پنج شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۶
يك ششم جمعيت جهان درمحله هاي فقيرنشين
به گفته سازمان ملل شمار افرادي كه زندگي روزمره خود را در محله هاي فقيرنشين سپري مي كنند حدود يك ميليارد نفر يعني يك ششم جمعيت كل جهان است.
در اين گزارش آمده كه در سال ۲۰۰۱ حدود ۹۲۴ ميليون نفر يعني ۶/۳۱ درصد جمعيت شهرنشين در محله هاي فقيرنشين زندگي كرده اند و اغلب آنها مربوط به كشورهاي در حال توسعه بوده اند. شمار ساكنان محله هاي فقيرنشين در دهه ۱۹۹۰ قريب به يقين اساساً افزايش يافته است. اعتقاد بر اين است كه بدون تغييرات بنيادين، اين رقم مي تواند در ظرف ۳۰ سال آينده دو برابر شود. سازمان ملل در اين باره مي گويد تا سال ۲۰۵۰ احتمال دارد كه حدود ۵/۳ ميليارد جمعيت كل شهرنشين ساكن محله هاي فقيرنشين شوند و تداوم و استمرار محله هاي فقيرنشين براي تمام جهانيان هشداردهنده است. گفته مي شود گزارش استقرار انساني سازمان ملل يكي از جامع ترين گزارشهايي است كه تاكنون از محله هاي فقيرنشين ۳۷ كشور در سراسر جهان تهيه شده است. بنا به اين گزارش بيشترين افرادي كه در محله هاي فقيرنشين زندگي مي كنند مربوط به آسيا و شمار آنها حدود ۵۵۴ ميليون نفر مي باشد. ۹/۷۱ درصد از جمعيت شهرنشينان منطقه حاشيه صحراي آفريقا در اين محله ها سكونت دارند. آمار نشان مي دهد زندگي فقيرنشين در كشورهاي جهان سوم بيشتر از كشورهاي توسعه يافته است.

آمار هشداردهنده ديگر درمورد كودكان
002038.jpg
اين خبر كوتاه را بخوانيد و كمي مكث كرده و به آن دقت كنيد: «معاون اجتماعي سازمان بهزيستي خبر داد حداقل ۵ ميليون و ۲۰۰ هزار كودك در خانواده هاي ايراني نيازمند توجه فوري هستند.»
اهميت اين خبر زماني برجسته تر مي شود كه دريابيد در حال حاضر ايران ۹ ميليون كودك زير ۶ سال و از آن مهمتر ۲۷ ميليون جمعيت زير ۱۸ سال دارد. در همين روند اعلا م شد بيش از ۳۰۰ هزار دانشآموز محروم و فقير در قالب يتيم، بي سرپرست يا سرپرست بيكار و بي بضاعت در تهران وجود دارند. مهمترين دليل نابساماني شرايط زندگي اين كودكان عبارت است از فقدان شرايط خانوادگي مناسب، آنچه كه ناشي از فقر مالي خانواده و سپس افزايش نرخ طلا ق است كه در بسياري از موارد همان فقر مالي زمينه ساز طلا ق زوجين و آشفتگي شرايط فرزندان مي شود. آمارها نشان مي دهند نرخ افزايش طلا ق در كشور ۱۴/۶درصد است كه اين عدد در تهران به عدد حيرت انگيز ۲۵ درصد افزايش مي يابد. كارشناسان معتقدند همه اين موارد دست به دست هم داده و اختلا لا ت رواني و عاطفي، پرخاش جويي و افسردگي را براي كودكان به ارمغان مي آورند. آنچه كه در ادامه مي تواند به ارتكاب جرايم اجتماعي، فرار از خانه و ناسازگاري با والدين يا اختلا ل در پيشرفت تحصيلي و حتي خودكشي بينجامد. نكته اين است: بايد بهبود شرايط فرهنگي همساز با شرايط اقتصادي خانواده صورت پذيرد. نمي توان صرفاً با شعار، آرامش را به دل اين خانواده هاي آسيب خورده برگرداند. يك بار ديگر خبر را بخوانيد و مكث كنيد: «حداقل ۵ ميليون و ۲۰۰ هزار كودك در خانواده هاي ايراني نيازمند توجه فوري و جدي هستند.»

منتظر نباشيد
خانواده هاي ايراني به اين زودي ها از شر افزايش دائمي قيمت رهايي نخواهند يافت.
داود دانش جعفري دبير كميسيون اقتصاد كلا ن و بازرگاني و اداري مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «... يك رقمي شدن تورم بدون كنترل نيازهاي دولت امكان پذير نيست.» او افزود: «... دولت براي كاهش تورم بايد سياست جامع و اصولي با انضباط مالي ارائه كند. اگر دولت نيازهاي خود را با چاپ اسكناس تأمين كند، با اين كار رسيدن به تورم يك رقمي امكان پذير نخواهد بود.»
حسن كدخدايي عضو هيأت علمي دانشگاه صنعت نفت نيز گفت: «... تك رقمي كردن نرخ تورم فقط با تحمل دشواري هاي فراوان ممكن است. ما اگر خواهان كنترل تورم هستيم، قبل از هر اقدامي بايد با اصلا ح ساختارهاي اقتصادي امكان كنترل حجم نقدينگي را فراهم كنيم.» بنابراين با توجه به مسائل بسيار كلا ن، قيمت شير و گوشت و پوشاك و هزينه هاي مربوط به حمل و نقل به اين زودي ها كاهش نمي يابد.

اختلا فات خانوادگي  در زندگي دانشجويان متأهل
براساس تازه ترين نظرسنجي كانون مشاوره پيوند دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي تهران كه بين دانشجويان ساكن خوابگاه متأهلين اين دانشگاه انجام شده است، ۹۶ درصد از دانشجويان در زندگي مشترك خود اختلا في ندارند.
ولي افرادي كه در زندگي مشترك اختلا ف دارند، اختلا ف طبقاتي و اختلا ف نظر و سليقه را مهمترين موارد در مشكلا ت خانوادگي دانشجويان متأهل ذكر كرده اند. دانشجوياني كه با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت و با اختلا ف طبقاتي زياد با هم ازدواج مي كنند در درازمدت دچار مشكلا ت فراواني مي شوند. در اين مطالعه ۸/۶۵ درصد از ۱۰۲ دانشجوي مورد پرسش قرار گرفته،  بروشورهاي آموزشي را در زمينه كمك به مسائل زناشويي مفيد دانسته و بيشترين موضوع پيشنهادي در اينگونه بروشورها را چگونگي برخورد با همسر و ارتباط با خانواده همسر دانستند. ۹۰ درصد افراد شركت كننده در اين نظرسنجي، كلا سهاي مشاوره پس از ازدواج را زياد و تا حدودي مؤثر دانسته و اكثر آنان روزهاي تعطيل در فصول تابستان و پاييز را مناسب ترين زمان جهت برگزاري اينگونه كلا سها عنوان كرده اند.

افزايش روند قاچاق دارو در ايران
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت و درمان گفت: داروهاي بيماران خاص و عادي در ايران به سادگي و با پوشش قانوني به كشورهاي همجوار قاچاق مي شود.
استفاده از ارز حمايتي و يارانه هاي دولتي باعث شده داروهايي كه با صرف هزينه هاي ارزي زياد از كشورهاي خارجي خريداري مي شود با استفاده از دفترچه هاي بيمه، جعل نسخه هاي پزشكان، نسخه صوري و يا به صورت عادي، از داروخانه ها تهيه گردد. متاسفانه فرايند خروج دارو از كشور آنقدر ساده و راحت است كه نيازي به دخالت باندهاي مافيايي و استفاده از روشهاي پيچيده ديده نمي شود. زيرا افراد به عنوان داروي مصرفي خود به راحتي دارو را به كشورهاي ديگر قاچاق مي كنند بدون اينكه مسئولين امر متوجه قضيه شوند.
بهترين راه حل براي جلوگيري از قاچاق دارو، واقعي كردن قيمتها و يا حذف يارانه دولتي است. در كنار آن شركت هاي بيمه نيز بايد مشكل را به نوعي حل كنند كه به اقشار نيازمند و محروم فشار وارد نشود. زيرا قاچاق غيرقانوني دارو به كشورهاي همجوار سبب كميابي آن در كشور مي شود كه اين خود بار هزينه خانواده هاي بيمار را در تهيه دارو بالا  مي برد و موجب مشكلا ت فراواني از نظر تهيه دارو مي گردد .ازاين گذشته، با كمبود دارو بازار ناصر خسرو و داروي قلا بي بيشتر از گذشته رونق مي يابد كه از اين بابت هزينه هاي فراواني به دولت و خانواده ها وارد مي شود.
كارشناسان بارديگر تاكيد مي ورزند: بهترين روش اين است كه ارز حمايتي از برخي اقلا م دارويي حذف گردد تا به اين روش اختلا ف قيمت قاچاق آنها نيز كم شود.

مدير عامل يك ISP
افزايش تعداد كاربران اينترنت قيمت ها را كاهش مي دهد
002066.jpg
نبودن تقاضا براي استفاده حرفه اي از اينترنت، يكي از عوامل كيفيت نامطلوب و هزينه بالا ي سرويس هاي اينترنتي است.
مهندس معراج ظريفيان، مدير عامل ISP ، در گفت و گو با ايسنا با بيان اين مطلب در مورد علت نامطلوب بودن كيفيت و هزينه بالا ي سرويس هاي اينترنتي در ايران، اظهار داشت: عدم استفاده حرفه اي از اينترنت در كشور يكي از دلا يل هزينه، سرعت و كيفيت نامطلوب است زيرا كيفيت نامطلوب و قيمت بالا  براي كاربري كه تنها براي چت كردن از اين ابزار استفاده مي كند زياد مهم نيست.
وي ادامه داد: برخي از شركت هاي ISP براي حفظ خود و رسيدن سريع تر به هزينه هاي صرف شده در ابتداي كار با قيمت هاي پايين وارد بازار مي شوند و پس از مدتي قادر به ارائه سرويس مناسب به كاربر نيستند و اين نكته نيز افزايش هزينه و كيفيت نامطلوب سرويس دهي را به دنبال دارد. وي پيشنهاد كرد تا قيمت هاي حداقل و حداكثر اينترنت جهت ارائه خدمات عمومي توسط يك ارگان و مرجع مشخص شود تاISP ها وICP ها با قيمت خود را در قالب آن چارچوب ارائه دهند.
وي با اشاره به نوسان قيمت و كيفيت سرويس ها در شرايط فعلي، گفت: كيفيت سرويس دهي شركت ديتاي مخابرات به عنوان سردمدار شركت ها ICP بسيار نامطلوب مي باشد و ديتاي موجود در كشور حتي با در نظر گرفتن استانداردهاي موجود در كشورهاي همجوار در سطح بسيار پايين و زير متوسط قرار گرفته است. وي ادامه داد: با توجه به اينكه قسمت اعظمICP  ها بايد با مجوز دولت فعاليت كنند لا زم است تا دولت به مسأله وضعيت شبكه و ايجاد پشتيبان براي مواقع برخورد با مشكل قطعي نگاه همه جانبه داشته باشد.
ظريفيان تأكيد كرد: جدي گرفتن IT در كشور با استفاده از بالا  بردن سطح استفاده از اينترنت، از طريق تعيين پلت فرم هاي مناسب و سياست هاي مشخص راه حل اصلي رفع مشكلا ت فعلي اينترنت كشور است چرا كهISP ها با افزايش استفاده از اينترنت و ايجاد عرضه و تقاضا به بهبود كيفيت و كاهش هزينه ها خواهند پرداخت.

آيينه تصوير
002076.jpg

تصويري خوفناك از ماري كه در باغ وحشي در استراليا نگهداري مي شود. اين موجودات هراسآور نيز از دست سوداگراني كه همه چيز را قرباني طمع خود مي سازند، در امان نمانده اند. چندي پيش ماري از چمدان يك قاچاقچي گريخت و مسافراني را كه در يكي از پروازهاي هواپيمايي قطر ،آسوده در انتظار رسيدن به مقصد بودند برآشفت.
002074.jpg

تصوير دوقلوهاي به هم چسبيده گواتمالا يي- كه تاريخ آن مشخص نشده- به تازگي توسط يكي از مراكز بهداشتي جهاني منتشر شده است. هم اكنون گروهي از جراحان موفق شده اند طي يك عمل دشوار و پيچيده دو كودك دو ساله مصري را كه از ناحيه سر به هم چسبيده بودند با موفقيت از يكديگر جدا سازند.
002072.jpg

شرايط دشوار زندگي در قرقيزستان بسياري از سازمان هاي جهاني را بر آشفته است. پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، مردم پنج كشور آسياي ميانه،كه جمعيتي نزديك به پنجاه ميليون نفر را در بر مي گيرد دسترسي بهتري به آب داشتند، اما اكنون برآورد مي شود حدود پنجاه درصد آبهاي اين مناطق خشك و بي حاصل هدر مي رود.
002070.jpg

دولت تايلند اقدام به خريد دو پاندا براي باغ وحش «چيانگ مايي» كرده است. هم اكنون يك ميليون دلا ر صرف پرداختن به محيط زندگي، تعبيه دستگاههاي تهويه هوا و شبيه سازي محل زندگي  آنان به جنگل شده است. يك پانداي سه ساله نر و يك پانداي دو ساله ماده، براي جلب تماشاگران بيشتر به اين باغ وحش آورده شده است

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
افزايش دوباره قيمت ماست 
ماست مي ماس كه از فروش خوبي هم در كل كشور برخوردار است، پس از افزايش قيمت ابتداي سال، دوباره ۳۰ تومان گران شده است. دو بار گران شدن يك جنس در نيمه سال بر چه اساس و مبنايي صورت گرفته است؟
تقويان، مغازه دار منطقه ۱۷
كندي عملكرد امداد خودرو
سرويس دهي «امداد خودرو» به خودروها بسيار كند و با تأخير صورت مي گيرد. مطمئناً افزايش سرعت عملكرد و كاهش تعارفات و كاغذبازيهاي فعلي پشت تلفن، از حجم ترافيك روزانه شهر خواهد كاست. چون يك خودروي متوقف شده در بزرگراه براي ايجاد يك ترافيك وحشتناك چند كيلومتري كفايت مي كند.
رفعتي - مهندس راه و ساختمان 
هلا ل احمر داروي كافي نمي دهد
جهت تهيه آمپول تجويزشده براي پسرم به هلا ل احمر مراجعه كردم. با اينكه در نسخه تعداد ۳۰ آمپول ذكر شده بود، ۵ عدد بيشتر دريافت نكردم. خواستم بدانم چرا با وجود اينكه آمپول را موجود داشتند از تحويل آن به تعداد كافي خودداري كردند.
عمراني 
كتابها هنوز توزيع نشده 
به ماه دوم سال تحصيلي نزديك مي شويم اما هنوز در مركز پيش دانشگاهي چهارده معصوم در خيابان كرمان، كتابهاي درسي توزيع نشده است. خسارت افت تحصيلي و عقب ماندن از درسها را چه كسي برعهده مي گيرد؟
ابراهيمي 
پرسنل فني در پمپ بنزين 
در همه جاي دنيا از افراد فني و متخصص در پمپ بنزينها استفاده مي شود كه سوختگيري توسط آنها صورت مي گيرد. اما چرا در كشور ما خود رانندگان مجبور به زدن بنزين هستند؟ آيا كار پرسنل فقط پول شمردن است؟ اصولا ً چرا پرسنل به ازاي سوختگيري پول بيشتري مطالبه مي كنند؟
منتظري 
بازسازي تابلوي بوستانها
تابلوي مشخصات و تاريخچه بسياري از بوستانها و پاركهاي شهر تهران مثل بوستان طالقاني در منطقه ۷، به مرور زمان ناخوانا و غيرقابل استفاده شده است. بد نيست شهرداري نسبت به ترميم و بازسازي اين تابلوها اقدام كند.
محمد مرادي 
موش هاي بي چشم و رو!
لطفاً شهرداري منطقه ۲۲ ، جهت سمپاشي و از بين بردن موش هاي گردن كلفت منطقه اقدام عاجل بكند و علا وه بر ساكنان محترم، گربه هاي ملوس را نيز از شر آنها برهاند.
صفوي 
سيمان و عطر خوش گرده افشاني 
به نظر ميآيد كارخانه سيمان- تهران واقع در مسير شهرري، چند مدتي است از فيلترهاي مخصوص استفاده نمي كند. چرا كه گرد و غبار و ذرات معلق سيمان در هوا پراكنده است و امكان بروز هر نوع بيماري ريوي را بين ساكنان منطقه افزايش داده.
شريفي 
تبعيض دراستقرار دانش آموزان 
ازمسئولا ن محترم تحريريه بازارچه خواهشمنديم جهت تهيه يك گزارش جهاني و كم نظير به مدرسه ابتدايي دخترانه فاطمه زهرا واقع در خيابان خارك مراجعه كنند و ببينند دانشآموزاني كه كمك مالي به مدرسه نداشته اند در مقايسه با ساير دانشآموزان چه وضعي دارند و در چه مكاني استقرار يافته اند.
رضايي، يكي از اولياء
خدمات فوق پيشرفته موبايل 
مدت ۱۰ ماه است كه مبلغ قبوض تلفن همراه اينجانب عليرغم پرداخت به موقع آن، كسر نمي شود و هر بار بر مبلغ قبلي اضافه مي گردد. هر بار كه به دفتر خدمات مربوطه مراجعه مي كنم، قبض ديگري را ضميمه آن مي كنند و مي گويند فقط مبلغ كاركرد ماه آخر را پرداخت كنم. اما دوباره مي بينم در قبض  بعدي اصلا ح مبلغ صورت نگرفته است. آيا به راستي از پس ساده ترين امور اداري نمي توانيم برآئيم؟
فريدون يزداني 
تعويض كنتور رايگان چه شد؟
چندي پيش سازمان آب و فاضلا ب اعلا م كرد مردم منطقه ۱۰ جهت تعويض رايگان كنتورهاي آب اقدام كنند. ولي متأسفانه به هنگام مراجعه دريافتيم بابت هر كنتور ۱۲ هزار تومان مطالبه مي كنند. دليل آن وعده بي مورد چه بوده است؟
اميري

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
خستگي دويدن با راه رفتن يكي است؟
گفته مي شود دويدن مسيري برابر يك كيلومتر با راهپيمايي در همين مسافت، انرژي يكساني را مي طلبد و در نتيجه باعث لا غر شدن به يك ميزان مي شود. آيا چنين امري درست است؟
اشتباه است. تنها اين دليل كه مسافتي يكسان را طي مي كنيم سبب صرف انرژي برابر نمي شود. به تحرك درآوردن بدن با سرعتي افزون تر، نيازمند نيروي بيشتر و بالطبع انرژي بالاتر است. مي توانيد خودتان امتحان كنيد. نخست آهسته قدم بزنيد و بعد سريع بدويد. در كدام يك احساس گرماي بيشتري مي كنيد. گرما نشان دهنده توليد انرژي است.
كار انجام شده برابر است با حاصل ضرب فاصله در نيرو. با توجه به اينكه دويدن نيازمند نيروي بيشتري نسبت به آهسته قدم زدن است، پس محتاج انرژي بيشتري است.
هنگامي كه در مسيري مشخص گام بر مي داريد، تمام اندام بدنتان به تكاپو نمي افتد. تنها پاي شما است كه زياد حركت مي كند البته انرژي ذخيره شده در اندامتان را به كار مي گيرد. در آهسته راه رفتن، انرژي صرف شده به وزنتان، تعداد گام هايتان و تعداد حركاتي كه هر عضو بدنتان انجام مي دهد بستگي دارد. به هنگام دويدن، بايد انرژي فائق آمدن بر جاذبه را هم بر آن بيافزايد.
قدم زدن براي بيست دقيقه، تقريباً نيرويي برابر شش دقيقه دويدن را مي طلبد اما چون تمام حرارت شش دقيقه را به يك باره احساس مي كنيم، گمان مي بريم انرژي بيشتري به كار بسته ايم.
مقاومت هوا را نبايد فراموش كرد. البته خوب، انرژي مورد نياز براي اين كار چندان قابل توجه نيست. مهم ترين مسأله، مقدار نيروي مورد نياز براي بلند كردن بدن، زمان برداشتن گام هاي بلندتر و سريع تر است كه گرماي بيشتر و در پي آن انرژي افزون تري را مي طلبد.
قدم زدن نيازمند انرژي بيشتري است چون شما چهارده دقيقه بيشتر نسبت به موقع دويدن، فعاليت مي كنيد.
پاهاي شما مانند آونگ عمل مي كند. در زمان حركت عادي، نيازي به صرف انرژي زياد نداريد تا آنها كار معمولي خود را انجام دهند، اما براي شتاب گرفتن و پس از آن آهسته كردن گام ها، بايد انرژي مصرف شود كه دليل با رز آن نيز عرق كردن و گرم شدن بدن است.
دقيقاً، زيرا مقاومت هوا و شتاب گرفتن، به انرژي خيلي زيادي نياز ندارد. در حقيقت راه رفتن زمان بيشتري از شما مي گيرد ولي بدن ميزان مشابهي كار در قياس با دويدن انجام مي دهد.

ده پرسش روز
زن مجرد غيرشاغل  سن: ۱۹سال
002068.jpg
۱-به ازدواج فكر مي كنيد يا يافتن شغل؟
يافتن شغل مناسب.
۲-براي افراد خانواده شما ازدواج شما مهم است يا كار كردن؟
فكر مي كنم چيزي كه آينده بهتري را برايم در پي داشته باشد.
۳-فكر مي كنيد چگونه بايد شاغل شد؟
بايد به دنبال پارتي گشت.
۴-آيا حاضريد شغل خوبي بيابيد ولي تا آخر عمر در منزل پدر و مادرتان بمانيد؟
خير، چون براي انسان در زندگي شرايطي پيش ميآيد كه به كسي غير از پدر و مادر احتياج دارد.
۵-آيا به دليل كار نكردن، هزينه هاي جاري خود مثل رفت و آمدها، پوشاك و آرايش را كم كرده ايد؟
بله، بيشتر اوقات از وسيله نقليه عمومي استفاده مي كنم.
۶-آيا حاضريد با جوان خوب و مهرباني كه درآمد اندكي دارد ازدواج كنيد؟
بله، به شرطي كه واقعاً چنين باشد.
۷-آيا دغدغه تهيه جهيزيه را داريد؟
خير.
۸-آيا حاضريد بدون جهيزيه به خانه شوهر برويد و به جاي آن از مهريه هم صرفنظر كنيد؟
خير، چون هر چيز در حد مقعول زيبايي دارد.
۹-نصيحت شما به ديگران در زمينه هاي اقتصادي چيست؟
در مورد خرج كردن عاقلا نه فكر كنند و تصميم بگيرند.
۱۰-بين يك گردنبند الماس گران قدر و يك فرش گرانبها كدام را بر مي گزينيد؟
گردنبند الماس.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |