دوشنبه ۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۹ - Dec 22, 2003
عُجْبُ الْمَرْء بِنَفَسهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ.
خودپسندي آدمي، از حسودان خرد اوست.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
تا ببينم كه سرانجام چه خواهد بودن
خوشتر از فكر مي و جام چه خواهد بودن
گو نه دل باش و نه ايام چه خواهد بودن
غم دل چند توان خورد كه ايام نماند
تجليل از پيشكسوتان عرصه سينما
سومين  برنامه  با عنوان  ياد ياران ، ديروز و امروز به  منظور حمايت  ازپيشكسوتان  حوزه  سينما با حضور هنرمندان  و مسئولان ، سوم  دي  ماه  در مجموعه سينمايي  فرهنگ  برگزار مي شود.
بنياد سينمايي  فارابي ، خانه  سينما و موزه  سينما بانيان  اين  طرح  هستند.
به  گزارش  ايرنا، اين  برنامه  با حضور هنرمندان  درقالب  گفت  وگو با مردم  و نمايش  فيلم هاي  ايراني  و خارجي  در سالنهاي  سينمافرهنگ  برگزار مي شود.
فيلم هاي  ايراني « تب  »از رضا كريمي ،« رقص  در غبار» از اصغر فرهادي  به همراه  آثار خارجي «دارودسته هاي  نيويوركي » و «فرشته  چهارم » وفيلم  انيميشن «خورشيد مصر» در دو سالن  مجموعه  سينمايي  فرهنگ  به  نمايش  درمي آيد.
عوايد حاصل  از فروش  بليت  نوبتهاي  نمايش  فيلم  به  همراه  هداياي  جمع آوري شده  توسط صندوق  حمايت  از هنرمندان  به  يكي  از هنرمندان  پيشكسوت  سينماي ايران  كه  در حال  حاضر قادر به  فعاليت  در اين  عرصه  نيست ، اهدا مي شود.
نخستين  برنامه  حمايت  از هنرمندان  پيشكسوت  حوزه  سينما« ياد ياران ، ديروز و امروز،» ۲۶ شهريورماه  برگزار شد.

آغداشلو: اميدوارم اسكار بگيرم
شهره آغداشلو، بازيگر ايراني كه به خاطر بازي در فيلم  خانه اي از ماسه و مه از اميدهاي دريافت اسكار به شمار مي آيد، با پايگاه اينترنتي يونايتد پرس اينترنشنال گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، آغداشلو در اين گفت وگو با بيان اين نكته كه مهم ترين ارزش فيلم در اين تفكر است كه دو رقيب و دشمن در صورتي كه پيش فرض هاي فرهنگي نسبت به يكديگر را كنار بگذارند، قادر خواهند بود از بروز تراژدي جلوگيري كنند، تصريح كرد: به نظر من تراژدي واقعي از پيش فرض هاي ما برمي خيزد.
پت نيسون در اين مورد به يونايتد پرس اينترنشنال، گفته است: آغداشلو با بازي در اين فيلم به شهرت مي رسد.
او با ايفاي اين نقش توجه منتقدان را به خود جلب كرده، به گونه اي كه از حلقه منتقدان نيويورك جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل را گرفت و از اميدهاي دريافت جايزه اسكار محسوب مي شود.
آغداشلو در اين گفت وگو ادامه داده است: نمي خواهم درباره حسم دروغ بگويم و صادقانه مي گويم اميدوارم كه به اسكار دست پيدا كنم و اين رويا به واقعيت بپيوندد.
موفقيت شهره آغداشلو، بازيگر ايراني در كسب جايزه منتقدان نيويورك رفته رفته او را در كانون خبري رسانه هاي غربي قرار داده است.فيلم خانه اي از ماسه و مه كه داستان مهاجرت يك نظامي ايراني به همراه خانواده اش به آمريكا را روايت مي كند اين هفته به روي پرده سينماهاي آمريكا مي رود.

آثار اسكويي در خانه هنرمندان
چهار فيلم مستند از «مهرداد اسكويي» در قالب نشست نمايشي باشگاه مستند، دوم دي ماه در خانه هنرمند ايران روي پرده مي رود.
به گزارش روابط عمومي خانه هنرمندان، فيلمهاي «بيوه مرد» با موضوع طبيعت و آدمي، «رو به جايي دور» با مضمون انساني و آموزشي به كودكان افغان، «رژگيران» با نگاهي قوم نگارانه از كردستان و «خانه مادري ام مرداب» با موضوع ارتباط انساني به نمايش گذاشته مي شود.
براساس اين گزارش، نشستهاي نمايش آثار مستند (باشگاه مستند) از اين پس به جاي پنجشنبه ها، روزهاي سه شنبه هر هفته در خانه هنرمندان برگزار مي شود.

۲۰ فيلم از ۱۲ كشور جهان در جشنواره روستا
مسئول بخش بين الملل فيلم و فيلمنامه هشتمين جشنواره بين المللي فيلم روستا گفت: ۲۰ اثر به مرحله پاياني اين جشنواره راه يافت.
«علي مهام» در گفت وگو با ايرنا افزود: هيأتي متشكل از جمال شورجه و آقاشفيع محمديان دو تن از كارگردانان ايراني اين آثار را از بين ۲۳۷ فيلم كوتاه و بلند ارسالي به جشنواره از ۱۲ كشور و سازمان داخلي و خارجي براي انتخاب نهايي برگزيده اند.
وي اظهار داشت: از بين فيلم هاي راه يافته به مرحله پاياني ۶ فيلم برتر در بخش هاي مستند، داستاني و مستند داستاني توسط هيأت داوران انتخاب و معرفي خواهد شد.
جعفري جلوه، جمال شورجه و عبدالله اسفندياري اعضاي هيأت داوري هشتمين جشنواره بين المللي فيلم روستا را تشكيل مي دهند.هشتمين جشنواره روستا يازدهم دي ماه در تهران برگزار مي شود.
كشورهاي مكزيك، فرانسه، برزيل، اوكراين، پاكستان، اندونزي، چين، لبنان، هند، فيليپين و سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) به همراه جمهوري اسلامي ايران در جشنواره بين المللي فيلم روستا شركت كرده اند.

سمفوني دماوند روي صحنه مي رود
سمفوني دماوند ساخته دكتر «شاهين فرهت» تا پايان امسال به روي صحنه تالار وحدت مي رود.
به گزارش خبرگزاري «مهر» اين سمفوني كه قرار بود در اوايل پاييز امسال اجرا شود به دليل سفر «ايرج صهبايي» به تعويق افتاد.
در حال حاضر قرار است طي روزهاي آينده «صهبايي» از سفر برگردد و با «شاهين فرهت» مذاكره كند و قرار اجراي سمفوني دماوند گذاشته شود. هرچند «صهبايي» گفته است كه برنامه اجراي اين سمفوني را در اولين اجراهاي اركستر سمفونيك تهران قرار خواهد داد.

جايزه ويژه تماشاگران در ششمين دوسالانه نقاشي
بازديدكنندگان ششمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران هنرمند منتخب خود را برمي گزينند.
در ششمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران كه در موزه هنرهاي معاصر تهران داير است علاوه بر جوايز رسمي اين دوسالانه، جايزه اي نيز از سوي بازديدكنندگان به يكي از نقاشان شركت كننده در بخش مسابقه تعلق خواهد گرفت.
بدين منظور يك صندوق راي در محل كتابفروشي موزه براي انتخاب هنرمند برگزيده اختصاص يافته است.
اين جايزه معادل پانصد هزار تومان لوازم نقاشي است كه از سوي شركت «واس» كه نمايندگي انحصاري شركت توليد كاغذ و مقواي «كانسون» و رنگ هاي «ال بي» در ايران را بر عهده دارد به نقاش برگزيده اهدا خواهدشد.
همچنين براي نخستين بار علاقه مندان به دوسالانه نقاشي مي توانند تمامي آثار راه يافته به نمايشگاه و برگزيدگان دو سالانه را در سايت انجمن هنرمندان نقاشي ايران به نشاني www.Sipainters.com مشاهده كنند.

بيضايي فيلم مي سازد
بهرام بيضايي از ساخت جديدترين فيلم خود پس از پايان تدوين نسخه ويديويي نمايش« شب هزار و يكم» خبرداد.
به گزارش ايسنا، بيضايي گفت: هم اكنون در حال تدوين نسخه ويديويي نمايش شب هزار و يكم هستم و پس از آن قصد دارم ساخت جديدترين فيلم خود را آغاز كنم.
كارگردان فيلم هاي مسافران و سگ كشي گفت: امكان دارد كه به غير از فيلم «اتفاق خودش مي افتد» كه پروانه ساخت آن چندي پيش صادر شد، ساخت فيلم ديگري را با موضوع تازه تري آغاز كنم.
پيش از اين اداره كل نظارت و ارزشيابي، پروانه ساخت فيلم «اتفاق خودش مي افتد» را به كارگرداني و تهيه كنندگي بهرام بيضايي صادر كرده بود.
بهرام بيضايي همچنين گفت: نسخه ويديويي نمايش« شب هزار و يكم »يك ماه ديگر روانه بازار خواهد شد.
نمايش شب هزار و يكم به كارگرداني بهرام بيضايي شهريورماه سال جاري در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه رفت كه تمامي  اجراهاي اين نمايش با حداكثر تماشاگر برگزار شد.
بهرام بيضايي پيش از اين هدف از ارايه نسخه ويديويي اين نمايش را پاسخي به علاقه منداني عنوان كرد كه نتوانسته اند اين نمايش را ببينند.

نگارستان
002802.jpg
شكاك
۱- مايكل آنجلو مريسي داكاراواجو
Michelangelo Merisi da Caravaggio
۲- تولد: كاراواجو ۱۵۷۱ / وفات: پورتواركول ۱۶۱۰
۳- سبك نقاش: باروك (اين سبك در رم، از سال ۱۶۰۰ آغاز شد و تا اواسط قرن هجدهم ادامه داشت. مشخصه سبك باروك؛ غلو و تكلف در نقاشي است.
۴- زندگينامه نقاش: شهرت كاراواجو، به علت نقاشي هاي زنده و زيباي او از وقايع حقيقي بود. آثار او در زمان خودش انقلابي به حساب مي آمد. او اغلب رعيتهاي رنج كشيده، عابدان و پيامبران را موضوع آثار خود قرار مي داد.
كارهاي او به علت موضوع و تسلط نقاش بر زنده كردن موضوعها بي نظير بود. اگرچه در همه كارهاي او كمي غلو و تكلف وجود دارد؛ اما هنوز هم چشم هر بيننده اي را خيره مي كند.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: «توماس شكاك» / ۱۵۹۹ / رنگ روغن روي بوم / ۱۴۶*۱۰۷ سانتي متر.سرتوماس شكاك، زخم مسيح را بررسي مي كند! هر سه نفر به نقطه اي خاص، كه «زخم مسيح» است، خيره شده اند و مسيح نيز مانند آنها به زخم خود مي نگرد.سرتوماس، مردي كه چينهاي فراواني در پيشاني و صورتي شكاك دارد، انگشت سبابه اش را در زخم مسيح(ع) فرو برده است...
سايه روشنهاي تند و تاريكي پس زمينه، فضا را خاص و مشكوك كرده است.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه استيفانك شولوسر و گارتن پوسدام سانسوچي / پوسدام.

بهارستان
يك روز دوباره خانه خواهم رفت
در خواهم زد چو مرد بيگانه
خواهي پرسيد: كيست پشت در؟
خواهم پرسيد: كيست در خانه؟
يك روز دوباره خانه خواهم رفت
اما... اما كجاست آن خانه
نه مادر، نه پدر...
آيا... آيا همه چيز بود افسانه
گلچين گيلاني

صانعي مقدم اعلام كرد:
۸۳ سينماي جديد در تهران احداث مي شود
مديركل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد از احداث ۸۳ سالن در قالب ۳۱ طرح سينمايي در استان تهران خبر داد.
جعفر صانعي مقدم ديروز در گفت وگو با ايرنا، افزود :حدود ۱۳ طرح با تعداد ۴۱ سالن و گنجايش حدود ۱۰ هزار صندلي به شهر تهران و ۱۸ طرح با ۴۲ سالن و گنجايش ۱۱ هزار صندلي به شهرستان هاي استان تهران اختصاص يافته است.
وي توضيح داد: طرح هاي سينمايي از ۵ تا ۷۰ درصد پيشرفت عمراني داشته و بزودي مراحل بهره برداري از سالن هاي يادشده در استان تهران انجام مي شود.
مديركل نظارت و ارزشيابي ارشاد ادامه داد: علاوه بر احداث اين سالن ها، قرار است وزارت ارشاد با مشاركت ساير نهادها همچون آموزش و پرورش و شهرداري ها فهرستي از مراكزي كه امكان و قابليت تبديل به سالن سينما را دارند، آماده كنند.
صانعي مقدم، كاهش تصدي گري دولت در قالب برنامه پنج ساله توسعه كشور را از اهداف اداره كل نظارت و ارزشيابي در بخش سالن سازي ذكر كرد.
وي افزود: معاونت سينمايي ارشاد تلاش دارد با آغاز عمليات عمراني پرديس ها و مراكز سينمايي سالن هاي مربوط به سازمانهاي مختلف را به بهره برداري برساند و با تعامل نهادها و دستگاه هاي ديگر، زمينه تصدي بخش خصوصي در اين مراكز را فراهم كند. معاونت سينمايي آمادگي دارد، تجهيزات دالبي و فني را در قالب طرح واگذاري مراكز فرهنگي به بخش خصوصي واگذار كند.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
بازمانده
براي خريد به شهر رفته بودم. خبر دادند: دشمن ده ما را بمباران كرده. برگشتم: پدر نبود. مادر نبود. دشمن هم نبود. از ده ما تنها نوزادي زنده مانده بود و قنداق خونيني در دست مادر مرده اي كه نهر آن را مي شست.
پوران حجت انصاري

روزنگار
عقب نشيني
«چون به واسطه انقلابي كه اين چند روز در تهران و ساير ولايات ايران واقع شده، براي ملت سوءظن حاصل شده بود كه خداي نخواسته ما در مقام نقض و مخالفت از قانون اساسي هستيم، لهذا براي رفع اين سوءظن و اطمينان خاطر عموم ملت به اين كلام الله مجيد قسم ياد مي كنيم كه اساس مشروطيت و قوانين اساسي را كليتا در كمال مواظبت حمايت و رعايت كرده و اجراي آن را به هيچ وجه غفلت نكنيم، هركسي برخلاف مشروطيت رفتار كرده مجازات سخت بدهيم، هرگاه نقض عهد و مخالفت از ما بروز كند در نزد صاحب قرآن مجيد مطابق عهد و شرط و قسمي كه از وكلاي ملت گرفته ايم، مسئول خواهيم بود. ليله هفده ذي قعده ۱۳۲۵»اين متن سوگندنامه اي بود كه محمدعلي شاه درپي حمله هوادارانش به مجلس و اخراج ناصرالملك و حوادثي كه در تهران و شهرهاي ديگر - به ويژه تبريز و اصفهان - در حمايت از مشروطه به وقوع پيوست، پشت يك جلد قرآن مجيد نوشت و روز اول دي ماه ۱۲۸۶ توسط حسينقلي خان نظام السلطنه، رئيس الوزراي تازه براي مجلس شوراي ملي فرستاد.محمد علي شاه كه از محدودشدن اختيارات شاه (مطابق قانون اساسي مشروطه) دل خوشي نداشت، بدين ترتيب در نخستين يورش به جنبش مشروطه خواهي عقب نشيني كرد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
زندگي در هواي سرد
صوفيه: ده ها هزار نفر از شهروندان بلغاري، كريسمس را در هواي بسيار سرد خانه هايشان سپري خواهند كرد. با آنكه دماي هوا در شهر صوفيه بلغارستان به ۱۰ درجه سانتيگراد زير صفر مي رسد اما اغلب شهروندان اين شهر ترجيح مي دهند كه از سيستم گرمايشي منازل خود استفاده نكنند. همچنين بسياري از خانواده ها تنها يك اتاق از منزل خود را گرم مي كنند و يا تنها يك ساعت در نيمه هاي شب شوفاژهاي منازل خود را بكار مي اندازند.علت اين اقدام، صرفه جويي در مصرف برق است چون هزينه برق در بلغارستان بسيار بالا است و مردمي كه متوسط درآمد آنان در ماه تنها ۱۴۳ يورو است قادر به پرداخت اين هزينه نيستند.
كودك مقاوم
فونيكس: يك دختربچه دوساله در آمريكا به گونه غيرقابل تصوري زنده ماند. در حدود يك هفته پيش پدر ۲۹ ساله اين كودك در حالي كه مشغول تماشاي تلويزيون بود دچار سكته قلبي شد و جان باخت اما دختربچه با مصرف كره و سس مايونز موجود در يخچال ۷ روز زنده ماند.او براي اين كه تشنگي خود را برطرف كند، شير آب را باز گذاشته بود به همين دليل تمام خانه را آب گرفت و همسايگان پس از گذشت يك هفته متوجه اين موضوع شدند.
در حال حاضر اين كودك در بيمارستان بستري است و پزشكان متعجب هستند كه وي چگونه قادر بوده يك هفته تنها با مصرف كره و سس مايونز زنده بماند.
ارواح در قصر
لندن: قصر هنري هشتم پادشاه انگليس در سال ۱۵۲۵ روي رودخانه تايمز در فاصله ۱۵ كيلومتري مركز شهر لندن ساخته شد و از چندين سال قبل به يك مكان توريستي بسيار پرطرفدار تبديل شد.از ديرباز مردم انگليس معتقدند بودند كه داخل قصر، ارواح رفت و آمد مي كنند.مسئولان اين قصر از چندي پيش متوجه شدند كه در يكي از كمدهايي كه در آن كپسول هاي آتشنشاني نگهداري مي شود، بازمي ماند در حالي كه آنها هر شب اين در را مي بندند.به هر حال تصاوير دريافتي از دوربين هاي مداربسته قصر نشان داد موجودي شبيه روح هر شب در اين كمد را باز مي كند و به سرعت ناپديد مي شود.تاكنون تحقيقات مأموران اين قصر براي مشخص كردن هويت اين روح احتمالي نتيجه نداده است.
تبريكي از يك مرده
زاگرب: ۱۰ سال پيش يك كارت تبريك كريسمس در شهر زاگرب تحويل اداره پست داده شد كه مقصد آن شهري در فاصله ۱۰ كيلومتري زاگرب بود.
شايد باور اين موضوع سخت باشد اما اين كارت ديروز به مقصد رسيد. دريافت كننده كارت ابتدا تصور كرد كه فرستنده قصد شوخي با وي را داشته اما پس از بررسي تمبر و مهر اداره پست متوجه شد كه اين كارت در ماه دسامبر سال ۱۹۹۳ تحويل اداره پست زاگرب داده شده است.نكته جالب تر اينكه فرستنده كارت دو سال قبل از دنيا رفت. تاكنون اداره پست يوگسلاوي از اظهارنظر در مورد اين نامه خودداري كرده است.
جريمه مرد شجاع
انتاريو: چندي پيش يك مرد ۴۱ ساله آمريكايي خود را به داخل آبشار نياگارا پرتاب كرد و در عين تعجب همگان از دورن اين آبشار، زنده بيرون آمد.
در پي اين اقدام شجاعانه يك سيرك بزرگ با او قراردادي به ارزش ۱۰۰ هزار دلار امضاء كرد تا در سيرك نمايش بدهد.به هر حال وي به دليل به هم زدن نظم عمومي و انجام عمليات خطرناك در دادگاه محاكمه شد و پس از اعتراف به قانون شكني، به پرداخت ۲۲۵۶ دلار جريمه محكوم شد.
قهر در گلف
پرت: گلف بازاني كه در رقابتهاي رسمي شركت مي كنند صاحب دستيار هستند كه وظيفه اين دستيار حمل وسايل سنگين موردنياز گلف باز است.ديروز ماركوس كين يكي از سرشناس ترين گلف بازان كشور استراليا كه در رقابتهاي اوپن اين كشور شركت كرده بود به دليل درگير شدن با دستيارش از دور اين مسابقه حذف شد.
وي در حالي كه يكي از اميدهاي كسب عنوان قهرماني به شمار مي آمد در ميان مسابقه با دستيارش اختلاف نظر پيدا كرد و به همين دليل، دستيار با حالت قهر، وي را تنها گذاشت و او مجبور شد، خود به حمل كيسه اش بپردازد.
در پي قهر دستيار، كين دچار مشكل روحي شد و با ارتكاب خطاهاي متعدد از دور مسابقه كنار رفت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه نقاشي نصرت الله نوريان لالايي / تا دوم دي / خيابان مطهري، جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۴۵۴۱۶
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه هنرهاي دستي و تجسمي با عنوان «نرگس» / از اول تا هفتم دي / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۸۱۴۴۴۷
* نگارخانه كار: نمايشگاه نقاشي گروهي دانشجويان رشته هنر / از اول تا ۱۳ دي / خيابان قزوين، خيابان شهيد سبحاني، شماره ۲۶۴ / تلفن: ۵۷۷۳۳۱۵
* نگارخانه الهه: نمايشگاه عكس كامران عدل «گربه هاي ولگرد تهران» / از ۳۰ آذر تا ششم دي / خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
* نگارخانه شيث: نمايشگاه وعده هاي سبز در ديدار با يلدا / از اول تا هفتم دي / خيابان انقلاب، ضلع شرقي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره ۴۱ / تلفن: ۶۷۰۹۱۸۵
* خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي فرشته يميني شريف / ۳ تا ۱۰ دي / خيابان طالقاني، بعد از ايرانشهر، موسوي شمالي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه آثار سفال محمود كثيري تا چهارم دي ، شهرك قدس فاز ۳ خيابان دوم ، پلاك ۱۱۶۵ تلفن ۸۰۸۳۳۲۷

گل و گياه
نويتا
002800.jpg
نام علمي: Knautia macedonica
خانواده: DIPSACACEAE
گياهي است دائمي با برگ هايي داراي بريدگي هاي عميق و گلهايي قرمز و شفاف كه در فصل تابستان ظاهر مي شوند. بلندي گياه ۷۵ و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب كه در تابستان نسبتا مرطوب نگه داشته شود. نياز به قيم دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: به وسيله تقسيم گياه در بهار يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |