چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۳۳۸ - Mar 17, 2004
رئيس جمهور اعلام كرد:
ترديد ايران درباره كمك هاي خارجي به زلزله زدگان بم
رئيس جمهوري با ابراز ترديد درباره كمك هايي كه برخي كشورها و نهادهاي جهاني براي بازسازي بم وعده داده اند، تأكيد كرد عمده تأكيد دولت بر منابع داخلي است.
به گزارش ايرنا، سيدمحمد خاتمي پس از بازديد از نمايشگاه عكس زلزله بم در گزارش كوتاهي پيرامون بازسازي بم گفت: مجموعه كارهايي كه انجام شده به خصوص در مرحله امداد، كارهاي بزرگي بوده است، اگر نقص و عيبي هست كه هست آن را از عظمت كار بدانيد. وي خاطرنشان كرد: همت دولت، مردم و نيز همكاري و همياري خارجي ها خوب بود.
خاتمي تأكيد كرد: البته اين را توضيح بدهم كه گفته شده كمك ها گزاف و چنين و چنان بوده كه اينطور نيست. بخشي از كمك ها به صورت كالا بوده و بخش كمي به صورت نقدي بوده كه توسط هلال احمر و ديگران مصرف شده است.
رئيس جمهوري تصريح كرد: آن رقم هاي درشتي كه گفته اند هنوز هيچ  چيز در دست دولت نيست، حتي معلوم نيست كه برخي از آنها تأمين شود. مثلا ۴۰۰ ميليون دلاري كه همسايگان جنوبي ما در خليج فارس تعهد كرده اند، شايد تلقي شده كه بلاعوض است و در اختيار ما قرار گرفته كه اين نه بلاعوض بوده و نه در اختيار ما قرار گرفته است بلكه وام مي باشد.
وي افزود: آنها شرايطي دارند كه اگر آن شرايط متناسب با وضع ما نباشد به هيچ وجه مشخص نيست كه قبول كنيم و همينطور كمك هاي بانك جهاني و ديگران كه اعلام شده است. خاتمي تأكيد كرد: عمده تكيه ما روي امكانات خودمان خواهد بود يعني تسهيلات بانكي و بودجه اي كه خواهيم داشت.
وي گفت: در بودجه امسال به طور ويژه اي براي حوادث و بخصوص بازسازي بم اعتبارت لحاظ شده است.

روحاني :ايران براي بازگشت بازرسان هسته اي شرط نگذاشته است
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه بازرسان سازمان انرژي اتمي براي حضور در ايران مشكلي نداشته و نخواهند داشت درخصوص علت نپذيرفتن بازرسان گفت: تعطيلات نوروزي در ايران دليل آن بود.
دكتر حسن روحاني كه با خبرنگاران در ژاپن گفت وگو مي كرد با اعلام اينكه ايران و آژانس مشغول مذاكره براي تعيين تاريخ جديد بازرسي هستند افزود: احتمالاً در اين هفته تاريخ جديد اعلام مي شود.
وي در پاسخ به سئوال روزنامه يوميوري گفت: يكي از دلايل عدم پذيرش بازرسان واكنش گلايه آميز تهران به مصوبه اخير شوراي حكام بوده است و در پاسخ به پرسش خبرنگار رويتر درخصوص اظهارات البرادعي مبني بر اينكه بازرسان روز ۲۷ مارس ( ۸ فروردين) به ايران خواهند آمد گفت: اين تاريخ درست است و از ۸ فروردين به بعد بازرسي ها مي تواند انجام شود. دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد كه ايران هيچ گونه پيش شرطي را براي بازرسي ها مطرح نكرده است.
دكتر روحاني آلودگي دستگاه هاي هسته اي ايران را مربوط به آلودگي سانتريفوژهاي وارداتي دسته دوم از خارج دانست و گفت: اخيراً دلال يادشده در بازجويي صريحاً به اين موضوع اعتراف كرده است.
وي افزود: در اين خصوص مشكل پيچيده اي وجود ندارد چرا كه خود كشور ثالث نيز تأييد كرده كه آلودگي از اين كشور بوده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسش خبرگزاري كيودو درخصوص تعليق غني سازي اورانيوم گفت: ايران به منظور جلب اعتماد جهاني به صورت موقت غني سازي را تعليق كرده و اگرچه براساس پيمان ان.پي.تي غني سازي حق ايران است اما براي كسب اعتماد جهاني وقتي غني سازي اورانيوم را از سر خواهيم گرفت كه اين موضوع موجب نگراني جامعه جهاني نشود.

برگزاري نشست نمايندگان ويژه كشورهاي ساحلي خزر در باكو
003909.jpg
سيزدهمين نشست دوره اي نمايندگان ويژه كشورهاي ساحلي درياي خزر صبح ديروز در باكو آغاز شد.به گزارش واحد مركزي خبر از باكو، در اين نشست پيشنهادهاي جديد كشورهاي ساحلي خزر در خصوص تعيين رژيم حقوقي جديد درياي خزر ابراز اميدواري كرد كه نشست باكو نتيجه اي مثبت براي تعيين رژيم حقوقي اين دريا داشته باشد.
رئيس گروه كاري روسيه در اين نشست نيز خواستار بررسي كامل پيشنهادهاي جديد براي تعيين رژيم حقوقي خزر شد.آندره اي اورنف گفت: ما بايد براي بار سوم برخي از نكات كنوانسيون را بررسي كنيم.
وي افزود: در اين نشست درباره ديدار وزيران آتي امور خارجه پنج كشور ساحلي خزر در مسكو بحث و گفت وگو خواهد شد.
وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان هم در اين نشست گروه كاري درياي خزر در باكو بر اهميت دستاوردهاي اين نشست در تعيين رژيم حقوقي اين دريا تأكيد كرد.ولايت قلي اف در آغاز اين نشست با بيان اينكه رژيم حقوقي جديد درياي خزر بايد بر اساس قوانين و مقررات رايج بين المللي تعيين شود، ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات گروه كاري در باكو گام مهمي براي حل مسائل و مشكلات اين پهنه آبي باشد.قلي اف مذاكرات دوجانبه جمهوري آذربايجان با جمهوري اسلامي ايران را براي دستيابي به توافق عمومي در درياي خزر بسيار با اهميت دانست.وي با تأكيد بر اينكه باكو گفت وگوها با تهران را ادامه خواهد داد، تصريح كرد: باكو به مواضع ديگر كشورهاي ساحلي خزر احترام مي گذارد و خواستار نزديكي اين مواضع است.وي در ادامه گفت: جمهوري آذربايجان مخالف هرگونه نظامي شدن درياي خزر است و بر لزوم تبديل اين پهنه آبي به عرصه تقابل و همكاري منطقه اي و بين المللي تأكيد دارد.گفتني است از ايران ، مهدي صفري مدير كل امور كشورهاي مشترك المنافع در وزارت امور خارجه در اين نشست شركت مي نمايد.

ديدار وزيران خارجه ايران و بلژيك
«ميشل لويي» وزير امورخارجه بلژيك و سيد «كمال خرازي» وزير امور خارجه ايران ديروز پيرامون مسايل دو جانبه، منطقه و بين المللي بحث و تبادل نظر كردند.
به گزارش ايرنا در اين ديدار ميشل لوئي اظهار اميدواري كرد از طريق رايزني هاي سازنده با جمهوري اسلامي، در ارتقاي مناسبات دوجانبه و روابط جمهوري اسلامي ايران با اتحاديه اروپا نقش موثري ايفاء نمايد.
خرازي نيز با اشاره به روند مناسبات و پيشرفت دو كشور اظهار داشت: رمز موفقيت مناسبات اتحاديه اروپا با جمهوري اسلامي، نگرش كلان و راهبردي و نه خرد به مسايل روابط با جمهوري اسلامي بوده است.وي گفت: ما معتقديم اروپا هر جا اهداف بزرگ و كلان را در ارتباط با جمهوري اسلامي ايران تعقيب كرده موفق بوده است كه نمونه هاي آن را مي توان در گفت وگوهاي ايران با سه كشور اروپايي و آژانس مشاهده كرد.خرازي تصريح كرد: آنجايي كه همكاري با كشورها بر اساس رويكرد خردنگري و ابزاري بوده است، روند گفت وگو نيز گروگان مشكلات جزيي و ساختگي ناشي از آن خواهد شد، چيزي كه نمونه آن را در مذاكرات اخير اجلاس آژانس از سوي آمريكايي ها شاهد بوديم.

كوتاه از سياست ايران
دعوت خاتمي از پوتين براي سفر به ايران
محمد خاتمي رئيس جمهوري ايران از ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه براي سفر به اين كشور دعوت به عمل آورد.خبرگزاري اينترفكس ديروز با اعلام اين خبر خاطرنشان ساخت كه خاتمي در پيام تبريكي به پوتين به مناسبت انتخاب دوباره اش به رياست جمهوري روسيه اين دعوت را مطرح ساخته است.
به گزارش ايرنا اين خبرگزاري افزود: رئيس جمهوري ايران از پوتين خواسته است تا در اولين فرصت ممكن از اين كشور ديدار و با يكديگر گفت وگوهاي مفيدي داشته باشند.خاتمي در پيام تبريك خود به پوتين ابراز اطمينان كرده است كه مناسبات دوجانبه در عرصه منطقه اي و بين المللي در تمام زمينه ها گسترش خواهد يافت.
ابطحي: استعفاي رييس جمهور دروغ است
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدعلي ابطحي معاون حقوقي و امور مجلس رييس جمهوري شايعات اخير مبني بر تهيه نامه استعفاء توسط رييس جمهوري را تكذيب كرد و گفت: من هم، چنين شايعه هايي را شنيده ام ولي تمامي آنها را تكذيب مي كنم.ابطحي در ادامه از نوشتن نامه توسط رييس جمهور با محتوايي ديگر اظهار بي اطلاعي كرد.
محمدرضا خاتمي و محسن آرمين به دادسرا احضار شدند
بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب تهران، محسن آرمين، نماينده  مستعفي مجلس ششم شوراي اسلامي را احضار كرد.
به گزارش ايسنا در پي طرح شكاياتي از سوي نماينده  دادستان، محسن آرمين به خاطر برخي اظهارنظرها و مصاحبه هايش راجع به مسائل اخير كشور و انتخابات با اتهاماتي چون توهين و نشر اكاذيب به دادسراي عمومي تهران احضار شد.
همچنين از سويي ديگر بازپرسي دادسراي جرايم كاركنان دولت و رسانه ها دستور احضار محمدرضا خاتمي، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي را نيز صادر كرد تا طي روزهاي باقي مانده تا انتهاي سال اين قرار به او ابلاغ شود. موضوع پرونده  خاتمي نيز در رابطه با مسائل انتخابات و نظارت است.
بنا به اين گزارش از سوي ديگر شعبه ششم بازپرسي عمومي و انقلاب تهران نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي را مجرم شناخت.بازپرس حسينيان در رابطه با شكايت مدعي العموم پس از رسيدگي به اين پرونده براي محمدرضا علي حسيني به عنوان توهين به هيات هاي نظارت و شوراي نگهبان قرار مجرميت صادر كرده است. همچنين با شكايت يكي از هيات هاي نظارت بر انتخابات كشور پرونده اي عليه مدير عامل خبرگزاري دانشجويان ايران به بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب تهران ارجاع شد.

وزيران خارجه آمريكا و انگليس در منطقه
يك ديپلمات غربي اعلام كرد: كالين پاول قرار است روز جمعه يا شنبه در پايان ديدار خود از كشورهاي جنوب آسيا سفري كوتاه به عربستان سعودي داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از اين ديپلمات غربي پاول قرار است در رياض با امير عبدالله بن عبدالعزيز، وليعهد عربستان و شاهزاده سعود الفيصل همتاي سعودي خود درباره مسائل و تحولات اخير منطقه به ويژه عراق و خاورميانه گفت وگو كند. كالين پاول ديروز ديدار خود از هند را آغاز كرد. وي قرار است به پاكستان و افغانستان نيز سفر كند. جك استراو وزير خارجه انگليس نيز ديروز در سفر به رياض با وزير خارجه عربستان ديدار و گفت و گو كرد.به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، استراو كه با همتاي سعودي خود در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كرده بود گفت: انگليس به دو مساله مبارزه با تروريسم در هر جا كه باشد و تلاشهاي صلح و تحرك بخشيدن به طرح نقشه راه پايبند است.

سخنگوي قوه قضائيه:
استدلالهاي گزارشگر آزادي بيان سازمان ملل استحكام ندارد
سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به انتشار گزارش «آمبئي ليگابو» گزارشگر آزادي عقيده و بيان سازمان ملل درباره ايران، آن را گزارشي ايدئولوژيك توصيف كرد.
به گزارش ايرنا غلامحسين الهام ديروز در مصاحبه هفتگي خود با خبرنگاران اظهار داشت: اين گزارش، كاملا با نگاهي ايدئولوژيك به تحليل مباني حقوقي و نظام سياسي كشور ما پرداخته است.وي با تاكيد بر اينكه هيات ياد شده نوعي حمايت خاص و گرايش هدفمندي را در اين گزارشات دنبال كرده است، اظهار داشت: اگر اين نگرش، با برداشتهاي نادرست از قانون اساسي ما و اطلاعات نادرست اخذ شده جمع بندي شود، بايد گفت كه استحكام لازم را ندارد.سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به انتشار گزارش رئيس گروه بررسي آزادي عقيده و بيان، گفت:  ليگابو ابتدا پيش نويس گزارش خود را به معاونت بين الملل قوه قضائيه ايران ارايه كرد و اين معاونت ۲۲ ايراد از گزارش مربوطه گرفت و به وي اعلام نمود.

مديركل مرزباني ناجا:
ايران به صورت يكطرفه مرز با عراق را كنترل مي كند
هيچ درگيري ميان مرزبان هاي ايراني و نيروهاي خارجي اتفاق نيفتاده است
مديركل مرزباني نيروي انتظامي اعلام كرد: نيروهاي بيگانه در عراق صرفاً به منافع خود فكر مي كنند و هيچ توجهي به كنترل مرزهاي عراق ندارند.
سردار سرتيپ بهنام شريعتي فر ديروز در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايرنا گفت: تمام مرزهاي ايران و عراق به طور يكجانبه و تنها از طريق ايران كنترل مي شود.
وي افزود: در عرف رايج بايد مرزهاي بين المللي توسط مرزبانان دو كشور كنترل شود كه به علت اشغال عراق هم اكنون مرزها به صورت يك طرفه كنترل مي شود.
مديركل مرزباني ناجا با اشاره به حساسيت مرزهاي ايران با عراق گفت: براي پر كردن خلاء كنترل يك طرفه، نيروي انتظامي از ارتش و سپاه براي كنترل مرز كمك گرفته است.سردار شريعتي فر گفت: با اشغال عراق قاچاق اسلحه، مشروبات الكلي و محصولات مخرب فرهنگي به داخل كشور افزايش يافت.
وي در پاسخ به سئوالي، هرگونه درگيري ميان مرزبانان ايراني و نيروهاي خارجي را تكذيب كرد و افزود: گزارشهاي ضد و نقيضي مبني بر درگيري داده شد كه با بررسي هاي انجام گرفته، مشخص شد هيچگونه درگيري صورت نگرفته است.

آمريكا خواستار مقابله تشكيلات خودگردان عليه مبارزان فلسطيني شد
دولت آمريكا از عدم تلاش تشكيلات خودگردان فلسطين براي مبارزه با آنچه كه آنرا «خشونت و اعمال تروريستي» ناميد،  انتقاد كرد.به گزارش ايرنا، آدام ارلي معاون سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا در نشست خبري روزانه خود گفت:  پيشرفت در روند صلح خاورميانه زماني ميسر خواهد بود كه فلسطيني ها تروريسم و خشونت را متوقف كنند.
به دنبال انفجارهاي اخير در مناطق اشغالي، آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه هيچ مذاكره اي با فلسطيني ها صورت نخواهد پذيرفت.وي ملاقات ديروز خود با احمد قريع نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين را لغو كرد.

نيروهاي دولتي گرجستان جمهوري خودمختار آجاريا را محاصره كردند
نيروهاي دولتي گرجستان منطقه خودمختار آجاريا را در اين كشور محاصره كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو ميخائيل ساكاشويلي، رئيس جمهوري گرجستان ديروز در فرماني خواستار كنترل حريم هوايي آبي و زميني آجاريا از طرف نيروهاي گرجي شد و اعلام كرد دولت تفليس در برابر اقدامات غيرقانوني رهبران آجار ساكت نخواهد نشست.
وي گفت: دولت تفليس با هدف تحريم اقتصادي آجاريا پروانه فعاليت بانك ها را در اين منطقه لغو و حساب هاي بانكي مقامات آجاريا را مسدود كرده است.
گزارش هاي رسيده از گرجستان حاكيست كه سه فروند كشتي نيروي دريايي ارتش گرجستان شب سه شنبه به طرف بندر باتومي حركت كرده است و نيروهاي گشت ساحلي گرجستان سواحل آجاريا را به كنترل خود درآورده اند.
گئورگي باراميدزه، وزير كشور گرجستان نيز از تبادل آتش پراكنده در مرز آجاريا و گرجستان خبر داد و مقامات اين منطقه را به اخلالگري متهم كرد.
در همين حال، وزير كشور آجاريا نيز با تأكيد بر اين كه باتومي تسليم تفليس نخواهد شد گفت: به منظور دفاع از آجاريا ميان اهالي اين جمهوري خودمختار سلاح تقسيم شده است.

ديدار شيراك و شرودر در پاريس
ژاك شيراك رييس جمهوري فرانسه و گرهارد شرودر صدراعظم آلمان ديروز در كاخ اليزه پاريس با يكديگر ديدار و گفت وگو كردند.
در اين ديدار كه وزراي خارجه دو كشور نيز حضور داشتند طرفين درخصوص قانون اساسي اتحاديه اروپا، مبارزه با تروريسم، تحولات خاورميانه و عراق، همكاري اروپا و روسيه و روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
«ژاك شيراك» پس از اين ديدار با شركت در يك كنفرانس مشترك مطبوعاتي گفت: در اين ملاقات پاريس و برلين بر ادامه مبارزه با تروريسم و ريشه هاي اصلي آن و تصويب سريع قانون اساسي اروپا تاكيد كردند.

انتخابات تهران تأييد شد
۲۹ نماينده تهران به مجلس راه يافتند
شوراي نگهبان صحت انتخابات در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر را تأييد كرد و اعلام كرد با به حد نصاب رسيدن آراء ۲۹ نفر از نامزدهاي انتخابات در مرحله اول از تهران به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، دبير شوراي نگهبان در نامه اي به وزير كشور اعلام كرد: در اجراي ماده ۷۳ قانون انتخابات پرونده انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه تهران، ري شميرانات و اسلامشهر در جلسه مورخ ۲۴ اسفند ۸۲ شوراي نگهبان مطرح شد كه براساس نتيجه رسيدگي دقيق به شكايات واصله و بررسي و بازشماري آراي بيش از ۱۰۰ صندوق به وسيله هيأتهاي اجرايي و نظارت حوزه انتخابيه و در نهايت بازرسان ويژه شوراي نگهبان صحت انتخابات اين حوزه با به حد نصاب رسيدن آراي ۲۹ نفر از نامزدهاي انتخابات در مرحله اول تأييد شد.
همچنين زينب كدخدا نفر سي ام و عليرضا محجوب نفر سي و يكم براي انتخاب يك نفر باقيمانده حوزه انتخابيه تهران به مرحله دوم راه يافتند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |