پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۰ - Nov 20, 2003
زمينه خريد گروهي سهام در بورس فراهم شد
با تاسيس شبكه معاملات صنعت سرمايه گذاري ايران خريد گروهي سهام و امكان دستيابي فراگير فرصت هاي سرمايه گذاري در فرآيند خصوصي سازي فراهم مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، از اول آذرماه شركتهاي سرمايه گذاري، بانك ها، بيمه ها و صندوق هاي بازنشستگي مي توانند سهام عرضه شده توسط سازمان خصوصي سازي را به طور گروهي خريداري كنند.
شبكه معاملات صنعت سرمايه گذاري كه از سوي موسسه توسعه سرمايه گذاري راه اندازي شده با تجميع منابع نهادهاي مالي، حضور تمام شركتهاي سرمايه گذاري در خريد گروهي سهام عرضه شده توسط سازمان خصوصي سازي را در حجم گسترده ايجاد مي كند.
بنابراين گزارش، نحوه مديريت شركت هاي در شرف واگذاري نكته اصلي در امر خصوصي سازي به شمار مي رود به طوري كه هر گونه خدشه بر مديريت آنها مي تواند آثار نامطلوبي بر عملكرد و سودآوري آتي شركتها داشته باشد پس خريد گروهي سهام يكي از راهكارهاي حفظ انسجام در مديريت شركت ها خواهد بود.
برهمين اساس مديريت بلوك هاي سهام شركتهاي واگذارشده در بازار سرمايه نيازمند بازارگرداني است و از آنجا كه خريد گروهي سهام امكان فعاليتهاي بازار گرداني را ايجاد مي كند از نوسانات نامطلوب در ارزش بازار سرمايه گذاري هاي مشاركت كنندگان كاسته ودر عين حال قابليت نقد شوندگي سهام نيز بهبود مي يابد.

گفت و گوي امروز
لايحه بازار سرمايه
لايحه جديدي از سوي دولت براي اصلاح بازار سرمايه تهيه شده است كه به اعتقاد برخي از كارشناسان اصلاح مقررات اين بازار ضرورتي انكارناپذير است.بحث تفكيك بازار پول و سرمايه، قديمي بودن مقررات موجود و مشكلات در راه توسعه و گسترش اين دو بازار از ضرورت هاي اصلاح مقررات بازار سرمايه اعلام شده است.در اين زمينه با ايرج نديمي يكي از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس گفت وگو كرده ايم.
***
* بازار سرمايه در ايران چه مشكلاتي دارد؟
- برخي از برنامه ريزي هاي اقتصادي كشور ناكارآمد است و برنامه ريزان اقتصادي كشور اصرار دارند راه تجربه شده و بي اثر خود را ادامه دهند.
بايد قبول كنيم كه نسخه اي كه براي اقتصاد كشور پيچيده شده است به ميزان سروصدايي كه درمورد آن مي شود جواب نداده است.در مدت بيست سال اخير عمده سياست گذاري ها، برنامه ريزي ها و هزينه هاي انجام شده به رشد و توسعه منجر نشده و متناسب با توان بالقوه كشور نبوده است.متاسفانه سياست هاي مالي و پولي، بانكي و اعتباري كشور دچار ترديد و ايستايي بوده است.خصوصي سازي و فروش شركت هاي دولتي امروز به عنوان اصلي ترين عامل محقق نشدن درآمدهاي پيش بيني شده دولت اعلام مي شود. بنابراين بايد با جرات ضمن تغيير در قانون و سطوح اجرايي ،بازار پول و سرمايه را تفكيك كرد.
* مشكل موجود در راه تفكيك اين بازار چيست؟
- مسئولان وزارت امور اقتصادي و دارايي سه عامل را به عنوان مشكل اعلام كرده اند. اين سه عامل مشكلات قانوني، مديريت و اجرا، نظارت و كنترل است. يك مشكل اساسي قانون بوده كه با اين لايحه مي تواند اصلاح شود.
* تاكنون چرا براي حل اين مشكل اقدامي نشده است؟
- كيفيت تعامل اين دو بازار با يكديگر نامشخص بوده و لايحه اي براي اصلاح آن تهيه شده است.
علت عدم اقدام در اين زمينه در سال هاي اخير بي توجهي مسئولان اقتصادي و دولت است. بايد دولت اساسا مشخص كند كه نگاه به بورس و خصوصي سازي چگونه است و ترديدها و موانع برداشته شود. بايد محدوديت هاي موجود در راه فروش و عرضه سهام مشخص شود و زمينه رشد بورس فراهم گردد.
* ويژگي هاي لايحه بازار سرمايه چيست؟
- بهترين نكته در تدوين لايحه بازار سرمايه بازنگري دقيق و روشن برنامه ها و مشخص كردن علت عدم تحقق اهداف گذشته است.بايد از تجربه اقتصاد جهان بهره جست و براي اصلاح اوضاع اقتصادي از آن كمك گرفت.بسياري از امور جاري اقتصاد در دنيا تجربه شده است و علم اقتصاد به آن پاسخ داده است.

رئيس كل بانك مركزي ،شاخص هاي اصلاح ساختار بانكي كشور را اعلام كرد
حذف نرخ هاي ترجيحي،سهميه بندي و تعيين نرخ سود بانكي بر اساس متغيرهاي اقتصادي از موارد ضروري در اصلاح ساختار بانكي كشور است كه بايد اعمال شود.
به گزارش خبرگزاري موج، دكتر ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي در خصوص اصلاح ساختار مالي در بانكداري اسلامي گفت: طرح اصلاح ساختار بانكي كشور در دست اقدام است و به منظور اصلاح راهبردي بانك ها، براي اولين بار ۳۵ درصد از منابع بانك ها براي سرمايه گذاري در بخش هايي كه تشخيص مي دهند سوددهي بالاتري دارد، در اختيار خودشان قرار مي گيرد و ۶۵ درصد از اعتبارات نيز به تسهيلات تكليفي تخصيص داده مي شود.دكتر شيباني در مورد غير ربوي بودن نظام بانكي كشورتصريح كرد: مقررات نظام بانكي كشور در سال ۶۳ تنظيم شده و به تأييد مجلس و شوراي نگهبان رسيده است.وي خاطر نشان كرد: در اين سال ها مشكلي در مورد ربوي بودن و اسلامي نبودن نظام بانكي وجود نداشته است.

فروش نسيه در بورس فلزات تهران
دبير كل  بورس  فلزات  تهران  از راه اندازي  فروش  نسيه  محصولات  فلزي  در اين بازار خبر داد.
«احمد صادقي» ديروز در گفت  و گو با ايرنا افزود: با راه اندازي  بورس  فلزات  تهران  علاوه  بر برقراري  معاملات  نقدي  و سلفي  رايج ،مقدمات  تشكيل  معاملات  «نسيه ، آتي  و اختيار معامله » نيز در اين  بازار درحال  آماده سازي  است .
به  اعتقاد وي ، بورس  فلزات  تهران  با ارايه  پنج  قرارداد يادشده ، امكان استفاده  از ابزارهاي  معاملاتي  جديد را در اختيار معامله كنندگان  قرار داده است .وي  افزود: بسياري  از توليدكنندگان  خصوصي  در حال  حاضر درخواست  خريد نسيه خود را به  اين  بازار اعلام  كرده اند.
صادقي ، وضعيت  كنوني  معاملات  فرآورده هاي  فلزي  واحدهاي  توليدي  دولتي  را نسبت  به  گذشته  بسيار مثبت  ارزيابي  كرد و گفت : اين  واحدها براي  خريد محصولات  فلزي  در حال  حاضر برنامه ريزي  كرده اند به  طوري  كه  زمينه  رقابت  دربين  آنها فراهم  شده  است .وي  با اشاره  به  فراهم  آمدن  امكان  عرضه  كالاهاي  خارجي  در بورس  فلزات ،گفت : سرمايه گذاري  خارجي  در اين  بازار سبب  ايجاد رقابت  بين  توليدكنندگان داخلي  و واردكنندگان  مي شود.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد
پايان كار تدوين لايحه برنامه چهارم
گروه اقتصادي: كار تدوين لايحه برنامه چهارم در سازمان مديريت و برنامه ريزي پايان يافت و نظر همه وزارتخانه ها در تدوين آن مدنظر قرار گرفته است.
محمد ستاريفر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در گزارش خود به معاون اول رئيس جمهوري با اعلام اين مطلب افزود: براي تدوين لايحه برنامه چهارم كميته هايي تشكيل شد كه پنج وظيفه عمده براي آنها تعيين شده بود و كارها طبق اين پنج وظيفه به پيش رفت.
وي خاطرنشان كرد: بررسي الزامات و راهبردهاي چشم انداز بلندمدت در زمينه هاي ذيربط، بررسي احكام برنامه سوم توسعه درخصوص حذف، اصلاح و يا تنفيذ آنها، پيشنهاد اهداف و راهبردها در قالب الزامات و راهبردهاي چشم انداز از جمله اين وظايف بود.
ستاريفر افزود: پيشنهاد احكام قانوني براي درج در لايحه برنامه و پيشنهاد عناوين و گزارش توجيهي سندهاي ملي توسعه بخشي و فرابخشي نيز دو بخش پاياني وظايف كميته ها بوده است كه در هفت كميته مشترك و ۲۲ كميته تخصصي بررسي شد.
وي خاطرنشان كرد: در اين راه وزراي مختلف پيشنهادهايي ارائه داده اند كه بخشي از آنها در لايحه ديده شده، اما بخش ديگر آنها درج خواهد شد و مسلما هيچيك از آنها حذف نمي شود.
وي گفت: در ۲۹ مهرماه اولين جمع بندي لايحه تقديم دولت شد و يك هفته به وزارتخانه ها فرصت داده شد تا در اين خصوص اظهار نظر كنند كه برخي اظهارنظرها سر وقت ارائه شد، اما برخي ديگر طولاني تر شد.
ستاريفر در اين جلسه با ياد مرحوم عظيمي و نوربخش گفت: وقتي كار مقدماتي برنامه چهارم آغاز شد، قرار شد چالشهاي پيرامون برنامه بررسي شود كه مرحوم عظيمي و نوربخش در اين مسير نقش ايفا كردند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي خاطرنشان كرد: كميته هفت نفره اي، مسايل كمي لايحه را بررسي مي كنند كه وزارت بازرگاني،  نفت، صنايع، اقتصاد، بانك مركزي و سازمان مديريت اعضاي آن هستند.

واردات خودرو مستلزم تحقق شرايط لازم است
وزير بازرگاني  اعلام  كرد ثبت  سفارش  واردات  خودرو پس  از مهياشدن  مقدمات  پيش بيني  شده  در قانون  واردات  خودرو آغاز مي  شود.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر ،محمد شريعتمداري  در مصاحبه  باخبرنگاران  گفت:  براساس  قانون،  واردات  خودرو مستلزم  خروج خودروهاي  فرسوده  ،ثبت  نمايندگيهاي  شركتهاي  خودرو ساز در وزارت بازرگاني  و ارائه  استانداردهاي  زيست  محيطي  خودروهاي  وارداتي  به سازمان  حفاظت  محيط زيست  است  كه  تحقق  اين  شرايط زمان  مي  خواهد.
وي  افزود: جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  و خروج  اين  خودروها ضرورتي اجتناب  ناپذير براي  آغاز واردات  خودرو است  چرا كه  با توجه  به  توليد سالانه  ۷۰۰ هزار دستگاه  خودرو داخلي  و حجم  فعلي  خودروهاي  فرسوده  در كشور آغاز واردات  خودرو بدون  خروج  خودروهاي  فرسوده  موجب  تشديد مشكلات  ترافيكي  خواهد شد.

اهداي جايزه بهترين نشان تجاري جهان به ايران خودرو
گروه صنعتي ايران خودرو جايزه بين المللي كميته تخصصي انجمن شركت هاي برتر صنعتي و تجاري ۱۱۵ كشور جهان را كسب كرد. به گزارش واحد مركزي خبر،  ايران خودرو اين جايزه را روز چهارشنبه در شهر رم پايتخت ايتاليا به خاطر خدمات خود در زمينه صنعتي و فعاليتهاي خدمات پس از فروش و رضايت مشتريان دريافت كرد. انجمن شركتهاي برتر صنعتي و تجاري در سال ۱۹۷۸ با هدف معرفي شركت هاي صنعتي و تجاري برتر جهان تاسيس شد.همچنين معاون كيفيت ايران خودرو با اشاره به ايجاد واحد رسيدگي به شكايت مشتريان در اين شركت گفت: مشتريان در صورت هر گونه شكايت از خدمات پس از فروش مي توانند با شماره تلفنهاي ۴۸۹۰۲۶۶۹ ، ۴۸۹۰۲۷۲۷ و يا نمابر ۴۸۹۰۲۷۷۰ تماس بگيرند و شكايت خود را مطرح كنند.

اجراي طرح تله متري آب براي اولين بار در كشور
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران ديروز در جمع خبرنگاران گفت: «بيش از ۷۰ درصد هزينه مورد نياز شركت هاي آب و فاضلاب از محل واگذاري حق انشعاب آب و فاضلاب و خدمات ارائه شده به مشتركان تامين مي شود و ملزم شدن اين شركت ها به فروش نقدي انشعاب آب و دريافت نكردن كارمزد، ضرر مالي شركت ها و مشتركان را به همراه خواهد داشت.»
ستار محمودي ميانگين حق انشعاب آب در استان تهران را حدود ۲۰۰ هزار تومان عنوان و اظهار كرد: «ابطال بخشنامه فروش اقساطي انشعاب آب به نفع شركتهاي آب و فاضلاب نيست.» وي در ادامه از اجراي طرح «تله متري» آب با هدف كنترل آب ورودي به تصفيه خانه ها و ايستگاه هاي پمپاژ در تهران خبر داد و گفت: «اجراي اين طرح توسط مشاوران ايراني و خارجي از يك ماه پيش آغاز شده و تا ۱۸ ماه آينده به بهره برداري خواهد رسيد.» وي هزينه لازم براي اجراي فاز اول اين طرح را ۱۲۰ ميليارد ريال عنوان كرد و ادامه داد: «دو فاز تصفيه خانه پنجم با ظرفيت هفت ميليون و ۵۰۰ هزار مترمكعب، بهمن ماه امسال به بهره برداري خواهد رسيد.»

ايرانيها ۵/۳۳ ميليارد ريال هديه و سوغات دريافت كردند
گروه اقتصادي: در ۷ ماهه امسال ايرانيها ۲۴۸ هزار و ۸۰۰ بسته هديه و سوغات به ارزش ۵/۳۳ ميليارد ريال دريافت كردند.
به گزارش روابط عمومي گمرك اين ميزان هديه و سوغات ورودي به كشور از لحاظ وزني ۳/۷ درصد و از حيث ارزش ۶/۲ درصد افزايش داشته است.
براساس اين گزارش بيشترين ميزان هديه و سوغات ورودي به كشور از طريق گمرك امانات پستي تهران بوده كه ۱/۷۰ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش كل هداياي ورودي را به خود اختصاص داد.
اين گزارش حاكيست ارزش هر كيلو كالاي هديه و سوغات ورودي در اين مدت ۷/۶ دلار بود كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۹/۲ درصد كاهش نشان مي دهد.
در اين مدت همچنين ۱۷۱ هزار و ۹۰۰ بسته هديه و سوغات به ارزش ۸/۲۱ ميليارد ريال از كشور ارسال شد كه از لحاظ تعداد ۷ درصد و از حيث ارزش ۸/۵ درصد كاهش داشته است.
به گزارش روابط عمومي گمرك همچنين در ۷ ماهه امسال ۵ ميليون و ۲۳ هزار مسافر از گمركات كشور گذشتند كه از اين تعداد ۲ ميليون و ۵۵۷ هزارنفر وارد كشور و ۲ ميليون و ۴۶۶ هزار نفر خارج شدند.
ميزان مسافران ورودي و خروجي از كشور در اين مدت به ترتيب ۲ درصد و ۸/۷ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است.
اين گزارش حاكيست از ميان مسافران ورودي به كشور يك ميليون و ۷۹۲ هزار نفر ايراني و ۷۶۵ هزار نفر نيز خارجي بودند.

شركت سهامي فرش تا پايان سال وارد بورس مي شود
پس از سياستگذاري بازار فرش ايران و انتقال حاكميتي به سازمان فرش، اين شركت از طريق عرضه سهام بورس به بخش خصوصي واگذار مي شود.
يك مقام آگاه در شركت سهامي فرش ايران در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: بر اساس مصوبه شوراي عالي اداري مبني بر واگذاري شركت سهامي فرش ايران به بخش خصوصي پس از سياستگذاري بازار فرش ايران و انتقال حاكميتي به سازمان فرش، اين شركت از طريق عرضه سهام بورس در بخش خصوصي واگذار مي شود.
وي افزود: شركت سهامي فرش بايد با توسعه فعاليت خود در زمينه توليد و تجارت فرش و نيز تعديل نيروي انساني با پرداخت بدهي هاي خود تا پايان امسال به شرايط سوددهي مناسب برسد آماده ورود به بورس شود.
وي با اشاره به اجراي طرح تعديل نيرو در شركت سهامي فرش ايران تصريح كرد: ميزان نيروي كار نسبت به توليد در شركت سهامي فرش ايران بيشتر بوده و اين امر به افزايش بدون توجيه هزينه هاي اين شركت منجر شده است.
به گفته وي، در يكسال گذشته بيش از ۲۰۰ نفر از كاركنان شركت سهامي فرش ايران تعديل شده اند كه با تامين اعتبار مورد نياز براي بازخريد كاركنان تا پايان امسال مجموع شاغلين شركت سهامي فرش ايران از ۷۰۰ نفر در سال گذشته به ۲۷۰ نفر مي رسد.

تأكيد بر ادغام صنايع كوچك و شركت شهرك هاي صنعتي
گروه اقتصادي: وزير صنايع و معادن تأكيد كرد ادغام صنايع كوچك و شركت شهرك هاي صنعتي براي حذف صنايع كوچك انجام نشده و اگر ديوان عدالت اداري به آن اشكال بگيرد نيز سعي مي كنيم آن را به تصويب مجلس برسانيم.
اسحاق جهانگيري در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود، قانون تأسيس سازمان صنايع كوچك بعد از اشكال شوراي نگهبان به طرح آن به دليل بار مالي براي وزارت صنايع و معادن با حداقل امكانات تأسيس شد.
با توجه به اين كه شركت شهرك هاي صنعتي در شهرها و استان ها شعبه دارد و به ايجاد واحدهاي توليدي كمك مي كند، اين دو سازمان را با هم ادغام كرديم.
اين در حالي است كه رئيس ديوان عدالت اداري در گفت وگو با شبكه خبر دو سيما مصوبه شوراي عالي اداري در مورد ادغام اين دو نهاد را مغاير قانون و برنامه سوم اعلام كرد و تأكيد كرد كه رأي ديوان عدالت اداري هم رديف قانون است.
وي علاوه بر اين تأكيد كرد كه دو سازمان ياد شده تفاوت ماهيتي دارند و ادغام اين دو صحيح نيست.
دري نجف آبادي تصريح كرد،سازمان صنايع كوچك با تصويب مجلس شوراي اسلامي تشكيل شده است و ادغام آن تنها با مصوبه مجلس امكان دارد.وي همچنين يادآور شد كه شوراي عالي اداري براساس وظايف قانوني نمي تواند وظايف سازمان و يا نهادي را منحل و يا تبديل كند.
در اين زمينه محمد شريعتمداري وزير بازرگاني نيز ادغام صنايع كوچك و شركت شهرك هاي صنعتي را به دليل تمركز مديريت عامل افزايش بهره وري دانست.
وي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اين كه تصميم شوراي عالي اداري بجا و شايسته بوده است گفت: اين ادغام مورد تأييد وزارت بازرگاني است و سياست گذاري صنايع كوچك با دقت بيشتري در دستور كار وزارت صنايع و معادن قرار دارد.

با امضاي دو يادداشت تفاهم
همكاري هاي اقتصادي و تجاري ايران و عراق گسترش مي يابد
گروه اقتصادي : در جريان سفر مقامات شوراي حكومت انتقالي عراق به رياست جلال طالباني به ايران، چندين يادداشت تفاهم اقتصادي و تجاري بين دو كشور به امضا رسيد. با امضاء اين يادداشت تفاهم ها، همكاري هاي اقتصادي دو كشور در زمينه هاي تجاري، صنايع و معادن و نيرو گسترش مي يابد.
به گزارش واحد مركزي خبر، در يادداشت تفاهمي كه به امضاي وزراي بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و شوراي حكومت انتقالي عراق رسيد، دو كشور در زمينه  گسترش  همكاري  اتاقهاي  بازرگاني  در سطح  ملي  و استاني  ايجاد مراكز تجاري  جمهوري  اسلامي  ايران  در شهرهاي  بغداد،موصل،  بصره  و سليمانيه  ايجاد تجارت  آزاد بين  دو كشور، اعطاي  ويزاي بلند مدت  پنج  ساله  به  تجار و بازرگانان  و فعاليت  بانكهاي  تجاري  در مناطق  مرزي  دو كشور به  توافق  رسيدند.
همچنين  تلاش  براي  توسعه  ترانزيت  كالا به  عراق  مشاركت  فعال  شركتهاي ايراني  در مناقصه هاي  مربوط به  واردات  گندم ، شكر، مواد شوينده  و كالاهاي  اساسي  به  عراق ، ايجاد مراكز تجاري  جمهوري  اسلامي  ايران  در شهرهاي  مختلف  عراق  و ايجاد نمايشگاههاي  كالاهاي  ايراني  در شهرهاي بغداد، بصره ، موصل ، كربلا و به  تدريج  در ساير شهرهاي  عراق  از ديگر مواردي  است  كه  دو كشور در اين  يادداشت  تفاهم  بر آن  تأكيد كردند.
همچنين بر اساس يادداشت تفاهمي كه به امضاء وزير صنايع  و معادن  ايران  و وزيرصنايع  دولت  انتقالي  عراق  رسيد،ايران  كمك  هاي  صنعتي  در اختيار عراق  مي گذارد و اين  كشور رادر بازسازي  كارخانه هاي  صنعتي  ياري  مي دهد.
به  گفته  اسحاق  جهانگيري  در اين  يادداشت  تفاهم  با تأكيد طرف  عراقي ،حضور ايران  در بازسازي  و نوسازي  صنايع  عراق  مورد توجه  قرار گرفته است.وي  سرمايه  گذاري  بخش  خصوصي  ايران ، آموزش  مديران  و نيروهاي  كارشناسي صنايع  مختلف  و تامين  مواد اوليه  كارخانه هاي  فولاد، آلومينيوم  و صنايع نساجي  و مواد غذايي  را از ديگر موارد يادداشت  تفاهم  ميان  ايران  وعراق  ذكر كرد.
همچنين وزير تجارت عراق در جمع اعضاي اتاق بازرگاني ايران گفت:  شركتهاي ايراني با صادرات بيشتر كالا و خدمات به عراق سعي در جذب سهم بيشتري از واردات ۴ ميليارد دلاري عراق را به خود اختصاص دهند.
وزير تجارت كشور عراق همچنين در بازديد از خطوط توليد گروه صنعتي ايران خودرو گفت: به زودي مردم كشور عراق شاهد خودروهاي سواري ايران خودرو خصوصا سمند و پژو ۲۰۶ در خيابان هاي بغداد خواهند بود.
وزير مسكن و خدمات عراق نيز در ديدار با عبدالعلي زاده وزير مسكن وشهرسازي به ضرورت حضور شركتهاي ايراني در بازسازي عراق تأكيد كرد و افزود: با توجه به شرايط فعلي عراق و نياز به احداث ساختمانهاي جديد و مصالح ساختماني و همچنين فناوري ساخت علاقه مند هستيم كه ايران دراين زمينه ها بويژه صدور مصالح ساختماني به عراق مشاركت كند.
معاون امور برق وزارت نيرو و مدير عامل شركت توانير نيز از درخواست عراق براي خريد برق از جمهوري اسلامي ايران خبر داد.
«محمد احمديان» به ايرنا گفت: موضوع خريد برق ايران توسط عراق، از مدت ها پيش مطرح بوده و اكنون به شكل جدي در جريان است.
مدير عامل شركت توانير با بيان آنكه زمينه براي صادرات برق ايران به عراق فراهم شده، اظهار داشت: ايران آماده است در صورت توافق مسئولان تهران و بغداد، به تمام خطوط مرزي دو كشور از جمله كرمانشاه به عراق برق صادر كند.
همچنين با همكاري و مساعدت اتاق تعاون جمهوري اسلامي ايران، شبكه تعاونيهاي عراق بازسازي و فعاليت خود را از سر مي گيرند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱۰
۱۳۶۱
۲۵۰۲۶
توسعه معادن روي ايران
۳۱
۴۸۴۷
۱۰۷۰۵
معادن منگنز ايران
۱۸۹
۵۷۹۲
۳۱۲۱۰
نوش مازندران
۲۲
۵۹۹۱
۴۸۳۹۸
مارگارين
۲۸۴
۶۰۷۹
۱۵۶۰۷۷
صنعتي بهشهر
۳۰۲
۶۳۵۷
۴۰۳۰۰
لبنيات پاك
۴
۳۴۷۹
۲۰۲۳۶۶۳
قند ثابت خراسان
۴۸-
۳۳۳۶
۴۸۲۶۳
توليدي مهرام
۳۹۶
۸۵۷۷
۶۹۱۱۲
بهنوش ايران
۱۵۶۲
۳۲۸۱۳
۱۳۷۲۹
افست
۴
۸۴۹۸
۱۳۶۵۳۳
پتروشيمي خارك
۵۱۲
۲۲۱۵۲
۵۲۵۳۱۵
پتروشيمي اصفهان
۲۵۴
۸۰۶۱
۱۱۸۹۵۸۴
پتروشيمي اراك
۱۲۴
۹۶۷۵
۱۷۷۲۲۵
پتروشيمي آبادان
۷۲-
۱۲۶۹۱
۱۱۲۹۶
داروسازي جابرابن حيان
۲۲۹-
۶۶۶۸
۱۰۰۱۰
داروسازي اسوه
۳-
۸۹۳۳
۱۵۱۰۹
پارس دارو
۳۶
۲۴۵۳
۷۳۱۱۲
كف
۴۰
۲۰۲۹
۱۴۰۷۴
گلتاش
۹۸
۱۶۷۷۶
۹۴۸۳
كربن ايران
۳۱-
۱۸۱۱
۳۴۵۱۴
ايران تاير
۳۹۰۱-
۲۶۹۷
۲۱۸۲
لاستيك دنا
۶۴۸
۱۳۶۲۷
۱۶۱۵۷
گاز لوله
۴۵
۱۴۲۵
۹۳۵۰
شيشه و گاز
۱۵-
۱۵۱۹
۲۸۸۱۹
شيشه همدان
۱۳۳-
۵۸۵۴
۳۱۶۵۵
فرآورده هاي نسوز آذر
۵۵
۸۷۶۷
۱۰۳۴۲
كاشي و سراميك حافظ
۱۳۱-
۳۲۱۴
۵۴۲۷۹
كاشي تكسرام
۴۲
۴۰۰۹
۱۰۳۱۰
مس شهيد باهنر
۱۵-
۴۰۶۷
۳۲۸۶۱۴
ماشين سازي اراك
۴۶-
۷۱۶۰
۱۴۸۵۸۳
صنايع آذرآب
۶-
۱۵۲۶
۱۲۹۶۷
بسته بندي ايران
۳۴-
۹۱۳۷
۵۱۱۲۸۷
تراكتورسازي ايران
۲۳۲
۴۶۸۸
۱۵۶۳۴۵
صنايع مخابراتي راه دورايران
۷۱
۴۷۹۴
۳۳۵۴۳۹
ايران خودرو ديزل
۳
۳۲۹۷
۱۵۱۲۸۰
حق تقدم ايران خودرو ديزل
۱۸۹
۸۸۹۱
۵۶۱۹۵۵۴
ايران خودرو
۸-
۶۴۴۵
۱۱۸۹۹۵۵
گروه بهمن
۱۴۹-
۵۱۱۰
۱۶۸۹۰
حق تقدم گروه بهمن
۵۷-
۱۷۱۷۶
۲۲۷۸۹
سايپا ديزل
۲۸۲-
۱۷۰۹۵
۲۱۴۹۱۸
زامياد
۴۷-
۳۲۳۱
۴۰۱۹۰
نيرو محركه
۲۰-
۳۵۵۱
۸۶۷۸۴
محورسازان ايران خودرو
۱۸
۶۳۹۸
۶۴۸۶۴
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱۹۲-
۱۴۱۲۳
۵۵۸۳۲
سايپا آذين (سهامي عام)
۱۰۹
۱۹۱۱۶
۵۲۹۹۴۳
صنعتي دريايي ايران
۱
۲۰۹۷
۲۲۱۸۵
شركت ساختمان اصفهان
۱۳۰۲-
۳۲۳۸۰
۵۵۱۴۳
خدمات انفورماتيك
۲۷۱
۵۷۰۴
۲۵۴۵۰۷۴
توسعه صنايع بهشهر
۲۶
۴۰۲۸
۵۱۲۳۳۰
سرمايه گذاري ملي ايران
۱۳-
۲۳۷۷
۲۹۴۴۰۶۳
سرمايه گذاري سپه
۲۵
۲۷۲۸
۵۵۶۳۰۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱-
۱۸۰۷
۱۰۳۴۸
سرمايه گذاري ملت
۲۷۸
۶۲۲۶
۱۶۶۳۹۲۳
سرمايه گذاري بانك ملي
۲
۶۰۳۲
۱۶۶۱۷۱
سرمايه گذاري رنا
۱۵-
۵۷۴۶
۲۲۰۶۴۲۴
سرمايه گذاري غدير
۷۷-
۳۵۸۰
۴۸۸۹۱
سرمايه گذاري پارس توشه
۶۶۶
۱۸۴۸۶
۶۳۷۸۷
گروه صنعتي سديد
۸۶
۴۷۲۴
۵۵۵۲۹۴
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۴
۱۶۳۲
۵۴۱۸۵۴
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۴۵
۱۲۷۲۱
۱۵۴۰۸
داروپخش
۹-
۲۱۲۶
۶۴۰۵۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۸۲
۱۷۳۶
۱۰۰۰۰
معدني دماوند
۱۳۹
۲۹۲۹
۵۰۹۶۶
بهپاك
۶۴۰
۱۳۴۵۷
۱۰۰۰۰
گلوكوزان
۱۴۱
۲۹۷۹
۲۵۷۵۲۵
نيرو كلر
۲
۱۵۴۹۱
۳۵۰۲۰۸۴
طيف ايران
۱-
۳,722
۱۰۰,077
سرمايه گذاري ساختمان

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۸۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۵۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۹۵۵

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |