چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۹ - Nov 19, 2003
فرياد رهايي فلسطين، پس فردا
فراخوان گروهها و شخصيت ها
براي شركت مردم در راهپيمايي روز قدس
در آستانه فرا رسيدن روز قدس، سازمان ها، نهادها، انجمن ها و گروههاي مختلف با انتشار اطلاعيه ها و بيانيه هايي اقشار مختلف مردم را به حضور گسترده در راهپيمايي روز قدس دعوت كردند.
دبيرخانه مجلس خبرگان،  مركز مديريت حوزه علميه قم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، جمعيت دفاع از ملت فلسطين، دبيرخانه كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، كميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين، نماينده كليميان ايران در مجلس، انجمن كليميان تهران، سازمان بسيج فرهنگيان ، مركز رسيدگي به امور مساجد، انجمن اسلامي وزارت امور خارجه،  شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با انتشار اطلاعيه هاي جداگانه تمام مردم ايران و مسلمانان جهان را به شركت گسترده در راهپيمايي روز قدس فراخواندند.
همچنين مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي از ملت هاي مسلمان جهان و مردم شريف ايران خواست به منظور حمايت از ملت مظلوم فلسطين، در راهپيمايي روز جهاني قدس شركت كنند. محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري هم گفت بدون شك ملت ايران هيچگاه جنايات رژيم صهيونيستي بر ضد مردم فلسطين را از ياد نخواهد برد.

خاتمي در قم
بهره برداري از بخش جديد كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي
001580.jpg
رئيس جمهوري عصر ديروز به منظور زيارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(ع) و افتتاح مرحله دوم كتابخانه بزرگ آيت الله مرعشي نجفي وارد شهر مقدس قم شد.
خاتمي در ابتداي ورود به قم با حضور در حرم حضرت معصومه (ع) ضمن زيارت اين حرم مطهر به نيايش و نماز پرداخت و سپس در آيين افتتاح فاز دوم كتابخانه آيت الله مرعشي شركت كرد.
به  گزارش  ايرنا، در آيين  افتتاح  فاز دوم  اين  كتابخانه كه  در نوع  خود بي نظير است  جمعي  از علما، فضلا، روحانيون ، مقامات  و مسئولان  كشور حضور داشتند.
آقاي  خاتمي كه  از سوي  هياتي  همراهي  مي شد، ازبخش هاي  مختلف  كتابخانه  آيت  الله العظمي  مرعشي  نجفي  بازديد كرد.
در اين  بازديد حجت الاسلام  سيد محمود مرعشي  نجفي،  فرزند مرحوم  آيت  الله العظمي مرعشي  نجفي  و مسئول  اين  كتابخانه  با ارائه  توضيحاتي ، آقاي  خاتمي را در جريان  فعاليت  بخش هاي  مختلف  اين  كتابخانه  قرار داد.
كتابخانه  آيت  الله العظمي  مرعشي  نجفي،  بالغ  بر سه  ميليون  جلد كتاب چاپي  و ۱۲۰ هزار نسخه  خطي  گنجايش  دارد.
اين  كتابخانه  در حال  حاضر داراي  ۶۵ هزار عنوان  كتاب  خطي  و حدود يك ميليون  كتاب  چاپي  است .
فاز دوم  كتابخانه  مرحوم  آيت الله العظمي مرعشي  نجفي  در زميني  به  مساحت ۲۴۰۰ متر مربع  و در ۷ طبقه  احداث  شده  است .
وجود سيستم  اطفا حريق  اتوماتيك ، دوربين هاي  مداربسته ، اتاق  فرمان  و كارگاه  ترميم  آسيب  ديدگي  كتاب  و همچنين  ايمن  بودن  ساختمان  در برابر زلزله  از ويژگي هاي  كتابخانه  آيت  الله العظمي  مرعشي  نجفي  است .
كتابخانه  بزرگ  آيت الله العظمي مرعشي  نجفي  قادراست  روزانه  به  حدود ۴۰۰۰نفر از محققان  علوم  ديني ، دانشجويان  و دانش  آموزان  خدمات  ارائه  كند.
خاطر نشان  مي شود ۷۰ درصد كتب  و نسخ  خطي  در اين  كتابخانه  توسط مرحوم آيت  الله العظمي  سيد شهاب الدين  مرعشي  نجفي  كه  در سال  ۱۳۶۹ دعوت  حق  را لبيك  گفت ، جمع آوري  شده  است .

لندن در آستانه سفر بوش غيرعادي شد
آماده باش بي سابقه در انگليس براي
مقابله با مخالفان سفر بوش
شهر لندن در آستانه سفر جورج بوش به قلعه اي تبديل شده است كه پليس ويژه انگليس با اجراي يك برنامه امنيتي ۵ ميليون پوندي با ۱۴ هزار نيرو طي چهار روز سفر رئيس جمهور آمريكا همه تحركات آن را زير نظر مي گيرند.
001578.jpg

اين سفر از ديشب در حالي آغاز شد كه هزاران انگليسي خود را براي برپايي تظاهراتي بزرگ در خيابان هاي لندن دراعتراض به اين سفر و مخالفت با جنگ عراق آماده كرده اند. درپي درخواست هاي مكرر تظاهر كنندگان و اعتراض آنها به محدودكردن حق اعتراض و آزادي بيان، اسكاتلنديارد (پليس انگليس) روز دوشنبه مجوز برپايي تظاهرات را به اعتراض كنندگان انگليسي در برابر دفتر توني بلر و ساختمان پارلمان داد.
اين پيروزي بزرگ براي تظاهرات كنندگان بود. زيرا پيش از اين پليس گفته بود از ورود معترضان و كشيده شدن تظاهرات به منطقه دولتي لندن جلوگيري مي كند.
نتايج نظرسنجي هاي اخير نشان مي دهد اعتراض كنندگان انگليسي از حمايت بخش وسيعي از مردم انگليس برخوردارند.
بيش از نيمي از انگليسي ها بوش را احمق مي دانند. در فوريه گذشته در آستانه جنگ عراق در لندن بيش از يك ميليون نفر در تظاهرات ضدجنگ شركت كردند.
دوشنبه شب يك زن انگليسي از نرده هاي كاخ بوكينگهام بالا رفت و در اقدامي اعتراض آميز پرچم آمريكا را سر و ته كرد و نوشته اي را نصب نمود با اين مضمون كه «كسي از بوش استقبال نمي كند». نيروهاي پليس منطقه را محاصره كردند و بعد از دو ساعت آن زن از نرده ها پايين آمد. پليس انگليس او را به اتهام ناديده گرفتن هشدارهاي امنيتي دستگير كرد.
در ميان مخالفان بوش و جنگ عراق در لندن كه خود را براي تظاهرات گسترده آماده مي كنند از همه اقشار اجتماعي اين شهر ديده مي شود، از كودك و وكيل و دانشجو گرفته تا آنارشيست ها.
اما آنچه از دو هفته پيش موجب نگراني و توجه مسئولان امنيتي انگليس شده و آنها را به برنامه ريزي براي تشديد تدابير امنيتي در اين شهر واداشته تظاهرات مخالفان بوش يا جنگ نيست بلكه احتمال تهديد جاني براي رئيس جمهور آمريكا از ناحيه القاعده است. مخالفان بوش و بلر اين ادعا را رد مي كنند و مي گويند دولت انگليس به بهانه مسايل امنيتي مي خواهد مانع بروز عقايد ضدجنگ شود.
بوش اولين رئيس جمهور آمريكاست كه براي ديدار حكومتي به انگليس مي رود. ديدار حكومتي به معناي دعوت رسمي از سوي ملكه و اقامت در كاخ بوكينگهام است.
شمار نيروهاي امنيتي و پليس شهر لندن از آغاز اين هفته از پنج هزار به چهارده هزار نفر افزايش يافته است. صدها محافظ مسلح نيز از آمريكا براي حفاظت از بوش به لندن رفته اند.
وزارت كشور انگليس در پاسخ به معترضان اين تصميم اعلام كرد كه اين محافظان مسلح مصونيت ندارند و اگر به كسي شليك كنند در برابر نظام حقوقي انگليس پاسخگو خواهند بود.
مقامات پليس لندن در روزهاي اخير با رهبران جنبش هاي ضدجنگ و برگزاركنندگان تظاهرات بزرگ ديدار و گفتگو كرده اند. توافق درباره مسير تظاهرات و عبور آن از مقابل دفتر بلر و پارلمان انگليس در نتيجه اين مذاكرات صورت گرفت.
در همين حال كن ليومينگ استون شهردار لندن باحمايت از مخالفان سفر بوش و خطاب به هزاران انگليسي گفت:اعتراض شما به جنگي غير قانوني و اشغال كشوري ديگر (عراق)است و جهان به اعتراض شما چشم دوخته است.
بيم از حملات تروريستي بازارهاي مالي را فرا گرفته است، قيمت سهام كاهش يافته و قيمت طلا تا حد زيادي افزايش پيدا كرده است.در خيابان هاي لندن پليس ها در ايست هاي بازرسي ماشين ها را متوقف مي كنند و موارد مشكوك را مورد تجسس قرار مي دهند. تك تيراندازان پليس در سراسر مسيري كه بوش مي پيمايد، مستقر شده اند.
استراتژي جديد بلر
تدابير بي سابقه امنيتي در آستانه سفر بوش به انگليس و وضعيت فوق العاده اي كه در اين كشور برقرار شده است اصل مذاكرات و دستور كار ديدار بوش و بلر را تحت الشعاع خود قرار داده است. بدون شك وضعيت نابسامان جديد عراق از موضوعات اصلي اين مذاكرات است. شبكه خبري بي.بي.سي ديروز در تحليلي به قلم پل رفيولدز نوشت: توني بلر قصد دارد در اين ديدار بوش را وادار به اجراي يك برنامه سياسي  قوي تر در عراق در كنار تدابير امنيتي شديدتر كند. «استراتژي  سني ها» يكي ازموارد مورد بحث در اين ديدار است.
بلر و مشاوران او معتقدند بدون در نظر گرفتن سني هاي عراق طرح انتقال قدرت تا سال آينده به عراقي ها ممكن است با شكست روبرو شود. جرمي گرين استاك نماينده انگليس در عراق در گفتگويي با خبرنگاران درباره اين استراتژي گفت: طرح، اين است كه سني  ها را متقاعد كنيم در عراق جديد نقش دارند و بايد به آنها سهم بيشتري بدهيم و شغل بيشتري هم برايشان ايجاد كنيم.وي گفت، از نظر انگليس بايد ديدگاهي همه جانبه داشت، دفاع ديگر فقط موضوع استفاده از قدرت نظامي نيست بلكه ابزاري سياسي را هم دربرمي گيرد.نماينده انگليس در عراق از سياست آمريكا در اين كشور انتقاد نكرد اما در موضعگيري زيركانه گفت: انگليسي هاي قديمي شايد بدبين باشند. اما ما دست اندازها را مي بينيم. ما پيش از اين در عراق بوده ايم و تجربه شورش ها و ناآرامي هاي مختلف از كنيا تا شمال ايرلند را نيز داشته ايم.
مسئولان بلندپايه انگليسي مي گويند آمريكايي ها هيچگاه در كار برقراري صلح بر اين شيوه نبوده اند.
بلر در اين سفر دست كم يك امتياز مهم از بوش مي گيرد و آن اين است كه شركت هاي انگليسي در بدست آوردن قراردادهاي بازسازي عراق موقعيتي مشابه شركت هاي آمريكايي داشته باشند.
اما در فهرست مذاكرات دو طرف موضوعات ديگري هم وجود دارد كه تحليلگر بي.بي.سي با استناد به گزارش هاي منابع نزديك به مذاكرات آن را در سه موضوع خلاصه مي كند: زندانيان گوانتانامو، فولاد و طرح نقشه راه.
دو تن از ۹ زنداني انگليسي گوانتانامو در فهرست شش زنداني بودند كه قرار است در دادگاههاي نظامي آمريكا محاكمه شوند. درپي اعتراض انگليس آنها از اين فهرست خارج شدند.
آمريكايي ها هنوز از قطعي شدن اين موضوع سخن نگفته اند و قرار است در اين مذاكرات اين موضوع حل و فصل شود.
سازمان تجارت جهاني اخيرا در حكمي اقدام آمريكا در اعلام تعرفه هاي سنگين براي واردات فولاد در حمايت از صنعت فولاد خود را اقدامي خلاف حقوق و قوانين تجارت بين المللي خواند و آن را محكوم كرد.
اگر آمريكا تا ماه آينده اين تعرفه ها را لغو نكند، اتحاديه اروپا و ديگر كشورها حق خواهند داشت كه در اقدامي براي مقابله به مثل تعرفه هاي سنگيني براي محصولات ديگر وضع كنند.
از جمله اين كالاها و محصولات مي توان به ميوه فلوريدا اشاره كرد كه در انتخابات رياست جمهوري سال آينده آمريكا از مهمترين ايالات براي بوش است.
001582.jpg

اگر واردكنندگان اين محصول از آمريكا تعرفه هاي سنگيني براي آ ن وضع كنند توليدكنندگان آمريكايي بوش را مسئول اين اقدام مي دانند. مذاكرات بوش و بلر شايد اين مشكل را ميان انگليس و آمريكا تا حدي رفع كند.
بلر از زمان به قدرت رسيدن بوش در كاخ سفيد همواره بر مشاركت نزديك واشنگتن در روند صلح خاورميانه تاكيد داشت. اكنون از طرح صلح جديدي كه آمريكايي ها براي فرونشاندن درگيري فلسطين ارائه كرده اند چيزي به غير از يك سند كم اعتبار باقي نمانده است اما دولت لندن اميدوار است كه در اين مذاكرات راهي براي احياء آن يافت  شود.
بلر چندي پيش در سخنراني درباره سياست خارجي انگليس گفت كه سياست لندن دو ستون دارد، روابط با آمريكا و اتحاديه اروپا.او گفت انگليس و بقيه كشورهاي اروپايي بايد با آمريكا مشاركت كنند نه اينكه در صدد انزواي آن يا رقابت با آن برآيند.
بلر در پاسخ به مخالفان معترض به سفر بوش به انگليس گفته است كه اين سفر در بهترين و مناسب ترين زمان ممكن صورت مي گيرد. اما حقيقت آن است كه با توجه به حساسيت هاي بالاي جهاني نسبت به تحولات عراق و در حالي كه شرايط امنيتي اين كشور حداقل در آينده نزديك هر روز وخيم تر مي شود، اين سفر در بدترين زمان ممكن، حداقل براي بلر، صورت مي گيرد.
در اروپا بلر به همتاي درجه دوي بله قربان گوي بوش معروف است و اين توصيف را رسانه هاي انگليسي نيز دست كم تنها منعكس مي كنند.
بوش و بلر در يكي از ديدارهاي غيررسمي خود در تگزاس در توضيح روابط نزديك ميان خود به شوخي گفتند كه حتي از يك نوع خميردندان استفاده مي كنند.
رسانه هاي انگليسي در روزهاي بعد نوشتند كه اين خميردندان محصولي آمريكايي است.

پيام خاتمي به اسد
محمد صدر معاون امور كشورهاي عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه ديروز در ديدار با بشار اسد پيام رئيس جمهوري كشورمان را تسليم همتاي سوري خود كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از دمشق در اين ديدار دو طرف مهمترين تحولات منطقه بويژه مسايل فلسطين و عراق را بررسي كردند.
در اين ملاقات رئيس جمهوري سوريه درخصوص تحولات داخل عراق براهميت حفظ يكپارچگي اين كشور و لزوم پرهيز از تفرقه و چنددستگي گروهها و مردم عراق تاكيد كرد و حمايت از وحدت مردم اين كشور را مورد توجه دمشق دانست.

انفجارهاي پي درپي مركز بغداد را لرزاند
به گزارش ايرنا صداي حدود ۲۰ تا ۳۰ انفجار مهيب مركز بغداد را به لرزه درآورد و مردم اين شهر را كه از دو روز قبل به دليل قطع برق در خاموشي سراسري بسر مي برند بيش از پيش در نگراني و اضطراب فرو برد.
خبرگزاري فرانسه به نقل از يك سخنگوي ارتش آمريكا گفت اين انفجارها مربوط به عمليات «چكش آهني» است كه آمريكا براي سركوب بقاياي رژيم صدام حسين آغاز كرده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
پايه هاي اسرائيل و آمريكا در افكار عمومي متزلزل است
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در آستانه  روز جهاني  قدس  با دعوت  از آحاد مردم  مسلمان جهان  براي  شركت  در راهپيمايي  روز جهاني  قدس  و بااشاره  به  درايت  حضرت امام (ره ) كه  با اعلام  روز جهاني  قدس ، كار بسيارمهم  و بزرگي  انجام  دادندتأكيد كرد: امام  خميني  (قدس  سره ) مسئله  فلسطين  را همانند انقلاب  اسلامي ايران  مورد توجه  افكار عمومي جهانيان  قرارداد و در صورت  همراهي  جهان  اسلام بهترين  قدرت  روشنگري  از اين  طريق  به  دست  خواهد آمد.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام آيت الله هاشمي رفسنجاني درباره  نقش  و تأثير انقلاب  اسلامي ايران  در مبارزات  مردم  فلسطين گفت : فلسطيني ها با الهام  از انقلاب   ايران  و با محور قراردادن  افكار ديني ، يك  تحول  كيفي  در مبارزاتشان  به  وجود آوردند و يكي  از دستاوردهاي  مهم   اين  تحول   اين  است  كه  امروزه  ۵۹ درصد مردم  اروپا، اسرائيل  را به عنوان  اولين  خطر ناامني  در جهان  پذيرفته  و معرفي  مي كنند.
آقاي   هاشمي رفسنجاني  ضمن  اشاره  به  ناكارآمدي  طرح  موسوم  به  نقشه  راه ، با ارائه  تحليلي  از روند شكل گيري   اين  گونه  طرحها اظهار داشت :  اين  حركتهادر مادريد، اسلو، كمپ  ديويد تا نقشه  راه ، همه  مرحله  گذرايي  را تعقيب  مي كرد و اهداف  واقعي  فلسطين  از جمله  سرنوشت  پنج  ميليون  آواره  و مسئله  قدس ناديده  گرفته  شد و اسرائيل  در اجرا حتي  يك  گام  عملي  براي  تحقق  تعهدات  خود برنداشت  بنابراين  هدف  و دورنماي  تمامي طرحها، فريب  دنياي  اسلام ، افكار عمومي جهان  و تقويت  رژيم  صهيونيستي  است .

انتقاد شديد اتحاديه اروپا از اسرائيل
اتحاديه اروپا اسرائيل را به خاطر حصار اطراف كرانه باختري اشغالي به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته است اين ديوار تلاش هاي بين المللي در راه صلح را تضعيف و وضعيت فلسطيني ها را بدتر مي كند.
به گزارش بي بي سي اين بيانيه كه يكي از شديداللحن ترين بيانيه هاي اتحاديه اروپا در مورد اسرائيل است، در پايان نشست دو روزه انجمن اتحاديه اروپا - اسرائيل در بروكسل صادر شد. سيلوان شالوم، وزير امور خارجه اسرائيل نيز در اين نشست شركت داشت.
در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است اين حصار امنيتي باعث قطع شدن ارتباط فلسطيني ها با سرزمينشان، منابع آب و ديگر خدمات ضروري مي شود.
اتحاديه اروپا علاوه بر محكوم ساختن حصار امنيتي اطراف كرانه باختري گفت ادامه احداث شهرك هاي يهودي نشين نيز وضعيت تنش آميز كنوني را بدتر مي كند. اين اتحاديه همچنين از مقامات اسرائيل به خاطر امتناع از پذيرش و ملاقات آن دسته از نمايندگان اتحاديه اروپا كه با ياسر عرفات، رهبر تشكيلات خودگردان فلسطيني ديدار مي كنند، انتقاد كرد.
پيش از اين، سازمان ملل متحد نيز احداث اين حصار در اطراف كرانه باختري را محكوم كرده بود و آن را مغاير با قوانين بين المللي خوانده بود.

اعتراض پاول به موضع اروپا در قبال ايران
كالين پاول، وزير خارجه ايالات متحده آمريكا كه براي ديدار با مقام هاي اتحاديه اروپا به بروكسل، سفر كرده است از مقام هاي اين اتحاديه به خاطر موضع نسبتا ملايمي كه در قبال برنامه هاي اتمي ايران اتخاذ كرده انتقاد كرد.
به گزارش بي بي سي پاول ديروز پيش نويس بيانيه اتحاديه اروپا در مورد برنامه اتمي ايران را ضعيف توصيف كرد و گفت كه آمريكا همچنان نسبت به برنامه هاي اتمي ايران مشكوك است. وزير خارجه آمريكا اين سخنان را پس از ديدار با وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا عنوان كرد.
دولت آمريكا در آستانه اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه قرار است فردا برگزار شود، تلاش ديپلماتيك گسترده اي را به خرج داده تا شوراي حكام را به اتخاذ موضعي سخت عليه ايران وادارد.
اگر شوراي حكام تشخيص دهد كه ايران معاهده منع توليد سلاح هاي اتمي را رعايت نكرده، مي تواند مسئله را جهت اخذ تصميم به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد اما ناظران مي گويند احتمال چنين مسئله اي اندك است.
درحالي كه كشورهاي اروپايي مي گويند مذاكره و گفت وگو با ايران نتيجه داده است و پذيرش امضاي پروتكل الحاقي پيمان منع توليد سلاح هاي اتمي را به عنوان نمونه ارائه مي دهند، آمريكا دقيقا برعكس فكر مي كند و مي گويد گزار شي كه اخيرا توسط آژانس تهيه شده، نشان مي دهد ايران تخلف كرده و در تلاش بوده تا سلاح اتمي توليد كند.
در گزارشي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد فعاليت هاي اتمي ايران تهيه كرده و قرار است در اجلاس فردا ارائه شود، گفته شده كه اگرچه ايران برخي تخلف ها را نسبت به تعهداتش در پيمان منع توليد سلاح هاي اتمي داشته، اما در ماه هاي اخير همكاري خوبي با آژانس داشته است. قرار است شوراي حكام برمبناي اين گزارش در مورد برنامه هاي اتمي ايران تصميم گيري كند.
اختلاف نظر ميان اروپا و آمريكا بر سر فعاليت هاي اتمي ايران روز دوشنبه حتي بيشتر نيز شد. روز دوشنبه خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت كه ايران در مورد برنامه هاي اتمي خود صداقت نشان داده است. سولانا اين سخن را پس از ديدار با حسن روحاني اظهار داشت.
كالين پاول با اشاره مستقيم به سخنان خاوير سولانا گفت كه چنين نتيجه گيري اغراق آميز است. پاول پيش از سفر به اروپا در واشنگتن گفته بود در برنامه هاي اتمي ايران گرايش به توليد سلاح هاي اتمي وجود داشته است.

هلاكت دو نظامي اسرائيلي در كرانه باختري
دو اسرائيلي در يك پست بازرسي نظامي در نزديكي شهر بيت لحم در كرانه باختري رود اردن به ضرب گلوله كشته شده اند.
به گزارش بي.بي.سي تصور مي شود كه اين دو اسرائيلي سرباز باشند. حمله حدود ساعت شش به وقت محلي و در جاده ميان بيت المقدس و شهرك هاي يهودي نشين «گوش اتزيون» رخ داد. گزارش ها حاكي از آن است كه فرد يا افراد مهاجم به سمت دهكده اي در اطراف بيت لحم گريختند.
به گفته خبرنگار بي بي سي در بيت المقدس، بخشي از اين دهكده تحت كنترل تشكيلات خودگردان فلسطيني است و فرار مهاجمان به آن قسمت حائز اهميت است.
اين حمله پس از آن رخ داد كه ارتش اسرائيل اردوگاه پناهندگان رفح در جنوب غزه را مورد تهاجم قرار داد.
يكي از خبرنگاران بخش عربي بي بي سي گفت: بولدوزرهاي اسرائيلي تحت حمايت تانك و هلي كوپتر، تعدادي ساختمان را در اين اردوگاه تخريب كردند.

مصوبه جديد دولت براي حمايت از صادرات غيرنفتي
گروه ا قتصادي: هيأت وزيران با اصلاح يكي از مصوبات قبلي خود به گمرك ايران ا جازه داد حقوق گمركي و سود بازرگاني مواد اوليه به كار رفته در كالاهاي صادراتي را به صادركنندگان كه شماره پروانه وارداتي خود را در اظهارنامه هاي صادراتي ذكر نكرده اند، مسترد نمايد.با اين تصميم هيأت وزيران، تعداد زيادي از صادركنندگان كالاهاي غير نفتي مي توانند از تسهيلات پيش بيني شده در زمينه استرداد حقوق گمركي و سود بازرگاني، استفاده كنند.

خاوير سولانا:
اروپا با ارجاع پرونده فعاليت هسته اي ايران به شوراي امنيت مخالفت خواهد كرد
در حالي كه قرار است گزارش فعاليت هاي هسته اي ايران فردا در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي قرائت شود ديپلماتها در وين معتقدند اميد آمريكا براي كشاندن پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل به ياس تبديل شده است.
ديروز همزمان خبرگزاري فرانسه و شبكه خبري بي بي.سي با مخابره اين خبر اعلام كردند اروپا مايل نيست پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود.
راديو بي.بي.سي به نقل ازخاوير سولانا وديگر محافل اروپايي در بروكسل گزارش داد: اروپا و اكثريت اعضاي هيأت مديره آژانس بين المللي انرژي اتمي در صورت مطرح شدن موضوع پرونده ايران در شوراي امنيت، با آن مخالفت خواهند كرد.
بي بي سي  تصريح  كرد: در مذاكرات  آمريكا و اتحاديه  اروپا در كنار مسايل  خاورميانه  و عراق  موضوع  برنامه هاي  اتمي  ايران  و طرح  گزارش  ايران  در اين  مورد در اجلاس  روز پنجشنبه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  در وين  نيز مطرح  خواهد شد.
سولانا حتي پيش  از آغاز مذاكرات  وزيران  خارجه  اتحاديه  اروپا با وزيران  خارجه  اسرائيل  و آمريكا صراحتا گفت: رهبران  سياسي  ايران  تا كنون  نسبت  به  ارايه  گزارش  شفاف  در مورد برنامه  هسته اي  آن  كشور از خود صراحت  و صداقت  نشان  داده اند و ارجاع  اين  مسئله  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد مانع  روندي  است  كه  پس  از گفت وگوهاي  وزيران  خارجه  آلمان ، بريتانيا و فرانسه  در تهران  آغاز شده  است .
به گزارش ايرنا يك  عضو برجسته  هيأت  نمايندگي  آلمان  در شوراي  وزيران  خارجه  اتحاديه  اروپا نيز گفت : اتحاديه  اروپا روز بيستم  ماه  نوامبر جاري  در شوراي  هيأت  مديره  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  در وين  با ارجاع  برنامه  هسته اي  ايران  به  شوراي  امنيت  رسما مخالفت  خواهد كرد.
خبرگزاري فرانسه نيز با بيان اينكه ديپلماتها اظهار داشتند كه  آمريكا ايران  را به  تلاش  پنهاني  براي  توليد جنگ  افزار هسته اي  متهم  مي كند و خواستار انتقال  اين  مسئله  به  شوراي امنيت  سازمان  ملل  متحد است افزود:  اما اكثر اعضاي  شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  به  رهبري  بريتانيا، فرانسه  و آلمان  با اين  امر مخالفت  مي كنند و مي خواهند تهران  به  خاطر همكاريش  با اين  آژانس ، تشويق  شود.
در همين  حال  وزير انرژي  هسته اي  روسيه  در مصاحبه اي  گفت  كه  تحريمهاي  بين المللي  بر ضد ايران  پذيرفتني  نيست  زيرا تهران  در خصوص  برنامه  هسته اي  خود شفاف  بوده  است .
الكساندر روميانتسف  افزود كه  اميدوار است  آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  شفافيت  و گشايش  روزافزون  جمهوري  اسلامي  ايران  را مد نظر قرار دهد. وي  به  روزنامه  «ورميانووستي » گفت : تحريمها پذيرفتني  نيست  زيرا هيچ  چيزي  پيدا نشده  است .
آصفي : آمريكا بدنبال  ماجراجويي  و ايجاد بحران  است 
از سوي ديگر حميد رضا آصفي  اظهارات  سخنگوي  وزارت  امور خارجه  آمريكا درباره  نشست  آتي  شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  در مورد فعاليتهاي  هسته اي  ايران  را نشانه هاي  عصبانيت  آمريكا از تلاش  جامعه  جهاني  براي  حل  اين  موضوع  از طريق  گفت وگو و همكاري  و همچنين  صداقت  و شفافيت  ايران  در ارائه  گزارش  كامل  فعاليتهاي  هسته اي  خود دانست .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  ديروز در گفت وگو با ايرنا با بيان اين نظر افزود: براي  ما روشن  است  كه  اين  قبيل  اظهارات  قبل از برگزاري  نشست  آژانس  بمنظور تأثيرگذاري  بر فضاي  مذاكرات  كارشناسان  و تأثيرگذاري  برروند فني  گفت وگوها و آلوده  كردن  مباحث ، به  اغراض  سياسي  است .
آصفي  ابراز اميدواري  كرد، كشورهاي  عضو شوراي  حكام  حسن  نيت  و شفافيت  ايران  در همكاري هاي  هسته اي  و گامها و اقدامات  مثبت  تهران  را متقابلا پاسخ  گفته  و اجازه  ندهند يك  كشور، نظرات  و ديدگاههاي  خود را بر مرجع  ذيصلاح  و مسئول  رسيدگي  به  اين  موضوعات  ديكته  كند.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  تصريح  كرد: آمريكا بايد از اصرار بيهوده  براي  تحميل  نظرات  و آراي  خود به  ديگران  دست  بردارد و از نظر ما اين  اولين  درس  دمكراسي  است  كه  آمريكا بايد فرا گيرد.

ديدار هيأت تركمن هاي عراق با وزير خارجه تركيه
به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه  راديكال  هيأت  تركمنهاي  عراقي  به  سرپرستي  فاروق  عبدالله  عبدالرحمن  رهبر جبهه  تركمنهاي  عراق  كه  در آنكارا بسر مي برد، با مسئولين  وزارت  خارجه  تركيه  نيز ديدار كرد.
اين  روزنامه  افزود: وزير امور خارجه  تركيه  در اين  ديدار با اشاره  به  اينكه  تركيه  تمام  تلاش  خود را براي  رفاه  و آسايش  تركمنهاي  عراق  بكار خواهد بست ، بر حمايت  مجدد تركيه  از تركمنهاي  عراق  تأكيد كرد.
راديكال ، به  نقل  از عبدالله  گل  با اشاره به اينكه عراق وطن تركمنها است افزود: تركمنهاي  عراق  در شكل گيري  آينده  سياسي  آن كشور نقش  مهمي  ايفا خواهند كرد و تركيه  تركمنها را به  هيچ  عنوان  تنها نخواهد گذاشت .
عبدالرحمن گفت : تركمنهاي  عراق  براي  جايگيري  در حكومت  آن كشور تمامي  راههاي  دمكراتيك  را بكار خواهند برد.
تركيه  به بهانه قرابت  نژادي  از تركمنهاي  عراقي  صراحتا حمايت  مي كندو حق خود مي داند كه به اين بهانه به شيوه اي كه با عرف ديپلماتيك چندان سازگار نيست نسبت به امور داخلي عراق اظهار نظر نمايد از جمله اينكه در پي  تعيين  شوراي  موقت  حكومت  عراق ، دولت  تركيه  از عدم  جايگيري  نماينده  جبهه  تركمنهاي  عراقي  در اين  شورا انتقاد كرد.
ناظران  آگاه  سفر هيأت  تركمنهاي  عراق  به  تركيه  را در آستانه  ديدار جلال طالباني  از آنكارا به  عنوان  پيامي  در حمايت  مجدد تركيه  از تركمنهاي  عراق  ارزيابي  مي كنند.

مديركل  اتباع  و مهاجران  خارجي  وزارت  كشور
نخستين گروه پناهندگان عراقي امروز بازمي گردند
مديركل  اتباع  و مهاجران  خارجي  وزارت  كشور از بازگشت  نخستين  گروه پناهندگان  عراقي  مقيم  ايران  از طريق  مرز شلمچه  به  كشورشان  خبر داد.
به  گزارش  ايرنا احمد حسيني  ديروز در جمع  خبرنگاران  گفت : پس  از سقوط دولت  صدام  در عراق ، وزارت  كشور با هجوم  ۲۰۲ هزار پناهنده عراقي  مقيم  ايران  براي  بازگشت  به  كشورشان  مواجه  شد اما متاسفانه  باانفجار مقر سازمان  ملل  متحد در عراق  بازگشت  پناهندگان  عراقي  با موانعي روبرو شد.
وي  گفت : مقامات  حاكم  در عراق  ادعا مي كردند كه  آمادگي  لازم  را براي تامين  امنيت  ندارند و به  اين  دليل  بازگشت  پناهندگان  ۷ ماه  به  تعويق افتاد.
حسيني  افزود: البته  در اين  مدت  ما مانع  بازگشت  خودجوش  پناهندگان  عراقي نبوده ايم  زيرا طبق  كنوانسيون  ژنو درباره  پناهندگان ، بازگشت  به  وطن  حق طبيعي  هر پناهنده  است  و هيچ  كس  نمي تواند مانع  آن شود.
مشاور وزير كشور گفت : بر همين  اساس  تا كنون  ۵۵ هزار عراقي  در چارچوب برنامه  بازگشت  خودجوش  به  عراق  بازگشته اند و عمليات  بازگشت  مابقي  اين افراد يعني  ۱۴۷ هزار نفر نيز با موافقت  كميسارياي  عالي  پناهدگان  سازمان ملل  متحد و با حمايت هاي  حقوقي  و امنيتي  سازمان  ملل  و مقامات  حاكم  برعراق  انجام  خواهد شد.
وي  با بيان  اين  مطلب  كه  نخستين  كاروان  مهاجران  عراقي  شامل  يكصد پناهنده  امروز از مرز ايران  خارج  خواهد شد، گفت : مهاجران  عراقي  ساكن  دراردوگاهها و مناطق  شهري  مي توانند به  دفاتر امور اتباع  بيگانه  در سراسركشور و به  ويژه  در فرمانداري ها مراجعه  نمايند و مدارك  لازم  را براي  شركت در اين  طرح  دريافت  نمايند.
حسيني  گفت : حمل  و نقل  اين  مهاجران  و وسايل  آنها از هر نقطه  كشور تاشهر بصره  رايگان  خواهد بود.

ديدار هيأت عراقي با معاون اول رئيس جمهور و وزير كشور
جلال طالباني رئيس شوراي حكومت انتقالي عراق، ديروز در ادامه مذاكرات خود با مقامهاي ايراني، با محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري و موسوي لاري وزير كشور ديدار و گفت وگو كرد.
در ديدار طالباني با وزير كشور جمهوري اسلامي ايران، موسوي لاري با اشاره به اينكه مصالح عالي دو كشور ايجاب مي كند تا سطح همكاريها و ارتباط متقابل گسترش يابد، گفت اكنون دو ملت ايران و عراق مي توانند با تكيه بر تاريخ، مذهب، مرز و فرهنگ مشترك مناسبات مشترك منطقه اي و بين المللي خود را با اعتماد و تفاهم كامل پايه ريزي كنند.
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور موسوي لاري در ادامه با تشريح تجارب ايران در مسايل امنيت مرزها، ساماندهي وآموزش  نيروهاي  پليس ، همكاريهاي  اقتصادي  استانداريها با استانهاي  همجواركشورهاي  همسايه ،كنترل  تردد اتباع ، امور شهرداريها، امور سجلي ، ثبت احوال  و سرشماري ، خطاب  به  هيأت  عراقي  اظهار داشت : در شرايطي  كه  شماساختارهاي  جديدي  براي  كشور عراق  پي ريزي  مي نماييد تجارب  جمهوري  اسلامي ايران  در موارد فوق  مي تواند فراروي  شما قرار گيرد.وي  تأكيد كرد: وزارت  كشور جمهوري  اسلامي  ايران  بابرگزاري  ۲۳ دوره انتخابات  سراسري  آمادگي  دارد تا ضوابط وساختار انتخاباتي  خود را براي تدوين  قانون  اساسي ، تشكيل  مجلس  ومراجعه  به  آراي  عمومي  مردم  عراق  دراختيار آن  كشور قراردهد.
جلال  طالباني رئيس  شوراي  حكومت  انتقالي  عراق  نيزدراين  ديدارباتجليل  از ايفاي  نقش  تاريخي  ملت  و دولت  ايران  درمقاومت  ومبارزه  باديكتاتوري  رژيم  پيشين  عراق  وحضور ملت  ايران  در كنار مردم  عراق ، به تشريح  شرايط درآن  كشور پرداخت  وگفت : ما براي  وصول  به  شرايط پايدار به نيروهاي  بيگانه اي  كه  عراق  را دراشغال  خود دارند، ضرورت  تشكيل  دولت  موقت را گوشزد كرديم  و به آنان  يادآور شديم  كه  هيچ  نيروي  خارجي  قادر به  اداره كردن  امور عراق  نخواهد بود.
وي  بااعلام  اينكه  شوراي  حكومتي  عراق  باپيش  شرط اينكه  قدرت  كافي  وصلاحيت  لازم  براي  اداره  امور عراق  را داشته  باشد، تشكيل  گرديده است ، گفت :ما تلاش  مي كنيم  با استفاده  از چنين  مكانيزمهايي  به  سمت  كسب  استقلال  كامل حركت  كنيم .
رئيس  شوراي  حكومتي  انتقالي  عراق  كرسيهاي  اين  مجلس  را در اختيار احزاب كاملا مستقل  ومردمي  معرفي  كرد وگفت : طبق  جدول  زمانبندي ،ما قانون  موقتي را تدوين  خواهيم  كرد تا توسط آن  انتخابات  مجلس  (موسسان ) بمنظور تدوين قانون  اساسي  تشكيل  شود.
جلال  طالباني  در بخش  ديگري  ازسخنانش  بااشاره  به  اين  كه  جمهوري  اسلامي ايران  درمبارزه  با تروريسم  اولين  كشوري  بودكه عليه  تروريسم  طالبان  موضع گرفت  و با آنها مبارزه  كرد، گفت : ما اميدواريم  ازتجارب  ايران  درمبارزه با تروريسم  و آموزش  نيروهاي  انتظامي  استفاده  نمائيم . زيرا اعتقاد داريم كه  اقدامات  تروريستهاي  خارجي  وافراد باقيمانده  رژيم  سابق  عراق ، مانع بزرگي  در پيشرفت  و توسعه  عراق  مي باشند.
محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري نيز در ديدار جلال طالباني محوريت  سازمان  ملل  متحد دربرقراري  امنيت  وحفظ يكپارچگي  عراق  را ضروري  دانست  و آمادگي  ايران  براي  همكاري  در ايجاد صلح  و ثبات  و نيز بازسازي  اين  كشور را اعلام  كرد.
دكتر عارف  همچنين  با اشاره  به  ظرفيت هاي  موجود، برتوسعه  همكاريهاي اقتصادي ، تجاري ، حمل  ونقل ، انرژي ، اموربانكي ، صنعت  و گردشگري  تأكيدكرد.
جلال  طالباني  نيز با تاكيد بر توسعه  و گسترش  مناسبات  سياسي - بازرگاني  وتجاري  ايران  وعراق  از موضع  جمهوري  اسلامي  ايران  در به  رسميت  شناختن  شوراي  حكومتي عراق  قدرداني  نمود و خواستار مشاركت  ايران  در بازسازي  عراق  شد.

ديشب منتشر شد
بيانيه اجلاس بروكسل درباره برنامه هسته اي ايران
وزيران  امورخارجه  اتحاديه  اروپا ديروز در پايان  اجلاس  دو روزه  خود در بروكسل  با انتشار بيانيه اي  از تعهد ايران  به  بيانيه  تهران  استقبال  كردند.
به گزارش ايرنا، در بيانيه  وزيران  امور خارجه  كشورهاي  عضو اتحاديه  اروپا درباره  روابط اين  اتحاديه  با جمهوري  اسلامي ايران  آمده  است : اتحاديه  اروپا از تعهد ايران  در چارچوب  بيانيه  مورد توافق  بين  دولت  ايران  و وزيران  خارجه  انگليس ، آلمان  و فرانسه  درخصوص  برنامه  هسته اي  ايران  در تاريخ  ۲۱ اكتبر ( ۲۹ مهر) استقبال  كرد.
اتحاديه  اروپا بر نگراني  شديد خود از برنامه  هسته اي  ايران  تاكيد كرد و حمايت  قاطع  خود را از قطعنامه  ۱۲ سپتامبر ( ۲۱ شهريور) شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  ابراز داشت .بيانيه مي افزايد: اين  اتحاديه  انتظار دارد كه  ايران  در اجراي  اين  قطعنامه  با آژانس بين المللي  انرژي  اتمي  بطور كامل  همكاري  كند.شوراي  اروپا در اين بيانيه بار ديگر از ايران  خواست  پروتكل  الحاقي  پيمان  منع گسترش  سلاح هاي  هسته اي  در خصوص  پادمان هاي  هسته اي  را فوري  و بدون  قيد و شرط امضاء، تائيد و اجرا كند.
شوراي مذكور همچنين  از ايران  خواست تمام  فعاليت هاي  مرتبط با غني سازي  اورانيوم  و پردازش  مجدد آن  را به  حالت  تعليق  درآورد.
شوراي  اروپا درعين حال اعلام كرد: گسترش  سلاح هاي  هسته اي  در منطقه  خاورميانه  را كه  اكنون  نيز دچار بي ثباتي  است ، قابل  قبول  نمي داند.اتحاديه  اروپا همچنان    اعلام كرد:  آماده بررسي  راه هاي  توسعه  همكاري هاي  گسترده تر با ايران  است .
در اين بيانيه آمده است: اين  امر فقط از طريق  افزايش  اعتماد بين المللي  به  ماهيت  صلح آميز برنامه  هسته اي  ايران  و بهبود در حوزه هاي  حقوق  بشر، مبارزه  با تروريسم  و موضع  ايران  در قبال  روند صلح  خاورميانه  قابل  دستيابي  است .درهمين حال خاوير سولانا در كنفرانس خبري مشترك با كالين پاول وزير امورخارجه آمريكا گفت: هدف  مشترك  آمريكا و اتحاديه  اروپا آن  است  كه  ايران  به  يك  قدرت  هسته اي  تبديل  نشود و اين  موضع  مشترك  بخشي  از تلاش  ها براي  كاهش  گسترش  سلاح هاي  كشتار جمعي  است .
به  گزارش  واحد مركزي خبر به نقل از شبكه  تلويزيوني  سي ان ان ، وي افزود: اتحاديه  اروپا در راستاي  جلوگيري  از قرار گرفتن  ايران  در مسير تبديل  شدن به  يك  قدرت  هسته اي  همكاري  سازنده اي  با ايران  داشته  است .سولانا گفت: براي  اين  موضوع  بايد نگاهي  به  گذشته  ،حال  و آينده  برنامه  هسته اي  ايران  داشت .وي افزود: درمورد گذشته  بايد گفت  گزارش  دكتر البرادعي  بسيار آشكارو واضح  است  كه  ايران  رفتار و عملكرد مشكوكي  نداشته  است .
وي  گفت : اما اكنون  ما تلاش  مي كنيم  از طريق  گفتگوهاي  سازنده  نگذاريم  كه  ايران  براي  غني  سازي  اورانيوم  گام  بردارد و ما مي خواهيم  كه  روند غني سازي  اورانيوم  متوقف  شود و هيچ  گونه  ريسكي  در جهت  توسعه  توانايي هاي  هسته اي  براي  اهداف  غير صلح آميز وجود نداشته  باشد.سولانا گفت : اما در مورد آينده  همانطور كه  مي دانيد ايران  قول  داده  است كه  پروتكل  الحاقي  را امضا كند.
وي  گفت: اين  پروتكل  اين  امكان  را فراهم  خواهد كرد مسائلي  كه  در گذشته روي  داده اند ديگر در آينده  روي  ندهند و اين  رويكردي  است  كه  ما دنبال  مي كنيم .
وي افزود: اين  رويكرد با رويكرد مشترك  ما مبني  بر همكاري  با يكديگربراي  جلوگيري  از شكل  گيري  يك  كشور هسته اي  جديد در خاورميانه  سازگار و هماهنگ  است .

حزب حاكم سوريه از تغييرات درون حزبي خبر داد
سوريه  كه  با تحريمهاي  آمريكا در پي  ادعاهاي  واشنگتن  مبني  بر حمايت  از تروريسم  روبروست  اعلام  كرد حزب  حاكم  اين  كشور به  منظور سازگاري  با چالشهاي  جديد منطقه اي  و بين المللي  در حال  بررسي  تغييراتي  درون اين  حزب  است .
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر عبدالحليم  خدام  معاون  رئيس جمهور سوريه  گفت : «آيا بايد تغييري  در نحوه  تفكر ما ايجاد شود يا خير؟
اين  سئوالي  است  كه  بشار اسد رئيس  جمهور سوريه  از رهبري  حزب  پرسيده  است .»
خدام  در   كنفرانس  حزب  بعث  در جمع  خبرنگاران  گفت : اين  حزب  سرگرم  بررسي  موضوع  توسعه  تفكر سياسي  خود است .
در حال  حاضر معلوم  نيست  اين  اظهارات  نشانه  چه  ميزان  از تغييرات  در سوريه  است .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |