سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۱ - Oct.21, 2003
لا يَقِلُّ عَمَل مَعَ التَّقْوَي.
هيچ كاري با تقوا  كوچك نيست.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
حاصل خرقه و سجاده روان در بازم
در خرابات مغان گر گذر افتد بازم
خازن ميكده فردا نكند در بازم
حلقه توبه گر امروز چو زهاد زنم
يك استاد هندي زبان و ادبيات فارسي در گفت وگو با همشهري:
زبان فارسي در هند آخرين نفس هاي خود را مي كشد
اگرچه به طور رسمي در سراسر دانشگاه هاي هند، كرسي زبان و ادبيات فارسي وجود دارد، ولي حقيقت اين است كه زبان فارسي در كشور ما آخرين نفس هاي خود را مي كشد و مردم ديگر عشق و علاقه اي به زبان فارسي ندارند، موج ادب دوستي از بين رفته است و استادان هم ديگرصلاحيت استادي را ندارند.
اين مطلب را دكتر اختر مهدي استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه جواهر لعل نهرو در گفت وگو با خبرنگار همشهري عنوان كرد و گفت: آخرين نسل شاعران معاصر ايران كه در هند شناخته شده اند، پروين اعتصامي، ملك الشعراي بهار و نسيم شمال هستند و جاي تأسف است كه پس از گذشت دو دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، هنوز نويسندگان و شعراي امروز ايران به هنديان معرفي نشده اند.
وي كه به دعوت چهارمين مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي به تهران آمده است، درباره وضعيت زبان فارسي در شهر لكهنو كه خود آن را «ايران صغير» مي نامد گفت: پيش از اين زبان فارسي در تمامي دانشگاه ها و مراكز فرهنگي تدريس مي شد، ولي امروز در اين شهر نه استاد زبان و ادبيات فارسي وجود دارد و نه دانشجو.
اختر مهدي در پاسخ به اين سئوال كه آيا نگاه هاي سياسي باعث به وجودآمدن چنين وضعيتي شده است، تصريح كرد: اگر زبان و ادبيات فارسي را سياسي هم ببينند،  منافع سياسي دو كشور ايجاب مي كند كه از زبان فارسي حفاظت كنند.
وي در پايان يادآور شد: من هنوز نااميد نيستم و آينده اين زبان را تاريك نمي بينم فقط چشم به حضور افراد دلسوز دارم كه بتوانند زبان و ادبيات فارسي را به اعتلا برسانند.

داوران جشنواره بين المللي آسيا پاسيفيك
هيات داوري چهل و هشتمين جشنواره جهاني فيلم آسيا - اقيانوسيه، متشكل از ۳ ايراني و ۴ خارجي مي باشد. رخشان بني اعتماد - فيلمساز ايراني - هارون يشايائيان - تهيه كننده - جعفر صانعي مقدم - مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - داوران ايراني اين هيأت، و داتا جينز شمس الدين - رئيس مجمع فيلمسازان حرفه اي مالزي - كه در ۴۶ فيلم بازي كرده است، چون هي مون - پروفسور در رشته نقد سينما از جمهوري كره و عضو هيأت مديره سازماندهي رسانه هاي كره - يوكي چي شينادا - مدرس دانشگاه در زمينه نقد سينما - كه در سال ۱۹۷۲ عضو هيأت داوري جشنواره برلين بوده است، و سيمون تي.اس.ليو - فارغ التحصيل روزنامه نگاري و معاون اجرايي و عضو هيأت مديره كارگردانان سنترال موشن پيكچر از تايوان - چهار داور خارجي اين هيأت هفت نفره مي باشند.

همايش بين المللي كاريكاتور
همزمان با گشايش ششمين نمايشگاه دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران، ششمين همايش بين المللي كاريكاتور نيز از فردا تا سوم آبان ماه و از ساعت ۱۱ الي ۱۳در آمفي تئاتر فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود. در اين همايش داود شهيدي، احمد كعبي فلاحيه، اسماعيل عباسي، يحيي تدين، حسن وكيلي ،منصور فارسي، عاليه حيدري و سعيد دهدشتي مقالات تخصصي خود را در زمينه كاريكاتور ايران و جهان ارائه خواهند كرد.

سينماي بابلسر تعطيل شد
مدير كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  مازندران  گفت : سينما شقايق  تنها سينماي  شهر بابلسر به  دليل  عدم  استقبال  مردم  ورشكسته  و تعطيل  شد.
به گزارش ايرنا دلاور بزرگ نيا افزود: اين  سينما به  علت  عدم استقبال  مردم ، قادر به  پرداخت  اقساط هزينه  و وام هاي  خود نبود و به  همين دليل  پس  از هشت  سال  فعاليت  به  ورشكستگي  رسيد.

جشنواره فيلم كوتاه در خرم آباد
همزمان  با تهران  و چند شهر ديگر كشور هشتمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  ديروز در خرم آباد گشايش  يافت .مديركل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  لرستان  گفت : اين  جشنواره  همزمان  با تهران  در استانهاي  خراسان ، كردستان ، اردبيل ، بوشهر و لرستان  تا روز سوم  آبان  ماه  سال جاري  ادامه  خواهد داشت . دراين  جشنواره  كه  بيستمين  جشنواره  ملي  محسوب  مي شود ۶۰ كشور جهان  شركت  دارند. اين  جشنواره  با ۲۳۰ فيلم  كوتاه  در دو بخش  ملي  و بين المللي  برگزار مي شود به طوري  كه  فيلمهاي  شركت كنندگان  در سه  بخش  مسابقه ، جنبي  و ويژه  به نمايش  درمي آيد.

جواهرات خانوادگي در فيلمخانه
فيلم سينمايي جواهرات خانوادگي به كارگرداني جري لوييس امروز سه شنبه ۲۹ مهرماه در سينما صحرا به نمايش درمي آيد.
اين فيلم، پنجمين برنامه از سري جديد فعاليت هاي فيلمخانه ملي ايران بوده و جزو كمدي هاي كلاسيك دسته بندي مي شود.
بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش هاي هنري و خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا )جواهرهاي خانوادگي محصول ۱۹۶۵ آمريكا بوده و در مدت زمان ۱۰۰ دقيقه بازيگراني چون جري لوييس، دونا باترورث و سباستين كاپوت در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
فيلمنامه جواهرهاي خانوادگي توسط بيل ريچموند و با همكاري لوييس به نگارش درآمده و در آ ن زندگي دختر كوچكي به تصوير كشيده مي شود كه والدينش را از دست داده است و براي گذران زندگي اش ناچار است از ميان پنج عمويش كه هر كدام عجيب تر از ديگري است، يكي را به عنوان سرپرست انتخاب كند.
درباره جري لوييس بازيگر و كارگردان بنام سينماي آمريكا نيز بايد گفت، وي عموما در كارهايش با تكيه بر طنز موقعيت و كلام، مخاطبان بسياري داشته و دارد.

نگارستان
استوديو
017442.jpg
۱-فرانك اورباخ
Frank Auerbach
۲-تولد: برلين ۱۹۳۱
۳-سبك: آبستركت اكسپرسيونيم (آغاز اين سبك از سال ۱۹۴۰ بود و در نيويورك به تكامل رسيد. نقاشان اين سبك حالات احساسي را به تصوير مي كشيدند. به عبارتي هنري حالت گرا- انتزاعي است).
۴-زندگينامه: اورباخ استاد نقاشي به سبك آبستركت اكسپرسيونيسم است. وي نقاشي را در مدرسه هنر لندن آموخت.بسيار جدي و سختكوش است.
۵-نام تابلو و مشخصات: «j.y.m در استاديوي ۶ نشسته است» /تاريخ نقاشي: ۱۹۸۸/ رنگ روغن روي بوم/ ۸/۵۰*۹/۵۵ سانتي متر/ رنگها تند است و بعضي از نقاط بدن مثل پاها، دستها و صورت كمي مشخص است. احتمالاً حالت يكي از مجريان يا هنرمندان تلويزيوني را به تصوير كشيده است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
از سبزي و طراوت فروردين
تا جامه سفيد دامنه ها و
سكوت ماه
در صبحگاه دي
زيباست صبح
در خزان جنگل سفيداب
تو به برگ مي انديشيدي
كه چگونه مي افتد
و من به خورشيد
كه چگونه مي دمد.
كاظم سادات اشكوري

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
نگاه سبز
شيري در جنگل گياهخواري مي كرد. از او در علت رويكردش پرسيدند، گفت:
- براي سلامتي بهتر است.
اما شيرهاي ديگر با او هم عقيده نبودند و معتقد بودند خامخواري بهتر است.
يكي مي گفت: خدا را شكر مثل آدم پخته خوار نيستند، وگرنه هر گوشه جنگل يك آتش روشن بود.
اردلان عطارپور

روزنگار
بند هـ
احمد قوام (قوام السلطنه) نخست وزير وقت، در چنين روزي در سال ۱۳۲۶ در مجلس شوراي ملي حاضر شد و گزارش مفصلي از اقداماتش براي حل مسئله آذربايجان و تخليه ايران از ارتش شوروي به نمايندگان ارائه كرد. آنگاه موضوع موافقتنامه تشكيل شركت مختلط نفت ايران و شوروي را مطرح كرد و از مجلس خواست كه آن را تصويب كند. به عقيده گروهي از مورخان،  اين درخواست، پرده آخر بازي زيركانه اي بود كه قوام براي ممانعت از جدا شدن آذربايجان از ايران به آن دست زد.
پس از پايان جنگ جهاني دوم، اتحاد جماهير شوروي كه نيروهايش در جريان جنگ به همراه نيروهاي انگلستان، ايران را اشغال كرده بودند، حاضر به تخليه ايران نشد و كوشيد امتياز نفت شمال ايران را به دست آورد. بنابراين از تشكيل دولتي مستقل توسط سيد جعفر پيشه وري، مدير كمونيست روزنامه آژير، در آذربايجان حمايت كرد. با تشكيل حكومت پيشه وري تحت حمايت ارتش شوروي، قوام السلطنه مأمور تشكيل كابينه شد و فورا براي مذاكره به مسكو رفت. او در آنجا با استالين (نخست وزير)، مولوتف (وزير امور خارجه) و ساير مقامات شوروي ديدار كرد و قرار گذاشت پس از تخليه ايران از قواي شوروي، موافقتنامه شركت مختلط نفت ايران و شوروي را در مورد نفت شمال ايران براي تصويب به مجلس بفرستد. اتحاد شوروي در بهار سال ۱۳۲۵ قواي خود را از شمال ايران فرا خواند و از پشتيباني دولت پيشه وري دست كشيد. دولت ايران قواي نظامي خود را به آذربايجان فرستاد و قيام پيشه وري سركوب شد.
قوام سرانجام روز ۲۹ مهرماه سال ۱۳۲۶ وعده اي را كه به شوروي ها داده بود عملي كرد و موافقتنامه شركت مختلط را در مجلس مطرح كرد. اما مجلس كه اكثر نمايندگانش عضو حزب دموكرات قوام بودند، موافقتنامه نفت را مغاير مصوبه مجلس چهاردهم دانستند كه دادن امتياز نفت به خارجيان را منع مي كرد. نمايندگان مجلس در عوض ماده واحده اي تصويب كردند كه پنج بند داشت. در بند الف مذاكرات و موافقتنامه ايجاد شركت مختلط نفت ايران و شوروي «بلا اثر و كان لم يكن» اعلام مي شد. بند ب دولت را موظف مي كرد معادن نفت را شناسايي و مناطق نفت خيز را مشخص كند تا مجلس بتواند با تصويب قوانين مناسب امكان  بهره برداري از اين ثروت ملي را فراهم كند. بند ج تأكيد مي كرد كه واگذاري هرگونه امتياز نفت به بيگانگان يا مشاركت دادن آنان در شركت هاي استخراج نفت «مطلقا ممنوع» است. در بند د به دولت اجازه داده مي شد چنانچه در شمال كشور منابع اقتصادي نفت شناسايي شد، در مورد فروش آن با شوروي مذاكره كند و بند ه دولت را مكلف مي كرد «در كليه مواردي كه حقوق ملت ايران نسبت به منابع ثروت كشور، اعم از منابع زيرزميني و غير آن مورد تضييع واقع شده است، بخصوص راجع به نفت جنوب، به منظور استيفاي حقوق ملي، مذاكرات و اقدامات لازمه را به عمل آورد.»
جالب اينجاست كه نخستين حملات به دولت قوام در مجلس شوراي ملي، حدود يكماه بعد به دليل «اهمال» در اجراي بند ه همان ماده واحده آغاز شد و سرانجام به سقوط دولت انجاميد.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي همه
همه ما مي دانيم كه براي تندرست ماندن بايد ورزش كنيم، اما بيشترمان اين كار را نمي كنيم. يكي از مهمترين دلايلي كه مردم براي ورزش نكردن دارند، وقت نداشتن است. پژوهش ها نشان مي دهد مردم براي كارهايي كه از آن لذت مي برند و جنبه تفريح دارد راحت تر وقت مي گذارند. پس مي شود ورزش و تفريح را با هم انجام داد. براي ورزش كردن با دوستتان قرار بگذاريد و جايي ورزش كنيد كه بتوانيد همزمان گپ بزنيد. همراه ورزش موسيقي گوش كنيد. مكان هاي زيبا مثل پارك ها را براي ورزش انتخاب كنيد. به جاي اينكه مدت طولاني نرمش كنيد يا بي هدف بدويد، كودك وجودتان را پيدا كنيد و بگذاريد حسابي بازي كند.

گشتي در دنياي خبرها
ركورد صرف صبحانه
زاگرب: مردم كرواسي ركورد شلوغ ترين ضيافت صبحانه جهان را شكستند. ديروز ۳۸۸۶۰ نفر در ۱۱ شهر كرواسي به طور همزمان به مدت يك ساعت صبحانه صرف كردند كه اين عمليات ۱۵ هزار نفر نسبت به ركوردشكني تايواني ها در سال ۲۰۰۱ افزايش نشان مي دهد.هدف از انجام اين كار، يادآوري اهميت صرف صبحانه اعلام شده است.
مرگ پيك هاي موتورسوار در برزيل
سائوپائولو: براساس تازه ترين آمار منتشرشده هر روز دو پيك موتورسوار در شهر سائوپائولوي برزيل جان خود را از دست مي دهند. در حال حاضر ۳۰۰هزار پيك در اين شهر مشغول به كار هستند و هر روز به دليل سرعت بالاي خود و تخلفات رانندگي متعدد با ساير رانندگان گلاويز مي شوند.
جريمه استفاده از دستشويي ويژه
مالاوي: دادگاهي در مالاوي يك خبرنگار خارجي را كه در هواپيماي حامل معاون رئيس جمهور اين كشور از دستشويي بخش مسافران ويژه اين هواپيما استفاده كرده بود محكوم به پرداخت جريمه كرد. او به دليل ارتكاب اين جرم به پرداخت ۴۷ سنت جريمه محكوم شد.
اين خبرنگار گفت: من نمي دانستم كه حق استفاده از اين توالت قسمت جلوي هواپيما را ندارم. آنها بايد در حين صدور بليت اين مورد را به من گوشزد مي كردند.
پايان استقامت ۴۴ روزه
لندن: سرانجام ديويد بلين مرد ماجراجوي آمريكايي به هدف خود رسيد و به مدت
۴۴ روز داخل يك جعبه شيشه اي معلق بر فراز رودخانه تايمز لندن بدون غذا زندگي كرد. بلين در طول اين مدت تنها آب نوشيد. وي هنگامي كه از اين جعبه خارج شد بسيار لاغر شده بود و بايد با بستري شدن در بيمارستان مجددا به صرف غذا عادت كند. پزشكان مي گويند بازگشت ناگهاني بلين به زندگي عادي و صرف غذا بسيار خطرناك است و اگر اين فرايند به دقت انجام نشود حتي احتمال مرگ وي وجود دارد.او پس از خارج شدن از جعبه گفت: من در اين مدت متوجه شدم كه انسان موجودي بسيار مقاوم و صبور است. همچنين زندگي
۴۴ روزه من در اين جعبه باعث شد تا همواره در زندگي روزمره خدا را شكر كنم و پديده هايي چون غروب و طلوع خورشيد را ساده نپندارم.
فصل دردسرساز
هانوي: فصل پاييز در ويتنام، فصل ازدواج است و هر روز بيش از ۱۰۰ مراسم عروسي در شهرهايي چون هانوي و هوشي مينه برگزار مي شود. با توجه به اينكه اغلب زوجها، اين فصل را براي ازدواج انتخاب مي كنند، معضلات متعددي گريبانگير صاحبان و ميهمانان مراسم عروسي مي شود. اولين مشكل، يافتن مكاني مناسب، آبرومند براي برگزاري اين مراسم است. همچنين با توجه به اينكه هزينه خريد لباس عروس بسيار سنگين است، عروس خانم ها اقدام به اجاره لباس عروس مي كنند به همين دليل لباس هاي اجاره اي در اين فصل ناياب مي شود. همچنين به دليل متمركزشدن عروسي ها در فصل پاييز، هر شهروند ويتنامي به طور متوسط ۲۰ بار در اين فصل به مراسم عروسي دعوت مي شود و هر بار بايد دست كم حدود ۷ دلار به عنوان هديه ازدواج داخل پاكت قرار بدهد و آنرا تقديم عروس و داماد كند. اين در حالي است كه متوسط درآمد سالانه هر شهروند ويتنامي تنها ۴۰۰ دلار است.
عاقبت خودنمايي
بوردو: يك راننده زن ۷۵ ساله در فرانسه به دليل خودنمايي مقابل دوستانش جان خود را از دست داد. هنگامي كه اين پيرزن با خودرو خود به تقاطع خط آهن رسيد متوجه شد كه تا چند ثانيه ديگر قطار از اين تقاطع عبور خواهد كرد و به همين دليل پليس با پايين آوردن موانع، مسير عبوري خودروها را مسدود كرده بود. اما اين خانم براي اينكه مقابل دوستانش خودنمايي كند تصميم گرفت از زير اين موانع عبور نمايد كه در حين عبور، قطار، خودرو اين خانم را زير چرخ هايش له كرد و او بلافاصله جان باخت.
علت كم حافظه بودن
زوريخ: همواره اين سئوال مطرح مي شود كه به چه دليل حافظه برخي از افراد ضعيف تر از ديگران است. اخيرا دانشمندان سوئيسي علت اين تفاوت را كشف كرده اند. آنها مي گويند با توجه به اينكه نيمي از ظرفيت حافظه انسان موروثي است، به همين دليل عامل ژنتيك در اين زمينه نقشي تعيين كننده دارد.اين دانشمندان همچنين ژن تعيين كننده در حافظه انسان را شناسايي كرده اند كه حاملان اين ژن از حافظه ضعيف تري برخوردارند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۵۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي فريد مرشدزاده / تا اول آبان / ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاك ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶.
نگارخانه نوا: نمايشگاه آثار گروهي از نگارگران معاصر ايران / تا هفتم آبان/ بزرگراه چمران، پل مديريت، جنب داروخانه مديريت، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳.
گالري سيحون: نمايشگاه عكس از اثر مهرها،  آثار سيوا نيري / خيابان خالد اسلامبولي،  كوچه چهارم،  شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵.
نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي ليلا سعيدي مويد و هنرجويان / تا ۳۰ مهر/ ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي / تلفن: ۸ و ۸۷۸۶۲۷۶
نگارخانه بنفشه: نمايشگاه نقاشي هاي مونا محققي / ۳۰ مهر تا ۵ آبان / ملاصدرا،  ابتداي شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰ / تلفن: ۸۰۳۳۲۴۷.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي عليرضا معصومي / از دوم تا هشتم آبان / خيابان دروس، شهيد كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹.
نگارخانه فاخته: نمايشگاه زيورآلات آزاده رنجبر / ۲ تا ۶ آبان / گاندي شمالي،  خيابان شريفي، روبروي سرخه بازار، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۰۱۱۳۰۵۲.
نگارخانه الهه: نمايشگاه چاپ دستي رضا لواساني / تا ۴ آبان / خيابان افريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶.
نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي سعيد معيري زاده / اول تا ۱۱ آبان / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸.
مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه آثار حجمي جعفر نجيبي و آثار نگارگري هوشنگ جزي زاده / تا ۱۵ آبان / ميدان فلسطين،  نبش سينما فلسطين، خيابان شهيدمظفر، پلاك ۵۳.

گل و گياه
سدوم (گياه يخي)
017440.jpg
نام علمي:
Sedum شAutumn Joy'
خانواده:
CRASSULACEAE
گلهاي صورتي رنگ اين گياه دائمي از تابستان تا پاييز ظاهر شده و پروانه ها را به سمت خود جلب مي كنند. برگهاي گياه گوشتي، پهن، در حاشيه دندانه دار و خاكستري - سبز هستند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
نيازها: در مكان آفتابي و خاكهاي ضعيف و خشك بخوبي رشد مي كند (برگهاي گوشتي آن آب را در خود ذخيره مي كنند) گلها را روي گياه باقي مي گذارند تا در فصل زمستان گياه را از يخ زدن محافظت كند. آخر زمستان يا اول بهار گلهاي خشك را حذف مي كنند تا رويش جديد را آغاز كند.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم از ساقه هايي كه گل نمي دهند و يا تقسيم گياه از بهار تا اواسط تابستان و يا كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |