پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۰ - Nov 20, 2003
نخستين مدال طلاي وزنه برداري ايران در ونكوور
طلاي جهان بر گردن فلاحتي نژاد
رضازاده فردا براي ركوردشكني وزنه مي زند
001600.jpg

گروه ورزشي: جوان ايراني لايق است، جوان ايراني شايسته است، جوان ايراني قدرتمند است و هميشه اين توانايي را دارد با تكيه بر نيرويي كه برگرفته از ايمان و اعتقاد است در سخت ترين ميدان هاي جهاني احقاق حق كند و صلابت و دلاوري خود را به نمايش بگذارد.
در ونكوور كانادا و در ميداني كه هيچ چيز به سود مردان تيم ملي وزنه برداري ايران در هفتاد و سومين دوره مسابقه هاي جهاني وزنه برداري نيست، «محمدعلي فلاحتي نژاد» دلاور ۷۷ كيلويي تيم ايران قهرمان جهان شد و مدالهاي طلاي با ارزشي را از كام شير بيرون كشيد.
در هياهوي اين پيروزي بزرگ و به يادماندني حتي حركت بدون توجيه مسئولين برگزاركننده اين رقابت ها در پخش اشتباه سرود ملي كشورمان هم نتوانست چيزي از ارزش هاي اين جوان برومند ايراني بكاهد و محمدعلي فلاحتي نژاد با جسارتي مثال زدني در جدال با پولاد سرد بر تمامي توطئه هايي كه برسر راهش قرار داشت، خط بطلان كشيد و با فريادهاي اعتراض آميز خود بر روي سكوي قهرماني، ناتواني كانادايي ها را در برگزاري صحيح اين مسابقه ها به آنها نشان داد.
البته پيش از اين نيز كانادايي هاي ميزبان در جريان رقابت هاي وزن ۶۹ كيلوگرم به راحتي حق مسلم وزنه بردار كامروني را پايمال كرده بودند و با اين عمل تازه خود نشان دادند كه هرگز در اندازه هاي ميزباني اين مسابقه ها نيستند.
اينكه با توطئه اي ازپيش طراحي شده رشادت قهرمان ايراني آن هم در صحنه اي جهاني با پخش اشتباه سرود ملي كشورمان اين چنين تحت الشعاع يك رقابت سالم ورزشي قرار مي گيرد، گناهش به تنهايي متوجه كشور ميزبان نيست. باتوجه به اينكه اين عمل اهانت آميز در گذشته نيز يكي دوبار اتفاق افتاده است، تأسف عميق تر اين است كه چرا تجربه تلخ گذشته اين كار به درستي موردتوجه مسئولين ورزش ايران قرار نگرفته و آن ها ازقبل پيش بيني انجام چنين توطئه اي را مد نظر قرار نداده اند؟! مگر نه اين است كه تحويل سرود ملي كشورمان به مقامات برگزاركننده كانادايي بصورت رسمي بايستي از مسير كميته ملي المپيك انجام شده باشد كه باتوجه به مسئوليت مستقيم اين كميته در اعزام تيم وزنه برداري به كانادا، اين كار نيز قطعا صورت پذيرفته است. حال چگونه در ونكوور و در ميداني كه دبيركل كميته ملي المپيك ايران و يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مستقيما ناظر و شاهد برگزاري اين مسابقه ها هستند، نظارت دقيقي صورت نگرفته و قبل از پخش، همراهان ريز و درشت و مسئول و غيرمسئول تيم ايران، بدون پيش بيني قبلي، در مقابل اين مسئله غافلگير شده اند!؟
فلاحتي نژاد چگونه قهرمان
جهان شد
محمدعلي فلاحتي نژاد زماني كه در پايان رقابت هاي حركت يكضرب دسته ۷۷ كيلوگرم ۵/۷ كيلوگرم از نفر اول اين حركت يعني لي هونگ لي چيني عقب افتاد و از اين هم بدتر هم تيمي شايسته خود محمدحسين برخواه را به دليل آسيب ديدگي از صحنه دور ديد، پا پس نكشيد و با جبران عقب ماندگي در حركت دوضرب خود را برترين وزنه بردار جهان در اين وزن ديد.
001606.jpg

فلاحتي نژاد يكضرب را با ۱۵۵ كيلوگرم آغاز كرد و در حركت دوم وزنه ۱۵۵ كيلوگرم را هم بالاي سر برد،  اما در حركت سوم خود وزنه ۵/۱۵۷ كيلوگرم را انداخت. در اين حركت لي هونگ لي از چين با ۵/۱۶۲ كيلوگرم اول شد. وياچسلاوكارشوف از روسيه با همين وزنه و بخاطر سنگيني وزن در رده دوم قرار گرفت و داوتياله از ارمنستان با ۱۶۰ كيلوگرم در مكان سوم ايستاد.
دلاور وزنه برداري ايران حركت دو ضرب خود را با زدن وزنه ۵/۱۹۷ كيلوگرم آغاز كرد كه خيلي راحت آن را بالاي سر برد. او در حركت دوم و در شرايطي كه تمامي مدعيان نزديكش در سد وزنه ۱۹۵ كيلوگرم ناكام ماندند، تقاضاي وزنه ۵/۲۰۲ كيلوگرم را كرد كه اين وزنه را هم بالاي سر خود مهار كرد و با ركورد مجموع ۵/۳۵۷ كيلوگرم صاحب گردن آويز طلا در دوضرب و مجموع شد.فلاحتي در سومين حركت خود نيز براي شكستن ركورد جهان در دو ضرب تقاضاي وزنه ۵/۲۱۰ كيلوگرم را كرد كه نتوانست آن را از زمين بلند كند.در پايان رقابت هاي اين وزن گئورك داوتيان از ارمنستان با حدنصاب مجموع ۳۵۵ كيلوگرم (۱۶۰ به اضافه ۱۹۵) به خاطر سبكي وزن نسبت به ريحان آراباسي اوغلو از تركيه در مكان دوم ايستاد و آراباسي اوغلو سوم شد.
تيم وزنه برداري ايران با دو مدال طلاي فلاحتي نژاد بعد از تيم هاي چين و تركيه در مقام سوم قرار گرفت.
ناكامي ركورددار جهان
يكي از مهم ترين اتفاقات اين وزن ناكامي سرگئي فيليمونوف قهرمان بازي هاي آسيايي بوسان و ركورددار حركت يكضرب جهان (۱۷۳ كيلوگرم) از قزاقستان بود. عجيب اينجاست كه فيليمونوف سه بار در حركت يكضرب وزنه ۵/۱۶۲ كيلوگرم را انداخت و در حركت دوضرب هم سه بار در برابر وزنه ۱۹۰ كيلوگرم ناكام ماند.
آسيب ديدگي
محمدحسين برخواه
محمدحسين برخواه دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۰۲ ديگر نماينده كشورمان در وزن ۷۷ كيلوگرم اين مسابقه ها بود. برخواه كه انگيزه فراواني براي كسب مدال از مسابقه هاي جهاني كانادا داشت و تمرينات خوبي را پشت سر گذاشته بود، در شروع رقابت هاي اين وزن كار خود در يكضرب را با زدن وزنه ۱۶۰ كيلوگرم آغاز كرد كه خيلي راحت آن را بالاي سر برد. برخواه براي بار دوم به سراغ وزنه ۱۶۵ كيلوگرم رفت و با كمال تاسف به هنگام بالاكشيدن آن دچار آسيب ديدگي از ناحيه آرنج شد و با نظر پزشك مسابقات از ادامه كار بازماند.در ادامه مسابقه هاي وزنه برداري قهرماني جهان امروز سيد هادي پانزوان در وزن ۸۵ كيلوگرم به روي صحنه مي آيد.

رضايي و جديدي امشب كشتي مي گيرند
گروه ورزشي: در ادامه پيكارهاي ليگ كشتي آزاد ايران امشب سه مسابقه در شهرهاي تهران، اصفهان و فريدون كنار برگزار مي شود.
در حساس ترين مسابقه امشب تيم هاي دانشگاه آزاد و سايپا تهران در سالن هفتم تير به ديدار هم مي روند كه رويارويي عباس جديدي و عليرضا رضايي در وزن ۱۲۰ كيلوگرم ديدني ترين مسابقه اين دو تيم است.
در اصفهان راه آهن خراسان ميهمان نيوپايپ اين شهر است. عليرضا دبير ملي پوش تيم راه آهن خراسان امشب اولين كشتي خود در ليگ برتر را مي گيرد.
در سالن شهداي فريدون كنار هم صنام مازندران ميزبان سنگ آهن بافق است. صنامي هاي پرستاره در پي شكست هفته قبل مقابل پاس در تهران امشب اين فرصت را دارند تا با يك پيروزي خوب اين ناكامي را جبران كنند. تيم زمزم گلستان هم امروز باپاس در تهران روبرو مي شود.

چگونگي اخذ سهميه المپيك از پيكارهاي جهاني ونكوور
۱۲۰ وزنه بردار از كشورهاي مختلف در پايان هفتاد و سومين دوره مسابقات وزنه برداري قهرماني مردان جهان در ونكوور كانادا جواز حضور در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن را كسب خواهند كرد.
اين مسابقات هم اكنون با شركت ۳۴۴ وزنه بردار از ۷۱ كشور جهان در شهر ونكوور كانادا در حال انجام است.براساس سهميه تعيين شده از سوي فدراسيون بين المللي وزنه برداري تيم هاي اول تا ششم رقابت هاي جهاني ۶ سهميه براي شركت در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن (۳۶ وزنه بردار) كسب خواهند كرد.
تيم هاي هفتم تا سيزدهم ۵ وزنه بردار (مجموعا ۳۵ وزنه بردار) تيم هاي چهاردهم تا بيستم ۴ وزنه بردار (مجموعا ۲۸ وزنه بردار) و تيم هاي بيست و يكم تا بيست و هفتم رقابت هاي جهاني ۳ وزنه بردار (مجموعا ۲۱ نفر) به بازي هاي المپيك اعزام خواهند كرد.مسابقات وزنه برداري قهرماني مردان بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن با شركت ۱۷۰ وزنه بردار برگزار خواهد شد.
۵۰ وزنه بردار باقي مانده براي شركت در بازي هاي المپيك، پس از برگزاري پيكارهاي مقدماتي از جمله رقابت هاي قاره اي مشخص مي شوند.

صعود هفت پله اي فوتبال ايران در جدول فيفا
گروه ورزشي: در تازه ترين جدول رده بندي فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) تيم ملي ايران با هفت پله صعود نسبت به ماه گذشته در مكان سي وپنجم قرار گرفت. در اين رده بندي ايران با وجود كسب ۶۲۰ امتياز در ميان تيم هاي آسيايي پس از كشورهاي كره جنوبي، عربستان سعودي و ژاپن مقام چهارم را دارد.در صدر جدول رده بندي فيفا، برزيل همچنان با ۸۵۲ امتياز بالاتر از ساير تيم ها ايستاده است. فرانسه و اسپانيا تيم هاي دوم و سوم اين جدول محسوب مي شوند.

مربي تيم فوتبال پيكان تهران امروز معرفي مي شود
مديرعامل باشگاه فرهنگي ورزشي پيكان تهران اعلام كرد: مربي تيم فوتبال پيكان امروز معرفي مي شود.
وي افزود:با ناصر ابراهيمي درباره تصدي اين پست مذاكره شد كه وي نيز شرايط خود را بيان كرد. همچنين با محمدحسين ضيايي مذاكره كرده ايم.
مهدي دادرس افزود: براي تصدي مربيگري تيم پيكان فرد سومي نيز مورد نظر است كه در حال حاضر از بيان كردن نام وي معذورم.

فينال واليبال حذفي تهران براي بار سوم به تعويق افتاد
گروه ورزشي: فينال رقابت هاي واليبال جام حذفي استان تهران براي بار سوم اين بار با تفاضاي تيم صنام يكي از دو فيناليست اين فصل به تعويق افتاد.طبق برنامه ريزي قبلي قرار بود كه ديدار دو تيم برق و صنام روز اول آذرماه در سالن شهيد افراسيابي انجام شود، اما در پي درخواست صنام و موافقت فدراسيون و هيات واليبال استان تهران اين ديدار به روز ديگري موكول شده است كه زمان آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

نماينده بازيكنان ايران در فدراسيون جهاني واليبال
گروه ورزشي: بهنام محمودي بازيكن برجسته واليبال به عنوان نماينده ايران و به عنوان سفير و نماينده فدراسيون جهاني به اين فدراسيون معرفي شد.
اين اقدام در پي درخواست «لوسينه آرسينو» معاون هماهنگي بخش توسعه ورزشي فدراسيون جهاني واليبال صورت گرفت كه طي آن از كليه فدراسيون هاي عضو (FIVB) خواسته شد كه يك نماينده خود را معرفي نمايند كه از سوي واليبال كشورمان نام بهنام محمودي عضو تيم ملي ايران به فدراسيون جهاني ارسال شد.
فدراسيون جهاني واليبال براي ترويج ورزش و نشان دادن تعهد به جامعه و مقاصد بشردوستانه دست به اين ابتكار زد و از وجود اين بازيكنان برجسته در جهت برآوردن اين اهداف سود خواهد برد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |