يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۰ - May 16, 2004
عزت و قدرت در سايه دوري از گناه
قال علّي عليه السلامُ: مَنْ سَّدَهُ الفني بلامال و العزّ بلا سلطان و الكثرهُ بلا عشيرهِ فَليَخرج من ذل معصيه اله سبحانه الي عزِ طاعته
اصول كافي ۱۹۰ ص ۱۶۳
علي عليه السلام فرمود: آنكس كه دوست دارد بدون ثروت غني باشد و بدون سلطنت عزيز باشد و بدون عشيره تنها نباشد بايد از ذلت گناهكاري خارج گردد و به محيط عز اطاعت الهي وارد شود.
اگر به اطرافمان نگاه كنيم افراد با عزت و انسان هاي ذي نفوذ بي شماري را خواهيم شناخت كه فقط در سايه اطاعت از فرامين الهي و دوري از گناه به اين مقام دست يازيده اند ،ما نيز اگر بخواهيم مي توانيم در سايه پيروي از قرآن كريم و اطاعت از معصومين عليهم السلام و همينطور با سرمشق قراردادن خوبي ها و دوري از گناه هم عزيز جامعه مان باشيم و هم از نفوذ كلمه برخوردار گرديم.
امروز با حافظ
كه نيست در سر من جز هواي خدمت او
به جان پير خرابات و حق صحبت او
بيار باده كه مستظهرم به همت او
بهشت اگرچه نه جاي گناهكاران است
مراسم روز خيام در ۵۵ كشور جهان
دبير اجرايي  همايش  بين المللي  «روز خيام» گفت : در ۵۵ كشور جهان  مراسم  ويژه  بزرگداشت  حكيم  عمر خيام  نيشابوري  در اين  روز برگزار مي شود.
غلامرضا توحيدي  منش  ديروز به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي گفت : اين  مراسم از طريق  رايزنيهاي  فرهنگي  سفارتخانه هاي  جمهوري  اسلامي با پيام  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس  سازمان  فرهنگ  و ارتباطات  اسلامي در كشورهاي  مختلف اجرا مي شود.
سازمان  يونسكو ۲۸ ارديبهشت  ماه  برابر با هفدهم  ماه  مي ميلادي  را روز  حكيم  عمر خيام  نامگذاري  كرده  است .
دبير اجرايي  همايش  بين المللي  روز خيام  گفت : در اين  روز «زنگ  خيام » درمدارس  نيشابور به  صدا درآمده  و همايش  بين المللي  آن نيز در جوار آرامگاه اين  فيلسوف  فرزانه  با شركت  انديشمندان  و محققان  رياضي  در فرهنگسراي  سيمرغ برگزار خواهد شد.وي  افزود: دبيرخانه  همايش  روز ملي  خيام  هر سال  به  يكي  از ابعاد وجودي فعاليتها  و آثار اين  حكيم  مي پردازد.
پارسال  به  شعر و امسال  به  بعد رياضي اين  شخصيت  پرداخته  مي شود.
او گفت : امسال  در اين  همايش  پروفسور فضل الله  رضا استاد دانشگاه  ميت  ازآمريكا شركت  خواهد كرد و نيز ازخدمات  ارزنده  استاد سيدمحمود طالبيان رياضيدان  كه  بيش  از ۱۰ كتاب  تاليف  و دهها مقاله  از او به  چاپ  رسيده  تجليل خواهد شد.

معافيت اهالي سينما از ماليات
موسسات سينمايي، فعالان فيلمسازي و عوامل آن اعم از حقيقي و حقوقي در صورت تحويل اظهارنامه مالياتي از پرداخت ماليات معاف مي شوند.
به گزارش معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، براساس بند ل ماده ۱۳۹ اصلاحي قانون مالياتهاي مستقيم و در پي تفاهم نامه منعقدشده ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان امور مالياتي كشور، فعاليتهاي سينمايي در صورت ارائه اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر، از پرداخت ماليات معاف مي شوند.

سازندگان فيلم در جمع خبرنگاران:
پرونده مارمولك بسته مي شود
تهيه كننده فيلم «مارمولك» ظهر ديروز در جمع خبرنگاران در خانه سينما تصريح كرد: يقين داشته باشيد كه حسرت يك آه را بر دل ضد انقلاب خواهيم گذاشت كه قصد دارد وجود سانسور در ايران را القا كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، منوچهر محمدي همچنين در اين نشست به تشريح ماجراي اين فيلم از ابتدا تا امروز و ارائه اشكالات وارد شده بر اين فيلم و پاسخ به آنها پرداخت.
وي اظهار داشت: اين فيلم توسط قوه قضاييه يا وزارت ارشاد توقيف نشده و هيچ مرجع رسمي هم حكمي دالّ بر عدم نمايش فيلم صادر نكرده، ولي پرونده فيلم كم كم در حال بسته شدن است چراكه در شهرستان ها از ديروز فيلم نمايش داده نمي شود و در تهران هم از روز چهارشنبه، هر روز چند سينما فيلم را بر مي دارند كه تا پايان هفته فيلم از اكران تهران هم خارج خواهد شد. تهيه كننده فيلم «زير نور ماه» ادامه داد: ما الان در شرايطي هستيم كه جز گفتن حقيقت راه ديگري نداريم.
مديركل سابق نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد گفت: من نمي گويم به ديكته مارمولك نمره ۲۰ دهيد كه البته هيأت هاي داوري جشنواره فجر با دادن جوايز بهترين فيلمنامه و بهترين فيلم از نظر ديني و جايزه بين المذاهب اين كار را كردند ولي حداقل ديكته را پاره نكنيد. وي در حالي اين جمله را گفت كه بغض گلويش را مي فشرد و براي لحظاتي سكوت كرد.
همچنين در اين نشست كمال تبريزي، كارگردان فيلم هم برداشته شدن فيلم از اكران عمومي  را اشتباه خواند و باعث زيان ديدن نظام، روحانيت و سينما دانست.

موفقيت دو كودك نقاش ايراني در ژاپن
دو كودك و نوجوان هنرمند ايراني نشان هاي نقره و برنز يك مسابقه معتبر بين المللي نقاشي در ژاپن را از آن خود ساختند.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، كيميا كتابفروش عضو ۷ ساله مركز آفرينش هاي هنري كانون در تهران با كشيدن يك نقاشي با موضوع پرندگان نشان نقره و ديپلم افتخار مسابقه اينوهيكاري ژاپن در سال ۲۰۰۳ را به خود اختصاص داد.
سارا محمداماني دختر ۱۱ ساله گنبدكاووسي نيز كه بازار را موضوع اثر هنري خود قرار داده بود موفق به كسب نشان برنز و ديپلم افتخار اين مسابقه شد.

باهمكاري شاعران و داستان نويسان دو كشور برگزار مي شود
هفته ادبيات ايران در تركيه
نويسندگان ايراني و نويسندگان تركيه در استانبول و آنكارا با يكديگر ديدار مي كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، رضا براهني، علي اشرف درويشيان، فرخنده حاجي زاده، جواد مجابي، عمران صلاحي، فريبا وفي، شمس آقاجاني و ليلا صادقي در كنار نويسندگان تركيه در همايشي كه به نام هفته  ادبيات ايران نامگذاري شده است شركت مي كنند. اين گردهمايي به همت هاشم خسروشاهي ـ مترجم آثاري از احمد شاملو و فروغ فرخزاد به زبان تركي - و حمايت برخي مراكز ادبي تركيه با هدف معرفي ادبيات ايران و ايجاد روابط فرهنگي بين نويسندگان ايران و تركيه تشكيل شده است.
نويسندگان ايراني در اين همايش از ۱۲ - ۲۴ مي در دو شهر آنكارا و استانبول به ايراد سخنراني و ارائه آثار خود خواهند پرداخت و در ميزگردها و نشست هاي دوستانه با نويسندگان كشور ميزبان به گفت وگو خواهند نشست.

نخستين جشنواره گيتارنوازي و سبك شناسي
با تقدير از سالها تلاش سيمون آيوازيان، چهره نامي گيتار كلاسيك، نخستين جشنواره گيتارنوازي و سبك شناسي، ۲۷ ارديبهشت تا اول خرداد در اصفهان برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري اين جشنواره به همت حوزه هنري اصفهان و در سه بخش مسابقه، آموزش و كنسرتهاي شبانه برگزار مي شود.
بخش مسابقه اين جشنواره شامل مهارت نوازندگي و گروه نوازي است.
به گزارش دبيرخانه جشنواره در بخش آموزشي رپرتوار گيتار كلاسيك با اجراي سينا خلج و سخنراني سهراب فلك انگيز و رپرتوار گيتار فلامنكو با اجراي عليرضا عارف مهر و سخنراني و اجراي كاوه ناصحي برگزار مي شود. همچنين در اين بخش معرفي سبك هاي گيتار توسط كارينا كيميايي، كارگاه عملي ساخت ساز توسط سياوش طهماسب پور و جلسه پرسش و پاسخ با حضور كيوان ميرهادي برگزار مي شود.بنابر اعلام روابط عمومي حوزه هنري، بخش سوم اين جشنواره كنسرت هاي شبانه و برنامه ويژه اجراي مستر كلاس ميگل ريور از اسپانيا است و بزرگداشت استاد سيمون آيوازيان پدر گيتار كلاسيك از برنامه هاي ديگر اين جشنواره است.مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره گيتارنوازي و سبك شناسي ساعت ۱۶ امروز و مراسم اختتاميه ساعت ۱۷ جمعه اول خردادماه در تالار هنر برگزار مي شود و برنامه هاي جشنواره سالن در آمفي تئاتر سوره و سينما سپاهان اصفهان اجرا مي شود.

تازهاي دنياي رسانه ها
تظاهرات صدها هزار سرخ جامه
روزنامه هاي ديروز اروپا عموماً در صفحه اول خود عكسي را چاپ كرده بودند كه امواج سرخ جامگان را در حال راهپيمايي و حمل شعار نشان مي داد. اين تظاهرات در شهر هاوانا برضد تصميم تازه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا مبني بر تشديد تحريم اقتصادي ۴۴ ساله كوبا بر پا شده بود و در آن يك ميليون و دويست هزار كوبايي شركت كرده بودند و در پيشاپيش آنان فيدل كاسترو رهبر ۷۷ ساله كوبا ديده مي شد كه شعار مي داد. اين انبوه جمعيت كه پيراهن قرمز برتن داشتند در حال شعار دادن از مقابل مقر هيات نمايندگي آمريكا در كوبا گذشتند. بعضي از شعارها از اين قرار بود: بوش هيتلر، بوش ديكتاتور دنيا، بوش با تقلب در انتخابات رئيس جمهور شد، بوش فاشيست و ...
باز گشت پيروزمندانه به اراده مردم
بازگشت «ره مو ـ هيون» رئيس جمهوري كره جنوبي به قدرت، تفسير سياسي بسياري از روزنامه هاي ديروز و امروز را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. پارلمان كره جنوبي به رغم اعتراض مردم، «ره» را ۶۳ روز پيش پس از يك محاكمه پارلماني معلق ساخته و تعيين سرنوشت او را به دادگاه سپرد. مردم از حمايت «ره» دست نكشيدند و در انتخابات پارلماني هواداران وي را برگزيدند و پريروز هم دادگاه او را ابقاء كرد و به اين ترتيب در ۱۶ سال اخير«ره» تنها رئيس جمهوري كره جنوبي است كه پارلمان را هم با خود دارد. همه سياست هاي «ره» كه قبلاً از ناراضيان اين كشور بود مورد قبول آمريكا نيست زيرا كه او مايل به همزيستي مسالمت آميز با كره شمالي و مذاكره با رهبران آن قسمت شبه جزيره كره است و در زمينه اقتصاد نيز نمي خواهد دنباله روي آمريكا باشد. ممكن است وي در آينده نيروهاي كره جنوبي را هم از عراق خارج كند.
اثبات جدايي ملت ها از دولت ها
تفسير ها درباره شكنجه عراقي ها توسط نظاميان و ماموران اطلاعاتي آمريكا در عراق ادامه دارد و در آخرين تفسيرها، از جدايي ملت ها و دولت ها از هم سخن به ميان آمده است. برخي از مفسران نوشته اند: در حالي كه انتشار عكس هاي در حال تحقير و شكنجه عراقي ها، مردم عادي را در همه كشورها متاثر و منقلب ساخته و صداي اعتراض آنان را بلند كرده است، تنها عده اي انگشت شمار از سران دولت ها از اين عمل كه خلاف حيثيت انساني است دهان به انتقاد و اعتراض گشودند. بنابراين، اين رويداد يك بار ديگر جدايي دولت ها از ملت ها را نشان داد و نشان داد كه مقامات رسمي پس از گرفتن آراء مردم در انتخابات، راه خودشان مي روند و كمتر به احساسات و عواطف راي دهندگان توجه مي كنند.
برخي ديگر از مفسران نوشته اند كه رويداد تازه نشان داد كه از اتحاديه عرب تنها نامي باقي مانده است.
خطر تورم پول در آمريكا
رسانه هاي آمريكا ديروز خبر اول خود را به خطر دوباره تورم پول در اين كشور و احتمال افزايش نرخ بهره از ماه آينده اختصاص داده بودند. اين رسانه ها اشاره كرده اند كه افزايش قيمت ها در آمريكا امسال دو برابر سال گذشته است و براي كنترل آن راهي جز افزايش نرخ بهره نيست. اين افزايش، بازار مستغلات را تا حدي راكد خواهد كرد و درنتيجه بهاي خانه كه به صورتي غيرمنطقي بالا رفته است، كاهش خواهد يافت.
درباره افزايش روزافزون بهاي بنزين در آمريكا، ديروز رسانه هاي اين كشور اين دلايل را ذكر كرده بودند:
- ساخته نشدن پالايشگاه تازه درآمريكا در ۲۹ سال گذشته كه تحويل بنزين به جايگاه ها را نوبتي كرده است.
ـ برخلاف دهه هاي گذشته، استفاده آمريكايي ها از خودرو هاي اس. يو. وي (انواع خودروهاي شبيه پاترول) كه تا دو برابر اتومبيل هاي كوچك مصرف بنزين دارند.
ـ افزايش حداقل سرعت در جاده ها از ۵۵ مايل در ساعت به ۶۵ مايل (سرعت بالاتر از ۵۵ مايل مصرف بنزين را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش مي دهد).
- افزايش مصرف سوخت در چين (امسال هر روز يك ميليون بشكه بيش از سال پيش و سال آينده دو برابر و به همين ترتيب در سال هاي بعد).
- عدم اطمينان از وضعيت برخي كشورهاي توليد كننده مخصوصاً سعودي، نيجريه، و عراق.
لهستان پس از هند
«مرك بلكا» نخست وزير لهستان با راي عدم اعتماد پارلمان اين كشور بركنار شد كه روزنامه هاي ديروز اروپا آن را به پاي برنامه اقتصادي بازار آزاد لهستان كه مردم اين كشور را ناراضي كرده گذارده و نوشته اند كه «بلكا» پس از «واجپايي» در هند، دومين رئيس دولتي است كه در چند روز اخير قرباني عدم رضايت طبقه زحمتكش (اكثريت) از اقتصاد بازار آزاد شده است. نارضايتي لهستاني ها از وجود نيروهاي اين كشور در عراق هم مزيد برعلت بوده است.
چاپ عكس ساختگي و استعفاي سردبير ديلي ميرور
هيات نمايندگان صاحبان روزنامه دو ميليون تيراژي «ديلي ميرور» انگلستان كه در قطع تابلويد چاپ مي شود، ديروز «پيرس مورگان»، سردبير اين روزنامه را وادار كرد از اين سمت كناره گيري كند؛ زيرا مقامات نظامي آن كشور مورگان را متهم كرده بودند كه عكس ساختگي چاپ كرده و با اين عمل نظاميان را از چشم مردم انداخته است. ديلي ميرور عكسي را چاپ كرده بود كه نشان مي داد يك نظامي انگليسي در عراق، يك عراقي را شكنجه و بر بدن او كه روي زمين افتاده بود ادرار مي كند. نمايندگان صاحبان نشريه، ضمن عذرخواهي از اقدام سردبير، در عين حال تاكيد كرده اند كه سوءنيت دركار نبوده است.
رئيس جمهور برزيل خبرنگار نيويورك تايمز را بخشيد
داسيلوا رئيس جمهوري برزيل كه دستور داده بود خبرنگار نيويورك تايمز از آن كشور اخراج شود، ديروز پس از دريافت نامه وي كه حكايت از عذرخواهي ضمني مي كرد او را بخشيد و دستور خود را لغو كرد. خبرنگار نيويورك تايمز گزارش كرده بود كه داسيلوا در مصرف الكل افراط مي كند. اين خبرنگار در نامه خود به داسيلوا نوشته بود كه قصد آسيب زدن به او را نداشته است.

* گالري مژده: نمايشگاه نقاشي راضيه عبدالرحيمي / تا ۲۹ ارديبهشت / سعادت آباد، ميدان كاج، علامه طباطبايي شمالي، ۱۸ شرقي، پلاك ۹۱ / تلفن:  ۲۰۶۷۴۴۲
* نگارخانه نيازي: نمايشگاه نقاشي استادان نقاشي ايران به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / ۲۸ ارديبهشت تا هشتم خرداد / ميرداماد، ميدان محسني، جنب مبل ونيز، ساختمان ۷۷ / تلفن: ۲۲۲۵۴۰۷
* گالري آريا: نمايشگاه عكس ها، ويدئو و چيدمان فرزاد توحيدي / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، پلاك ۶۱ / تلفن:  ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه شيث: نمايشگاه مروري بر سنت و احساس به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / ۲۷ ارديبهشت تا چهارم خرداد / چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، پلاك ۴۱ / تلفن: ۶۷۰۹۱۸۵
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه آثار باتيك ويكتوريا جهانشاهي افشار / تا ۳۰ ارديبهشت / مطهري، كوه نور، پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه سوره: نمايشگاه مروري بر آثار طراحي و نقاشي ناصر سيفي / ۲۸ ارديبهشت تا هفتم خرداد / ميدان انقلاب، جنب سينمابهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي حسين نوروزي / ۲۶ تا ۳۰ ارديبهشت / شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي علي ملك جعفريان به مناسبت روز جهاني موزه / تا ۴ خرداد / خيابان استاد نجات اللهي نبش ورشو، مركز سازمان هاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶ / تلفن: ۴-۸۹۱۱۶۱
* نگارخانه پاسارگاد: نمايشگاه آثار هنرهاي كاربردي، سنتي و اصيل با عنوان ميراث معنوي به مناسبت روز جهاني موزه / تا سوم خرداد / خيابان دولت، بعد از چهارراه قنات، جنب داروخانه اكسير، كوچه سلمي، پلاك ۲۶ / تلفن: ۲۵۴۰۴۰۷
* نگارخانه خيال: نمايشگاه نقاشي مرحوم منصور قندريز و مرتضي اسدي تا اول خرداد / نمايشگاه عكس رقص زمين آثار محمدرضا جوادي از ارگ بم تا ۱۳ خرداد / ميدان فلسطين، خيابان مظفر، پلاك ۵۳، مركز فرهنگي هنري صبا / تلفن: ۱۱-۶۴۹۴۵۰۸

برگي از تاريخ
داستان وليعهد شدن انوشيروان
قباد شاه ساساني در نيمه ماه مه سال ۵۱۹ ميلادي، سومين پسر خود «انوشيروان» را شاه بعدي ايران (وليعهد) اعلام داشت. قباد سه پسر داشت كه يكي از آنان به نام «كاووس» در همين مراسم به سمت فرماندار تبرستان (مازندران) منصوب شد. پسر ديگر قباد «زم» نام داشت و از پيروان مزدك و خواهان تامين برابري اقتصادي ـ اجتماعي ايرانيان بود. قباد در مراسم معرفي انوشيروان به عنوان شاه آتي كه بعداً لقب خسرو بر نام او اضافه شد گفت كه اين انتخاب نتيجه چند سال بررسي و تجربه او بوده و به درستي اين انتخاب اعتماد دارد. قباد كه سال ها درگير جنگ با هون ها بود، از آنجا كه قبلاً تحت تاثير افكار مزدك قرار داشت (كه از او به عنوان بنيادگذار سوسياليسم در جهان نام برده مي شود) در سال ۵۱۵ ميلادي تصميم خود به كاهش شديد ماليات كشاورزان و مردم كم درآمد و برنامه اصلاحات كشاورزي و افزايش سهم كشاورزان از محصول و نيز برنامه هاي عمراني ديگر از جمله ساختن چند سد را اعلام داشته بود. برخي از مورخان كه تاريخ وليعهدي انوشيروان را ۲۳ مارس سال ۵۱۹ (دوماه زودتر و در ايام نوروز) ذكر مي كنند، نوشته اند كه قباد تحت فشار اربابان، انوشيروان را وليعهد خود اعلام داشت زيرا كه در ميان سه پسر قباد، تنها او بود كه پذيرفته بود مزدكيان را سركوب كند.

نگارستان
مهتاب تايمز
006459.jpg
۱. اتكينسون گريم شاو «Atkinson Grimshaw»
۲. تولد: ليدز ۱۸۳۶ وفات: ليدز ۱۸۹۳
۳. سبك نقاش: رومانتيسم (اين سبك از اروپا آغاز شد و سپس در قرن هجدهم و نوزدهم به آمريكا رسيد. در اين سبك هنرمندان احساس هاي مختلف مثل ترس، عشق، پيروزي، ويراني، عظمت و شكوه را به تصوير مي كشيدند. اين سبك در اواسط قرن نوزدهم پايان يافت و در قرن بيستم به نام «نيورومانتيسم» احياء شد)
۴. درباره هنرمند: گريمشاو يكي از چيره دست ترين هنرمندان، در به تصوير كشيدن مناظر شب و غروب بود و در اغلب آثار او نور ماه (مهتاب) حتما ديده مي شد و از اين رو عقيده دارند يكي از دلايل زيبايي آثار او وجود مهتاب در تصاوير شب اوست. يكي از هنرمندان معاصر او به نام «جيمز مك نيل ويستلر» كه هنرمندي چيره دست در طراحي مناظري از شب است مي گويد: «من زماني به طراحي از شب علاقه مند شدم كه شبهاي مهتابي گريمشاو را ديدم و آثار شب خودم را آفريدم!» گريمشاو عاشق رودخانه تايمز بود و يكي از دلايل علاقه او به اين رودخانه، شب هاي مهتابي زيباي رودخانه تايمز است.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: شبانگاهان رود تايمز / ۱۸۸۰ / رنگ روغن روي چوب / ۱/۶۳ * ۲/۴۰ سانتي متر.مهتاب كه از ماه كامل تراويده، رودخانه تايمز را نقره فام كرده است. كشتي ها و قايق ها در كنار تايمز آرام گرفته اند. كليساي پائول مقدس به زيبايي اثر افزوده است. نور ماه باعث شده تا رودخانه تايمز اسرارآميز، رويايي و زيبا جلوه كند چرا كه تايمز در صبحگاهان اين چنين زيبا نيست! تقارن اشكال فضاي نقاشي،  مخصوصاً استفاده از خطوط عمودي مانند دكل كشتي ها، اثر را زيباتر كرده و نوعي آرامش در آن ايجاد كرده است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري هنرليدز / ليدز.

پاسخ به پرسش پزشكي
منافع اسيد فوليك
از دكتر روزنفلد پرسش هايي كه در باره كشف تازه (اثر اسيد فوليك در درمان بيماري هاي استخوان) شده و او گفته است: منافع فوليت (اسيد فوليك كه نوعي ويتامين «ب» است) از دير زمان در جلوگيري از دشواري دوران حاملگي (سقط جنين)، درمان بيماري هاي عصبي، طول عمر و حتي جلوگيري از حمله قلبي شناخته شده بود و پزشكان به بيماران مختلف مصرف آن را توصيه مي كردند. نتيجه تجربه تازه نشان داده است كه مصرف اين ماده از شكستگي، پوك شدن و بيماري هاي ديگر استخوان هم جلوگيري مي كند و لذا مصرف آن مخصوصاً براي زنان يائسه نافع است. اين ويتامين سطح «هموسيستين» را در بدن پايين مي آورد و از خطر حمله قلبي مي كاهد. مصرف اسيد فوليك به ويژه به سالخوردگان توصيه مي شود. دولت آمريكا به نانوائي ها دستور داده است كه اسيد فوليك را به خمير خود اضافه كنند.

بهارستان
خوشا وقتي
صبح بيدار مي شوم، بيرون مي روم
و گل شكفته اي را مي بينم
كه تا ديروز نبود
تا چيبانا آكمي - ترجمه زوياپيرزاد

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
گريز
از پيري متنفر بود. چشمهايش كه ضعيف شد، جراحي ليزر كرد. پوستش چروك شد، كرم ضد چروك خريد. موهايش ريخت، مو كاشت. دندان هايش زرد شد، آنها را سفيد كرد. قلبش كه ايستاد، اما كاري از دستش برنمي آمد.
نسرين نادري

گشتي در دنياي خبرها
گران شدن شير در آمريكا
به دنبال افزايش بهاي بنزين، قيمت شير هم ناگهان در آمريكا بالا رفته است. ميزان اين افزايش يك شبه، به طور متوسط ۲۰ سنت در هر گالن (حدود ليتري ۴۲ تومان) است. علت اين افزايش ناگهاني هنوز اعلام نشده است.
سرقت روغن رستوران ها
اكلاهما: يك باند سرقت در سه ماه اخير بيش از ۲۲۶۸ كيلوگرم روغن مصرف شده در رستوران ها را به سرقت برده اند.
رستوران دارها روغن هاي مصرف شده را داخل بشكه هاي آهني مي ريزند و آنرا به كارخانه هاي بازيافت مي فروشند.اين باند سرقت، شب ها به سرقت اين بشكه ها مي پرداختند و آن ها را در بازار مي فروختند. سارقان هر شب حدود ۳۸۰ دلار از فروش روغن ها بدست مي آوردند.
هشدار نخست وزير
توكيو: نخست وزير ژاپن از نمايندگان مجلس اين كشور به دليل صحبت كردن با تلفن همراه و خواندن مجله هاي طنز در جلسات پارلمان انتقاد كرد.
به نوشته روزنامه آساهي، نخست وزير به ۳۰ نفر از نمايندگان حزب ليبرال دمكرات اخطار داده است كه در جلسات مجلس از مطالعه مجلات طنز و همچنين ارسال پيام با تلفن همراه خودداري كنند.
۶ قلو پس از دوقلو
واشنگتن: يك زوج در آمريكا كه سه سال قبل صاحب دوقلو شده بودند، اين بار صاحب ۶ قلو شدند.چندي پيش اين زوج تصميم گرفتند صاحب يك نوزاد شوند اما از قضا، خانم خانه ۶ قلو به دنيا آورد. البته قرار است ۶ قلوها تا دوماه ديگر در بيمارستان بمانند.تاكنون چندين شركت توليدكننده لوازم و موادغذايي كودك آمادگي خود را براي تأمين نيازهاي اوليه اين ۶ نوزاد اعلام كرده اند.
زندانيان عاقل
لندن: دو زنداني در انگليس با فرار از يك زندان، خود را به زندان ديگري معرفي كردند.اين دو زنداني به جرم سرقت و مصرف موادمخدر به حبس محكوم شدند اما در زندان به راحتي به موادمخدر دسترسي داشتند.به همين دليل دو روز قبل از زندان گريختند و ۱۰ ساعت بعد خود را به زنداني كه در فاصله ۳۲ كيلومتري زندان اول قرار داشت معرفي كردند.اين زندانيان در حين ورود به زندان تصميم گرفته بودند اعتيادشان را ترك كنند اما به دليل دسترسي آسان به موادمخدر چنين امكاني برايشان وجود نداشت.بنابراين آنها تصميم گرفتند به زنداني بروند كه از لحاظ امنيتي سختگيرتر باشد تا آنان نتوانند به موادمخدر دسترسي داشته باشند.
گروه كنسرت سبزي ها
هامبورگ: گروه اركستر سبزي هاي وين در نمايشگاه هنر هامبورگ توجه همگان را به خود جلب كرده است. آلات موسيقي اعضاي اين گروه از سبزي هاي مختلف ساخته شده است. نكته جالب اينكه نوازندگان به راحتي قادر هستند با اين سبزي ها كنسرت اجرا كنند.
فوايد ورزش براي كارفرما
واشنگتن: صاحبان شركت ها، در صورتي كه كارمندان و كارگران خود را تشويق به ورزش كردن كنند، ميليون ها دلار در بخش هزينه هاي درماني صرفه جويي خواهد شد. تحقيقات دانشمندان نشان داده است هزينه درماني كارمندان چاق بسيار بيشتر از كارمنداني است كه اضافه وزن ندارند.در صورتي كه اين كارمندان تنها دو بار در روز اندكي ورزش كنند، ميليون ها دلار در هزينه هاي درماني شركت محل خدمتشان صرفه جويي خواهد شد حتي اگر با ورزش كردن وزن كم نكنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۷ دقيقه

گل و گياه
واگيليا
006456.jpg
نام علمي: Weigela praecox
خانواده: CAPRIFOLIACEAE
درختچه خزان پذير به ارتفاع ۵/۲ و گستردگي ۲ متر است. داراي برگهاي بيضي شكل دندانه دار و سبز شفاف بوده و گلهاي معطر و زنگوله اي شكل صورتي رنگ آن اواخر بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم در تابستان و قلمه چوب سخت در پائيز و زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |