پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۲۵
دشواري خانواده ها در خريد پوشاك نوروزي
آيا شما هم شيفته محصولا ت فرنگي هستيد؟
عده اي از توليد كنندگان، فروشندگان و وارد كنندگان به فكر سودجويي محض و بي مهارهستند و مارك ها و بسته بندي خارجي را در همين تهران توليد مي كنند و اجناس و پارچه ها و پوشاك بدون كيفيت را به مردم مي فروشند و تشخيص كيفيت جنس خارجي و ايراني براي مردم مشكل شده است
001908.jpg
(قسمت دوم)-محسن شمشيري 
خانواده ها بايد اول به كيفيت توجه كنند و بعد با جستجو و پرسش و يافتن توليد  كننده، بازار و فروشنده با انصاف، به قيمت مناسب و معقول و واقعي برسند. به مارك هاي خارجي و اين همه اسامي عجيب و غريب توجه نكنند زيرا امكان تقلب به هر شكلي ممكن است و انواع مارك ها و بسته بندي ها در تركيه و پاكستان، دبي، هند، چين و داخل ايران عرضه شده است. نكته قابل توجه ديگر اين است كه به اطلا عات ساير بازارها يعني بازار بزرگ و سنتي تهران، مناطق مختلف شهر، مناطق آزاد، مناطق مرزي و ... دست بيابند و آنها را مقايسه كنند و از طريق مطبوعات و روزنامه ها از قيمت و كيفيت اجناس غافل نمانند.همچنين براي دفاع از حقوق خود حوصله به خرج بدهند و با پرسش از اتحاديه صنعت پوشاك، اتحاديه كشباف و تريكو و اتحاديه پيراهن دوزان و مراجعه به سازمان بازرسي و نظارت، شكايت خود را مطرح كنند و حقوق از دست رفته را مطالبه و از تكرار خطا و پايمال شدن حقوق ساير شهروندان جلوگيري نمايند.
سازمان هاي مسئول كدام ها هستند؟
خانم نسيم مجيدي كارمند يكي از سازمان ها در اين زمينه مي گويد: مردم ما به حقوق خود آشنايي ندارند و با نهادهاي مدني و صنفي ارتباط زيادي ايجاد نكرده اند، يا فروشنده و بازاري را مي شناسند و يا دولت و نيروي انتظامي را مسئول رسيدگي معرفي مي كنند.
وي افزود: اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه يافته انجمن هاي حمايت از مصرف كننده، نهادهاي مدني، تشكل هاي صنفي، اتحاديه هاي ناظر بر فعاليت صنوف مختلف، سازمان هاي ناظر بر قيمت و كيفيت كالا ها نقش اصلي را براي ساماندهي بازار و حمايت واقعي از مصرف كننده و توليد كننده به عهده دارند. دولت هر چه قدر كه بزرگ باشد نمي تواند اين حجم از كار نظارتي را به عهده بگيرد. وي ادامه داد: مردم ما بايد در هر زمينه اي كه در ارتباط با قيمت و توليد و توزيع و كيفيت كالا ها و خدمات شكايت دارند با اتحاديه مربوطه تماس بگيرند. اگر از جنس و كيفيت و حقوق پايمال شده خود شكايتي دارند به بازرسان و اعضاي اتحاديه اطلا ع بدهند تا رسيدگي شود چون كسبه با انصاف و شناخته شده از اينكه عده اي كسب و كار و حوزه فعاليت آنها را بي اعتبار كند به شدت بر آشفته مي شوند و برخورد مي كنند.همچنين سازمان بازرسي و نظارت با تلفن ۱۲۴ وظيفه قانوني براي نظارت بر قيمت و توزيع كالا ها و خدمات دارد.
شيفتگان محصول فرنگي 
به نظر مي رسد كه در ايام نوروز مردم بايد حساسيت بيشتري نسبت به سال هاي قبل، نشان بدهند. متاسفانه هر سال نسبت به سال قبل شاهد نابساماني بيشتري در بازار پوشاك، گراني كالا ها، تقلب، اجناس كم كيفيت با مارك هاي خارجي بي هويت هستيم. مردم بايد در خريد پوشاك به كيفيت توجه كنند نه آرم خارجي. يك فروشنده پوشاك در ميدان پونك مي گويد: اگر مصرف كننده حساسيت و دقت بيشتري داشته و با هوش باشد و نهادهاي حامي حقوق مصرف كننده درست عمل كنند اعتبار از دست رفته صنعت پوشاك باز مي گردد.
وي افزود: با وجود اين همه سابقه تاريخي و تمدن چرا بايد مجذوب مد و مارك هاي خارجي كه چين، تركيه و پاكستان به ما مي دهند بشويم؟ آيا ما درفرهنگ سازي، توليد پوشاك با كيفيت و رنگ هاي شاد و ايجاد شادابي ناتوان هستيم؟ ما روزي صادر كننده پوشاك به اروپا بوديم اما امروز جوانان تنها به اجناس ارزان و بدون كيفيت و مارك هاي خارجي توجه مي كنند.
عده اي از توليد كنندگان، فروشندگان و وارد كنندگان نيز به فكر سودجويي خود هستند و مارك ها و بسته بندي خارجي را در همين تهران توليد مي كنند و اجناس و پارچه ها و پوشاك بدون كيفيت را به مردم مي فروشند و تشخيص كيفيت و جنس خارجي و ايراني براي مردم مشكل شده است.
وقتي برخي اجناس را با تيراژ ۵۰۰ هزار تايي از چين به قيمت ۱۰۰۰ تا ۳ هزار تومان مي خرند و آن را با ۵ تا ۹ برابر به مغازه ها مي دهند و مغازه ها ۱۵ تا ۳۰ برابر به مردم مي فروشند چگونه مي توان از اين سود دهي و فرصب طلبي چشم پوشي كرد و به فكر اشتغال زايي و كيفيت و قيمت مناسب بود؟
مصرف كنندگان براي جلوگيري از اجحاف و حفظ حقوق خود بايد راهكارهاي قانوني را پيگيري كنند و با هوشياري و كسب اطلا ع از وضعيت بازارها، واردات، قاچاق البسه و شناسايي فروشندگان، توليدكنندگان و خياط هاي با انصاف به جنس مورد انتظار خود با كيفيت و قيمت مناسب دست يابند و به مارك خارجي و چشم و هم چشمي و رنگ و لعاب جنس دلخوش نباشند.
در زمينه رسيدگي به مسايل و مشكلا ت بازار پوشاك، خانواده ها جهت پيگيري شكايات خود در ايام نوروز بايد با مجامع امور صنفي، اتحاديه ها و سازمان بازرسي و نظارت در تماس باشند تا از اجحاف بيش از حد به حقوق شهروندان جلوگيري نمايند.
اتحاديه هاي صنفي
بيش از ۴ هزار واحد كارگاه سري دوز و خياطي هاي شخصي دوز در كنار ۲۰ هزار واحد صنفي در زمينه توليد و توزيع پوشاك در تهران فعال هستند كه ۷ هزار از اين واحدهاي صنفي داراي پروانه كسب بوده و قانون مند شده اند.
عده اي از دست اندركاران صنف پوشاك مي گويند: با تسهيلا تي كه اتحاديه صنف توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك و دولت در برنامه سوم توسعه در قالب تبصره ۱۱۰ در نظر گرفته اند كسبه پوشاك به سوي قانونمند شدن پيش مي روند و پروانه كسب اخذ مي كنند و اين مسئله به نظارت پذير بودن و قانونمند شدن فعاليت هاي توليد و توزيع پوشاك كمك خواهد كرد.
ابوالقاسم شيرازي قائم مقام اتحاديه صنف توليد كنندگان و فروشندگان پوشاك تهران مي گويد: اتحاديه ها با ارايه پروانه كسب و يكسري خدمات جنبي مربوط به نمايشگاه هاي توانمندي، امور مربوط به صادرات و بيمه هاي همگاني و هماهنگي براي برگزاري نمايشگاه پوشاك بهاره در اسفند ماه و عرضه گسترده پوشاك به شهروندان جهت خريد نوروزي، زمينه عرضه بهتر و با كيفيت بيشتر و همراه با نظارت را فراهم مي كنند.
وي افزود: اتحاديه هاي همگن مانند پيراهن دوزان، اتحاديه صنف كشباف و تريكو، اتحاديه خياطان و ... نيز در كنار توليد كنندگان و فروشندگان پوشاك مي توانند به كاهش مشكلا ت مردم و خانواده ها در زمينه تهيه پوشاك بهتر و با قيمت مناسب كمك كنند.
اتحاديه هاي صادراتي نيز در زمينه پوشاك فعال هستند و به رشد و رونق صنعت پوشاك كشور كمك مي كنند. اتحاديه صادر كنندگان نساجي و پوشاك زير نظر اتاق بازرگاني فعاليت مي كند.
در قانون نظام صنفي پيش بيني شده كه يك هيات عالي نظارت مركب از ۱۰ وزير از
وزارتخانه هاي بازرگاني، كار، كشور، صنايع و بقيه وزارتخانه هاي مرتبط با فعاليت هر اتحاديه صنفي كار نظارت بر فعاليت اتحاديه ها و اوضاع صنفي و بازار و قوانين و مقررات را به عهده دارد و وزير بازرگاني رييس هيات عالي نظارت است. همچنين انجمن هاي صنفي تحت پوشش وزارت كار به مسايل مربرط به حوزه كار و ساير فعاليت هاي بيمه اي و ... اتحاديه ها و واحدهاي صنفي رسيدگي و كمك مي كنند.
با اين توضيحات همه مردم، مصرف كنندگان، انجمن ها و تشكل هاي حمايت از مصرف كننده بايد بدانند كه تمام لباس فروش ها زير پوشش نظارتي اتحاديه صنف توليد كنندگان و فروشندگان پوشاك، اتحاديه صنف كشباف و تريكو، اتحاديه صنف پيراهن دوزان و ساير اتحاديه هاي مرتبط هستند و هر گونه شكايت و مطلب و پيشنهادي را مي توانند به اتحاديه مربوطه گزارش نمايند.
ابوالقاسم شيرازي قائم مقام اتحاديه صنف پوشاك تهران مي گويد: اتحاديه از طريق بازرسان خود واحديابي مي كند. اگر پروانه كسب نداشته باشند از طريق
دعوت نامه آنها را به اتحاديه معرفي مي كنند تا جواز كسب دريافت كنند تا اتحاديه بتواند بر ارايه كيفيت كالا ، قيمت گذاري، كنترل قيمت و ... نظارت داشته باشد و به شكايات و مشكلا ت مردم، مصرف كنندگان، توزيع كنندگان، فروشندگان و ... رسيدگي كند.
همچنين در زمينه كنترل قيمت ها و رسيدگي به شكايات مردم در زمينه قيمت ها سازمان هاي موازي ديگري نيز فعاليت مي كنند. سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا ها و خدمات كه زير پوشش وزارت بازرگاني است به شكايات مردم در همه زمينه هاي مربرط به كنترل قيمت و توزيع رسيدگي مي كند.
اداره اماكن نيروي انتظامي نيز براي نظارت و رعايت بعضي از ضوابط و شئون اسلا مي و عرفي و قانوني بر كل اماكن عمومي و كسبه نظارت دارد و اتحاديه هاي مرتبط با هر صنف نيز به صورت تخصصي به شكايات و مسايل مردم رسيدگي مي كنند.
البته اگر بين واحد صنفي و اتحاديه و مصرف كننده روند رسيدگي به شكايات و مشكلا ت پيچيده شود طبق قانون، هيات هاي حل اختلا ف تشكيل مي شود و در جلساتي به اين معضلا ت رسيدگي مي كنند. مثلا ً اگر يك واحد صنفي به خاطر ماليات با اداره دارايي مشكل داشته باشد به هيات هاي حل اختلا ف مالياتي دعوت مي شوند و در آن هيات نماينده هايي از سوي اتحاديه مربوط حضور مي يابند تا از واحد صنفي دفاع نمايند.

عكس روز
بوي عيد...
001929.jpg
عيد، آرامآرام ، با قدم هايي خاموش، به نرمي از راه مي رسد و وراي تمام زيبايي  هايش، هزينه هاي وحشتناكي را نيز به همراه دارد.
در اين گيرودار هر خانواده اي مي كوشد تا به گونه اي از مخارج خود بكاهد تا شايد پس از پايان تعطيلا ت، درآمد و مخارج اش با هم برابري كنند.
غبار روبي خانه و شستن وسايل آن، به ويژه فرش ها سنتي دير پا است كه در ايران رواج داشته. اين روزها مرسوم است كه بسياري قالي هاي خود را براي شستشو به شركت هايي كه براي اين كار گشوده شده اند مي دهند، اما برخي از شهروندان معتقدند نه تنها در راه تميز شدن فرش شان ناچار به تقبل هزينه  مي شوند كه نتيجه آن، فرسوده شدن كالاي گرانبهايي است كه هنر ديرينه ايران زمين را قوام مي بخشد.
شايد بهتر باشد امسال براي گريز از هزينه هاي افزون تر، به شيوه نياكان - و با خيالي آسوده از نتيجه كار - فرش ها را تميز كرد.

هر چيز كه خار آيد
خانه هاي كوچك، فضاهاي مناسب
با بهره جستن از بعضي خلاقيت هاي به ظاهر ساده اما كارآمد مي توانيد از هزينه هايتان بكاهيد و در عوض از ابتكار خود سود بجوييد
001932.jpg
گزارش
اعظم السادات علوي 
امروزه مشكل اصلي اغلب خانواده ها نداشتن فضاي كافي جهت اختصاص آن به انباري و يا كمد است. هزينه كمدهاي آماده نيز آنچنان بالا ست كه امكان تهيه آنها به تعداد مورد نياز اعضاي خانواده از عهده اكثر مردم خارج است و تازه اگر اين مشكل حل شود، معضل مهم تر از آن يعني نبود جا و فضاي كافي مطرح مي گردد. از طرفي رعايت نظم و پرهيز از آشفتگي امر بسيار مهمي است كه نمي توان از آن به راحتي گذشت. شايد باور نكنيد؛ اما با وسايل بسيار ساده اي قادر به برقراري نظم موردنظرتان خواهيد بود، البته با كم ترين هزينه. براي اين منظور جعبه هاي خالي مقوايي مانند جعبه كفش، جعبه شيريني و ... را در ابعاد مختلف انتخاب كنيد و پس از اطمينان از محكم بودن محل اتصال سطوح مختلف آنها به يكديگر، با كاغذ كادويي زيبا و يا كاغذهاي رنگي ساده روي آنها را پوشش دهيد و با نصب اتيكت بر روي هر يك، لوازم داخل آنها را بنويسيد تا در مواقع نياز، به راحتي و در اسرع وقت هرچيز را از جاي خود برداريد. حتماً مي پرسيد آنها را كجا بگذاريم؟ زير تخت، بهترين فضا براي قرار دادن اين جعبه هاست. وسايلي مانند جوراب، كفش هاي اضافي، حوله، شانه، لوازم التحرير و غيره را مي توانيد در داخل اين جعبه هاي زيبا قرار دهيد و ديگر نگران بي نظمي فرزندتان نباشيد.
كيسه هاي پارچه اي
از پارچه هاي اضافي موجود در منزل نهايت استفاده را بكنيد و آنها را به صورت كيسه هاي بزرگ و كوچك درآوريد. سپس قسمت لبه فوقاني هر يك را به حالت لجاف درآوريد تا بتوان روبان و يا طناب مناسبي را از داخل آن عبور داد. استفاده از كش نيز در فاصله پنج سانتي متري سر كيسه راه حل ساده و راحت ديگري براي بستن در كيسه است. از اين كيسه ها نيز مي توانيد براي قرار دادن انواع وسايل مانند جوراب، روسري، لباس  زير، برس و غيره به خوبي استفاده نماييد. در نظر گرفتن سليقه فرزندتان به هنگام انتخاب رنگ پارچه كيسه اي و يا روبانهايي كه جهت بستن آنها مورد استفاده قرار مي دهيد، سبب تشويق و تمايل بيشتر او به قرار دادن لوازم اش در داخل اين كيسه ها خواهد شد.
كيسه ها را مي توانيد به چوب لباس پشت در اتاق آويزان كنيد و يا در گوشه اي از اتاق با نظم هندسي خاصي به ديوار بزنيد، طوري كه خود تبديل به يك عنصر زيباي دكوراتيو گردد.
با بهره جستن از اين اصول به ظاهر ساده اما كارآمد مي توانيد از هزينه هايتان بكاهيد و در عوض از ابتكار خود سود جوييد. به ياد داشته باشيد اين دست ابتكارات را هيچ گاه محدود نكنيد و از وسايل ظاهرا به درد نخورتان در جاهاي مختلف استفاده كنيد.

هزينه رسيدگي به شكايات كاهش مي يابد
شوراهاي حل اختلا ف فعال تر مي شوند
امروزه اكثريت مردم بهترين راه حل اختلا ف خود را با يكديگر طي دعاوي و شكايات در واحدهاي قضايي مي دانند، انديشه اي كه در بسياري از موارد نتيجه مطلوب به همراه ندارد. در حالي كه اگر بدانند شوراهاي حل اختلا ف به بسياري از دعاوي با ميانجيگري اشخاص حقوقي و حقيقي با صرف كمترين هزينه و وقت رسيدگي مي كند قبل از هر اقدام ديگري به آنجا مراجعه مي كنند.
ايجاد شوراهاي حل ا ختلا ف در اجراي ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه صورت گرفته است كه به دستگاه قضايي اجازه داده تا اختلا فاتي كه داراي ماهيت قضايي پيچيده اي نيستند در اين شوراها و بدون پيچ و خم هاي آيين دادرسي كيفري و مدني رسيدگي كند تا مردمي كه حقي از آنان به هر نحوي ضايع شده است هر چه سريع تر به نتيجه و خواسته مطلوب خود برسند و زيان هاي مالي شان را طي اختلا فات جبران كنند و از سوي ديگر وقت كمتري براي رسيدن به حق شان، تضييع شود.
شوراهاي حل اختلا ف به دنبال ايجاد توافق مابين طرفين هستند و در زماني كه طرفين به توافقي نرسند پرونده آنها به دادگاه ارسال مي شود. در واقع شوراي حل اختلا ف به پرونده هايي كه در حيطه كاري خود نداند رسيدگي نكرده و آنها را به دادگاه ارسال مي كند. رسيدگي پرونده ها در شوراي حل اختلا ف تابع تشريفات خاصي نيست و در اين روش داوران همانند قضات خود را در چارچوب قانون محصور ندانسته و آنچه كه در نهايت باعث حل مشكلا ت مردم مي شود را به كار مي گيرند.
شوراهاي حل اختلا ف در شرايطي تشكيل شده است كه مسئوليت تهيه امكانات در هر استان به عهده فرمانداران، استانداران و كمك هاي مردمي است و اين در حالي است كه بودجه اي براي اين كار پيش بيني نشده است و شوراها فقط از محل صرفه جويي دستگاهها راه اندازي شده اند. با وجود اينكه شوراهاي حل اختلا ف مي تواند تا حدود بسياري از حجم پرونده هاي قضايي در دادگستري و دادگاه بكاهند اما اين شوراها به تنهايي نمي توانند بخش عظيمي از پرونده هاي دادگستري را جوابگو باشند و رسيدگي و پوشش تعداد كثيري از پرونده هاي قضايي در اين شوراها غيرممكن است. فقدان قانون جامع در خصوص شوراهاي حل اختلا ف يكي از مشكلا ت شوراهاي حل اختلا ف است و در صورتي كه در اين خصوص فكر اساسي صورت نگيرد گستردگي و توسعه اين شوراها در كشور امكان پذير نخواهد بود. براي احياي نظام خانه هاي داوري علا وه بر اين كه فرهنگ صلح و سازش در كشور بايد احيا شود بايد پرونده هايي براي رسيدگي به اين شوراها فرستاده شوند كه ماهيت قضايي كمتري دارند.

هزينه هاي اجباري
نامه
الهه صفري 
چندي پيش مطلبي در بازارچه تحت عنوان «خوب، بد، زشت» به چاپ رسيد كه اندك ايرادي بر مخارجي كه بابت ساخت، پرداخت و بتونه كاري چهره خانم ها صرف مي شود، وارد آورده بود. اما سبب اينكه بعضي از خانمها به سمت جراحي هاي پلاستيك و آرايش كشيده مي شوند اين است كه همسرانشان اينگونه دوست دارند. روزگار به گونه اي پيش مي رود كه برخي فكر مي كنند ديگر نمي توان حتي بدون آرايش از منزل خارج شد و گرنه فردي متحجر و عقب افتاده به حساب مي آيند! مردها بيرون از خانه چيزهايي را مي بينند و براي خانم هايشان تعريف مي كنند. در اين صورت همسران هم نمي توانند در مقابل چنين زناني كم بياورند و مجبور مي شوند، گونه اي رفتار كنند كه همسرانشان دوست دارند!
من زماني كه هنوز ازدواج نكرده بودم معتقدم بودم استفاده زياد از لوازم آرايش پوست را خراب مي كند و دختري ساده بودم، ولي اكنون تنها به اين دليل كه شوهرم را راضي نگه دارم، به اين كار و يا انجام عمل جراحي و خرج مبالغ هنگفت تن مي دهم!
زنان ديگر هم همينطور هستند. حاضرند دهها هزار تومان هزينه كنند تا همان عروسكي شوند كه همسرانشان مي خواهند!
همسر من پزشك است. الان بيشتر دختراني كه منشي شركت ها و مطب هاي پزشكي مي شوند آراسته هستند. البته شايد شغلشان اينگونه ايجاب مي كند ولي به هر حال مردها (كارمندان شركتها يا پزشكان مطب ها) با ديدن آنها ترجيح مي دهند كه همسرانشان هم - دست كم در خانه - چنين وضعيتي داشته باشند.
پس دليل اينكه زنان به راههاي گوناگون زيبايي دست مي زنند همين اخلاق مردان است.
به هر روي اصلا ً قصد توهين به خانم هاي محجبه و دوست داشتني را ندارم اما بايد به نحوي با شرايط كنار آمد و بنيان خانواده را حفظ كرد.

آيينه تصوير
001935.jpg
پزشكان فرانسوي پس از معاينه فردي كه از درد شكم مي ناليد با حيرت حدود سيصد و پنجاه سكه، سوزن و گردنبند در شكم او يافتند. مرد شصت و دو ساله در پي جراحي بر داشتن اين اشيا كه حدود پنج كيلوگرم وزن داشتند، جان باخت.

001938.jpg
بچه اي چهار ساله در بتامبنگ گوشت موشي را به دندان مي كشد. در پي شيوع آنفولا نزاي مرغي، پرهيز مردم از خوردن گوشت مرغ و تنگدستي شان، در كشورهاي جنوبي آسيا خوردن گوشت موش رواج پيدا كرده است.

001941.jpg
كمي آن سوتر از محل سكني گزيدن دالا يي لا ما، ساكنان تبت فرا رسيدن سال نوي خود را با برگزاري جشن هاي مختلف و آيين هاي سنتي، گرامي مي دارند. آنها به پخت شيريني هاي مخصوص روي ميآورند و براي يكديگر آرزوي سالي موفق و نيك مي كنند.

001944.jpg
زني محصول دست يك دانشجوي اسكاتلندي را در دست گرفته. در دانشگاهRoyal اسكاتلند، هر ساله دانشجويان فارغ التحصيل به ساخت هنرهاي دستي روي ميآورند كه در نمايشگاهي كه به همين مناسبت گشايش مي يابد، در معرض ديد قرار مي گيرند.

خبر روز
زباله هاي بي موقع؛ تحميل هزينه هاي گزاف به شهرداري
بي توجهي شهروندان به درخواستهاي كارشناسان شهرداري، نازيبايي شهر، افزايش هزينه هاي سازمان شهرداري براي آراستن محيط زيست و افزايش مخارج خانواده ها براي گريز از ابتلا  به عارضه ها و دفع موجودات موذي را در پي دارد.
معاون امور خدمات شهري يكي از مناطق شهري گفت: به رغم توصيه هاي شهرداري، شهروندان ۳۰ تا ۴۰ درصد زباله هاي خود را در طول روز در خارج از واحدهاي ساختماني مي گذارند.
علي رضا جهانبگلو با بيان اين مطلب كه ساماندهي و جمع آوري بهينه زباله منوط به مشاركت عملي شهروندان است، افزود: به دليل بي اعتنايي بعضي از شهروندان به توصيه شهرداري مبني بر خارج كردن زباله بعد از ساعت ۹ شب، درصد قابل توجهي از زباله ها در ساعات روز جمع آوري مي شود و اين رفتار موجب افزايش هزينه جمع آوري و حمل زباله و نيز فراهم شدن بستري مناسب براي رشد و تكثير حيوانات موذي در محيط زندگي و كار و در نتيجه كاهش ضريب بهداشت عمومي شده است.
وي افزود: نا زيبا كردن منظر شهري و پراكنده شدن زباله در سطح معابر از پيامدهاي سوء بي توجهي شهروندان به توصيه هاي شهرداري است.
هزينه جمعآوري زباله ها از سطح معابر و جوي هاي آب حدود ۳۰۰ درصد بيشتر از هزينه جمع آوري زباله از مخازن و مقابل درب منازل و واحدهاي تجاري و اداري است.
وي تصريح كرد: طرح ساماندهي جمع آوري زباله با تجهيز ناوگان در منطقه ۳ آغاز شده و در حال حاضر عمليات جمعآوري و حمل زباله با بهره گيري از خودروهاي ميچكا و به صورت مكانيزه انجام مي شود.

صداي مصرف كننده
فلسفه كارت طلايي 
از شركت ايران خودرو تقاضا دارم فلسفه ارائه كارت طلا ئي خدمات پس از فروش را مشخص كند چون مدتي است بنده و ديگر افرادي كه قصد استفاده از اين كارت زرين و زيبا را داريم به دليل آنكه پس از ساعت ها فكر كردن، به علت دريافت مبلغ ناچيز يك ميليون تومان از سوي اين شركت به نتيجه نمي رسيم، دچار سردرگمي شده ايم. به عبارت ديگر چگونه ممكن است خيل خريداران محصولا ت اين شركت براي گرفتن نوبت به منظور گارانتي اتومبيلشان فقط دو ساعت در هفته با دو شماره تلفن تماس بگيرند.خريدار پشيمان 
فرهنگ استفاده از مترو
عجيب است كه پنج، شش سال پس از افتتاح و بهره برداري از مترو تهران، خيلي ها هنوز فرهنگ استفاده صحيح از آن را فرا نگرفته اند. اين درست كه ازدحام، بيشتر از ظرفيت واگن ها است، اما نمي توان اين امر را توجيه مناسبي براي رفتار كنوني عده اي دانست كه به دور از هرگونه رعايت رفتار وادب شهرنشيني، سعي مي كنند با تكيه بر زور بازو و نيروي جواني، به هر طريق ممكن امكان نشستن بر صندلي را براي خود فراهم كنند. هل دادن، عربده كشي، له كردن دست و پاي بقيه و رفتارهايي از اين دست، شايسته ايرانياني كه تمدني ديرپا دارند، نيست. شما بگوئيد نشستن بر صندلي حق سالخوردگان و بانوان و كودكان است يا اين قبيل جوانان گردن كلفت و قلچماق؟مسافر ۷۰ ساله مترو
خريد و فروش قسطي خودرو
متأسفانه خريد و فروش قسطي ماشين در بعضي موارد به ابزاري براي كلا هبرداري عده اي خاص بدل شده است. به مردم توصيه كنيد در اين گونه امور مراقب باشند. به عنوان مثال اينجانب ۵ سال پيش، اتومبيلم ام را به شخصي با نفوذ به صورت قسطي با چك فروختم، اما او چك ها را پاس نكرد. حال آن قدر قضيه پيچيده شده كه هنوز هيچ نتيجه اي عايدم نشده و تنها دارايي زندگي ام را بعد از ۵ سال مفتوح بودن پرونده، بر باد رفته مي بينم.حميد فيلسوف طاهري 
قضا و بلا  بود
حدود سه هفته پيش، يك عدد اجاق گاز ايراني خريداري كردم. يك روز در حال پخت و پز بودم كه درب شيشه اي آن خرد شد و تمام آشپزخانه را شيشه خرده فرا گرفت. وقتي با نمايندگي تماس گرفتم، گفتند قضا و بلا  بوده و به خير گذشته است. تا به امروز هم هنوز مراجعه نكرده اند.خانم كريمي 
بُنِ كوچه را بست بزنيد
خيابان شهيد حسين باقري، به مسير فرعي چهار خيابان هنگام، فرجام، نيروي دريايي و فردوس تبديل شده و همين امر، به ويژه تردد ماشين هاي سنگين باري، آسايش را از اهالي محل سلب كرده است. تقاضا داريم اين كوچه، بن بست شود.
رحيمي 
كلاس مان پايين هست، نگران نباشيد
شهروند كلا س بالا يي تماس گرفته بودند و از درج حقوق ۱۰۰ هزار توماني ايراني و مقايسه آن با درآمدهاي ميليوني جهانيان گلا يه داشتند. خواستم به اطلا ع ايشان برسانم لا زم نيست نگران كلا س ما باشيد، چون بخواهيد يا نخواهيد، واقعيت همين است كه ذكر شده. بله، خيلي ها با كمتر از اين مبلغ در حال تلا ش براي زنده ماند اند و نه زندگي كردن.يك كارمند ساده 
وزارت مسكن نظارت را افزايش دهد
اظهار نگراني وزارت مسكن درباره روند روزافزون كلا هبرداري در امر پيش فروش آپارتمان ، كافي نيست و دردي از دردهاي مالباختگان را درمان نمي كند. به نظر مي رسد كنار اظهار نگراني و نظارت، اقداماتي هم بايد صورت پذيرد.
شهروند مالباخته 
در نااميدي، بسي نااميدي دوباره است 
گزارش تان پيرامون آزمون ادواري و ياس مستولي شده برجوانان بيكار را خوانديم. بد نيست بدانيد مجمع متخصصين ايران هم، به رسم آزمون ادواري،مبالغي را گرفته و فقط اميدي واهي را نثار متقاضيان كار نموده است.صيامي 
يك تشكر، يك درخواست 
از شهرداري منطقه دو به خاطر احداث آب نما در ميدان سرو تشكر مي كنيم. همچنين تقاضا داريم در زمينه دو بانده كردن بلوار سرو غربي كه تاثير به سزايي در كاهش تصادفات خواهد داشت نيز اقدام كند.كاظميان 
از تسهيلا ت كارفرمايي تا ابديت 
چهار ماهي مي شود كه فرم تسهيلا ت كارفرمايي بين كارفرمايان متقاضي تسهيلا ت توزيع شده، اما هنوز خبري از وام ها نيست. آيا اين طرح به ابديت پيوسته است؟
كارفرماي چشم منتظر
افزايش عجيب ماليات ها
اداره ماليات كشور، ميزان ماليات را متناسب با افزايش هر ساله بالا  مي برد، اما امسال كه سرمميز عوض شده، ماليات هاي پارسال از مبلغ يك ميليون و۷۷۰ هزار تومان، به شش ميليون و ۵۰۰ هزار تومان افزايش يافته كه منطقي نيست.
كرمي 
درخت ها افتادند
بخش هايي از كوهپايه هاي دارآباد را به قصد احداث زمين فوتبال مسطح كردند و درخت هاي منطقه را كندند.حال زمين فوتبال كه احداث نشده هيچ، اين تپه مشرف به خانه هاي مردم شده است. خانم دري 
بزرگراه را كامل كنيد
بزرگراه پارس يا آبشناسان مدتهاست نيمه كاره رها شده و اقدامي جهت تكميل آن صورت نمي گيرد. همين امر اهالي منطقه را دچار سردرگمي كرده است. لطفاً پروژه را تكميل كنيد.احمدوند - از طرف اهالي منطقه 
صف طولا ني بليت هاي نوروزي 
امسال هم مانند سالهاي گذشته، برنامه ريزي مناسبي صورت نگرفت تا مردم براي تهيه و پيش خريد بليت هاي نوروزي، به ويژه قطار، به مشكل برنخورند.
مجبوريم ازدحام بيش از حد و صف هاي طولا ني را تحمل كنيم، آن هم بدون اطمينان از اين كه پس از ساعتها معطلي، جواب منفي نشنويم.
متقاضي بليت قطار
شيريني عيد
بد نبود مسئولا ن، دست كم براي تشكر از حضور پرشور مردم در انتخابات،  به عنوان شيريني عيد، دست به دست هم مي دادند و مانع از افزايش قيمت ها در آخر سال مي شدند. همان طور كه شاهد هستيد، همه چيز از جان مرغ تا شير آدميزاد، اين روزها گران شده است.آجرلو

تلفن تحريريه :
تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴ فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |