سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۴۳
ورزش
Front Page

شرقي پر افتخار
004479.jpg
مريم دري منش: آندره شوچنكو در نوجواني، يكي از بزرگترين استعدادهاي فوتبال محل زندگي اش بود. او كه در ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۷۶ در شهر كيف متولد شده است، در رشته ورزش در يكي از دانشگاه هاي آنجا مشغول تحصيل شد و قبل از اين كه ترك تحصيل كند، توسط باشگاه  ديناموكيف، استعداد خارق العاده اش كشف گرديد.
در كيف خيلي زود تبديل به يك فوق ستاره شد و در اولين حضور مهم بين المللي اش در ليگ قهرمانان اروپا در فصل ۹۹/۱۹۹۸، براي ديناموكيف، ۱۱ گل به ثمر رساند و در اين ميان به رئال مادريد و بارسلونا نيز گل زد. وي كه با پيشنهاداتي از باشگاه هاي بزرگ اروپا مواجه بود، بالاخره در ازاي ۳۰ ميليون يورو به باشگاه ايتاليايي ميلان پيوست و در آنجا نيز كاملاً موفق عمل كرد. در اولين فصل حضورش در ايتاليا، آقاي گل سري A شد و به طرزي غيرمنتظره، با ميلان عنوان قهرماني ليگ را تصاحب كرد. در آن زمان، وي به همراه اوليور بيرهوف، خطرناكترين زوج حمله ايتاليا را تشكيل مي دادند و چيزي نمانده بود كه به عنوان فوتباليست سال نيز انتخاب شود. وي از سال ۱۹۹۹ نيز به عضويت تيم ملي كشورش درآمد. در فصل(۲۰۰۱-۲۰۰۰) كه ميلان به مقام ششمي ايتاليا رسيد، آندره براي تيمش ۲۴ گل به ثمر رساند. (فقط هرنان كرسپو از لاتزيو توانسته در يك فصل بيشتر از او گل بزند) در پايان آن فصل با توجه به اظهار تمايل مادريد ي ها، مي خواست تيمش را به مقصد رئال ترك كند و كمي بعد، منچستر يونايتد نيز نسبت به جذب او علاقه  نشان داد، ولي هيچكدام از اين دو باشگاه نتوانستند در مورد شرايط قرارداد، با ميلان به توافق برسند. او كه در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ به علت آسيب ديدگي نتوانست بيشتر از ۱۳ گل به ثمر برساند و فصل بدي را پشت سر گذاشت، اكنون مي تواند با فيليپواينزاگي، بهترين زوج خط حمله اروپا شده و به افتخارات بيشتري دست پيدا كند. مثل حضور در جام جهاني، شايد وقتي ديگر. تيم آ.ث.ميلان، مدافع عنوان قهرماني اروپا، در حال حاضر، با سه گلي كه مهاجمش، آندره شوچنكو، در ديدار رفت مقابل ديپورتيوو لاكرونيا به ثمر رساند، در اين فصل نيز يك پاي مرحله نيمه نهايي مي باشد و مردي كه سال گذشته در ديدار نهايي در اولدترافورد، پنالتي سرنوشت ساز را زد، باز هم در روياي پيروزي هاي ديگر به سر مي برد.
براي شوچنكو، پس از ۱۲۰ دقيقه گل نزدن، اين امكان در منچستر پديد آمد كه در ضربات پنالتي، ضربه نهايي را در مقابل يوونتوس به گل تبديل كند. اين فصل، پس از يك شروع بحراني، دوباره براي او، اوضاع در مسير خوبي قرار گرفته است و البته تعجبي هم ندارد كه مهاجم خطرناك ميلان اهداف بزرگي را در سر داشته باشد.
براي ديپورتيوو، جبران شكست ۴ بر ۱ در ديدار رفت در ميلان بسيار مشكل خواهد بود، اما براي شوچنكو، راهي ديگر براي رسيدن به ديدار فينال مي باشد. خود وي مي گويد: «سال گذشته قهرمان شديم، به همين خاطر مي دانيم كه قهرماني در جام باشگاه هاي اروپا چقدر سخت است. ما مي دانيم كه چه رقباي قدرتمندي داريم و اين موضوع را هنگام آماده سازي براي هر بازي، مد نظر داريم.»
پيروزي در فينال سال قبل، تجربه اي غير قابل تصور براي شوچنكو بود. او اظهار مي دارد: «واقعه اي رويايي بود كه زندگيم را كاملاً تغيير داد. هنگام كودكي خواب آن را مي ديدم و يك روز اين خواب، رنگ واقعيت به خود گرفت. شبي به ياد ماندني بود. البته اين را هم به خاطر مي آورم كه هيچگاه در زندگي، مثل بعد از بازي نهايي، اين قدر از لحاظ روحي و جسمي خسته نبوده ام. واقعاً هر آنچه در توان داشتم، عرضه كردم.»
البته لحظه سرنوشت ساز بازي او، تازه در پايان پنالتي ها بود، زماني كه او، جان لوئيجي بوفون را مقهور كرد و ميلان، اين چنين جام را از آن خود ساخت. شوچنكو با يادآوري لحظات هيجان انگيز قبل از بازي مي گويد: «مي دانستم كه اين گل، تاريخ ما را تغيير خواهد داد. سعي كردم صد در صد تمركز كنم. قبل از اين كه دورخيز كنم، نگران اين بودم كه آيا هنوز مي توانم نظر خود را تغيير دهم، ولي در پايان موفق شدم.»
از اين لحظه به بعد، انگار كه خاطرات شوچنكو، پشت مه غليظي پنهان مي شوند. او به سختي، جشن شادي پس از بازي را در ورزشگاه اولدترافورد، به ياد مي آورد: «پس از بازي؟ يادم نمي آيد. احساس شادي غير قابل تصوري بود، يك شادي، يك احساس، كه غيرممكن است بتوان آن را كنترل كرد.»
شادي كه از هزاران كيلومتر دورتر نيز حس مي شد.
هواداران فوتبال اوكراين، مسير پرفراز و نشيب موفقيت شوچنكو را از زمان وداعش از اف.ث. ديناموكيف، دقيقاً دنبال كرده اند. براي احترام به آنها، فوق ستاره  ميلان با جام قهرماني به ورزشگاه دينامو برگشت تا براي يادبود مربي سابقش، والري لوبانوفسكي، سخناني ايراد كند. وي اظهار مي دارد: «اين هم روياي بزرگ من بود كه با دينامو، جام مهمي را فتح كنم. ما با يك مربي فوق  العاده، تا نيمه نهايي آمديم، مربي اي كه از نظر من، پدر فوتبال اوكراين است. متأسفانه او ديگر زنده نيست. بله، منظورم لوبانوفسكي است. همه مي دانستند كه تنها يك بار قهرماني در اين تورنمنت نيز آرزوي بزرگي مي باشد. من خوشبختم كه به عنوان شاگرد او، به اين مهم دست يافتم.»
مهاجم ۲۷ ساله ميلان و اولين اوكرايني كه تاكنون توانسته است، قهرمان ليگ باشگاهي اروپا شود، مي گويد: «من خوشبينم، من هميشه به آ ينده فكر مي كنم. مي دانم كه دوران موفقيتم، تا چند سال ديگر به پايان مي رسد. به همين علت هنوز مي خواهم كه همه توانم را به كار گيرم كه تا جايي كه امكان دارد، پيروزي هاي متعددي را كسب كنم.»

خبر ها و نگاه ها
004476.jpg

كميته بين المللي المپيك از پيشرفت كارهاي ميزباني المپيك آتن راضي است
م-م :بازرسان كميته بين المللي المپيك روند پيشرفت كارها را براي آماده شدن آتن براي ميزباني بازيهاي المپيك رضايت بخش مي شمرند و معتقدند كه همه تأسيسات و تجهيزات لازم در موعد مقرر آماده بهره برداري خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري رويترز از آتن، دنيس اسوالد رئيس هيأت بازرسان، جمعه شب در پايان بازديد دو روزه از آتن از روند پيشرفت كارها ابراز رضايت كرد. او همچنين از دولت جديد يونان كه متعهد به انجام همه كارهاي زمين مانده و عقب افتاده شده است نيز تقدير و تشكر كرد.وي با توجه به شتابي كه در روند انجام كارها وجود دارد، اطمينان خاطر داد كه تا پايان مهلت مقرر تمام تأسيسات و تجهيزات به بهره برداري برسد.
دو هفته پيش «ژاك روگ» رئيس كميته بين المللي المپيك از دولت جديد يونان خواسته بود كه با اتخاذ برنامه اي ضربتي انجام كارهاي عقب  افتاده و زمين مانده را بر عهده بگيرد.
دولت جديد يونان ماه گذشته متعاقب انتخابات پارلماني، قدرت را در دست گرفت. از جمله اقدامات دولت جديد در ارتباط با ميزباني بازيهاي المپيك، متوقف كردن برنامه ساخت سقف براي استخر روباز دهكده المپيك بود. همچنين به دستور دولت جديد، طرح ادامه خط متروي آتن تا دهكده بازيها و نيز تعمير و بازسازي جاده محل برگزاري مسابقات ماراتن هم متوقف ماند.با متوقف شدن اجراي اين طرحها، در عوض عمليات اجرايي ساير طرحها و برنامه هاي ضروري با شتاب بيشتري دنبال شده است.
بازيهاي المپيك آتن درتاريخ ۲۹-۱۳اوت(۲۳مرداد تا ۸ شهريور)برگزار خواهد شد.
يك مربي اسكيت ايتاليايي در راه ايران
فدراسيون ورزشهاي همگاني اعلام كرد: يك مربي اسكيت از ايتاليا براي هدايت تيم ملي اسكيت ايران جهت شركت در مسابقات قهرماني آسيا در ژاپن به كشورمان سفر خواهد كرد.به گزارش اين فدراسيون، عزيمت اين مربي به ايران به درخواست اين فدراسيون و با حمايت كميته ملي المپيك صورت مي گيرد.فدراسيون ورزشهاي همگاني اعلام كرده است كه هنوز نام اين مربي از سوي كشور ايتاليا اعلام نشده است.
همچنين فدراسيون ورزشهاي همگاني اعلام كرد: محمدرضا مقصودلو و عزيزالله نجفي از سوي فدراسيون كبدي آسيا براي نظارت و قضاوت در مسابقات جنوب شرق آسيا كه از روز ۱۹ تا ۲۱ فروردين ماه در اسلام آباد مركز پاكستان برگزار مي شود، دعوت شده اند.
اين نفرات به همين منظور روز۱۸ فروردين ماه راهي پاكستان خواهند شد.

سايه روشن ورزش

رئيس فدراسيون فوتبال ايتاليا به دادگاه احضار شد
معراج مژده ـ دادستاني رم در ادامه تحقيقات قضايي از اوضاع نابسامان مالي باشگاه ها، «فرانكو كارارو» رئيس فدراسيون فوتبال اين كشور را هم براي بازپرسي به دادگاه فرا خواند.
به گزارش روز شنبه خبرگزاري فرانسه از رم، خبرگزاري آنساي ايتاليا به نقل از منابع آگاه در قوه قضاييه ايتاليا اين خبر را اعلام كرد و گفت كه همراه با كارارو چند تن ديگر از مقامات ارشد فدراسيون هم براي اداي توضيح در مورد اتهامات مندرج در پرونده به دادگاه فراخوانده شده اند.
هنوز دليل احضار كارارو به دادگاه مشخص نشده است. طبق موازين حقوقي دستگاه قضايي ايتاليا، ابتدا افراد به دادگاه احضار و سپس تفهيم ابهام مي شوند.
كارارو در اين باره گفته است كه بارها در مدت فعاليتش در سمتهاي مختلف چه به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال و چه به عنوان وزير و چه به عنوان شهردار رم بارها به دادگاه احضار شده و هر بار از اتهامات وارده تبرئه شده است.
دولت كنيا فدراسيون فوتبال اين كشور را منحل كرد
دولت كنيا فدراسيون فوتبال اين كشور را منحل اعلام كرد و كميته اي را موقتا براي تصدي زمام امور در اين سازمان روي كار آورد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نايروبي، وزارت ورزش كنيا دستور انحلال فدراسيون فوتبال را داده و تأكيد ورزيده كه مدت فعاليت هيأت سابق رئيسه فدراسيون در ۲۴ مارس (۵ مارس) به پايان رسيده و ضروري بود هيئتي ديگر براي تصدي امور در فدراسيون روي كار آيد.
اداره فوتبال كنيا ظرف سالهاي اخيرا با اختلافات و منازعاتي همراه بوده است.
هفته گذشته انتخابات تعيين رئيس هيأت مديره جديد فدراسيون فوتبال كنيا انجام گرفت اما وزير ورزش نتيجه دور اول انتخابات را مردود اعلام كرد. مرحله بعدي انتخابات ۴ آوريل انجام مي شود.
مقامات بركنار شده فدراسيون، مورد حمايت فدراسيون بين المللي فوتبال «فيفا» هستند. فيفا همواره بر لزوم عدم مداخله دولتها در امور فدراسيونها تأكيد ورزيده است.
«يان تورپ» از رقابت در شناي ۴۰۰ متر در بازيهاي المپيك باز ماند
«يان تورپ» قهرمان و ركورددار شناي ۴۰۰ متر آزاد جهان، شنبه گذشته در مسابقات شناي قهرماني استراليا، به دليل خطا نتوانست جواز حضور در بازيهاي المپيك آتن را در اين ماده به دست آورد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از سيدني، در نخستين روز از مسابقات هشت روزه شناي قهرماني استراليا اين شناگر ۲۱ ساله قبل از نواخته شدن سوت مجددا به مسابقه بازگشت اما داور او را مردود اعلام كرد. مربي شناگر عنوان كرد كه سروصداي تماشاگران در محوطه استخر تمركز حواس تورپ را به هم زد و او با بالا گرفتن سروصدا در استخر تصور كرد كه سوت آغاز مسابقه نواخته شده است.
تورپ به حكم مردود شدنش رسما به مسئولان برگزاري مسابقات اعتراض كرد اما اعتراض او رد شد.
در اين مسابقات، دو نفر اول هر مسابقه راهي بازيهاي المپيك مي شوند.

|  ادبيات  |   پايان  |   سياست  |   ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |