سه شنبه ۴ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۳۵- Nov. 25, 2003
واليبال بوي فوتبال مي دهد
پايان دوران دوقطبي
001578.jpg
علي شاكري: ليگ برتر واليبال باشگاههاي ايران در اين فصل، درست بوي رقابت هاي ليگ برتر فوتبال در فصل پيش را مي دهد. اگر چه هنوز از نظر امكانات، تيم هاي شهرستاني فاصله فراوان با تيم هاي متمول تهراني دارند، اما با اندكي بهبود در سرمايه گذاري و چاشني برنامه ريزي درست، مي توان بين نمايندگان مركزنشين و تيم هاي ولايات، تعادل لازم را برقرار كرد. شاهد زنده پگاه اروميه است كه با جذب چند بازيكن شاخص غيربومي و دو بازيكن خارجي و با داشتن زمينه مساعد و برخورداري از علاقه منداني شيفته واليبال كه حتي در بيرون از شهر خود نيز به حمايت از اين تيم برخاسته اند، بدل به يك تيم مدعي شده است. پگاه اگر دو بازيكن خارجي اش را قبل از آغاز بازيها استخدام مي كرد، چه بسا اكنون يك شكست هم در كارنامه اش به چشم نمي خورد. هر چند كه در اين فصل بعيد به نظر مي رسد تيمي با كمتر از سه شكست بتواند پايه هاي جام قهرماني را لمس كند.
پيكان و صنام كه روزگاري طي يك دوره بازيهاي رفت و برگشت به قهرماني بدون باخت خود فخر مي فروختند، اكنون درست در شروع شش هفته از بازيها، هر كدام با دو و يك شكست، براي تكرار قهرماني خواب و خوراك ندارند.
البته با همه اين تفاصيل، هنوز قضاوت درباره بازيهاي اين فصل زود است و با توجه به روند بازيها، نمي توان اين نظريه را قطعي و كامل دانست.
ليگ برتر واليبال از اين هفته تا پايان نيم فصل با برخورد مدعيان، دورنماي غيرقابل پيش بيني به خود مي گيرد و نمي توان از هم اكنون از ميان بخت هاي قهرماني نيم فصل (پيكان، صنام، پاس و پگاه) گفت كه كدام تيم شانس بيشتري دارد.
گل بازيهاي هفته هفتم، برخورد پيكان با پاس و پگاه با برق خواهد بود.
پيكان و پاس عصر چهارشنبه در تهران، در شرايطي برابر هم مي ايستند كه هر كدام با شكست هفته پيش برابر پگاه و لوله سازي، براي دستيابي به قهرماني نيم فصل چاره اي جز برد ندارند.
بازي با مهره ها
ديدار پاس و پيكان، بازي با مهره ها خواهد بود. در شكل ظاهري، پيكان از توانمندي بيشتري برخوردار است، اما پاس هم حريف دست و پا بسته اي نيست و به لطف يك مربي آگاه و جواناني لايق و پاسوري چيره دست و بازيخوان، تاكنون نمايش فوق العاده اي از خود بروز داده است. مربيان پيكان هم اين نكته را به خوبي مي دانند و بدون ترديد بي گدار به آب نخواهند زد. پيكان هنوز از شكست روحي ناشي از باخت مقابل برق رنج مي برد و در چنين حال و هوايي نيز شكست سنگين تري در برابر پگاه پذيرفت، اگر بازيكنان با تجربه پيكان، از شوك اين دو باخت بيرون آمده باشند، شايد يكي از زيباترين بازيهاي نيم فصل را چهارشنبه شب شاهد باشيم. مصدوميت عليرضا بهبودي هم مشكل ديگر پيكان محسوب مي شود،  چرا كه حسين معدني بازي ساز سابق تيم ملي، به دليل دور بودن از بازي هماهنگي لازم را با بازيكنان ندارد. پيكان به دفاع روي تور و سرويس بازيكنانش مي نازد و پاس هم به طراوت و شادابي جواناني كه خواهان جدي پوشيدن پيراهن تيم ملي هستند.
تركيب پيكان: حسين معدني (عليرضا بهبودي)، احسن الله شيركوند، سعيد رضايي، سعيد مصطفي وند، محمود افشار دوست، اميرحسين معززي خواه (ماكسي ميليان) و محمد سليماني.
تركيب پاس: محمد شريعتي، مهدي بازار گرد، محسن عندليب، رامين بابايي، مهران زارع، غلامرضا مؤمني مقدم و عظيم جزيده.
صنام به دنبال جبران فاصله
در ديگر بازي چهارشنبه، صنام به ديدار دخانيات مي رود. استراحت دو هفته اي صنام و رسيدن مصدومان اين تيم بويژه محمد تركاشوند مي تواند اين تيم را به جبران فاصله ايجاد شده با تيم هاي بالاي جدول اميدوار سازد. صنام با داشتن بازيكنان صاحب نامي چون اكبري، امير حسيني، نادي، تركاشوند، منظمي و منصوري ،فاقد نيمكت نشيناني مطمئن براي بازيكنان كليدي خود است. صنام از اين بابت، نسبت به ساير مدعيان رنج مي برد و در صورت آسيب ديدگي بازيكنان اصلي اش دچار مشكل اساسي مي شود. دخانيات حريف اين هفته صنام، تيمي جوان و بي ادعاست كه واليبال را خوب بازي مي كند؛  هر چند كه نبود يك بازيكن تمام كننده با تجربه در كنار بابك مظفري باعث شده است تا پوركاشيان و شلتوكچي با همه زحماتي كه متحمل مي شوند نتوانند مزد تمرينات منظم خود را بگيرند. بهرام جعفرپور، فرشيد جلوه، سعيد شازده احمدي، سعيدرضايي تبار و حسن مقرب ستونهاي اصلي دخانيات را در ميدان مستطيل شكل واليبال ترسيم مي كنند.
اوج بازيهاي پنج شنبه
برق متحول شده و پگاه مدعي، در اروميه، در جدالي زيبا مي توانند تماشاگران پرشمار دوستدار واليبال را از ديدن يك بازي زيبا و پرتحرك سيراب سازند. برق با بهترين جوانهاي واليبال ايران به مصاف تيمي مي رود كه در حال حاضر از نظر بازيكن شاخص و باتجربه در مطلوب ترين شرايط خود به سر مي برد. پگاه با جذب ميكونوويچ و ماريچ و در اختيار داشتن نفراتي چون بهنام محمودي، فيروز تابش نژاد و عباس قاسميان و يك پاسور ششدانگ و توانا به نام سعيد معروف بدل به يك تيم قدرتمند شده است كه با دفاع و سرويس و توپگيري داخل ميدان مي تواند هر تيمي را از پاي در آورد. البته برقي ها هم حريفي قرص و محكم محسوب مي شوند كه با در اختيار داشتن دو بازيساز با دو سبك متفاوت، مي توانند ميزبان پرهواخواه خود را آزار دهند.
برق در اين بازي، بيشتر چشم به سرعت و حضور پزشكي در ميدان خواهد داشت. مقبلي، تندروان، محمد محمدكاظم، اكبر خداوردي و حميد جعفري در كنار ظريف، تركيب ايده آل برق را تشكيل خواهند داد.
پيكار قعر نشينان
قند شيروان در اين فصل، بسيار ضعيف ظاهر شده و هرگز نتوانسته است در اندازه هاي بازيهاي فصل گذشته خود حريفان را آزار دهد. جدال اين تيم و فولاد سبا را بايد پيكار قعر نشينان جدول ناميد.
جشن در سالن جديد
بالاخره پس از سالها انتظار، تماشاگران فهيم گنبدي بدون دغدغه براي همراهي تيم شهرشان نئوپان گام به سالن جديد شهر خود مي گذارند تا با آسايش بيشتر و امكانات بهتر، بتوانند واليبال ببينند و از آن لذت ببرند. نئوپان در چنين شرايطي ميزبان لوله سازان اهواز است. تيم شگفتي ساز هفته گذشته كه مي خواهد در گنبد پيروزيهايش را تداوم بخشد. حضور چند بازيكن شمالي كه با جو و فضاي بازي در گنبد آشنا هستند، اين فرضيه را قوت مي بخشد كه لوله سازان حريف آساني براي تيم نئوپان نخواهند بود. نئوپان با تيمي جوان و با محوريت دو بازيكن با تجربه به نامهاي غياث الدين صحنه و پرويز فرخي به دنبال برپايي جشن افتتاح سالن جديد است.
نئوپان در چند هفته اخير، درخشش فوق العاده اي داشت.
برنامه بازيهاي هفته هفتم
چهارشنبه ۵ آذر: سالن ۷ تير
صنام- دخانيات
پيكان- پاس
پنج شنبه ۶ آذر
قند شيروان- فولاد سبا
نئوپان گنبد- لوله سازي اهواز
پگاه اروميه- برق تهران

سايه روشن
صحبت هاي پس از باخت
علي شاكري : هفته ششم ليگ برتر واليبال ايران، با ناكامي تيم هاي مدعي و درخشش تيم هاي شهرستاني به پايان رسيد. شكست پيكان قهرمان باشگاه هاي آسيا و تيم مدافع عنوان قهرماني مقابل پگاه اروميه و همچنين باخت ناگوار پاس صدرنشين ليگ برتر در حاشيه كارون از جمله مهم ترين حوادث بازي هاي هفته گذشته بود. صحبت هاي مربيان تيم هاي برنده و بازنده نكات جالب توجهي را با خود دارد و بسياري از ابهامات را حول و حوش تيم هاي اين فصل روشن مي سازد. با هم مي خوانيم.
001584.jpg

نقاط قوت، نقاط ضعف
حسين حسيني مدير و مربي تيم واليبال پيكان باخت اين تيم مقابل پگاه اروميه را ناشي از استرس و مسائل رواني دانست و گفت: در بازي با نماينده آذربايجان غربي نقاط قوت ما كه هميشه در دفاع روي تور و سرويس بود، به نقطه ضعف تيم مبدل شد. وي انگيزه بالاي دو تيم برق و پگاه را يكي از عوامل برتري اين دو تيم ذكر كرد و افزود: براي حل مشكل رواني تيم بيكار نخواهيم نشست و با جمع بندي مشكلات پيش آمده درصدد بازسازي روحي تيم خواهيم بود. حسيني برخورد با تيم پاس را آغاز حركت جديد تيم پيكان خواند و گفت: مطمئنا بازيكنان ما با مغلوب كردن اين حريف قدرتمند دوباره در قالب حقيقي خود ظاهر خواهند شد.
حسيني كه در حين داشتن مسئوليت در تيم پيكان، سرپرست تيم ملي واليبال بزرگسالان هم هست پيرامون برنامه هاي آينده اين تيم گفت: چند جلسه هماهنگي «پارك كي ون» با رئيس فدراسيون واليبال داشت و براي تعيين مربيان و انجام اردوهاي تيم ملي در چند جلسه آينده تكليف روشن خواهد شد.
001580.jpg

تعجب آور است
پاس پس از پنج هفته پيروزي پياپي سرانجام در حاشيه كارون به تيم قعرجدولي لوله سازي باخت. ابراهيم اميرحيدري سرمربي پاس مي گويد: هنوز متوجه علت باخت نشده ام و اين قضيه برايم تعجب آور است. وي اعتقاد دارد كه اگر بازيكنان تيمش ۶۰ درصد توانايي هاي خود را بروز مي دادند، پيروزي به راحتي حاصل مي شد. اميرحيدري غرور كاذب را يكي از دلايل ناكامي تيمش در اهواز برمي شمارد. و مي افزايد: ما خوب تمرين كرديم، اما مثل اين كه حريف براي فرار از انتهاي جدول و براي شكست ما كاملا برنامه ريزي كرده بود و بالاخره موفق هم شد.

خبرها و نگاه ها
001582.jpg
شكست تيم هاي سرشناس جالب توجه است
سرمربي كره اي تيم ملي واليبال با ديدن دو هفته از رقابت هاي ليگ برتر نظرش را چنين ابراز داشت: مسابقات مختلفي را از رقابت هاي سوپرليگ باشگاه هاي كشور تماشا كرده ام كه به شكل بسيار جالبي برگزار شد.
پارك كي وون تصريح كرد: مسلما همواره تيم هايي در جريان رقابت ها برنده و يا بازنده مي شوند كه در اين بين شكست تيم هاي سرشناسي چون پيكان از حريفان گمنام شهرستاني، بسيار جالب توجه مي باشد. و هرچند اين نوع باخت ها ناراحت كننده است اما بحث اصلي رقابت و رشد واليبال در ايران مي باشد.كي وون خاطرنشان كرد: انجام كارهاي تدريجي و زيربنايي در جهت رشد واليبال ايران ضروري است زيرا يك شبه نمي شود معجزه كرد و تمامي باشگاه ها به همراه فدراسيون واليبال بايستي در جهت ارتقا واليبال گام بردارند.
سرمربي تيم ملي واليبال كشورمان در توضيح نشست خويش با يزداني خرم، رئيس فدراسيون واليبال، اظهار داشت: در اين نشست، پيرامون برنامه هاي مختلفي بحث و تبادل  نظر به عمل آمد كه مسلما توسط يزداني خرم و از طريق رسانه ها مطرح خواهد شد ولي آنچه كه مسلم است، در پايان مسابقات قهرماني سوپر ليگ واليبال باشگاه هاي كشور، اردويي تدارك ديده شده است و بازيكنان بسياري را به اين اردو فراخواهم خواند تا در قالب دو تيم به انجام بازي هاي دوستانه و كنترلي بپردازند، پس از آن بهترين نفرات را براي حضور در تيم ملي انتخاب خواهم كرد.
وي در پايان از آغاز اردوهاي تيم ملي در ۲۱ ما آوريل (اول ارديبهشت ماه سال ۸۳) خبر داد و گفت: به مدت ۲۰ تا ۲۵ روز از آغاز اردوها، در اواسط ماه مه براي شركت در مسابقات كسب سهميه المپيك آتن راهي ژاپن خواهيم شد.
اولين دوره فوتسال جام سالگرد انتشار روزنامه همشهري
اولين دوره رقابتهاي فوتسال به مناسبت يازدهمين سالگرد انتشار روزنامه همشهري در سالن ورزشي دانشگاه شهيد بهشتي آغاز شد.
در اين رقابتها دوازده تيم حضور دارند كه كاركنان همشهري و پيام همشهري، سازمان آگهيها و خبرنگاران نشريه و ضمائم، مجوز حضور در مسابقات را دارند.
تيم هاي حاضر در اين بازي ها در سه گروه چهار تيمي تقسيم شده اند و مسابقات به صورت گروهي برگزار مي شود.
سرپرستي اين رقابتها بر عهده «حميد كياني» است و حسين اقبالي، رسولي، زاغي و حاج علي صفري اعضاي كميته برگزاري بازي ها را تشكيل مي دهند.
پيش از اين۰، مسابقه هاي داخلي همشهري به صورت گل كوچك و با توپ پلاستيكي برگزار مي شد.

ورزش
انديشه
سياست
هنر
|  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |