سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۱ - Oct.21, 2003
لايحه حمايت از حقوق كودكان تقديم مجلس مي شود
گروه اجتماعي: همايش حمايت از كودكان در معرض خطر با همكاري شوراي عالي توسعه قضايي و دفتر يونيسف در ايران و سازمانهاي ذي ربط صبح ديروز كار خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري دكتر ميرمحمد صادقي نايب رئيس شورايعالي توسعه قضايي در اختتاميه اين همايش طي سخناني با اشاره به تلاشهاي ايران براي تدوين قانون جديد در مورد حمايت از حقوق كودكان اظهار داشت: پيش بيني «دادگاه هاي خاص اطفال»، «طبقه بندي سني و برخورد متناسب با كودكان بزهكار بر مبناي اصلاح و تربيت» و«حل مسائل از طريق ميانجيگري، بدون حضور كودكان در دادگاه و مجازاتهاي جايگزين» از مشخصه هاي اصلي اين قانون است كه اميدوارم پس از تاييد دولت در اين دوره مجلس به تصويب نمايندگان برسد.
نايب رئيس شورايعالي توسعه قضايي سپس به مشكل كودك آزاري پرداخت و گفت: در قوانين فعلي بحث كودك آزاري در بسياري از ابعاد جرم تلقي مي شود و هيچ كس از مجازات ارتكاب اين عمل معاف نيست. اگر اين كار توسط والدين صورت بگيرد آنها هيچ معافيتي ندارند و به عنوان يك عمل مجرمانه قابل تعقيب هستند. اين استاد دانشگاه گفت: متاسفانه اكثر موارد كودك آزاري در داخل خانواده ها انجام مي شود و چون كودكان از گزارش اين موارد ناتوان هستند بنابراين پوشيده مي ماند.
ميرمحمد صادقي سپس به سابقه اولين معاهده جهاني در مورد حقوق كودكان پرداخت و گفت: در سال ۱۹۲۴ مجمع ملل اعلاميه اي در حمايت از حقوق كودكان صادر كرد كه برخي از دولتها مفاد آن را وارد قوانين خود كردند و در سالهاي ۱۹۵۹ و ۱۹۷۹ تلاشهايي براي بوجودآوردن مستنداتي در جهت حقوق كودكان صورت گرفت و در نهايت در سال ۱۹۸۹ پيمان نامه جهاني كودك با ۵۴ ماده كه ۴۰ مورد آن به حقوق ماهوي كودكان مربوط مي شود به تصويب رسيد و به عنوان مهمترين معاهده در اين زمينه شناخته شد كه پس از تصويب به جز كشورهاي آمريكا و سومالي همه كشورها اين كنوانسيون را تاييد كردند. بطوري كه حتي برخي از دولتهايي كه بعضي از كنوانسيون هاي بزرگسالان را نپذيرفته اند اين كنوانسيون را مورد پذيرش قرار داده اند.
ميرمحمد صادقي افزود: از سال ۱۹۹۰ و پس از آنكه بيش از ۶۰ كشور اين معاهده را امضا كردند، پس از ۷ ماه لازم الاجرا شد در حالي كه كنوانسيون هايي نظير حقوق مدني و سياسي ۱۰ سال طول كشيد تا كشورها آن را قبول كردند.وقتي دولتها اين كنوانسيون را به راحتي مي پذيرند نشانگر اين است كه انجام كار در اين خصوص راحت تر خواهد بود. شايد فعال بودن سازمانهاي غيردولتي در اين زمينه نيز يكي از دلايل باشد.
نايب رئيس شورايعالي قضايي در ادامه سخنان خود گفت: وقتي مجموعه قوانين حقوقي كنوانسيون حقوق كودك را مورد بررسي قرار مي دهيم مي بينيم كه در بسياري از موارد آن موضوعات و مباحثي است كه در اسلام و آموزه هاي ديني ما به آن اشاره شده است. از نظر اسلام كودك عطيه الهي است كه بايد مورد حمايت و احترام قرار بگيرد و تنها خداوند است كه به هر كسي كه بخواهد پسر و يا دختر مي دهد و چنانچه مشيت الهي نباشد خانواده اي صاحب فرزند نخواهد شد. در قرآن كريم حق حيات كودك باارزش شمرده شده است و مي فرمايد: هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل نرسانيد كه ما روزي دهنده هستيم. اسلام برتري دادن كودكي را بر ديگري به دليل جنسيت نكوهش كرده است. همه كودكان از نظر اسلام بر فطرت پاك آفريده شده و اين جامعه است كه آنها را به بدي و شرارت سوق مي دهد. اسلام در مورد تربيت اطفال و نگهداري آنها والدين را موظف مي داند و حتي پس از جدايي والدين وضعيت كودك در نزد خانواده ها مشخص است. در مجموع مي توان اينگونه عنوان كرد كه در كشورهاي اسلامي با توجه به جايگاه و اهميت كودك، اجرايي كردن مفاد پيمان نامه بسيار آسان است.
در ادامه اين همايش بركات سرپرست موقت صندوق كودكان سازمان ملل متحد نيز اظهار داشت: فعاليتهاي مرتبط با كودكان طي چند سال گذشته خوب پيش رفته است و قوانين در حال يافتن جايگاه خود هستند ضمن اينكه ما بدنبال اين هستيم كه براي كودكاني كه جرمهايي را مرتكب مي شوند، مجازاتهاي جايگزين مشخص كنيم.
براي سازمان زندانها، نيروي پليس و دستگاه هاي مرتبط نيز تمهيداتي صورت گرفته شده و كارگاه هاي آموزشي در اين خصوص داير شده تا ديدگاه ها و دانش آنها افزايش پيدا كند. هدف اين است كه حقوق كودكان را قانوني كنيم.
سرپرست صندوق كودكان ملل متحد اعطاي جايزه نوبل به خانم شيرين عبادي و فعاليت ايشان در خصوص حقوق كودكان را تبريك گفت و افزود: براي جلوگيري از سوءاستفاده كودكان بايد كميته اي بوجود بيايد و يك همكاري بين بخشي از شروع تا پايان طرح وجود داشته باشد. به سخنان و مشكلات كودكان بايد گوش دهيم و نيازهاي آنها را احساس كنيم.
در اين همايش كه به مدت دو روز ادامه دارد يكصد نفر از كارشناسان داخلي و خارجي براي تشريك مساعي جهت دستيابي به راهكارها و حمايت منسجم از كودكان در معرض خطر شركت دارند.

افزايش حقوق كاركنان دولت به ميزان تورم در سال آينده حتمي است
معاون امور مديريت و منابع انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: افزايش حقوق كاركنان دولت در سال آينده به ميزان تورم اعلام شده، حتمي است.
محمود عسگري آزاد در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: طبق قانون برنامه سوم، دولت موظف است هر سال حقوق كاركنان دولت را به ميزان تورم افزايش دهد، بنابراين اصل، سال  آينده نيز حقوق كاركنان دولت افزايش خواهد يافت.
وي اظهار داشت: عدم افزايش قيمت كالاها و خدمات دولتي به معني افزايش نيافتن تورم در سال آينده نيست، تورم در اقتصاد ما به عوامل متعددي بستگي دارد؛ لذا مطمئنا سال آينده نيز (هر چند كمتر از سال جاري) اقتصاد ما متاثر از آن خواهد بود.
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص ميزان افزايش حقوق كاركنان دولت در سال آينده گفت: چون هنوز ميزان تورم، پيش بيني نشده، نمي توان در خصوص ميزان افزايش حقوق سخن گفت.
وي در ارتباط با رشد صفر درصدي هزينه هاي بودجه سال آينده و عدم امكان افزايش حقوق كاركنان دولت اظهار داشت: رشد صفر درصدي، در خصوص كل بودجه در نظر گرفته شده، اما چون بودجه كل كشور از فصول مختلفي تشكيل شده، در برخي فصول با افزايش و در برخي نيز با كاهش مواجه خواهيم بود، ولي برآيند كلي به سمت رشد صفر درصد است.
عسگري آزاد افزود: در بودجه سال آينده فصل مربوط به حقوق كاركنان دولت حتما افزايش خواهد يافت.وي اظهار داشت: براي اين كه رشد صفر درصدي بودجه دولت محقق شود، افزايش بودجه مربوط به حقوق كاركنان دولت از طريق صرفه جويي در فصول ديگر جبران خواهد شد.

نوشهر و تنكابن در محاصره سيل قرار گرفت
017432.jpg
گروه اجتماعي:شهر نوشهر بر اثر طغيان رودخانه فردوسي اين شهر ناشي از بارندگي شديد كه از نخستين ساعات بامداد ديروز آغاز شده است در محاصره سيل قرار گرفت.حق الله كثيري معاون فرماندار نوشهر به خبرنگار ايرنا گفت: اكنون شمار زيادي از خيابانهاي اصلي به ويژه مركز شهر نوشهر را آب فراگرفته و تردد خودروها و شهروندان امكان پذير نيست.
به گفته وي سطح آب در برخي از مناطق شهر بسيار بالا آمده و داخل بسياري از منازل مسكوني و اماكن اداري و تجاري اين شهر شده است.
اكنون ساختمان خبرگزاري جمهوري اسلامي دفتر نوشهر در محاصره سيلاب قرار دارد و آب وارد اين ساختمان شده است.
آخرين خبر حاكي است يك كارگر غير بومي شركت آب و فاضلاب نوشهر به علت سقوط در كانال آب جان باخت.
در تنكابن نيز بارش باران شديد كه از بامداد ديروز آغاز شد، سبب جاري شدن سيل در اين شهرستان شده است.
اين بارندگي شديد موجب طغيان رودخانه هاي شهرستان تنكابن شد و خسارات سنگيني بر جاي گذاشته است.
به گزارش ستاد حوادث غيرمترقبه شهرستان تنكابن، در حال حاضر سيلاب بطور وحشتناكي اين شهرستان را تهديد مي كند.
به گزارش خبرنگار ايرنا از سطح شهر، تنها پل كمربندي اين شهرستان بر اثر جاري شدن سيل تخريب و عبور و مرور از طريق اين پل قطع شد.
در حال حاضر مركز شهر تنكابن با ترافيك خودروها روبروست.
اين گزارش حاكيست، بسياري از اراضي كشاورزي، باغات، خانه هاي مسكوني روستاها و راه هاي ارتباطي روستاهاي اين شهرستان را آب فرا گرفته است.
روستاي پسنده شهرستان تنكابن بطور كلي تخليه شده و مردم از ترس جانشان اين روستا را ترك كردند.

۲۵ هزار دختر دبيرستاني تحت پوشش طرح «آهن ياري»
معاون  دفتر بهداشت  و تغذيه  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد كه  در اجراي طرح  ارتقاي  سلامت  دانش آموزان ، امسال  ۲۵ هزار دانش آموز پايه هاي  اول  تا سوم  دبيرستان  تحت  پوشش  طرح  آهن  ياري  قرار مي گيرند.

بازتاب
نظام ترميمي به جاي نظام تنبيهي
«جلوگيري از بازداشت موقت حفظ كرامت انساني است» .اين سخن رئيس قوه قضائيه وقتي در كنار اقداماتي چون تاكيد بر مجازات هاي جايگزين حبس و زندان، جرم زدايي از قوانين و جامعه، كيفرزدايي از قانون چك و... قرار مي گيرد موجي از اصلاحات در سيستم قضايي كشور را نويد مي دهد.
اصل بنيادين در مشي تازه اي كه از طرف رئيس قوه قضائيه هر از چند گاه بر آن تاكيد مي شود «گذر از نظام تنبيهي به نظام ترميمي» در سيستم قضائي كشور است.
نظام تنبيهي نگاه فردي به جرم و مجرم دارد و بر مجازات، تنبيه، ايزوله كردن و جدا نگاه داشتن مجرم از جامعه تاكيد مي كند. بدون آنكه به عواقب اين نوع مجازات و تاثيرات آن توجه داشته باشد.
اما در نظام ترميمي، بر اصلاح مجرم، ترميم خسارتي كه او به جامعه زده و مهمتر از آ ن پيشگيري از جرم تاكيد مي شود. در نظام ترميمي مجازات هاي سنگين به ويژه زندان، حبس و بازداشت موقت، نه تنها موجب اصلاح فرد و جامعه نمي شود بلكه تاكيد دارد طرد افراد از جامعه، زدن انگ و برچسب به آنها و همنشين كردن مجرمان به تشديد زمينه هاي بزهكاري، جرم خيز شدن جامعه و افزايش آسيب هاي اجتماعي كمك مي كند.
تاكيد مكرر و چندباره رئيس قوه قضائيه بر جرم زدايي و جلوگيري از حبس، زندان و بازداشت موقت را بايد به فال نيك گرفت و آن را طليعه يك نظام قضايي ترميمي دانست.
مسعود تويسركاني

در پنجمين جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع مقدس
رسانه هاي برتر حوزه دفاع مقدس شناخته شدند
در پنجمين جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع مقدس برترين رسانه ها در حوزه دفاع مقدس انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اسامي منتخبين رسانه ها (خبرگزاري، روزنامه، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران) در دو بخش محلي و سراسري توسط هيأت داوران معرفي و جوايز توسط عليرضا افشار رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس اهدا شد.
جوايز (لوح تقدير و چهار سكه) نفرات اول در بخش سراسري به عليرضا خدابخش از روزنامه ابرار، نرگس سادات امجد از روزنامه ايران، خليل اسفندياري از روزنامه رسالت، زهرا ركوعي از خبر صداي جمهوري اسلامي ايران، بهناز معزي از خبرگزاري ايسنا، محمدعلي ميرزايي از روزنامه جوان و فيلم «حلبچه در يخ» از بخش خبر سيماي جمهوري اسلامي ايران اهدا شد.
لوح تقدير و سه سكه در بخش خبرنگاران سراسري به محمدرضا قرباني از سياست روز، حسن شيخ حائري از خبرگزاري فارس، محمد خامه يار از روزنامه كيهان، محمدرضا الوند از ياد ماندگار، الوندي از خبر صداي جمهوري اسلامي ايران و محمدرضا يوسفي از خبر سيماي جمهوري اسلامي ايران به عنوان نفرات دوم اهدا شد.
بر پايه اين گزارش نيز علي شيرين از روزنامه جوان، ابراهيم تركي از فرهنگ پايداري، معصومه نخعي مقدم از مجله زن روز، صديقه داورزني از روزنامه همبستگي، سيدحسين حسيني از صداي جمهوري اسلامي ايران و علي رضا افشار از خبر سيماي جمهوري اسلامي ايران، محمد بدرفر از مجله روايت فتح و كامران شرفشاهي از مجله شاهد به عنوان نفرات سوم انتخاب شدند.
در بخش رسانه هاي برگزيده محلي هيأت داوران حميدرضا حاتمي از اراك و محبوبه ابراهيمي از قم براي نشريه ۱۹ دي را انتخاب كرده و جوايز اين بخش (لوح و سه سكه) به آن اهدا شد.
جوايز نفرات دوم نيز به مفيد اسماعيلي از نشريه سبز سرخ مازندران، ملك محمد زماني دهكردي از چهارمحال بختياري، مصطفي قليان از استان مازندران اهدا شد.

براساس امضاي يك تفاهم نامه صورت مي پذيرد
همكاري ايران و بحرين در زمينه امور زنان
ايرنا: حجت الاسلام  والمسلمين  سيدمحمد خاتمي  رئيس  جمهوري  خانم  «شيخه  سبيكه بنت  ابراهيم  آل  خليفه » همسر امير بحرين  را به  حضور پذيرفت .
رئيس  جمهوري  در اين  ديدار با اشاره  به  مناسبات  خوب  تهران  - منامه  اظهاراميدواري  كرد كه  اين  روابط در همه  زمينه ها گسترش  يابد.
خاتمي تحولات  دربحرين  به  ويژه  توجه  به  موقعيت  زنان  دراين  كشور را قابل تامل  دانست  و افزود: بايد زمينه  ايجاد تحولات  فكري  و اجتماعي  براي  مشخص شدن  جايگاه  زن  مسلمان  در صحنه  تحولات  اجتماعي  فراهم  شود.
رئيس  جمهور با تأكيد بر اينكه  زن  جنس  دوم  نيست ، تصريح  كرد: در نگاه  به مقوله زنان  بايد تفاوت هاي  جامعه  شناختي  را به خاطر داشت  و به  دوراز ظاهربيني  او را فقط در تن  و جسم  خلاصه  نكرد.
خاتمي افزايش  سطح  فكري  و علمي زنان  را ضروري  دانست  وگفت : من  از افزايش  سطح  مديران  و تحصيل  كردگان  زن  در دوره  مسئوليتم  خوشحال  بوده  و مطمئنم  كه  اين  زنان  حقوق  خود را شناخته  و آن را كسب  مي كنند.
همسر امير بحرين  در اين  ديدار كه  همسر رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  نيز در آن  حضور داشت  با اشاره  به  علاقمندي  مقامات  عالي  رتبه  دو كشور براي  گسترش روابط في  مابين  از ارتقاء جايگاه  زنان  در جمهوري  اسلامي ايران  و احترام  به  حقوق  آنان  تقدير كرد.
وي  با اشاره  به  لزوم  توجه  به  حقوق  زنان  كه  در اسلام  بر آن  بسيار تأكيد شده  خواستار اهتمام  بيش  از پيش  علماي  دين  به  اين  موضوع  شد.
همسر امير بحرين  اظهار اميدواري  كرد كه  با تبادل  تجربيات  دو كشور، پيشرفت هاي  خوبي  در امور مربوط به  زنان  حاصل  شود.
گزارش ديگري حاكي است، زهرا شجاعي مشاور رئيس جمهور در امور زنان و همسر امير بحرين تفاهم نامه همكاري دو كشور ايران و بحرين را در زمينه امور زنان امضا كردند.در اين تفاهم نامه كه براساس منافع مشترك اين كشورها و به منظور تحكيم همكاري طرفين براي حصول به اهداف مشترك در زمينه هاي مرتبط با منافع مورد نظر و امتيازات قانوني مركز امور مشاركت زنان و شوراي عالي زنان بحرين به امضاء رسيد، بندهاي زير مورد توافق قرار گرفت:
۱-ارتقاء همكاري ميان دو طرف از طريق تبادل تحقيقات، مطالعات و اطلاعات مرتبط با پيشرفت وضعيت زنان در دو كشور.
۲-ارتقاء همكاري در زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مرتبط با پيشبرد زنان به نحوي كه مشاركت آنان از طريق تبادل هياتهاي بازديدكننده زنان و به وسيله كسب منافع دوجانبه از تجارب دو طرف بهبود يابد.
۳-انجام مشاوره درخصوص برنامه هاي لازم براي اجراي زمينه هاي همكاري كه در اين يادداشت تفاهم بيان شده است.
۴-اين يادداشت تفاهم از زمان امضاي دو طرف لازم الاجرا خواهد بود و براي دو سال معتبر خواهد ماند و براي دو سال ديگر نيز قابل تمديد است مگر آنكه هر كدام از طرفين از طريق يادداشت كتبي حداقل ۴ ماه پيش از اتمام دوره دو ساله به آن خاتمه دهد.۵-تفاوتهاي ناشي از تفسير، اجرا و تحقق اين يادداشت تفاهم از طريق مذاكرات دو طرف به طور مسالمت آميز حل و فصل خواهد شد.

پرداخت وام اشتغال معلولان از دو هفته ديگر آغاز مي شود
معاون امور اشتغال سازمان بهزيستي كشور گفت: براساس آمار، ۳۰ هزار معلول متقاضي اشتغال در كشور وجود دارد كه براي پرداخت حدود ۳۰ ميليون ريال وام به هر يك از آنها، ۹۰۰ ميليارد ريال اعتبار لازم است.
دكتر «مسعود حيدرنژاد» در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، اعتبار سال جاري سازمان بهزيستي براي اشتغال معلولان را ۹۰ ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: در شش ماهه اول سال جاري اين اعتبار در اختيار سازمان قرار نگرفته است.
به گفته وي با توافق بانك ملت و برطرف شدن مشكلات، از ۱۵ آبان امسال طرح واگذاري وامهاي اشتغال معلولان آغاز مي شود.
معاون امور اشتغال سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اعتبار ۱۰۰ ميليارد ريالي سال گذشته سازمان براي ايجاد شغل تصريح كرد: به دليل كمبود بودجه، فقط ۶۰ درصد از اعتبار سال گذشته در اختيار سازمان قرار گرفت كه از ۲۲ هزار فرصت شغلي ايجاد شده در كل سازمان- با توجه به بودجه ۶ ميليارد ريال - ۶ هزار معلول مشغول به كار شدند.
وي مبلغ وام پرداختي براي افراد خوداشتغال را ۳۰ ميليون ريال و كارفرمايان را ۲۵ ميليون ريال عنوان كرد و افزود: تفاوت نداشتن وام به كارگيري معلولان و افراد عادي براي كارفرمايان باعث شده است تا كارفرمايان كمتر به استفاده از معلولان روي آورند. براين اساس در تلاش براي افزايش مقدار وام تا مبلغ ۵۰ ميليون ريال هستيم.
معاون امور اشتغال سازمان بهزيستي كشور، با اشاره به قانون اشتغال ۳ درصد معلولان در سازمانها گفت: به دليل نبود ضمانت اجرايي اين قانون، اكثر سازمانها آن را اجرا نمي كنند و دولت بايد با ايجاد تسهيلاتي، سازمانها را به اجراي اين قانون تشويق كنند.
دكتر حيدرنژاد، ارايه آموزشهاي تخصصي به معلولان، راه اندازي سايت اشتغال مددجويان و معلولان تا آخر آبان ماه، ايجاد بانك اطلاعات جامع اشتغال و راه اندازي صندوق تعاون فرصتهاي شغلي براي معلولان را از برنامه هاي آينده سازمان بهزيستي كشور عنوان كرد و افزود: در سال جاري اعتبار استان تهران براي ايجاد اشتغال معلولان ۸۵۰ ميليون تومان، استان خراسان و خوزستان ۷۵۰ ميليون و استان اصفهان ۵۵۰ ميليون تومان تصويب شده است كه اين امر با توجه به آمار معلولان، جمعيت و كارايي سال گذشته آنها صورت گرفته است.

قرص هاي شادي آور مخرب ترين نوع مواد مخدر محسوب مي شوند
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا از كشف حجم قابل توجهي مواد مخدر صنعتي طي سال جاري در كشور خبر داد.
سردار ابويي در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: در سال هاي گذشته، اين مواد از طريق برخي افراد كه به كشورهاي اروپايي سفر مي كردند، به ميزان محدودي براي استفاده در شب نشيني ها و تفريحات جمعي به كشور وارد مي شد، اما امسال مواد مخدر صنعتي به ميزان بيشتري نسبت به سالهاي گذشته از كشورهايي چون هلند، آلمان و اسپانيا براي فروش وارد كشور شده است.وي با اشاره به اين كه مسيرهاي ورود اين مواد راههاي مجازي چون فرودگاه بوده است، گفت: براي پيشگيري از ورود اين مواد به داخل كشور، پليس فرودگاه و ماموران گمرك آموزش هاي كافي ديده اند .
سردار ابويي از جوانان خواست تا در زمينه پيشگيري و كشف مواد مخدر صنعتي و غيرصنعتي با هوشياري خود به نيروي انتظامي كمك كنند. وي افزود: قاچاقچيان مواد مخدر صنعتي براي ايجاد بازار اين مواد در كشورها، آنها را با نام هاي قرص هاي شادي آور و توان افزا معرفي مي كنند و از راههاي فرهنگي براي افزايش تقاضا بهره مي برند؛ درحاليكه اين مواد، توهم زا بوده و خطر مرگ و خودكشي را به دنبال دارند و از مخربترين نوع مواد مخدر محسوب مي شوند.
رييس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا تصريح كرد: بلاي مواد مخدر صنعتي دامنگير كشورهاي صادركننده نيز شده و بيشترين آمار مصرف كنندگان اين مواد متعلق به كشورهاي اروپايي و آمريكايي است.

عكاس خبرگزاري فرانسه و فيلمبردار رويترز در عراق آزاد شدند
عكاس  خبرگزاري  فرانسه  و فيلمبردار خبرگزاري  رويترز كه  روز يكشنبه توسط پليس  عراق  بازداشت  شده  بودند، يكشنبه  شب  آزاد شدند.
به  گزارش  ايرنا، پليس  عراق  روز گذشته  به  دستور ارتش  آمريكا اين  دو تن  را بازداشت  كرد.«پاتريك  باز» عكاس  فرانس پرس  در اين باره  گفت : من  به  همراه  همكارم هنگام  پوشش  خبري  پيامدهاي  حمله  به  كاروان  نظامي  آمريكا درشهر فلوجه بازداشت  شديم .
پاتريك  كه  از مركز پليس  فلوجه  با تلفن  سخن  مي گفت ، افزود: نيروهاي پليس  عراق  گفتند كه  تا آمدن  افسران  آمريكايي  نمي توانند ما را آزاد كنند.
وي  گفت : افسران  عراقي  به  من  و فيلمبردار رويترز توضيح  دادند كه آمريكاييها درصددند فردي  را كه  از حمله  به  كاروان  نظامي  آمريكا در فلوجه  فيلمبرداري  كرده  است ، پيدا كنند.
با وجود آزادي عكاس خبرگزاري فرانسه و فيلمبردار خبرگزاري رويتر در مدت كمتر از ۲۴ ساعت، سعيد ابوطالب و سهيل كريمي دو مستندساز ايراني مدت هاست در عراق در اسارت نيروهاي آمريكايي به سر مي برند و تلاش هاي ديپلماتيك  براي آزادي آنها تاكنون نتيجه نداشته است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |