پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 11, 2004
جبهه آزاديبخش فلسطين آمريكا را مسئول مرگ ابوعباس اعلام كرد
جبهه آ زاديبخش فلسطين آمريكا را به ترور ابوعباس رهبر خود كه بنا به گفته وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) روز دوشنبه به دلايل طبيعي در زندان جان سپرد، متهم كرد.
به گزارش ايرنا، ناظم يوسف عضو برجسته و نماينده جبهه آزاديبخش فلسطين در لبنان ديروز به خبرگزاري فرانسه در بيروت گفت: ما دولت آ مريكا را مسئول ترور ابوعباس مي دانيم.
يوسف افزود: كه مقام هاي آمريكايي به مدت ۱۰ روز در محل بازداشت ابوعباس اعطاي دارو به وي را كه از بيماري قلبي و فشارخون رنج مي برد، متوقف كردند.يوسف در پاسخ به سوالي درخصوص محل دفن ابوعباس گفت كه جزييات اين مساله پس از ديدار با كميته بين المللي صليب سرخ مشخص مي شود.
نيروهاي آمريكايي ابوعباس را در ۱۴ آوريل ۲۰۰۳ (۲۵ فروردين ۱۳۸۲) و پس از سرنگوني صدام حسين رييس جمهوري سابق عراق، در اين كشور به اتهام ربودن يك كشتي سياحتي در سال ۱۹۸۵ دستگير كرده و در عراق تحت بازداشت قراردادند.درهمين حال نظاميان اسرائيلي ديروز در حمله به شهرجنين ۵ فلسطيني را تهديدكردند .آنها همچنين با استفاده از ۱۵ دستگاه تانك و نفربر نظامي به اردوگاه «البرازيل» شهر رفح در جنوب نوار غزه يورش بردند.
به گزارش ايرنا، به نقل از منابع فلسطيني از سرزمين اشغالي، نظاميان اسراييلي به بهانه دستگيري قيامگران انتفاضه به اين اردوگاه حمله كردند.
حماس «منشور شرف» ارائه مي كند
جنبش مقاومت اسلامي (حماس) از يك طرح ابتكاري جديد براي سامان دادن به اوضاع در غزه درصورت عقب نشيني نيروهاي اشغالگر از اين منطقه خبر داد.
به گزارش الجزيره، حماس اعلام كرد: تماس هاي گسترده اي را درمورد اين طرح با حكومت فلسطين و گروه هاي مختلف آغاز كرده است.
شيخ احمد ياسين، رهبر جنبش حماس گفت: اين طرح به منزله «منشور شرف» است كه مي بايست تمام گروه هاي فلسطيني به آن پايبند شوند.

تك تيرانداز آمريكايي به مرگ محكوم شد
003516.jpg
يك  قاضي  دادگاه  ايالت  ويرجينياي  آمريكا جان  آلن  محمد معروف  به  تك تيرانداز به اتهام  دست  داشتن  درقتل هاي  اكتبر سال  ۲۰۰۲، به  مرگ محكوم  كرد.
شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  ديروز با اعلام  اين  خبر افزود: وي  در ۱۰ فقره  قتل  زنجيره اي  اكتبرسال  ۲۰۰۲ و ايجاد وحشت  درميان  مردم ، دخالت  مستقيم  داشته و حداقل  يك  مورد از قتل هاي  مذكور توسط تيراندازي  او صورت  گرفته است .
براساس  اين  گزارش ، حكم  مذكور در دادگاه  بدوي  در مورد جان آلن  محمدصادرشده  بود اما متهم  اعتراض  داشت  كه  قاضي  حكم  اعدام  رابرپايه  حدس  و گمان  واز روي  احساسات  صادر كرده  است .
سي ان ان  افزود: حكم  صادره  از سوي  دادگاه  ويرجينيا نهايي  بوده  و زمان اجراي  آن ۱۴ اكتبر سال آينده  (پاييز ۸۳) اعلام  شده  است .

بررسي تحولات افغانستان در بروكسل
فرانسيس وندرل نماينده ويژه اتحاديه اروپا در كابل پايتخت افغانستان روز سه شنبه در بروكسل با خاوير سولانا مسئول سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا ديدار و وي را در جريان تحولات اخير در افغانستان قرار داد.
به گزارش ايرنا «كريستينا گالاچ» سخنگوي سولانا گفت: وندرل وضعيت موجود در افغانستان را به اطلاع سولانا رساند و اين دو در مورد كنفرانس برلين با موضوع افغانستان و انتخابات آتي اين كشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.
«گالاچ» گفت: اتحاديه اروپا بر اين اعتقاد است كه انتخابات در افغانستان بايد در اولين فرصت ممكن صورت گيرد.
سخنگوي سولانا افزود: كيفيت اين انتخابات نيز براي ما اهميت خاصي دارد.
از سوي ديگر ديروز سخنگوي نظاميان آمريكايي در افغانستان از حملات موشكي به پايگاه نظامي آمريكا در ولايت كنر افغانستان خبر داد.
وزارت دفاع افغانستان هم اعلام كرد نيروهاي ارتش ملي اين كشور با اجراي عمليات پاكسازي در ولايات «پكتيا» و «فراه» در جنوب شرق افغانستان موفق به كشف سه انبار بزرگ مهمات شدند.

انفجار در كلوپ فراماسونرهاي استانبول
انفجار سه شنبه شب در كلوپ فراماسونرهاي استانبول در منطقه ياكاجيك اين شهر، حداقل چهار كشته و هفت زخمي به جا گذاشت.منابع محلي علت وقوع اين انفجار را يك حمله انتحاري اعلام كردند .
عاملين عمليات پيش از ورود به ساختمان، نگهبان را با سلاح اتوماتيك از پاي درآورده و پس از ورود به سالن جلسه كه حداقل ۴۰ تن از اعضاي كلوپ در آنجا حضور داشتند، آنان را با بمب مورد حمله قرار داده اند.
برخي گزارش ها حاكيست، يك تن از مهاجمان كه مجروح شده، توسط پليس به بيمارستان منتقل شده است.
ماهر كايناك كارشناس بازنشسته سازمان اطلاعات تركيه و تحليلگر مسائل استراتژيك در پي اين حادثه، در تماس يك شبه تلويزيوني، اين حادثه را مرتبط با تحولات منطقه و در جهت ايجاد درگيري داخلي در تركيه به خصوص بين جناح لاييك و اسلامگراي اين كشور عنوان كرد.
محافل فراماسونري از حدود ۳۰۰ سال پيش و از دوران امپراتوري عثماني در تركيه فعاليت دارند و گفته مي شود برخي از ژنرال هاي ارتش و مسئولين احزاب عمده تركيه فراماسونر هستند.

نماينده ايران در بغداد در جمع خبرنگاران ايراني:
حقايق عراق را بگوييد تا روابط تهران و بغداد توسعه يابد
روابط ايران با شوراي حكومت انتقالي عراقي در سطح خوبي است و اين اميدواري وجود دارد كه علايق دوجانبه در پرتو اين روابط تحقق يابد.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به عراق، حسن كاظمي قمي كاردار ايران در عراق ديروز در جمع خبرنگاران ايراني با بيان اين مطلب افزود: زمينه هاي همكاري در زمينه هاي مختلف ازجمله برنامه اعزام زائران به عتبات عاليات فراهم است و طرفين مي كوشند، روابط را در زمينه هاي موردعلاقه تعميق بخشند.كاظمي قمي در اين ديدار بر لزوم انعكاس حقايق عراق و ايجاد زمينه توسعه منطقي روابط دو كشور تاكيد كرد.
نماينده جمهوري اسلامي ايران در عراق همچنين خبر داد كه صدام حسين رييس جمهور مخلوع عراق در بغداد نگهداري مي شود.

ليبي پروتكل الحاقي را امضا كرد
ليبي  ديروز پروتكل  الحاقي  پيمان  منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي  را در مقر سازمان  ملل  متحد در وين  امضا كرد.
به گزارش ايرنا از وين پروتكل  الحاقي  از سوي  محمد البرادعي  مديركل  آژانس  بين المللي  انرژي اتمي  و محمد معتوق  محمد وزير پژوهشهاي  علمي ليبي  امضا شد.
در پي  امضاي   اين  سند، البرادعي  طي  سخناني  ضمن  تبريك  به  ليبي  براي امضاي  پروتكل  الحاقي ،  اين  تصميم  را نشانه  ديگري  از تعهد اين  كشور براي دوري  جستن  از سلاحهاي  كشتار جمعي  از جمله  برنامه هاي  هسته اي  دانست .وي  امضاي  پروتكل  الحاقي  به  ان .پي .تي  را ابزار مهمي براي  آژانس  اتمي جهت  بررسي  صحت  و سقم  فعاليت هاي  هسته اي  كشورها براي  اطمينان  از صلح آميز بودن   اين  برنامه ها توصيف  كرد.
با امضاي  پروتكل  الحاقي  توسط ليبي  كه  به  بازرسان  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي اجازه  بازرسي هاي  سرزده  از تاسيسات  هسته اي   اين  كشور را مي دهد، شمار امضاكنندگان   اين  پروتكل  به  ۸۴ كشور مي رسد.

مجازات اعدام در انتظار مظنون به جاسوسي در زيمبابوه
وزير خارجه زيمبابوه ديروز گفت: افراد خارجي مظنون به جاسوسي كه در اين كشور زنداني شده اند، احتمالا با مجازات اعدام روبرو مي شوند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از هراره،  «استان مودنگه» در يك نشست خبري گفت: اين افراد با سخت ترين مجازات هاي موجود در قوانين ما، از جمله اعدام مواجه خواهند شد.

كويت براي خانواده مفقودان جنگ از عراق غرامت خواست
كويت  روز گذشته  طي  درخواستي  به  كميته  غرامتها وابسته  به  سازمان  ملل متحد خواستار دريافت  غرامت  براي  ۷۲۰ خانواده  بيش  از ۶۰۰ كويتي مفقودالاثر در جريان  حمله  عراق  و اشغال  كويت  در سالهاي ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ شد.به  گزارش  رويتر از ژنو كويت  خواستار دريافت  ۴۳۵ ميليون  دلار غرامت  ازكميته  غرامتهاي  سازمان  ملل  متحد براي  خانواده  مفقودان  كويتي  شده  است .اجساد اين  مفقودان  كويتي  در يك  گور جمعي  كشف  شده  است  و كويت  خواستار ۱۰ ميليون  دلار براي  هزينه  انتقال  اجساد از عراق  و اجراي  آزمايشهاي  دي ان اي  بر روي  آنان  شده  است .

تجاوز هواپيماهاي اسرائيل به حريم هوايي لبنان
منابع آگاه اعلام كردند دو فروند هواپيماي جنگنده اسرائيل ديروز به حريم هوايي لبنان تجاوز كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از صور اين منابع تصريح كردند دو فروند جنگنده بمب افكن اسرائيلي با شكستن ديوار صوتي در ارتفاع پايين بر فراز منطقه جنوب لبنان تا طرابلس واقع در شمال اين كشور به پرواز در آمدند.
با وجود اينكه سازمان ملل بارها تاكيد كرده است كه پرواز هواپيماهاي اسرائيلي با تلاش هاي بين المللي براي حفظ ثبات در مرز بين لبنان و اسرائيل مغايرت دارد اقدام اسرائيل در نقض حريم هوايي لبنان ادامه دارد.

كمبود نيرو در پنتاگون
وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) اعلام كرد، بخش نيروي هوايي گارد ملي اين كشور در سه ماهه اول سال مالي جاري نتوانست به ميزان مورد نظر خود نيرو جذب كند.
به گزارش ايرنا از واشنگتن طبق آمار پنتاگون گارد ملي هوايي با جذب بيش از ۲ هزار و ۶۵۰ عضو جديد فقط توانست ۷۱ درصد از نيروهاي مورد نياز خود را استخدام كند.دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا گفت، آمار جديد نشان مي دهد كه جنگ عراق و افغانستان بر مساله جذب نيرو در ارتش تاثيرگذارده است، اما براي اينكه تاثير واقعي اين مساله مشخص شود نياز به زمان بيشتري است .

كوتاه از سياست جهان
لاوروف: سياست خارجي روسيه تغيير نمي كند
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه جديد روسيه روز سه شنبه گفت: انتصاب وي به اين سمت سياست خارجي روسيه را در آينده تغيير نخواهد داد.
به گزارش ايتارتاس از مسكو سرگئي لاوروف در مصاحبه با شبكه تلويزيوني ان تي وي گفت: سياست خارجي روسيه را رئيس جمهور فدراسيون روسيه براساس درك سياست خارجي تنظيم مي كند.وي افزود: اين روند طي چهار سال رياست جمهوري ولاديمير پوتين به صورت قانون درآمده است و هدف كنوني ما نيز ادامه همين روند است.در همين حال كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، سرگئي لاوروف را ديپلماتي پرتجربه و عامل توصيف و از انتصاب وي استقبال كرد.
جنگ آينده آمريكا درخليج فارس
روزنامه يو.اس.اي.تودي روز سه شنبه به نقل از يكي از فرماندهان نيروهاي آمريكايي در منطقه خليج فارس نوشت: امكان بروز جنگ هاي ديگري مشابه با جنگ عراق در منطقه خليج فارس در سال هاي آينده وجود دارد.
به گزارش ايرنا از نيويورك اين روزنامه به نقل از ژنرال جان ابي زيد فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا در ديدار با سربازاني كه پس از يك سال شركت در عمليات نظامي به زودي عراق را به قصد بازگشت به آمريكا ترك مي كنند درخواست كرد به هنگام بازگشت به وطن، در ارتش بمانند و ارتش را ترك نكنند.
ابي زيد گفت: نمي خواهم اين سربازان تجربه، توانايي و درك خود را از شرايط بسيار سخت موجود از دست بدهند زيرا فكر مي كنم آمريكا در سال هاي آينده با جنگ هاي بيشتري از اين نوع مواجه شود.
عنان: طرح صلح جديدي براي سوريه وجود ندارد
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، روز سه شنبه گزارش هايي مبني بر اينكه وي طرحي را براي احياي مذاكرات صلح بين سوريه، اسرائيل و لبنان ارائه كرده است تكذيب كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه عنان كه سرگرم ديدار از شهر اتاوا، بود گفت: مشورت هايي در مورد سوريه صورت گرفته ولي جزئيات آن هنوز به طور رسمي روي كاغذ نيامده است.
سفر پنهاني رئيس سازمان اطلاعات مصر به اسرائيل
شبكه الجزيره قطر، ديروز اعلام كرد: عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات مصر روز سه شنبه به طور پنهاني از اسرائيل ديدار كرده است.
به گزارش ايرنا اين شبكه افزود: سليمان در جريان اين سفر با نخست وزير، رئيس سازمان موساد،  رئيس سازمان اطلاعات نظامي و مسئول امور اجراي طرحهاي قطع ارتباط با فلسطينيها و تخليه شهركهاي غزه نيز ديدار كرده است.
سفر محرمانه عمر سليمان به اسرائيل، در آستانه انجام سفر تعيين شده وي به رام الله فاش شد.رئيس سازمان اطلاعات مصر ديروز از رام الله ديدن كرد و امروز نيز عازم ايالات متحده مي شود.
دستگيري ۱۸ مظنون به عضويت در القاعده در يمن
يك مقام محلي يمن روز سه شنبه گفت: نيروهاي امنيتي يمن، هفته گذشته در عمليات تعقيب اعضاي القاعده و جهاد اسلامي در استان «ابيان» در جنوب اين كشور، ۱۸ نفر مظنون به عضويت در اين گروهها را دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از صنعا، پايتخت يمن، اين عمليات توسط نيروهاي امنيتي در اواخر هفته گذشته انجام شد و طي آن ۱۸ نفر از جمله چهار فرد مظنون به دست داشتن در چند انفجار صورت گرفته در يمن، دستگير شدند.
گسترش فساد اخلاقي در ارتش آمريكا
روزنامه نيويورك تايمز روز سه شنبه از تجاوز دهها نظامي آمريكايي به همقطاران زن خود در منطقه پاسيفيك (آرام) و فرماندهي مركزي آمريكا كه كشورهاي كويت، افغانستان و عراق را در برمي گيرد، خبر داد.
به گزارش ايرنا از نيويورك اين روزنامه به نقل از يك تحقيق نيروي هوايي آمريكا نوشت : حداقل ۹۲ شكايت در باره تجاوز در سالهاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ به مقامهاي اين نيرو تسليم شده است.اين يافته ها كه شگفتي مقامهاي بلندپايه نيروي هوايي را برانگيخته است، همچنين به كاستي هاي جدي در گزارش اين سوءاستفاده ها و كمك  به قربانيان اشاره مي كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |