يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۰ - May 16, 2004
براساس مقررات پيشگيري از پولشويي
ارائه خدمات بانكي به نهادهاي غيرمجاز ممنوع است
006477.jpg
گروه اقتصادي : براساس مقررات پيشگيري از پولشويي در موسسات مالي، افتتاح حساب و ارائه هرگونه خدمات بانكي به موسسات و نهادهاي اعتباري غيرمجاز ممنوع است.
مقررات پيشگيري از پولشويي چندي پيش توسط شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيده است.
معاون اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي درخصوص اين مقررات به خبرنگار ما گفت: مقررات پيشگيري از پولشويي قبل از تصويب لايحه آن در مجلس توسط شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيده است.
شيركوند در اين زمينه خاطرنشان كرد: لازم بود قبل از تدوين و تهيه قانون پولشويي براساس كليات موجود درخصوص پولشويي، آئين نامه هاي اجرايي آن تصويب شود كه پس از تهيه قانون، اين مقررات ممكن است تا حدي دچار تغيير شود.
به گزارش خبرنگار ما، مقررات پيشگيري از پولشويي در ۲۴ ماده به تصويب رسيده است.
براساس ماده ده اين مقررات افتتاح حساب براي موسسات اعتباري غيرمجاز ممنوع است و موسسات مالي مكلفند ظرف مدتي كه توسط بانك مركزي تعيين مي شود، نسبت به انسداد حساب اينگونه موسسات و قطع هرگونه خدمات بانكي به آنها اقدام كنند.طبق تعاريف موجود در اين مقررات، موسسات مالي عبارتند از: بانك هاي دولتي و غيردولتي، موسسات اعتباري، صرافي ها، صندوق تعاون، صندوق هاي قرض الحسنه و تعاوني هاي اعتبار.
براساس يكي ديگر از مواد اين مقررات، موسسات مالي مكلفند نسبت به احراز كامل هويت كليه مشتريان خود اقدام كنند و انجام هريك از انواع عمليات بانكي توسط موسسات مالي براي اشخاص حقيقي و حقوقي كه نزد موسسه مالي طبق مقررات ناشناخته باشد، ممنوع است.
در اين مقررات ذكرشده است كه تمام موسسات مالي بايد يكي از اعضاي هيات مديره يا مديران اجرايي خود را به عنوان مسئول امور مربوط به پولشويي به بانك مركزي معرفي كنند و بانك مركزي نيز يك كميته تخصصي ويژه زيرنظر يكي از اعضاي هيات عامل براي اين منظور تشكيل دهد.
يكي از موارد پيش بيني شده در اين مقررات احراز هويت و شناسايي مشتريان است.
شناسنامه يا كارت ملي، گواهينامه و گذرنامه از مداركي است كه هويت مشتريان را مشخص مي كند و شناسايي مشتريان هنگام افتتاح حساب به چهار طريق محرز خواهد شد.
اخذ معرفي نامه از مشتريان معتبر بانك، اخذ اطلاعات مشتري از ساير بانك ها، جواز كسب راه هاي پيش بيني شده براي شناسايي مشتريان درنظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار ما لايحه مقابله با پولشويي چندي پيش در مجلس به تصويب رسيد كه شوراي نگهبان در چند مورد به آن اشكالاتي وارد كرد.
منظور از پولشويي در اين مقررات تحصيل، نگهداري يا استفاده از مالي است كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم در نتيجه ارتكاب جرم حاصل شده است.كمك به انتقال اين اموال با قصد پنهان كردن يا تغييرشكل دادن منشأ غيرقانوني آن مال نيز جزو مصاديق پولشويي است.در اين مقررات ذكر شده است كه موسسات مالي مكلفند بر كليه عمليات مشتريان خود با هدف شناسايي عمليات مشكوك نظارت مستمر داشته باشند.
منظور از عمليات مشكوك، معاملاتي است كه اشخاص با دردست داشتن اطلاعات و يا دلايل منطقي ظن پيدا كنند كه اين معاملات به منظور پولشويي انجام مي شود.

رئيس جمهوري:
براي پيشرفت بايد از شعار پرهيز و بيشتر كار كرد
توليد و ايجاد رونق اقتصادي توأم با رعايت عدالت اجتماعي همواره از محورهاي اصلي حركت دولت بوده و هست.
«سيد محمد خاتمي» رئيس جمهوري ديروز در جمع صنعتگران و فعالان امور عمران و آب لرستان در منطقه ويژه اقتصادي ازنا افزود: براي ايجاد عدالت بايد نيرومند، قوي و ثروتمند باشيم، ما ثروتهاي فراواني داريم كه بايد سعي كنيم آنها را بالفعل و پويا براي برآورده كردن منافع ملي درآوريم كه همه اينها نيازمند يك سلسله اصلاحات ساختاري است كه آغاز شده و ادامه مي يابد.وي گفت: ما امروز هيچ راهي به جز پيشرفت نداريم و براي نيل به اين هدف بايد از دادن شعار پرهيز و بيشتر كار كرد.وي همچنين گفت: منطقه ويژه اقتصادي ازنا با اصرار من شكل گرفت و با توجه به وضعيت خوب سنگ استان ان شاءالله اين استان مي تواند يكي از صادركنندگان اصلي سنگ در دنيا باشد.
در اين جلسه حبيب الله بي طرف وزير نيرو گزارشي از ميزان مصرف آب و برق در استان لرستان ارائه نمود.پس از پايان اين آيين آقاي خاتمي رئيس جمهوري، ازنا را به مقصد تهران ترك كردند.
آغاز عمليات ساخت دو سد در لرستان
همزمان با ورود آقاي خاتمي رئيس جمهوري به شهرستان ازنا، عمليات ساخت سدهاي مخزني «كمندان» و «حوضيان» ازنا و اليگودرز ديروز آغاز شد.
اين دو سد بر روي رودخانه هاي كمندان ازنا و حوضيان اليگودرز با اعتباري بالغ بر ۸۰۰ ميليارد ريال احداث خواهد شد.
با بهره برداري از اين دو سد در مجموع هفت هزار و ۸۶۳ هكتار از اراضي كشاورزي ديم ازنا و اليگودرز به آبي تبديل خواهد شد.سد كمندان ازنا با گنجايش ۸۲ ميليون متر مكعب تنظيم آب و ۶۴ متر ارتفاع بر روي رودخانه كمندان و سد حوضيان اليگودرز نيز كه از نوع خاكي با هسته  رسي مي باشد با ۵۱ متر ارتفاع و ۲/۳۱ ميليون متر مكعب گنجايش بر روي رودخانه حوضيان اليگودرز احداث مي شود.

جامعه مشاوران رسمي مالياتي تأسيس مي شود
لايحه  تشكيل  جامعه  مشاوران  رسمي مالياتي  ايران  توسط رئيس  جمهور به  مجلس شوراي  اسلامي تقديم  شد.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  امور اقتصادي  و دارايي ، اين  لايحه براي  ارتقاي فرهنگ  مالياتي  پرداخت كنندگان  ماليات  و راهنمايي  صحيح  مؤديان  مالياتي  و مديران  مالي  بنگاههاي  اقتصادي  برمبناي  قوانين  و مقررات  مالياتي كشور تدوين  شده  است .

نرخ ارز تا پايان برنامه چهارم به ۱۲۰۰ تومان به ازاي هر دلار مي رسد
«براساس برنامه چهارم توسعه و افزايش نرخ تورم، نرخ ارز تا پايان مدت پنج ساله برنامه چهارم توسعه به طور متوسط به ۱۲۰۰ تومان به ازاي هر دلار مي رسد.»به گزارش ايران محمد كردبچه - معاون اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور - شايعه افزايش نرخ ارز تا ۱۵۰۰ تومان براساس قانون برنامه چهارم توسعه را تكذيب كرد.

دوهزار پروژه مخابراتي در سراسر كشور افتتاح مي شود
گروه اقتصادي:همزمان با هفته ارتباطات ۲ هزار و ۱۱۴ طرح مخابراتي با سرمايه گذاري بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال گشايش مي يابد.
به گزارش روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، براساس اين گزارش از ميان طرح هاي مخابراتي ۷۵۹ دفتر مخابرات روستايي، ۲۹۵ پروژه تلفن همراه، ۶۴۸ مراكز سوئيچ پرظرفيت و كم ظرفيت و همچنين ۴۱۲ پروژه ديگر كه بيشتر شامل پروژه هاي ارتباطات راه دور است، آماده بهره برداري است.
گفتني است از مجموع ۲۸ استان كشور، از لحاظ ميزان سرمايه گذاري به ترتيب استانهاي تهران، خراسان و فارس و از لحاظ تعداد طرح (پروژه) به ترتيب استانهاي خراسان، فارس و هرمزگان در مقام هاي اول تا سوم قرار دارند.

پيمان ۹۸ ميليارد ريالي براي تكميل فاز يك فرودگاه امام
گروه اقتصادي: براساس گزارشي كه در نشريه برنامه سازمان مديريت و برنامه ريزي منتشر شده است يك پيمان ۹۸ ميليارد ريالي با شركت ملي ساختمان وابسته به بنياد مستضعفان و جانبازان براي تكميل فاز يك فرودگاه امام به امضاء خواهد رسيد.
به نوشته اين نشريه كه در آن هيچ اشاره اي به ارتباط اين قرارداد با حوادث و رويدادهاي اخير در جريان افتتاح فرودگاه امام نشده است، براساس تصميم نماينده ويژه رئيس جمهوري براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسي، چون در زمان پيمان سال ۱۳۸۱ شركت ملي ساختمان طراحي فرودگاه به طور كامل پايان نيافته است و مبلغ پيمان به صورت كلي پيش بيني شده بود و با وجود ابلاغ ۲۵ درصد مازاد بر مبلغ اوليه پيمان، هنوز عمليات اجرايي پروژه به پايان نرسيده و نياز به پيمان ديگري با شركت ملي ساختمان است و با عنايت به اين امر كه سازمان عمران و مسكن بنياد در نامه اي شركت ملي ساختمان را بار ديگر براي عقد پيمان و ادامه اجراي عمليات قبلي آن شركت معرفي كرده و شركت ملي ساختمان نيز آمادگي خود را با شرايط قبلي اعلام كرده است و طبق برآوردهاي شركت هاي مهندسي شاهد پيماني به مبلغ ۹۸ ميليارد ريال و با شرايط پيمان قبلي به مدت ۱۰ ماه با شركت مذكور منعقد مي شود.
براساس اين پيمان شركت ملي ساختمان عمليات احداث تأسيسات زيربنايي شامل شبكه آب آشاميدني، فاضلاب و ايجاد ديوار حايل، شبكه هاي توزيع برق، گاز طبيعي و ديگر تأسيسات خدماتي، احداث جاده هاي دسترسي به تأسيسات فرودگاه، احداث سيستم هاي روشنايي، تهيه تابلوهاي راهنمايي، پركردن و شناسايي قنات هاي موجود، تكميل ساختمان هاي آتش نشاني، نيروهاي انتظامي و امنيتي و حراست و تهيه و تأمين همه تجهيزات فرودگاهي و كارهايي كه براي تكميل فاز يك فرودگاه بين المللي امام بنا به تشخيص كارفرما ضروري است.
در گزارش ديگري نيز خبر امضاي پيمان سوخت رساني به اين فرودگاه منتشر شده كه براساس موافقت نمايندگان رئيس جمهوري پيمان ۳۱ ميليارد ريالي با شركت عمران اطلس براي سوخت رساني از پالايشگاه تهران در ري به فرودگاه امام امضاء شده است.

جهانگيري:به دنبال توليد خودرو با قيمت ۳ تا ۴ ميليون تومان هستيم
اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در حاشيه همايش «ژئوماتيك، صنعت و معدن» گفت: «باتوجه به افزايش قيمت جهاني فولاد، قيمت خودرو نيز تغيير كرده و به همين دليل نمي توان درمورد قيمت خودرو عددي را بيان كرد، زيرا قابل محاسبه نيست.»
به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه وزارت صنايع و معادن به دنبال ارائه خودروها با قيمت ارزان تر از قيمت كنوني و نيز ارائه خودرويي با قيمتي پايين به قشر ضعيف كشور است، گفت: «باتوجه به تيراژ فعلي و آينده توليد خودرو در كشور، اميدواريم بتوانيم خودرويي با قيمت ۳ تا ۴ ميليون تومان توليد كنيم.»وي درخصوص علت تعويق در امضاي قرارداد ساخت خودرو بنز با كشور آلمان گفت: «اين مساله دليل سياسي ندارد و يكسري مشكلات وجود داشت كه درصورت حل آن قرارداد امضا خواهد شد.»

گفت وگوي امروز
بورس محصولات كشاورزي
گروه اقتصادي: فعاليت بورس كالاي كشاورزي تا دو ماه آينده به صورت آزمايشي آغاز مي شود.
راه اندازي اين بورس با تأخير مواجه بوده و نحوه عرضه محصولات كشاورزي در اين بورس نيز اظهارنظرهايي را در پي داشته است. با احمد كبيري مدير اجرايي سازمان بورس كالاي كشاورزي ايران پيرامون اهداف و چگونگي راه اندازي اين بورس گفت وگو كرده ايم.
***
* بورس كالاي كشاورزي در چه مرحله اي است؟
- بر اساس مطالعه اي كه صورت گرفته چهارمحصول، برنج، نخود، عدس و جو از بين ۱۷ محصول بررسي شده براي عرضه در بورس انتخاب شده اند. همچنين مطالعه تكميلي درخصوص پسته صورت گرفته و به ۴ محصول مذكور اضافه خواهد شد و در مورد زعفران نيز عده اي در مشهد كار تجربي را شروع كرده اند كه تجربه جديدي براي عرضه زعفران به صورت بورس است و ما نيز تصميم گرفتيم كه زعفران را نيز به محصولات مذكور اضافه كنيم و عملاً كار بورس محصولات كشاورزي با عرضه ۶ محصول در دو ماه آينده به صورت آزمايشي آغاز خواهد شد اما مدت زماني نياز است تا كارگزاران به صورت فعال در اين بورس مشاركت كرده و آموزش لازم را فراگيرند.
* آيا بورس جداگانه اي براي برخي محصولات كشاورزي نظير قارچ، خرما و پنبه ايجاد مي شود؟
- ايجاد بورس جداگانه براي محصولات مذكور مدنظر نيست. در اين زمينه دو نظر وجود دارد. برخي براي ايجاد بورس محصولات كشاورزي نگاهي محصولي دارند و معتقدند بايد براي هر كالايي بورس خاص تشكيل شود و اين كاري است كه در برخي از كشورها صورت گرفته است. اما ما معتقديم بايد ابتدا بورس محصولات كشاورزي در سطح ملي را داشته باشيم تا تقويت شود و اگر بعداً لازم شد تا براي محصولي فعاليت منطقه اي نيز صورت گيرد مي توان از طريق ايجاد شعبه در منطقه اي كه آن كالا بيشتر است مانند پسته در كرمان و رفسنجان، نسبت به اين كار اقدام كرد ولي اكنون قرار نيست تا بورس محصولات كشاورزي به طور جداگانه تأسيس شود و بايد مطالعه و بررسي صورت گيرد.
* دلايل تأخير در راه اندازي بورس كالاي كشاورزي چيست؟
- محلي كه براي راه اندازي بورس محصولات كشاورزي درنظر گرفته بوديم با مشكلاتي كه در زمينه اعتبارات طي سال گذشته ايجاد شد، آماده نشد و نتوانستيم اعتبارات بازسازي ساختمان را به موقع دريافت كنيم كه اين ساختمان تا يكي دو ماه آينده آماده مي شود همچنين بحثي با شوراي بورس درخصوص كارگزاران مؤسس بورس كالاي كشاورزي داشتيم كه باعث تأخير در راه اندازي اين بورس شده است.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۳۱
۲,۷۵۲
توسعه فارس
۶۵
۱,۳۶۸
معادن بافق
۲۰۱
۴,۲۴۰
تكنو تار
۱۶۷
۳,۵۲۹
تامين ماسه
۳۲۱
۶,۷۷۹
بسته بندي پارس
۸۶
۱,۸۲۱
قند قزوين
۱۶۴
۳,۴۸۱
داده پردازي ايران
۱۶۱
۳,۵۱۷
سرمايه گذاري پتروشيمي
۵۸۳
۱۲,۸۵۴
دوده صنعتي
۱۲۸
۲,۸۷۰
سامان گستراصفهان
۳۹۲
۹,۱۵۴
بانك كارآفرين
۱۵۹
۳,۹۱۹
ساختمان اصفهان
۷۱
۱,۷۹۷
جام دارو
۷۳
۱,۸۶۱
گرانيت بهسرام
۱۳۱
۳,۵۴۳
سرمايه گذاري البرز
۲۱۶
۵,۹۳۸
داروسازي كوثر
۱۱۱
۳,۲۰۹
محور سازان
۶۷
۲,۰۵۷
گلتاش
۶۱۴
۲۰,۲۵۲
صنعتي دريايي(صدرا)
۲۲۷
۹,۱۳۰
ايران ترانسفو
۱۳۵
۵,۵۳۶
بهنوش
۱۵۷
۶,۸۴۵
گروه بهمن
۱۷۱
۷,۶۹۵
اقتصاد نوين
۹۳
۴,۲۴۵
كاغذ سازي كاوه
۴۸
۲,۴۳۲
سالمين
۱۲۱
۶,۹۰۹
سرمايه گذاري مسكن
۴۵
۲,۹۴۸
قطعات فولادي
۱۵۹
۱۰,۹۱۶
تراكتورسازي
۲۵
۱,۸۳۷
گرجي
۸۱
۶,۰۶۳
كيميدارو
۴۴
۶,۱۱۸
داروسازي اسوه
۵۷
۸,۱۴۲
سرمايه گذاري بانك ملي
۲۴۸
۳۸,۰۰۰
گاز لوله
۳۰
۵,۵۲۰
سرمايه گذاري ساختمان
۳
۵۹۲
پارسيلون
۳۲
۷,۱۱۱
پتروشيمي اراك
۱۵۳
۴۱,۲۵۵
سيمان شاهرود
۳۱
۹,۱۴۷
معادن و فلزات
۱۹
۵,۷۵۱
سرمايه گذاري غدير
۱۱
۳,۷۹۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۵
۲,۳۱۹
سرمايه گذاري سپه
۱۲
۵,۶۲۲
قند نقش جهان
۹
۴,۷۵۰
پارس توشه
۵۰
۳۳,۱۲۹
سيمان فارس وخوزستان
۲
۱,۸۱۸
شيشه همدان
۸
۶,۹۷۹
صنعتي بهشهر
۱۲
۱۳,۰۰۶
گروه صنعتي سديد
۴
۵,۲۶۳
داروسازي زهراوي
۲
۲,۶۳۰
پاكسان
۵
۹,۹۳۵
پتروشيمي خارك
۶
۱۲,۴۹۲
سايپا آذين
۱۹
۴۱,۳۸۳
سيمان خزر
۲
۵,۲۳۸
معدني املاح
۳
۶,۸۰۸
ايران خودرو
۲
۱۲,۱۱۶
جابربن حيان
۱
۷,۹۹۵
لاستيكي سهند
۱
۸,۴۷۱
صنايع شيميايي
۱-
۱۰,۲۹۴
داروسازي سبحان
۱-
۱۵,۹۳۳
كربن ايران
۴-
۱۷,۷۸۲
زامياد
۷-
۳۴,۰۹۹
سيمان غرب
۱۰-
۵۰,۸۹۱
سيمان اصفهان
۲-
۶,۹۰۲
توسعه صنايع بهشهر
۶-
۱۸,۰۳۲
سايپا
۶-
۳,۰۱۱
ماشين سازي اراك
۳۵-
۱۳,۰۶۹
سايپا ديزل
۵-
۱,۵۷۹
توسعه صنعتي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۹۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۵۷۵
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۶۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۱۳۵

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |