سه شنبه ۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۰ - Dec 23, 2003
موارد مجاز سقط جنين اعلام شد
خبرگزاري فارس: طي ابلاغي از سوي سيدشهاب الدين صدر، رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور، انديكاسيون هاي مادري و جنيني سقط جنين (مواردي كه ادامه بارداري به مرگ جنين يا مرگ مادر منجر مي شود) اعلام گرديد.
به گزارش روابط عمومي سازمان پزشكي قانوني كشور، به منظور ساماندهي موضوع سقط جنين و رفع پاره اي از مشكلات موجود، ضابطه مند كردن و افزايش دقت صدور مجوز سقط جنين در مراكز پزشكي قانوني، صيانت از مباني شرعي و حفظ حقوق مردم و با در نظر گرفتن ديدگاههاي فقهي، حقوقي و پزشكي موارد مجاز سقط جنين كه با حضور متخصصان رشته هاي مختلف پزشكي در كميته سقط جنين سازمان پزشكي قانوني تعيين و به تصويب رياست قوه قضاييه رسيد.
بر اساس اين گزارش، مطابق دستورالعمل ياد شده، در خواست صدور مجوز سقط درماني تنها در ادارات كل پزشكي قانوني مراكز استانها با دستور مقام قضايي يا درخواست زوجين با معرفينامه پزشك معالج قبل از ولوج روح (چهارماهگي) مورد پذيرش قرار مي گيرد.
بر اساس اين دستورالعمل، معرفينامه پزشكي معرف مي بايد شامل عكس بيمار، مشخصات شناسنامه اي جهت احراز هويت، تشخيص بيماري و روش تشخيصي آن بوده و به پيوست آن تصوير شناسنامه جهت احراز هويت زوجين و نيز نتايج آزمايشات ياراكلينيك ارائه گردد.
اين گزارش حاكي است كه در مورد انديكاسيون هاي جنيني انجام حداقل دو نوبت سونوگرافي و در مورد انديكاسيون هاي مادري حداقل يك نوبت سونوگرافي براي تعيين سن حاملگي به همراه حداقل دو مشاوره تخصصي در تأييد تشخيص بيماري الزامي مي باشد.
بر اساس اين گزارش بررسي در مورد ساير بيماريها در كميته سقط جنين سازمان پزشكي قانوني ادامه داشته و با موارد سقط جنين خارج از ضوابط اعلام شده توسط مراجع ذيصلاح برخورد قانوني خواهد شد. لازم به ذكر است موارد اعلام شده شامل بيماريهايي است كه در آن ادامه بارداري خطر مرگ مادر را همراه داشته يا ناهنجاريها و بيماريهاي جنيني كه به مرگ جنين داخل رحم (مرده زايي) و يا مرگ نوزاد بلافاصله پس از تولد منجر شده و قابل پيشگيري نيز نمي باشد.

رئيس اداره سوانح وزارت بهداشت:
سالانه ۲ ميليارد دلار صرف هزينه حوادث مي شود
002854.jpg
گروه اجتماعي: رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت اعلام كرد: ۲۶ درصد تخت هاي بيمارستانهاي ايران در اشغال حادثه ديدگان بوده و حوادث غيرعمدي ۲۵ درصد عمر از دست رفته در گروههاي مختلف سني را به خود اختصاص داده است.
دكتر عليرضا مغيثي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه سالانه نزديك به ۲ ميليارد دلار صرف هزينه هاي ناشي از حوادث در ايران مي شود، اظهارداشت: با آغاز فصل زمستان اولين عامل حوادث خانگي سقوط روي سطح صاف يا از ارتفاع است كه براي افراد بالاي ۶۰ سال و زير ۵ سال بيشتر اتفاق مي افتد و سوخت ناقص و گازگرفتگي نيز از ديگر علل بروز حوادث است.
وي۱/۴۳ درصد كل حوادث خانگي را ناشي از سوختگي، ۲/۳۱ درصد بريدگي، ۸/۸ درصد زخم، ۱/۷ درصد شكستگي، ۱/۶ درصد مسموميت، ۱/۴ درصد چند صدمه، ۶/۰ درصد ضربه مغزي، ۳/۰ درصد خفگي و ۲/۲ درصد را بقيه موارد اعلام كرد.
دكتر مغيثي با بيان اين كه حوادث خانگي در روستاها بيشتر اتفاق مي افتد، يادآور شد: ميزان حوادث خانگي در شهر۳/۴۱ درصد و در مناطق روستايي ۷/۵۸ درصد است و علت اين ناآگاهي والدين و استاندارد نبودن خانه ها و وسايل خانگي است. رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت ادامه داد: براساس تحقيقي كه در ۱۸ استان كشور انجام شده مرگ ناشي از سوانح و حوادث غيرعمدي ۲۶ درصد كل مرگ و مير را به خود اختصاص داده كه حوادث ترافيكي با ۱۶ درصد اولين رتبه را داراست.
دكتر مغيثي در پايان يادآور شد: سالانه هزينه هاي ناشي از حوادث در ايران ۲ برابر كمك هايي است كه كشورهاي غني به كشورهاي در حال توسعه مي كنند و ۸۵ درصد سوانح و حوادث در كشور نيز مختص افراد فقير و كم درآمد است.

نخستين همايش بين المللي مردم سالاري ديني در تهران
نخستين همايش بين المللي مردم سالاري ديني با حضور بيش از ۴۰۰ صاحبنظر، متخصص و نيز جمعي از علما و دانشگاهيان داخل و خارج كشور به همت دانشگاه علامه طباطبايي ونهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها از ۹ دي به مدت دو روز در تهران برگزار مي شود.
دكتر محمد باقر خرمشاد دبير علمي اين همايش با اعلام اين خبر گفت: «نخستين همايش بين المللي مردم سالاري ديني» با هدف تبيين كليه جوانب نظريه مردم سالاري ديني، تعريف راهبردي آن، تعريف جامع و كامل از اين نظريه، تشريح نقاط ضعف و قوت نظريه مذكور و نيز كاربردي كردن اين نظريه به شكلي كامل در جامعه امروز، برپا مي شود.
گفتني است «نخستين همايش بين المللي مردم سالاري ديني» به همت دانشگاه علامه طباطبايي و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها روزهاي ۹-۱۰ دي ماه در سالن اجتماعات وزارت امور خارجه برگزار مي شود.

خلف وعده مركز امور مشاركت زنان نسبت به بيمه زنان خانه دار
خبرگزاري مهر: مركز مشاركت زنان قول اختصاص بودجه ۴۵۰ ميليون توماني را براي اجراي طرح بيمه زنان خانه دار به سازمان بهزيستي داده بود كه متأسفانه تاكنون عليرغم گذشت ۵ ماه هيچ اقدامي از سوي اين مركز صورت نگرفته است.
محمدرضا راه چمني در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: مركز مشاركت زنان اعلام آمادگي كرده بود اين بودجه را از فصل ۲ اعتبارات خود به سازمان كمك كند، در حالي كه فصل ۲ را نمي توان براي اجراي اين طرح هزينه كرد وبراساس قوانين اين بودجه بايد از فصل ۲ موافقتنامه مركز مشاركت كم شده و به فصل ۶ هزينه هاي اين مركز اضافه شود و هنگامي كه اين تغييرات انجام شد آن وقت اين مركز مي تواند اين پول را دراختيار ما قرار دهد تا اين سازمان نيز اين مبلغ را براي اجراي طرح بيمه زنان خانه دار هزينه كند.
وي با بيان اينكه اگر اين اعتبار در فصل ۲ اختصاص يابد هيچ فايده اي براي ما نخواهد داشت، اظهار داشت: چون مركز مشاركت اين اعتبار را ندارد و يا كم دارد، تمايل دارد كه از فصل ۲ به بهزيستي كمك كند در حالي كه تمام اعتبارات مربوط به بيمه زنان خانه دار در فصل ۶ هزينه ها است و تا زماني كه موافقتنامه مركز مشاركت اصلاح نشده و به تأييد سازمان مديريت نرسد، نمي تواند به بهزيستي كمك كند.
راه چمني اظهار داشت: تاكنون هيچ رونوشتي كه بيانگر پيشنهاد اصلاح موافقتنامه از فصل ۲ به فصل ۶ باشد، از سوي مركز مشاركت زنان به سازمان بهزيستي نرسيده و در حال حاضر براي اجراي اين طرح با كسري بودجه مواجه شده ايم و نمي توانيم پاسخگوي شهرهايي كه براي بيمه زنان خانه دار به آنها وعده داده بوديم ،باشيم.
رئيس سازمان بهزيستي در ادامه گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در اين زمينه قول مساعد داده كه در صورتي كه مركز مشاركت زنان پيشنهاد اصلاح بودجه از فصل ۲ به ۶ را به اين سازمان ارسال كند، آنرا تأييد كند.

هاشمي رفسنجاني:
خدمات بيمه اي در كشور ناقص ارائه مي شوند
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اين كه از لحاظ ارائه خدمات بيمه اي در كشور كمبودهايي وجود دارد، اعلام كرد: هم اكنون به افراد تحت پوشش بيمه  هم خدمات كاملي ارايه نمي شود و بين خدمات بيمه و غير بيمه تفاوت وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، حجت الاسلام والمسلمين اكبر هاشمي رفسنجاني در دوازدهمين دوره جشن دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اين كه خدمات بيمه اي جامع و فراگيري بايد دركشور داشته باشيم، اظهارداشت: با ارائه مطلوب خدمات بيمه اي از لحظه  شكل گيري جنين در رحم مادر تا پايان عمر خيال افراد از نظر امكانات بهداشتي و درماني راحت بوده و آن هنگام مي توانيم قاعده كار پزشكي را عميق تر كنيم.
وي ادامه داد: اگر بيمه  اجتماعي كاملي نيز در كشور باشد و هيچ نيازمندي به امور اصلي زندگي وجود نداشته باشد آن هنگام مسؤلان كشور فرصت دارند كه انرژي خود را صرف كارهاي نتيجه بخش بلند مدت كنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به افزايش تعداد دانشجويان دختر نسبت به دانشجويان پسر تصريح كرد: اين مسئله جاي نگراني ندارد؛ در دنياي امروز صرفا نمي توان به خانه دار بودن زنان اكتفا كرد و نبايد از وسعت دامنه تحصيل در ميان تمام اقشار و افراد جامعه نگران باشيم و اين جاي خوشحالي دارد كه همه  مي توانند از امكانات علمي استفاده كنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه در حال حاضر اعزام بيمار به خارج از كشور كاهش يافته و پزشكان از نظر علمي در سطح بسيار خوبي قرار دارند، خاطرنشان كرد: بسياري از ايرانيان متخصص خارج از كشور تلاش مي كنند تا دانش خود را در داخل كشور به كار گيرند. ايرانياني كه در زمينه علمي در خارج از كشور فعاليت مي كنند جزو دانشمندان ممتاز دنيا محسوب مي شوند.
وي با تأكيد بر اين كه هم اكنون در آستانه  تحولي عمده  در اكثر رشته هاي ارزشمند علمي به ويژه علوم پزشكي قرار داريم، تصريح كرد: كشور ما در حال كسب جايگاه مناسب و از دست رفته خود در اين زمينه است.
پيش از سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، دكتر مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دكتر حبيب الله پيروي رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گزارشي از فعاليتهاي انجام شده در زمينه  پزشكي ارائه كردند.
همچنين، در اين مراسم از رتبه هاي نخست كشوري در زمينه  پزشكي و نفرات ممتاز مقطع دكتري در سال تحصيلي ۸۱ - ۸۲ تجليل شد.

طرح جامع حمايت از معلولان در كميسيون بهداشت و درمان بررسي مي شود
002856.jpg
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي امروز در مقابل هفت نماينده مجلس به شش سئوال آنها پاسخ مي دهد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين راستا موسوي نماينده  مردم زنجان در مورد تجهيزات پزشكي و سي تي اسكن شهر زنجان، فاطمه خاتمي، نماينده  مردم مشهد در مورد تبعيض بين فارغ التحصيلان دكتراي حرفه اي علوم آموزشگاهي و پاتولوژي، دولت آبادي، نماينده  مردم نيشابور در خصوص علت حذف دانشكده پرستاري نيشابور از پزشكيان سئوال خواهند داشت.
همچنين سئوالات مشترك خوشرو و مرعشي نمايندگان مردم كرمان در مورد علت جلوگيري از سرمايه گذاري بخش خصوصي در ايجاد واحدهاي تشخيص و درمان و سئوال حميدرضا حاجي بابايي، نماينده مردم همدان در خصوص گسترش نارضايتي هاي مردمي و نابساماني هاي مديريت دانشگاه علوم پزشكي همدان و نيز سئوال پرتو، نماينده  مردم قيدار در مورد تجهيزات دندان پزشكي شهر قيدار مطرح مي شود.
بنابرگزارش خبرنگار پارلماني ايسنا در ادامه  جلسه  كميسيون طرح جامع حمايت از معلولان ،مطرح و مورد بررسي قرار مي گيرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |