شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۱۹- Nov. 8, 2003
مردم و سواد رسانه اي
اشاره: اغلب ما در مواجهه با مردم (چه خاص و عام)، وقتي در زمينه هاي مختلف ارتباط جمعي و ابزارهاي رسانه اي با آنها گفت وگو مي كنيم، تازه به اين باور مي رسيم كه چقدر افراد باسواد جامعه در زمينه رسانه اي بي سواد هستند!
000868.jpg

وقتي در يك جمع خانوادگي، يا محفل علمي و فرهنگي، صحبت از فيلم مورد علاقه، كتاب مطالعه شده و يا برنامه  تلويزيوني محبوب به ميان مي آيد، تازه متوجه مي شويم كه سطح نگاههاي مردم چه عام و چه خاص در اغلب مواقع به ابتذال گرايش دارد، به همين خاطر نگاههاي افراد باسواد رسانه اي در بيشتر موارد با افراد بي سواد در حوزه رسانه تفاوت فاحشي دارد.
گفت وگو در نوع موسيقي، گرايش به سايت هاي اينترنتي و حتي زمان لازم براي استفاده از برنامه هاي فرهنگي رايج مي تواند به عنوان يك شاخص مهم براي ارزيابي سواد رسانه اي به شمار آيد.
«اميد حبيبي نيا» دانشجوي دكتري تحقيقات و مديريت ارتباطات مطلبي را در اين باره نوشته كه از يك منظر براي مخاطبان صفحه رسانه خواندني است. اين مطلب را با كمي حك و اصلاح در پي آورده ايم:

چرا مردم در برابر يك واقعه يا يك موضوع رسانه اي واكنش هاي مختلف نشان مي دهند؟ ابتدايي ترين پاسخ ممكن است اين باشد كه به دلايل تجارب و سلايق مختلف شان!
اما اين تجارب و سلايق و يا در واقع شناخت آنان از كجا ناشي شده است؟ درك آنچه سواد رسانه اي (Media Literacy) خوانده مي شود، مي تواند جواب بهتري به اين پرسش باشد.
فرض كنيد كه شما و دوست يا همسرتان به تماشاي فيلمي از ژان لوك گدار نشسته ايد، چه عاملي سبب مي شود تا شما از فيلم خوشتان بيايد و همراه شما نظري متفاوت داشته باشد؟
سواد رسانه اي به طور خلاصه با چهار عامل
سطح شناختي، هيجاني، زيبايي شناختي و اخلاقي در ذهن مخاطب در تعامل است. از سوي ديگر سواد رسانه اي به عنوان معياري براي درك مفاهيم آشكار و پنهان واسطه يا مديوم با عادت رسانه اي نيز در ارتباط است، مخاطبي كه به مجموعه هاي تلويزيوني نازل عادت داده شده است ذهن خود را درگير رمزگشايي فيلم هاي فلسفي نمي كند و برعكس مخاطبي كه به آثار برگزيده اي توجه مي كند، از متن رسانه اي نازل روي مي گرداند.
چرا سواد رسانه اي مهم است؟
سواد رسانه اي به مخاطب كمك مي كند تا وقايع را پيش بيني  كند و سطح آگاهي خود را بالا ببرد و در نتيجه به موقعيت پيشرو يا رهبري دست يابد.
سواد رسانه اي همچنين به او كمك مي كند تا خود بدون كمك منتقدان از پس تعبير و تفسير رسانه (مثلاً فيلم) با كمك قواعد و قراردادها و نشانه شناسي و معناشناسي برآيد. اين امر نه تنها در مورد رسانه بلكه در درك معاني پيام ها نيز سودمند خواهد بود، مثلاً سواد رسانه اي به مخاطب كمك مي كند تا تم هاي اصلي و فرعي سخنان برنده جايزه نوبل را دريابد و حدس بزند كه رفتار سياسي آتي او چه كمكي به اهداف سياسي مخاطب خواهد كرد. از همين رو مي تواند تصميم بگيرد تا با عامه جمعيت همراه شود و براي او هلهله كند يا نه!
بنابراين مي توان گفت كه سواد رسانه اي سبب مي شود تا جهت يابي فرد با دورانديشي و درايت و نيز درك موقعيت ها همراه شود. از همين رو همواره تحقيقات نشان داده است كه افراد موفق تر انتخابهاي برگزيده تري از رسانه ها دارند، زيرا آنها به گونه اي هدفمندتر و گزيده تر از رسانه ها در جهت تثبيت و ارتقاي موقعيت خود بهره  مي گيرند.
به عنوان نمونه، يك تحقيق بر روي مديران پانزده شركت موفق در آمريكا نشان داد كه اين مديران بيشتر از مديران ساير شركتها مجلات تخصصي مربوط به حرفه خود را مطالعه مي كنند، از سطح معلومات عمومي بالاتري برخوردارند و از نظر درك مفاهيم رسانه ها عملكرد بهتري دارند.
به عبارت ديگر مي توان گفت دو تفاوت عمده در چگونگي بهره مندي باسوادان رسانه اي (Media Literate) و عامه مردم وجود دارد، در حالي كه مردم عادي بيش از شصت درصد اوقات بيداري خود را به استفاده از رسانه هاي نازل (مثلاً فيلم فارسي، برنامه هاي مبتذل و بي مايه تلويزيونهاي فارسي زبان، سايت هاي اينترنتي سرگرم كننده، چت، وبلاگهاي حاوي موضوعات زناشويي، ترانه هاي بي معني و...) مي پردازند، باسوادان رسانه اي بيشتر وقت خود را به رسانه هاي فرهنگ بالا (High Culture Media) مي پردازند. سواد رسانه اي با درك سه سازوكار اجتماعي همراه است:
اصول بنيادي: مانند درك ماهيت تجاري رسانه هاي جريان غالب، درك چگونگي بازنمايي واقعيت در رسانه.
000870.jpg

مهارتها: مانند درك يك پايگاه اجتماعي- اقتصادي در پس يك پيام، توانايي درك جهت گيري سياسي مضمون.
خاصيت: مانند روزآمد كردن دانش سياسي مرتبط با رسانه ها، قابليت درك مضامين نهفته در پيام.
در سال ۱۳۷۹ كه من در دانشگاه آزاد تهران تدريس مي كردم ، به دانشجويان سالهاي سوم و چهارم رشته ارتباطات پرسشنامه اي درباره رسانه ها و علايق آنها ارائه نمودم .
نتايج اين نظرسنجي حاكي از فقر سواد رسانه اي چشمگير حتي در ميان دانشجويان ارتباطات- كه خود بايد راهنماي ساير مردم در اين زمينه باشند، بود. به عنوان نمونه نود درصد آنان از ذكر نام ده كارگردان سينماي ايران بازمانده بودند و در اين ميان بسياري نيز بازيگران فيلم فارسي را با كارگردان همانند شمرده بودند و تقريباً نود و نه درصد از ذكر نام سه كارگردان (و نه ده كارگردان)سينماي خارجي نيز بازمانده بودند. نكته عجيب تر آن كه بسياري از آنان فرق بين فيلم سينمايي، سريال و برنامه  روتين تلويزيوني را نمي دانستند. شايد پاسخ به اين پرسش كه چرا سواد رسانه اي در جامعه ما تا اين حد پايين است كار آساني نباشد، اما فقدان جانشين هاي رسانه اي براي جذب مخاطبان بالقوه يكي از دلايل اصلي آن است.
تا زماني كه اشعار و رمانهاي سطحي با بوق و كرنا به عنوان اشعار نسل جوان به خورد آنها داده مي شود، تا زماني كه خوانندگان مجاز اداي خوانندگان لوس آنجلسي را در مي آورند و سطح ترانه هاي خوانندگان لوس آنجلسي از سطح مبتذل ترين ترانه هاي آمريكايي هم پايين تر است، تا زماني كه برخي گردانندگان اصلي سايت هاي اينترنتي در كنار پيام هاي سطحي خود به ترويج مضاميني عقب  مانده و سطحي مي پردازند، تلاش همه جانبه و مشترك براي قطع پيوندهاي هفتاد درصد جامعه يعني نسل زير سي سال جامعه با فرهنگ، سياست و دانش روز از سوي جريان مسلط رسانه اي موفق باقي مي ماند.
تبلور فرهنگ اين نسل كم سواد رسانه اي ترانه هاي مبتذل مي شود، سمبل سياستش جريانات مشكوك و عقب مانده و ميزان دانش اش از سطح گفتارهاي تلويزيوني و يا تلويزيونهاي لوس آنجلسي بيشتر نمي شود.
از همين روست كه نمي تواند از گذشته درس بگيرد. زيرا به سرعت در معرض عوام زدگي و تحريكات انبوه خلق قرار مي گيرد و براي رهبران موعودي كه از غرب سر مي رسند هلهله مي كند. پاورقي نويس سابق برايش روزنامه نگار برجسته و تكنسين سابق برايش عالم دنياي اينترنت مي شود.
سواد رسانه اي با بهره مندي و رضامندي از رسانه نيز در ارتباط است. اين مفهوم گوياي نحوه استفاده فرد از رسانه نيز هست.
بر اين اساس اشخاص با توجه به عادات رسانه اي و انگاره هاي خود تنها از قالبها و مضامين منطبق با سطح ادراك و سواد رسانه اي خود بهره  مي گيرند. در نتيجه براي تغيير اين عادات و ارائه راهكاري براي ارتقاي سطح تعامل پوياي مخاطب با پيام بايد در ابتدا مخاطب را از اعتياد به رسانه هاي جريان اصلي نجات داد. رسانه هايي كه به جاي دانش و اطلاعات جامع تنها وانموده اي از واقعيت را براي رهايي مخاطب از تنش ارائه مي دهند و مخاطب را از درگيري با متن و درك واقعيت نهفته در آن فراري مي دهند.
از همين رو پديداري رسانه هاي مستقل و جانشين براي جذب مخاطباني كه آمادگي پذيرش پيام هاي خارج از جريان مسلط را داشته باشند ضروري است.
اما مشكل اصلي اين رسانه ها آن است كه خود تحت تأثير جريان مسلط رسانه اي قرار مي گيرند زيرا مخاطب آنها را به آن سو سوق مي دهد و از سوي ديگر قالب نازلي را با محتواي متفاوت و سنگيني تركيب مي كنند كه چنين فرايندي به ناپيام رساني منجر مي شود.
گذشته از آن كه اين رسانه ها در شرايط فعلي از توان اقتصادي ناچيزي براي رقابت با جريان مسلط رسانه اي برخوردار هستند.
به هر حال سواد رسانه اي در معادلات سياسي و فرهنگي نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند و تا زماني كه سطح سواد رسانه اي جامعه ما از حداقل لازم براي درك و تحليل و پيش بيني فرايندها پايين تر است، جريانات سطحي فرهنگي و سياسي با مخاطب سازيها و عادت رسانه اي خود در برابر نيروهاي آلترناتيو صف آرايي خواهند كرد.
شكستن اين سد به يك كارزار رسانه اي همه جانبه و پويا نيازمند است كه با همياري تمام روشنفكران، هنرمندان و متخصصان رسانه ها، در تلاطم تحولات اجتماعي شتابان، ميسر خواهد بود.

آيا آگهي، آگاهي مي آورد؟
000872.jpg
اشاره: چند بار با ديدن آگهي هاي تلويزيوني از روي صندلي نيم خيز شده ايد يا در دلتان به توليد كنندگان چنين برنامه هايي بد و بيراه گفته ايد؟
البته هيچ كس منكر پخش آگهي از تلويزيون نيست، ولي اغلب از زمان زياد پخش اين آگهي ها معترض هستند، بااين حال اگر به كنه مسائل كمي دقيق شويم، تازه متوجه مي شويم كه به خاطر كمبود حجم آگهي در مطبوعات، در دسترس نبودن برخي از اين نشريات در اقصي نقاط كشور، تبليغ توليد كنندگان براي مصرف و در نهايت توليد براي اشتغال از جمله اهداف اين همه آگهي هاي تلويزيوني است.
«شادي باباخاني» گزارش كوتاهي در اين زمينه تهيه كرده است كه حاصل آن را در پي مي آوريم.

عصر يك روز تعطيل است و شما براي ديدن برنامه مورد نظرتان در برابر تلويزيون نشسته ايد، مجري شبكه اعلام مي كند كه تا چند دقيقه ديگر برنامه آغاز خواهد شد بعد هم شعر يا متن كوتاهي مي خواند و خداحافظي مي كند، اما صبر كنيد اين هنوز آغاز ماجرا است. از اينجا به بعد تازه نوبت پخش آگهي هاي بازرگاني مي رسد، آن هم به مدتي نسبتاً طولاني. در اين تبليغات هر آنچه كه دوست داشته باشيد، قابل رويت است از چيپس و پفك و شامپو گرفته تا فرش و روغن موتور و ماشين و... رنگ به رنگ تقريباً بيشتر محصولات داراي علامت استاندارد و گواهينامه ايزودار، حتي گاهي آن قدر حجم اين تبليغات بالا است كه فراموش مي كني اصلاً براي چه تلويزيون را روشن كرده اي!
بديهي است كه داشتن روندي روبه رشد و رسيدن به يك جامعه صنعتي در گرو توليد بيشتر و توسعه دادن به محصولات داخلي است و طبعاً جهت شناسايي اين كالاها استفاده از يك وسيله ارتباط جمعي پيشرفته جهت تبليغ ضروري مي نمايد، اما پرسش اينجاست كه اين تبليغات تا چه حد قادر به بيان واقعيتها و حقايق هستند؟ در اين زمينه نظر چند تن از شهروندان را جويا مي شويم.
خانم «فائزه مهدوي» دبير آموزش و پرورش مي گويد: «در اكثر اين تبليغات، چيزهايي فراتر از كاربرد اصلي اين وسايل نمايش داده مي شود مثلاً استفاده از كدام جاروبرقي، قادر است فرد را از جاي خود به هوا بلند كند يا خريد چه نوع موتورسيكلتي مي تواند كسي را به خوشبختي برساند، چندي پيش سركلاس مي خواستم از يكي از شاگردانم درس بپرسم اما او در جواب من گفت خانم اجازه، درس نخوانده ام، ولي موتورسيكلتم... است!
«سهراب عزتي»- كارمند- با اشاره به آگهي هاي تجاري مي گويد: چرا كارخانجات سازنده با تبليغات مختلف به ازاي خريد محصولات خود اهداي جوايزي اعلام مي كنند كه واقعيت ندارد. ما مدتي پس از خريد يك دستگاه يخچال آگهي را مشاهده كرديم كه خريداران مي توانند به ازاي خريد اين وسيله يك جاروبرقي به عنوان جايزه تحويل بگيرند. اما پس از تماس با شركت مربوطه آنها با ارائه دلايل عجيبي اين مطلب را تكذيب كردند. آيا انجام چنين تبليغاتي جز خدشه  زدن به اعتماد مردم نتيجه ديگري هم دارد؟
رضا- ف (مهندس) به تكراري بودن اين تبليغات تلويزيوني اشاره مي كند و مي گويد: ظرف مدت بيست دقيقه آگهي بازرگاني به تعداد سه يا چهار بار يك تبليغ تجاري تكرار مي شود كه با در نظر گرفتن تعداد شبكه هاي تلويزيوني و دفعات پخش شايد به سي تا چهل بار هم برسد. در اين صورت واي به حال كساني كه ناچارند تمام اين سي چهل بار آگهي را مشاهده كنند. به علاوه تبليغاتي كه ظاهراً به صورت طنز ساخته شده اند، با تكرار زياد تبديل به يك موضوع تكراري و كسل كننده مي شوند.
در ايستگاه اتوبوس «مريم احمدي» فرهنگي بازنشسته مي گويد: هر چند مشاهده تعدادي از اين تبليغات سبب بالا رفتن اطلاعات در زمينه هاي مختلف خواهد شد اما با اين وجود برخي از اين آگهي ها با نشان دادن ابزاري كه در دسترس همگان نيست سبب تشديد اختلاف طبقاتي و بالا رفتن سطح توقعات مي شود. مثلاً نمايش يك يخچال مملو از خوراكيهاي رنگارنگ يا وسايلي نظير ماكروفر و تهيه آن براي هر خانواده اي مقدور نيست.
عباس مطلبي مسئول يكي از شركتهاي توليدكننده تبليغات تلويزيوني بر اين باور است: شايد بتوان براساس اصل كلي آگهي يعني آگاهي چنين گفت كه براي اطلاع رساني گسترده مردم در مورد توليدات جديد وارداتي و يا نيازمنديهاي روزمره وجود يك منبع اطلاعاتي معتبر و قابل دسترس براي همگان انكارناپذير است، هر چند در تعدادي از مجلات و روزنامه ها نيز در مورد اين محصولات تبليغاتي صورت مي گيرد اما با در نظر گرفتن محدوديتهاي فضاي مطبوعاتي و عدم دسترس بودن آنها در برخي از شهرها قابل دسترس نبودن ايجاد چنين منبعي براي آگاهي الزامي است.
يافته هاي آماري نشان مي دهد كه تبليغات ديداري و شنيداري ۳۰ تا ۴۰ درصد بيشتر از آگهي هاي نوشتاري تأثيرگذار هستند، امروزه با شكل گيري حس رقابت در بين كارخانجات صنعتي تعداد بيشتري از آنها براي ارائه آگهي به ما مراجعه نمايند و خواهان تبليغ محصولات خود باشند اما از سوي ديگر از چندي پيش انتقاداتي مبني بر طولاني بودن آگهي هاي تكرار بيش از حد آگهي در ساعات شبانه روز و غيرواقعي بودن تعدادي از آنها بر شركتهاي سازنده و حتي صدا و سيما وارد شده است. نكاتي كه بينندگان و شنوندگان به آن اشاره مي نمايند اين است كه چرا براي تبليغ هر محصولي از اهداي جوائزي نظير خانه و ماشين و... استفاده مي كنند؟ يا به چه دليلي در لابلاي فيلمهاي تلويزيوني اقدام به پخش پيام بازرگاني مي نمايند.
وي مي افزايد: به عنوان يك تبليغاتچي مي توانم بگويم كه براي كاستن اين انتقادات سه راه امكان پذير است: كوتاه كردن زمان آگهي ها، استفاده از افراد متخصص براي ساخت آگهي ،توجه به علائق مردم در ساخت پيام بازرگاني.

نگاه ديگر
000874.jpg
تداخل پيام
سريال كارآگاه براي دومين بار در اين ايام، از شبكه اول سيما در حال پخش است. اين مجموعه داستان فعاليت هاي پليسي يك مأمور وظيفه شناس اداره آگاهي به نام آقاي علوي در زمان سال هاي حكومت رضاخان بر ايران است. اين سريال از نظر نوع تدوين، فيلم نامه، بازيگري و بسياري از زواياي هنري ديگر، از ظرفيت بالايي برخوردار است كه مطمئناً مورد توجه منتقدان قرار گرفته، اما آنچه راقم اين سطور را برآن داشته تا در مورد اين مجموعه نمايشي جذاب و ديدني، نكاتي را يادآور شود، توجه به لايه زيرين تهيه و تدوين آن است.
آنچه در اين مجموعه نمايشي در هر قسمت به نمايش گذارده مي شود، در مجموع در بعد روانشناسي ايجاد حس تمجيد و تحسين نسبت به وضعيت نظميه (شهرباني)  دوران رضاخان از نظر هوشمندي مأموران، انظباط كاري و... است؛ ضمن آن كه چون در تمام سكانس هاي سريال، لوكيشن هاي به نمايش گذاشته شده از تهران قديم مكان هاي اشرافي و لوكس است، اين ذهنيت را در مخاطبان، به ويژه نسل جوان به وجود مي آورد كه چقدر در آن زمان وضعيت تهران زيبا و به سامان بوده است و اين نكته آن گاه بيشتر جلب نظر مي كند كه توجه داشته باشيم اين نسل، از نظر زماني، چه فاصله تاريخي زيادي با آن دوران دارد.
حال در مقطع سياسي كنوني و شرايط فرهنگي فعلي جامعه، پخش مجدد اين نمايش با اين نكات كه ذكر شد، آيا مي تواند محملي داشته باشد؟! در پاسخ شايد اين نكته بيان شود كه در پايان هر قسمت، به نوعي وابستگي سران رژيم رضاخان به استعمار و سرسپردگي آنان نشان داده مي شود، اما بد نيست در يك نظرخواهي مشخص شود آيا واقعاً اثرگذاري اين گونه جنبه هاي تبليغ غيرمستقيم در اين مجموعه نمايشي بيشتر بوده يا چنين ديدگاهي؟!
به نظر مي رسد ، ضمن غيرمنطقي بودن اجازه فعاليت به چنين كارآگاهي در نظام شهرباني رضاخاني تأثير چهل و چند دقيقه اي نمايش هر قسمت از نظر تلقين وضعيت بهينه نظم و انظباط شهرباني سال هاي رضاخاني، بسيار بيشتر از پيام هاي كوتاه پاياني هر قسمت است.
فهم تصويرسازي نداريم
بيست و ششمين نشست تصويرگري كتاب ماه كودك و نوجوان، با موضوع «بررسي تصويرگري كتاب هاي ديني» با سخنراني پرويز اقبالي- تصويرگر- درخانه كتاب برگزار شد.
بنابر اين گزارش، پرويز اقبالي ابتدا در مورد آخرين اثر خود گفت: آخرين كارم با عنوان «تيرانداز جوان» را با كانون توليد كرده ام، ولي بعد از آن رابطه ام را با آنها قطع كردم؛ چون تصويرگري كتاب را خراب كردند. من قطع رحلي خواسته بودم، آنها وزيري چاپ كردند.
اقبالي در ادامه از برگزاركنندگان نشست تشكر كرد و افزود: با توجه به شرايط حاكم بر جامعه و اين كه هنرمند بيشتر از اين كه اجر ببيند، زجر مي كشد، از اينكه امكان چنين گفت وگوهايي فراهم مي شود تا حرف هايمان را بزنيم، سپاسگزارم.
وي افزود: بحث تصويرسازي بري ما بحث بسيار غامضي شده است؛ نه از اين بابت كه تصويرساز نداريم، بلكه داريم؛ اما فهم تصويرسازي كم داريم و اين بزرگترين عيب ماست.
تلويزيون و كودكان
نتايج پژوهش ها نشان مي دهد كه تماشاي تلويزيون مانع رشد كودكان در زمينه فهم خواندن مي شود و بر بهره هوشي و پيشرفت تحصيلي آنها تأثيري ندارد.
نتايج تحقيقات علي اكبر زاده و دكتر شكوهي يكتا با عنوان «كودك و تلويزيون» كه در فصلنامه تعليم و تربيت به چاپ رسيده است، حاكي از آن است كه كودكان از ۵/۲ سالگي با رشد صعودي به تلويزيون گرايش پيدا مي كنند، اما از دوازده سالگي به بعد اين گرايش رشد نزولي پيدا مي كند.
تلويزيون در فعاليت هاي روزانه كودك تغييراتي ايجاد مي كند. به طوري كه برخي از پژوهشگران معتقدند تماشاي تلويزيون باعث كاهش ميزان مطالعه افراد در اوقات فراغت مي شود.
در ادامه اين مطالعه آمده است: تماشاي تلويزيون بر خواندن و پيشرفت  تحصيلي كودكان نيز تأثير مي گذارد. به طوري كه بين تماشاي تلويزيون و پيشرفت تحصيلي، ارتباط منفي وجود دارد، از سوي ديگر، تلويزيون مي تواند باعث آموزش رفتارهاي مطلوب شود. ادبيات پژوهش مربوط به تلويزيون نشان مي دهدكه برنامه هاي تلويزيوني اعم از تفريحي و آموزشي مي توانند باعث اجتماعي شدن كودكان شوند.
شواهد بسياري حاكي از آن است كه كودكان چهار و هفت ساله قادرند رفتارهاي كمك كردن و همكاري را كه از تلويزيون پخش مي شوند، به خاطر بسپارند و با آن رفتارها همانندسازي كنند. از آنجا كه اكثر مشكلات اجتماعي از فقدان مهارت هاي اجتماعي ناشي مي شود كه مي توان با استفاده از برنامه هاي تلويزيون با موضوع هاي مورد علاقه كودكان، مهارت هاي اجتماعي را به آنها آموزش داد.
تجليل آثار مكتوب اقتصادي
شوراي اقتصادي سازمان صدا و سيما به منظور تجليل از خدمات نويسندگان و خبرنگاران مطبوعات كشور در نظر دارد همزمان با برگزاري«دومين همايش رسانه و اقتصاد» در بخش ويژه اي به ارزيابي آثار مكتوب پيرامون محورهاي همايش بپردازد.
براساس اين فراخوان از نويسندگان دعوت به عمل آمده تا آثار مكتوب خود را به صورت مقاله، گفت وگو، ترجمه و گزارش تحليلي- خبري پيرامون محورهاي بررسي راهكارهاي تحقق نهضت خدمات رساني، اصلاحات اقتصادي، تبيين مصاديق مفاسد اقتصادي و راهكارهاي جلوگيري از آن، فرهنگ توليد و كار؛ بايدها و نبايدها، اخلاق و اقتصاد، ارزيابي عملكرد برنامه سوم توسعه و راهكارهاي پيشنهادي براي برنامه چهارم، گردشگري؛ توانمنديها، چالش ها و راهكارها و نقد و ارزيابي اقتصاد ايران در پيش از انقلاب حداكثر تا تاريخ ۲۵ آبان ماه به دبير خانه همايش ارايه نمايند.

سايه روشن رسانه
آيين هاي رمضان در راديو
آداب و آيين هاي مربوط به ماه مبارك رمضان در برنامه فرهنگ مردم شبكه سراسري صدا بررسي مي شود. اين برنامه به معرفي آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در مناطق مختلف از جمله آيين هاي نيمه رمضان مي پردازد.
سردبيري فرهنگ مردم را علي آذري و تهيه كنندگي آن را ناهيد گودرزي برعهده دارند. دانش زبان عنوان برنامه اي از گروه ادب و هنر شبكه سراسري صداست كه روزهاي چهارشنبه از ساعت ۲۳ پخش مي شود. اين برنامه به تهيه كنندگي ناهيد گودرزي پيشينه تاريخي مطالعات ادبي نزد مسلمين در مشرق زمين و ارتباط زبان شناسي با ادبيات را بررسي مي كند. همچنين گروه ادب و هنر شبكه سراسري صدا، روزهاي سه شنبه، ساعت ۲۳ برنامه اي به نام صبا هنگام را پخش مي كند كه در واقع يك مجله فرهنگي، ادبي و هنري است.
«با كاروان حله» عنوان بخشي از اين برنامه است كه به ارايه اشعاري از بيدل دهلوي، صائب تبريزي، فرخي سيستاني، نظامي گنجوي، اختصاص دارد. همچنين «شب چراغ» عنوان بخش ديگري است كه به ارايه گفتاري تحقيقي پيرامون نظريه هاي ادبي مي پردازد. روشنايي زمين، معرفي احوال و آثار سيف نرقاني با متون كهن فارسي، رمضان در متون كهن شعر معاصر و پخش اشعاري از سهراب سپهري و دهشيري از ديگر بخش هاي برنامه صبا هنگام است.
«نغمه» و بچه يتيم تلويزيون
000876.jpg

نشست خبري فيلم نغمه با حضور ابوالقاسم طالبي (كارگردان)، رحيميان (فيلمبردار) و سبط احمدي (تهيه كننده) برگزار شد. به گفته ابوالقاسم طالبي در حين نوشتن و تحقيق مجموعه اي به نام طلاق در شبكه دوم هر روز به مجتمع خانواده مراجعه مي كردم لذا با قهرمان فيلم نغمه (حسين) آنجا آشنا شدم و اين قصه را از داخل آن مجموعه تلويزيوني در آوردم، البته آن مجموعه تلويزيوني نيز ساخته نشد، به دليل اينكه بودجه كافي موجود نبود.
رحيميان فيلمبردار گفت: در سي سالي كه در سينماي ايران كار كردم، كمتر شاهد چنين فضايي بودم كه با يك فيلمبردار صحبت شود، هميشه تهيه كنندگان مي گويند، ۲۵ روزه مي خواهم كار را جمع كنم، اما كاملاً فضا در اين فيلم فرق مي كرد و فضا براي كار بهتر فراهم بود.
ايثارگران دفاع مقدس
دفتر دفاع شبكه سراسري صدا، ساخت برنامه هايي با هدف انعكاس اتفاقات و ايثارگري هاي هشت سال دفاع مقدس و معرفي جانبازان، آزادگان و شهداي جنگ تحميلي را در دستور كار خود قرار داده است. بنابر اين گزارش «ارتش جمهوري اسلامي ايران» عنوان برنامه اي است كه در روزهاي دوشنبه از ساعت ۱۵:۱۱ پخش مي شود. معرفي ماهنامه ارتش جمهوري اسلامي ايران از بخش هاي اين برنامه است كه به سردبيري و تهيه كنندگي داود عبدي پخش مي شود.
«ايثارگران»، عنوان ديگري از دفتر دفاع شبكه سراسري صداست كه روز هاي پنج شنبه از ساعت ۱۵: ۱۱ پخش مي شود. اين برنامه به معرفي و مصاحبه با جانبازان شيميايي و آزادگان در طول هشت سال دفاع مقدس مي پردازد.
اصلاني و «هزار و يكشب»
000878.jpg

محمدرضا اصلاني، كارگردان سينماي مستند ايران، به زودي ساخت يك مجموعه تلويزيوني براساس داستان «هزار و يكشب» را آغاز خواهد كرد. به گفته اصلاني نگارش فيلمنامه اين مجموعه داستاني به پايان رسيده و اين مجموعه هم اكنون در مرحله پيش توليد به سر مي برد.
تهيه كننده اين سريال، شبكه دوم سيماست كه قرار است در صد و يك قسمت بيست دقيقه اي تهيه شود.
وي افزود: ساخت اين مجموعه تلويزيوني براساس نسخه خطي داستان هزارو يك شب انجام خواهد شد.
اين راهش نيست
مجموعه تلويزيوني «اين راهش نيست» به كارگرداني عليرضا مهين دوست به زودي سه شنبه ها از شبكه سه سيما پخش مي شود. بنابر اين گزارش با به پايان رسيدن مجموعه تلويزيوني «با من بمان» كاري از حميد لبخنده، پخش سريال «اين راهش نيست» آغاز خواهد شد.
اين مجموعه نوشته احمدعلي حامد و بيتا شباهنگ است كه با حال و هوايي طنز داستان فريدون، كشاورز نمونه روستا را به تصوير مي كشد كه عليرغم ميل باطني مجبور به ازدواج مي شود و طرح اوليه اين كار با نام «ماجراي فريدون و سودابه» نوشته نعمت الله مقدم دوست است.
اين مجموعه تلويزيوني به تهيه كنندگي احمدعلي توليد شده كه بازيگراني چون عنايت بخشي، ثريا قاسمي، حميده خيرآبادي، حبيب دهقان نسب و شهرام قائدي در آن به ايفاي نقش مي پردازند. پخش اين سريال بارها به دليل اختلاف نظرهايي كه بين مسئولان پخش شبكه سه سيما و عوامل سازنده اين سريال وجود داشته، به تعويق افتاده است.
ارثيه «وارث»
توليد سريال تلويزيوني «وارث» به زودي درگروه فيلم و سريال شبكه اول سيما آغاز مي شود.
اين سريال كه براي پخش در محرم امسال، توسط حسين صابري تهيه مي شود، داستان شخصي به نام آقاجان را روايت مي كند كه متولي يك تكيه است. آقاجان سال هاي درازي است كه از دو امانت مهم يعني خنجر جواهرنشان و كتاب با ارزشي نگهداري مي كند كه از پدر همسرش به وي ارث رسيده است. شبي پيرمردي در رويا به سراغ او مي آيد و از او مي خواهد تا آن امانت ها را به وارث اصلي آنها بازگرداند و...
سريال وارث را كاظم بلوچي براساس فيلمنامه اي از فريدون فرهودي، كارگرداني خواهد كرد و فيلمبرداري آن از اواخر آبان ماه در تهران آغاز خواهد شد.

ايران
ادبيات
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |