پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 11, 2004
نقش گناهان در پيدايش بلاهاي لاعلاج
عن الرضا عليه السلام: كلما احدث العباد من الذنوب مالم يكونوا يعملون احدث الله لهم من البلاء مالم يكونوا يعرفون. اصول كافي ۲/۲۷۵
هرگاه بندگان [خدا] گناهاني اختراع نمايند كه قبلاً انجام نمي داده اند [در مقابل] خداوند بلاهايي را برايشان پديد مي آورد كه برايشان شناخته شده نيست [و راه مقابله با آنها را نمي دانند].
اين حقيقت امروزه، بيشتر و آشكارتر از روزگاران پيش خود را نشان داده است. روزگاري بشريت گرفتار مرضهاي «وبا»، «طاعون»، «سرخجه» و... شده بود و هزاران هزار از آنها را به كام مرگ مي فرستاد. رفته رفته با پيشرفت علوم پزشكي توانست برخي از آنها را ريشه كن نمايد اما پس از مدتي مرضهاي خانمانسوز ديگري همانند ايدز، سرطان، آلزايمر و... سردرآورد و هم اكنون هم آنفلوآنزاهاي آنچناني پيدا شده است. آيا جاي تأمل نيست كه بشريت با تعمق در كلمات معصومين عليهم السلام علل و ريشه هاي پنهاني معنوي اين گونه گرفتاريها را كه در عملكرد خودشان نهفته است به دست آورد؟ آيا ترويج گناه شرم آور «همجنس گرايي» در دنياي متمدن امروزي و قانوني كردن آن كه در گذشته اي دور قوم «لوط» يكباره به همين جرم هلاك شده اند، نتيجه اي جز مرض خانمان برانداز «ايدز» در پي خواهد داشت؟ و همين طور است گناهان جورواجوري كه مرضهاي نو و ناشناخته به ارمغان آورده است.از تعمق در كلمات معصومين عليهم السلام استفاده مي شود چنانچه انسانها راه معنويت را در پيش گيرند و گناه را كنار گذارند خداي مهربان هم از سر لطف دواي دردها و مرضهاي پنهاني را مي آموزد و يا ازنزول آنها جلوگيري مي فرمايد زيرا كه همه چيز در يد قدرت لايزال اوست.
امروز با حافظ
به هر شكسته كه پيوست، تازه شد جانش
چو برشكست صبا زلف عنبرافشانش
كه دل چه مي كشد از روزگار هجرانش
كجاست همنفسي تا به شرح عرضه دهم
استقبال از نمايشگاه عكاسان ايراني در آمريكا
اولين نمايشگاه عكس ايران در آمريكا با عنوان «نقره ايراني» كه از ۱۵ اسفند ماه در گالري مينه سوتاي آمريكا افتتاح شده مورد استقبال بسيار خوب هنرمندان و مقامات دانشگاهي قرار گرفت.
اين نمايشگاه كه در دانشگاه مينه سوتا گشايش يافته،  ۷۶ اثر از عكاسان معاصر ايراني همچون بهمن جلالي، محمد فرنود،  مهران مهاجر،  كاوه گلستان، يحيي دهقان پور،  فرشيد آذرنگ، كوروش اديم،  آرمان استپانيان،  سعيد صادقي،  ليلا پازوكي، شهريار توكلي، صادق تيرافكن، شاهرخ جعفري،  ابراهيم خادم بيات،  سيف الله صمديان،  اسماعيل عباسي،  شكوفه عليدوستي،  مجيد پورنگ بهشتي،  فرشيد مثقالي و احمد ناطقي را تا ۱۹ فروردين ماه سال آينده به نمايش گذاشته است.
اين نمايشگاه به شكل مبادله برگزار شده است و در ازاي برپايي آن، نمايشگاه عكسي از ۲۰۰ عكاس دانشگاه مينه سوتا در ايران برگزار خواهد شد.
در اين نمايشگاه ۷۰ عكس و دو ويدئو آرت از هنرمندان ايراني در گالري نش در دانشگاه مينه سوتا به نمايش گذاشته شده و همچنين حميدرضا سوري امروز در دانشگاه سانتا بارباراي كاليفرنيا در رابطه با عكاسي معاصر ايران به ايراد سخن خواهد پرداخت.

انتشار تازه ترين اثر دكتر فرهنگ رجايي
مشكله هويت ايرانيان امروز
003510.jpg
تازه ترين اثر تاليفي دكتر فرهنگ رجايي، استاد دانشگاه كارلتون كانادا با عنوان «مشكله هويت ايرانيان امروز» از سوي نشر ني به بازار كتاب عرضه شد.
به گزارش همشهري در اين كتاب كه با عنوان فرعي «ايفاي نقش در عصر يك تمدن و چند فرهنگ» منتشر شده است فرض اصلي نويسنده اين است كه هويت براي عصر جهاني شده ايرانيان چند بعدي است و به ناچار بايد با خمير مايه هاي ايران، دين، سنت و تجدد قوام يابد. گفتارهاي كتاب، هم به تحليل هريك از اين لايه ها و هم به بازسازي و تلفيق تازه اي از آنها پرداخته است.
محتواي كتاب «مشكله هويت ايرانيان امروز» كوششي است براي صورت برداري بي طرفانه از عناصري كه به پرسش كلان «ايراني كيست؟» پاسخ مي دهند.
به نوشته دكتر فرهنگ رجايي دلمشغولي ام به مقوله هويت ايراني به سالهاي اوليه دهه پنجاه شمسي و در كلاس درس زنده ياد حميد عنايت بازمي گردد كه در درس «انديشه سياسي در اسلام و ايران» به پرسش كيستي ايرانيان و اينكه آنها چرا در حالت پويايي و توليد نيستند، مي پرداخت.»
نويسنده در اين كتاب كوشيده است «تحليل فرهنگي» را با «تحليل تاريخي» در هم بياميزد و از امتزاج آنها پاسخ هايي را براي مفروضات خود تهيه كند.
دكتر فرهنگ رجايي كه پيش از اين كتاب هاي «انديشه سياسي معاصر در جهان عرب» (مركز مطالعات استراتژيك خاورميانه)، پديده جهاني شدن؛ وضع بشري و تمدن اطلاعاتي (آگه)، معركه جهان بيني ها؛ در خردورزي سياسي و هويت ما ايرانيان (احياء كتاب) و انديشه سياسي در شرق باستان (قومس) را تدوين و منتشر كرده بود در مقدمه كتاب خود از «كنت دوگو بينو» سياح اروپايي كه از ايران ديدن كرده بود، نوشته هاي كوتاه در وصف فرهنگ ايرانيان آورده است كه به نوعي روح مفروضات وي را باز مي نمايد. گوبينو مي نويسد: «ايران خواهد ماند و نخواهد مرد. ايران در نظر من، چونان سنگ خارايي است كه موج هاي دريا آن را به اعماق رانده اند، انقلابات جوي آن را به خشكي انداخته، رودي آن را با خود برده و فرسوده كرده است؛ تيزي هاي آن را گرفته و خراش هاي بسياري بر آن وارد آورده، اما سنگ خارا كه پيوسته همان است كه بود، اينك در اواسط دره اي باير آرميده است. زماني كه اوضاع بر وفق مراد باشد، آن سنگ خارا گردش را از سر خواهد گرفت.»

آثار خسرو سينايي در فيلمخانه
۱۰ فيلم  بلند و مستند از سينماي  ايران  و جهان  در نشستهاي  فصل  بهارفيلمخانه  ملي  در سينما صحرا روي  پرده  مي رود.
پنجاه  و يكمين  دوره  نشستهاي  فيلمخانه  ملي  ايران  از ۱۸ فروردين  بانمايش  فيلم  سينمايي  «اسب  غرور» ساخته  «كلود شابرول » آغاز مي شود و تا ۲۶ خردادماه  ۸۳ ادامه  دارد.
به  گزارش  روابط عمومي  معاونت  سينمايي ، فيلمهاي  «ساعتهاي دزديده  شده » از دانيل  پتري ، «شبگرد» ساخته  پيتر گراهام  اسكات ، «تنگه وحشت » به  كارگرداني  جي .لي .تامپسون ، «در عشق  و جنگ » از فيليپ  دان ، «درياي  عميق  و آبي » ساخته  آناتول  ليتواك ، از آثار نمايشي  اين  دوره  فيلمخانه  ملي  است .
فيلمهاي  سينمايي  «قهرمانان  خسته اند» به  كارگرداني  ايوچامپي ، «عمو-كروگر» از هانس  اشتاين  هوف  و «چهل  و يكمين » ساخته  ياكوف  پروتا زانوف  به همراه  چند اثر مستند از «خسرو سينايي » ديگر آثار جدول  نمايشي  فيلمخانه  ملي  را تشكيل  مي دهد.

بازبيني آثار جشنواره نواهاي حماسي
بررسي و بازبيني آثار داوطلب شركت در هفتمين جشنواره نواهاي حماسي (موسيقي ،سرود و نوحه دفاع مقدس) توسط شوراي تخصصي جشنواره آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي هفتمين جشنواره نواهاي حماسي هيات بازبيني و بررسي آثار داوطلب متشكل از علي نعمتي، امير بكان، مهرداد دلنوازي، بهنام صبوحي، شهروز حقي و فردين خلعتبري از تاريخ ۱۵ اسفندماه آغاز شده و تا ۱۰ ارديبهشت سال ۱۳۸۳ به طول خواهد انجاميد.

دو طراحي جديد از ميكل آنژ كشف شد
دو طراحي جديد از ميكل آنژ هنرمند شهير ايتاليايي، در انبار يك موزه اسپانيايي كشف شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه هنر، دو طراحي استاد نقاشي و مجسمه سازي دوران رنسانس، ميكل آنژ در انبار موزه پرادوي اسپانيا كشف شد. اين طراحي ها درواقع طرح هاي مطالعاتي نقاشي آخرين قضاوت (۱۵۳۵-۱۵۴۱) هستند كه نشانگر بازو وشانه يك مرداند.
اين طراحي ها جزئي از هشت طراحي مجموعه شخصي فرناندز دوران هستند كه در سال ۱۹۳۰ به اين موزه هديه شدند، اما متأسفانه با وجودي كه در همان زمان نيز مسئولان موزه به اصالت اين آثار آگاهي داشتند، آثار را در انبار به فراموشي سپردند و هرگز آنها را به نمايش نگذاشته و يا چاپ نكردند. در حال حاضر صحت اصالت اين آثار توسط دو نفر از متخصصان هنر به نام هاي نيكلاس ترنر و پل جوانيديس، تأييد شده است. آثار فوق به عنوان بخشي از نمايشگاه موزه پرادو با نام طراحي هاي قرن شانزدهم ايتاليا به نمايش گذاشته شده است.
گمان مي رود، به غير از دو طراحي مذكور بقيه طراحي هاي اين مجموعه هشت عددي متعلق به شاگردان ميكل آنژ باشد زيرا در بقيه آثار هيچ كدام از ويژگي هاي بارز خطوطي كه ميكل آنژ به هنگام طراحي ترسيم مي كرد، وجود ندارد.

امروز از مقابل تالار وحدت پيكر نصرالله مرداني تشييع مي شود
نويسندگان و شاعران كشور امروز در مقابل تالار وحدت با نصرالله مرداني وداع مي كنند.
به گزارش ايلنا مراسم تشييع پيكر نصرالله مرداني، شاعر معاصر ايران با حضور نويسندگان، شاعران و هنرمندان ساعت ۳۰/۸ از مقابل تالار وحدت برگزارمي شود و پيكر وي براي خاكسپاري به كازرون منتقل مي شود.
نصرالله مرداني شاعر «خون نامه خاك»، «ستيغ سخن»، «آتش  ني»، «قيام نور»، «قانون عشق»، «سمند صاعقه» و «چهارده نور ازلي» بر اثر بيماري سرطان در سن ۵۶ سالگي پس از زيارت بارگاه امام حسين(ع) روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه روي در نقاب خاك كشيد.
پيام تسليت بنياد شهيد
بنياد شهيد انقلاب اسلامي با انتشار پيامي، درگذشت شاعر متعهد، توانمند و انقلابي مرحوم نصرالله مرداني را به مردم،  جامعه هنرمندان متعهد و نويسندگان دفاع مقدس و خانواده آن مرحوم تسليت گفت.
در اين پيام آمده است : استاد نصرالله مرداني علاوه بر خلق آثار ادبي در عرصه دفاع مقدس ، آثار ارزشمندي نيز در جهت ترويج فرهنگ شهادت و گراميداشت شهدا از خود به يادگار گذاشت كه كتابهاي شهيدان شاعر،  منظومه شهادت و خون نامه از جمله آثار اين استاد فرزانه در اين زمينه است.
اين پيام مي افزايد: مرحوم نصرالله مرداني سالها با بنياد شهيد در زمينه خلق آثاري با مضمون شهادت همكاري مستمر داشت.

نگارستان
تبليغ
003513.jpg
۱ - ريچارد ايستس «Richard Estes»
۲ - تولد: ايوانستون ۱۹۳۶
۳ - سبك نقاش: پاپ آرت (اين سبك از سال ۱۹۵۰ در آمريكا و انگلستان رواج يافت. نگاهي نو به هر آنچه كه در اطراف ماست ، موضوع خلق اثر است تبليغات، توليدات كارخانه ها و آثار كميك با استفاده از اين سبك آفريده شده اند. ريچارد هميلتون، بنيان گذار اين سبك عقيده داشت، موضوع هاي عمومي، حمل و نقل و موضوع هاي ارزش را مي توان با اين سبك نقاشي كرد. در اين سبك؛ كلاژ، عكس و نقاشي و مونتاژ اينها با نقاشي مانعي ندارد.)
۴ - زندگينامه نقاش: هنر حقيقي اما هيجان انگيز «ايستس»، از بسياري جهات واكنشي بر ضد سبك «آبستركت اكسپرسيونيسم» بود.
«ايستس» و ديگر هنرمندان ترجيح دادند تا آثارشان را طوري بيافرينند كه در عين واقعي بودن، جالب و بي نظير باشد و خطاي باصره نيز ايجاد كند. آنچه كه او موضوع نقاشي خود قرار مي داد براي ميليون ها آمريكايي قابل لمس و دست يافتني بود. از اين رو هنر، روز به روز رو به سادگي نهاد تا مردم با آن ارتباط بهتري برقرار كنند.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: «نوشيدني گوردن» / رنگ روغن روي تخته / ۱۹۶۸ / ۳/۸۱*۲/۶۲ سانتي متر اين تصوير هنر است يا واقعيت؟ تصوير خياباني را مي بينيم كه «تبليغ» كه بخشي از تمدن آمريكاست، روي «بيلبورد» آن خودنمايي مي كند. اين واقعيت روياگونه، تعجب برانگيز و جالب است. او ابتدا از موضوع اثر عكس گرفته و سپس آنرا نقاشي كرده است. آنچه كه مي بينيم، دقيقا مطابق آن چيزي است كه نقاش از آن عكس گرفته است.
۶- محل نگهداري تابلو : گالري خصوصي .

بهارستان
سپيدار و آتش و آهو بوده ام
اي يار!
به هر نام بخواني ام.
فيروزه ميزاني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
همپاي ناگزير
خيلي عجيب بود... من در جاي خودم بي حركت ايستاده بودم اما سايه ام روي زمين بي قراري مي كرد... خوب كه نگاه كردم، متوجه شدم جايي ايستاده ام كه او روي لانه مورچه ها افتاده و مورچه ها امانش را بريده اند.
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
قهوه، ضد ديابت
شيكاگو: مردم كشور فنلاند بيش از مردم ساير كشورهاي جهان قهوه مي نوشند. نكته جالب اينكه دانشمندان آمريكايي پس از انجام تحقيقات گسترده در اين كشور به اين نتيجه رسيده اند كه مصرف قهوه، احتمال ابتلاي مردم فنلاند به بيماري ديابت را كاهش داده است.
براساس تحقيق انجام شده، احتمال ابتلاي زناني كه سه تا چهار ليوان قهوه در روز مي نوشند به بيماري ديابت در مقايسه با خانم هايي كه قهوه مصرف نمي كنند، ۲۹ درصد كمتر است كه اين رقم در مورد مردان،  ۲۷ درصد است.
لغو محاكمه مجرم ۸ ساله
كنتاكي: دو ماه قبل،  معلم يكي از دبستان هاي آمريكا،  يكي از دانش آموزان خاطي را به جرم برهم زدن نظم از كلاس اخراج كرد، اما اين دانش آموز ۸ ساله در حين ترك كلاس به معلم خود لگد زد.
در پي اين واقعه ، معلم به دادگاه شكايت كرد و خواستار مجازات دانش آموز متخلف شد اما روز گذشته پيش از آغاز جلسه دادگاه، وكيل شاكي از انصراف موكل خود براي ادامه اين پرونده خبر داد و قاضي نيز پرونده را مختومه اعلام كرد.
تراشيدن ريش ممنوع
جرجيا: شهردار شهر لكزينگتون آمريكا اعلام كرد، هر يك از مردان بالاي ۲۱ سال اين شهر كه اقدام به تراشيدن ريش خود نمايند جريمه خواهند شد.
البته اين قانون تنها تا روز پنجم ژوئيه سال جاري ميلادي اعتبار دارد. هر ساله از روز سوم تا پنجم ژوئيه يك جشنواره سنتي در اين شهر برگزار مي شود كه يكي از بخش هاي جذاب اين جشنواره، مسابقه بلندكردن ريش است. در اين مسابقه، فردي كه ريش او بلندتر از ريش بقيه شركت كنندگان باشد، جايزه نفيسي دريافت خواهد كرد.
شليك به شوهر
آكلاهما: دو روز پيش يك زوج در آمريكا مشغول تماشاي يك برنامه تلويزيوني زنده بودند كه در اين برنامه به خانم ها آموزش داده مي شد كه چگونه در برابر حملات و خشونت هاي احتمالي شوهرانشان، از خود دفاع كنند.
در حين اين برنامه،  خانم ۳۵ ساله رو به شوهر ۳۸ ساله خود كرد و گفت: تو هم مانند مرداني كه اين برنامه نشان مي دهد، وحشي هستي.
اين جمله زن باعث خشمگين شدن مرد شد به همين دليل وي با شليك يك تير به ديوار از همسر خود خواست تا از اين پس او را «وحشي» خطاب نكند.
اما زن كه بسيار ترسيده بود تصميم گرفت با پليس تماس بگيرد و درخواست كمك  كند، اما شوهر وي چنين اجازه اي به او نداد و ميان آنان درگيري فيزيكي به وجود آمد.
در جريان اين درگيري، زن يك تير به دست شوهرش شليك كرد كه متاسفانه اين تير پس از عبور از گوشت دست،  به قلب مرد برخورد كرد و باعث مرگ او شد.
جلوگيري از سرقت دوچرخه
آمستردام: كشور هلند يك كشور هموار است و به همين دليل تعداد دوچرخه هاي موجود در اين كشور حتي بيش از تعداد شهروندان آن است.
در شهر آمستردام در حدود يك ميليون و پانصد هزار دوچرخه وجود دارد كه هر سال بيش از يك دهم اين دوچرخه ها به سرقت مي رود.
پليس براي مبارزه با اين روند دست به ابتكار جالبي زده كه  آن،  نصب فرستنده روي دوچرخه هاست.
اين فرستنده ها با ارسال سيگنال در هر لحظه، پليس را قادر مي سازد با استفاده از ماهواره موقعيت  مكاني اين وسايل نقليه را شناسايي كند و در صورت دزديده شدن دوچرخه،  بلافاصله سارق را دستگير كنند.
تعقيب سوسمار
فلوريدا: ديروز هنگامي كه ۱۱ دانش آموز يك دبيرستان در فلوريدا با سرويس مدرسه در حال بازگشت  به خانه بودند با يك سوسمار مواجه شدند كه اين سوسمار غول پيكر قصد عبور از عرض جاده را داشت. دانش آموزان بلافاصله پس از مشاهده سوسمار، از راننده سرويس درخواست كردند، به آنان اجازه دهد از ميني بوس خارج شوند و سوسمار را به دام اندازند.
ابتدا،  راننده با درخواست آنها مخالفت كرد اما هنگامي كه با اصرار دانش آموزان مواجه شد به آنان اجازه داد،  سوسمار را تعقيب كنند.
جالب اينكه دانش آموزان سرانجام موفق به دستگيري حيوان شدند و او را به خانه بردند.
در پي اين حادثه، راننده اين سرويس تا اطلاع ثانوي از كار بركنار شد تا در مورد وي تصميم گيري شود.
اين سوسمار به راحتي قادر بود، دانش آموزان را ببلعد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۵۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه شيث: نمايشگاه نقاشي گروهي به نفع معلولين قطع نخاعي زلزله بم / از ۲۳ تا ۲۸ اسفند / چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره ۴۱ / تلفن: ۶۷۰۹۱۸۵
* مؤسسه انديشه هنر: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان براي كمك به مجروحان زلزله بم / از ۲۳ تا ۲۸ اسفند / خيابان ولي عصر، طالقاني، جنب هتل انقلاب، كوچه مسعود، شماره ۸۵ / تلفن: ۶۴۹۴۸۱۷
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه زيورآلات گروهي از هنرمندان / ۲۲ تا ۱۶ اسفند / گاندي شمالي، خيابان خشايار، روبروي سرخه بازار، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
*گالري گلستان: نمايشگاه هنرهاي كاربردي گروهي از هنرمندان (پارچه قلمكار، چراغ و آباژور، زيورآلات، ظروف مختلف، قاب عكس، نقاشي...) / ۲۲ تا ۲۶ اسفند / دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارستان شاهد: نمايشگاه تصويرسازي افسانه حاجي صادقلو و الهام جمشيدي / تا ۲۶ اسفند / خيابان جمهوري، خيابان بابي ساندز، شماره ۳۴ / تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
*نگارخانه نياوران: نمايشگاه نقاشي زهره اعتضاد و جهانبخش صادقي در حاشيه مراسم سالروز تأسيس مؤسسه فرهنگي اكو/ از ۲۰ اسفند / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* نگارخانه شفق: نمايشگاه عكس «نگاه نو» آثار اسماعيل اسماعيلي / از ۲۱ تا ۲۶ اسفند / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو/ تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶

گل و گياه
هوستا
003507.jpg
نام علمي: Hosta sieboldiana var.elegans
خانواده: FUNKIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱ و گستردگي ۵/۱ متر است. داراي برگهاي درشت قلبي شكل، خاكستري مايل به آبي رنگ، گلهاي شيپوري شكل آن به صورت خوشه اي در بالاي شاخ و برگ گياه اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان سايه، خاك غني، مرطوب با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |