پنجشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۹
آري اين منم كه اينگونه تلخ مي گريم
روايت هاي مختاريان ازفاجعه بم
۱- اين تنها زمين فوتبال بم است. اجساد روي نقطه كرنر خوابيده اند، جايي كه توپها به سمت دروازه مي رفتند. مرده ها از اينجا به سوي گور مي روند.
۲- آلبوم عكس خانواده اي ۴ نفره. فرزند كوچك خانواده، همان كه تصويرش را مي بينيد در آغوش مادر طعم مرگ را چشيد.
۳- بازمانده اي از كانون نگهداري بچه هاي بي سرپرست بم. نگاه اش خيره به پيكرهاي سرد دوستاني است كه روي زمين خوابيده اند.
۴- ساعت ۱۷:۵ بامداد. ساعت ديواري صاحب  خانه ۳ دقيقه عقب بود.
اين دقايق را به آن اضافه كنيد و ساعت شوم زلزله بم را به خاطر بسپاريد.
۵- تنها فروريختن قسمتي از ديوار روي ماشين كافي بود تا تبديل به ورقه آهني شود. شما به انسان هايي فكر كنيد كه زير ساختمان مانده اند.
۶- مي گويند اگر خانه هاي بم قديمي نبودند فاجعه اي رخ نمي داد. اين ساختمان جديدترين پاساژ بم است. از كمر خم شده. راه گريزي از اين فاجعه نبود.
۷- اين فروشگاهي است كه تا همين چند روز پيش محل رفت و آمد توريست ها بود.
محل فروش صنايع دستي در ارگ قديمي بم.
۸- ارگ قديم بم را در غروب ببينيد. كسي ديگر از رنگ جذاب آسمان و تصوير بم كارت پستال نمي سازد.
۹- بيمارستان بم تخريب شده. ده ها تخت مثل اين در حياط چيده شده اند.
شما انسان هاي خوشبختي هستيد كه پشت سر اين پسر را نمي بينيد. قسمتي از سر كنده شده بود.
۱۰ - در شهوي كه از ابتدا تا انتها يك شكل است بايد نام مكانها را از روي تابلوهاي افتاده تشخيص دهيد . خيابان تختي ويرانه اي شبيه به ويرانه هاي ديگر.
۱۱ - اين جنازه ها از عروسي مي آيند . زن ميگفت ديشب ايجا جوانها دور هم جمع شده بودند حنا بندان بود .
۱۲ - آخرين درسهاي خانم معلم در دبيرستان دخترانه مهديه اين آخرين درس مدتها روي تخته مي ماند . دستي براي پاك كردن نيست .
000474.jpg
000466.jpg
000482.jpg
000480.jpg
000476.jpg
000478.jpg
000470.jpg
000486.jpg
000484.jpg
000472.jpg
000468.jpg
000488.jpg

خطر مضاعف زلزله در مسجد سليمان
هشدار گاز را جدي بگيريد
در طول ۲ ماه اخير وقوع زلزله بيش از ۱۰ بار شهر را لرزاند. اين زلزله ها كه ۳، ۴، ۹/۴، ۵ و آخرين آنها ۹/۴ درجه در مقياس ريشتر بودند باعث شد كه نشت گاز افزايش يابد
000450.jpg
خسته شديم از بس كه در اين چند روز هشدار داديم. اما چاره اي نيست... اگر ديدن دوباره اين صحنه ها را دوست نداريد
محمد محمد پور
اگر وقوع زلزله اي در بم، تمام شهر را در چندين ثانيه ويران ساخت و از آن مخروبه اي بر جاي نهاد، در مسجد سليمان نيز يك خطر طبيعي شهر را تهديد مي كند و به تدريج در حال تبديل شدن به فاجعه اي است: نشت گاز!
اين گاز البته از لوله هاي گاز شهري به بيرون نشت نمي كند بلكه از دل زمين خارج مي شود و نتيجه فعل و انفعالاتي است كه بر اثر استخراج نفت حاصل شده. گاز از لايه هاي زيرين به سطح آمده و كم و بيش در حال گرفتن قرباني است!
در سال ۱۳۶۹ تلفاتي گزارش شد كه در ابتدا علت آنها مشخص نبود. با انجام تحقيقات بيشتر روي اين تلفات كه از جمله آنها خفگي يك كودك خردسال در ته گودالي بود، معلوم شد كه غلظت گاز نشت كرده از دل زمين به قدري بوده كه ايجاد مسموميت كند. درهمان زمان، عده اي از كارشناسان نفتي به منطقه اعزام شدند تا بررسي هاي لازم را انجام دهند. نتيجه اين بررسي ها اين بود: «خفگي ناشي از نشت گاز صحت دارد»، به عبارت ديگر مسجد سليمان ديگر امن نبود.
اميدوار رضايي نماينده مردم مسجد سليمان در مجلس شوراي اسلامي مي گويد: «لازم شد كه مناطقي از شهر كه در معرض خطر بيشتري بودند جا به جا شوند.»
در سال ۱۳۷۲ يعني سه سال بعد از گزارش تلفات ناشي از خفگي، دولت مصوبه جابه جايي شهر را از نظر مي گذراند. مسجد سليمان در ۶ منطقه، خطرناك توصيف مي شود. اين ۶ منطقه كه چهار هزار خانوار را در بر مي گرفت، براي جابه جايي در اولويت قرار مي گيرد. ۶ منطقه خطرناك توسط كارشناسان محيط زيست شناسايي شد، از اين جهت كه نشت ۵۰۰ درصدي گاز مي توانست خود يك قاتل تمام عيار باشد! رضايي مي گويد: «كار آغاز شد. در ابتدا بيش از ۳۰۰ دستگاه از منازل يكي از مناطق خريداري شد. اما زميني نبود كه مردم خانه هاي جديد خود را روي آن بسازند. به علاوه پولي كه از فروش منازل به دست آنان رسيد و در اختيارشان قرار گرفت آنقدر نبود كه بتوان با آن منزل تازه اي خريداري كرد.»
به علت كامل نبودن مكانيزم كار، طرح عملا متوقف ماند. نياز به بودجه اي بيشتر بود اما گاز صبر نمي كرد تا اين بودجه تامين شود و مرتب از دل زمين به خارج نشست مي كرد!
سرانجام در سا ل۱۳۸۲ به پيشنهاد نماينده مسجد سليمان در مجلس، مبلغ ۱۵ ميليون دلار بودجه براي ساخت شهر جديدي اختصاص مي يابد، شهري در حوالي مسجد سليمان ولي در منطقه اي امن و بي خطر به نام «پارسوماژ.»
«پارسوماژ نام قديم شهر مسجد سليمان است. در دوران هخامنشي، مسجد سليمان را به اين نام مي خواندند. مبلغ تعيين شده نيز براي ايجاد اسكلت شهر تازه و امور زيربنايي آن است و براي احداث كامل آن نياز به بودجه اي بيشتر خواهد بود.»
طرح احداث شهر جديد هنوز به مرحله اجرايي نرسيده است و مراحل اداري خود را در شوراي عالي اقتصاد طي مي كند، اما مشكلات حاد همچنان وجود دارد. در طول ۲ ماه اخير وقوع زلزله بيش از ۱۰ بار شهر را لرزاند. اين زلزله ها كه ۳، ۴، ۹/۴، ۵ و آخرين آنها ۹/۴ درجه در مقياس ريشتر بودند باعث شد كه نشت گاز افزايش يابد.آخرين زلزله حدود سه هفته پيش رخ داد و اين منطقه زلزله خيز در انتظار وقوع زمين لرزه هاي ديگري به سر مي برد. زمين لرزه هايي كه روند نشت گاز را تسهيل مي كنند! به گفته اميدوار رضايي مردم حالا در حياط منازل و حتي اتاق هاي خوابشان بوي گاز را حس مي كنند و اين ديگر برايشان قابل تحمل نيست. ترك شهر توسط اهالي مسجد سليمان در چند مورد گزارش شده است.
نماينده مسجد سليمان مي گويد: «مردم واقعا در خطر هستند. انواع بيماري هاي ريوي و پوستي آنها را تهديد مي كند و مرگ در كمين نشسته است. مخازن نفت زير منازل مردم قرار دارد و از ۴۰ سال پيش تاكنون، گسل مخزن نفت به دلايل نامشخصي راه باز كرده و گاز از لايه هاي زيرين به لايه هاي فوقاني رسيده و سطحي شده است.» به عقيده او راه حل فوري تجهيز آپارتمان هاي نيمه كاره هوانيروز است كه از ۲۴ سال پيش به حال خود رها مانده اند. مجلس با تصويب طرحي يك فوريتي، چراغ سبزي براي حل مسائل نشان داد و حالا اميدوار رضايي از مراجع تصميم گيرنده مي خواهد كاري انجام دهند: «آپارتمان هاي نيمه كاره هوانيروز جاي امني است. در شهر ۱۴۰ هزار نفري مسجد سليمان ۲۰ هزار نفر در معرض خطرات جدي هستند. مي توان اين عده را در آپارتمان هاي هوانيروز جاي داد و با احداث شهر پارسوماژ كار جابه جايي شهر را به تدريج پي گرفت. با ۱۵ ميليون دلار تخصيص مي توان آب و برق شهر جديد را تامين كرد و دولت با در نظر گرفتن تسهيلات بانكي براي اين عده، مي تواند آنها را در انتقال به مناطق امن ياري دهد.»
نشت گاز در مسجد سليمان آنقدر جدي است كه نماينده اين شهر، «هشدار» خود را به گوش همگان مي رساند و آنقدر نيازمند اقدامي عاجل، قبل از آنكه اتفاقات ناگوار ديگري گزارش شود و كار از كار بگذرد.گاز كه موهبتي است، حالا تبديل به دشمن شماره يك همه مسجد سليماني ها شده است. دشمني كه شوخي ندارد و بي محابا جان مي گيرد.

مقاو م سازي اصل پذير است؟
اين ساختمانهاي خشت و گلي...
000452.jpg
هروقت زمين جايي در اين سرزمين پهناور بناي لرزيدنش مي گيرد و از پس اين لرزش، داغي بر دل مردم مي نشيند، بحث هاي كارشناس درباره لرزه خيزي ايران نيز شدت و حدت بيشتري مي يابد. در ميان بحث هاي كارشناسي آنچه كه بيش از هر چيز ديگري مورد اشاره قرار مي گيرد، ميزان لرزه خيزي هر منطقه از ايران است. بر اين اساس بم در نقطه اي از خاك ايران واقع شده كه به لحاظ لرزه خيزي زمين آرامي است.
اين واقعيتي است كه مورد تاييد كارشناسان قرار گرفته و گاهي حتي توجيه كننده بي توجهي به مقاوم سازي بناهاي قديمي آن منطقه بوده است.
بم منطقه اي كم خطر
به گفته دكتربهروزگتميري استاددانشگاه تهران ورئيس بخش تحقيقات ريسك موسسه «BRGM » فرانسه در مطالعات لرزه خيزي در منطقه جنوب خاوري سيستان و بلوچستان و كرمان، اين منطقه به ۶ قسمت تقسيم مي شود. اين تقسيمات به لحاظ لرزه خيزي ۶ وضعيت، پايين، نسبتا پايين، متوسط، بالا، نسبتا بالا و بسيار بالا را شامل مي شود.
اين منطقه نسبتا منطقه آرامي است تنها ۶ درصد منطقه در وضعيت لرزه خيزي بالا قراردارد و وضيت ۵۴ درصد منطقه از نظر لرزه خيزي، پايين و نسبتا پايين است. بم نيز جزو كم خطرترين مناطق اين ناحيه از حيث لرزه خيزي است. دو زلزله اي كه به فاصله يك ساعت در بم اتفاق افتاد و ويراني كامل شهر را سبب شد، يكي در ساعت ۲۰:۵ دقيقه صبح جمعه و با شدت ۶/۶ ريشتر و ديگري در ساعت ۳۶:۶ دقيقه و با شدت ۴/۵ ريشتر به وقوع پيوست. شدتي كه به اعتقاد اين كارشناس نشانه كم لرزه بودن زمين بم است. هر چند او تاكيد مي كند : « عمق كانوني زلزله بسيار كم بود اين زلزله در عمق كانوني ۱۰ كيلومتري اتفاق افتاد كه به اين سبب شدت خساراتي كه وارد كرد، بيشتر بود.»
به گفته او هر چه عمق كانوني كمتر باشد، ميزان خسارت وارده ناشي از زلزله بيشتر است.
ريسك بالاي بم
اما آنچه كه سبب ويراني عظيم و وقوع فاجعه انساني در بم شد، لرزه خيزي منطقه نيست. اين بار نمي توان تمام تقصيرها را به گردن كمربند نحس زلزله انداخت كه بر كمر ايران بسته شده است.
«در مورد زلزله نكته اين است كه ما فقط به مفهوم خطر زمين لرزه چسبيده ايم و مفاهيم ديگر مانند ميزان ريسك را فراموش كرده ايم.» اين را دكتر گتميري مي گويد.
ممكن بود در بم به جاي زلزله بليه طبيعي ديگري اتفاق بيافتد و مساله اين است كه حتي درآن صورت نيز شهر بم به دليل «ميزان ريسك» بالا به همين شكل در معرض نابودي قرار مي گرفت.
ريسك به گفته اين استاد دانشگاه به ساخت و سازهاي شهري، زيرسازهاي شهري و زير ساخت هاي اجتماعي بستگي دارد. با وجود اين ساختمان هاي خشت و گلي و بيش از ۸۰ ساله حتي اگر ۵ ريشتر هم زلزله مي آمد، شهر خراب مي شد.
شدت زلزله اي كه مخرب به حساب نمي آيد. ميزان ريسك منطقه خيلي بالاست. در بحث هاي زلزله به نظر مي رسد، جاي مبحث خسارت پذيري ساختمان ها خالي بوده است حال آنكه خسارت پذيري و خطر زلزله بايد همراه با هم مورد بررسي قرار گيرد.
مقاومت سازي بومي 
بم به تلي از خاك تبديل شده، اما اين حادثه حداقل بايد زمينه ساز مطالعات اصولي باشد، براي پيشگيري از وقوع حادثه اي مشابه.
بسياري از شهرهاي حاشيه كوير به ويژه شهرهاي قديمي ساختي مشابه بم دارند. در اصفهان و كاشان نيز مي توان محله هايي را يافت كه با قدمت بالا، پر از خانه  هاي خشت و گلي است. با اين حساب اگر زمين كوير با وجود كم خطري هوس كند، جاي ديگري بلرزد، ...
«خرابي شهري قديمي و فرسوده در منطقه اي با لرزه خيزي پايين و نسبتا كم گاهي از خرابي شهري نوساز در منطقه اي با لرزه خيزي بالا بيشتر است.»
دكتر گتميري ادامه مي دهد: «در بم خانه هايي كه فقط در ساخت آنها از چند بادبند آهني استفاده شده بود، سالم تر مانده بودند. نكته آنكه در اولويت بندي هاي مقاوم سازي تنها نبايد لرزه خيزي را در نظر گرفت و از متخصصان ريسك بايد در محاسبات مقاوم سازي بهره گرفت.»
در تهران به دليل لرزه خيزي بالا از مدت ها قبل بحث مقاوم سازي مطرح شده و علاوه بر تدوين آيين نامه هايي براي ساخت ساختمان هاي مقاوم در برابر زلزله، مقاوم سازي ساختمان هاي قديمي نيز شروع شده است. اين روند مقاوم سازي به اعتقاد دكتر گتميري بايد به مناطق دور افتاده بسط داده شود و در آن صورت بايد يك بررسي انجام شود كه آيا چنين كاري امكان پذير است و يا مقاوم سازي منجر به بازسازي خواهد شد يا نه؟ «تاكنون تنها مقاوم سازي ساختمان هاي بتوني، آهني و ... مورد مطالعه قرار گرفته است و روي ساختمان هاي خشت و گلي هيچ مطالعه اي صورت نگرفته، در حالي كه بافت غالب بسياري از شهرهاي قديمي ايران خشت و گلي است. مي توان مطالعاتي بومي انجام داد و بر اساس آن نتيجه گرفت كه آيا مقاوم سازي اين بافت ها امكان پذير است يا خير؟ اگر به جان اين مردم فكر مي كنيم، بايد، فصلي را به نام مقاوم سازي ساختمان هاي خشت و گلي باز كنيم. اين نكته بخصوص در شهرهاي تاريخي كه به لحاظ آثار و ابنيه قديمي ارزش فرهنگي و بين المللي نيز دارد، اهميتي دو چندان مي يابد.»
تهران، جنس ديگري 
تهران به ويژه به خاطر پيش بيني هايي مبني بر قريب الوقوع بودن زلزله، هميشه در چنين مواقعي زنگ خطر را براي مسوولان به صدا در مي آورد. همه نگران لرزه خيزي تهران، گسل هاي آن و مقاومت ساختمان  هايش هستند. به اعتقاد كارشناسان جنس خرابي در تهران و نگراني ها در مورد پايتخت با زلزله بم و نظاير آن متفاوت است. تهران شهري ۲۰۰ ساله است، با اين عمر چندان قديمي به حساب نمي آيد. از سويي در بازار داغ ساخت و ساز و تراكم، بيشتر ساختمان هاي اين شهر نوسازي شده اند و آنچه كه كارشناسان را نگران مي كند، نه قديمي بودن سازه ها و نه نبود آيين نامه هاي مقاوم سازي، بلكه ناديده گرفتن اين مقررات در بلبشوي بساز و بفروشي است. با اين حال اگر زمين بلرزد، نتيجه همان فاجعه اي است كه در بم اتفاق افتاد و البته باوسعتي چند برابرتر.
يك مثال خارجي
زلزله توكيوي ژاپن در سال ۱۹۰۶يكي از بزرگترين و فجيع ترين زلزله هاي دنيا بود. نوع سنتي ساخت و ساز اين منطقه نيز پس از زلزله موجب وقوع يك آتش سوزي گسترده و در نتيجه افزايش غير قابل تصور تلفات انساني شد. اين كشور نيز بر روي كمربند زلزله واقع شده و شايد در آن، مناطق بيشتري نسبت به ايران جزو مناطق پر خطر محسوب  شود. اما زلزله بيش از ۷ ريشتري در اين كشور چندي پيش تنها چند زخمي به جاي گذاشت كه به دليل پرتاب اجسام مجروح شده بودند، نه خروار آوار. ژاپني ها به لحاظ پايبندي به رسوم، يكي از سرسخت ترين مردم دنيا به حساب مي آيند. آنان حتي در شيوه آراستن خانه ها و معماري نيز به معيارهاي سنتي خود پايبندند. اما همين سازه ها را توانسته اند طوري با شرايط زيستي خود كه به آنان خطر وقوع زلزله را گوشزد مي كند، هماهنگ كنند و مقاوم سازي را به شكلي بومي در اختيار گيرند كه حاصل لرزش هاي بي شمار و پرقدرت زمين در اين كشور تنها لبخندي است برلب شهروندان كه آن هم ناشي از پرتاب برخي از اجسام است.
زلزله ۱۲ ثانيه اي
مدت دوام زلزله يا ديورشين آن چيزي بود كه باعث ويراني بيشتر بم شد. ۱۲ ثانيه زمين با قدرتي بالاي ۶ريشتر لرزيد و همين ميزان خسارات را افزايش داد. به گفته دكتر گتميري ميزان خسارت ناشي از زلزله به پارامترهاي متعددي بستگي دارد و يك مساله چند وجهي است. لرزش زمين، قدرت زلزله، دوام آن و عمق كانوني آن از جمله عوامل موثر در خرابي است وميزان ريسك شهر نيز پارامتر ديگري است كه ميزان خرابي ها را تعيين مي كند.

امكانات آوارگان عراقي به آسيب ديدگان بم رسيد
امكانات صليب سرخ به دليل عدم تردد آوارگان بلااستفاده ماند تا در شرايط جنگ داخلي احتمالي عراق مورد استفاده قرار گيرد. شرايط اضطراري البته به وجود آمد اما اين بار نه در داخل خاك عراق بلكه در خاك ايران
وقتي در فروردين ۱۳۸۲ اردوگاه هاي آوارگان در كرانه غربي كشور در وضعيت آماده باش منتظر هزاران آواره عراقي در حمله آمريكا به بغداد و بصره بود. وقتي انبارهاي پر از آذوقه و لباس و پتو به انتظار پذيرايي از آسيب ديدگان جنگ ثانيه ها را مي شمردند، هيچ كس فكر نمي كرد كه اين آذوقه ها روزي روانه كرانه شرقي كشور، آن هم نه براي توزيع ميان آوارگان عراقي بلكه براي زلزله زدگان كرماني شوند.
آذوقه هايي كه به خاطر نيامدن آوارگان عراقي، در انبارهاي اردوگاه هاي مرزي دپو شده بود با ابتكار اداره امور اتباع وزارت كشور به مناطق زلزله زده انتقال يافت.
بحران از غرب به شرق 
قبل از وقوع جنگ عراق و آمريكا در اوايل سال جاري كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل به كمك سازمان صليب سرخ جهاني، مقاديري چادر، پتو، دارو، اقلام غذايي و امكانات حرارتي در انبارهاي اهواز ذخيره كرده بودند تا در صورت ورود احتمالي آوارگان از آنها پذيرايي شود. اين امكانات به دليل عدم تردد آوارگان بلااستفاده ماند تا در شرايط جنگ داخلي احتمالي عراق مورد استفاده قرار گيرد. شرايط اضطراري البته به وجود آمد اما اين بار نه در داخل خاك عراق بلكه در خاك ايران. وزارت كشور تمام امكانات خود را بسيج كرد تا در اختيار مناطق زلزله زده قرار گيرد. بحران، اين بار گريبان هموطنان را گرفته است.پس از اعلام وضعيت اضطراري، اداره اتباع وزارت كشور با هماهنگي سازمان ملل و صليب سرخ جهاني مقدمات انتقال امكانات را به شرق كشور فراهم كرد. اداره اتباع تجربه زيادي در سازماندهي آوارگان و برپايي اردوگاه ها دارد.
امكانات اضطراري 
امكاناتي كه در اردوگاه هاي غرب كشور براي آوارگان عراقي پيش بيني شده بود فقط ظرفيت ۱۰ هزار آواره را دارد. حسيني مدير كل اداره اتباع وزارت كشور از ارسال اين امكانات به بم خبر داد. وي گفت: اداره اتباع برنامه اسكان ۱۰ هزار نفر از زلزله زدگان را در منطقه اي كه زير نظر ستاد حوادث غيرمترقبه است را پياده كرده است.اداره اتباع با تاسيس دفتر ستادي در استاديوم ورزشي بم يكي از بخش هاي عمليات امدادرساني را بر عهده دارد.حسيني مي افزايد: ۳۶ هزار تخته پتو، ۲۵۰۰ تخته چادر گروهي، ۲۰۰ دستگاه چادر بيمارستاني و ساير امكاناتي كه براي تجهيز يك اردوگاه لازم است مانند چراغ والور، فانوس، مواد غذايي بسته بندي شده، كيسه خواب، لحاف و مواد گرمازا طي عملياتي به بم منتقل شده است.اين امكانات همه براي آوارگان عراقي در نظر گرفته شده بود اما وقوع شرايط اضطراري اين امكانات را به سمت داخل كشور هدايت كرد. آنچه مسلم است تمام نهادهاي امنيتي و خدماتي كشور براي رسيدگي به آسيب ديدگان زلزله بسيج شده اند.
اولويت هاي مديريت بحران 
هنگام وقوع بلاياي طبيعي مديريت بحران براي سازماندهي وضعيت چند اولويت را در نظر مي گيرد. حسيني مديركل اداره اتباع وزارت كشور با تاكيد بر اينكه اين اداره هيچ مسووليت مستقيمي در رابطه با آسيب ديدگان ندارد مي گويد: اولويت اول ستاد حوادث كه فرماندهي عمليات امددارساني را بر عهده  دارد زنده يابي و نجات زخمي ها است. براي اين كار، تيمي از كارشناسان جست وجوگر و سگ هاي تربيت شده براي نجات زندگان به منطقه اعزام مي شوند. البته كمك هاي مردمي و بازماندگان هم در اين خصوص بسيار موثر است. اولويت بعدي نيز اسكان نجات يافتگان است كه در راس برنامه هاي گروه امداد قرار دارد.سرماي ۱۲ درجه زير صفر شهر بم هيچ زنده اي را بدون پوشش كافي به صبح نمي رساند. ارائه امكانات اوليه بعد از نجات و غذاي كافي، آمار تلفات را هنگام بلا به حداقل مي رساند.
توريست هاي سرگردان 
ارگ قديم بم به عنوان بزرگ ترين و قديمي ترين شهر خشتي جهان محل جالبي براي بازديد گردشگران خارجي بود. بازديد سالانه صدها توريست در گوشه وكنار اين شهر ۲۰۰۰ ساله همچون عمر اين شهر در هزاره دوم خود، پايان يافت.يكي از برنامه هاي اداره اتباع وزارت كشور پيگيري سرنوشت اتباع خارجي و گردشگران در اين شهر مدفون شده است.حسيني مي گويد: در اولين مرحله، اقدام به تهيه ليستي از آمار توريست ها و اتباع خارجي در اين شهر كرديم تا مشخص شود در بين اين افراد چه كساني كشته يا زخمي شده اند.به گفته وي پس از وقوع اين حادثه بسياري از سفارتخانه هاي خارجي خواستار پيگيري وضعيت اتباع خود در داخل اين شهر شده اند.
در پايان هشتمين روز از زمين لرزه بم هنوز شيون بازماندگان بر مردگان بم پايان نيافته است و گذشت زمان تازه آغازگر آوارگي بازماندگان اين زلزله است.

تسهيلات بانكي به زلزله زدگان
000454.jpg
بازماندگان زلزله بم وقتي آلامشان اندكي سبك تر شد و هنگامي كه خواستند خانه هاي خود را از نو بسازند، دولت وعده داده كمكي معادل ۵ ميليون تومان در اختيار هر خانواده مي گذارد. از اين وعده گذشته، رئيس كل بانك مركزي نيز از اعطاي وام براي جبران خسارت حادثه ديدگان زلزله بم خبر داد.ابراهيم شيباني گفته: پس از مشخص شدن تعداد آسيب ديدگان و ميزان خسارات وارد شده به آنها، بانك مركزي پرداخت وام هاي مورد نياز را آغاز خواهد كرد. وي آمادگي بانك مركزي را براي پرداخت وام اعلام كرد.اما مشكل اينجاست كه هنوز نمي  توان رقم واقعي خسارات و ميزان وام مورد نياز را ارزيابي كرد.

دخانيات هم وارد بم شد
000456.jpg
باور نمي كنيد، سيگار هم يكي از درخواست هاي مردمي است. دوستي مي گفت: در بم به يك نفر سيگار تعارف كردم، بيشتر از دو سوم سيگارهايم را برداشت.
طبق خبرهاي رسيده يك وانت بار سيگار به منطقه زلزله زده بم فرستاده شد تا آنهايي كه به دخانيات و تنباكو عادت دارند، با مشكل كمتري مواجه شوند. اما اين خبر در نوع خود جالب توجه هم هست چرا كه مردم يا به دنبال پيدا كردن اجساد بستگان خود هستند يا به فكر آينده شهري كه روزگاري بم ناميده مي شد. حالا حساب كنيد عده اي هم در به در دنبال يك نخ سيگار هستند!

ضروري است؟
000458.jpg
در اين نكته شكي وجود ندارد كه ازدواج يك آدم مبتلا به بيماري ايدز ثمرات بسيار ناخوشايندي به دنبال خواهد داشت.كه معاون اجتماعي سازمان بهزيستي در گفت وگو با ايسنا به عنوان بخشي از طرح ساماندهي اجتماعي ايدز به وسيله اين سازمان مساله اجباري شدن آزمايش اين بيماري را قبل از ازدواج مطرح كرده؛ اما رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت و رئيس سازمان انتقال خون ايران، با اين تصميم مخالفت كرده اند و گفته اند كه چنين آزمايشي ارزش علمي و اجتماعي ندارد و عوض اجباري كردن اين آزمايش بايد آگاهي عمومي را به سطحي رساند كه خود مردم داوطلبانه به چنين آزمايشي تن بدهند.

سرپرستي بي سرپرست
000460.jpg
يكي از مسائل مهم پس از وقوع حادثه، نگهداري كودكان است. وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي اعلام كرد: پس از فاجعه بم، تاكنون ۵ هزار نفر براي نگهداري ازكودكان بي سرپرست حادثه زلزله بم ثبت نام كرده اند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، همچنين اعلام كرده است كه با راه اندازي دونقاهتگاه توسط سازمان بهزيستي، ۴هزار تخت براي پذيرش بيماران مداوا شده فراهم شده است.

كمك تالارداران تهران
000462.jpg
اسم تالار و تالاردار كه بيايد به فكر عروسي و شادي مي افتيم. اما اين بار اين صنف آستين ها را بالا زده تا سهمي در عزاي مردم بم داشته باشد.
صنف تالارداران تهران با اعزام و فرستادن آشپز، مواد شوينده و مواد غذايي تصميم گرفته تا در بم آشپزخانه صحرايي برپا كند. شما باشيد حاضر مي شويد به آنها در اين كار كمك كنيد؟ يا حتما مي گوييد بايد براي غذا خوردن به تالار برويد.
به نظر شما تالارداران تهران چه كمك هاي ديگري مي توانند انجام دهند. اگر به تالاري سر زديد و ديديد كه خبري از گارسن و خدمه نيست بدانيد آنها در بم هستند.

تقويت مديريت بحران
000464.jpg
گويا زلزله بم زنگ خطري براي مسوولان بود، از اين رو لايحه مقاوم سازي ساختمان هاي پايتخت به شوراي شهر تهران ارائه مي شود.
دكتر شكيب، عضو كميسيون عمران و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران در مورد اين لايحه گفته است كه در اين لايحه بر نظارت و كنترل روند مختلف ساخت و ساز تاكيد شده است.
وي معتقد است متاسفانه مسوولان تنها هنگام وقوع زلزله به مديريت بحران توجه مي كنند و پس از كاهش تب زلزله، پيشگيري فراموش مي شود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |