دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۴
بازارچه خودرو
بخاري خودرو و رفع عيب آن
سيدعمادالدين ميركريمي 
000948.jpg

بخاري خودرو يكي از اجزائي است كه حتماً در زمستان بايد كنترل شود. بنابراين قبل از سفر از سالم بودن بخاري خودروي خود مطمئن شويد. در زير به بررسي معايب و برخي راه هاي رفع آن مي پردازيم:
سيستم كار بخاري در خودرو هاي مختلف فرق مي كند، مثلا ً در ژيان هواي گرم اطراف اگزوز در اثر حركت وسيله نقليه به داخل راه مي يابد و در فولكس يك پروانه وظيفه انتقال هواي گرم اطراف موتور را به عهده دارد كه در اين روش نقصهايي وجود دارد. مثلا  ً اگر اگزوز سوراخ باشد، آلودگي گازهاي خروجي به داخل كابين راه مي يابد. اما امروزه بخاري اكثر اتومبيل ها از طريق انتقال گرماي آبي كه در اطراف موتور در جريان است، ايجاد گرما مي كند. اين بخاري ها به طور كلي از يك رادياتور كه در پشت آنها يك پروانه الكتريكي قرار دارد، تشكيل  شده اند.
گاهي اوقات با زدن كليد بخاري، بخاري كار نمي كند. در اين حالت بايد ابتدا فيوزها را كنترل كنيد تا از سالم بودن آن مطمئن شويد. سپس سيمهاي پشت كليد و سيمهاي متصل به بخاري را مورد بررسي قرار دهيد تا مطمئن شويد در مدار قطعي وجود ندارد. اگر فيوزها سالم بودند و هيچ گونه قطعي در مدار مشاهده نگرديد و كليد آن نيز سالم بود، عيب از خود بخاري است. اگر بخاري سروصدا ايجاد مي كند ممكن است پروانه ها به بدنه برخورد مي كنند و يا بوشهاي موتور آن خراب است. اگر دور كند يا تند آن كار نمي كند احتمالا ً سيم آن از كليد قطع شده و يا كليد خراب است. اگر دور كند بخاري قطع باشد يا مقاومت دور كند سوخته است و يا سيم در بين راه يا از قسمت موتور بخاري قطع شده است.
در بعضي مواقع بخاري كار مي كند ولي باد آن گرم نيست كه در اين حالت چندين عيب مي تواند وجود داشته باشد. ابتدا بايد ترموستات را مورد بازرسي قرار دهيد. اگر ترموستات به درستي عمل نكند و قبل از آنكه دماي آب به گرماي مورد نظر برسد باز شود و اجازه گردش آب را بدهد، بخاري باد سرد مي زند. اگر درجه ترموستات پايين باشد نيز چنين مشكلي پيش ميآيد. اگر شير بخاري خراب باشد باز هم باد بخاري سرد خواهد بود. گرفتگي رادياتور بخاري در اثر املا ح آب نيز باعث عدم گردش آب گرم در رادياتور شده و اين هم باعث سردي باد بخاري مي شود.
با كمي دقت و حوصله مي توانيد چنين مشكلا تي را به راحتي رفع كنيد و با نرفتن به تعميرگاه در پول و وقت خود صرفه جويي كنيد.
000918.jpg
000942.jpg
000945.jpg

بازتاب
خودروهاي ايراني وصداي مصرف كننده
فرهاد فرجاد
ستون صداي مصرف كننده، همگام با صفحات بازارچه همشهري، نزديك به پنج ماه است كه به درج مشكلا ت اقتصادي، اجتماعي شهروندان اهتمام ورزيده است. از نظر آماري و به طور مستند، از ميان حجم انبوه پيام ها(درحدود چهار هزار پيام) نزديك به يك سوم آنها را گلا يه شهروندان از كيفيت خودروهاي داخلي و به ويژه، خدمات پس از فروش و گارانتي نامطلوب به خود اختصاص داده است. جاي بسي شگفتي است وقتي مي بينيم يك خودرو صفر كيلومتر، معايبي چون جانرفتن دنده ها، خرابي كولر و بخاري، روغن ريزي، عدم تنظيم موتور، عيب ديفرانسيل، ميزان نبودن فرمان و عيب جلوبندي و غيره را به مصرف كننده و خريدار بينوا هديه مي كند و او را درست از لحظه تحويل خودرو، با سياهه اي از مشكلا ت روبه رو مي سازد. جالب اين كه مراجعه به نمايندگي هاي مجاز تعمير هم به هيچ وجه راهكار مناسبي را پيش روي صاحب خودرو فرا نمي نهد. چرا كه پاسخ تعميركاران از قبل روشن است: اين قطعه را نداريم، براي اين قطعه بايد به شركت سازنده خارجي ايميل بزنيم، اين قطعه كه ديگر توليد نمي شود، اين سرويس مشمول گارانتي نيست و پولش را بايد بدهيد ودهها عذر و بهانه ديگر كه به هر نحو ممكن ، مشتري را مجبور كند عطاي گارانتي را به لقايش ببخشد و متواري شود. نتيجه اين ناديده انگاشتن افراد، البته هميشه هم به كام خودروسازان نيست. حكايت پلا كاردنويسي چندي پيش آن خريدار به ستوه آمده و ياغي- بخوانيد جوزي ولز ياغي- و چرخيدن او در سطح شهر هنوز هم بر سرزبان ها باقي است.
در هر صورت، به نظر مي رسد اندك اندك وقت آن رسيده كه خودروسازان مملكت، رخ ماه گونه خود را به مردم بنمايانند و توضيح دهند كه به راستي، اين خودروهاي معيوب و غيرقابل استفاده، چگونه از فيلتر كنترل كيفيت گذشته اند و به دست مصرف كننده رسيده اند. از اين گذشته، وضعيت فعلي خدمات پس از فروش و گارانتي، مرهون كدام عوامل ميمون و خجسته است كه دعاي خير همه مصرف كنندگان را بدرقه راه توليدكنندگان قرار داده؟ آيا وقت آن نرسيده كه به اظهار شگفتي مدير كارخانه ميتسوبيشي ، حين دريافت جايزه برتر نمايشگاه چندي پيش خودرو، كمي بيانديشيم؟ يا شايد چنين چيزي را اصلا  نشنيده ايم؟!

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |