چهارشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۸
در حاشيه خبرها
قهر طبيعت يا اشتباه در محاسبات؟
000126.jpg
اگر حوادث تلخ براي انسان عبرتآموز نباشند به هيچ دردي نمي خورند. اين روزها همه به خاطر وقوع زلزله بم ناراحتند و بسياري از شهروندان با وجود تنگناهاي مالي بخش قابل توجهي از درآمد خود را صرف كمك به زلزله زدگان كرده اند. اما از آنجا كه ما مردمي با محبت و احساساتي هستيم اين روزها كمتر به بررسي منطقي هشدارهاي اين زلزله پرداخته ايم. 
به راستي زلزله چه تاثيري بر زندگي انسان ها مي گذارد و آيا به خودي خود اين عامل را مي توان قهر طبيعت ناميد و از آن به عنوان رويدادي تلخ ياد كرد؟ آيا اگر فردي در سردترين شب زمستان با حداقل لباس ساعت ها در خيابان بايستد و از سرما يخ بزند مي توانيم بگوييم قهر طبيعت موجب اين حادثه شده است؟
مگر غير از اين است كه زلزله اي شديدتر از آنچه در بم روي داد سه، چهار ماه قبل در ژاپن اتفاق افتاد و هيچ حادثه جاني و مالي ايجاد نشد و بعدها متوجه شدند همان يك نفري كه جانش را از دست داده بود دچار حادثه قلبي شده بود؟ آيا ژاپني ها جان سخت تر از ما هستند يا تفاوت عملكرد و به عبارت ديگر علم، چنين تضادي را در نتايج ايجاد كرده است.
اين بديهي است كه در مناطق زلزله خيز (تقريبا اكثر نقاط ايران) اگر زلزله رخ دهد بسياري از بناها، شبكه هاي برق، آب، گاز و... نابود مي شود. خانواده هاي بي شماري ضمن از دست دادن اعضاي خود( كه اين زيان از لحاظ مادي به هيچ وجه قابل جبران نيست) در گذران زندگي خود دچار مشكل شده و با از  بين رفتن هزاران شغل، بازمانده خانواده ها محتاج كمك هاي مردم بقيه شهرها مي شوند.
اين موضوع از دو جنبه قابل بررسي است:
جنبه اول هزينه هايي است كه خانواده ها در ساخت و ساز به آن اهميت نمي دهند و بعدها با حادثه اي نظير زلزله وسيل همه دارايي خود را از دست مي دهند.
تفاوت قيمت نهايي خانه اي كه با رعايت اصول مهندسي و مقاوم در برابر زلزله ساخته مي شود با خانه اي غيراستاندارد شايد كمتر از ۲۰ درصد باشد. اما بي توجهي به آينده باعث مي شود بسياري از مردم با روي دادن حوادث طبيعي همه زندگي خود را براي كاهش ۲۰ درصدي هزينه ها از دست بدهند.
درست است كه استانداردسازي ساخت و ساز مستقيما با مردم در ارتباط نيست و سازندگان، دولت و سازمان هاي ناظر، مسئول مستقيم نظارت بر روند نوسازي بناهاي قديمي و ساخت و سازهاي جديد و رعايت اصول مهندسي هستند، اما اگر مردم هنگام خريد آپارتمان براي رعايت اصول مهندسي اهميت بيشتري قايل شوند مطمئنا وضع موجود تغيير خواهد كرد كه البته اين موضوع نيز نيازمند آگاه سازي مردم توسط دولت و نهادهاي وابسته است.
جنبه دومي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اهميت دادن به بيمه است. يكي از پيشرفت هاي بشر، توسعه خدمتي به نام بيمه است كه استفاده از آن باعث مي شود نوسانات مالي ناشي از حوادث پيش بيني نشده، اقتصاد خانواده ها را مختل نكرده و روند زندگي دچار توقف و ركود نشود.
به اين ترتيب كه هر فرد بخش بسيار كوچكي از درآمد خود را ماهانه براي خريد بيمه نامه مربوطه اختصاص مي دهد و در صورت بروز حادثه اي ناگهاني، فرد خسارت خود را از شركت بيمه دريافت كرده و بدون مواجهه با بحران به زندگي خود ادامه مي دهد.
در ايران صنعت بيمه رشد قابل توجهي نداشته و سبد بيمه نامه هاي موجود در بازار چندان متنوع و ارزان نيست و از همين روي نيز با استقبال مردم مواجه نشده است.
خود شما قضاوت كنيد: آيا درست است كه خودمان به فكر آينده نباشيم و بعد قهر طبيعت را مقصر اصلي بروز چنين فاجعه هاي بزرگي بدانيم؟

نگاه مصرف كننده
آيا از آينده آن ها اطمينان داريم؟
000150.jpg
شاداب و سر خوشند، طراوت ميآورند، آينده هر چه هست به آن ها تعلق دارد و چرا روشن نباشد؟
ايران يكي از جوان ترين كشورهاي دنيا است. بسيارند نوجواناني كه در كوچه پس كوچه هاي شهرهاي اين سرزمين، فارغ از روياي آينده، با حداقل امكانات آموزشي و تفريحي خلا صه شده دريك صفحه تلويزيون روزگار مي گذرانند.
براي آتيه اين كودكان، براي گسترش بازار كاري كه هم اكنون چندين ميليون نفر را در آرزوي خود گذارده، براي پر كردن اوقات فراغت شان، چه تمهيداتي به كار بسته ايم؟ براي ورزش آنان چه كرده ايم؟
كافي است لابه لاي اوراق كهنه دفتر مشق اين كودكان معصوم را نگاه كرد تا ديد كه به جاي واژه فردا در مشق هايشان، تنها كله سياه درشتي نقش بسته.
آينده ايران زمين در قالب اين كودكان شكل مي پذيرد. اميدوارم شرايط حرفه اي آنها بهتر از ما باشد و سبد خانواده شان پر رونق تر.

پاسخ مسؤولا ن
ترميم آسفالت اتوبان تهران- كرج 
در پاسخ به مطلب درج شده در بازارچه مورخه ۲۷/۸/۸۲  آن نشريه محترم با عنوان (علت تصادف ها چيست؟) خواهشمند است توضيحات زير را جهت آگاهي خوانندگان محترم درج فرمايند.
آزادراه تهران- كرج خارج از حوزه استحفاظي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ است و تحت پوشش پليس راه استان تهران قرار دارد. بنابراين در زمينه افزايش يا كاهش ميزان تصادفات كارشناسان اين قسمت نمي توانند اظهار نظر كنند و اصولا  در اين مورد سابقه اعلا م نظر به دست نيامده است با اين توضيح پيگيري وضعيت آسفالت معبر مذكور نيز علي القاعده مي بايست از طريق مسئولين ترافيكي محل و حسب مورد توسط اداره راه يا شهرداري مربوطه صورت گيرد.
پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ
به شماره تلفن ۱۲۴ اعتماد كنيد
بازگشت به گزارش تلفني به چاپ رسيده به نقل از يكي از شهروندان گرامي در صفحه ۴ بازارچه شماره ۳۲۴۹ مورخ ۱۹/۹/۸۲ آن جريده محترم لا زم است به استحضار عموم برساند كه در صورت خريد هر گونه كالا ي توليد داخل يا خارجي كه داراي برگ ضمانتنامه فارسي مي باشد، شركت توليد كننده كالا  از طريق نمايندگي هاي مجاز خدمات پس از فروش خود موظف است نسبت به انجام تعهدات مندرج در برگ ضمانتنامه يا گارانتي به طور كامل اقدام نمايد و در خصوص اين شهروند گرامي نيز اقدامات لا زم انجام گرفت.
بديهي است در صورت عدم اجراي تعهدات توسط اينگونه نمايندگي ها هموطنان محترم مي توانند از طريق تلفن ۱۲۴ و يا با مراجعه به ستاد خبري سازمان هاي بازرگاني در سراسر كشور مراتب تخلف را گزارش تا با متخلفين برابر مقررات برخورد و حقوق ذايل شده شاكيان مسترد شود.
روابط عمومي

صداي مصرف كننده
000117.jpg
شماره بدنه خودروهاي مكشوفه 
اخيرا خودرو پرايد اينجانب از مقابل درب منزل به سرقت رفت كه مراتب را بلا فاصله به اداره آگاهي تهران بزرگ گزارش دادم. چند روز پيش يك خودرو رنو مسروقه در خيابان با پلا ك ماشين بنده كشف و مشخص گرديد سارقان نسبت به تعويض و جعل پلا ك نيز اقدام مي كنند. نظر به اين موضوع پيشنهاد مي كنم همراه با درج فهرست خودروهاي مكشوفه با پلاك  شهرباني (انتظامات) كه گاهي اوقات در نيازمنديهاي همشهري چاپ مي شود، شماره بدنه خودروها نيز درج شود و چه بهتر كه اين مهم، از صفحات نيازمندي به جداول بازارچه منتقل شود. شهروند دزد زده 
هديه شمع به مسافران
ماه پيش، مسافرقطار تبريز - تهران بودم. ح-ين مسافرت، برقهاي قطار كاملا  قطع شد و قطار عملا  در سياهي شب فرو رفت. پيشنهادم اين است كه زمان فروش بليت، چند شمع هم به مسافران هديه بدهند كه در صورت بروز چنين اتفاقاتي، حداقل چشم، چشم را ببيند.خسروي 
مسئولان مترو پاسخ بدهند
ضمن تشكر از تلا شهاي بي دريغ مسئولان مترو تهران، خواهشمندم اين عزيزان سوالي را پاسخ دهند: آيا قطارهاي چيني مترو مطابق استاندارد جهاني ساخته شده است؟ اگر چنين است، سپاس و درود و اگر نيست، چرا؟ يك شهروند
دردسر كد ملي 
مدت ها است بحث كد ملي و پررنگ شدن نقش آن در آينده نزديك نقل محافل است. در اين ميان افراد پرشماري موفق به دريافت حتي كارت موقت نشده اند. خود من تاكنون ۵ بار اقدام به تكميل و ارسال فرم اوليه درخواست كارت ملي كرده ام. جالب اين كه براي ۳ نفر از اعضاي خانواده كارت صادر شده اما من هنوز كارتي دريافت نكرده ام. اگر قرار است كد ملي يك روز جاي شناسنامه را بگيرد و اين قدر حائز اهميت شود بد نيست براي انجام امور معمولي مربوط به صدور آن نيز جديت بيشتري به خرج داده شود.يك شهروند
مشكلا ت نگهبانان 
نگهبانان كمتر فرصت يافته اند درباره مشكلا ت پيش روي حرفه خود تريبون مشخصي را بيابند. پر واضح است وظيفه اين قشر زحمتكش پاسباني و حفاظت از اموال شخصي و دولتي است. حال هرچقدر اين عده از لحاظ رواني و فكري آسايش بيشتري داشته باشند، به همان اندازه از كارآيي و بازدهي افزون تري برخوردار خواهند شد. بر مسئوولا ن شركت ها و ارگان هاي دولتي و خصوصي است تا همت بيشتري بر رفع مشكلا ت اين افراد زحمتكش نشان دهند. فراموش نكنيم در جوامع پشرفته و مرفه، حتي رفتگران نيز صاحب صنف و اتحاديه اند. پيشنهاد تشكيل اتحاديه براي صنف نگهباني نيز خالي از لطف نيست.م،ح،الف از تهران

آيينه تصوير
000153.jpg

تصميم دولت فرانسه - كه همواره تظاهر به آزادي مي كند- خشم مسلمانان اين كشور را برانگيخته.
دولتمردان سرزمين گل تصميم به ممانعت از حضور زنان محجبه در مدارس، بيمارستان ها و ساختمان هاي عمومي گرفته اند و همين امر سران سازمان هاي مسلمان اين كشور را واداشته تا تظاهراتي در اعتراض به اين عمل سازماندهي كنند. زني مسلمان در اين تظاهرات اعتراض خود را با رنگ كردن صورتش نشان داده است.
000162.jpg

«چپ»، ميمون پنج ماهه اي كه به لباس بابانوئل آراسته شده. فرا رسيدن كريسمس موجي از شادي را در كشورهاي جهان به راه انداخته و در اين بين مي توان ميمون هايي را ديد كه چنين لباسهايي بر تن دارند. بنابر تقويم چيني و طالع بيني باستاني اين كشور، امسال سال ميمون است و همين امر برخي ژاپني ها را وا داشته تا با بازي گرفتن از ميمونها شادي خود را به اين نحو ابراز كنند.
000156.jpg

كاليفرنيا. پليسي با سگ تعليم ديده خود مشغول بررسي ساختمان هاي مخروب است تا شايد بتواند انساني نيمه جان را بيابد. زلزله شش و نيم ريشتري كه در ساحل مركزي كاليفرنيا به وقوع پيوست دست كم جان دو انسان را گرفت و ساختمان هاي بسياري را ويران كرد. هم اكنون دولت آمريكا در پي اسكان دادن افرادي است كه در اين فاجعه محل زندگي خود را از دست داده اند و پليس هم سرگرم يافتن قربانيان است.
000159.jpg

اولين گوزن شبيه سازي شده. محققان دانشگاهي در تگزاس موفق شده اند اولين گوزن شبيه سازي شده را كه در ماه مي متولد شد به سلا مت پرورش دهند. براي اين كار از سلولهاي پوست يك آهو استفاده شد و اكنون اين موجود كوچك، پوستي شبيه مادرش يافته. دانشمندان اعلا م كرده اند رشد اين حيوان كاملا ً عادي بوده و از سلا متي كامل برخوردار است و اين مي تواند نتيجه اي شگرف براي دانشمندان باشد.

ده پرسش روز
راننده كاميون - مرد، متأهل
تعداد افراد تحت تكفل:
داراي همسر و چهار فرزند هستم.
۱- درآمد ماهانه شما به طور متوسط چقدر است؟
بستگي به وضع كار دارد. در بعضي ماهها كار و كاسبي كساد است ولي بعضي اوقات شرايط بهتر مي شود. در كل مي توان گفت حدود سيصد تا ششصد هزار تومان درآمد دارم.
۲- آيا اين درآمد تكافوي زندگي روزمره شما را مي دهد؟
خدا را شكر. ولي كساني هستند كه با كمتر از اين هم زندگي مي كنند و از پس مشكلا ت اقتصادي خود بر ميآيند. به هر حال در هر وضعي شخص مي تواند با قناعت كردن بر مشكلا ت فائق آيد.
۳- بيشتر درآمد شما صرف چه اموري مي شود؟
اگر از مخارج ماشين صرفنطركنم بيشتر به هزينه خورد و خوراك خانواده مي رسم و كمي هم پس انداز مي كنم.
۴- آيا صاحب منزل مسكوني هستيد؟ اگر نيستيد ماهي چقدر كرايه خانه مي دهيد؟
بله، چند سال پيش توانستم با وام بانكي و قرض گرفتن از دوستانم صاحب يك ملك مسكوني در تهران شوم.
۵- هزينه ماهانه تغذيه شما چقدر است؟
اين سوالي نيست كه بتوان به راحتي پاسخ گفت. در بعضي ماهها به علت ميهماني ها و جشن ها و تفريحات و... هزينه ها بالا  مي رود ولي به طور متوسط مخارج خانواده من حدود دويست هزار تومان در ماه است.
۶- چقدر صرف تفريح خود مي كنيد؟
شغل من به صورتي نيست كه زمان مشخصي در تهران باشم. دائما در سفر هستم. به هر صورت اصلاً  هزينه اي براي تفريح - حداقل براي خودم - نمي پردازم.
۷- آيا در برابر خطرات كاري بيمه هستيد؟در اين صورت بيمه تا چه حد براي شما كارساز بوده؟
چند سالي است كه كاميون داران و رانندگان به اجبار بيمه شده اند ولي تا به حال براي بيماري حاد به بيمارستان هاي تحت پوشش بيمه مراجعه نكرده ام. تمام مراجعه من به همين دكترهاي داخلي بوده است.
۸- آيا غير از شما فرد ديگري از اعضاي خانواده تأمين كننده مخارج خانواده است؟ چگونه و چقدر؟
پسر بزرگم تازه خدمت سربازي را به پايان برده و چون هنوز كاري نتوانسته پيدا كند همراه خودم روي ماشين كار مي كند.
۹- حداقل درآمد ماهانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
همين درآمدي كه از اين راه به دست ميآورم براي خودم و خانواده ام مكفي است. كار سختي است و مشكلا ت فراوان و خطراتي پيش رو دارم، اما راضي هستم و خدا را شكر مي كنم.
۱۰-اگر همين روز امكان كار و زندگي در روستا برايتان فراهم شود، حاضر به ترك تهران هستيد؟
البته، من بيشتر در سفر هستم و شغلم به صورتي است كه به اكثر شهرهاي ايران سفر مي كنم. بنابراين علا قه اي نسبت به تعويض شغلم ندارم.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه رايانه
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |