پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۲۵
كاهش هزينه هاي درماني از طريق مصرف شير
فقط براي خانواده هايي كه درآمد بيشتري دارند!
001911.jpg
خريد و استفاده از شير و نيز قرار دادن اين محصول ارزشمند در سبد خانواده تاثير بسزايي در كاهش هزينه درماني خانواده ها خواهد داشت. شايد شما نيز به اين موضوع واقف شده ايد كه سلا متي و هزينه ها رابطه مستقيمي با يكديگر دارند. هم اكنون بسياري از هزينه ها مربوط به بهداشت و درمان آن خانواده است. چنانچه مخارج ويزيت پزشك، دارو و ساير موارد را در نظر بگيريم متوجه مي شويم سلا متي افراد براي اقتصاد خانواده ها بسيار حائز اهميت است. يكي از محصولا تي كه نقش عمده اي در تامين سلا مت افراد جامعه دارد شير و فرآورده هاي لبني است. شير داراي مواد غذايي و پروتئين كافي براي بدن است.
متأسفانه در روزهاي اخير شاهد بالا  رفتن قيمت شير در بازار هستيم و بسياري از خانواده ها قيد مصرف شير را زده اند.
هم اكنون طيف وسيعي از مردم خواهان مصرف شير يارانه اي كه توزيع مي شود هستند و حاضرند در صف هاي طولا ني بايستند تا موفق به تهيه آن شوند. اين موضوع نشان دهنده اهميت شير در تأمين سلا مت و طبيعتا كاهش هزينه هاي درماني خانواده ها است.
در همين زمينه فلا حي، يك توزيع كننده فرآورده هاي لبني در مورد ميزان استقبال مردم از شير يارانه اي و در كل فرآورده هاي لبني و شير مي گويد: اكثر كساني كه در صف شير يارانه اي يا دولتي مي ايستند اقشار متوسط وكم درآمد جامعه هستند، ولي نكته مهم در اين زمينه اهميت دادن مردم به سلا متي خود و نيز كاهش هزينه هاي آنهاست.
خردمند يكي از كساني كه در صف  منتظر دريافت شير است، مي گويد: طبيعي است هرچه سلا مت خود را حفظ كني به همان اندازه در هزينه ها صرفه جويي مي كني. اين روزها هزينه هاي درمان چنان افزايش يافته كه اكثر خانواده ها مي دانند بايد با تغذيه خوب و استفاده از موادي نظير شير جلوي بيماري ها را بگيرند.
وي مي گويد: نه تنها شير و فرآورده هاي لبني، بلكه در مورد ديگر اقلا م نيز اين موضوع صدق مي كند، ولي شير و فرآورده هاي لبني به دليل اثرگذاري بسياري كه در حفظ سلا مت افراد دارند اهميت بيشتري دارند.
وي مي گويد: مخارج ويزيت و دارو براي كسي كه بيمار شده اما بيمه نيستند، در بهترين وضعيت از پنج هزار تومان فراتر مي رود البته با اين فرض كه بيماري بسيار جزيي باشد.
وي در ادامه مي گويد: بنابراين، توجه به مصرف لبنيات و شير و حفظ سلا متي مي تواند اين هزينه را حذف كند و كمك خوبي براي صرفه جويي باشد.
امير نعيمي، رئيس اتحاديه تعاوني هاي لبني ايران نيز با اشاره به افزايش ۲۰ درصدي قيمت علوفه مي گويد: عدم ايجاد تعادل در بازار لبنيات در نهايت به ضرر مصرف كننده است.
وي مي گويد: افزايش فرهنگ مصرف شير و لبنيات و قراردادن  آنها در سبد مصرف خانوار ايراني به طور قطع مي تواند افزايش چشمگيري در كاهش هزينه هاي درماني و جلوگيري از واردات دارو داشته باشد.
فعلا  مشكل اصلي از اينجا ناشي مي شود كه مسئولا ن مربوطه زياد به تغيير فرهنگ مصرف، ذائقه و نيازهاي مردم اهميت نداده اند و با عدم پيش بيني هاي لا زم بسياري از اقشار كم درآمد از مصرف اين ماده غذايي محروم شده اند.
برنامه دولت اين گونه دنبال شده كه با تبليغات زياد، مصرف شير افزايش يافته و به دليل كمبود شير يارانه اي، تنها خانواده هايي كه درآمد بيشتري دارند مصرف شير را افزايش داده اند. اما كم درآمدها هر روز بيشتر تحت فشار قرار مي گيرند.
مسلما كمبودهاي فعلي را نمي توان ناشي از كم كاري دامداري ها دانست، مسئول اصلي، نهادهايي هستند كه موظف به تامين نيازهاي مردم بر اساس بررسي لحظه اي بازار و پيش بيني ماهها و سال هاي آينده هستند.

درحاشيه خبرها
شيريني و شكلا ت در روزهاي آينده گران مي شود
شيريني و شكلا ت همچون بسياري اقلا م و كالاهاي مورد نياز مردم، در هفته هاي پاياني سال تاحدودي گران  خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، شيريني از كالاهايي است كه به ويژه در روزهاي خاص همانند ايام نوروزطرفداران بيشتري پيدا مي كند.
شيريني و شكلا ت نيز مانند پوشاك، ميوه و ساير مواد و كالاها  كه در ماه هاي پاياني سال دچار افزايش قيمت مي شوند، به طور ناگهاني گران مي شود. هم اكنون در بازار، انواع شيريني از جمله دانماركي، خامه اي ، عسلي و غيره با قيمت ۱۲۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان عرضه مي شود.
گران تر شدن شيريني در ايام پاياني سال بر اقتصاد خانواده اثر زيادي مي گذارد. زيرا از موادي است كه بر سر سفره نوروز از اهميت ويژه اي برخوردار است.
صالحي، يك فروشنده شيريني در اين باره مي گويد: نبايد انتظار داشت زماني كه تمامي كالا هاي مورد نياز مردم در اين ايام گران تر مي شوند شيريني و شكلا ت مستثني شوند.
وي مي گويد: وقتي تخم مرغ كه يكي از مواد اصلي تشكيل دهنده شيريني است دچار افزايش قيمت مي شود طبيعتاً اثر خود را بر روي نرخ نهايي شيريني مي گذارد.
« زماني » يك زن خانه دار نيز در اين زمينه مي گويد: وقتي به روزهاي پاياني سال مي رسيم تمامي كالا ها دچار اين وضع مي شوند و تنها شيريني نيست كه به اين امر دچار مي شود.
وي مي گويد: البته قيمت شيريني باز هم نسبت به ساير كالا ها متناسب تر است و فشار زيادي بر روي خانواده ها نمي آورد.
دبير اتحاديه قنادان تهران در اين باره با اعلا م اينكه نرخ شيريني طي روزهاي آينده افزايش مي يابد مي گويد: تا قبل از زلزله بم قيمت يك شانه تخم مرغ يك هزار و ۳۰۰ تومان بود ولي اكنون به يك هزار و ۷۰۰ تومان افزايش يافته است.
وي هم چنين افزايش نرخ شيريني را منوط به تصويب مجمع امور صنفي كرده و مي گويد: ما پيشنهاد هاي خود را پس از جمع بندي به مجمع ارائه مي كنيم.
وي يكي از دلا يل افزايش قيمت ها را انعكاس اخبار غيرواقعي در رسانه ها اعلا م كرده و مي گويد: برخي رسانه ها كاسبي ما را بر هم مي زنند و مردم نيز تحت تاثير اين اخبار توقع خود را بالا  مي برند.

بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |