چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۹ - May 5, 2004
ديشب در نيويورك آغاز شد
مذاكرات كميته چهارجانبه درباره بحران خاورميانه
اعضاي اجلاس چهارجانبه صلح خاورميانه شامگاه ديروز در مقر سازمان ملل در نيويورك گرد آمدند تا آخرين تحولات فلسطين از جمله نقشه راه را بررسي كنند. آمريكا، اتحاديه اروپا، روسيه و سازمان ملل، اعضاي كميته چهارجانبه صلح خاورميانه هستند.
شبكه تلويزيوني سي.ان.ان ديشب با اعلام خبر برگزاري اجلاس چهارجانبه حاميان برقراري صلح در خاورميانه افزود: ۴ قطب اصلي حاميان طرح نقشه راه در خاورميانه در مقر سازمان ملل متحد (در نيويورك) دور هم جمع شده اند تا بار ديگر درخصوص پيشبرد اين طرح صلح آميز در خاورميانه با يكديگر گفت و گو كرده و جوانب آن را مورد ارزيابي قرار دهند.
اين در حالي است كه با توجه به موانع جديدي كه با گذشت هر روز در سر راه طرح و نقشه مدعيان صلح و آرامش به وجود مي آيد، عملاً اميدها براي برقرار شدن طرح نقشه راه در خاورميانه و كاهش درگيري ها و خشونت ها در اين منطقه از ميان رفته است.به گفته مقامات آمريكايي شركت كنندگان اصلي در اين اجلاس كه عبارتند از كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد، كالين پاول وزير خارجه ايالات متحده آمريكا، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه و خاوير سولانا مسئول سياست هاي خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا، بيانيه و درخواست مشتركي را صادر خواهند كرد و طي آن اسرائيلي ها و فلسطيني ها را دعوت به همكاري كرده و از آنان خواهند خواست تا در مسير برقراري طرح نقشه راه در منطقه گام بردارند.
محاصره مقر عرفات
منابع فلسطيني اعلام كردند نيروهاي اشغالگر اسرائيلي دوشنبه شب با استفاده از پانزده جيپ سه ورودي مقر ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني را در رام الله به محاصره خود درآوردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رام الله، نبيل ابوردينه مشاور عرفات با بيان اين مطلب افزود سربازان صهيونيست به مقر عرفات نزديك شده اند و سه ورودي اين مقر را به محاصره خود درآورده اند.
وي بدون اشاره به جزئيات، اظهار نگراني كرد كه ممكن است چنين اقدامي زمينه سازي براي حمله به عرفات باشد.
* در يورش دوروزه ارتش رژيم اشغالگر قدس به خان يونس واقع در جنوب نوار غزه كه صبح ديروز پايان يافت، دو فلسطيني به شهادت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه، مسئولان سرويس هاي امنيتي فلسطيني با اعلام اين خبر افزودند نيروهاي ارتش اسرائيل در جريان اين عمليات همچنين ۲۳ فلسطيني ديگر را زخمي و ۲۰ خانه را ويران كردند.
* تشكيلات خودگردان فلسطين ديروز ششصد هزار دلار از حساب هاي بانكي متعلق به سازمان هاي خيريه وابسته به جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) را آزاد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه، احمد الكرد، رئيس انجمن اسلامي نيكوكاري الصلاح با اعلام اين خبر افزود اين مبلغ به طور استثنا آزاد شد تا از آن براي كمك به ايتام، فقرا و معلولان استفاده شود.
* نمايندگاني از گروه هاي مختلف مردمي، فعالان سياسي و طرفداران حقوق بشر ديروز با اجتماعي در برابر سفارت رژيم صهيونيستي در سئول، جنايات سران اين رژيم را برضد مردم بي پناه فلسطين محكوم كردند.

تلاش آمريكا براي تبرئه صدام
آمريكا با ادعاي  نبود شواهد قانوني  تلاش  مي كند صدام  حسين  رئيس جمهور مخلوع  عراق  را از جناياتي  كه  مرتكب  شده است  تبرئه  كند.به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه  روزنامه الجزيره  چاپ  عربستان  سعودي با اعلام  اين  خبر نوشت : يك  قاضي  عراقي  كه  خواست  نامش  فاش  نشود گفت : مقامات  اشغالگر در عراق  دوره اي  تكميلي  براي  شماري از قضات  عراقي  برگزاركرده اند. در اين  دوره  تكميلي  شماري  از مقامات  بلندپايه  قضايي  آمريكا از جمله معاون  وزير دادگستري  اين  كشور حضور مي يابند.
در اين  دوره  درباره  قانون  اساسي  عراق  در دوره  صدام  حسين  رئيس جمهور مخلوع  عراق  بحث  و گفتگو مي شود و قوانين  كيفري  و مدني  آن بررسي  مي گردد.اين  قاضي  عراقي  گفت :مقامات  وزارت  دادگستري  آمريكا گفته اند صدام  درجناياتي  كه  دستگاههاي  نظام  وي  درحق  عراقيها مرتكب  شده اند هيچ گونه مسئوليتي  ندارد.

انتقاد ديپلمات هاي سابق آمريكا از سياست خاورميانه اي بوش
۵۳ ديپلمات سابق و بازنشسته آمريكا در نامه اي به جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا از سياست هاي واشنگتن در خاورميانه انتقاد كردند.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، در اين نامه كه شبيه نامه ۵۲ ديپلمات سابق انگليس خطاب به توني بلر نخست وزير انگليس با همين مضمون است، ديپلمات هاي سابق آمريكا با لحني اعتراض آميز نوشته اند كه سياست بوش در خاورميانه وجهه و اعتبار آمريكا را ضايع كرده و باعث از دست رفتن دوستان اين كشور شده است. ديپلمات هاي بازنشسته آمريكايي همچنين از حمايت بي پرده واشنگتن از آريل شارون نخست وزير اسرائيل و سياست هاي او براي انجام «ترورهاي غيرقانوني» و ايجاد حصار امنيتي انتقاد و اين حصار را به ديوار برلين تشبيه كردند.
آنها همچنين رويكرد بوش در تاييد طرح شارون مبني بر خروج از غزه را عميقا نگران كننده خواندند. يك ديپلمات سابق آمريكايي كه هنوز درباره امضاي اين نامه تصميم نگرفته است به خبرگزاري رويتر گفت، در نتيجه اين سياست ها ( سياست بوش)،  آمريكايي ها ديگر آدم هاي خوب به شمار نمي روند.
اين نامه يكي از موارد نادر ابراز نارضايتي علني از سوي نيروهاي وزارت خارجه آمريكاست. برخلاف نامه ديپلمات هاي انگليسي به بلر كه حاوي انتقاد از موضوعاتي چون اتحاد لندن و واشنگتن در عراق و همچنين درگيري در فلسطين بود، در نامه انتقادآميز خطاب به بوش تنها بر سياست آمريكا در قبال فلسطين تمركز شده است. اكثر امضاكنندگان اين نامه را سفراي سابق آمريكا در كشورهاي عربي تشكيل مي دهند.

سفير آمريكا در رياض خطاب به آمريكايي ها:
عربستان را ترك كنيد ،نمي توانيم از شما محافظت كنيم
005871.jpg
سفير آمريكا در عربستان ديروز به شهر ينبع كه از شهرهاي نفتي اين كشور است رفت تا در جمع آمريكايي ها يك پيام ساده را اعلام كند: به كشور خودمان بازگرديد، ما قادر به حفاظت از شما نيستيم.
آمريكايي ها در اتاق كنفرانس يكي از شركت هاي آمريكايي در شهر ينبع در غرب رياض جمع شده بودند. روي ديوارهاي اين شركت هنوز جاي گلوله هاي حمله روز شنبه كه دو آمريكايي و چهار غربي ديگر از قربانيان آن بودند، باقي مانده است. در دو روز گذشته چند شركت تجاري غربي كارمندان خود را از شهر ينبع تخليه كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، در نشست سفير آمريكا با آمريكايي هاي مقيم ينبع از حضور خبرنگاران جلوگيري شد. اما خود سفير بعد از اين نشست، در يك كنفرانس خبري به خبرنگاران گفت: آمريكايي ها را تشويق به ترك عربستان كرده است.
وي گفت: دولت آمريكا نمي تواند از موضع خود به اين افراد بگويد كه عربستان را ترك كنند. بنابراين من شخصا آمده ام كه اين پيام را به آنها بدهم.
شاهزاده نايف بن عبدالعزيز وزير كشور عربستان ديروز گفت: القاعده مسئول حمله مرگبار روز شنبه است. به گزارش خبرگزاري رويتر، او به خبرنگاران گفت: احتمال اول القاعده است اما براي مطمئن شدن از اين موضوع بايد صبر كرد.
بيش از ۳۸ هزار غربي در صنايع مختلف عربستان مشغول به كار هستند. كارشناسان و كارمندان خارجي كه براي اين شركت ها در عربستان كار مي كنند دستمزدي بدون كسر ماليات و با ارقام بالا دريافت مي كنند. در صورت ادامه روند خروج اين نيروها از عربستان اقتصاد اين كشور لطمه جدي خواهد ديد. اكثر غربي هايي كه در عربستان مشغول به كار هستند در بخش هاي مديريت به ويژه نفتي، بانكداري و مؤسسات مالي و بخش هاي پزشكي مشغول به كار هستند. اين بخش ها اصلي ترين منابع تأمين درآمد در اقتصاد عربستان هستند و در صورت خروج كارمندان خارجي رشد اقتصادي عربستان در سال جاري ميلادي ممكن است تا ۵۰ درصد كاهش يابد.

بحران حجاب در مصر
داشتن حجاب اسلامي در محل كار براي اولين بار به يكي از بحثهاي مهم و حساس مردم مصر تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره بحث در اين خصوص در حالي اوج گرفت كه سه نفر از مجريان زن تلويزيون به علت حفظ حجاب خود در برنامه هاي تلويزيوني از ادامه كار منع شدند.
اين اولين ماجرا از اين نوع بود كه در تلويزيون دولتي مصر رخ داد. بارها مشاهده شده است كه زنان بدون آنكه توانسته باشند توجه افكار عمومي را به اين مسئله جلب كنند مجبور شده اند يا از حجاب دست بكشند و يا از كار.
نيرين سالم خلبان و دختر شايسته سال ۱۹۸۹ مصر از دو سال پيش كه تصميم گرفت موهاي بلند و سياهش را از زير كلاه خلباني با روسري بپوشاند از كار بركنار شد.
به گفته چندين شاهد كاركنان محجبه اداراتي كه در بخشهاي زنانه كار مي كنند روسريهايشان را در محل كار برمي دارند تا كارشان را از دست ندهند اما به محض ترك محل كار روسريهايشان را سر مي كنند.
آنها مي گويند فتوايي در خصوص موارد اضطراري اجازه اين كار را به آنها داده است.شمار زيادي از زنان مسلمان مصري اعم از شاغل و غيرشاغل در كوچه و خيابان و يا محل كار بويژه در موسسات دولتي مدارس و دانشگاهها حجاب دارند.
ظرف ۲۰ سال گذشته شمار زنان محجبه مصري بصورت چشمگيري افزايش يافته است. مذهبي بودن فشار اجتماعي و يا علل شخصي از عوامل افزايش اين روند است.

آغاز مذاكرات دو كره
مقامات عالي كره جنوبي و كره شمالي ديروز مذاكرات خود را در چارچوب تلاش براي اتحاد و عادي سازي روابط دو كشور آغاز كردند. به گزارش واحد مركزي خبر از كوالالامپور، اين چهارمين دور گفتگوهاي دو كره در سطح وزيران است كه در شهر پيونگ يانگ برگزار شده و محور آن مبادله اطلاعات نظامي و كاهش نگراني دو كشور در اين زمينه و همچنين دستور كار اجلاس آينده نشست شش جانبه حل و فصل برنامه هاي هسته اي كره شمالي است.

صليب سرخ: اشغالگران عراق قرارداد ژنو را ناديده گرفتند
005874.jpg
سخنگوي  رسمي صليب  سرخ  جهاني  در اردن ، نظاميان  آمريكايي  وانگليسي  را به نقض  قوانين  مربوط به  «قرارداد ژنو» درباره  نحوه  رفتار با زندانيان  عراقي متهم  كرد.
معين  قسيس  ديروز در گفت  وگو با ايرنا ضمن  ابراز تأسف  از رفتار غيراخلاقي  و خارج  از قوانين  بين المللي  نظاميان  آمريكايي  وانگليسي  با زندانيان  عراقي  در زندان  ابوغريب  خواستار اعزام  هيأتي  ازسوي  صليب  سرخ  جهاني  به  عراق  براي  بررسي  اين  موضوع  شد.
در همين حال روزنامه  واشنگتن  پست  ديروز با اشاره به انتشار گزارش  شكنجه  بازداشتيان  عراقي  بدست  سربازان  آمريكايي  در زندان ابوغريب  نوشت  ارتش  آمريكا متخصصاني  را براي  آموزش  زندانبانان در عراق  به  اين  كشور اعزام  كرده  است .
به  گزارش  رويتر از واشنگتن ،  اين  منبع  تصريح  كرد در پي  تحقيقات  ارتش آمريكا در خصوص  شكنجه  بازداشتيان  عراقي  بدست  نظاميان  مستقر در زندان ابوغريب  در غرب  بغداد يك  گروه  متشكل  از ۲۵ پليس  نظامي را به  عراق اعزام  كرد.
واشنگتن پست  نوشت  طبق  تحقيقات  ارتش  آمريكا مشخص  شده  است  كه  نظاميان  مستقر در زندان  ابوغريب  در غرب  بغداد اطلاعات  و آمادگي  لازم  را براي  زندانباني  در عراق  نداشته اند.
اين  روزنامه  به  نقل  از مسئولان  ارتش  افزود:  اين  گروه  متخصص  ۲۵ نفري كه  به  عراق  عازم  شده است  به  عنوان  يك  گروه  آموزشي  سيار با يگانهاي پليس  نظامي در عراق  فعاليت  خواهد كرد.
وزارت  دفاع  آمريكا پنتاگون  نيز در پي  دريافت  گزارش  شكنجه  بازداشتيان  عراقي  بدست  سربازان  آمريكايي  در زندان  ابوغريب  ۵ مورد تحقيق  را آغاز كرد.
شبكه  تلويزيوني  سي .بي.اس  آمريكا نخستين  شبكه اي  بود كه  تصاويري  ازشكنجه  بازداشتيان  عراقي  را بدست  سربازان  آمريكايي  پخش  كرد كه انتقاداتي  را بر ضد آمريكا در عراق  و ديگر نقاط جهان  برانگيخت .
از سوي ديگر در پي  انتشار گزارشهاي  تكان  دهنده  درباره  شكنجه  و آزار جنسي  زندانيان عراقي  از سوي  سربازان  آمريكايي ، گروهي  ۲۰ نفري  از اتباع  هندي  كه  از يك  اردوگاه  نظامي آمريكا در عراق  فرار كرده اند، اعلام  كردند آنها نيز مدت  ۹ ماه  در اين  اردوگاه  تحت  آزار و شكنجه هاي  جسمي و روحي قرار گرفته اند.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از دهلي  نو، روزنامه  هندوستان  تايمز درشماره  ديروز خود با درج  گزارشي  در اين  باره  نوشت:  گروهي ۲۰ نفري  از ساكنان   ايالت  كرالا در جنوب  هند ماه  اوت  گذشته  هر كدام  با پرداخت ۷۵ هزار روپيه  سعي  كردند با اخذ رواديد به  كويت  سفر كنند ولي  دلالاني  كه قرار بود براي  آنان  كار پيدا كنند اين  مردان  را فريب  دادند و آنها در نهايت  وارد بغداد شدند.
يكي  از اين  افراد به  اين  روزنامه  گفت : ما براي  كار در آشپزخانه  يك  اردوگاه  نظامي  آمريكايي  در عراق  به  موصل  منتقل  و در آنجا به  برده اي  براي  آمريكاييان  بدل  شديم .
وي  افزود: ما فقط اجازه  داشتيم  دو ساعت  در روز بخوابيم  و روزهاي  متمادي  شكنجه  مي شديم .
هشدار مقتدي صدر
سخنگوي  مقتدي  صدر هشدار داد نيروهاي  هوادار وي  به  هر ايست  بازرسي  كه  بين  نجف  و كوفه  بر پا شود حمله  خواهند كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از نجف ، شيخ  احمد الشيباني  در گفت وگو با خبرنگاران  گفت : ما هرگونه  ايست  بازرسي  را در اين  منطقه  اقدامي  تهاجمي  تلقي  مي كنيم  و تا جايي  كه  به  ما مربوط مي شود هيچ  مانعي  بين  كوفه  و نجف  نبايد بر پا شود.
وي  افزود: سربازان  آمريكايي  در يكي  از مقرهاي  نيروهاي  اشغالگر در شهر نجف  با شليك  بسوي  كاميوني  كه  گروهي  از مبارزان  ارتش  مهدي  را از نجف  به  كوفه  منتقل  مي كرد موجب  برانگيختن  درگيريهاي  روز دوشنبه  شدند.
وي  افزود:  اين  حمله  به  نيروهاي  مقتدي  صدر آنها را بر آن داشته  است تا بسوي  اين  مقر گلوله هاي  خمپاره  شليك  كنند.
در همين حال نيروهاي  آمريكايي  مستقر در شهر ديوانيه  به  دفتر مقتدي صدر در  اين  شهر كه  در ۶۰ كيلومتري  شهر نجف  واقع  است  حمله  كردند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از نجف ، شاهدان  در شهر ديوانيه  اعلام  كردند اشغالگران  را در اين  حمله  خودروهاي  نظامي سبك  و سنگين  و بالگردهاي  آپاچي  پشتيباني  مي كردند.
از سوي ديگر منابع  نزديك  به  دفتر صدر در كوفه  عراق  از سقوط يك  فروند بالگردنظاميان  آمريكايي  در اين  شهر خبر دادند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره  به  گفته اين  منابع ، مبارزان  ارتش  مهدي دراين  شهرتوانستند يك  فروند بالگرد نظاميان آمريكايي  را هدف  قرار دهند.
نيروهاي عراقي در فلوجه
يك مقام نظامي آمريكا در فلوجه گفت اجراي طرح استقرار نظاميان عراقي در اين شهر در حال تكميل شدن است.
به گزارش آسوشيتدپرس، اشاره اين نظامي آمريكايي به نيروي عراقي ۱۱۰۰ نفره اي است كه قرار است جاي نيروهاي آمريكايي را در فلوجه بگيرد.
ساير تحولات
* رئيس  جنبش  سلطنت  طلبان  عراق  انحلال  ارتش  سابق  اين  كشور را عامل  بسياري  از بحرانها و مشكلات  كنوني  دانست .
به گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره الشريف  علي  بن  الحسين  در ديدار با شماري  از افسران  ارتش  سابق  عراق  بر تلاش   اين  جنبش  براي  بازگرداندن  نظامياني  كه در جنايات  عليه  مردم  عراق  دست  نداشته اند تأكيد كرد.
الشريف  علي  درباره  تسلط يگاني  از ارتش  سابق  عراق  بر شهر فلوجه گفت: تاكنون اين  نيروها در بهبود وضع  امنيتي  فلوجه  موفق  بوده اند.
* نيروهاي  اشغالگر تحت  امر آمريكا در عراق  ديروز  با انتشار بيانيه اي  از كشته  شدن  ۴ سرباز آمريكايي  در نتيجه  واژگون  شدن  خودروي  نظامي حامل  آنان  به  هنگام  گشت  زني  در منطقه اي  در عراق  در روز دوشنبه  خبر داد.

ابوغريب، فصل جديد جنگ افروزي آمريكا
روزنامه  لوموند چاپ  پاريس  افشاي  شكنجه  و رفتارهاي  غيرانساني  نظاميان  آمريكا را با زندانيان  عراقي  در زندان  ابوغريب  فصل  جديدي  در پرونده جنگ  افروزي  آمريكا در عراق  توصيف  كرد.
لوموند با اشاره  به  گزارش  داخلي  ارتش  آمريكا كه  بخش  هايي  از آن  در هفته نامه  نيويوركر منتشر شده  بود نوشت  شواهد نشان  مي  دهد از اكتبر تا دسامبر ۲۰۰۳ (پاييز ۸۲)موارد زيادي  خشونت  جنايتكارانه  بصورت  افسارگسيخته  ، علني و بيمارگونه  بر ضد زندانيان  عراقي  رخ  داده  است .
به  نوشته  اين  روزنامه  هرچند بوش  رئيس  جمهور آمريكا درباره  اين  مسئله ابراز انزجار كرده  است  و سعي  مي  كند تا اين  حوادث  را كوچك  جلوه  دهد اما اين  ماجرا نقطه  عطفي  در بحث  و جدل  هايي  خواهد بود كه  در زمينه جنگ  افروزي  آمريكا درعراق  در خود آمريكا در جريان  است .
اين  روزنامه  فرانسوي  كه  علاوه  بر صفحه  نخست  در مجموع  ۳ صفحه  داخلي  و سرمقاله  خود را به  اين  موضوع  اختصاص  داده  است  مي  افزايد: بوش  معتقداست اين  اتفاقها انگشت  شمار و نتيجه  رفتار چند سرباز است  كه  در دادگاه نظامي  محاكمه  خواهند شد اما سازمان  ديده  بان  حقوق  بشر ضمن  محكوم  كردن اين  رفتارهاي  حقارت  بار و تشبيه  آن  به  جنايات  جنگي  به  نقل  از يكي  از متهمان  اعلام  كرد سربازها بنا به  دستور فرماندهانشان  اين  اعمال  را انجام  داده اند. لوموند در پايان  به  نقل  از اين  سازمان  خواهان  تحقيق  در كل  فرماندهي  نظامي آمريكا شد.

كوتاه از سياست جهان
نشست اعراب درباره عراق و تروريسم
سران شوراي همكاري خليج فارس شانزدهم ماه مه (۲۷ ارديبهشت) با برگزاري نشستي در عربستان سعودي به بررسي مسئله تروريسم به ويژه حوادث اخير در عربستان و عراق و همچنين بحران خاورميانه خواهد پرداخت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ازكويت عبدالرحمان العطيه دبير كل اين شورا ديروز خطاب به خبرنگاران در كويت گفت:  در اجلاس سران اين شورا قرار است بحران عراق، وخامت وضع سرزمين هاي فلسطيني و اقدامات جنايتكارانه اخير بررسي شود. اين نشست هر شش ماه يك بار برگزار مي شود. وزيران كشور شش عضو اين شورا مشتمل بر عربستان سعودي، امارات متحده عربي ، كويت، عمان، بحرين و قطر ديروز قرارداد مبارزه با تروريسم را امضا كردند.
كشته شدن شش سرباز افغان به دست طالبان
مقامات  افغانستان  اعلام  كردند اعضاي  طالبان  پنج  سرباز افغان  را در حالي  كه  قصد داشتند اسراي طالبان  را به  شهر جنوبي  كلات  منتقل  كنند به  ضرب  گلوله  به  قتل رساندند.به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از اسلام  آباد، خيال  محمد حبيبي  فرمانداراستان  زابل  افغانستان  در گفتگو با خبرنگاران  اعلام  كرد اين پنج  سرباز افغان  روز دوشنبه ، در حمله  اعضاي  طالبان  به كاروانشان  در بزرگراه  شاه  جوي  كلات  كشته  شدند. اين  حادثه  حدود۱۰ كيلومتري  خارج  شهر كلات  روي  داده  است . گزارشهاي  خبري  همچنين  حاكي  است  يك  سرباز افغان  ديگر نيز در حمله  جداگانه  اعضاي  طالبان  در ناحيه  مياني  شين  در استان  جنوبي  قندهار كشته  شده  است .
طرح پاول براي سرنگوني كاسترو
كالين  پاول  وزير امور خارجه  آمريكا در قالب  گزارشي  به  جورج  بوش  رئيس  جمهور اين  كشور پيشنهادهايي  را براي  پايان  دادن  هر چه  سريعتر به حكومت فيدل كاسترو رهبر كوبا كه  وي  مدعي  شد نوعي  ديكتاتوري  است  ارائه  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن  ، ريچارد بوچر سخنگوي  وزارت  امورخارجه  آمريكا در يك  گفتگوي  مطبوعاتي  بدون  اشاره  به  جزئيات  گفت:  پاول  روز گذشته  اين  گزارش  را به  بوش  ارائه  كرد. وي  افزود: بوش  گزارش  كميسيون  كمك  به  كوباي  آزاد را كه  پاول  رياست   آن را بر عهده  دارد مورد بررسي  قرار خواهد داد و نظرات  خود را درباره اين  گزارش  متعاقبا اعلام  خواهد كرد.
استقبال بوش از گسترش اتحاديه اروپا
جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا به  گرمي از اقدام اتحاديه  اروپا در پذيرش۱۰ عضو جديد استقبال  و از تلاش هاي  تركيه نيز براي  پيوستن  به  اتحاديه  اروپا حمايت  كرد. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ميشيگان  ، بوش  كه  براي  مبارزات  و تبليغات انتخاباتي  به  ايالتهاي  مهم  آمريكا سفر مي كند در ايالت  ميشيگان  باانتشار بيانيه اي  اعلام  كرد موافقت  اتحاديه  اروپا با عضويت ۱۰ كشور اروپاي  مركزي  و حوزه  درياي  مديترانه  به  اين  اتحاديه  قابل  تقدير است. زيرا گسترش  اتحاديه  اروپا باعث  تقويت  و پايداري  همكاري ها ميان  آمريكاو اين  اتحاديه  مي شود و از سوي  ديگر دستاوردي  بزرگ  در روند حركت  به  طرف ارزش ها و منافع  مشترك  است .
دو كشته و ۲۳ زخمي در انفجار تركيه
مقامات  شهرداري  شهر باتمان  در جنوب  شرقي  تركيه  ديروز  پس  ازانفجار مهيبي  كه  دوشنبه شب    در منطقه  تجاري  اين  شهر رخ  داد و دو كشته و ۲۳ زخمي  بر جا گذاشت  اين  منطقه  را پاكسازي  كردند. به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از آنكارا يكي  از خبرگزاري هاي  تركيه  اعلام  كرد هنوز علت  اين  انفجار معلوم  نيست  اما به  نظر نمي رسد كه  عامل  آن بمب باشد.مقامات  دفتر فرمانداري  اين  منطقه  گفتند اگر اين  انفجار در روز اتفاق افتاده  بود ممكن  بود شمار تلفات  بيشتر باشد.
اسرائيل عامل بي ثباتي سودان
مشاور رئيس جمهور سودان گفت: رژيم صهيونيستي از عوامل اصلي ايجاد ناامني و بي ثباتي در اين كشور است. به گزارش روزنامه القدس العربي دكتر قطبي المهدي ضمن اعلام اين مطلب در همايش مركز بررسيهاي قدس در امان گفت: اسرائيل نمي خواهد كه هيچ كشور عربي از امنيت و ثبات برخوردار باشد و به همين علت با روشهاي خاصي به دنبال ايجاد ناامني در اين كشورها است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |