چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۹ - May 5, 2004
معاون فني عمراني شهرداري اعلام كرد:
عمر آسفالت خيابان هاي تهران به ۱۲ سال افزايش مي يابد
گروه شهري: نشست استاندارد سازي و ساماندهي كيفيت آسفالت شهر تهران با حضور جمعي از متخصصين و مجريان آسفالت در محل معاونت فني و عمراني شهرداري تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمد علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران در اين جلسه با اشاره به سرانه هاي پايين شهر تهران در همه بخشهاي خدماتي، ورزشي، فرهنگي، فضاي سبز و ترافيك گفت: ما براي جبران كسري هاي شهر تهران نيازمند ۲۰ هزار ميليارد تومان اعتبار هستيم.
وي ۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان براي تكميل مترو، ۹ هزار ميليارد تومان براي احداث ۳۰۰ كيلومتر بزرگراه، ۳ هزار ميليارد تومان براي احداث ۳۰۰ پل كه در طرح جامع و تفصيلي براي شهر تهران لحاظ شد و هزار ميليارد تومان براي تقويت ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني را از جمله اين اعتبارات اعلام كرد و گفت: افزايش سرانه هاي فضاي سبز از ۵ متر به ۱۵ متر نيز نيازمند آزادسازي دست كم ۸۰ ميليون مترمربع اراضي شهري است كه به لحاظ اجرا و تأمين اعتبار به راحتي ميسر نيست. علي آبادي گفت: براي جبران عقب ماندگي هاي اعلام شده از جمله در بخش آسفالت معابر طي ۱۰ سال آينده حداقل بايد سالي ۲ هزار ميليارد تومان از طرف شهرداري تهران هزينه شود.
علي آبادي اعلام كرد: امسال براي لكه گيري و روكش آسفالت حدود ۲۵۰ كيلومتر طول خيابانهاي تهران ۳۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفتيم ضمناً قراردادهايي با پيمانكاران تنظيم شده مبني بر درزگيري فوري تركهاي ايجاد شده بر روي آسفالت و جلوگيري از گسترش شكست در سطح معابر.
وي ادامه داد: همچنين شهرداري اقدام به عقد قرارداد بازيافت آسفالت كرده است كه بر مبناي آن با برداشت آسفالتهاي موجود و اضافه كردن مواد جديد همان آسفالت را مجدداً احياء و پخش مي كنيم.
معاون فني عمراني شهرداري تهران اظهار اميدواري كرد كه با سياست گذاريهاي صورت گرفته در نظر داريم عمر مفيد آسفالت را از حدود ۵ سال فعلي به ۹ سال و با لكه گيري به ۱۲ سال افزايش دهيم.
وي معضل استهلاك و دوام كم آسفالت معابر شهر را مربوط به ماشين آلات فرسوده، نيروي انساني غيرمتخصص و شن و ماسه نامرغوب دانست و افزود: از ۷۰۹ كارخانه توليد آسفالت موجود در كشور تنها ۸ كارخانه استاندارد است كه شهرداري تهران از اين ميان با ۷ كارخانه قرارداد بسته است.
وي تأكيد كرد: از امسال نظارت و كنترل دقيقي بر توليدات قير كارخانجات از مرحله پخت تا پخش صورت مي گيرد. ضمن اينكه در نظر داريم ديگر از مصالح رودخانه اي با كيفيت پايين كه در عرض مدتي كوتاه تحت فشار لاستيك اتومبيل ها شكسته و از بين مي رود استفاده نكنيم و به جاي آن مصالح كوهي كه كيفيت و استقامت بالا دارند جايگزين خواهد شد.
علي آبادي شرط همكاري با كارخانجات طرف قرارداد را استفاده از همين روشها از جمله تهيه مصالح مرغوب، استفاده از كادر اجرايي تخصصي و ماشين آلات جديد دانست و گفت: در غير اين صورت قراردادها فسخ و با ساير كارخانجات رزرو و منعقد خواهد شد.
وي سطح آسفالت خيابانهاي تهران را ۱۲۰ ميليون متر مربع اعلام كرد و گفت: اگر عمر مفيد آسفالت را ۱۰ سال فرض كنيم و هر سال نيازمند نگهداري و لكه گيري ۱۰ درصد اين آسفالتها باشيم، به جز خيابانهاي جديد الاحداث هر سال حدود ۱۲ ميليون متر مربع بايد روكش و لكه گيري در شهر صورت گيرد كه رقمي معادل ۴۰ ميليارد تومان با قيمت امروز مورد نياز است.
وي ادامه داد: مناطق ۵ ، ۲ ، ۱۹ و ۱۶ نسبت به ساير مناطق شهر تهران به لحاظ كيفيت آسفالت معابر در وضعيت بدتري قرار دارند.
علي آبادي گفت: استاندارد آسفالت خيابان بايد حداقل سه روز بعد از ريختن قير باشد اما ترافيك و تراكم شهري اين اجازه را به ما نمي دهد و ناچاريم بعد از ريختن قير بلافاصله خيابانها را آسفالت كنيم كه اين خود در كاهش عمر آسفالت مؤثر است.
وي راهكار در نظر گرفته شده در اين  باره را استفاده از آب به جاي نفت در توليد قير دانست كه علاوه بر مزاياي زيست محيطي در حفظ منابع ملي و رفع مشكلات فني اشاره شده بسيار مؤثر خواهد بود.

قانون مديريت پسماندها تصويب شد
قانون مديريت پسماندها مشتمل بر ۲۴ ماده به اتفاق آراء ديروز در مجلس تصويب شد.
سيدمحمد مجابي - معاون پشتيباني و پارلماني سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با قلم سبز ايران تصويب اين قانون را گام بزرگي براي نجات منابع آب و خاك كشور از خطر آلودگي هاي بيشتر عنوان كرد و افزود: قانون مديريت پسماندها به جز تبصره ماده ۴ اين قانون، صبح امروز در مجلس تصويب شد كه بر طبق اين قانون، سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان دستگاه ناظر وظيفه نظارت بر اجراي قانون را برعهده دارد.
وي در ادامه افزود: تبصره ۴ اين لايحه وزارت امور اقتصاد و دارايي را موظف كرده بود به منظور تشويق در اجراي قانون تا ۱۲ درصد معافيت هاي مالياتي براي فعاليت هاي بازيافت در نظر گيرد كه اين تبصره به دليل منافاتي كه با قانون برنامه داشت، حذف شد.
مجابي افزود: به موجب قانون پسماندها مديريت پسماندها كه هم شخصيت حقيقي و هم حقوقي مي تواند باشد بايد برنامه ريزي، ساماندهي و علميات اجرايي لازم به منظور جمع آوري، ذخيره سازي، حمل و نقل، بازيافت، پردازش و نيز آموزش و اطلاع رساني را انجام دهد كه علاوه بر آن در ماده ۶ هم صدا و سيما موظف به اطلاع رساني در مورد امور مربوط به پسماندها و بازيافت شده است.
مجابي دفع نادرست زباله را عامل انتقال بيش از يكصد بيماري در انسان عنوان كرد و افزود: تصويب اين قانون در مجلس نشان داد كه حفظ محيط زيست تا چه اندازه براي نمايندگان مردم اهميت دارد كه به جهت ضرورت دفع مناسب پسماندها حتي در برنامه چهارم توسعه هم دولت براي مشكلات ناشي از دفع نادرست زباله به ويژه در سه استان شمالي كشور موظف به اتخاذ برنامه هاي اجرايي در مدت زمان مشخصي شده است.

مدير نمونه جنوب تهران
طي مراسمي مهندس محمود رضاييان - مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) و شهردار حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) در ميان واحدهاي صنعتي، توليدي و خدماتي و نهادهاي كارگري جنوب استان تهران به عنوان مدير نمونه برگزيده شد.در اين گزينش كه در ميان صدها كارخانه، واحد توليدي، صنعتي و خدماتي جنوب استان تهران صورت گرفت، شاخص هايي همچون اشتغال - توسعه - رفاه حال كارگران - تأمين اجتماعي - ارائه تنوع خدمات - افزايش بهره وري و كيفيت - ايجاد بازارهاي جديد - توليد بالاتر از ظرفيت اسمي - تنوع محصول - تكريم ارباب رجوع - توجه به خانواده شهدا و خدمات رساني به آنان در نظر گرفته شده است.

دبير شوراي عالي ترافيك:
شركت واحد مجاز به خريد اتوبوس هاي خارجي شد
005910.jpg
دبير شوراي عالي ترافيك گفت: هيچ ممنوعيتي براي خريد اتوبوس از خارج كشور وجود ندارد و شركت اتوبوسراني مي تواند در صورت تمايل به خريد اتوبوس از خارج اين موضوع را مطرح كند.
مهندس محمد رئوفي در گفتگو با خبرگزاري «مهر» با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر هيچ محدوديتي در زمينه خريد اتوبوس از داخل و خارج كشور وجود ندارد و اتوبوسراني مي تواند بخشي از خودروهاي جديد اين ناوگان را از اتوبوسهاي خارجي تامين كند.
وي افزود: ناوگان حمل ونقل عمومي شهر تهران براي خدمات رساني مطلوب و كارآمد به بيش از ۷ هزار دستگاه اتوبوس نياز دارد كه ورود اين اتوبوسها به دليل محدوديت در دادن مجوز به اتوبوسهاي ديزلي بايد همگام با احداث ايستگاههاي سوخت رساني گاز طبيعي باشد. مهندس رئوفي افزود: تزريق اتوبوسهاي نو به ناوگان حمل ونقل عمومي همچنان ادامه دارد و در همين راستا قرار است در سال جاري ۲ هزار دستگاه اتوبوس جديد خارج از كمكهاي دولت به ناوگان اتوبوسراني بپيوندد.
اشاره: ظاهراً متوليان بالادست حوزه ترافيك به اين نتيجه رسيده اند كه ساماندهي آمدو شد در كلانشهرهاي ايران نيازمند خودروهاي منطبق با استانداردهاي جهاني است. اما عجيب است كه اين نتيجه گيري فقط درباره اتوبوس ها حاصل شده و براي تاكسي ها و خودروهاي كوچك، مديريت شهري براي تقويت ناوگان حمل ونقل عمومي بايد به انحصار دو خودروساز مقتدر داخلي گردن نهد. آيا واقعاً اتوبوس هاي توليد داخل، غيراستاندارد تراز خودروهاي سواري همچون... و... هستند؟

رئيس شوراي شهر:
باغ هاي تهران، شناسنامه دار مي شوند
005913.jpg
گروه شهري: به منظور حفظ و نگهداري فضاي سبز تهران، تمامي باغ ها شناسنامه دار مي شوند.
مهندس مهدي چمران - رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در پايان جلسه علني بدون حضور مستمع شورا در جمع خبرنگاران گفت: سازمان S.I.G (مركز مطالعات جغرافيايي شهر تهران) در حال بررسي مسايل و وضعيت باغ هاي تهران است و براي تمامي اين باغها شناسنامه صادر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما وي افزود: مصوبه اخير شوراي شهر در مورد باغات مشكل صاحبان آنها و فضاي سبز تهران را حل خواهد كرد.
وي اين مصوبه را براي حفظ باغات مؤثر و راهگشا دانست و گفت: براساس اين مصوبه به مالكين باغات علاوه بر ۱۲۰ درصد تراكم منطقه اي و ۲۰ درصد تراكم اضافي نيز داده مي شود مشروط بر اينكه سطح اشغال ساخت و ساز در هر طبقه از ۳۰ درصد و نيز ۶ طبقه تجاوز نكند.
به گفته رئيس شوراي شهر با عملياتي شدن اين مصوبه، مالكين ديگر نيازي به قطع اشجار نمي بينند ضمن اينكه از ملك خود نيز به خوبي منتفع مي شوند.
چمران با بيان اينكه مصوبه باغات پس از بررسي هاي لازم براي اجرا به مناطق ابلاغ مي شود گفت: بخشي از قوانين مربوط به باغات بايد توسط مجلس شوراي اسلامي اصلاح شود.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين چند مورد اعتراض فرمانداري به مصوبات شورا از جمله اعتراض به مصوبه احداث منوريل (قطار هوايي) مورد بررسي قرار گرفت.چمران در اين باره گفت: احداث منوريل در حدود اختيارات شوراي شهر و شهرداري است و پاسخ شورا در اين زمينه به فرمانداري ارسال شده است.
وي همچنين با اشاره به اعتراض فرمانداري كه احداث خط منوريل را منوط به نظر شوراي عالي ترافيك دانسته است گفت: هر فعاليت ترافيكي حتماً نبايد در شوراي عالي ترافيك به تصويب برسد.
در جلسه ديروز همچنين اعتراض فرمانداري به تعرفه  عوارض صدور گذرنامه و گواهينامه رانندگي مورد رسيدگي قرار گرفت و رد شد.
چمران خاطرنشان كرد كه شوراي شهر فقط ميزان عوارض را تغيير داده و اين گونه عوارض به عنوان عوارض محلي محسوب مي شود و شورا مجاز به تصميم گيري درباره آنهاست.
وي در رابطه با پرداخت وام ازدواج به زوج هاي تهراني نيز بارديگر تأكيد كرد كه اين وام از خردادماه پرداخت خواهد شد.

شبكه مترو تا فرودگاه امام گسترش مي يابد
مدير عامل  قطار شهري  تهران  و حومه  گفت : خط يك  متروي  تهران  بزودي  تافرودگاه  بين المللي  امام  خميني  (ره ) گسترش  مي يابد.
محسن  هاشمي  ديروز افزود: طول  خطي  كه  به  سوي  فرودگاه  امام  ادامه  مي يابد ۳۶ كيلومتر است  كه  كارهاي آن  در حال  انجام  است .
وي  به  برنامه  دوم  متروي  تهران  كه  از سال  گذشته  آغاز شده  اشاره  كرد وافزود: مناقصه  بين المللي  اين  خط برگزار شده  و داراي  دو خط شرقي  - غربي  وشمالي  - جنوبي  است .
هاشمي خاطرنشان  كرد: مجموع  طول  اين  دو خط بيش  از ۵۷ كيلومتر است  و تاپايان  سال  ۲۰۱۰ به  اتمام  مي رسد.
وي  گفت : با تكميل  خط يك  و دو متروي  تهران  حدود ۱۰۰ كيلومتر به  خطوط مترو اضافه  خواهد شد.
هاشمي افزود: هشت  خط مترو تهران  تا سال  ۲۰۲۰ به  طول  ۲۰۰ كيلومتر و باحدود ۲۰۰ ايستگاه  و ظرفيتي  حدود شش  ميليون  سفر در روز تكميل  خواهد شد.
وي  درخصوص  مترو تهران  و متصل  شدن  آن به  شهرهاي  اقماري ، گفت : خطوط متروبا طول  ۱۷۰ كيلومتر و با ۵۰ ايستگاه  و ظرفيت  يك  ميليون  سفر در روز به شهرهاي  اقماري  متصل  خواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |