دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۰
در انتظار ورود خودرو هاي جديد
اين اتومبيل هاي گران قيمت
يكي از نكاتي كه اين قيمت ها آن را روشن مي كند، فاصله خيلي زياد قيمت هاي محصولات داخلي با وارداتي است. چه كسي حاضر مي شود براي خودرويي درحد پرايد، ۱۵ ميليون تومان بپردازد و يا با پولي كه مي تواند چهار تا ماكسيما بخرد، تويوتا لكسوس بخرد؟
005922.jpg
به زودي اتومبيلي شبيه به اين بي.ا .م و را در خيابان هاي شهر مي بينيد. يادتان باشد كه ما فقط تماشاگر هستيم!
اگر تا چند وقت ديگر در خيابان هاي تهران، چشمتان به مدل هاي جديد «بي ام و» روشن شده، زياد تعجب نكنيد مجوز ورود اتومبيل هاي خارجي به كشور صادر شده و هم اكنون شركت هاي مختلفي از جمله تويوتا، بي ام و، ميتسوبيشي، هيوندايي و لادا  آماده ورود به بازرا ايران هستند. تا پيش از اين روش ورودماشين هاي خارجي به صورت مونتاژ كردن بود، يعني شركت هاي داخلي باشركت هاي خارجي قرار داد مي بستند و ماشين هاي آنها را در ايران مونتاژ مي كردند، ولي ديگر شركت هاي خارجي مي توانند محصولات خودشان را به طور مستقيم درايران عرضه كنند. البته نگاهي به قيمت هاي اين ماشين ها نكات جالبي را روشن مي سازد.
قيمت ارزان ترين خودرو وارداتي لادا و هيوندا اكسل است. قيمت اصلي لادا درحدود۳ ميليون تومان است كه با جمع سود و عوارض گمركي و حقوق ورودي، ماليات و هزينه حمل و نقل حدود ۱۵ ميليون تومان قيمت خواهد داشت. اين خودرو كيفيتي در حد پرايد دارد و از نظر موتور قدرتي مانند پژو۴۰۵، يعني ماشيني درحد پرايد به قيمت ۱۵ ميليون تومان يعني ۱۲ ميليون تومان بيشتر از قيمت اصلي عرضه مي شود. حالا به قيمت بقيه ماشين هايي كه قرار است وارد شود توجه كنيد: هيونداي اكسل با قيمت كارخانه اي ۵ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان با قيمت ۱۸ ميليون تومان، تويوتا لكسوس ۴۳۰ (لوكس ترين خودرو ژاپني) با قيمت كارخانه اي ۳۶ ميليون تومان، با قيمت ۱۶۱ ميليون تومان، بي ام و ۵AX با قيمت كارخانه اي ۴۳ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان با قيمت ۲۰۱ ميليون تومان عرضه خواهند شد.
يكي از نكاتي كه اين قيمت ها آن را روشن مي كند، فاصله خيلي زياد قيمت هاي محصولات داخلي با وارداتي است. چه كسي حاضر مي شود براي خودرويي درحد پرايد، ۱۵ ميليون تومان بپردازد و يا با پولي كه مي تواند چهار تا ماكسيما بخرد، تويوتا لكسوس بخرد؟ كيفيت بالاي اين خودروهاي وارداتي مطمئنا يكي از گزينه  هاي انتخاب اين ماشين هاست ولي به ازاي چه قيمت؟ مطمئنا تعداد افرادي كه حاضرند تنها به خاطر نوع ماشين و كلاس آن اين تفاوت قيمت ها را بپردازند، كم است. همه اينها مشخص مي سازد كه هيچ خطري توليد كنندگان داخل را تهديد نمي كند و آنها با خيال راحت مي  توانند به كار خود ادامه دهند.
ولي دراين ميان دوباره مصرف كننده و خريدار بدبخت است كه ضرر مي كند، چرا كه توليدات داخلي مثل زانتيا و ماكسيما هم چند برابر قيمت جهاني درايران عرضه مي شوند. براي حس كردن اين تفاوت قيمت ها، نيازي نيست زياد هم راه دوري برويد. به ماشين ها و قيمت آنها در كيش خودمان دقت كنيد تا خيلي چيزها دستتان بيايد.
مصرف كننده داخلي مجبور است براي خودروي داخلي كه كيفيت چنداني هم ندارد، چند برابر قيمت بپردازد. اگر هم بخواهد خودروي با كيفيت خارجي بخرد كه ديگر درست و حسابي بايد پول خرج كند.
اگر قيمت ماشين ها اينقدر بالا مي رفت كه ديگر هيچ كسي نمي  توانست آنها را بخرد حداقل به نفع ترافيك و شلوغي شهر بود. همه به جاي ماشين، سوار بر دوچرخه شده و خيابان ها حسابي خلوت مي شد، ولي با اين وضع هم بايد دود بخوريم و در ترافيك اعصاب مان به هم ريزد و هم جيب هاي خريداران خالي مي شود و هم كيفيت بد ماشين هاي داخلي را بايد تحمل كرد. ولي فعلا كه با اين قيمت ها، بايد همان پيكان سوار باقي بمانيم و آرزوي داشتن  ماشين هاي تر وتميزتر را در قفسه سينه مان جاي دهيم.

زنده باد دن كيشوت
مراسم بزرگداشت خالق «دن كيشوت» جمعه شب در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد؛ اين اولين بار بود كه «روز جهاني سروانتس» رمان نويس، نمايشنامه نويس و شاعر اسپانيايي در ايران برپا مي شد.
مراسم «روز جهاني سروانتس» رمان نويس، نمايشنامه نويس و شاعر اسپانيايي و خالق رمان «دن كيشوت دلامانكا» براي نخستين بار در ايران، جمعه شب در «سينماتك» موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.
در اين آيين كه توسط سفارت اسپانيا و با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد، تني چند از ديپلمات هاي مقيم تهران و نيز نويسندگان و مترجمان ايراني شركت داشتند.
«خوان منونل مولينا» كاردار سفارت اسپانيا در تهران در اين مراسم رمان دن كيشوت را خط خيالي بين زندگي و ادبيات، حقيقت و تخيل و اخلاق و آزادي دانست.
او گفت: «سروانتس در دن كيشوت دنياي بسته اي آفريد كه آزادي در آن محور بود، نويسنده با خلق زندگي مجنون پير، زندگي خود را ترسيم كرد و مجنون پير سروانتس به الگوي رمان نوين تبديل شد.»
به گفته مولينا، سروانتس با خلق رمان دن كيشوت به جهانيان اظهار داشت كه تنها به واقعيت آنچه به وقوع مي پيوندد، پايبند باشند.
كاردار سفارت اسپانيا، در مرور زندگي سروانتس گفت: «نويسنده رمان دن كيشوت پلي بين دوران رنسانس و باروك است، با اين وجود تمامي سبك هاي رمان نويسي زمان خود را در نگارش اين رمان شكسته است.»
او روز جهاني سروانتس را فرصتي براي بزرگداشت «زبان اسپانيايي» دانست و گفت: «زبان اسپانيولي مترادف زبان سروانتس و در كنار «زبان كاتالان» كه زبان ديگر اسپانيا است، قرار دارد.
مولينا، در آيين بزرگداشت سروانتس از اهداي جايزه سروانتس به «گابريل روخاس» نويسنده اسپانيايي خبر داد.»
«محمد جواد فريدزاده» مشاور رئيس جمهوري نيز در اين آيين گفت: «جهاني كه سروانتس در دن كيشوت كشف و خلق كرد تا امروز بر سراسر حيات و حتي در پوشيده ترين جاهاي آن تاثير و تسلط دارد.»
وي، زبان دن كيشوت را زبان افشاكننده پوشيده ترين رازها و رمزهاي انسان امروز دانست.
در اين مراسم فيلم مستند دن كيشوت و ميان پرده اي از سروانتس توسط دانشگاه آزاد اسلامي تهران اجرا شد.
«ميگوئل سروانتس ساآوردرا» ( ۱۶۱۶ -۱۵۴۷) نابغه ادبيات اسپانيايي هم عصر «ويليام شكسپير» نويسنده انگليسي، با خلق رمان «دن كيشوت دلامانكا» در سال ۱۶۰۲ آغازگر رمان مدرن در دنيا بود.
رمان «اينجنيو سوهيدالگو»، نمايشنامه «لوس تراتوس دي آرگل»، «گالاتي» از ديگر آثار مشهور اين نويسنده به شمار مي رود.
رمان دن كيشوت توسط «محمد قاضي» براي نخستين بار ترجمه شده است.

روز خوب بچه ها
005925.jpg
عكس: هادي مختاريان 
در ورودي باغ هنر شلوغ بود. جمعيت زيادي از پدر و مادرها، پدربزرگ و مادربزرگ ها و بچه ها در حالي كه هر كدام عروسكي در دستشان بود مشتاقانه سعي داشتند تا وارد محوطه شوند. كمي جلوتر در محوطه داخل پارك و جلوي ساختمان خانه هنرمندان، بچه ها صف بلندي را تشكيل داده و در حالي كه همگي عروسك هايشان را بالا گرفته و تكان مي دادند، به دوربين هاي عكاسي و فيلمبرداري لبخند مي زدند... باغ هنر و خانه هنرمندان ميزبان بچه هايي بود كه مي خواستند عروسك هايشان در ميهماني عروسك ها شركت كنند. امسال براي دومين بار بود كه اين جشنواره برگزار مي شد. با اين تفاوت كه سال گذشته اين جشن روز اول فروردين ماه برگزار شد، علتش هم اين است كه در سال ۲۰۰۰ به پيشنهاد دكتر قريب پور در انجمن مادريبورگ آلمان، روز اول فروردين به عنوان روز جهاني عروسك و نمايش هاي عروسكي انتخاب شد، اما امسال به دليل تلاقي اين روز با ايام ماه محرم اين جشن به روز جمعه ۴ ارديبهشت ماه موكول شد. داخل ساختمان خانه هنرمندان هم به اندازه محوطه پارك شلوغ بود. در طبقه اول غرفه هايي كوچك شامل يك ميز بزرگ كه روي  آن پر از عروسك هاي مختلف بود به فروش عروسك اختصاص داشت.
وسط سالن هاي هر طبقه يك تلويزيون بزرگ قرار داشت كه نمايش عروسكي اي را كه همزمان در تالار بتهوون اين مجموعه اجرا مي شود نشان مي داد. بچه ها هم خيلي راحت و صميمي در كنار هم روي زمين جلوي تلويزيون ها نشسته بودند و نمايش را تماشا مي كردند، اما داخل سالن بتهوون ديگر جايي براي نشستن يا حتي ايستادن هم نبود. در طبقه سوم هم يك سالن روباز وجود دارد كه آنجا نمايش سياه بازي اجرامي شد... مرشد تعريف مي كند ونوازنده ها مي نوازند، پهلوان قصه عاشق گوهرخانم شده و با ديدن او ديگر نمي تواند زنجيري را كه به خودش بسته پاره كند. بچه ها جلو رفتند و با ديدن غول كه او هم عاشق گوهرخانم است، احساساتي شده و عروسك غول را زدند!
در كنار گروه هاي مختلف نمايش هاي عروسكي كه به اجراي نمايش هاي مختلف مي پردازند، بخش هاي مختلف خانه هنرمندان مثل گالري نقاشي يا سراچه موسيقي هم فعال هستند، اما بازديدكنندگان اين بخش ها را بيشتر بزرگترها تشكيل مي دهند. تقريبا همه راهروها شلوغ است و بازديدكنندگان به همه طبقه ها سر مي زنند تا شايد سوژه جديدي را براي سرگرم كردن خود و داشتن يك عصر جمعه خوب، پيدا كنند. وقتي مي خواهي از در ساختمان خارج شوي بايد خودت را براي له شدن در بين جمعيتي كه آنها هم مي خواهند به محوطه پارك بروند آماده كني، اما وقتي به محوطه جلوي ساختمان مي رسي هواي خوب بهاري حالت را حسابي جا مي آورد. اينجا هم در گوشه هاي مختلف، گروه هاي نمايشي را مي بيني كه به اجراي نمايش هاي في البداهه به همراه بچه ها مي پردازند... دخترك كوچولو با يك هشت پا آمده و مي خواهد گرگ بد گنده را بخورد.

ستون شما
گلايه مرده ها از شركت واحد
آقاي حسين قرباني شبستري در نامه اي نسبت به افزايش كرايه ميني بوس هاي ميدان رسالت - بهشت زهرا از ۲۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان به بهانه افزايش بهاي بنزين گله كرده اند و از مسوولان شركت واحد اتوبوسراني خواسته كه اقدامي بفرمايند: «تا مردم ناچار نشوند كمتر به ديار خفتگان ابدي بروند كه در اين صورت علاوه بر زنده ها، مرده ها نيز گلايه مند خواهند بود.» آمين!
حقيقت شهيد آويني 
آقاي محمد مهياردرباره مطلبي كه در صفحه خبرسازان در مورد شهيد آويني چاپ شده بود، نكاتي افزوده اند: «سيد مرتضي و امثال او جاودانند چرا كه به منبع عظيم الهي كه لايتناهي و لايزال است پيوسته اند و از هرگونه امر دنيوي مستغني گشته اند. مرتضي جاودانه است و هيچ نيازي به اينكه من و ديگراني چون من او را ياد كنند ندارد.
توالت هاي عمومي 
«هفته قبل به يكي از توالت هاي تهران در ولنجك و تله كابين توچال كه منطقه توريستي نيز است بالاجبار مراجعه كردم و شيلنگ را از روي زمين برداشتم و متوجه شدم سرتاسر شيلنگ و به خصوص قسمت سر آن كاملا آلوده به مدفوع است و تمام كف دستم آلوده به مدفوع شد.» دكتر «ر - ج» متخصص قلب در نامه اي به وضعيت نامناسب سرويس هاي بهداشتي عمومي اعتراض كرده اند و طرحي را نيز براي رعايت بهتر بهداشت و پاكيزه ماندن شيلنگ ها ارايه كرده اند: «شيرآب در فاصله ۸۰-۷۰ سانتي متري از زمين باشد و بعد از آن شيلنگ پلاستيكي وصل شود كه در فاصله ۵ سانتي متري زمين قرار بگيرد و آزاد باشد، چون طول آن ۸۰-۷۰ سانتي متر است، لذا به راحتي مي توان براي شست وشو از آن استفاده كرد و به روي زمين نيز نمي افتد.» جناب دكتر نقاشي اين طرح را نيز فرستاده اند.
برج ها و آدم ها
اخيرا در قسمت غربي برج هاي هرمزان و جنوب برج هاي عمران تكلار دوباره برجي ديگر را علم كرده اند. رفت و آمد كاميون هاي سنگين و تخليه بار تا نيمه هاي شب را تا كي بايستي تحمل كنيم؟ آلودگي ناشي از تخليه سيمان و پودر آن و استنشاق آن از طريق هوا هزاران نفر از ساكنان اين منطقه را تهديد مي كند. آيا برجسازان پاسخگو هستند يا شهرداري منطقه بايد از اين تعرضات جلوگيري كند؟» آقاي دكتري از شهرك غرب كه حسابي از دست برج ها شاكي هستند اين مطلب را براي ما فرستاده اند و درخواست رسيدگي مسوولان را داشتند.
زن ها و مردها
اين هم پاسخ نامه استاد دانشگاهي كه درباره فوايد ازدواج دوم مردان نوشته بود: «اگر اينان فكر مي كنند انتخاب همسر دوم و سوم براي درس زندگي دادن به همسر اول است، پس زنان براي درس دادن به شوهرانشان بايد چه كار كنند؟ آنها كه نمي توانند همسر دوم و سوم انتخاب كنند. اگر اينگونه باشد، پس كار زناني كه از زندگي زناشويي خود ناراضي هستند و به مسايل خلاف اخلاق كشيده مي شوند هم درست است، چون اين زنان هم اين روش را مناسب براي درس دادن به مردان دانسته اند. اصل مطلب اين است كه آيا جناب مدرس نتيجه اين نوع زندگي را روي فرزنداني كه با كلي مشكلات رواني و اخلاقي بزرگ وارد جامعه مي شوند، بررسي كرده اند.» به جاي نام نويسنده اين نامه هم عنوان «زن بدون حق» آمده است.

نامزدهاي جوايز ام.تي.وي
نظر شما چيست؟ فكر مي كنيد صحنه مبارزه نيو (كيانوريوز) و اسميت (هوگوويونيگ) در فيلم انقلاب هاي ماتريكس، پرهيجان تر و اساسي تر از كار درآمده يا مبارزه و اوماتورمن و چياكي كوري ياما در فيلم بيل را بكش قسمت اول؟ از بازي جاني دپ در «دزدان دريايي كارائيب» بيشتر لذت برديد يا تام كروز در «آخرين سامورايي» يا جيم كاويزل به نقش مسيح در فيلم «مصائب مسيح»؟ نظر شما هر چه كه باشد محترم است، اما اگر تا ۵ ژوئن صبر كنيد يعني به عبارتي ۱۶ خرداد، پاسخ اين پرسش ها روشن مي شوند، چون تا آن موقع تكليف جوايز ام.تي.وي معلوم شده، البته با راي ميليون ها بيننده و مشترك اين شبكه تلويزيوني.
در ميان نامزدهاي اعلام شده، دزدان دريايي كارائيب با ۶ نامزدي، موفق ترين فيلم است و «۵۰ قرار اول» و «مردان ايكس ۲»، با ۴ نامزدي در رتبه دوم هستند. يكي از نزديك ترين رقابت ها در رشته بهترين بازيگر مرد است. جايي كه آدام سندلر (۵۰ قرار اول)، بيل موري (گمشده در غربت)، جاني دپ (نفرين مرواريد سياه)، تام كروز (آخرين سامورايي) و جيم كاويزل (مصائب مسيح) با هم براي گرفتن جايزه ام.تي.وي رقابت خواهند كرد. در رشته بهترين بازيگر زن هم اين اسم هاي آشنا به چشم مي خورند: درو باريمور (۵۰ قرار اول)، كويين لطيفه (ويران كردن خانه)، هالي بري (گوتيكا)، اوماتورمن (بيل را بكش) و چارليز ترون (هيولا).
بهترين فيلم، بهترين بازيگر مرد، بازيگر زن، بازيگر كمدي، تيم بازيگري، بهترين نقش منفي، بازيگر تازه وارد مرد، بازيگر تازه وارد زن، بهترين سكانس اكشن و بهترين صحنه مبارزه رشته هايي هستند كه فيلم ها در آنها به رقابت با هم مي پردازند. همانطور كه مي بينيد اين رشته ها طوري انتخاب شده اند كه خوراك بيننده هاي پيگير تلويزيون و سينماست و هيچ اثري از موضوعات تخصصي در آنها ديده نمي شود. در ضمن اگر درباره نامزدهاي بهترين صحنه هاي اكشن كنجكاو هستيد بدانيد كه رقابت اصلي بين دو فيلم «ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه» و «ترميناتور۳ : قيام ماشين ها» است. در رشته بهترين صحنه مبارزه هم بيل را بكش، ماتريكس ۳ و مردان ايكس ۲ شانس بيشتري براي بردن جايزه دارند.
بينندگان ام.تي.وي تا روز ۱۹ مي (۳۰ارديبهشت) آراي خود را از طريق سايت اينترنتي اين شبكه اعلام مي كنند.

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
لابد خبر فروش عجيب و غريب مارمولك تا به حال به گوش شما هم خورده.۶۰ ميليون تومان فروش در دو روز اول نمايش تا به حال در تاريخ سينماي ايران سابقه نداشته است و به اين ترتيب طبيعي است كه بايد منتظر رقم هاي عجيب و غريبي درآينده باشيم. اگر خواستيد فيلم را ببينيد، اين سينماها آن را نمايش مي دهند: استقلال، آستارا، فلسطين۱، صحرا، سپيده. شاهد، كريستال ۱ و۲ ، سعدي، آسيا، ملت، بهمن ۲، توسكا، فرهنگ، اروپا، تهران، گلريز، فردوسي، دهكده، شقايق، مركزي، جوان، پايتخت ، ملت ، پيروزي، كارون، فرهنگسراي نياوران و فرهنگسراي نور.
امروز در سالن كوچك حوزه هنري مي توانيد فيلم «راديو» را تماشا كنيد. اين فيلم را ما يك تولين كارگرداني كرده و ادهريس و كوبا گودينگ جونيور نقش هاي اصلي اش را بازي كرده اند. اين فيلم سال ۲۰۰۳ ساخته شده و مثل هميشه در دو سانس ۳۰:۱۶ و ۱۹ به نمايش در مي آيد.
كتاب
نشر دشتستان به زودي يك رمان از نويسنده معروف ايتاليايي آلبرتو موراديا منتشر مي كند كه نامش هست« اميلي و پنه لوپه» از مواراديا رمان«دوزن» هم در ايران به چاپ رسيده و شايد فيلمي را كه ويتوريو دسيكا از روي اين رمان ساخته است را هم ديده باشيد. به هر حال اميلي و پنه لوپه را پرويز شهري ترجمه كرده است.
محمود دولت آبادي يك رمان ديگر هم دارد به بازار كتاب مي فرستد. نام اين يكي هست «آن ماريان سرخ» كه در ۱۶۷ صفحه در موسسه انتشارات نگاه چاپ مي شود. اين كتاب قرار است در نمايشگاه عرضه شود.
موسيقي
در بازار پاپ، «مولاي عشق» آخرين كار عليرضا عصار، همچنان پيش تاز فروش است. در اين آلبوم فواد حجازي علاوه بر همكاري هميشگي اش با عصار در ساخت و تنظيم آهنگ ها، نوازندگي پيانو را هم به عهده داشته است. عصار از ارسلان كامكار هم در ميان نوازندگان ويلون و آلتو استفاده كرده است.
علاقه مندان به موسيقي راك هم مي توانند «شعله بيدار» را گوش كنند. اين آلبوم كار مشترك آرش رادان و شهرام مجيديه است. رادان تا مدت ها عضو گروه پژواك بود و سال ۷۹ از اين گروه جدا شد تا مستقل فعاليت كند. او و مجيديه چندين كنسرت مشترك داشته اند و اين آلبوم مجموعه  كارهاي آنها در اين چند سال است. از اشعار شاعران بزرگ ايراني مثل حافظ، مولوي، رهي معيري و فريدون مشيري در متن آهنگ هاي اين آلبوم استفاده شده است.
ويديو
«عروس فراري» جزو تازه ترين فيلم هايي است كه موسسه قرن بيست و يك آن را دوبله كرده و به بازار فرستاده است. در اين فيلم كه در دسته «كمدي رمانتيك»ها قرار مي گيرد نقش هاي اصلي بر عهده جوليا رابرتز و ريچاردگر است. «گر» نقش روزنامه نگاري رابازي مي كند كه مطلبي درباره رابرتز مي نويسد و با شكايت او از كارش اخراج مي شود. رابرتز سه بار موقع عروسي از كليسا فرار كرده و مقاله گر هم درباره همين قضيه است. در ادامه، خودگر عاشق جوليارابرتز مي شود وهنگام عروسي، رابرتز باز هم ازكليسا فرار مي كند.
جاي زوج اصلي فيلم دو دوبلور با سابقه حرف زده اند. زهره شكوفنده به جاي رابرتز و چنگيز جليلوند به جاي ريچاردگر. از آن جايي كه مدير دوبلاژ فيلم هم خسرو خسروشاهي بوده، مي شود با خيال راحت فيلم را ديد و از شوخي هاي فراوانش لذت برد.
فرهنگسرا
برو بچه هاي نارمك كه هنوز فيلم كما را با بازي امين حيايي و محمدرضا گلزار نديده اند مي   توانند سري به فرهنگسراي خانواده بزنند. فيلم، اين روزها در سينما خانوادگي اين فرهنگسرا در سانس هاي زوج به نمايش در مي آيد.
فرهنگسراي سالمند يك مسابقه برگزار مي كند با نام « تذكره حق»، اين مسابقه به مناسبت ولادت امام جعفر صادق تدارك ديده شده. براي شركت  توي مسابقه بايد۵ تا از احاديث اين امام را با ذكر منبع بنويسيد و تا پايان ارديبهشت ماه به صندوق پستي ۴۴۴- ۱۷۱۱۵ پست كنيد. در ضمن اين مسابقه ها قرار است در آينده هم ادامه داشته باشند.
تلويزيون
تكرار فيلم «آدم هاي نازنين» رامي توانيد امروز ساعت ۱۵ از شبكه ۱ تماشا كنيد. البته اگر آن را پنج شنبه شب پيش، از برنامه سينما يك نديده ايد. ماموران پرونده هاي راكد ساعت ۳۰:۲۰ از شبكه ۳ پخش مي شود. امشب قسمت سوم از مجموعه مسافر ري را ساعت ۱۰:۲۲ مي توانيد تماشا كنيد. ديروز امروز فردا هم سريال فانتزي است كه امشب ساعت۱۹ از شبكه تهران پخش مي شود.
دوبازي حساس امروز در چارچوب ليگ برتر كشور برگزار مي شود. استقلال- استقلال اهواز و سپاهان - پاس. هر دوي اين بازي ها ساعت ۱۷ برگزار مي شود و مي توانيد آنها را مستقيم از شبكه ۳ تماشا كنيد. نود هم امشب همه بازي  هاي اين هفته ليگ را تحليل خواهد كرد.

دعوت از فيلسوفان ايراني
يك دعوتنامه رسمي احتمالا براي سفر فيلسوفان ايراني به روسيه كافيست. جامعه فيلسوفان روسيه در نامه اي رسمي از فلاسفه ايران براي شركت در چهارمين كنگره سراسري فيلسوفان روسيه كه از ۲۴ تا ۲۸ ماه مه ۲۰۰۵ در مسكو برگزار مي شود دعوت كردند. جامعه فيلسوفان روسيه در اين نامه با اشاره به فرصت مناسب به دست آمده براي توسعه روابط فرهنگي بين فيلسوفان ايراني و روسي چندين پيشنهاد در اين زمينه ارايه داده است. از جمله اينكه ايران براي شركت در همايش بين المللي «روسيه و مشرق زمين» در آستاراخان و كنگره جهاني فلسفه در سيول و همچنين همكاري در چاپ جديد دايره المعارف «گلوباليستكا» دعوت شده است.

نمايشگاه كتاب كنار ساحل
يازدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب توكيو به شكل شهرهاي فضايي، هفته گذشته در منطقه اي ساحلي برپا شد. در اين نمايشگاه بيش از ۶۰۰ شركت انتشاراتي از ۲۵ كشور شركت كردند. دليل استقبال كشورهاي مختلف از نمايشگاه كتاب توكيو بازار ۲ ميليارد دلاري كتاب در ژاپن است. آمارهاي منتشر شده نشان مي دهد كه در ژاپن سالانه نزديك به ۲۰ ميليارد دلار كتاب به فروش مي رسد. در اين نمايشگاه از ايران هم شركت هاي انتشاراتي حافظ و آرويج به طور مشترك حضور داشتند. غرفه ايران كه با نقاشي هاي هنري مينياتور و كتاب هاي شعر تزئين شده در ميان غرفه هاي چين و ژاپن و روبه روي غرفه هند قرار گرفته. ظاهرا مخاطبان ژاپني به كتاب هاي شعر و فرهنگ ايران علاقه دارند اما ضعف در ارايه كتاب ها به زبان انگليسي يا ژاپني مانع از بالا رفتن فروش كتاب ها مي شود.

هيچ كس كپي ناياب هملت را نخرد
مثل اينكه ديگر آثار هنري باارزش در اين دنياي ماشيني خريداري ندارد. مصداق اين ادعا يك كپي ناياب از هملت شكسپير است كه قرار بود در يك حراجي نيويورك به فروش برسد كه متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. اين كتاب كه در سال ۱۶۱۱ يعني زماني كه نويسنده آن زنده بود منتشر شد، قديمي ترين نسخه اي است كه از اين نمايشنامه وجود دارد، انتظار مي رفت كه هملت با مبلغي بالغ بر ۲ميليون دلار به فروش برسد.
جالب است بدانيد كه ركورد فروش كتابهاي قرن ۱۷ از جمله آثار خود شكسپير در سال ۲۰۰۱ با فروش نسخه اي از هملت به قيمت ۴/۳ ميليون دلار شكسته شد اما انگار با گذشت زمان علاقه مردم به داشتن  آثار باارزش هنري كمتر مي شود و به قول معروف سال به سال دريغ از پارسال... .

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |