نيز بي شك خواهند درخشيد.

يك اتفاق ساده
نسيم جاويد
004354.jpg

يك راكت، تور و ميدان، صحنه نمايش هاي باشكوه اوست. نمايش هايي كه سبب شدند ستاره هاي تنيس زنان به خاموشي بروند و تنها او بر فراز سكوهاي مسابقات قهرماني مختلف بدرخشد و بدرخشد.
كيم كليسترز، فاتح مسابقات تنيس زنان آمريكا، با ورود به دنياي تنيس و چشيدن طعم هاي متعدد شكست و پيروزي و با تصاحب چندين باره مقام اولي به ستاره تنيس زنان جهان تبديل شد. اين قهرمان بيست ساله بلژيكي همان شخصي است كه خواهران معروف ويليامز را به حاشيه كشاند. سره نا و ونوس ويليامز دو قهرمان مشهور دنياي تنيس در آخرين رده بندي اعلام شده، به ترتيب در رده هاي سوم و ششم جاي گرفته اند. اين در حالي است كه نام كليسترز و ژوستين هنين به عنوان نفرات اول و دوم جهان همچنان در صدر جدول ها مي درخشد.
در آخرين كنفرانس برگزار شده در نيويورك خواهران ويليامز اعلام كردند كه آنها علاقه شان را به دنياي تنيس از دست داده اند و مي خواهند در زمينه اي ديگر فعاليت كنند.
تحليلگران تنيس اين نااميدي و عدم علاقه خواهران ويليامز را ناشي از حضور قدرتمند و ثابت كليسترز مي دانند.
«هميشه جنگيدن. داستان زندگي من،اين است.»  اينها جملاتي بودند كه سره نا ويليامز مغلوب در بازي مقابل ژوستين هنين، در حالي كه به شدت اشك مي ريخت به زبان آورد.
با اين اوصاف دنياي تنيس از آنها انتظار بازگشت دارد، هرچند در حال حاضر ونوس در نيويورك و سره نا در تورنتو هر يك جداگانه با تظاهر به بي تفاوتي نمي توانند به طور كامل از اين دنياي پرانرژي فاصله بگيرند.
كيم با اندامي ورزيده و قدي حدود يك متر و هفتاد و چهار وقتي پشت تور مي ايستد مقاومت در برابر حركات قوي و سريع او كاري بسيار مشكل است. حريف در ست هاي اول كاملاً گيج و بازي را به راحتي واگذار مي كند.
004352.jpg

يكي از طرفداران كيم مي گويد: «مبارزات كليسترز به واقع دوست داشتني و جذاب است. مسابقات او مي تواند شما را به اندازه چند ساعت از زمان و مكان جدا كند و به دنياي مهيجي ببرد.»
كيم به تنيس نه به عنوان يك پيشه بلكه تنها از جنبه تفريح مي پردازد. او به هيچ شركت و موسسه اي وابسته نيست و قراردادي ندارد. وي مي گويد كه۴۰ درصد درآمدش صرف ماليات و ۷۰ درصد آن مربوط به مسابقات WTA مي شود.
004350.jpg





بازي كردن براي او حكم تفريح را دارد. وقتي بازي به انتها مي رسد آرامش كيم، يكي از سؤال هاي هميشگي خبرنگاران است.
«هميشه به خودم مي گويم اين كار را انجام دادي و تمام شد، پس جاي هيچ نگراني نيست.» و اين جواب هميشگي كيم به آنهاست.
آرامش او در برخورد با حواشي دنياي تنيس نيز به راحتي قابل تشخيص است و همين خصوصيات او را به ستاره اي آزاد و بي قيد و بند تنيس تبديل كرده است.
«مردم نظرات فراواني مي  دهند. من از آنها دلخور نمي شوم و تنها سعي مي كنم از آنها استفاده كنم. من راكت زدن براي آنها را دوست دارم. بازي هاي فينال ۲۰۰۱ اين علاقه من را تشديد كرد. وقتي بعد از پيروزي از استاديوم خارج شدم تمام كوچه ها پر بود از پرچم كشورم و من آن روز فهميدم كه چه چيز براي مردم جذاب و حياتي است.»
جهان شهرت پر است از ستاره هاي چشمك زن، ستاره هايي كه روزي خاموش و روزي ديگر مي درخشند. ستاره بيست ساله دنياي امروز تنيس وقتي در سن ۵ سالگي راكت به دست گرفت تا به امروز از مسيرهاي پرفراز و نشيب متعددي گذشته و راز ستاره  شدن را آموخته است.
سال ۱۹۹۸ وقتي او تنها پانزده سال داشت توانست به راحتي قهرمان مسابقات جوانان تنيس دو نفره شود و به مرحله فينال جام ويمبلدون راه يابد.
سال ۱۹۹۹ نقطه عطف حضور كيم است. مسابقات WTA و حريفان قدر و صاحب نام.






004348.jpg

سره نا ويليامز در سه ست طاقت فرسا با نتيجه ۳ ـ ۵ بازي را به كيم واگذار كرد.
حالا تنها كليسترز بايد مقابل براتيس لاوا راكت مي زد. اما او نيز نتوانست در مقابل حركات سريع و قدرتي كيم دوام آورد.
سال ۲۰۰۰ سالي تركيب شده از شكست و پيروزي براي او بود.
جام FED فرانسه.وقتي مارتينا هينگز در مسابقات فيلدرستيت شكست خورد، كيم به راحتي توانست به مرحله فينال دو نفره راه پيدا كند.
مسابقه تائوزيت و كيم در گروه مبارزات نفس گير و معروف اين جام ثبت شد. كيم به سختي از دام رقيب فرانسوي خود رهايي پيدا كرد اما در مقابل ونوس ويليامز ناكام ماند- در آن سال خواهران ويليامز همچنان در اوج بودند.
سال ۲۰۰۱ نيز اتفاقي مشابه رخ داد. در اين سال نيز كيم با طي كردن مراحل سخت و چندگانه و دست و پنجه نرم كردن با رقباي مختلف در مقابل سره نا ويليامز مغلوب شد. شايد همين شكست هاي پي درپي انگيزه پرواز به اوج كيم را فراهم كرد.
حضور در مسابقات معروف بل براي كيم فرصت مناسبي بود تا بتواند شكست خود را فراموش كند. او با رسيدن به مرحله نهايي و شكست رولاند گاروس از سه جايزه يك ميليون دلاري عبور كرد. فعاليت و حضور پي درپي كيم در مسابقات و دوره هاي قهرماني متفاوت از او ستاره اي سختكوش ساخته است. او در مجموع ۱۲ بار در مسابقات WTA تك نفره، ۷ بار در WTA دو نفره و ۳ بار در مسابقات ITF زنان شركت داشته است و در مجموع حدود ۳۷۶/۷۵۴/۱ دلار، مبلغ دريافتي او به عنوان جايزه بردهايش بوده است.
004346.jpg

سال ۲۰۰۳ زمان در اوج ايستادن كيم كليسترز. او با حضور در مسابقات تنيس آمريكا توانست در دو ست متوالي و با امتيازات ۷ بر ۵ و ۶ بر ۱ ژوستين هنين را شكست دهد و در صدر جدول قرار گيرد. كيم در همين سال از سره نا ويليامز نيز پيشي گرفت و اين موفقيتي عظيم و پرشكوه بود.
حالا امتيازها براساس آخرين رده بندي اعلام شده فدراسيون بين المللي تنيس به قرار زير است:
كيم كليسترز از بلژيك ۶۵۸۹ امتياز، ژوستين هنين از بلژيك ۶۲۵۹ امتياز و سره نا ويليامز از آمريكا ۴۹۵۵ امتياز.

كيم در اين سري از مسابقات برگزار شده در آمريكا آخرين توان و تلاش هاي چندين ساله اش را به نمايش گذاشت. او كه به راحتي به مرحله يك هشتم نهايي بازي ها راه يافته بود توانست در سه ست متوالي مقابل كوزنت سووا با نتايج ۶ بر ۲ و ۶ بر ۳ پيروزي را از آن خود كند.
او طي اين بازي با سرويس هاي قوي و شيوه هاي منحصر به فرد خود تنها با استفاده از چند فرصت طلايي نتيجه ۶ بر ۳ را از آن خود كرد. قواي بدني و شخصيت كيم در برخورد اول روحيه و توان رقيب را مي ربايد و به سرعت زمان دست و پا زدن براي جبران نتيجه فرامي رسد.
با وجود تمام اين شرايط مرحله نهايي نيز فرارسيد. كيم رقيب قدر خود مگان شئوگنسي را با نتايج ۶ بر ۴ و ۶ بر ۲ مغلوب خود ساخت و نفر اول جهان شد.
با وجود تمام افت و خيزها، چشمك زدن هاي اين ستاره نيز آغاز شده است.
يك اتفاق ساده روند حركت او را دچار تزلزل كرد.







در رفتگي زانو.
«اصلاً  نمي شود باور كرد كه يك آسيب ديدگي جزيي اينچنين همه چيز را نابود كند. در حال پايين رفتن از پله بودم كه پايم پيچ خورد. بعد از اين اتفاق ساده درد زانويم را فراموش كردم و به تمرين هايم ادامه دادم اما عملاً كار غيرممكن بود. اين شرايط در حالي ايجاد شد كه من بايد مقابل آناستازيا يكي از رقباي سرسختم قرار مي گرفتم.»
مسابقات WTA فرارسيد. او مقابل جلنا داكي چندان مشكلي نداشت. داكي در ست اول اشتباهات زيادي را مرتكب شد. كيم با طي كردن رقباي خود به مرحله نيمه نهايي رسيد اما آسيب ديدگي زانوي او انكارناپذير بود. او بازي را به آناستازيا واگذار كرد.

بدبياري براي انگليسي ها
004358.jpg
مسابقات  فوتبال  قهرماني  باشگاه هاي  اروپا چهارشنبه شب  با انجام  ديدارهايي  در گروه هاي  مختلف  پيگيري  شد. به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از لندن  ، در پايان  ديدارهاي  اين شب  تيم هاي  اشتوتگارت  آلمان  ، المپيك  مارسي  فرانسه  ، رئال  مادريد اسپانيا، بشيكتاش  تركيه  و آژاكس  آمستردام  هلند بر حريفانشان  پيروز شدند و ۳ ديدار به  تساوي  انجاميد.
نتايج  به دست  آمده  ديدارهاي  ديشب  به  شرح  زير است  :
گروه  پنجم 
اشتوتگارت  آلمان  ۲ (سزابيس  ۵۰ ، كورانيي  ۵۲) منچستريونايتد انگليس  يك  (نيستلروي  ۶۷ از روي  نقطه  پنالتي)
پاناتينايكوس  يونان  يك  (كونستانتينيديس  ۸۷) گلاسكو رنجرز اسكاتلند يك ( امرسون  ۳۵ )
گروه  ششم 
المپيك  مارسي  ۳ (دروگبا ۶۲ ، ۶۸ ، ۸۴) پارتيزان  بلگراد صفر
پورتو پرتغال  يك  ( كاستين ها ۷ ) رئال  مادريد اسپانيا ۳ (هلگوئرا ۲۸ ، سولاري  ۳۷ ، زيدان  ۶۶)
گروه  هفتم 
چلسي  انگليس  صفر، بشيكتاش  تركيه  ۲ (يالسين  ۲۴ ، ۲۹)
لاتزيو ايتاليا ۲ ( اينزاگي  ۴۶ ، ۶۰ از روي  نقطه  پنالتي  ) اسپارتا پراگ  جمهوري  چك ۲  (سيونكو ۲۷ ، پوبورسكي  ۳۵ )
گروه  هشتم 
آژاكس  امستردام  هلند ۲ (سونك  ۱۱ ، ۵۴) بروژ بلژيك  صفر
سلتاويگو اسپانيا صفر، آث  ميلان  ايتاليا صفر
جدول  رده بندي 
گروه  پنجم 
۱ - گلاسكو رنجرز ۴ امتياز
۲ - اشتوتگارت  ۳ امتياز
۳ - منچستريونايتد ۳ امتياز
۴ - پاناتينايكوس  يك  امتياز
گروه  ششم 
۱ - رئال  مادريد ۶ امتياز
۲ - المپيك  مارسي  ۳ امتياز
۳ - پورتو يك  امتياز
۴ - پارتيزان  بلگراد يك  امتياز
گروه  هفتم 
۱ - لاتزيو ۴ امتياز
۲ - بشيكتاش  ۳ امتياز
۳ - چلسي  ۳ امتياز
۴ - اسپارتا پراگ  يك  امتياز
گروه  هشتم 
۱ - آث  ميلان  ۴ امتياز
۲ - آژاكس  ۳ امتياز
۳ - سلتاويگو ۲ امتياز
۴ - بروژ يك  امتياز

خبرهاي كوتاه
تشكر شيراك  از   فرنگي كاران
ژاك  شيراك  رييس  جمهوري  فرانسه  در پيامي  به  مناسبت  آغاز مسابقات  كشتي  فرنگي  قهرماني  جهان  در شهر «كره تي» اين  كشور از حضور ورزشكاران  و نمايندگان  كشورهاي  مختلف  جهان  در اين  رقابت ها قدرداني  كرد.
وي  در اين  پيام  كه  در مراسم  افتتاح  اين  مسابقات  قرائت  شد گفت : من  بسيار خوشحال  هستم  كه  ورزشكاران  كشورهاي  مختلف  جهان  براي  برگزاري  مسابقات  كشتي  فرنگي  در فرانسه  حضور دارند.
رييس  جمهوري  فرانسه  افزود: ورزش  كشتي  در يونان  باستان  نيز وجود داشته  و حضور اين  ورزش  از سال  ۱۹۸۶ ميلادي  در مسابقات  المپيك  نشانگر اهميت  اين  رشته  است .
ژاك  شيراك  گفت : كشتي گيراني  كه  از كشورهاي  مختلف  به  فرانسه  آمده اند در نظر دارند از پرچم هاي  خود دفاع  كنند و به  همين  دليل  براي  آنان  آرزوي  موفقيت  مي كنم .
«ژان  فرانسوا لامور» وزير ورزش  فرانسه  نيز در پيامي  به  همين  مناسبت  گفت : اين  مسابقات  يك  رويداد ورزشي  بسيار بزرگ  براي  شهر «كره تي» فرانسه  محسوب  مي شود.
وي  افزود: برگزاري  اين  مسابقات  در فرانسه  به  مردم  اين  كشور اجازه  خواهد داد كه  بيشتر و بهتر با ورزش  كشتي  آشنا شوند.
وزير ورزش  فرانسه  گفت : كشتي  فرنگي  يك  رشته  ورزشي قديمي بوده  و ريشه  آن  در يونان  باستان  است .
چهل  و هشتمين  دوره  مسابقات  كشتي  فرنگي  قهرماني  جهان  صبح  ديروز (پنجشنبه) در شهر «كره تي» واقع  در حومه  پاريس  پايتخت  فرانسه  آغاز شد.
اين  مسابقات  در هفت  وزن  و با شركت  بيش  از ۳۰۰ ورزشكار از ۷۲ كشور مختلف  جهان  به  مدت  چهار روز برگزار مي شود.

ضرب  و جرح  رييس  كشتي 
روابط  عمومي  فدراسيون  كشتي  ديروز (پنجشنبه)  اعلام  كرد: «محمدرضا طالقاني»، ريــيس  اين  فدراسيون  عصر روز سه شنبه  توسط  افراد ناشناس  مورد ضرب  و جـــرح  قرار گرفت .
به  گزارش  اين  روابط  عمومي ، بر اثر اين  حمله ، طالقاني  از چند ناحيه  بدن  مــضروب  و مصدوم  شده  است ، اما حال  عمومي  وي  خوب  است  و ديروز (پنجشنبه)  در محل  فدراسيون  حاضر شده  است .
بنابر اعلام  روابط  عمومي  فدراسيون  كشتي ، طالقاني  علت  اين  حادثه  را ضربه  زدن  به  كشتي  عنوان  كرده  و يادآور شده  است  كه  اگرچه  از نـــــظر جسمي  آسيب  زيادي  ديده ام ، اما انگيزه  و روحيه ام  براي  خدمت  به  كشتي  دو چندان  شده  و به  همين  دليل ، امروز زودتر از روزهاي  قبل  در محل  فدراسيون  حاضر شده  است .
طالقاني  از ذكر جزييات  اين  حمله  و مشخصات  افراد مهاجم ، خودداري  كرده  است .

شكست جمشيدي در اولين پيكار
بهروز جمشيدي كشتي گير وزن ۸۴ كيلوگرم كشورمان در اولين پيكار خود در رقابت هاي كشتي فرنگي قهرماني جهان، شكست خورد. به گزارش ايسنا، جمشيدي در دور اول به مصاف لئون گيقا ميان از ارمنستان رفت كه با نتجه ۳ بر ۱ مغلوب حريف خود شد. جمشيدي يك بار خاك و بار انداز شد تا سه امتياز از دست دهد و با اجراي بار انداز ناقص توانست يك امتياز كسب كند. وي در دور دوم به مصاف حريفي از يونان مي رود.

رنگرز محكم قدم برداشت
در ادامه رقابت هاي كشتي فرنگي قهرماني جهان زيدوند در برابر حريف اوكرايني شكست خورد و رنگرز كشتي گير هندي را مغلوب كرد.
به گزارش ايسنا، حسن رنگرز در وزن ۵۵ كيلوگرم به مصاف خاتري موكش، نفر سوم جوانان جهان از هند رفت و به پيروزي ۶ بر صفر دست يافت. در ديگر كشتي اين وزن ارجان ييلديز قهرمان سال ۹۷ جهان از تركيه در برابر ايراكي چوچوا از گرجستان تن به شكست داد. رنگرز در ادامه رقابت ها با اين دو كشتي گير پيكار خواهد كرد.
در وزن ۶۶ كيلوگرم پرويز زيدوند در حاليكه ۲ بر صفر از واردانيان اوكرايني پيش بود، بر اثر اشتباه خود ۴ بر ۲ كشتي را به نفر دوم امسال اروپا واگذار كرد.
در ساير نتايج مهم، در وزن ۸۴ كيلوگرم حمزه يرلي كايا دارنده چهار مدال طلاي جهان و المپيك از تركيه توانست، ۴ بر ۱ شينگو ماتسوموتو از ژاپن را شكست دهد.
همچنين در ديگر كشتي وزن ۸۴ كيلوگرم الكسي ميشين دارنده دو مدال طلاي اروپا و نفر دوم سال ۲۰۰۱ جهان از روسيه ۶ بر صفر فيليپ سوكوپ از جمهوري چك را مغلوب كرد.

سومين شكست ايران براي غريبي
عليرضا غريبي، فرنگي كار وزن ۱۲۰ كيلوگرم كشورمان در رقابت هاي جهاني فرانسه، در اولين پيكار خود مغلوب حريفي از بلاروس شد.
به گزارش ايسنا، غريبي در اولين مبارزه خود به مصاف ديميتري دبلكا نفر سوم المپيك سيدني از بلاروس رفت و با نتيجه ۴ بر ۲ كشتي را به حريف واگذار كرد.
با اين شكست ۳ كشتي گير چهار وزن اول كشورمان در معرض حذف از دور رقابت ها قرار گرفته اند و تنها رنگرز كشتي گير بدون شكست كشورمان است.
فوتبال  جام  جهاني  زنان 
مرحله  يك  چهارم  پاياني  مسابقات  فوتبال  جام جهاني  زنان  چهارشنبه  شب  با انجام  دو ديدار آغاز شد و در آن  تيم هاي  سوئد و آمريكا با پيروزي  مقابل  تيم هاي  برزيل  و نروژ به  مرحله  نيمه  پاياني  گام  گذاشتند. به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از لندن  ، در ديدارهاي  نيمه نهايي  تيم  سوئد با نتيجه  ۲ بر يك  از سد تيم  برزيل  گذشت  و آمريكا ميزبان  اين  رقابت ها مقابل  تيم  نروژ با يك  گل  به  برتري  دست  يافت . مرحله  يك  چهارم  پاياني  اين  رقابت ها شب گذشته با انجام  دو ديدار بين  تيم هاي  آلمان  با روسيه  و چين  با كانادا به  پايان  رسيد و دو تيم  ديگر صعودكننده  به  مرحله  نيمه  پاياني  شناخته  شدند.

العين ميزبان  رقيب  تايلندي 
ديدار رفت  از مرحله  نهايي  رقابت هاي  فوتبال  قهرماني  باشگاه هاي  آسيا بين  دو تيم  «العين» امارات  عربي  متحده  و «تيروساسانا» تايلند فردا جمعه  در ورزشگاه  «قطاره» شهرالعين  واقع  در۱۴۰ كيلومتري  شرق  ابوظبي  انجام  مي شود. خبرنگار«ايرنا» از ابوظبي  به  مناسبت  برگزاري  اين  مسابقه  پيشينه  اين  مسابقات  را مورد بررسي  قرار داده  است. بررسي  تاريخچه  قهرمانان  فوتبال  باشگاه هاي  آسيا، به  خوبي  جايگاه  درخشان  ايران  با كسب  سه  مقام  قهرماني  و دو مقام  نايب  قهرماني  در اين  رقابت ها را مي توان  شاهد بود. تيم  استقلال  ايران  از آغاز برگزاري  مسابقات  فوتبال  باشگاه هاي  آسيا
تاكنون  در دو دوره  و تيم  پاس  كشورمان  در يك  دوره  به  مقام  قهرماني  اين  رقابت ها دست  يافتند.
استقلال  در دسامبر سال  ۱۹۷۰ ( ۱۳۴۹) در تهران  با پيروزي  بر تيم  «هاپوئل» رژيم  صهيونيستي و در ژوئن  سال  ۱۹۹۱ ( ۱۳۷۲) در داكا پايتخت  بنگلادش  با شكست دادن  تيم  «لياونين» چين  و همچنين  تيم  پاس  در ژانويه  سال  ۱۹۹۳( ۱۳۷۱) در منامه  پايتخت  بحرين  با مغلوب  كردن  تيم  الشباب  عربستان  سعودي  براي  سه  دوره  غير متوالي  ايران  را در جايگاه  قهرمانان  برتر اين  مسابقات  جاي  دادند. تيم  استقلال  همچنين  در دسامبر سال  ۱۹۹۱ ( ۱۳۷۰) در دوحه  پايتخت  قطر و در آوريل  ۱۹۹۹ ( ۱۳۷۸ ) در تهران  به  ترتيب  با مغلوب  شدن  از تيم هاي  الهلال  عربستان  سعودي  و «جوبيلو ايواتا» ژاپن  به  مقام  نايب  قهرماني  اين  دوره ها دست  يافت . ايران  با دستيابي  به  سه  قهرماني  و دو نايب قهرماني  در رديف  سوم  جدول  قهرمانان  باشگاه هاي  برتر آسيا جاي  دارد.كره جنوبي  با شش  قهرماني  و سه نايب  قهرماني  و ژاپن  با سه قهرماني  و سه نايب  قهرماني  به ترتيب  در رديف هاي  اول  و دوم  قرار گرفته  اند. تيم  «العين» امارات  عربي  متحده  با رسيدن  به  اين  مرحله  از رقابت هاي  قهرماني  باشگاه هاي  برترآسيا، نخستين  باري  است  كه  نام  اين  كشور را در تاريخ  اين  مسابقات  به  عنوان  قهرمان  يا نايب  قهرمان  به  ثبت  مي رساند.اين  مسابقات  از سال  ۱۹۷۱ (۱۳۵۰ ) به  علت  مخالفت  كشورهاي  اسلامي  با حضور اسراييل  متوقف  شد و در سال  ۱۹۸۵ ( ۱۳۶۴ ) پس  از حذف  رژيم  صهيونيستي  از جدول  مسابقات  مجدداً آغاز گرديد.

كارها  خوب پيش  مي رود
سرپرست  موقت  ورزش  بانوان  كشور گفت : كارها به  خوبي  مثل  سابق  پيش  مي رود و منتظر هستيم  كه  به  زودي  معاونت  جديد سازمان  تربيت  بدني  در امور ورزش  بانوان  معرفي  شود. فريده  نيسيان  كه  با رفتن  خانم  طاهره  طاهريان  از ورزش  بانوان  كشور به  صورت  موقت  كفالت  معاونت  ورزش  بانوان  را برعهده  گرفته ، ديروز در گفت  و گو با ايرنا افزود: طا هريان  مدير لايق  و شايسته اي  بود كه  در مدت  ۱۸ سال  تصدي  اين  پست،  زحمات  بسياري  براي  ورزش  بانوان  كشيد. همچنين گفت : وي  از مدت ها قبل  درخواست  بازنشستگي  كرده  بود كه  اخيراً با درخواست  او موافقت  شد و از هفته  گذشته  ديگر سركار نمي آيد. نيسيان  درمورد انتخاب  جايگزين  خانم  طاهريان  گفت : ما هم  شايعاتي  را درخصوص  بعضي  از افراد شنيده ايم  اما تا زماني  كه  حكم  صادر نشود و فرد مشخصي  معرفي  نشود، نمي توان  اظهارنظري  كرد. وي  درخصوص  همكاري  با مسئول  جديد ورزش  بانوان  كشور گفت : به  طور طبيعي هر مديري  معمولاً معاونينش  را شخصاً انتخاب  مي كند اما ما هم  براي  هرگونه  همكاري  اعلام  آمادگي  كرده ايم  تا هم  زحمات  چندين  ساله  خانم  طاهريان  هدر نرود و هم  لطمه اي  به  ورزش  بانوان  نخورد.

درخشش  قايقرانان  ايران  در هند
در ادامه  دهمين  دوره  مسابقات  قايقراني  قهرماني  آسيا كه  در شهر بوپال  هند جريان  دارد، «بابك  ثمري» از ايران ، صبح ديروز در مسابقات  فينال  كاياك  ۱۰۰۰ متر ، باكسب  مدال  طلا، مقام  اول  اين  رشته  را به  خود اختصاص  داد. در اين  رشته  قايقرانان  اندونزي  و چين  به  ترتيب  به  مقام هاي  دوم  و سوم  دست  يافتند. «مسعودمهدوي  نيا»، مربي  تيم  مردان  قايقراني  ايران  در بيان  نتايج  به دست  آمده  صبح ديروز اين  مسابقات ، به  خبرنگار ايرنا گفت : دركاياك  دو نفره  بزرگسالان  ۱۰۰۰ متر مردان  نيز، بابك  ثمري  و عليرضا محمدي  از ايران  اول  شدند و ورزشكاران  ژاپن  و اندونزي  در رتبه هاي  دوم  و سوم  اين  دور از مسابقات  جاي  گرفتند. وي  افزود: دركاياك  يك  نفره  جوانان ، هند به  مقام  اول  رسيد و «هوتن  طهماسبي» از ايران  با كسب  مدال  نقره  در جايگاه  دوم  اين  دور از مسابقات  ايستاد. در اين  رشته  ژاپن  سوم  شد. در رشته  كانو كانادايي  يك  نفره  بزرگسالان  مردان ، چين  اول ، ژاپن  دوم  و «سيروان احمدي» از ايران  سوم  شد. در كاياك  يك  نفره    بانوان جوان ، ژاپن  اول ، ايران  دوم  و چين  تايپه  به  مقام  سوم  رسيد. در اين  رشته ، خانم  «الهه  خوارزمي» از كشورمان  نقره  گرفت . دهمين  دوره  مسابقات  قايقراني  زنان  و مردان  بزرگسال  و چهارمين  دوره  جوانان  قهرماني  آسيا، صبح  ديروز با حضور ۱۴ تيم  از كشورهاي  مختلف  آسيايي  در شهر بوپال  مركز ايالت  «مادياپرادش» در مركز هند گشايش  يافت . مهدوي  نيا، اعضاي  تيم  مردان  بزرگسالان  را ۱۱ نفر، زنان  بزرگسالان  و جوانان  را مجموعاً هشت  نفر و اعضاي  تيم  قايقراني  جوانان  را شش  نفر اعلام  كرد.

آن مرد بالاخره آمد...
از آن جمعه تا اين جمعه
004360.jpg
مجيد عاصمي
هر چقدر جمعه گذشته براي اهالي فوتبال در اينجا تلخ و سخت بود، اين جمعه با آمدن و بازگشت دوباره پروفسور به جمع مربيان تيم ملي شاد و آرام بخش به نظر مي رسد. شوك باخت به اردن تا حدودي از بدنه فوتبال خارج شده است (استخدام برانكو هم در همين راستا صورت گرفته بود ديگر؛ اينطور نيست؟) و برگزاري هفته پنجم بازي هاي ليگ برتر يك فاصله زماني مناسب در اين پروسه ايجاد كرده است كه مثل دوران نقاهتي كه يك بيمار ساده بايد طي كند در حال گذشتن از سر و شكل فوتبال ايران ـ حداقل در سطح تيم ملي ـ  است.
اما واقعاً  در اين فاصله يك هفته اي چه در فوتبال ما گذشته كه از آن تلخي چهارم مهرماه خيلي ها خودشان را در آستانه برگزاري يك جشن شاد و شيرين در امروز يازدهم مهرماه مي بينند. يعني به راستي بازگشت دوباره پروفسور به تيم ـ كه به هر حال ما هم قبول داريم به لحاظ حضور طولاني مدت خود در ايران به شناخت خوبي از فوتبال اين مملكت رسيده است ـ همه گره هاي موجود در اين زمينه را باز مي كند؟ آيا واقعاً تغيير سمت همايون شاهرخي از سرمربي تيم ملي به پست مديريت فني همين تيم، ديگر همه مسايل را براي فوتبال ما حل كرده است؟ پاسخ به اين پرسش ها بدون شك مثبت نخواهد بود و در تشريح علت چنين نگرش و پاسخي دلايل زيادي را مي توان رديف كرد. براي اين كه در اين زمينه دچار تشتت و پراكنده گويي نشده باشيم، اين پاسخ را در موارد جدا شده و تفكيك گرديده مطرح مي كنيم.
۱ـ همايون شاهرخي و حسين فركي ،كماكان طبق اطلاعيه هاي صادره از سوي فدراسيون فوتبال و سازمان تربيت بدني از اعضاي اصلي كادر اداره كننده تيم  ملي فوتبال ايران هستند. برانكو هم در همان هتل گلشهر اعلام داشته كه از سه شنبه آينده با حضور دستيارانش كار خود را به صورت رسمي شروع خواهد كرد و اولين پارادوكس ـ اگر كمي روشنفكرانه و فلسفه گرا به قضيه نگاه كنيم ـ در همـين جا خـود را نشـان مـي دهد. اين كادر كنـوني تغيير مي كند؟ بـرانكو از فخر الدين ـ مربي كنوني دروازه بان هاي پيروزي - براي فعاليت در كنار خود دوباره دعوت خواهد كرد؟ دستياران برانكو اين وسط ديگر از كجا آمدند؟ و پرسش هايي از اين دست كه تكرار آنها را مي توان به حوزه هايي كشانيد كه حتي وضعيت آتي مترجم وينگو بگوويچ - رضا چلنگر- را نيز مورد پرسش قرار مي دهد. به نظر مي رسد كه اين جمله هم براي علاقه مندان واقعي فوتبال دل نگراني هاي مانده از باخت امان به يك شكل  ديگري البته خود را نشان خواهند داد.
۲- ذوق زده نشويم و يك احتمال را هم - همين امروز كه در حال استراحت هستيم - با خيالي آسوده در نظر بگيريم. برانكو هم شايد نتواند در بازي هاي پيش روي تيم ملي نتيجه بگيرد و با يك نگاه سياه و بدبينانه اين جور به قضيه خيره شويم كه شايد حتي امكان حضور در بازي هاي جام ملت هاي آٍسيا را هم پيدا نكنيم، هيچ فكر كرده ايد كه وضعيت فوتبال ملي ما چه خواهد شد؟
خيلي ببخشيد، اصلاً دوست نداريم جمعه اي ناخوشايند براي شما درست كنيم، اما آيا - يك در هزار هم - امكان به وقوع پيوستن چنين رويداد ناگواري وجود ندارد؟ يعني نمي شود يك بار ديگر اين تيم هاي درجه دو عربي خاطره هاي تلخي چون باخت مقابل عمان و قطر و بحرين را براي فوتبال دوستان ما زنده كنند؟ نمي   دانيم. يعني مي دانيم ولي دوست نداريم. در اين پايان هفته اي كه هوا رنگ و بويي حتي از بهار دارد و مدرسه ها هم يواش يواش دارند مثل چيزي كه روي غلتك افتاده باشد، بچه هاي ما را با مقوله هاي مهمي چون پرورش و آموزش آشنا مي سازند، براي شما از اتفاقات ناخوشايندي صحبت كنيم كه حتي فكر كردن به آنها مي تواند مو را به تن دوستداران فوتبال سيخ نمايد. فراموش كنيد. اين بخش از يادداشت را اصلاً ناديده بگيريد و در اين روز تعطيل به چيزهاي خوب بينديشيد.
۳ـ برانكو ـ به عنوان چشم راست بلاژويچ- سهمي بسيار مهم در ساختن آن تيم رويايي كه خيلي مفت و مسلم حضور در بازي هاي ۲۰۰۲ را در اختيار تيمي چون عربستان نهاد، داشت. بوسان كه ديگر جاي خود دارد. او موفق شد با استفاده از بازيكناني كه ارزش هاي خود را در ليگ نشان داده بودند ـ حتي پس از آنكه كاپيتان تيمش به خاطر فوت نابه هنگام پدر خود مجبور به ترك اردوي تيم در كره جنوبي گرديد ـ جامي را به ايران بياورد كه به هر حال در سطح مسابقات ملي آسيايي از ارزش هاي بالايي برخوردار است. (آيا لازم است در همين جا اين پرسش را به ميان آوريم كه اين همه تكاپو براي بازگشت پروفسور به نيمكت مربي گري تيم ملي ايران بيشتر از همان قهرماني بوسان برخاسته است؟)
او چهره اي است كه ـ حتي به لحاظ تاثير گذاري رواني ـ مي تواند فوتبال ما را دچار دگرگوني سازد. چهره اي كه اگر چه در ميان دوستداران فوتبال كمي تلخ و سنگي به نظر مي رسد، اما به لحاظ موفقيتي كه در بوسان به دست آورده، توانسته است يك سابقه تاريخي موجه براي خود رقم بزند كه به هر حال براي ايجاد همان دگرگوني ياد شده مي تواند موثر باشد.
جمعه را به چنين افكاري به پايان ببريم كه مثبت انديشي در همه حوزه ها - از جمله فوتبال - هميشه كاركرد هاي مثبت و مفيدي به همراه داشته است.

طرح ورود بانوان به ورزشگاه
كدام بحران است؟
004362.jpg
اميرحسين ناصري
به دختربچه اي فكر مي كنم كه نااميدانه مطلب روزنامه ها در مورد نشست مشترك فرهنگي سازمان تربيت بدني و مديران باشگاه هاي ليگ برتر را خوانده، به او كه ذوق رفتن به استاديوم را همچون بار گناهي سنگين هميشه به دوش دارد. به او كه دوستاني را ديده كه در لباس پسران، مخفيانه وارد ورزشگاه شدند و قيد خيلي چيزها را زدند. به او كه با حسرت گزارش ورود مخفيانه را شنيده، به او كه نمي تواند مثل آنها باشد، به او كه مي خواهد مثل من، مثل ما باشد. برود و ساعاتي را در كنار ورزش، تفريح كند، نه با ورزش ساعاتي را سپري كند. به او كه نمي خواهد مثل تمام آنهايي كه همه مان ـ حتماً ـ ديده ايم باشد. مثل آنها اوقات فراغتش را در كنار ويترين و بوق هاي ممتد و خنده هاي رعشه آور باشد. او مي خواهد يك تفريح سالم داشته باشد. آيا او مقصر است؟ آيا او با اين خواست و آرزو مي تواند مقصر باشد؟
سردار آجرلو هم آمده بود. آمده بود و در اين نشست حضور داشت. البته دير آمد و زود هم رفت ولي آمد. آنهم چه آمدني. من او را تنها مخالف سرسخت ورود بانوان به ورزشگاه ها ديدم، هرچند او معتقد بود اينها نظر شخصي او نيست، نظر نظام است. او رودرروي ديگر مديراني قرار گرفت كه معتقد بودند حق طبيعي خانم ها تماشاي نزديك بازي هاي فوتبال است. مديراني كه نمي توان گفت تاكنون به استاديوم نرفته اند، بازي فوتبال نديده اند، از محيط فوتبال و استاديوم ها شناخت ندارند، فرهنگ موجود در ورزشگاه ها را نمي شناسند. اغلب آنها نيز سابقه شان در نظام و انقلاب مشخص است. اما چطور مي شود آنها موافقند و شما مخالف. چرا تا وقتي طرح «ورود بانوان به استاديوم هاي فوتبال» مطرح مي شود، فوراً يك پرسش آشنا را مطرح مي كنيم كه «آيا حاضري خانواده خودت با اين وضعيت به استاديوم بروند؟» دم دستي ترين سؤالي كه مي توان طرف مقابل را حتي اگر جوابش «بله» بود به خاطر تهمت بي غيرتي با تفكر مواجه و در نهايت به سمت «خير» سوق دهد.
۱ـ سردار عزيز. بعيد مي دانم شما با اين عقيده كه جامعه ما جامعه مذهبي است مخالف باشيد.
شما نگران چه هستيد؟ شعارهايي كه در استاديوم شنيده مي شود؟ يك بام و دو هوا كه نمي شود. نمي شود از طرفي مدعي شد كه ما بهترين تماشاگران دنيا را داريم و از طرف ديگر از ترس همين بهترين تماشاگران دنيا «طرح ورود خانم ها به استاديوم»را رد كنيم. مي شود؟ آيا با منع ورود خانم ها شعارها بي تاثير مي شوند. اينها كه از تلويزيون هم به راحتي قابل تشخيص است. اما يكي از دلايل آنها كه خواهان قبول اين طرح هستند دقيقاً همين شعارهاست. اتفاقاً  آنها هم انتظار دارند با ورود خانم ها شعارها اصلاح شوند و شرم مانع از بيان آنها شود. اما چند سؤال، سردار دوست داشتني پاس. ما جامعه پرخاشگري نداريم؟ آيا وقتي در خيابان راه مي رويد، مثل نقل ونبات ناسزاهاي وحشتناك نمي شنويد؟  قبول داريد كه وضعيت ورزشگاه بخشي از وضعيت جامعه مي تواند باشد؟ واقعاً  در خيابان ها مي توان به راحتي قدم زد و هيچ فحشي نشنيد؟ كافي است ۱۰ دقيقه در يكي از خيابان هاي پرتردد تهران قدم بزنيد تا تصديق بفرماييد. آيا با اين وضعيت خانواده ها ـ  منظور خانم هاست ـ  به خيابان نمي روند. خريد نمي كنند، كار اداري انجام نمي دهند؟ آيا مي توان آنها را از روابط اجتماعي منع كرد؟  بگذاريد راحت بپرسم، آيا خانم ها در خيابان فحش نمي شنوند و هتك حرمت نمي شوند؟ آيا در اين صورت ما آدم هاي بي غيرتي هستيم كه اجازه مي دهيم خانواده مان درون جامعه باشند؟  بياييد يك طور ديگر قضيه را ببينيم. چطور است سينماها را بررسي كنيم؟ كنسرت ها چطور است؟ اگر مثل من از وضعيت آنها بي اطلاعيد، بهتر نيست از مسئولان اجتماعي ناجا يا وزارت كشور يا حتي ارشاد سؤالي بپرسيد؟ آيا ورود خانم ها به سينما باعث فجايع تاريخي شده است؟  باور كنيد هيچ چيزي نشده. ضمن اينكه فراموش نكنيد نفس حضور در استاديوم و تخليه انرژي در محيط ورزشي به مراتب سالم تر از ديگر جايگاه هاست. به هرحال من و شما معتقديم كه ورزشكاران و علاقه مندان ورزش جزو سالم ترين هاي جامعه هستند. اينطور نيست؟ اگر غير از اين است ورزش را بايد تعطيل كرد كه به انحراف رفته است. يك جامعه ديگر را با خودمان قياس كنيم چطور است؟  با انگليس موافقيد؟ در انگليس امكان دارد يك تماشاچي حتي مست به استاديوم برود. احتمالاً  هم شنيده ايد كه تماشاگران پرخاشگري دارند. حتي بدتر از ما. آيا اتفاقات غيرقابل جبراني در آنجا افتاده؟ اين وضعيت در جامعه اي است كه به زعم شما، به لحاظ عقايد مذهبي و پايبندي هاي اخلاقي قابل مقايسه با ايران و ايراني نيستند. به هرحال چه كار بايد كرد؟ آيا نيمي از جامعه را بايد از تماشاي نزديك بازي هاي فوتبال محروم كرد؟ اميدوارم روزي نرسد كه فكر كنيم همين حركت نادرست، درست ترين و بهترين راه حل براي خروج از بحراني ديگر است.

ورزش
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |