پنج شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۶
مسكن در تهران
گره كور به حياتش ادامه مي دهد
002036.jpg
آمارها نشان مي دهند سرانه مسكوني در مناطق شمالي شهر تهران تقريباً پنج برابر سرانه مسكوني در جنوب شهر است.
ميانگين سرانه مسكوني در مناطق۲، ۱۱ و ۱۲ تهران بين ۲۸ تا ۴۰ متر مربع است. بر همين اساس سرانه مسكوني براي مناطق ۴۸،، ۱۳و ۹ تهران حد فاصل ۲۲ تا ۲۸ متر مربع و براي مناطق ۱۰۱۴،و ۶ بين ۱۳ تا ۲۲ متر مربع مي باشد. همچنين ميانگين سرانه مسكوني در مناطق ۱۷۱۸۱۹،، ۲۰، و ۱۵ حداقل بين ۱۲ الي ۱۳ متر مربع است. اين ارقام نشان مي دهند شرايط سكونت براي خانوارهاي تهراني در جنوب شهر بسيار بد و نامطلوب است. به طوري كه شهروندان فضايي براي حركت نداشته و با استانداردهاي جهاني فاصله بسياري دارند.
مسكن و اشتغال 
براساس آمار به دست آمده مسكن يكي از ابزارتنظيم كننده كاهش نوسانات اشتغال است.
آمار به دست آمده از دفتر و برنامه ريزي اقتصاد مسكن نشان مي دهد مسكن جايگاه ويژه اي در اشتغال كشور داراست و حدود ۱۲ درصد از كل اشتغال كشور را پوشش مي دهد.
از سوي ديگر بخش مسكن از قدرت اشتغال زائي غيرمستقيم معادل ۲۰ درصد كل اشتغال در اين بخش برخوردار است. اين امر خاطر نشان مي كند گسترش تقاضاي نهائي در اين بخش علا وه بر اشتغال مستقيم، به ميزان قابل توجهي اشتغال غيرمستقيم نيز ايجاد مي كند.
براساس برآوردهاي انجام شده از حدود ۱۶ ميليون جمعيت شاغل كل كشور در سال ۱۳۸۰، بالغ بر ۸/۱ ميليون نفر در بخش ساختمان و مسكن شاغل بوده اند.
در عين حال مطالعات نشان مي دهد: در سال ۷۶ و ۷۸ به دليل شرايط ركود بخش مسكن و محقق نشدن سرمايه گذاري پيش بيني شده در اين بخش فرصت ايجاد بيش از ۱۷۱ هزار شغل در بخش ساختمان و مسكن از دست رفته است. بنابراين مي توان چنين نتيجه گرفت كه به دليل افزايش توليد مسكن، ميزان اشتغال در نظر گرفته شده در سال پاياني برنامه ۸۳، در سال ۸۱ تحقق يافته است و به اين ترتيب چنانچه ميزان شاغلا ن كشور را ۱۶ ميليون نفر در نظر بگيريم سهم بخش مسكن در دل فعاليت  شاغلا ن كشور (حدود ۱۷ -۱۵ ميليون نفر) ا ز اين ميزان اشتغال به حدود ۱۰ درصد بالغ مي شود.
گفتني است بالا ترين درصد اشتغال بخش مسكن در سال ۱۳۵۵ بوده است كه رقمي بالغ بر ۱۳ درصد داشته است. به هر حال نكته اصلي در تمركز فعاليت هاي مسكن در تهران جاري است و فاصله اي كه در آمار سرانه مسكوني مستتر است.
خصوصي سازان 
بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد بخش خصوصي فعاليت گسترده اي را در حوزه مسكن دارا است. چرا كه آمارهاي ارائه شده توسط بانك مركزي حاكي از آن است كه حداقل در سال ۸۰ بيش از ۷۳ درصد از كل سرمايه گذاري ها در بخش مسكن توسط بخش خصوصي صورت گرفته است. مجموعه سرمايه گذاري صورت گرفته در اين بخش در سال ۱۳۸۰ معادل ۴۰ ميليارد ريال بود. طي اين سال ۱۶۹ هزار واحد نيمه تمام تكميل شده و ۱۶۶ هزار واحد جديد نيز احداث شده است. در عين حال بايد اذعان داشت كه معافيت مالياتي بازار مسكن و تقاضاي روز افزون، هرگز سرمايه گذاران اين بخش را متضرر نساخته است.

بازارچه مسكن
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |