دوشنبه ۲۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۰
چقدر مي پردازيد و در چه منطقه اي ساكن مي شويد؟
000504.jpg
توضيحات:
000477.jpg
000480.jpg

۱- قيمت مسكن در نقاط مختلف تهران به عوامل مختلفي نظير متراژ، موقعيت جغرافيايي در محل، تعداد طبقات و واحدها، قدمت ساخت، مصالح به كار رفته، نحوه ساخت، زيبايي ظاهري، معماري داخلي، تجهيزات، آرامش منطقه، وجود موقعيت تجاري، شمالي و جنوبي بودن، داشتن پاركينگ و انباري، نزديكي به مراكز خريد و بسياري از عوامل ديگر بستگي دارد. بنابراين قيمت هاي متوسط در هر منطقه درج مي شود.
۲- قيمت هاي درج شده، قيمت هاي پيشنهادي است و باتوجه به اينكه معمولا ً قيمت مسكن معامله شده از قيمت پيشنهادي كمتر است خوانندگان مي توانند اين تفاوت را خود محاسبه كنند.
۳- براساس آنچه در بازار مسكن تهران رايج است قيمت هر متر خانه كلنگي با قيمت هر متر آپارتمان نوساز در آن منطقه برابر است.
بنابراين مبناي قيمت خانه كلنگي در هر منطقه با اين روش محاسبه مي شود.
۴- در مورد هزينه هاي اجاره مسكن به ازاي هر ۳۰ هزار تومان كه از اجاره كم شود مبلغ يك ميليون تومان بر پول پيش پرداخت اضافه مي شود و برعكس اين جريان نيز صادق است. اگر اجاره بها كاملا ً حذف شود پيش پرداخت عنوان رهن مي گيرد. ممكن است در برخي موارد هزينه كم و زياد كردن پيش پرداخت اندكي تفاوت داشته باشد.
۵- قيمت هاي فروش هر متر مربع به «هزار تومان» و قيمت هاي اجاره هر متر مربع به «ريال» درج شده است.
۶ - براي محاسبه اجاره بها و قيمت فروش بايد قيمت اجاره بها يا فروش هر متر در مساحت آپارتمان ضرب شود.
۷ - درمورد هزينه اجاره بهاي آپارتمان و قيمت خريد و فروش هر منطقه، پايين ترين سطح در ستون كمترين و در بالا ترين سطح در ستون بيشترين درج شده است.

به بهانه مالباختگان مجتمع اركيده
روياي مسكن
عليرضا قاسمي 
در شرايطي كه گراني و تورم روزافزون عرصه را بر مردم تنگ كرده، متقاضيان بيشتر از آنچه بايد فكر كنند به چشم هاي حيران خود اعتماد كرده و آنچه مي بينند را قبول مي كنند، حالا  چه كادر «حراج به علت تغيير شغل» باشد يا تابلو «مغازه ارزاني» و چه آگهي خريد املا ك اقساطي. مجتمع ها و آپارتمان هايي با فضاي سبز، پاركينگ، فروشگاه هاي بزرگ و بسياري امكانات ديگر. تحويل چندين ماهه، پرداخت وجه در چند مرحله، مشمول چندين درصد تخفيف و ...
شايد آنان كه هرگز سقفي متعلق به خود بالا ي سر نديده اند بيشتر درك كنند كه چنين مطالبي چگونه انگيزه تهيه مبلغ پيش پرداخت را در ذهن زنده مي كند. پس از مشقات فراوان و تهيه مبلغ پيش پرداخت قراردادي امضا مي شود كه بارقه اميد را به همراه مي آورد؛ اما در اين شرايط چه تضميني از سوي فروشنده وجود دارد كه به مفاد اين قرارداد عمل كند. اگر تأخير در تحويل آپارتمان ايجاد گردد چه؟ اگر در نوع ساخت وساز كوتاهي شود چه؟ يا اگر پس از مدتي اصلا ً كسي جوابگو نباشد و ما تنها با خرابه اي يا اسكلتي روبرو شويم چه؟كدام سازمان و ارگاني بر فعاليت اين گونه شركتها نظارت مي كند و چه تضميني از مديران بابت عمل به تعهداتشان دريافت مي گردد؟
يكي از شهروندان زخم خورده مي گويد: حدود ۲ سال پيش واحدي از يك مجتمع در دست ساخت پيش خريد نمودم. دو مرحله پول به حساب واريز كرده و چند ماهي اقساط را پرداخت مي كنم ولي هم اكنون كار نيمه تمام رها شده و هيچ كس پاسخگو نيست. همه‡ زندگي خود را از دست داده ام و با اين گراني وحشت انگيز شايد ديگر فقط در خواب خانه دار شدن خود را ببينم.
زماني كه علت چنين مواردي را از مسئول يكي از اينگونه شركتهاي ساخت وساز مي پرسيم، مي گويد: نفس عدم اجراي تعهدات كاري نادرست و غيراخلا قي است. به هر حال آنان كه اقدام به پيش خريد اين گونه آپارتمانها مي كنند، اكثراً قشر آسيب پذيرند، چرا كه در غير اين صورت خريد نقدي و قطعي، بسيار منطقي تر به نظر مي رسد. ولي مشكلا تي نيز بر سر راه همكاران ما هست. بخش مصالح و تجهيزات ساختمان از تورم روزافزون مستثني نيست ضمن اينكه قوانين جديد كه هرازگاهي تصويب مي گردد شرايط را به كلي متغير كرده و ...
اما اين گناه آنان نيست كه به هر اميد شايد بيش از دو سوم حقوق خود را بابت اقساط پرداخت كرده اند و بعد از چندي اينگونه حيران و سرگردان مي شوند. وعده هاي مسئولا ن و دست اندركاران بخش مسكن هرچند توجه برانگيز است ولي چه سود كه در حد حرف و سخن باقي مي ماند. سال گذشته وعده‡  اينكه در سال آينده مشكل مسكن حل خواهد شد و امسال پس از يك دوره تورم ناگهاني چند ماهه و ركود كنوني مي گويند:«در سال ۸۵ همه ايرانيان صاحب خانه مي شوند»!
هماهنگي هاي لا زم مابين ادارات و سازمانها و بنيادهاي مسئول وجود ندارد و مشكل مسكن همچون غده اي هر روز به جاي كنترل (و نه درمان) بزرگتر مي شود. اما حقوق افرادي كه شايد براي تهيه مبلغ پيش پرداخت قيد قلك گلي كودك خود را نيز نزده اند، به آساني ضايع مي شود. چندين ماه است كه در يكي از محرومترين مناطق تهران شهروندان زيادي نگران آينده فرزندان خود چشم ياري به مسئولان دوخته اند تا شايد سرمايه بر باد رفته خود را مجدداً به دست آورند.
حضور شهردار تهران و قول مساعدت براي به سرانجام رساندن آن مجتمع دلگرمي هايي براي آنها ايجاد كرد ولي بايد براي پيشگيري از اينگونه مسائل حتماً تدابيري انديشيده شود.

بازارچه مسكن
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |