چهارشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۸
هر كجا كه مشتري مي خواهد
ارائه گسترده خدمات پس از فروش
000147.jpg
اكثر بخشهاي صنعت در مورد خدمت به مشتري داراي هنجارها يا رويه هاي صنفي معيني هستند كه به آن پايبند مي باشند. در مورد خودرو و تجهيزات صنعتي رويه جاري تابحال در ايران مراجعه مشتري به محل ارائه خدمات بوده است. رفع نياز فوري به برخي از خدمات بعد از فروش سبب ارتقاي جايگاه يك محصول در بازار مي شود. تنها در صورت ارائه خدمات بموقع و رفع يك نياز خدماتي براي يك كالا  است كه مي توان ادعا كرد در جهت احترام به حقوق مصرف كننده گامي برداشته شده است.
اساس مفهوم نظام خدمات بازار گرا (يعني سيستمي كه آماده برآوردن نيازهاي مشتريان است) اين ضرورت است كه ترجيحات خدماتي مشتريان بايد در داخل نظام قرار گيرد. در يك ساختار عمودي بازاريابي كه انواع مؤسسات و اشخاص را دربر مي گيرد، هر مؤسسه اي حاضر است بخشي از قيمت محصول را به خاطر عوامل خدمت و خدمات پس از فروش مبادله كند.
بنابراين ضمن اينكه هر عرضه كننده در ارائه خدمت توزيعي با نوعي جانشيني و تبادل هزينه مواجه است ولي در كل اين خدمت بايد منعكس كننده حدودي باشد كه مشتري نهايي حاضر است قيمت را با خدمت مبادله كند.
باوجود آن كه به نظر مي رسد خدمات بعد از فروش مي تواند اشكال مختلفي به خود بگيرد ولي از  نظر عملياتي، فوري ترين اثر آن روي همه سطوح  بازاريابي در شكل خدمت موردنياز مشتري بروز مي كند.
خدمات بعد از فروش شامل تعدادي عوامل است كه از آن ميان عوامل زير براي جلب توجه خاص متمايز شده اند.
۱- زمان تهيه خدمت: زمان سپري شده بين سفارش دادن مشتري و گرفتن خدمت است.
۲- ثبات زمان: اغلب براي مشتري مهمتر از كوتاه بودن زمان تحويل اين مسأله است كه بداند آيا مي تواند به تاريخ و زمان تحويل اظهار شده اعتماد كند يا خير.
۳- انعطاف پذيري تحويل: اگر روشي كه شركت در ارائه خدمت بعد از فروش انجام مي دهد روشي باشد كه مشتري دوست دارد  به آن روش دريافت خدمات كند، مزاياي بيشتري حاصل خواهد شد و رضايت مشتري و همچنين وفاداري او تقويت مي شود.
از اين سه عامل ، عاملي كه شايد كمترين توجه به آن مي شود و هنوز هم احتمالاً مهمترين عامل است زمان ارائه كالا  يا خدمت است.
با ارائه خدمات در زمان مناسب مشتري قادر است كه به خدمات اعتماد كند و با اين اعتماد هزينه هاي ديگري انجام دهد.
اينكه مشتري چگونه نسبت به عدم قابليت دسترسي (عدم ارائه خدمات در زمان و مكان مورد نياز) واكنش نشان مي دهد حتي در شرايطي كه وفاداري بالا يي نسبت به كالا  وجود دارد، بسيار مهم است.
در پژوهشي كه اخيراً در جامعه اقتصادي اروپا(EEC) انجام شده در فهرستي كه براساس سلا يق مشتريان تنظيم شده بود به لحاظ اهميت پس از كيفيت، ارائه خدمات در زمان و مكان مورد نياز  مورد توجه اكثر مشتريان بوده است.
براي اثبات اينكه ارائه خدمات پس از فروش به شيوه‡ دلخواه مصرف كننده فوايدي براي توليدكننده دارد، به مثالي كه در كشور ما اتفاق افتاده، توجه كنيد.
خودرو زانتيا كه در توليد آن از تكنولوژي شركت سيتروئن استفاده شده بود، علي رغم ارجحيت به اكثر خودروهاي داخلي در تجهيزات و ايمني، به سبب عدم لحاظ خدمات بعد از فروش در قرارداد اوليه با مشكلا ت فراوان مواجه شد و اين امر ضربه زيادي به تقاضاي اين كالا  در بازار وارد كرد؛ ولي با ترميم قرارداد خدمات بعد از فروش و توجه خاص شركت توليد كننده ايراني به اين امر اين خودرو جايگاه بهتري در نزد مشتريان يافت. اما مشتريان خاص زانتيا انتظاري فراتر از ارائه خدمات در تعميرگاه هاي مجاز داشتند. به دليل طيف متفاوت اين مصرف كنندگان معمولا ً نياز آنها بلا فاصله بايد تأمين مي شد و اين نكته از مشكلا ت ارائه خدمات پس از فروش اين خودرو بود. زماني كه خدمات پس از فروش امدادي اين شركت خودروساز با ساختاري منسجم به ارائه خدمات در زمان و مكان موردنياز پرداخت و ارائه خدمات را در تمام شبانه روز متعهد شد و اقدام به پيگيري خودرو به خودرو جهت ارائه خدمات نمود، سبب اعتلا ي اين محصول شد و موجب گرديد تا خريد و فروش اين خودرو در بازار به صورت مناسبتري انجام گيرد. شايد افزايش قيمت اين خودرو در شرايطي كه قيمت خودروها در بازار روبه كاهش است، به دليل توجه به شيوه هاي علمي در ارائه خدمات پس از فروش و جلب رضايت مصرف كنندگان است. تشكيل ساختارهاي مناسب به جهت ارائه خدمات به مشتريان در دنيا جزو مهمترين استراتژي ها براي پرفروش شدن يك محصول است.
صنعت خودرو سازي در ايران نيازمند رسيدن به معيار جهاني است؛ اگرچه تا رسيدن به اين معيارها از جمله جلب رضايت كامل مصرف كننده فاصله زيادي وجود دارد ولي مي توان به دستان ايراني اميد بست و انتظار روزي را كشيد كه ايراني ها كالا هايي توليد  و به بازار روانه كنند كه مصرف كنندگان ايراني هيچ كالا يي را بر آن ترجيح ندهند. مهربانتر شدن فروشندگان و توليد كنندگان با خريداران كه اين روزها با رفع انحصارات و محدوديت واردات در بازار اكثر كالا ها از جمله خودرو مشاهده مي شود، روزنه هاي اميد را پررنگ تر مي سازد.

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه رايانه
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |