دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۷ - May 3, 2004
ميانجيگري آيت الله حائري بين آمريكايي ها و مقتدي صدر
005772.jpg
خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه نماينده آيت الله حائري در تلاش براي ميانجي گري به منظور آتش بس ميان مقتدي صدر و نيروهاي آمريكايي است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين خبرگزاري به نقل از يك مقام دفتر نمايندگي آيت الله حايري در تهران بدون اين كه نام وي را ذكر كند نوشت آيت الله حايري معتقد است كه هرگونه رويارويي با آمريكايي ها در شهر مقدس نجف تلفات قابل توجه غيرنظامي خواهد داشت.
طبق اين گزارش اين مقام گفت كه صدر كاملاً مستقل از آيت الله حايري عمل مي كند اما با اين حال آيت الله حايري به دفترش اجازه داده است تا به صدر و ائتلاف آمريكايي فشار وارد كنند تا راه حلي مسالمت آميز براي رسيدن به آتش بس پيدا كند.
خبرگزاري يادشده افزود كه اين دفتر با مقامات شيعه، شوراي حكومت انتقالي و رهبران قبيله اي كار كرده است و تازه ترين تلاش ها براي رسيدن به آتش بس از طريق روساي پليس عراق و رهبران قبيله اي از طريق سخنگوي صدر روز گذشته اعلام شد.
براساس اين گزارش دفتر آيت الله حايري گفت: كه اين مذاكرات با هدف متقاعد كردن نيروهاي ائتلاف جهت به تعويق انداختن دادگاه صدر صورت گرفته است.
خبرگزاري فرانسه به نقل از اين مقام افزود: كه سپاه المهدي به حزب سياسي تبديل خواهد شد كه مي تواند نقش فعالي در آينده عراق داشته باشد.
اين مقام تاكيد كرد: اين راه حل كه ما آن را منطقي مي دانيم، ممكن است مورد موافقت مقتدي صدر قرار گيرد.
شاهدان  عيني  ديروز گفتند   افراد مسلح  نيمه شب  يكشنبه با شليك خمپاره  و نارنجك  به  نيروهاي  آمريكايي  در شهر مقدس  نجف  حمله  كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از نجف ، از تعداد تلفات  اين  حمله  كه  درجريان  آن دفتر حكومت  غير نظامي آمريكا در اين  شهر نيز مورد هدف  قرارگرفت ، گزارشي  در دست  نيست .
بر پايه  اين  گزارش ، تنش  در اطراف  شهر نجف  كه  هواداران  مقتدا صدركنترل  بيشتر قسمت هاي  اين  منطقه  را در دست  دارند، همچنان  در حال  افزايش است .
نمايندگان  قبايل  مختلف  نجف  و رئيس  پليس  اين  شهر روز شنبه  در تلاشي به  منظور يافتن  راه  حلي  براي  پايان  دادن  مسالمت  آميز به  بن  بست  مذكور بامشاوران  صدر گفت وگو كردند.
اين  در حالي  است  كه  يكي  از مشاوران  صدر نسبت  به  موفقيت  آميز بودن  اين ميانجيگري  چندان  اميدوار نيست .
از سوي  ديگر يكي  از مقامات  دولت  موقت  ائتلاف  در نجف ، گزارش هايي  را مبني بر برگزاري  مذاكراتي  در زمينه  اصول  يك  طرح  پنج  مرحله اي  تكذيب  كرد. فيل  كاسنت  نماينده  دولت  موقت  ائتلاف  در نجف  ديروز به  خبرگزاري رويترز گفت : نيروي  ائتلاف  درباره  اصول  اين  طرح  پنج  مرحله اي  با كسي  صحبت نمي كند.
وي  افزود: حرف  آخر نيروي  ائتلاف  تغيير نكرده  است . صدر بايد محاكمه  وارتش  مهدي  بايد منحل  شود.
كاسنت  گفت : هيچ  تماس  مستقيمي ميان  آمريكا و صدر برقرار نشده  است  بلكه ما و پيروان  صدر با افراد ديگري  صحبت  مي كنيم . از سوي  ديگر« قيس  الخزعلي » مشاور صدر، تلاش  نمايندگان  قبايل  مختلف  نجف و پليس  اين  شهر را براي  يافتن  يك  راه  مسالمت  آميز محكوم  به  شكست  دانست . وي  گفت : تمام  تلاش هاي  سياسي  براي  حل  مسالمت آميز اين  مسئله  از طرف آمريكايي ها و نه  ما با شكست  مواجه  شده  است .
ساير تحولات
*جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا روز شنبه در يك پيام راديويي هشدار داد كه شبه نظاميان نجف و جاهاي ديگر بايد خلع سلاح شوند و يا تبعات جدي آن را بپذيرند.
* شبكه تلويزيوني كردستان عراق ديروز با اعلام دستگيري ۱۵ نفر افغاني توسط نيروهاي پليس شهري عراق گفت: احتمال داده مي شود افراد مذكور كه در شهر فلوجه دستگير شده اند از نيروهاي طالبان باشند.

ياران حكمتيار به كرزاي پيوستند
گروهي از افراد حزب  اسلامي كه  تاكنون  اسامي آنان  افشا نشده ، عصر ديروز در يك  نشست  خبري  در كابل  حمايت  خود را از دولـت  افغانستان اعلام  كردند.
به گزارش ايرنا از كابل از حدود دو هفته  پيش  يــك  هيـات  ۱۰ نفره  حزب  اسلامي افغانستان  به  رياست «مولوي  سرفراز» با نمايندگان  دولت  افغانستان  مذاكراتي  را انجام  داده ، اما برخـي  از منابع  خبري  اعلام  كرده  بودند كه  اين  مذاكرات  با بن بست  مواجه  شده است .

همه پرسي در حزب ليكود درباره طرح شارون
نتايج دو نظرسنجي كه ديروز و چند ساعت پيش از شروع همه پرسي حزب ليكود درباره طرح اقدامات يك جانبه آريل شارون منتشر شد، نشان مي دهد، اعضاي اين حزب اين طرح مورد حمايت آمريكا را رد خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، با توجه به نتايج اين دو نظرسنجي كه توسط روزنامه معاريو به انجام رسيد، ۴۹ درصد با طرح آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي براي عقب نشيني از نوار غزه و بخش هايي از كرانه باختري مخالف و ۴۱ درصد موافقند.
نظرسنجي روزنامه يديعوت آحارانوت نيز نشان داد كه ۷/۵۴ درصد با طرح شارون مخالفند و ۴۴ درصد از آن حمايت مي كنند. در نظرسنجي جمعه گذشته همين روزنامه، درصد مخالفان ۴۷ و موافقان با طرح شارون ۵۰ درصد بود.نظرسنجي هاي هفته گذشته نيز نشان داد كه اعضاي راست گراي حزب ليكود كه به طور سنتي با دست كشيدن از سرزمين هاي اشغال شده در سال ۱۹۶۷ مخالفند، اين طرح را رد مي كنند. اين در حالي است كه شارون هشدار داده در صورت شكست اين طرح، روابط حياتي رژيم صهيونيستي و آمريكا به مخاطره مي افتد.
همه پرسي حزب ليكود ديروز برگزار شد. نتايج اين نظرسنجي براي شارون سرنوشت ساز است زيرا در صورت شكست احتمال استعفاي وي مطرح است.
سفير رژيم صهيونيستي در آمريكا، در گفت وگويي تلفني با شارون گفت: مقامات آمريكايي به وي گفته اند كه شكست طرح جداسازي در همه پرسي احتمالا به يك بن بست سياسي و سكوت در روند صلح ميان فلسطينيان و رژيم صهيونيستي مي انجامد.
طرح شارون چيست
طرح جديد شارون كه به عقب نشيني از غزه مشهور شده و مورد حمايت جورج بوش رئيس جمهور آمريكا و توني بلر نخست وزير انگليس قرار گرفته، در ميان اسرائيلي ها با واكنش منفي روبرو شده است.
نكات اصلي اين طرح را به نقل از سايت خبري بي.بي.سي و خبرگزاري فرانسه مي خوانيد: براساس كليات اين طرح اسرائيل با هدف امن كردن زندگي براي اسرائيلي ها و تسهيل دفاع در برابر مبارزان فلسطيني و همچنين اجتناب از عملي كردن راه حل بين المللي كه براي پايان دادن به اين مناقشه ارائه شده از ۲۱ شهرك در غزه و چهار شهرك از ۱۲۰ شهرك يهودي نشين در كرانه باختري عقب نشيني مي كند. همچنين ۷۵۰۰ شهرك نشين يهودي را كه در ميان ۳/۱ ميليون فلسطيني در غزه زندگي مي كنند تخليه مي كند.چند صد شهرك نشين شمال كرانه باختري نيز اين منطقه را ترك مي كنند. كرانه باختري ۲۳۰ هزار شهرك نشين و بيش از دو ميليون فلسطيني را در خود جاي داده است.
در اين طرح تأكيد شده كه اسرائيل قصد دارد در هر توافقنامه صلح نهايي بعضي مناطق كرانه باختري را حفظ كند.همچنين عقب نشيني از غزه شامل حضور نظامي در منطقه مرزي ميان غزه و مصر نيست. همچنين اسرائيل با ادعاي حفظ امنيت خود كنترل آسمان غزه را در دست خواهد داشت و به عمليات نظامي در اين منطقه ادامه مي دهد در كرانه باختري نيز اسرائيل به ساخت ديوار دفاعي و انجام عمليات نظامي ادامه مي دهد.
از ديگر موارد اين طرح اين است كه اسرائيل در درازمدت شمار كارگران فلسطيني كه وارد اسرائيل مي شوند را كاهش مي دهد.
زمان پايان روند عقب نشيني سال ۲۰۰۵ اعلام شده است.

ترور و تهديد دانشگاهيان عراقي
در يك سال گذشته دانشمندان، استادان دانشگاه و دانشگاهيان عراق هدف موجي از كشتار عاملان سوءقصدهاي برنامه ريزي شده قرار گرفته اند.
روزنامه كريستين ساينس مانيتور ديروز با اعلام اين خبر نوشت: تخمين آمار كشته شدگان دشوار است اما اشغالگران شمار روشنفكران و متخصصان عراقي كه در يك سال اخير در سوءقصدهاي برنامه ريزي شده كشته شده اند را بيش از پنج مورد در ماه برآورد مي كنند.
سعد جواد استاد ميانه روي علوم سياسي در بغداد يكي از معدود عراقي هايي است كه حتي در دوران حكومت صدام حسين حرفش را به زبان مي آورد. او يكي از چهار نفري بود كه با جرأت تمام نامه خطاب به صدام با مضمون درخواست دمكراسي بيشتر در حكومت را امضا كردند.
امروز هم دكتر جواد حرفش را مي زند. اما او هم مانند استادان ديگر در سراسر عراق درباره گفته هايش نگران است و از طرح
حرف هاي سياسي بيم دارد، چرا كه ممكن است هر حرفي به قيمت جانش تمام شود.
دكتر جواد به روزنامه كريستين ساينس مانيتور گفت: حقيقت آن است كه در زمان صدام ما آزادانه با دانشجويان حرف مي زديم. مثلا وزرا مورد انتقاد قرار مي گرفتند، اما حالا كسي از بيم و وحشت ميل به حرف زدن درباره اين موضوعات ندارد.
برخي آمار نشان مي دهد، بيش از ۴۰ تن از دانشمندان برجسته عراقي و استادان دانشگاه از آوريل گذشته كشته شده اند. پليس عراق مي گويد هزار تن از روشنفكران اين كشور در يك سال گذشته كشته شده اند.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه نوشت: آمار و ارقام هر چه باشد قرباني اصلي آزادي بيان است. در دانشگاه هاي عراق، كشتارها فضايي از رعب و وحشت ايجاد كرده و اين فضا چنان فراگير شده كه بسياري از استادان به صراحت از صحبت كردن و حتي تاييد و تكذيب آنچه در حال روي دادن است خودداري مي كنند.
ارسال نامه هاي تهديد به مرگ براي استادان و روشنفكران عادي شده است.درباره عاملان اين تهديدها و آنها كه اين تهديدها را عملي مي كنند، گمانه زني هاي بسياري وجود دارد، از بعثي هاي سابق گرفته تا نيروهاي آمريكايي.
بعد از ترور دكتر محمد الراوي رئيس دانشگاه بغداد در جولاي گذشته و قتل چند دانشمند برجسته ديگر، دانشگاهيان عراقي در محافل خصوصي گفتند كه اسرائيل يا سيا به كشتار دانشمندان عراقي اقدام
مي كنند تا مانع از بازسازي دوباره برنامه تسليحات هسته اي اين كشور شوند. بعضي ديگر مي گويند ممكن است اين ترورها كار كشورهاي همسايه باشد و آنها هم با همين هدف يعني جلوگيري از احياي برنامه تسليحاتي عراق دست به اين كار بزنند.
عده اي ديگر به بعثي ها مشكوك هستند و مي گويند عوامل بعثي با هدف خاموش كردن صداي دانشمنداني كه ممكن است درباره سلاح هاي كشتارجمعي صدام اطلاعات زيادي داشته باشند، دست به ترور آنها مي زنند.
دكتر رياض عزيز هادي رئيس دانشگاه علوم سياسي دانشگاه بغداد كه مانند بسياري از همكارانش از مصاحبه با رسانه ها خودداري مي كند، به روزنامه كريستين ساينس مانيتور گفت: اكنون ما آزادي بيان داريم، اما امنيت نداريم.

كوتاه از سياست جهان
دستگيري ۵ جاسوس اسرائيل در سوريه
روزنامه  الحيات  ديروز نوشت  نيروهاي  امنيتي  سوريه  پنج  نفر را به  اتهام تلاش  براي  ترور خالد مشعل  رئيس  دفتر سياسي  جنبش  حماس  در اردوگاه  يرموك دستگير كردند.به  گزارش  واحد مركزي  خبر از دمشق  روزنامه  الحيات  نوشت  اين  افراد كه  از كشورهاي  مغرب  عربي  هستند مامور دستگاه  جاسوسي  موساد براي  ترور خالد مشعل  بودند. شارون  نخست  وزير نژادپرست  رژيم  صهيونيستي  پس  از ترور شيخ  احمد ياسين اكنون  خالد مشعل  از سران  جنبش  حماس  را تهديد به  ترور كرده  است .
در اين  حال  بشار اسد رئيس  جمهور سوريه  در واكنش  به  اين  تهديد اعلام  كرددمشق  تلاش  براي  ترور فعالان  فلسطيني  را در سوريه  تجاوز به  خاك  اين  كشورقلمداد مي كند و با آن برخورد خواهد كرد.
افزايش تدابير امنيتي در مرزهاي كويت با عراق
در پي اعلام كشته شدن چهار كويتي عضو مقاومت عراق در نبردهاي ماه اخير در عراق و به منظور جلوگيري از ورود نيروهاي القاعده، كويت تدابير امنيتي در مرزهاي خود با عراق را افزايش مي دهد. به گزارش ايرنا روزنامه الانباء چاپ كويت ديروز با اعلام اين خبر افزود: وزارت كشور كويت قصد دارد يك واحد از نيروهاي سواركار براي مراقبت از مرز مشترك خود با عراق تاسيس كند.
اين روزنامه به نقل از يك منبع مطلع نوشت: مسئولان كويتي معتقدند كه استقرار اين نيروها در مرز عراق كمك زيادي به برقراري امنيت و مقابله با نفوذ عناصر خرابكار و تروريسم به داخل خاك كويت خواهد كرد.
انتقاد كاسترو از آمريكا
فيدل  كاسترو رئيس  جمهور كوبا روز شنبه  طرحهاي  دولت  جورج  بوش  رئيس جمهور آمريكا را براي  تسريع  در ايجاد تغييرات  سياسي  در كوبا رد كردو گفت  حكومتي  كه  وي  از سال  ۱۹۵۹ رياست  آن را بر عهده  دارد به  ساخت جامعه  سوسياليستي  در همسايگي  آمريكا ادامه  مي دهد. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از هاوانا، كاسترو گفت  كوبا به  رغم  خصومت قدرتمندترين  كشور جهان  با آن ، در ۴۵ سال  گذشته  استوار مانده  است  و به مقاومت  ادامه  خواهد داد.
كاسترو در مراسم  روز كارگر در ميدان  انقلاب  هاوانا گفت : اين  انقلاب  رابه  نشانه اي  جاودان  در تاريخ  جهان  تبديل  خواهيم  كرد چيزي  وجود ندارد كه از آن شرمسار باشيم .
چين به نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل مي پيوندد
چين  به  منظور گسترش  نقش  ديپلماتيك  خود در صحنه  بين  المللي  به ۳۸ افسر پليس  خود آموزش  مي دهد تا به  نيروي  حفظ صلح  سازمان  ملل متحد بپيوندند. به  گزارش  آسوشيتد پرس  از لانگفانگ  در چين  ، اين  افسران  در كلاسي در دانشكده  پليس  در جنوب  پكن  براي  مبارزه  با جرم  و جنايت  درمناطقي  خارج  از چين  آموزش  مي بينند. اين  پيشنهاد حفظ صلح  همزمان  با ايجاد تغييراتي  اساسي  در سياست خارجي  غير فعال  سابق  چين  صورت  مي گيرد.
اين  كشور در دو سال  گذشته همكاري  بيشتري  با همسايگان  خود در مركز و جنوب  شرق  آسيا داشت  و بافرانسه  و هند مانور نظامي مشترك  برگزار كرد.
تماس آمريكا با كره شمالي
ايالات  متحده آمريكاازطريق  نمايندگان  خود درسازمان  ملل  با مقامات  كره  شمالي  تماس  برقرار كرد.به گزارش ايرنا به نقل از يورونيوز، آمريكا به منظور كمك رساني  پزشكي  به حادثه  ديدگان انفجارقطاردركره شمالي ، بانماينده  كره  شمالي  درسازمان  ملل  متحد تماس برقراركرد. اين  شبكه  گفت : آمريكا هنوز پاسخي  ازسوي  مقامات  كره اي  دريافت  نكرده است .
واشنگتن  پيشتر از طريق  سازمان  صليب  سرخ  جهاني  مبلغ  يكصد هزار دلار كمك نقدي  را به  منظور كمك  به  خسارت  ديدگان  حادثه  انفجار قطار در شهر مرزي ريونگ  چون ، تضمين  كرده  بود. آمريكا و كره  شمالي  مدت هااست  كه  بر سر برنامه هاي  هسته اي  با يكديگراختلاف  دارند. اين  دوكشورتاكنون  موفق  به  حل  اين  بحران  نشده اند وسعي  دارندباكمك  ديپلمات هاي  ديگر كشورهاي  منطقه ، دور سوم  مذاكرات  شش  جانبه  درمورداين  مسئله  را به  زودي  برگزار كنند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |