پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۰
در نگهداري اتومبيل خود جدي باشيد و در وقت و پول خود صرفه جويي كنيد
اتومبيل به عنوان يكي از اعضاي خانواده
001852.jpg
ايمني 
همواره در رانندگي ديده شدن نيز به اندازه ديدن مهم است و تأمين كننده ايمني، پس:
سلا مت تمامي چراغ ها را مد نظر قرار داده و تقريباً هر ۵۰۰۰ كيلومتر آنها را از نظر سلا مت و صحت عملكرد مورد ارزيابي قرار دهيد.
تجربه نشان داده كه آلودگي شيشه ها و تيغه هاي برف پاك كن به مواد مختلف نظير فضولا ت پرندگان، حشرات و شيره درختان، باعث خرابي تيغه هاي برف پاك كن مي شوند. براي تميزكردن تيغه هاي برف پاك كن از آب و مواد پاك كننده استفاده نموده و هرگز نفت، گازوئيل،تينر و حلا ل هاي ديگر را مورد استفاده قرار ندهيد.
با بررسي فصلي تيغه هاي برف پاك كن، چنانچه در آنها به نواقصي چون ساييدگي، پارگي و يا شكستگي برخورد كرديد، حتماً تيغه ها را تعويض كنيد تا شيشه اتومبيل خراش بر ندارد.
در صورتي كه تيغه هاي برف پاك كن در اثر يخ زدگي يا برف زياد متوقف شده يا حركت آنها كند شود، بايد بلا فاصله برف پاك كن را خاموش كرد تا از آسيب ديدگي كل مجموعه جلوگيري به عمل آيد و سپس اقدام به پاك كردن يخ و برف از زير تيغه نمود.
هميشه از وجود مقدار كافي آب در مخزن شيشه شوي مطمئن شويد تا در مواقع لزوم با آسايش خاطر از آن استفاده كرده و ديد كافي براي خود به وجود آوريد.
شكل ظاهري 
زيبايي اتومبيل ارتباط مستقيمي با سلا مت ظاهري، تميزي و پاكيزگي رنگ و همچنين درخشندگي قسمت هاي مختلف بدنه دارد. بنابراين لا زم است تا در نگهداري بدنه خودرو دقت لا زم را با توجه به توصيه هاي زير مبذول نماييد:
براي شستشوي خودرو از گل و لا ي و گرد و خاك، مي بايست حداقل ماهي يك بار آن را با آب سرد يا ولرم و شامپوهاي مخصوص يا مايعات ظرفشويي شستشو دهيد.
وجود فضولا ت پرندگان، شيره درختان، لكه هاي قير يا ساير مواد آلا ينده به درخشندگي رنگ خودرو شما آسيب مي رساند. به همين علت بلا فاصله بدنه را از اين قبيل كثافات پاك نموده و اجازه ندهيد روي بدنه اتومبيل تان انباشته شوند.
سعي كنيد تا حد امكان در فصل تابستان، خودرو را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار ندهيد و در چنين حالتي يا هنگام گرم بودن بدنه، آن را نشوييد.
در فصل زمستان خودروي خيس خود را در محيط هاي بسته و بدون جريان هوا با دمايي بالا تر از ۲۰ درجه سانتي گراد پارك نكنيد چرا كه اين عمل موجب پوسيدگي بدنه مي گردد.
با پايان يافتن هر فصل به وسيله زيرشويي اتومبيل
گل و لا ي مواد آلوده كننده احتمالي را شسته و به افزايش عمر بدنه كمك نماييد. ضمن اينكه بهتر است پس از رانندگي در برف و گل و لا ي نيز بدنه و زير اتاق را بشوييد.
هرگز براي پاك كردن لكه هاي قير، رنگ يا موادي از اين قبيل، بنزين يا تينر يا روغن ترمز را به كار نبريد زيرا اين مواد به رنگ اتومبيل تان آسيب جدي وارد مي كنند. براي رفع لكه هاي گفته شده فقط نفت را به كار ببريد و محل را به سرعت با آب و مواد شوينده، تميز نماييد.
براي پوليش كردن بدنه ابتدا خودرو را شستشو داده و پس از خشك كردن تمامي قطرات آب از روي آن با استفاده از واكس هاي استاندارد، اتومبيل را پوليش كنيد.
پس از هر بار شستشو در حالي كه اتومبيل را به آهستگي مي رانيد، چند بار به نرمي ترمز بگيريد تا مطمئن شويد كه آب روي لنت هاي ترمز باقي نمانده و آنها كاملا ً خشك شده اند.
نگهداري 
به منظور جلوگيري از شروع خوردگي رنگ و بدنه خودرو، هرگونه صدمه وارده به رنگ اتومبيل  را بي درنگ لكه گيري كنيد. براي انجام چنين كاري بهتر است به متخصص مربوطه مراجعه نماييد اما در مورد لكه هاي كوچك مي توانيد دستورالعمل هاي زير را به كار بنديد:
۱- با توجه به شماره رنگ بدنه كه روي پلا ك مشخصات حك شده است، رنگ مورد نياز را تهيه كرده و كاردك، ضد زنگ و قلم موي لكه گيري را در دسترس داشته باشيد.
۲-با احتياط كاردك را به كار گرفته و محل صدمه ديده را تا ميزان شدن لبه رنگ بتراشيد.
۳-از ضد زنگ استفاده كرده و صبر كنيد تا خشك شود و سپس با سمباده بسيار نرم محل را بساييد.
۴-با بهره گيري از قلم مو محل را رنگ زده و اين عمل را چند بار تكرار كنيد، در حالي كه هر بار اجازه مي دهيد تا رنگ كاملا  خشك گردد.
آخرين بخشي كه به آن مي پردازيم داخل اتاق است. تميزي و نظافت داخل اتاق نه تنها موجب افزايش آسودگي سرنشينان مي گردد، بلكه به تمركز اعصاب و فكر راننده نيز كمك مي كند. جدول زير مي تواند به خوبي شما را در اين امر ياري دهد.
براي تميز كردن كمربند ايمني، فقط از آب صابون نيم گرم استفاده كرده و هرگز مواد سفيدكننده نظير وايتكس را به كار نبريد.
اين قسمت ها را براي سهولت كاربرد، روغن كاري كنيد: لولا ي در موتور، قفل در موتور، قفل در صندوق عقب، قفل درها، لولاي درها، تسمه هاي نگهدارنده .
در پايان بد نيست به اين نكته هم اشاره كنيم، مواردي كه در اين نوشتار به آنها پرداخته شد، اموري هستند كه بيشتر آنها به سادگي توسط مالك خودرو قابل انجام هستند. اما نگهداري و سرويس اتومبيل به همين موضوعات ختم نشده و كارهايي نظير فيلرگيري، تنظيم كاربراتور يا انژكتور، سرويس كولر، بازديد برخي از بخش هاي انتقال نيرو مثل پلوس ها، جلوبندي، زيربندي و يا مجموعه اگزوز و... قطعاً بايد توسط افراد متخصص يا عوامل مجاز تعميراتي صورت گيرد.
مهندس جواد عليپور صدري 
(بخش دوم و پاياني)
قسمت هاي پارچه اي 
قسمت هاي چرمي و پلا ستيكي 
نوع لكه 
پاك كننده هاي تجاري، اسيد سيتريك 
آب صابون نيم گرم، پاك كننده هاي تجاري 
گل و لا ي 
حلا ل آمونياك ۲۵درصد،حلا ل بوراكس، سپس آب صابون نيم گرم، پاك كننده هاي تجاري 
آب صابون نيم گرم، پاك كننده هاي تجاري 
شكلا ت(كاكائو)
آب صابون نيم گرم، پاك كننده هاي تجاري 
آب صابون نيم گرم، پاك كننده هاي تجاري 
مواد قندي، شيره آب ميوه 
الكل صنعتي، الكل ۹۰ درجه 
الكل صنعتي، الكل ۹۰ درجه 
جوهر روان نويس يا خودكار
حلا ل آمونياك ۲۵ درصد، آب صابون نيم گرم 
آب صابون نيم گرم، پاك كننده هاي تجاري 
خون 
ترپانتين 
ترپانتين 
قير يا گريس 
ترپانتين/ تري كلرواتيلن
ترپانتين 
روغن موتور

از ابتداي سال ۸۴:
رعايت استانداردمحيط زيست در مورد خودروها الزامي مي شود
001856.jpg
معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: سرانه خودرو براي شهر تهران به ازاي هر هزار نفر ۲۰۰ خودرو است كه اين رقم يك پنجم سرانه كشورهاي همچون آمريكا است.
>يوسف حجت< در سومين سمينار تقويت و بهبود مديريت كيفيت هواي تهران، افزود: خودروسازي در چند ساله اخير به شدت رشد كرده و اين امر موجب شده تا معضل آلودگي هواي تهران با رشد سريعي به آستانه بحراني برسد.
وي با بيان اين كه تعداد خودروهاي تهران ۳۰ درصد افزايش يافته است، تأكيد كرد: باراين روند افزايش خودرو، مي بايست آلودگي هوا نيز ۵۰ تا ۶۰ درصد افزايش مي يافت، ولي با اقدامات صورت گرفته در رابطه با كاهش آلودگي هوا ميزان آلودگي تغيير محسوس پيدا نكرده است. وي گفت: به دليل جمعيت بالا ي تهران كه ۲۰ درصد جمعيت كل كشور است و همچنين استقرار ۳۵ درصد صنعت در اين شهر، فشار بيش از حدي به تهران وارد مي شود كه موجب معضلا ت بزرگي همچون آلودگي آن شده است.
وي تصريح كرد: با رعايت استانداردهاي مورد نظر سازمان محيط زيست، متوسط آلودگي خودروهاي توليدي كشور ۲۰ درصد آلودگي خودروهاي توليد چند سال گذشته است. وي از اجباري شدن رعايت استاندارد براي خودروهاي توليدي از ابتداي سال ۸۴ خبر داد و افزود: به دليل اين كه خودروي پيكان قادر به گذراندن اين استاندارد نيست، توليد آن متوقف خواهد شد و خودروهاي ديگري نيز كه اين استاندارد را رعايت نكنند، توليدشان متوقف مي شود.

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |