پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۰
بحراني كه در راه است
اين آمار و ارقام را جدي بگيريد
تحقيقات نشان مي دهد الگوي مصرف انرژي در ايران با هيچ معيار و الگويي سازگاري ندارد و در جهان يك نمونه بي نظير است.
به طوري كه معاون برنامه ريزي وزير نفت اخيراً اعلا م كرده در سال  هاي اخير ميزان مصرف انرژي در ايران به
۶/۵ برابر استاندارد جهاني رسيده است و تا حدود زيادي مي توان اين مشكل را نتيجه تخصيص بي رويه يارانه به اين بخش دانست كه به دليل درگيري هاي سياسي هيچ دولتي جرا‡ت نمي كند در راستاي اصلا ح آن گام بر دارد. در ميان مصرف كنندگان انرژي، بخش خانگي و تجاري بيشترين سهم اتلا ف انرژي را به خود اختصاص داده اند كه بعد از اين دو بخش، صنعت حمل و نقل در مقام سوم هدر دهندگان انرژي قرار دارد.
بنابر آمار حدود ۹۷ درصد از رقم انرژي مصرفي كشور از سوخت هاي فسيلي و تنها ۳ درصد از انرژي كل كشور از منابع تجديد پذير تأمين مي شود.
در سال ۷۸ مبلغ ۸۲ هزار و ۵۴۰ ميليارد ريال يارانه به مصرف كنندگان انرژي در بخش هاي مختلف اقتصاد ايران پرداخت شده است. يارانه انرژي پرداخت شده در همين سال به بخش خانگي ۲۸ هزار و ۲۵۸ ميليارد ريال (۲/۳۴ درصد) بوده است كه در بخش حمل و نقل اين رقم به عدد ۲۶ هزار و ۴۵ ميليارد ريال (۶/۳۱ درصد) مي رسد. مجموع يارانه پرداختي به انرژي در سال ۷۵ حدود ۵/۱۵ توليد ناخالص داخلي، يعني ۲ برابر هزينه هاي عمراني دولت بوده است.
مصرف انرژي از ۷/۱۹۹ ميليون بشكه نفت خام در كشور در سال ۵۷ به ۲/۶۵۱ ميليون بشكه در سال ۷۷ رسيده يعني روزانه حدود ۸/۱ ميليون بشكه كه حاكي از ۳/۳ برابر شدن مصرف نهايي انرژي است.
براساس روند افزايش مصرف انرژي پيش بيني مي شود مصرف روزانه فرآورده هاي نفتي تا ۲۰ سال آينده به بيش از۱۴ ميليون بشكه در روز خواهد رسيد كه با توجه به اينكه اين نوع انرژي از نوع تجديد ناپذير است در آينده نه چندان دور ايران با چالش هاي سخت در تأمين انرژي مورد نياز روبه رو خواهد بود.
با درنظر گرفتن ميزان ظرفيت توليد نفت در كشور ميزان توليد نفت روزانه در بهترين وضعيت به ۴ ميليون بشكه خواهد رسيد. يعني كشور بايد براي تأمين فرآورده هاي نفتي مورد نياز ۱۰ ميليون بشكه وارد كند.
يكي از علل افزايش مصرف انرژي در كشور بي توجهي و سهل انگاري نسبت به مصرف انرژي است. به عنوان مثال در سال گذشته توليد خالص برق نيروگاههاي كشور ۱۱۰ ميليارد كيلو وات ساعت بوده كه حدود ۲۰ ميليارد كيلووات آن فقط براي روشنايي مصرف شده است.
ميزان سوخت مصرفي براي توليد اين ميزان برق مصرفي ۳۷ ميليون بشكه نفت خام است. در سال گذشته از نيروگاههاي كشور ۷۱ ميليون تن گازهاي آلا ينده وارد اتمسفر شده است كه از اين مقدار ۱۴/۳ ميليون تن حاصل توليد برق روشنايي بوده است.
بيش از ۹۵ درصد برق مصرفي در لا مپ هاي رشته اي به گرما تبديل مي شود و فقط ۵ درصد آن به روشنايي تبديل مي شود در صورتي كه مي توان با بهره مندي از لا مپ فلورسنت ۷۰ تا ۷۵ درصد در مصرف انرژي صرفه جويي كرد كه اگر مقدار صرفه جويي را ۵۰ درصد در نظر بگيريم هر سال ۱۰ ميليارد كيلووات ساعت در مصرف برق صرفه جويي خواهد شد.
حدود ۸ درصد از مصرف برق كشور و ۲۸درصد از كل مصرف انرژي در بخش خانگي متعلق به يخچال و فريزرها است. در حال حاضر بيش از ۱۵ ميليون يخچال و فريزر در كشور وجود دارد كه سالا نه حدود يك ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه به اين رقم اضافه مي شود. در حالي كه مي توان تنها با نصب برچسب انرژي حاكي از كم مصرف بودن بر روي هر يك از يخچال و فريزرها سالا نه ۹۰ كيلووات براي هر دستگاه صرفه جويي كرد.
سالا نه نزديك به ۲۵ درصد سوخت كشور يعني ۳۰ ميليارد ليتر سوخت در بخش حمل و نقل مورد استفاده قرار مي گيرد. حمل و نقل به۳ گروه زميني ، هوايي و دريايي تقسيم مي شود كه حمل و نقل زميني با دو بخش جاده و ريل بيش از ۹۰ درصد ارزش افزوده بخش حمل و نقل را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش بانك جهاني ميزان مصرف انرژي در بخش حمل و نقل ريلي به ازاي هر يك هزار تن بار ناخالص بالغ بر ۷/۶ ليتر و براي حمل و نقل جاده اي شاخص مذكور برابر با ۳۳ ليتر است. لذا با مبنا قراردادن رقم فوق و اعمال ضريب نسبت بار خالص به ناخالص در حمل و نقل ريلي وجاده اي صرفه جويي مصرف سوخت  در ازاي حمل يك ميليون تن كيلومتر بار خالص معادل ۳۲ هزار و۵۰۰ ليتر است. به عبارت ديگر چنانچه مصرف سوخت قطار ۱۰ برابر نسبت به مصرف سوخت كاميون افزايش يابد بار حمل شده توسط قطار ۵۰ برابر افزايش خواهد يافت.
در بحث خودروهاي سواري نيز متوسط مصرف بنزين در جهان ۴/۵ ليتر است. در حالي كه اين رقم در كشور ما ۱۵ ليتر است. به عبارتي مي توان گفت با خروج هر خودروي فرسوده سالا نه يك هزار دلا ر در مصرف سوخت صرفه جويي خواهد شد. اين در حالي است كه با گذشت ۲ سال از تخصيص بودجه ۳۵ ميليارد توماني براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده تاكنون هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نشده است.

آيينه تصوير
001860.jpg

محققان كانادايي يك گام ديگر به كشف واكسن سارس نزديك تر شده اند. اين بيماري مهلك بيش از هشتصد نفر را در سراسر جهان به كام مرگ فرستاد و نزديك به هشت هزار و پانصد نفر را نيز آلوده ساخت. هم اكنون در كانادا تدابير امنيتي شديدي حتي براي عبور و مرور در بيمارستان هاي محل نگهداري بيماران يا آزمايشگاههاي مربوط به سارس اعمال شده است.
001858.jpg

كارگران يك فروشگاه در هنگ كنگ خرچنگ هاي تازه صيد شده را با توجه به شاخص هاي گوناگون از يكديگر جدا مي سازند. با توجه به مزاياي ماهي، ميزان مصرف جهاني اين موجودات به شدت رو به افزايش نهاده و كارشناسان معتقدند طي بيست سال آينده به حد باور نكردني، خصوصاً، در چين و ديگر كشورهاي پيشرفته، خواهد رسيد.
001854.jpg

زني تكيده و غمگين، تصويري مقدس را به خوشه هاي گندمي كه در دست دارد چسبانده و با نگاهي پرتمنا، به آسمان چشم دوخته است. خشكسالي كه در يك دهه اخير در آرژانتين بي سابقه بوده سبب شده كشاورزان اين كشور با مشكلا ت بزرگي روبه رو شوند و در اين ميان، گندمكاران كه بخش عمده اي از آنان را تشكيل مي دهند، متحمل خسارات بسياري شده اند.
001848.jpg

ساحل شرقي كانادا محل زندگي دسته هاي بزرگي از وال هاي است. اين حيوانات عظيم الجثه هرازچند گاهي آماج حملا ت شكارچياني قرار مي گيرند كه در پي كسب سود بيشتر به صيد آنها مي پردازند. از اين رو دولت كانادا قوانين سختي را براي صيد آنها وضع كرده. تصوير به نهنگ جواني مربوط مي شود كه با گم كردن مسير از خانواده اش دور افتاده است.

ده پرسش روز
مرد متأهل شاغل
001864.jpg
سن: ۲۸سال 
شغل و درآمد:مترجم و كارمند-۱۵۰۰۰۰تومان
۱-آيا درآمد شما تكافوي زندگي خانوادگي تان هست؟
نان بخور و نميري است كه تنها به زنده ماندن كمك مي كند، نه زندگي كردن.
۲-آيا صاحب خانه هستيد؟
اين اواخر ديگر خوابش را هم نمي بينم.
۳-بيشترين هزينه زندگي شما صرفنظر از مسكن خرج چه چيزي مي شود؟
هزينه رفت و آمد و مواد غذايي.
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
والدين.
۵-اگر همسرتان ولخرجي كند چه مي كنيد؟
با اين درآمد كه چيزي براي ولخرجي نمي ماند. به هرحال همسرم بسيار مقتصد وحسابگر است.
۶- آخرين باري كه براي خود لباس خريديد كي بود و چقدر؟
۷ ماه پيش، يك شلوار ۱۲ هزار توماني.
۷-اگر درآمدتان دو برابر شد چه مي كنيد؟
آلونكي بزرگتر از آلونك ۴۰ متري فعلي اجاره مي كنم.
۸-اگر درآمدتان ده برابر شد چه مي كنيد؟
وضع خورد و خوراك و پوشاك خانواده را بهتر مي كنم و مابقي را براي خريد مسكن متري پس انداز مي كنم!
۹-آخرين باري كه با همسرتان به سفر تفريحي رفتيد كي بود؟
۲ سال پيش به جزيره كيش رفتيم.
۱۰-بين يك اتومبيل نو ماكسيما يا سهام يك شركت به همان قيمت كدام را بر مي گزينيد؟
اتومبيل ماكسيما را مي فروشم، پيكان ۴۹ مي خرم. مابقي را هم يك خانه در حومه كرج مي خرم.

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
آيا به تلفن همراه نياز دارم؟
البته كه نياز داريد. آن دسته از دوستانم را كه تلفن همراه ندارند، غير اجتماعي مي دانم. براي هر برنامه اي مدت زمان زيادي لا زم است تا آنها را پيدا كرده و با ايشان هماهنگ شويم. يك روز اگر تأخير داشته باشيد مي توانيد به سادگي ديگران را خبر كنيد.
اگر نداشته باشيد، نيازي به آن نداريد ولي پس از يك يا دو ماه از خريدش، به يكي از لوازم ضروري زندگي تان تبديل مي شود.
بله، عيدها را به ياد بياوريد كه آرزوي دريافت يك >واكي-تاكي< اسباب بازي داشتيم. حالا  اين رويا مي تواند به واقعيت بپيوندد.
شما به يكي نياز داريد، يا حداقل در هر جمعي يكي لا زم است تا در مواقع ضروري به كار برده شود اما هيچ وقت كساني را كه براي مدت طولا ني با صداي بلند از تلفن همراه استفاده مي كنند، درك نكرده ام.
به عنوان فردي كه سراسر دنيا را براي تجارت زير پا گذاشته ، هيچ نيازي به آن نمي بينم. نه ، من يك پيرمرد بيكار و محتاط نيستم بلكه يك دانشمند جوان و موفقم.
از ديد من اين دستگاه ها، باعث مي شوند شما همواره برنامه ريزي هاي نادرست و تأخيرتان را توجيه كنيد.
پس دانشآموزانم چگونه وسط امتحان پاسخ سو‡الا ت را بپرسند؟
البته كه نياز داريد. چطور به تمام دنيا خبر دهيد كه در سينما هستيد؟
واقعاً زماني به يكي احتياج خواهيد داشت كه همه افراد جامعه از آن بهره مند باشند. آيا به راستي گوشي هاي تلفن با خود شخصيت و احترام به همراه ميآورند؟
اينكه كسي دوستش را تنها به خاطر نداشتن تلفن همراه غيراجتماعي بداند، مضحك است. گمان مي كنم بيش از بيست سال نداشته باشد. افرادي كه گوشي به دست در محل هاي عمومي فرياد مي زنند و به كساني كه نزديك شان حضور دارند اهميتي نمي دهند، غيراجتماعي نيستند بلكه آداب معاشرت 
نمي دانند.

واكسن سرطان لوز المعده
براي بيماران سرطان لوزالمعده يك نويد تازه وجود دارد. در حال حاضر پژوهشگران آمريكايي به پيشرفت هايي در خصوص تهيه واكسن سرطان لوزالمعده دست يافته اند.
نمونه آزمايشي از اين واكسن با پروتئين به دست آمده از تومور يك بيمار تهيه شده است و نتايج نخستين آزمايش ها مثبت گزارش شده است.
يك بيمار از ۱۰ نفري كه به آنان اين واكسن تزريق شده است از ۵ سال پيش همچنان زنده و سالم است و دو نفر از آنان نيز بيش از دو سال عمر كردند. با تأييد اين دارو و گسترش آن در جهان مي توان انتظار داشت كه در آينده ميزان هزينه اي كه صرف علا ج و درمان اين سرطان مي گردد كمتر و راحت تر گردد.
در حال حاضر بهترين راه علا ج براي بيماران سرطاني، شيمي درماني است كه عوارض جانبي بسيار دارد ولي با آمدن اين دارو به بازار ديگر شيمي درماني ضرورت ندارد.

اگر از مواد شوينده آنتي باكتريال استفاده مي كنيد
001866.jpg
مديركل نظارت بر مواد غذايي،آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت، به خانواده ها توصيه كرد به هيچ وجه از محصولا ت شوينده آنتي باكتريال به صورت مداوم استفاده نكنند.
براساس بررسي هاي صورت گرفته در سراسر دنيا مصرف دراز مدت محصولا ت بهداشتي آنتي باكتريال نظير مايعات ظرفشويي و دستشويي سبب ايجاد مقاومت در بدن مصرف كننده مي شود كه در صورت ابتلا ي فرد به بيماري عفوني، در برابر آنتي بيوتيك تجويزي دچار مقاومت دارويي مي شود و درمان آن با مشكل مواجه خواهد شد. به همين خاطر محصولا ت آنتي باكتريال نبايد در دراز مدت استفاده شود. در همين راستا، طي توافقات به عمل آمده با توليدكنندگان از مهرماه امسال توليد اين محصولا ت به كمترين حد رسيده و هيچ توليد كننده اي حق تبليغ اين محصولا ت را ندارد. همچنين از چند ماه پيش نيز پروانه اي براي ساخت اين محصولات صادر نشده است.مصرف اين محصولا ت فقط در موارد خاص بيمارستاني توصيه مي شود. برخي از توليدكنندگان، آنتي باكتريال بودن محصولا تي نظير مايع دستشويي خود را محملي براي تبليغ بيشتر و در نتيجه فروش افزون تر اجناس خود قرار داده اند، در حالي كه كارشناسان معتقدند براي پاكيزه شدن ظروف، نيازي به اين مواد نيست.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
كارت طلا يي مسي!
شركت ايران خودرو فرم ثبت نام اينجانب جهت خودرو پژو پارس را در تاريخ ارديبهشت ماه گم كرد و در پي آن حواله را باطل كرد. مدتي بعد رنگ خودرو مربوط به حواله دوم ايراد داشت پس اين حواله هم باطل شد. اما جالب تر اين كه بالا خره پس از تحويل خودرو با حواله سوم در پي تصادف چهارماه پيش، هيچ كدام از خدمات مندرج در كارت طلا يي رعايت نشده است. از جمله اينكه خود من با مشقت فراوان دنبال كارهاي قانوني تصادف بودم و اكنون هم پس از چهار ماه، امداد خودرو اصلا ً دست به لا شه ماشين نزده است.
معتمدنيا
برنج كارگري سياه!
متأسفانه هر بار كه بن كارگري اعلا م مي شود، يكي دو سال پس از واريز پول آن، اجناس را تهيه و عرضه مي كنند. كيفيت اجناس هم به خصوص برنج هندي بسيار پايين است. خواستم بدانم آقايان مسئول خودشان حاضرند همين برنج بدبو و سياه را ميل نمايند؟
تقي زاده 
گيربكس ايراني 
متأسفانه گيربكس هاي ايراني خودرو آردي در مقايسه با نوع آلماني آن به هيچ وجه كيفيت مناسبي ندارد. به طوري كه خود مركز خدمات آردي هم به اين موضوع واقف است اما در عين حال نسبت به تعويض سريع آن اقدام نمي كنند و اصرار به يك هفته خواباندن ماشين دارند.
اردكاني 
پونك و فقط يك خط اتوبوس 
در حال حاضر به جز خط اتوبوس شهران- آزادي، هيچ اتوبوس ديگري براي محله پونك وجود ندارد و مردم براي تردد به نقاط ديگر شهر مثل ونك و تجريش مجبورند از سواري و تاكسي استفاده كنند.
فاضلي 
نوكيا ۶۶۱۰
چندي پيش يك گوشي نوكيا ۶۶۱۰ از شركت ايرانوكيا خريداري كردم. اما متأسفانه بعداً متوجه شدم اين شركت هنوز شماره سريال و كد گوشي ها را به شركت مخابرات نداده است تا وارد سيستم شود. از طرف ديگر دفتر مركزي اين شركت هم به هيچ وجه پاسخگوي مشكل به وجود آمده نيست.
سفيدگر
پل هوايي عابر
خطر تصادف هر لحظه عابرين در حال گذر از خيابان اشرفي اصفهاني مقابل خيابان باهنر را تهديد مي كند. چون به تازگي، تقاطع آن با نرده هاي يك متري مسدود شده و به خصوص بچه ها را در گذر از خيابان با مشكل روبه رو ساخته. مسئولا ن محترم هرچه سريع تر نسبت به احداث يك پل هوايي عابر در اين محل اقدام نمايند.
زيبا زرگوش 
پلا ك هاي زوج و فرد
طرح تردد يك روز در ميان خودروها با پلا ك زوج و فرد، طرح بسيار خوبي بود كه هم از حجم ترافيك مي كاست و هم در كاهش آلودگي هواي تهران مؤثر بود. چرا اين طرح به طور كامل و جامع و به صورت دائمي اجرا نمي شود؟
تهراني 
صندلي هاي سياه 
كثافت و آلودگي صندلي هاي اتوبوس هاي تهران بخصوص خط تجريش - وليعصر آنقدر زياد است كه راننده ها از مسافرين مي خواهند به صورت كتبي شكايت كنند. بد نيست شركت واحد قدري به نظافت داخل اتوبوس ها بيشتر بها دهد.
عزيزا... زعيمي - بازنشسته نيروهاي مسلح 
فاصله زياد با پل هوايي عابر
فاصله ايستگاه اتوبوس واقع در بزرگراه شيخ فضل ا... نوري، مابين پل آزمايش و شهرك پاس با پل هوايي عابرآنقدر زياد است كه هيچ كس مايل به پيمودن مسير آن نيست و همه از عرض بزرگراه عبور مي كنند، چرا به هنگام تعبيه پل يا ايستگاه، به چنين امر مهمي توجه نشده است؟
يك شهروند
قيمت انواع موتور
حال كه در صفحات بازارچه قيمت انواع خودرو را در كنار گزارشاتي مربوط به موتورسيكلت چاپ كرده ايد، پيشنهاد مي كنم قيمت انواع موتور و هزينه هاي مربوط به شماره گذاري و بيمه آن را نيز درج كنيد.
يك شهروند
ميني بوس هاي دقيانوسي 
ميني بوس هاي سه راه افسريه- تهرانپارس بسيار قديمي وفرسوده هستند. در بعضي موارد شيشه هاي ميني بوس را با طناب بسته و نگهداشته اند. ما مردم مستحق زندگي در اين سطح نيستيم. حق ما بيشتر از اين حرف ها است.
پاشاپور
مراكز سرويس مجازِ غيرمجاز!
برخي از مراكز سرويس وسايل صوتي و تصويري با نام هاي معروف كه متأسفانه عنوان رسمي را هم يدك مي كشند به هيچ وجه صلا حيت سرويس دهي و تعمير وسايل مربوطه را ندارند و گاهاً با دست كاري هاي عمدي، به مشتري هزينه هاي اساسي و جدي تري تحميل مي كنند.
اسماعيلي

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |