سه شنبه ۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۰ - Dec 23, 2003
گزارش يك مؤسسه معتبر بين المللي از بهبود شاخص هاي كلان اقتصادي ايران
«يوروماني»، «اي آي يو» و «فيچ» چند موسسه معتبر و نامدار در كار رتبه بندي اعتبار كشورها از نظر اقتصادي و تعيين درجه ريسك سرمايه گذاري هستند كه نتايج مطالعات خود را در اختيار شركت هاي سرمايه گذاري، بيمه، بانكها و بنگاههاي صنعتي مي گذارند.
موسسه رتبه بندي فيچ نتايج تازه ترين مطالعات خود درباره اقتصاد ايران را منتشر كرده است.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي ،فيچ در اين گزارش، چشم انداز تعهدات ارزي بلندمدت و تعهدات ريالي كوتاه مدت ايران را از رتبه B با ثبات به مثبت تغيير داده است كه به معناي بهبود وضعيت شاخص ياد شده است.
اين بهبود در رتبه بندي مشتركين، حاوي اين پيام است كه در ارزيابي آتي فيچ به احتمال بالاي ۵۰ درصد، رتبه بندي ايران يك درجه افزايش خواهد يافت.
همچنين اين موسسه رتبه بندي «B» را براي تعهدات كوتاه مدت ايران مجددا مورد تاييد قرار داد.
بر اساس اين گزارش، موسسه فيچ در تغيير چشم اندازهاي خود در مورد ايران به رشد مداوم توليد ناخالص داخلي (GDP) بين ۶ تا ۷ درصد و عمدتا متكي به بخش غيرنفتي، مازاد مستمر حساب جاري ، انباشت بيشتر ذخاير ارزي و تقويت نقدينگي خارجي توجه داشته است.
اين موسسه پيش بيني كرد كه ذخاير ارزي ايران در پايان سال مالي ۲۰۰۴ به رقم ۲۵ ميليارد دلار برسد و ايران در بين كشورهاي «زير گروه سرمايه گذاري» با فاصله زيادي از ساير كشورها، شاخص ترين كشور دارنده مازاد دارايي نسبت به بدهي باشد.
بر اساس اين گزارش، در حال حاضر بدهي خارجي ناخالص كشور از ۱۰ درصد توليد ناخالص داخلي _ يعني پايين ترين رقم براي كليه كشورها مورد ارزيابي «فيچ» _ و بازپرداخت سالانه تعهدات ارزي كمتر از پنج درصد درآمدهاي ارزي سالانه است.
از ديد فيچ اصلاحات متمركز بر كاهش نقش دولت و تشويق رقابت در بخش خصوصي و همچنين حذف سياستهاي حمايتي و يكسان سازي نرخ ارز در برنامه هاي توسعه پنج ساله اهميت فزاينده اي يافته و مباحث مربوط به برنامه پنج ساله بعدي از هم اكنون در مراحل پيشرفته اي قرار دارند.
اين موسسه در ادامه گزارش خود ريسكهاي سياسي بين المللي و امنيت منطقه اي و نيز تأثيرات آن بر رتبه بندي ريسك سياسي ايران را مؤثر دانسته و در عين حال اعلام نموده كه با وجود تمامي مناقشات و تغيير رژيم كشورهاي همسايه در سال گذشته، چه به لحاظ سياسي و چه اقتصادي، وقفه اي براي ايران به همراه نداشته است.

سالانه پنج هزار سرباز براي ترويج كشاورزي جذب مي شوند
ايسنا: معاون ترويج و نظام هاي بهره برداري وزارت جهاد كشاورزي ديروز در يك نشست مطبوعاتي گفت: «اين سربازان از بين مشمولان مدرك كارشناسي و براي فعاليت در مراكز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي جذب مي شوند.»
دكتر عمادي با اشاره به تصويب طرح «سامان دهي فضاهاي ترويجي» گفت: «در گذشته مراكز خدمات رساني وزارت جهاد كشاورزي مانند جهاد دهستان، شركت تعاوني توليد، مركز خدمات كشاوزي، مركز آموزش و ترويج، خانه ترويج و كتابخانه روستايي به صورت پراكنده در سطح روستاها، دهستان ها و بخش ها عمل مي كردند كه با اجرايي شدن طرح ساماندهي فضاهاي ترويجي از هفته گذشته، تمام فعاليت ها و خدمات وزارت جهاد كشاورزي به روستائيان و كشاورزان از طريق مراكز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي ارائه مي شود.»
دكتر عمادي اين طرح را چيدمان جديد وزارت جهاد كشاورزي در سطح روستا دانست و تصريح كرد: «در حال حاضر پنج هزار مركز ترويجي و خدماتي وزارت جهاد كشاورزي وجود دارد كه ۲۰۰ مورد از آن ها شناسايي و تجهيز و بازسازي مي شوند و اين مراكز به عنوان قاعده هرم وزارت جهاد كشاورزي، وظيفه آموزش و ترويج مسائل كشاورزي را برعهده خواهند گرفت.»
دكتر عمادي در ادامه به طرح بازنگري تعاوني هاي توليد اشاره كرد و افزود: «در حال حاضر ۹۴۵ تعاوني توليد كشاورزي در كشور وجود دارد كه قانون و مقررات مشخصي ندارند؛ به همين منظور يك طرح ۱۴ ماده اي تهيه و توسط وزير جهاد كشاورزي به رؤساي سازمان هاي جهاد كشاورزي استان ها ابلاغ شده است.»
او در پايان در مورد جزئيات اين طرح گفت: «يكي ازموارد مهم در اين طرح انتخاب مديرعامل تعاوني هاست كه از اين پس وزارت جهاد كشاورزي هيچ نقشي در انتخاب مديرعامل نخواهد داشت و اعضاي اين تعاوني ها مي توانند از بين كارشناسان سازمان نظام مهندسي كشاورزي، يك نفر را به عنوان مديرعامل انتخاب كنند؛ البته وزارت جهاد كشاورزي موظف است كارشناسان مروج را به طور رايگان دراختيار تعاوني قرار دهد.»

متوسط قيمت نفت اوپك در سال جاري از ۲۸ دلار گذشت
گروه اقتصادي: متوسط قيمت هر بشكه نفت خام كشورهاي عضو اوپك از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون ۰۴/۲۸ دلار بوده است.
دبيرخانه اوپك ديروز با اعلام اين خبر تاكيد كرد، قيمت نفت اوپك در روز جمعه گذشته ۷۱/۳۰ دلار در هر بشكه بوده است.خبرگزاري رويترز با انتشار اين خبر تاكيد كرده است كه در دو ماه گذشته در اكثر روزها قيمت نفت اوپك از ۲۸ دلار فراتر رفته است و اين درحالي است كه اگر قيمت نفت اوپك به مدت ۲۰ روز متوالي از ۲۸ دلار فراتر رود اوپك بايد توليد روزانه خود را به صورت خودكار تا حداكثر ۵۰۰ هزار بشكه افزايش دهد.در گذشته افزايش قيمت نفت همواره با اعتراض مقامات كشورهاي مصرف كننده به ويژه آمريكا مواجه مي شد و همواره در اظهارات رسمي خود و با سفر به كشورهاي عضو اوپك خواستار افزايش توليد اوپك و جلوگيري از ادامه روند افزايش قيمت ها مي شدند.
در ماه هاي اخير به دليل نياز آمريكا به تامين بودجه بازسازي عراق و اهميت نقش نفت در اقتصاد اين كشور ،وزير انرژي آمريكا در اين زمينه فعال نيست.

با توسعه دولت الكترونيك فرهنگ ارائه خدمات غيرحضوري گسترش مي يابد
گروه اقتصادي: نصرالله جهانگرد دبير شوراي عالي اطلاع رساني اعلام كرد، ايجاد فرهنگ ارائه خدمات غيرحضوري از سوي دستگاه هاي دولتي هدف برگزاري نخستين نمايشگاه دولت الكترونيك در روزهاي سوم تا هفتم دي ماه در تهران است.
وي ديروز در جمع خبرنگاران تاكيد كرد با بسترسازي براي بهره گيري از فن آوري اطلاع رساني ايجاد دولت الكترونيك تا پايان برنامه سوم همه دستگاه هاي دولتي بايد براي پيوستن به اهداف برنامه چهارم در اين زمينه آماده شوند.
وي يادآور شد كه با تصويب نهايي قانون در اين زمينه از اين پس محاكم قضايي تخلفات اين بخش را رسيدگي مي كنند و امضاي الكترونيكي قانوني خواهد شد.
وي اعلام كرد در سال ۸۲ دولت ۲۶۰۰ ميليارد ريال بودجه براي توسعه فن آوري اطلاعات در نهادهاي دولتي اختصاص داد و علاوه بر اين دستگاه هاي دولتي مي توانند بر حسب نياز تا يك درصد از اعتبارات خود را از طريق صرفه  جويي به اين امر اختصاص دهند.

با امضاي موافقتنامه اتاق هاي بازرگاني
روابط تجاري ايران و روسيه گسترش مي يابد
موافقت نامه  همكاري  ميان  اتاق  بازرگاني  و صنايع  و معادن  ايران  بااتاق  بازرگاني  و صنعت  فدراسيون  روسيه  ديروز درمسكو امضاء شد.
به  گزارش  واحدمركزي  خبر اين  موافقتنامه  همكاري  را پريماكف  و خاموشي  روساي  اتاق  بازرگاني   روسيه و ايران امضاء كردند.براساس  اين  موافقتنامه  دو طرف  همكاريهاي  اقتصادي ، علمي و فناوري  وروابط تجاري  را ميان  شركت  ها، سازمانهاي  بخش  خصوصي  ايراني  و روسي توسعه  خواهند داد. همچنين  دو طرف  توسعه  همكاري  دربخش  شركت  هاي  كوچك  ومتوسط را در اولويت  كاري  خود قرار خواهند داد.براساس  اين  موافقتنامه  همكاري  دو طرف  در حد ممكن  تبادل  اطلاعات اقتصادي  و حقوقي  برگزاري  همايش ، سمپوزيوم ، كنفرانس  و ديگر مواردمشابه  كمك  كرده  و نيز در زمينه  حضور فعال  شركت  ها و سازمانها وصاحبان  شركت  هاي  دو كشور در نمايشگاه  و ديگر رويدادهاي  تبليغاتي  واطلاع رساني  كه  درايران  و روسيه  برگزار مي شود، زمينه  لازم  را فراهم خواهند كرد. همچنين  براساس  اين  موافقتنامه  همكاري  دو طرف  مشوق همكاريهاي  اقتصادي  مانند سرمايه  گذاري  مشترك  و همكاري  در زمينه  صنعت و بازاريابي  اجازه  مديريت  و غيره  خواهند شد. خاطرنشان  مي شود  اين  موافقتنامه  در سيزده  ماده  تنظيم  وامضاء شده  است .

سياست اعزام نيروي كار به خارج به برنامه چهارم توسعه موكول شد
پس  از عدم  موفقيت  سياست  اعزام  نيروي  كار به  خارج  كه  يكي  از سياستهاي محوري  قانون  برنامه  سوم  توسعه  براي  مقابله  با بيكاري  بود، ماده  ۵۳ اين قانون  با انجام  اصلاحاتي  به  برنامه  چهارم  توسعه  منتقل  شد.ماده  ۵۳ اين  قانون  با تأكيد بر تشكيل  كميته اي  متشكل  از وزيران  امورخارجه ، كار و امور اجتماعي ، امور اقتصادي  و دارايي  و رئيس  كل  بانك  مركزي، وظيفه  برنامه ريزي ، هدايت ، نظارت  و پيش  بيني  تمهيدات  لازم  را از نظر قوانين و مقررات  براي  اعزام  نيروي  كار به  خارج  از كشور، بعهده  اين  كميته  گذاشته است .

خبر كوتاه
* ايسنا: در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي خودرو عربستان سعودي كه تا جمعه پنجم دي ماه داير است شركت هاي سايپا، پارس خودرو و ايران خودرو به همراه ده ها شركت عربستاني و خارجي ديگر توليدات خود را به نمايش گذشته اند.
* موج: در صورت موافقت مراجع ذيربط استفاده از كارتهاي اعتباري بين المللي «يوروكارت» تا ماه آينده در كشور آغاز مي شود.
* ايرنا: مدير فروش داخلي مجتمع فولاد مباركه اعلام كرد: فولاد مباركه هم اكنون قادر به تأمين نيازهاي بازارهاي داخل كشور به ورق فولادي رنگي شده است.«محمدرضا شمس آبادي» افزود: در فولاد مباركه ورقهاي رنگي از ضخامت ۲/۰ ميلي متر تا ۵/۱ ميلي متر و از عرض ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ ميلي متر توليد مي شود كه اين توليدات براي پوشش سقف در سوله هاي صنعتي و غيرصنعتي كاربرد دارد.
* مهر: اعضاي كميسيون انرژي مجلس امروز در جلسه اي با حضور مسئولين و مديران وزارت نفت و شركت پتروپارس علل تاخير در راه اندازي پارس جنوبي را بررسي مي كنند.

گفتگوي امروز
نرخ خدمات بندري و استراتژي جهش صادرات غيرنفتي
درخصوص تاثير افزايش تعرفه هاي بندري بر صادرات كالا از كشور در روزهاي گذشته نظرات برخي از متوليان امر را بيان كرديم.امروز با يكي از مديران شركتهاي فولاد سازي كشور در اين زمينه گفت وگو كرده ايم.
***
*ارزيابي شما از افزايش تعرفه هاي انبارداري و خدمات بندري صادرات كالا چيست؟
- علي رغم تعريف استراتژي جهش صادرات غير نفتي به عنوان محور توسعه كشور، متاسفانه سازمان بنادر و كشتيراني به طور غيرقانوني نرخ خدمات بندري صادرات را به ۴ تا ۸ برابر افزايش داده و برخلاف دستور صريح و تاكيد وزير بازرگاني و دبير ستاد بررسي و كنترل قيمت ها مبني بر لغو افزايش هاي انجام شده و عمل برابر تعرفه هاي سال ۸۱ هنوز اين تعرفه هاي غيرقانوني اعمال مي شود.
* تاثير اين افزايش بر صادرات كالا از بنادر كشور چيست؟
- اين افزايش زيان هاي جبران ناپذيري را براي صادرات كالا درپي خواهد داشت و باتوجه به شفاف نبودن امتيازات واگذار شده به بهره برداران و پيمانكاران انجام خدمات بندري، اين شائبه براي شركت هاي خصوصي ايجاد شده كه مي توانند عمليات خود را به فعاليت سودآورتر وارداتي معطوف نمايند و علي رغم صراحت و تاكيد قوانين مصوب و ابلاغ شده و لحاظ موضوع در قراردادهاي واگذاري حق بهره برداري از ترمينال يا فروش تجهيزات، پيمانكاران به دليل پايين تربودن نرخ در مقايسه با محموله هاي وارداتي انگيزه و رغبتي براي ارايه خدمات بندري (باربري و انبارداري) به صادركنندگان كالا ندارند و در زمان ورود كالاهاي صادراتي به اسكله، بهره برداران از ترمينال با هر ترفندي سعي در شانه خالي كردن از مسئوليت قانوني انجام به موقع عمليات باربري و تخليه در محوطه دارند. اين عمل غيرقانوني ضربه بزرگي به صادركنندگان كالاهاي صنعتي و غيرنفتي وارد ساخته است.
*افزايش تعرفه هاي انبارداري صادراتي در زمينه صدور محصولات فولادي چه تاثيري داشته است؟
- باتوجه به تناژ بالاي آهن آلات فولادهاي صادراتي كه معمولا بيش از ۱۰ هزار تن در هر حمل شيپمنت مي باشد و با احتساب دوره حمل جاده اي و ريلي كالا و زمان انتظار كشتي جهت پهلودهي و شروع عمليات بارگيري، ورود و خروج يك محموله آهن آلات صادراتي از محوطه هاي بندري نيازمند حداقل ۵۰ روز زمان است و از طرفي ۸ برابرشدن تعرفه انجام خدمات انبارداري، موجب تحميل هزينه گزاف انبارداري به صادركنندگان آهن آلات و فولاد شده است.
نكته قابل ذكر آن است كه علي رغم افزايش تعرفه هاي خدمات بندري و انبارداري صادراتي و خصوصي سازي انجام شده ، هنوز هيچ بهبودي در ارايه خدمات بندري حاصل نشده است.

لايحه بودجه ۰۰۰/۰۶۹/۱ ميليارد ريالي سال آينده امروز تقديم مجلس مي شود
گروه اقتصادي: لايحه بودجه ۰۰۰/۰۶۹/۱ هزار ميليارد ريالي سال آينده امروز به وسيله سيدمحمد خاتمي رياست جمهوري تقديم مجلس شوراي اسلامي مي شود و انتظار مي رود كه بررسي اين لايحه با سرعت آغاز شود.
براساس برخي گزارشها در لايحه بودجه سال آينده نرخ رسمي دلار ۸۴۰۰ ريال و حداقل قيمت نفت ۱۹ دلار و ۵ سنت درنظر گرفته شده است.براساس گزارش خبرگزاري فارس در اين لايحه درآمد نفتي كشور حداقل ۱۶ ميليارد دلار پيش بيني شده است.
در بودجه سال جاري قيمت هر بشكه نفت حداقل ۲۳ دلار تعيين شده بود.
براساس اظهارات برخي مقامات مسئول كليات لايحه بودجه سال آينده مشابه سال ۸۲ است و به دليل تغييراتي كه در سال هاي اخير در روش بودجه ريزي كشور بوجود آمده بودجه سالانه به سوي شفافيت و عملياتي تر شدن پيش رفته است.براساس بخشنامه بودجه سال ۸۳ كه توسط رئيس جمهور سه ماه پيش به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شده بود، از آنان خواسته شده بود قيمت كالا و خدمات خود را براساس نرخ پايه سال ۸۲ محاسبه كنند.
به اين ترتيب انتظار مي رود كه قيمت خدمات دولتي در سال آينده تغيير نكند.
پس از ارائه لايحه بودجه به مجلس شوراي اسلامي طبق ماده ۲۲۴ آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي بودجه هاي سالانه يك فوريتي محسوب شده و بايد تا ده روز در كميسيون هاي تخصصي بررسي و پس از ده روز پيشنهادهاي نمايندگان به كميسيون تلفيق بودجه ارائه شود.
اين كميسيون نيز حداكثر ظرف ۱۵ روز فرصت دارد تا گزارش نهايي را براي تصويب به صحن علني مجلس ارائه كند.به اين ترتيب بررسي و تصويب اين لايحه بيش از ۳۰ روز در مجلس شوراي اسلامي زمان نياز دارد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۸
۱۴۳۳
۶۷۵۱۳۱
افست
۲
۵۳۴۶
۲۷۲۴۸
ساسان
۸۵-
۵۸۶۴
۵۹۱۴۸
گاز لوله
۲۴-
۵۹۵۱
۳۲۰۷۲
معادن روي ايران
۳۹۹-
۹۶۱۶
۱۰۵۱۷۹
گلوكوزان
۳-
۱۷۱۵
۲۱۱۹۸
پارس الكتريك
۲۰۴
۵۱۰۰
۶۱۴۸۸
نوردولوله اهواز
۵۷-
۳۱۵۱
۲۰۰۸۸
آذرآب
۱۷۰
۳۵۸۳
۱۸۱۴۰
پتروشيمي اصفهان
۱۲۰۵-
۳۹۸۰۵
۶۷۸۷۸
توسعه صنايع بهشهر
۱۱
۱۸۹۹۳
۵۵۵۵۸
پتروشيمي آبادان
۱۸۰
۴۷۷۲۵
۷۹۴۵
كمباين سازي
۶۷
۹۷۹۳
۳۳۰۱۰
پارسيلون
۱۴۶-
۹۳۵۶
۴۸۶۳۲
تراكتورسازي
۲۶۹۳-
۱۵۰۰
۲۰۰۰
مهرام
۳-
۸۵۰۴
۸۹۶۲۳
كنتورسازي ايران
۲۳۷-
۲۲۵۹۷
۳۶۶۸۱
فولاد كاويان
۶۸-
۷۱۴۶
۲۶۳۴۱۷
نوش مازندران
۱۱۱-
۱۰۴۱۳
۱۱۲۰۴۲
لبنيات پاك
۷-
۱۲۹۰۱
۱۴۵۳۳
حق تقدم سرمايه گذاري رنا
۹-
۶۸۸۱
۵۸۸۸۷
پارس مينو
۱۵۰
۱۴۱۹۵
۱۰۷۹۹
ناب
۶۳
۹۱۷۹
۲۲۸۳۱
ماشين آلات تراكتور
۲۵
۲۳۷۲۶
۷۴۹۵
سرمايه گذاري ملي
۳۲
۲۶۶۷
۱۷۰۰۴
شيشه وگاز
۲۶
۳۰۰۸
۱۷۶۷۳
صنايع شيميايي اير
۶۰
۲۰۷۲
۲۶۵۱۰
مرتب
۴۹-
۳۵۳۳
۱۳۲۹۲
مس باهنر
۳۴
۱۱۹۷
۵۴۳۴۶
سرمايه گذاري سامان گستراصفهان
۷۸۷-
۱۷۲۳۸
۱۶۶۷۰
لاستيك سهند
۴۴-
۴۸۰۰
۴۹۵۶۰
بهنوش
۱-
۵۸۶۱
۲۲۷۲۹
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۴-
۳۳۸۴
۱۱۳۰۹
مارگارين
۸۷۹
۴۵۳۴۹
۱۲۲۷۵۵
داروپخش
۶۹
۵۳۰۷۱
۱۲۷۷۰
پيام
۶۹
۲۸۷۷۰
۲۰۳۴۷
روغن نباتي پارس
۵۱۵
۲۳۵۱۶
۲۰۶۳۲۶۶
كمك فنرايندامين
۱۱۰۹
۲۳۲۹۱
۵۱۰۰۰۰
سرمايه گذاري ساختمان
۱۳۱-
۴۴۰۱۶
۳۷۶۱۱
صنعتي بهشهر
۱۷۴۲
۳۶۵۸۹
۷۹۹۹۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۱-
۵۸۳۴۳
۵۲۱۷۵۳
پاكسان
۵۰۵
۱۳۱۷۴
۶۰۰۱۰
ايران خودرو
۱۵۳
۴۹۵۴
۳۷۹۷۰
كف
۹۷
۴۴۹۳
۱۰۸۶۴۲
لاستيك دنا
۳۳۸-
۲۵۰۱۷
۱۱۷۴۱
داروجابرابن حيان
۵۹-
۴۱۲۷
۲۷۶۳۹۱
صنايع ريخته گري
۲۵۰-
۸۴۳۸
۲۸۹۷۱۴
لعابيران
۴
۱۸۱۱
۲۸۷۷۴
چادرملو
۳۲-
۲۰۱۹
۲۷۴۳۰
پتروشيمي خارك
۶۴
۷۰۸۰
۲۱۳۵۹
دارو رازك
۵۲-
۵۰۰۶
۱۰۰۱۰
كربن ايران
۱۱۳-
۴۰۵۴
۲۸۱۹۰۳
حق تقدم ايران خودروديزل
۱,640
۳۴۴۵۳
۱۳,609
افست
۲۵۱
۵,273
۱۵,133
ساسان
۶۸۱
۱۴,308
۴۶,460
گاز لوله
۶۸
۱,429
۱۹۶,752
معادن روي ايران
۶۷۲
۱۴,129
۷,330
گلوكوزان
۷۲
۱,522
۷۴۲,672
پارس الكتريك
۱۰۸
۲,299
۴۱,765
نوردولوله اهواز
۳۳۲
۷,492
۳۶,117,362
آذرآب
۸۶۰
۲۳,012
۷۱,184
پتروشيمي اصفهان
۲۱۷
۵,921
۷۳۹,188
توسعه صنايع بهشهر
۳۶۸
۱۰,043
۴۴,765
پتروشيمي آبادان
۱۷۱
۴,866
۱۸,259
كمباين سازي
۲۰
۵۸۷
۲۹,177
پارسيلون
۲۷۴
۹,411
۱,361,447
تراكتورسازي
۱۰۰
۳,436
۴۹,127
مهرام

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۱۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۲۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۶۷

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |