دوشنبه ۲۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۰
در حاشيه خبرها
000462.jpg
دست بانك ها را باز بگذاريد
گرچه اين روزها با ورود بانك هاي خصوصي به نظام بانكي تا حدودي مردم خدمات بهتري دريافت مي كنند، اما همچنان بانك ها پاسخگوي همه نيازهاي مردم نيستند.
مثلا  اگر كسي بخواهد در حداقل زمان يك وام كمتر از يك ميليون تومان براي گذران زندگي خود دريافت كند، اين نياز را نمي تواند از طريق بانك هاي خصوصي و دولتي رفع كند.
مديران بانك ها معتقدند قوانين و مقررات تا حدود زيادي دست آنها را بسته است. مثلا  بانك هاي دولتي مجبورند هر ساله مقادير قابل توجهي از منابع خود را صرف پرداخت تسهيلا ت تكليفي كنند. يعني به بخش هايي وام بدهند كه دولت دستور داده است. از طرف ديگر نرخ سود سپرده و تسهيلا ت بايد براساس دستورالعمل شوراي پول و اعتبار تعيين شود. به عبارت ديگر بانك هاي خصوصي و دولتي بايد همان قدر كه دولت مشخص كرده به سپرده ها سود بدهند و بابت ارائه وام كارمزد بگيرند. مديران نظام بانكي معتقدند اگر اين بخش ها و دستورالعمل ها كه محدوديت هاي بي شماري براي بانك ها ايجاد كرده حذف شود آنگاه بانك ها به نيازهاي مراجعان مردم بهتر پاسخ خواهند گفت و مردم براي سرمايه گذاري يا دريافت وام دست به دامن نزول خواران نخواهند شد.
مردم را از سرمايه گذاري در بورس گريزان نكنيد
در سال هاي اخير بورس به عنوان يكي از راه هاي سرمايه گذاري، بيشتر خود را مطرح كرده است.
در پي واگذاري سهام تعدادي از كارخانه ها به كارگران و كارمندان، بسياري از مردم ناگزيز با شيوه اي جديد براي سرمايه گذاري كم و بيش آشنا شدند و بخشي از پس اندازهاي خود را صرف خريد سهام كردند.
در شرايطي كه تا به حال هيچ حركت قابل توجهي براي افزايش شناخت مردم از بورس صورت نگرفته و در حالي كه بورس اوراق بهادار به عنوان يك راه مطمئن براي سرمايه گذاري بين مردم شناخته شده نيست، كارشناسان خواهان تشويق مردم در اين زمينه هستند.
با اينهمه نه تنها چنين اتفاقي عملي نشده بلكه به منظور جبران كمبودها قرار است ماليات دريافتي از بازار سرمايه افزايش يابد.
به اعتقاد صاحبنظران اين حركت ممكن است بورس بازان حرفه اي را گريزان نكند. اما مطمئنا اشخاص حقيقي نظير كارمندان، پيشه وران و ... كه بخشي از پس اندازهاي خود را روانه بورس اوراق بهادار كرده اند دنبال راه ديگري براي سرمايه گذاري هاي كوچك خواهد كشاند.
نقش شما در اين زمينه چيست؟
روزي ۷ تن زباله

به اين رقم دقت كنيد. سالا نه بيش از ۱۰۰ ميليارد ريال از سرمايه هاي مردم صرف جمع آوري زباله از كانال ها و سطح معابر تهران مي شود.
شهردار تهران در مراسم ورود ۱۱۱ دستگاه از انواع ماشينآلا ت حمل زباله به ناوگان تهران گفت: در صورت صرفه جويي مي توان با اين مبلغ سالانه بيش از ۲۰۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوس راني اضافه يا اتوبان هاي ديگر را به تهران افزود.
در حال حاضر زباله ها در جايي دفن مي شوند و حجم قابل ملا حظه اي را شكل داده، ولي هنوز از حضور مردم استفاده مناسبي نشده است.
شهردار تهران اضافه كرد: بايد از مردم خواست كه زباله ها را به صورتي خاص بسته بندي و در ساعت مقرر، بيرون بگذارند.
در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از وزن زباله از آب تشكيل شده و روزانه ۷ هزار تن زباله در شهر تهران( حدود ۲ هزار تن آن را آب تشكيل داده) توليد و هزينه حمل هر كيلوگرم زباله از درب منازل تا دفن ۱۷۵ ريال است و نتيجه آن كه هزينه قابل توجهي در اين زمينه از كف مي رود. شهروندان تهران بايد بيش از گذشته به مقوله توليد زباله كه ارتباط مستقيمي با خريد، مصرف و اسراف دارد عنايت كنند و همه چيز در اين قالب نياز به بازنگري دارد.

پاكيزگي به ساده ترين روش
شوينده هاي ارزان خانگي
000486.jpg
آراستن خانه را مي توان مهم ترين وظيفه بانواني دانست كه تمام توان خود را معطوف پاكيزه ساختن محل زيست خانواده خود مي سازند. براي رسيدن به اين هدف آنها، همواره به خريد شوينده ها و جلا دهنده هاي گوناگون پناه مي برند كه گاهي تنها براي يكبار غبار روبي خانه، هزاران تومان هزينه بر خانواده تحميل مي كند. در حالي كه مي توان با بهره جستن از آنچه در خانه به وفور يافت مي شود تمام اسباب آن را پاكيزه كرد و به نيكي شست. لزومي به خريد برخي شوينده هاي گرانقيمت براي پاك كردن وسائل خانه نيست. از سوي ديگر غالبا آنچه در اين بين به كاربرده مي شود مواد طبيعي است كه چندان به وسائل خانه آسيب نمي رسانند در حالي كه استفاده از مواد شيميايي در بسياري از موارد موجب مي شود كه اسباب در گذر زمان فرسوده و مستهلك شوند و پس از گذشت اندك زماني ناچار به جايگزين كردن آنها شويد كه خود نيز مستلزم صرف هزينه اي بسيار است. براي نمونه شستشوي زياد لباس ها با مواد شيميايي به مرور زمان تار و پود آنها را فرسوده مي سازد و سبب مي شوند پوشاك تان به سرعت خراب شوند و ناچار شويد به خريد لباس هايي نو اقدام كنيد.
معمولا  شستن و لك زدايي شيشه و پنجره ها از دشوارترين كارها براي اعضاي خانواده به شمار مي رود. براي پاك كردن آن به جاي خريدن محلول هاي خاص مي توانيد يك چهارم فنجان آمونياك رقيق را در دو ليتر آب گرم حل كنيد و شيشه را با آن بشوييد تا هر گونه لك سخت يا چربي از سطح آن زدوده شود و يا مي توانيد يك چهارم فنجان سركه رقيق را هم در دو ليتر آب گرم حل كنيد تا با استفاده از آن شاهد نتيجه ثمر بخشش باشيد. اگر هيچ يك از اين راه ها توفيقي نداشت و لك برطرف نشد يا كماكان اثر چربي بر سطح شيشه آشكار بود، نيم فنجان آمونياك و دو فنجان الكل را در چهار ليتر آب بريزيد و از آن استفاده كنيد. بهتر است تمام اين محلول ها را روي نقطه آلوده اسپري كنيد و با روزنامه روي آن را مالش دهيد تا كاملا  تميز شود.
براي پاك كردن ديوار يا وسائل چوبي رنگ شده هم راههاي زيادي پيش روي داريد كه به كار بستن هر يك از اين تمهيدات مي تواند موثر باشد. اولين راه حل آميختن يك چهارم فنجان آمونياك و چهار ليتر آب گرم است كه مي تواند چاره گشا باشد. اگر آمونياك در دسترس تان نيست نگران نشويد، يك قاشق فسفات سديم را در چهار ليتر آب گرم بريزيد و با آن سطح را بشوييد. اگر فسفات سديم هم در اختيار نداريد يك چهارم فنجان مايع ظرفشويي را در چهار ليتر آب بريزيد و با آن جداره را بشوييد. همواره به ياد داشته باشيد، پيشگيري، از بروز هر نوع دردسري بهتر است. شستشو را از پايين ديوار شروع كنيد و به سمت بالا  حركت كنيد و دست آخر هم سقف را بشوييد. سپس به سرعت تمام سطح را آب بكشيد تا پاك شود.
براي شستن اسباب اتاق نظير پرده ها و مبلمان مي توانيد يك چهارم فنجان مايع ظرفشويي يا رختشويي را با يك فنجان آب گرم در هم بياميزيد. سپس با همزن، آن را آن قدر به هم بزنيد تا كاملا  كف كند و به حالت خمير درآيد. سپس به كمك پارچه با برسي نرم، به آرامي كف را روي يك نقطه در گوشه و كنار بماليد و پاك كنيد و اجازه دهيد خشك شود. اگر رنگ آن نقطه عوض نشد و تميز به نظر آمد مي توانيد به همين روش كل اسباب را پاك كنيد.
اگر هدف تان تميز كردن كل خانه است پس از پاك كردن مبلمان نوبت به فرش مي رسد. گاهي اوقات خرابكاري بچه ها آن قدر بوي بد ايجاد مي كند كه بانوان براي شستشوي لك و از ميان بردن بويش دچار دردسر مي شوند.
كافي است با حوله اي تميز و نمدار روي آن بكشيد تا مرطوب شود. سپس با مايع ظرفشويي كف درست كنيد و نقطه كثيف را با آن بشوييد، بعد با نيم فنجان سركه غليظ كه در يك ليتر آب حل كرده ايد آلودگي را آب بكشيد و حوله اي را روي فرش بگذاريد. روي آن جسمي سنگين بگذاريد تا نم را به خود جذب كند. چهار تا شش ساعت بعد، حوله را برداريد و در جهت خواب پرزهاي فرش، آن را بماليد و در نهايت اجازه دهيد تا به طور كامل خشك شود. دست آخر با شگفتي متوجه كارايي عملكرد خود خواهيد شد.

نگاه مصرف كننده
با اين نعمت چه مي كنيم؟
000489.jpg
نان و اسراف، همان حديث هميشگي 
دير گاهي است كه اسراف و بي اعتنايي به آن چه در اختيار داريم عادتمان شده. ديگر اعتنايي نمي كنيم اعمال تك تك ما، هنگاميكه بر قالب جامعه مي نشيند، چه جلوه اي مي يابد و در سطح گسترده و بازتاب آن، چه بر سر اقتصاد جامعه و در سطح پايين تر، اقتصاد خانواده ميآورد.
نان مهم ترين و پر مصرف ترين ماده غذايي ما ايرانيان است. نان بركت است. اما معمولا ً آن گونه كه سزاست چه به هنگام خريد و چه به هنگام مصرف، قدر دانسته نمي شود. غالباً در سفره هايمان مقدار زيادي نان به دور ريخته مي شود و راه به زباله داني مي برد. هزينه اين مصرف افزون از نياز در بعد اجتماعي، بالغ بر ميلياردها تومان مي شود كه تنها واردات بي حاصل گندم را در پي دارد كه فشار اقتصادي بيهوده اي بر دولت وارد ميآورد. شايد كافي است هر ايراني به اندازه نياز نان تهيه كند تا به تدريج اسراف از خانواده هاي ما (حداقل در اين زمينه) رخت بر بندد و بيش از اين دولت را در واردات گندم تحت فشار قرار ندهيم.

نامه خوانندگان
كيفيت پايين وسايل نقليه عمومي
تاجيك 
حدود يك ماه پيش به همراه همسرم براي ديدن يكي از اقوام به اطراف تهران رفته بوديم.
باران شديد كه هر لحظه فزوني مي گرفت، رودخانه جاري در خيابان و سرما، ما را بي قرار كرده بود. با ديدن اتوبوس شركت واحد، به گمان اينكه از شر مصايب طبيعي گريخته ايم، شادمان شديم، غافل از اينكه شرايط جوي اتوبوس ها هم بسان هواي بيرون، مشوش و آزاردهنده است. سرماي درون اتوبوس بدنمان را كرخت كرده بود و چكه سقفش تا هنگام رسيدن به مقصد سبب شد تا خيس تر شويم.
اگر براي كاستن از بار ترافيك شهري، آلودگي ها و تسهيل حركت در سطح شهر يا اطراف آن، اين همه تبليغ صورت مي گيرد و شهروندان را به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي تشويق مي كند، بهتر است كمي به وضعيت آشفته اين ناوگان رسيدگي شود و موجبات اذيت مسافران را فراهم نياورد. ظاهراً در بسياري مواقع تنها كسانيكه مشكل مالي دارند و يا در پي صرفه جويي برآمده اند، از اتوبوسها استفاده مي كنند و اندك اندك رغبت به ايستادن در صف هاي طولاني، گير كردن لاي در اتوبوس و خوردن دود و دست آخر دير رسيدن به محل كار نزد مردم ا ز ميان مي رود.

ده پرسش روز
دانش آموز پسر
جنسيت و سن: پسر، ۱۸ ساله،سوم دبيرستان 
۱- آيا به تحصيل علا قه داريد؟ چرا؟
بله، درس خواندن را دوست دارم، تا جاييكه بتوانم درس مي خوانم زيرا مي دانم در آينده از طريق تحصيل مرد موفق و مشهوري خواهم شد.
۲- آرزو داريد چكاره شويد؟
آرزويم اين است كه مدير يك شركت بازرگاني شوم. يك اداره با چندين كارمند كه من رئيس آنها باشم ، يك مدير موفق در كشور ما و همه جهان در آمد خوبي دارد.
۳- در ماه چه ميزان پول توجيبي دريافت مي كنيد و خرج چه اموري مي كنيد؟
دو سال است پدرم فوت كرده و در حال حاضر من سرپرست خواهر و مادرم هستم در واقع نانآور خانه هستم. صبح ها از ساعت ۷ تا ۳۰/۱ به مدرسه مي روم و بعد از آن در اتوبوس هاي شركت واحد اسكاچ ظرفشويي يا چسب زخم مي فروشم. با اين حال آخر شب درآمد روزانه ام را به مادرم مي دهم و وي نيز حدود ۱۰۰۰ تومان به من مي دهد كه براي خودم جمع مي كنم و يك مقدار هم پول مي دهد كه فردا از نو چسب و اسكاچ ظرفشويي خريداري كنم.
۴- آيا احساس مي كنيد از نظر مالي به خانواده خود فشار ميآوريد؟
من تا جايي كه بتوانم در مورد پوشاك صرفه جويي مي كنم تا مادرم از نظر مالي در فشار نباشد. تنها كتاب يا وسائل ضروري ديگر را مي خرم.
۵- آيا والدينتان از شما خواسته اند پيش از تمام شدن تحصيل سر كار برويد؟
تا قبل از اينكه پدرم فوت كند، هرگز. من با خيال راحت درس مي خواندم و تنها آرزوي پدر و مادرم تحصيل من بود اما بعد از فوت پدرم خودم تصميم گرفتم براي اينكه كمكي براي مادرم باشم در اتوبوسها دستفروشي كنم.
۶- دلتان مي خواست پدر شما چكاره بود؟
پدرم كارگر ساده و روزمزد بود، مرد زحمتكشي بود اما دلم مي خواست حداقل كارگر يك اداره دولتي مي شد تا بيمه مي بود و در اين موقعيت كمك بزرگي براي مادرم مي شد.
۷- شرايط كاري تان چطور است؟
در آمدم خوب است البته بستگي به روز و زمان هم دارد مثلا ً بعد از ظهرها اتوبوس خلوت است بنابراين فروش هم به نسبت بهتر است. اكثر خانمها خريد مي كنند اما زمانيكه اتوبوس ها خيلي شلوغ باشند ديگر نمي توان چيزي فروخت.
۸- چقدر صرف پوشاك و وسائل زينتي و آرايشي مي كنيد؟
زياد در اين مورد هزينه نمي كنم در صورت نياز پوشاك خريداري مي كنم. چون مادرم خياط است در اين مورد هزينه  به نسبت كمتر است.
۹- آيا تفريح در تهران گران است؟
بهترين تفريح من قدم زدن در خيابانهاي تهران است كه مجاني تمام مي شود.
۱۰-بيشتر پول شما صرف تفريح مي شود يا كتاب؟
بيشتر در آمد من صرف هزينه خانواده مي شود و ديگر پولي براي تفريح باقي نمي ماند. مهم ترين دغدغه اين روزهاي من، فقط درس خواندن است و كمك به مادرم، ولي اگر به كتابي نياز داشته باشم، در خريدش درنگ نمي كنم.

صداي مصرف كننده
گلا يل ۲۰۰ توماني
همه مي دانيم قيمت گل در ميدان بسيار كمتر از آن چيزي است كه در مغازه ها نهايتاً بدست مصرف كننده مي رسد. خب، اگر كرايه انتقال گل به مغازه به علا وه هزينه هاي ديگر صاحب مغازه را حساب كنيد اين تفاوت قيمت را چندان غير منطقي نمي يابيد. اما واقعاً جاي تعجب دارد وقتي مي بينيم ارزانترين گلي را كه در ميدان مي توان يافت يعني گلا يل، به قيمت چند برابر ( شاخه اي ۲۰۰ تومان) در بهشت زهرا مي فروشند. جالب اين كه فروش گل در بهشت زهرا، انحصاري است و هيچ شخص يا گروه ديگري حق آن را ندارد.
ليلا صومعه لو
استقبال از اكران فيلم هاي مطرح جهان 
بي نهايت خرسند و مشعوفيم كه سرانجام فيلمهاي مطرح جهان را روي پرده سينما مي بينيم، نه در يك مانيتور ۱۴ اينچي، از طريق سي دي خش دار. اما فروش كم اين گونه فيلمها در بدو ورود، نبايد مايه دلسردي بانيان اين حركت باشد. چون به هرحال رونق اين كار به زمان نياز دارد.
كريم قره حسنلو
زلزله خبر نمي كند اما...
بيش از دو هفته  از واقعه زلزله بم گذشته است.به واقع هيچ نيرويي جلو دار اين رخداد طبيعي نيست ولي در صورت اطلا ع از وقوع آن، حتي دقيقه اي قبل، شايد از صدمات جاني تا حد چشمگيري كاسته شود. پيشنهاد مي كنم شركت مخابرات سيستمي ايجاد و روي شبكه هاي مخابراتي هر شهر نصب كند كه در اولين لحظه اطلا ع از وقوع زلزله مثلا  زنگ همه تلفن ها به صدا درآيد. محمودي 
تبليغات بانكها را كنترل كنيد
چند وقتي است كه شركت هاي توليدي، خدماتي، بانك ها و ... تبليغات گسترده اي مبني بر قرعه كشي و اهداء جوائز به خريداران و مراجعه كنندگان مي نمايند.
بخاطر حفظ حقوق مردم شايسته است تاريخ دقيق قرعه كشي اين قبيل جوايز تعيين و اعلام گردد. ضمنا قرعه كشيها با حضور نمايندگان متقاضيان و سازمان بازرسي انجام گيرد.
يك شهروند
مقام اولي ايران!
چندي پيش اعلا م شد، ايران از نظر فرار مغزها در بين ۹۱ كشور جهان مقام اول را داراست. مقام اولي از نظر خروج نخبگان از كشور جاي تأسف است و هنوز هم فكري اساسي از طرف دولتمردان در اين خصوص نشده است.
آيا فكر نمي كنيد اگر همچنان قشر تحصيل كرده از كشور خارج شوند و براي ترغيب آنها به ماندن در كشور فكري نشود روز به روز وضع اقتصادي مردم بدتر مي شود؟
مخالف فرار مغزها
جانبازان فراموش نشوند
برادرم در سال ۱۳۶۵ در شلمچه دچار موج گرفتگي و اصابت تركش شده است. از آن زمان تا كنون هزينه هاي مختلفي را جهت درمان و اداره زندگي او و بچه هايش متقبل شده ايم. ولي ديگر قادر به ادامه نيستيم چون واقعاً، چيزي برايمان باقي نمانده. از آنجائيكه اينگونه افراد با اهداي سلا متي خود براي حفظ كشور تلاش نموده اند جا دارد مسئولان بيشتر به فكر آنها باشند.مهتاب موسوي 
مسئوولان بي طرف 
چندي پيش بر روي پل عابر پياده، فرزندم از طرف همكلاسي خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
پس از رفتن به پزشك قانوني ۱۲ روز طول درمان دريافت نموديم ولي با مراجعه به مدرسه و در خواست آدرس دانشآموز خطا كار با كمال تعجب مسئوولان نه تنها ما را ياري نكردند بلكه فرزند ما را مقصر دانستند. جا دارد وقتي مراجع قضائي آماده رسيدگي به مشكلات مردم هستند مسئولان يك دبيرستان تصميم به قضاوت نگيرند.ولي دانش آموز
برچسبها همچنان مزاحم اند
از مسئولان زيبا سازي شهرداري تهران تقاضا دارم با پديده چسباندن بر چسب هاي تبليغاتي به در منازل و ديوارهاي اطراف آن برخورد جدي و قانوني نمايند. متاسفانه با اين كه بارها اين مشكل از طريق گزارشهاي تصويري صدا و سيما مورد بررسي قرار گرفته اما تاكنون با اين پديده برخورد جدي نشده است. از شهروندان منطقه ۹

آيينه تصوير
000492.jpg
جشن هاي سال نوي ميلا دي چند روزي با شكوه هرچه تمام تر در كشورهاي مسيحي برگزار شد و چهارمين سال هزاره سوم ميلادي با خاطره هاي ماندگاري در ياد مردمان بسياري از كشورهاي دنيا حك شد. در چنين شرايطي اين جشن ها خشونت هاي  خاص خود را نيز به همراه داشتند و همين امر ماموران پليس را با دردسرهاي زيادي روبه رو ساخت. تنها در منطقه اي پرجمعيت در لندن، سه هزار پليس مسئول برقراري نظم در ميان مردم شدند.
000495.jpg
استيو اروين كه با حضور در برنامه «شكارچي تمساح» شهرتي به سزا يافته، پسر چند ماهه اش را به يك دست گرفته و با دستي ديگر مشغول غذادادن به تمساحي سه متري است. فعاليت اروين استراليايي در يكي از باغ وحش هاي اين كشور سيل جهانگردان و تماشاگران كنجكاو را به آن سوي كشيده و سود زيادي را براي مديران آن به ارمغان آورده است. اروين اگر چه شهامت زيادي دارد ولي ممكن است سرانجام سلامت خود را فداي اين شجاعت كند.
000498.jpg
صنعت جهانگردي براي برخي از كشورهاي جهان در چند سال گذشته چنان پرمنفعت بوده كه به تدريج ساير ملل را نيز به سود جستن از اين تجارت بسيار پربهره واداشته. هم اكنون اندونزي نام بيست و يك كشور را در فهرستي قرار داده كه اتباع آن قادرند به سادگي ويزاي اين كشور را دريافت و از اندونزي بازديد كنند. قطعا چنين تدابيري مي تواند بردرآمد ملي اين كشور بسيار بيافزايد.
000501.jpg
پزشكان چيني مشغول مداواي يك بيمار مبتلا  به سارس ديده مي شوند. هم اكنون مسئولا ن سازمان بهداشت اين كشور اعلا م كرده اند آزمايشات اوليه روي يكي از شهروندان چيني نشانگر وجود علا ئم اين بيماري در او بوده و همين امر در ميان مردمان آن واهمه شيوع دوباره سارس را به وجود آورده اما سازمان بهداشت جهاني عنوان كرده تا آزمايشات متخصصان اين سازمان به نتيجه قطعي نرسد، هيچ اطميناني در اين رابطه وجود ندارد.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |