دوشنبه ۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۹ - Dec 22, 2003
بر اساس لايحه بودجه سال آينده
قدرت خريد كاركنان دولت كاهش مي يابد
با توجه  به اينكه  در لايحه  بودجه  سال  ۱۳۸۳ رشد حقوق  كاركنان  دولت  كمتر ازميزان  تورم  در نظر گرفته  شده ، سال   آينده  قدرت  خريدكاركنان  دولت  كاهش مي يابد.
به گزارش ايرنا به نقل از معاون  امور مجلس  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، سال   آينده  ضريب  حقوق  كاركنان  دولت  از ۳۲۰ به  ۳۴۰ افزايش  مي يابد كه اين  ميزان  افزايش ،رشدي  برابر با ۲۵/۶ درصد در حقوق  مبنا، فوق العاده شغل  و حق  جذب  كاركنان  دولت  را موجب  مي شود كه  بسيار كمتر از نرخ  تورم  پيش بيني  شده  براي  سال آينده است.
بر اساس  آمار بانك  مركزي ، نرخ  تورم  در نيمه  نخست  سال  جاري در مقايسه  با مدت  مشابه  سال  قبل  ۸/۱۶ درصد افزايش  يافت.
افزايش  ضريب  حقوق  كاركنان  دولت  از ۲۹۰ به  ۳۲۰ در سال جاري رشدي  برابربا ۱۰‎/۳۴ درصد در حقوق  مبنا، فوق العاده  شغل  و حق  جذب  را موجب   شد كه  ازنرخ  تورم  پيش  بيني  شده  سال  ۸۲ كمتر بود.
كاهش  پي  در پي  قدرت  خريد كاركنان  دولت  و فقيرتر شدن  اين  قشر مي تواند تبعات  فراواني  در پي  داشته  باشد.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي :
فروش شركت هاي دولتي به نهادها به طور مطلق خصوصي سازي نيست
معاون امور اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي، فروش شركت هاي دولتي براي خصوصي سازي به نهادها را به طور مطلق خصوصي سازي ندانست و در عين حال اظهار داشت: «به نظر ما فروش اين شركت ها به معناي مطلق خصوصي سازي نيست. منتهي به اين شكل به خصوصي سازي نزديكتر مي شويم و مالكيت از بخش دولتي به يك بخش غير دولتي منتقل خواهد شد.»
معاون امور اقتصادي وزير اقتصاد، فروش شركت هاي دولتي به نهادها در جريان خصوصي سازي را در صورت پنهاني عمل كردن رانت و باعث كم رنگ شدن نقش خصوصي سازي دانست و افزود: « زماني كه فروش اين شركت ها به طور شفاف و شناسنامه دار و از طريق مزايده يا بازار سهام صورت گيرد رانت محسوب نشده، اما در غير اين صورت با مذاكره اين نقش كاهش خواهد يافت.»
وي تراست را به معناي يك نوع انحصار دانست كه قطعا قوانين ضدتراست، ضد انحصار بايستي در كشور وجود داشته باشد كه هنوز چنين اتفاقي نيفتاده است.
معاون وزير اقتصاد نهادينه كردن و تقويت بخش خصوصي در كشور را از اقدامات اساسي دانست كه بايستي مسؤولان به آن توجه خاص كنند.
دكتر سعيد شيركوند در گفت وگو با (ايسنا)، به حضور دوگانه  نهادهاي عمومي غيردولتي در كشور اشاره كرد و افزود:« اين نهادها با حضور خود در عرصه اقتصاد به عنوان بنگاه رقابت پذير شفاف با شرايط برابر با ساير بنگاه هاي اقتصادي عمل كرده و در صورت پرداخت ماليات و نبود رانت ويژه، نقش موثر و سازنده اي در اقتصاد خواهند داشت، اما اگر اين نهادها عامل تبعيض در اقتصاد باشند و اصل رقابت پذيري را مخدوش كنند نقششان غير سازنده خواهد بود.

عدم تحقق اهداف كيفي برنامه سوم در بخش انرژي
گروه اقتصادي: روزانه معادل ۲۰۰ هزار بشكه نفت، گازهاي همراه نفت استخراجي مي سوزد كه اين ميزان در ميان كشورهاي توليد كننده نفت بي سابقه است.علاوه بر اين افت توليد از منابع در حال استخراج كه در حدود ۲۵۰ هزار بشكه در سال تخمين زده مي شود و ناشي از كاهش فشار مخازن نفتي است از جمله تهديدهايي است كه در سياست هاي كلي براي توسعه صنعت نفت مورد توجه قرار گيرد.علاوه بر اين عليرغم توجه به ميدان هاي مشترك در سال هاي اخير تراز برداشت ما از اين منابع منفي است و در مواردي مانند پارس جنوبي اين ضعف به شدت محسوس است.هرگونه تاخير در برداشت از منابع مشترك بويژه حوزه گازي پارس جنوبي زيان ها و خسارات جبران ناپذيري به اقتصاد كشور وارد مي كند.
در اين زمينه احمد داودي مدير كل دفتر انرژي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در گفتگو با واحد مركزي خبر اعلام كرد كه اهداف كمي برنامه  سوم در بخش انرژي محقق شده است اما اهداف كيفي اين بخش تنها در حد ۵۰ درصد پيشرفت داشته است.
به گفته وي حفظ توليد و افزايش ظرفيت توليد از مهمترين اهداف برنامه سوم توسعه در بخش نفت بوده كه با سرمايه گذاري هاي انجام شده به خوبي پيشرفت داشته است.

دبير كل بورس :
بازار ثانويه رهن راه اندازي مي شود
دبيركل  بورس  اوراق  بهادار تهران  از آمادگي  براي  راه اندازي  هرچه  سريعتربازار ثانويه  رهن  خبر داد.
حسين  عبده  تبريزي  ديروز  در گفت  و گو با ايرنا، پيچيده بودن  مفاهيم  ابزارها و نهادهاي  بازار رهن  را از دلايل  تاخير در پاگيري  اين بازار در كشور دانست .
وي  گفت : هرچند امكان  راه اندازي  بازار ثانويه  رهن  به  دليل  برخي  از دلايل يادشده  تاكنون  مشكل  بوده  اما چون  اين  بازار سبب  تقويت  بازار اوليه  مي شود، همه  مسئولان  بر ايجاد چنين  بازاري  تأكيد دارند.
وي  افزود: بازار اوليه  رهن  بازاري  است  كه  بانك  مسكن  در حال  حاضر آن رااداره  مي كند، به  طوري  كه  اين  بانك  براي  افراد مراجعه كننده  علاوه  بر انعقادقرارداد فروش  اقساطي  يا اجاره  به  شرط تمليك  و تسهيلات  رهن  به  عنوان  خرده فروش ، قراردادهاي  رهني  را در بازار اوليه  صادر مي كند و بانك  مسكن  مي تواند ۱۰۰ ميليارد تومان  تسهيلات جديد به  مردم  بدهد و سقف  اعتباريش  باز مي شود.

با اصلاح روش هاي آبياري
توليد محصولات كشاورزي در واحد سطح ۳۰۰ گرم افزايش يافت
معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي گفت: با تجهيز و نوسازي شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي، توليد محصولات كشاورزي از آغاز برنامه سوم توسعه تاكنون ۳۰۰ گرم در واحد سطح افزايش يافته است.
دكتر بهرام اميني پوري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ميزان عملكرد زمينهاي كشاورزي در آغاز برنامه سوم توسعه به ازاي مصرف يك متر مكعب آب ۶۰۰ گرم محصول بود كه اين ميزان هم اكنون به ۹۰۰ گرم افزايش يافته است.
وي ابراز اميدواري كرد كه اين ميزان تا پايان برنامه سوم توسعه به يك كيلوگرم افزايش يابد.

از امروز اجرا مي شود
مرحله پنجم طرح ممنوعيت تردد اتوبوس هاي فرسوده
فعاليت اتوبوس هاي با عمر بالاي ۲۶ سال در حمل و نقل جاده اي از امروز ممنوع خواهد بود.
به گزارش ايسنا، علي اكبر آشوري ـ مديركل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور ـ گفت:در اين مرحله از اجراي طرح ممنوعيت تردد وسايل نقليه مسافري از فعاليت ۴۴۳ دستگاه اتوبوس با سال ساخت ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ جلوگيري مي شود.
وي افزود: براي مشمولان طرح ممنوعيت فعاليت اتوبوس هاي فرسوده، در قبال اسقاط اتوبوس فرسوده خود،  اتوبوس C457 به قيمت ۷۱۰ ميليون ريال در نظر گرفته شده است كه مبلغ وام آن ۶۰۰ ميليون ريال است و همچنين اتوبوس ايلياد C12 با قيمت ۷۴۵ ميليون ريال در نظر گرفته شده است كه مبلغ وام آن ۶۲۰ ميليون ريال است.
همچنين زمان بازپرداخت تسهيلات اعطايي هفت ساله و با سود ۱۵ درصد است.
وي با اشاره به تعداد متقاضيان اسقاط اتوبوس هاي فرسوده گفت: از ابتداي اجراي طرح محدوديت تردد اتوبوس هاي فرسوده، تاكنون ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده اسقاط و از رده خارج شده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور، وي گفت: از آغاز اجراي طرح نوسازي ناوگان تاكنون حدود ۵۴۵۰ دستگاه خودروي بين شهري به متقاضيان نوسازي ناوگان مسافري واگذار شده كه از اين تعداد ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس بين شهري و ۱۸۵۰ دستگاه سواري كرايه بين شهري به متقاضيان تحويل شده است.

خبر كوتاه
* وزراي نيروي ايران و لبنان يك يادداشت تفاهم همكاري در بخش آب و برق امضا كردند.در اين يادداشت تفاهم درباره تشكيل كميته مشترك و دايمي توسعه همكاريها متشكل از نمايندگان و كارشناسان دو كشور توافق كردند.
* به گفته وزير امور اقتصادي و دارايي، بستر سرمايه گذاري ايرانيان در كشورهاي آسياي مركزي بيش از گذشته فراهم شده است.وي در تاجيكستان گفت: كشورهاي آسياي مركزي قوانين سرمايه گذاري خارجي خود را اصلاح و با اختصاص تسهيلات و امتيازات ويژه اي شرايط را براي جذب سرمايه خارجي فراهم كرده اند.
* با سفر هيأت وزارت نفت به سرپرستي هادي نژاد حسينيان معاون اين وزارتخانه به پاكستان روزهاي هفتم و هشتم دي ماه جزئيات فني طرح احداث خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان و مشكلات قاچاق سوخت ازايران به اين كشور بررسي مي شود.
* ۲۵ سال پس از پايان حضور شركت هاي بين المللي حسابرسي در اقتصاد ايران، سازمان حسابرسي تصميم دارد با ارائه يك طرح جديد زمينه فعاليت مجدد اين موسسات را در كشور فراهم و آيين نامه ويژه اي براي فعاليت آنها تدوين كند.

گفتگوي امروز
رونق بنادر وشفاف سازي
گروه اقتصادي: افزايش هزينه هاي انبارداري، محوطه، تخليه و بارگيري با تجهيزات در بنادر كشور و حذف يارانه هاي پرداختي دولت اظهارنظرهاي موافق و مخالف اين افزايش را به دنبال داشته است.
در تازه ترين اظهارنظر معاون وزير بازرگاني ضمن رد هرگونه افزايش تعرفه از سوي وزارتخانه هاي بازرگاني و راه و ترابري بر جلوگيري از اعمال تعرفه هاي مورد مناقشه تأكيدكرد.
با ولي آذروش مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي كه از موافقين افزايش اين تعرفه ها است گفتگو كرده ايم.
***
* افزايش تعرفه هاي انبارداري كالا چه اهدافي را دنبال مي كند؟
_ براي اولين بار بعد از انقلاب اسلامي حركت مثبت و مؤثري در زمينه افزايش تعرفه هاي انبارداري كالا صورت گرفته و موجب كاهش قيمت ها، شفاف سازي مبادله كالا و عملكرد بنادر و جلوگيري از رسوب كالا در بنادر كشور مي شود.با توجه به اين موضوع كه ميانگين نرم نگهداري كالا در بنادر كشورهاي مختلف حداكثر ۷ روز است متأسفانه در كشور ما بدون اخذ هيچگونه تعرفه اضافي بعضاً كالاها ۷۰ يا ۸۰ روز در بنادر نگهداري شده كه به نوعي موجب احتكار و افزايش قيمت كالاها مي گردد.با توجه به ضوابط قانوني و طي اين مسير تعرفه نگهداري، تخليه و بارگيري كالا در بنادر افزايش و تعرفه هاي ورود كشتي ها به بنادر كاهش پيدا كرده است تا موجب رونق و جلب هرچه بيشتر كشتي هاي باري به بنادر كشورمان شود.
* اين افزايش بر اساس چه مبنا و اصولي صورت گرفته است؟
_افزايش تعرفه هاي انبارداري كالا بر اساس شاخص هاي تعريف شده سازمان مديريت و برنامه ريزي با توجه به دو عامل وزن و ميزان مساحت موردنياز براي انبارداري كالا صورت گرفته و سعي شده تا با اين افزايش مدت زمان نگهداري كالا در بنادر به حداقل ممكن كاهش يابد.
* تأثير افزايش تعرفه هاي انبارداري بر ورود و صدور كالا از كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
_اين افزايش تأثير مثبتي بر واردات و يا صادرات كالا خواهد داشت و از آنجا كه اين افزايش، شفاف سازي ورود و خروج كالا از كشور را دنبال مي كند با جلوگيري از احتكار كالا در بنادر كشور زمينه لازم براي ورود كالاهايي كه در بازار مصرف داخلي نيازمند آن هستيم فراهم خواهد شد، چرا كه نگهداري كالا علاوه بر آثار منفي كه بر بازار كالا دارد موجب پيدايش روند نادرست اقتصادي در كشور مي گردد.در زمينه صادرات نيز كاهش هزينه ارائه خدمات به كشتي ها، زمينه ورود و خروج كشتي هاي خارجي به بنادر كشورمان را مهيا مي سازد و در واقع افزايش تعرفه در زمينه نگهداري، تخليه و بارگيري كالاها صورت گرفته و براي ورود يا خروج كشتي هاي خارجي تسهيلات لازم فراهم شده است.

يادداشت
شبه خصوصي سازي
وزير صنايع و معادن در مصاحبه اي با ايسنا ، از واگذاري سهام شركتهاي دولتي به واحدهاي شبه دولتي حمايت كرده و آن را در جهت بهره وري اين واحدها مثبت و مطلوب دانسته است. مهندس جهانگيري در اين مصاحبه تاكيد كرده است كه در سالهاي اخير كمتر پيش  آمده كه واحدهاي صنعتي به بخش هاي شبه دولتي واگذار شود و به همين علت اين بخش ها از وزارت صنايع و معادن گله مندند.تعمق در مطالب وزير صنايع و معادن در زمينه خصوصي سازي در ايران و واگذاري سهام شركتهاي دولتي به واحدهاي شبه دولتي نظير صندوق هاي بازنشستگي و سازمان تامين اجتماعي، دو نكته برجسته در بر دارد. اول اينكه اين سخنان در شرايطي مطرح مي گردد كه بسياري از مسئولان، كارشناسان و محافل اقتصادي داخلي و بين المللي از روند كنوني حاكم بر خصوصي سازي شركتهاي دولتي انتقاد كرده و آنرا شكلي ناقص يا ناكارآمد ارزيابي كرده اند. در اين رابطه رئيس هيات عامل سازمان خصوصي سازي و همچنين دكتر كرباسيان معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي و ديگر مسئولان از روند كنوني خصوصي سازي انتقاد كرده اند.بانك جهاني و صندوق بين المللي پول نيز با انتشار گزارشهاي كارشناسانه، روند كنوني واگذاري سهام شركتهاي دولتي به واحدهاي شبه دولتي را به عنوان بازپرداخت بدهي دولت مورد انتقاد قرار داده و گسترش حوزه مسئوليت صندوق بازنشستگي و سازمان تامين اجتماعي به بازار سرمايه و بورس اوراق بهادار را موجب اختلال در بخش خصوصي و ايجاد مانع براي توسعه در بخش مالي اعلام كرده است.
نكته ديگر در سخنان وزير صنايع و معادن، گله مندي واحدهاي شبه دولتي از عدم واگذاري شركتهاي دولتي در سالهاي اخير به اين واحدها است كه به نظر مي رسد يكي از انگيزه ها شدت گرفتن فعاليت اين واحدها بويژه صندوق هاي بازنشستگي و سازمان تامين اجتماعي در زمينه خريد سهام شركتهاي دولتي در ماه هاي اخير همين مساله بوده است. واقعيت اين است كه خصوصي سازي در ايران به دلايل مختلف از جمله ضعف بخش خصوصي و فقدان چارچوبهاي قانوني مناسب، روندي ناقص و ناكارآمد را در پيشبرد سياستهاي كلان توسعه اقتصادي تجربه مي كند و واگذاري سهام شركتهاي دولتي به واحدهاي شبه دولتي به هر بهانه اي (ضعف بخش خصوصي يا گله مندي اين واحدها) نمي تواند خصوصي سازي نام گيرد.
بنابر اين مواضع وزير صنايع و معادن نسبت به اين روند تأمل برانگيز است.

در دو هفته آينده
برداشت قطر از ميدان پارس جنوبي ۳/۲ برابر ايران مي شود
002828.jpg
گروه اقتصادي:  در روزهاي اخير خبرگزاريها، اخبار متعددي درباره توسعه صنعت گاز قطر و افزايش توليد و صادرات گاز اين كشور مخابره كرده اند. در اين رابطه خبرگزاري فارس گزارش داد كه در هفته  هاي آينده، چهارمين فاز توسعه ميدان گازي پارس جنوبي (راس الفان) با توليد روزانه ۲۲ ميليون مترمكعب به بهره برداري مي رسد. با بهره برداري از اين فاز، توليد قطر از كل اين ميدان به ۱۱۵ ميليون مترمكعب گاز در روز مي رسد و اين به معناي ۳/۲ برابر شدن ميزان برداشت قطر نسبت به ايران از اين ميدان گازي است.
ميدان گازي پارس جنوبي به عنوان بزرگترين ميدان گازي جهان، ميدان مشترك ايران و قطر مي باشد. كشور كوچك قطر كه از اعضاي سازمان كشورهاي صادرتكننده نفت (اوپك) نيز مي باشد، از اواخر دهه ۱۹۸۰ با كشف اين ميدان گازي، سياست و اولويت توسعه اقتصادي خود را بر بهره برداري و استحصال هر چه بيشتر گاز از اين ميدان گذاشته و در طول يك دهه گذشته نزديك به ۳۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي براي توسعه اين ميدان با عقد قراردادهاي مختلف جذب كرده است. مقامهاي اين كشور همچنين اعلام كرده اند كه تا يك دهه آينده ۳۰ ميليارد دلار ديگر براي توسعه اين ميدان و اجراي فازهاي تعريف شده جذب خواهند كرد. قطر براساس برآوردهاي انجام شده با داشتن ۱۳ درصد ذخاير گازي جهان، سومين كشور دارنده منابع گازي پس از روسيه (۳۰ درصد) و ايران (۱۸ درصد) است. مقامهاي قطر با هدف بهره برداري بيشتر از اين ميدان مشترك، قراردادهاي مختلفي را با كشورهاي عمده مصرف كننده گاز جهان يعني ژاپن، چين، هند،  اروپا و حتي آمريكا امضا كرده اند كه اين مهم علاوه بر اينكه سبب جذب سرمايه گذاري خارجي شده، باعث فروش تضميني به بازارهاي محدود گاز جهان نيز شده است.
در حال حاضر قطر به بزرگترين صادركنندهLNG (گاز طبيعي مايع شده) در جهان تبديل شده و اين موقعيت با توجه به قراردادهاي منعقده تا دو دهه آينده همچنان باقي مي ماند. علاوه بر اين قطر با امضاي قراردادي با كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس در تدارك ايجاد شبكه گاز در منطقه از طريق خط لوله به ويژه به كشورهاي امارات متحده عربي، عمان و كويت است.
قطر تاكنون ۷ فاز در ميدان گازي پارس جنوبي تعريف كرده است كه فاز يك آن در سال ۱۳۷۰ با توليد روزانه ۲۲ ميليون متر مكعب، فاز دو با توليد روزانه ۷ ميليون متر مكعب در ۱۳۷۵ و فاز سوم آن در ۱۳۷۸ با توليد روزانه ۱۴ ميليون متر مكعب به بهره برداري رسيده است.
توليد فاز دو كه از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است به تدريج افزايش و در سال ۱۳۸۱ به ۴۲ ميليون متر مكعب در روز رسيده است. همچنين توليد فاز ۳ نيز هم اكنون روزانه ۲۸ ميليون متر مكعب است.
برداشت روزانه قطر
علي رغم اينكه قطر برنامه هاي گسترده اي براي توسعه اين ميدان گازي درپيش گرفته، روند سرمايه گذاري و اجراي فازهاي تعريف شده در بخش ديگر اين ميدان كه در اختيار جمهوري اسلامي ايران هست، كند مي باشد.
باوجود اينكه تاكنون ۱۸ فاز براي توسعه اين ميدان تعريف شده اما در عمل اجراي فازهاي مختلف آن چندان سريع نيست .
ايران از سال گذشته يعني بعد از گذشت بيش از ده سال از اولين برداشت قطر، از فازهاي ۲ و ۳ بهره برداري را آغاز كرده است. هم اكنون فازهاي ۲ و ۳ ايران روزانه ۵۰ ميليون مترمكعب گاز توليد مي كند. فاز يك نيز در آينده با توليد روزانه ۲۵ ميليون مترمكعب به شبكه سراسري متصل خواهد شد و جمع برداشت روزانه ايران به ۷۵ ميليون مترمكعب در روز خواهد رسيد كه در اين صورت ۶۵ درصد توليد روزانه قطر خواهد بود.
جمهوري اسلامي ايران با درنظرگرفتن دو متغير لازم است كه برنامه هاي توسعه و بهره برداري از منابع گازي پارس جنوبي را تسريع بخشد، متغير اول اينكه مانع از تضييع حقوق ملت ايران در بهره برداري از اين ميدان باتوجه به سرمايه گذاري هاي كلان قطري ها كه انجام داده اند، شود و ديگر اينكه با مشاركت دادن كشورهاي مصرف كننده گاز، بازار فروش آنها را براي گاز استحصالي پارس جنوبي تضمين نمايد. درحال حاضر جداي از اينكه منابع گاز پارس جنوبي مصرف داخلي دارد، بخشي نيز به تركيه صادر مي شود. در اين رابطه نبايد توسعه صنايع LNG و ساير فراوري هاي گاز از اين ميدان را نيز ناديده گرفت. هند و اتحاديه اروپا بازارهاي جذاب و درعين حال حياتي پارس جنوبي به شمار مي رود.

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۱۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۳۱۹

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |