شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۸۵
ليگ برتر انگليس
سايه به سايه سرخ ها
001251.jpg
حسن حيدري- سايه آرسنال بيشتر از هر زمان ممكن اكنون بر سر منچستر يونايتد سنگيني مي كند. يونايتدي ها كه هفته پيش در اولدترافورد از پس نيوكاسل برنيامدند. با از دست دادن ۲ امتياز از ۳ امتياز اين ديدار آرسنال را در نزديكترين فاصله با خود مي بينند. منچستر با ۵۰ امتياز درصدر ليگ صدساله انگليس قرار دارد و آرسنال بدون باخت و ۴۹ امتياز در تعقيب رقيت سالهاي اخير خود است.
يونايتدي ها هنوز براي خريد يك مهاجم دركنار نيستلروي تلاش مي كنند. ساها نامي بود كه فرگوسن روي آن انگشت گذاشت اما دو تيم به توافق نرسيدند و در نهايت الفوايد مدير باشگاه فولام اعلام كرد كه بهتر است منچستر دست از سر اين مهاجم فرانسوي بردارد.
منچستر امروز بعدازظهر با حريفي از قعر جهنم ديدار مي كند و لورهمپتون با گذشت بيست بازي تنها ۱۵ امتياز كسب كرده و روي خط قرمز به سوي ليگ دسته يك عقب گرد مي كند. اين تيم تاكنون تنها ۳ پيروزي به دست آورده كه همه آنها در خانه اش بوده است. تنها اميد اين تيم به «آلكس راي» مهاجم ۵ گله اين تيم مي باشد. از سوي ديگر منچستر براي بيشتر كردن فاصله اش به نظر مي رسد كار دشواري را در پيش نخواهد داشت و به احتمال زياد مي تواند به پيروزي چشم داشته باشد. منچستر تاكنون در ۱۰ بازي خارج از خانه دوبار شكست خورده و ۸ بازي را به سود خود به پايان رسانده است.
آنري، كامل ترين بازيكن ليگ
بدون ترديد تيري آنري كامل ترين بازيكن حال حاضر انگليس به شمار مي رود. ستاره فرانسوي آرسنال هرگاه در بهترين شرايط قرار داشت آرسنال به پيروزي هاي متوالي دست يافته است. او در آخرين بازي تيمش برابر ميدلزبرو يك روز خوب را پشت سر گذاشت يك گل زد يك ضربه اش با برخورد به مدافعان گل شد و پايه گذار گل سوم تيمش نيز بود.
آرسنال كه ركوردار شكست ناپذيري در ليگ برتر مي باشد در حال حاضر ۱۸۹۰ دقيقه بدون باخت سپري كرده است.
آرسنال فردا در ويلاپارك ميهمان آستون ويلاست. اين تيم در ۱۱ بازي خارج از خانه تنها ۵ پيروزي به حساب خود نوشته و ۵ بار تن به تساوي داده است.
001254.jpg

آرسن وانژه درباره ديدار فرداي تيمش گفت: اين بازي براي ما بسيار حساس و سخت است و تنها خاصيت آن اين است كه ما از نتيجه ديدار با منچستر آگاهي پيدا كرده ايم. هانري سيزده گله نيز با تمجيد از بازي آستون ويلا گفت: آنها تيم منسجمي را در اختيار دارند و در ۱۰ بازي خانگي تنها يك بار شكست خورده اند كه از بين بردن اين ركورد براي ما چندان آسان نيست.
خوان پابلو آنجل مهاجم گلزن آستون ويلا تاكنون ۹ گل از ۲۱ گل آستون ويلا را به ثمر رسانده و هواداران اين تيم اميد زيادي به او دارند. اين تيم در حالي به مصاف آرسنال مي رود كه هفته پيش در ليورپول بازي را به اين تيم واگذار كرده است.
ديويد اورلي مربي آستون ويلا در مورد اين بازي گفت: آرسنال تيم بسيار كاملي است و تعداد ستارگانش به مراتب از ساير تيم ها بيشتر است ما بيشتر قصد داريم با از كار انداختن آ نري كه اساس حركت هاي تيم با يورش هاي او طرح ريزي مي شود حريف را عقيم كنيم. البته نيم نگاهي نيز به دروازه حريف داريم آنها از دروازه بان مطمئني برخوردار نيستند و اين نقطه ضعف آنهاست.
چلسي ضلع سوم
رقابت شانه به شانه منچستر با آرسنال در حالي جذاب شده است كه چلسي نيز هنوز به قهرماني در اين فصل اميدوار است و ضلع سوم اين جام به حساب مي آيد.
اين تيم تنها ۵ امتياز با منچستر فاصله دارد و در راه رسيدن به قهرماني هنوز تلاش مي كنند. چلسي كه با درخشش ستارگان رومانيايي و هلندي خود هفته پيش لستر را در هم كوبيد اين بار با تيمي از ميانه جدول ملاقات دارد. چلسي نيز فردا در استمفورد بريج ميزبان حريف خود است. رومن ابراموويچ كه براي اولين سال تعطيلات كريسمس را به واسطه حضور در كنار چلسي از دست داد در اين باره مي گويد: من از عملكرد تيم راضي هستم و اميدوارم رنيري اين گروه را در كنار هم حفظ كند تا به مقام قهرماني برسيم. من از هيچ تلاشي براي موفقيت تيم فروگذار نكرده ام و به كمك هاي خود ادامه خواهم داد.
چلسي در ۱۰ بازي خانگي ۷ پيروزي، يك تساوي و دو باخت به دست آورده است. چلسي با ۴۰ گل زده در تعداد گلهاي زده با منچستر و آرسنال برابر است. كلوديو رنيري درباره ديدار تيمش با بيرمنگهام گفت: آنها در اين فصل همواره برابر تيم هاي بزرگ قابل ستايش بوده اند و به راحتي قافيه را نباخته اند. اين تيم اكنون با يك بازي كمتر و ۲۹ امتياز در مكان هشتم قرار دارد.
غريبه در جمع مدعيان
001248.jpg

حضور چارلتون در جمع ۴ تيم بالاي جدول معادلات اين فصل ليگ برتر را بر هم ريخته است. كسب ۳۴ امتياز تا پايان هفته سي و چهارم نشانه گر يك نمودار روبه رشد است.
آلن كربينسلي سرمربي چارلتون در اين باره مي گويد: ما اين موفقيت را مديون كوشش بازيكنان هستيم .ما تيم بدون ستاره هستيم اما نشان داديم كه مي توانيم با يك مجموعه ساده دست به كارهاي بزرگ زد. اميدوارم اين تلاش تا پايان فصل ادامه داشته باشد تا بتوانيم به رقابتهاي ليگ قهرمانان راه يابيم.
در اين راه جيسون يولي تاكنون ۶ گل براي تيمش زده است. او هفته پيش موفق شد با زدن دو گل تعداد گلهايش را در اين باشگاه از مرز ۱۰۰ بگذراند. چارلتون امروز در بندر ليورپول با اورتون ديدار مي كند. اين تيم در ۱۱ بازي خارج از خانه تاكنون تنها ۲ بار شكست خورده است.
بازگشت پرفروغ
روزهاي خوش براي ليورپول فرارسيده است. بعد از مدتي كه اين تيم در گرداب سقوط گرفتار شده بود بار ديگر فرصت اين را به دست آورد كه بتواند دوباره مطرح شود. اكنون با ۳۲ امتياز در مكان پنجم قرار دارد و امروز با تاتنهام تيمي از شهر لندن مصاف خواهد داشت.
جدال خط حمله اين دو تيم با حضور بازيگراني چون اميل هسكي و مايكل اوون در ليورپول و رابي كين و فردريك كانوتي در تاتنهام حساسيت بازي را چند برابر كرده است. با بررسي جدول رقابتهاي ليگ برتر تيم هاي ولور همپتون، ليدز يونايتد، لستر سيتي و پورتموث ۴ تيم مرزنشين هستند كه احتمال سقوط آنها به دسته اول زياد است.
در بالاي جدول نيز تيم هاي بيرمنگهام، نيوكاسل، فولام و ليورپول براي حضور در يكي از دو جام قهرمانان و يوفا در تلاش هستند. در ساير بازي هاي امروز بولتون ميزبان پورتموث است. منچستر سيتي با كيگان و دارودسته اش ميزبان بلكبرن رور است. دو تيم در حالي به مصاف هم مي روند كه هفته پيش شكست هاي سنگيني را مقابل بولتون و پورتموث هر كدام با ۴ گل متحمل شده اند.
ميدلز برو نيز در ريورسايد به ديدار لسترسيتي مي رود و ساوتهمپتون نيز در ورزشگاه دل ميزبان ليدز يونايتد است.
كلاغ ها به پرواز درمي آيند
نيوكاسل براي بازي در ليگ برتر بايد تا روز دوشنبه اين هفته صبر كند تا در سنت جيمز پارك ميزبان تيم فولام باشد. نيوكاسل در حال حاضر با ۳۰ امتياز در مكان هفتم جدول قرار دارد. ياران شيرر در ۱۱ بازي خانگي تنها ۵ پيروزي به دست آورده اند و اكنون به ديدار حريفي از خانه ششم جدول خواهند رفت. آلن شيرر پيشتاز گلزنان ليگ برتر با ۱۶ گل درصدر است تا در اين ديدار با چند گل تعداد گلهايش را افزايش دهد.
فولام نيز در بازي هاي خارج از خانه تنها ۳ بار موفق به پيروزي شده است.
بابي رابسون در مورد بازي تيمش با فولام مي گويد: بعداز حوادث داوري در ديدار با منچستر اميدوارم بار ديگر شاهد اشتباهات آنها نباشيم تا در نتيجه بازي تأثيرگذار باشد البته ما بايد به گونه اي بازي كنيم كه جاي هيچ گونه انتقادي باقي نماند. وي در مورد ديدار هفته قبل با منچستر گفت اگر ما كمي خوش شانس بوديم اين ديدار را به سود خود خاتمه مي  داديم.

سايه و روشن ورزش
خسروي وفا: جايگاه ورزش جانبازان و معلولين در سازمان ملي ورزش محدود است
001257.jpg
محمود خسروي وفا گفت: جايگاه ورزش جانبازان و معلولين در سازمان ملي ورزش به دليل عدم شناخت كافي مسئولين و طراحان طرح جامع به اين ورزش، كوچك ديده شده است.
رئيس فدراسيون جانبازان و معلولين با اشاره به تدوين نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش گفت: اصل طرح را صددرصد تأييد مي كنم اما از مسئولين انتظار نداشتم ورزش جانبازان و معلولين تا اين حد ضعيف ديده شود.
وي با تشكر از رئيس جمهور، رئيس سازمان تربيت بدني و دست اندركاران تدوين نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش گفت: هرچند با تدوين اين نظام نامه، سازمان تربيت بدني بعد از سال ها هدفمند شد، اما نمي دانم چرا عجولانه در رابطه با اين طرح تصميم گيري شد، تا هر چه سريع تر به پايان برسد، در واقع اين نظام جامعي نيست كه انتظارش مي رفت.
خسروي وفا تصريح كرد: هرچند ادعا مي شود كه در اين طرح فدراسيون جانبازان و معلولين به صورت ويژه ديده شده است، اما به عنوان رئيس فدراسيون از مسئولين اين سؤال را دارم كه منظور از فدراسيون ويژه چيست؟ و چه تعريفي براي اين امر صورت گرفته است؟ اگر نوع نگاه آنها صرفاً يك ارگان خدماتي به ورزش جانبازان و معلولين باشد، كافي نيست بلكه بهتر بود همانند ورزش بانوان به صورت يك معاونت و يا سازمان بزرگ ديده مي شد تا در ۱۰ سال و شايد ۳۰ سال آينده مي توانست براي ورزش جانبازان كارآمدتر باشد.
خسروي وفا همچنين در رابطه با تشكيل سازمان ورزش قهرماني گفت: در ورزش قهرماني اگر به ورزش پايه اهميت داده نشود، قطعاً اين طرح جواب نخواهد داد. از طرف ديگر آن چه در تقويت ورزش قهرماني تأثيرگذار است، توجه به بحث باشگاه ها مي باشد. يعني بايد سياستي ايجاد كرد تا سرمايه هاي دولتي و اسپانسرهاي ورزشي تنها براي ۴ باشگاه صاحب نام هزينه نشود. در غير اين صورت اين طرح نيز عملكرد موفقي براي ورزش به دنبال نخواهد داشت.
رئيس فدراسيون جانبازان و معلولين خاطر نشان ساخت: سازمان ملي ورزش به دليل اين كه از حركت هاي موازي جلوگيري مي كند، طرح خوبي در جهت رشد و ارتقاي ورزش خواهد بود به شرط اين كه به نيازهاي واقعي آن توجه ويژه اي شود، در غير اين صورت تنها با بزرگ كردن سازمان نه تنها مشكلات فعلي ورزش مرتفع نخواهد شد، بلكه با ضعيف تر شدن نقاط قوت آن، نقاط ضعفش بيش از گذشته مي شود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |