چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۹ - Nov 19, 2003
جرايم جديد رانندگي از ۱۵ آذرماه اجرا مي شود
۲۷۶ ميليون تومان جريمه براي خودروهاي فاقد برگ معاينه فني
گروه شهري: نماينده معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در جلسه كميته كاهش آلودگي هواي تهران گفت: با توجه به جريمه يكهزار توماني نداشتن برگه معاينه فني، خودروهاي فاقد برگه معاينه فني در شهر تهران از ابتداي سال جاري ۲۷۶ ميليون تومان جريمه شدند.
به گزارش ايسنا، سرهنگ عليرضا مختارنژاد با اشاره به رشد ۱۶ درصدي افزايش جريمه خودروهاي فاقد برگه معاينه فني، در خصوص جريمه خودروهاي دودزا در سطح شهر تهران گفت: در حالي كه برخورد با اين خودروها در سه ماه مرداد، شهريور و مهر ۸۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ترتيب، ۳۶ ، ۲۷ و ۳ درصد افزايش داشته، ولي در كل، ميزان جريمه اين خودروها در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است.همچنين دكتر يوسف حجت، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: جريمه نداشتن برگه معاينه فني خودروها از سوي هيأت دولت در شهرهاي بزرگ و جاده ها ۵۰ هزار ريال و در ساير شهرها (شهرهاي كمتر از يك ميليون نفر جمعيت) ۳۰ هزار ريال تعيين شد.
وي افزود: بر اساس مصوبه جديد هيات دولت جريمه پرتاب و ريختن ضايعات، اشياء، آب دهان و بيني در هنگام رانندگي در شهرهاي بزرگ و جاده ها ۵۰ هزار و در ساير شهرها ۳۰ هزار ريال تعيين شده است.
وي افزود: بر اساس اين مصوبه جريمه رانندگي با وسيله نقليه اي كه به علت نقص فني دود مي كند در شهرهاي بزرگ و جاده ها، ۱۵۰ هزار ريال و در ساير شهرها ۵۰ هزار ريال اعلام شده است.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: اين مصوبه از ۱۵ آذرماه اجرا مي شود.

نگاه
داوود كاظمي
001570.jpg

گام نخست ساماندهي جمع آوري زباله آغاز شد
۱۶ هزار سطل زباله جديد در حاشيه معابر تهران نصب مي شود
001566.jpg
گروه شهري: مديركل خدمات شهري شهرداري تهران امروز اعلام كرد: در راستاي همراهي با سياست  راهبردي ساماندهي زباله شهر تهران تا اواسط آذرماه، تعداد ۱۶۰۰۰ دستگاه سطل زباله مدل جديد در سطح شهر تهران مكانيابي و نصب خواهد شد.
مهندس حسن كاظم پور دهكردي با تأكيد بر اين مطلب كه حفظ نظافت معابر در طول روز در كلان شهر تهران، بدون مشاركت و همكاري يكايك شهروندان امكان پذير نيست، افزود: به منظور ساماندهي نحوه جمع آوري زباله هاي دستي و سرگردان سطح شهر، حوزه معاونت خدمات شهري اقدام به ساخت ۱۶۰۰۰ دستگاه سطل زباله نموده است كه تاكنون بيش از ۴۰۰۰ دستگاه از آن ساخته و در بين مناطق شهرداري تهران توزيع شده است و از اين تعداد حدود ۸۰۰ دستگاه در سطح بسياري از مناطق نصب شده و مابقي نيز در مدت باقي مانده ساخته و نصب خواهد شد.
وي با بيان اين مطلب كه سازمانهاي زيباسازي و بازيافت و تبديل مواد به منظور ساخت اين ظروف با پيمانكاران ذيصلاح عقد قرارداد نموده اند از شهروندان درخواست كرد: براي حفظ نظافت معابر و زيبايي چهره شهر، زباله هاي دستي خود را به درون اين سطل تخليه كرده و از ريختن زباله در معابر خودداري كنند.
گفتني است چندي پيش دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران براي ساماندهي زباله شهر تهران مهلت ۴۵ روزه را مشخص كرد كه مكان يابي و نصب سطل هاي زباله  در معابر شهر تهران يكي از جلوه هاي تحقق اين سياست محوري در شهرداري است.

شهر ماشين مدار
در برنامه هاي شهري و شهرسازي در هر جاي جهان، شهرها را براساس نياز انسان ها مي سازند و رفاه شهروندان فارغ از جايگاه طبقاتي، ميزان ثروت و محل سكونتشان از جمله اهداف مهم اين برنامه هاست.
كلان شهر تهران در مسير يك توسعه شتابان تا حد زيادي از هدف هاي انسان مداري دور مانده و به شهري ماشين مدار تبديل شده است.
در دهها بزرگراه و اتوبان كه از سال ۱۳۶۸ به اين سو به مرور در پايتخت احداث شده، هنوز امنيت عابران پياده در خطر است. تمامي پل هاي هوايي عابر پياده، هر چند ناكافي، براي شهروندان قابل استفاده نمي باشند. وجود معايب آشكار مهندسي در ساخت و نصب برخي از اين پل ها، تقريبا آنها را غيرقابل استفاده كرده است. در نتيجه در ساعات نخست روز، سيلابي از پيادگان را اعم از پدران و مادراني كه فرزندان خود را به مدرسه مي برند و يا دانش آموزاني كه خود از اين سوي بزرگراه به آن سو راه مي سپارند در حال عبور هراسان از عرض بزرگراهها مي توان ديد. در جريان ساخت و سازهاي شهري، حقوق عابران پياده، در بسياري از محله هاي شهري ناديده گرفته شده است و از پياده رو تنها باريكه اي باقي مانده كه دو نفر به سختي مي تواند همزمان از آن عبور كنند.
در بسياري از شهرهاي جهان، سازندگان بناها به ويژه ساختمان هاي حجيم و بلندمرتبه، كه در مسير عبور عابران پياده قرار مي گيرند، موظف اند از راههاي گوناگون فضاي مناسب براي رفت و آمد و حتي مكث و يا گردش كوتاه عابران پياده را در نظر بگيرند. اما در روند توسعه تهران جز در مواردي معدود، به حقوق عابر پياده توجهي نشده است و متاسفانه در بسياري موارد بناهايي به هر دليل، حتي سطح پياده هاي پيشين را نيز به زيان عابران اشغال كرده اند. اجراي طرح جريمه عابران پياده، براي جلوگيري از تخلفات احتمالي خوب است، اما بايد، بر مبناي يك طرح مطالعاتي جامع در شناخت حقوق عابران پياده و تامين اين حقوق اقدام شود، حتي بناهاي متخلف وادار به عقب نشيني گردند و با احداث زيرگذرها، پل ها و راههاي مناسبي كه در معماري شهري تعريف شده، اين حقوق در سطح وسيع تامين شود و الا در يك شهر ماشين مدار، هيچ وقت حق با عابر پياده نخواهد بود.
اسماعيل عباسي

تنزل استانداردهاي كيفي ترافيك تهران ادامه دارد
متوسط سرعت خود روها ۲۵ كيلومتر ، ساعت اوج ترافيك ۶ ساعت
سرعت متوسط خودروها در تهران به ۲۵ تا ۲۹ كيلومتر رسيد.به گزارش قلم سبز ايران، در حالي سرعت متوسط حركت خودروها در تهران حدود ۲۵ كيلومتر است كه طبق استانداردها خودروها در درون شهرهاي بزرگ بايد بتوانند حداقل با سرعتي معادل ۴۰ كيلومتر در ساعت حركت كنند. ترافيك پيچيده تهران سبب بروز چنين وضعيتي شده است.
در حال حاضر ساعت اوج ترافيك در تهران به بيش از ۶ ساعت در روز افزايش يافته است.
پيش از اين ساعت اوج ترافيك در تهران حدود ۴ ساعت بود و بين ساعات ۷ تا ۹ صبح و۱۶ تا ۱۸ بعد از ظهر بود .اين ساعات در حال حاضر به ۷ تا ۱۰ صبح و ۱۶ تا ۱۹ بعد از ظهر افزايش يافته است .
نا هماهنگي بين برنامه توليد خودرو و زيرساختهاي ترافيكي شهر، عدم تخصيص منابع توسط دولت براي تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي ،عدم حمايت كافي سيستم بانكي از توسعه سريع شبكه مترو و عدم برنامه ريزي مناسب براي خروج خودروهاي فرسوده مسأله ترافيك در تهران را پيچيده تر از گذشته كرده است.

جشنواره فرهنگي - هنري در ساحت رمضان در شمال شرق تهران برگزار شد
گروه شهري: جشنواره فرهنگي - هنري در ساحت رمضان با هدف تقويت و گسترش فرهنگ روزه داري و نهادينه كردن فرهنگ رمضان به عنوان ماه مبارك و شادماني در شمال شرق تهران آغاز شد. كمالي نسب ، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه چهار با اشاره به اينكه اين جشنواره تا پايان ماه مبارك رمضان ادامه خواهد داشت، خاطرنشان كرد: در اين جشنواره كه از ابتداي ماه مبارك رمضان آغاز شده است در چندين نقطه مهم از معابر شمال شرق تهران به صورت مختصر از شهرونداني كه به هنگام اذان مغرب در خيابان هستند و به مكان ثابت خود نرسيده اند پذيرايي مي شوند به گونه اي كه روزانه پنج تا شش هزار نفر از اين طريق به هنگام اذان اطعام مي شوند.
دانش آموزاني كه در طي ماه مبارك رمضان ختم قرآن انجام دهند در روز عيد سعيد فطر از شهرداري منطقه چهار جايزه ويژه اي دريافت خواهند كرد.

۲۵ پل در تهران احداث مي شود
گروه شهري: معاون  فني  عمراني  شهرداري  تهران  از احداث  بيش از ۲۵ پل  در ۱۴ ماه  آينده  براي  حل  مشكل  ترافيك  تهران  خبر داد.
علي آبادي  در مصاحبه  با شبكه  پنجم  سيما گفت:  شركتهاي  طرف  قرارداد، سلامت  پلها را تا۱۰سال  تضمين  خواهند كرد و در ساخت  آنها از مواد غني  و كيفي  استفاده  مي  شود ضمن  اينكه  ۳ كارشناس  ارشد ناظر بر كارها هستند.
وي  خاطرنشان  كرد پس  از پل  نصر، ساخت  و تكميل  پل  آزمايش  آغاز مي  شود.

كاهش قيمت سيم كارت تلفن همراه
با اعلام ورود اپراتور دوم به بازار تلفن همراه كاهش قيمت سيم كارت آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اعلام پي در پي رديفهاي جديد واگذاري سيم كارت باعث شد كه همچنان قيمت تلفن همراه سير نزولي طي كند. بر همين اساس، قيمت سيم كارت صفر ۹۱۱ معادل ۱۰ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال و ۹۱۱ كار كرده معادل ۱۰ ميليون ريال مي باشد.
۹۱۳ صفر نيز معادل ۹ ميليون ۸۰۰ هزار ريال و ۹۱۳ كاركرده ۹ ميليون و ۳۰۰ هزار ريال و همچنين ۹۱۲ صفر ۹ ميليون و ۳۰۰ هزار ريال و ۹۱۲ كاركرده ۹ ميليون و ۵۰ هزار ريال معامله مي شود.

كالاهاي فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند در ماه رمضان متنوع شد
001564.jpg
گروه شهري: مديرعامل فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند شهرداري تهران ديروز اعلام كرد: تنوع كالاهاي عرضه شده در قالب سبد كالاي خانواده در ماه مبارك رمضان جاري ۹ برابر افزايش يافت.به گزارش روابط عمومي شركت خدماتي كالاي شهروند، مهندس احمد صيفي كاران گفت: در راستاي رفاه حال شهروندان و متنوع سازي كالاها و ارائه تخفيف مناسب نسبت به حجم تقاضا و درآمد سرانه شهروندان، تنوع كالاهاي عرضه شده در ايام ماه مبارك رمضان سال جاري نسبت به سال گذشته ۹ برابر افزايش يافته و از ۲۹ قلم كالا به ۲۵۰ قلم كالا رسيد.
وي افزود: همچنين كالاهاي عرضه شده از ۷ تا ۲۲ درصد تخفيف برخوردار هستند و به همين دليل آمارها، متوسط خريد هر شهروند حدود ۲۷ درصد افزايش را نشان مي دهد.وي تصريح كرد: براساس آمارهاي موجود ميزان فروش فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند در نيمه اول ماه رمضان از ۲۲ درصد رشد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل برخوردار است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |