دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۸
درحاشيه خبرها
بيمه؛ ابزاري براي ايجاد آرامش
مردم رشته هاي بيمه را نمي شناسند
بيمه به عنوان يك ابزار حمايتي در مواقع بروز حادثه، از جمله ابزاري است كه در تأمين آرامش جامعه نقش مؤثر ايفا مي كند. در عين حال بي توجهي به تهيه پوشش هاي بيمه اي علا وه بر اين كه يك نوع دل نگراني را در جامعه سبب مي شود در مواقع بروز حوادثي همچون زلزله و سيل هزينه هاي گزافي به دولت ها تحميل مي كند.
در كشورهاي پيشرفته، مردم به اهميت رشته هاي مختلف بيمه پي برده اند؛ ولي در كشور ما عدم شناخت مباحث بيمه از سوي مردم باعث شده اين صنعت نتواند آن طور كه لازم است به وظيفه خود عمل كند.
معدودي از كارشناسان، مردم را دليل اصلي در حاشيه بودن بيمه مي دانند ولي بخش اعظمي از صاحب نظران صنعت بيمه معتقدند دولتي بودن بيمه طي سال هاي اخير باعث شده كه اين شركتها چندان به نيازهاي بازار توجه نكنند به همين دليل در طي اين سال ها خدماتي را ارائه كردند كه چندان جذابيتي براي بيمه گذاران نداشته است.
در اين ارتباط يك شهروند به خبرنگار ما گفت: بسياري از مردم از كاركرد رشته هاي بيمه بي اطلاعند.
باقر رسول خاني افزود: خود من به شخصه تنها با بيمه شخص ثالث آشنايي دارم و ديگر رشته هاي بيمه را نمي شناسم.وي علت ناشناخته بودن رشته هاي بيمه براي مردم را بي توجهي شركت هاي بيمه دانست و گفت: اگر مردم از مزيت هاي يك رشته بيمه آگاه شوند حتماً نسبت به تهيه آن اقدام مي كنند مشروط به اين كه جزئيات آن رشته بيمه به طور مفصل براي آنها تشريح شود.
به گفته وي، اطلا ع رساني وظيفه شركت هاي بيمه است كه بايد نسبت به آن حساس باشند.
در ارتباط با بحث آموزش در صنعت بيمه يك كارشناس به خبرنگار ما گفت: چنانچه رويكرد به بيمه در جامعه افزايش يابد ضريب امنيت خاطر و بازدهي در ميان مردم افزايش مي يابد.
محمدرضا تاجيك افزود: اين جلب رويكرد به عملكرد شركت هاي بيمه بستگي دارد؛ چراكه اين شركت ها مي توانند با عملكرد مطلوب خود نگاه مردم را به بحث بيمه تغيير دهند.
وي وضعيت بيمه را در حال حاضر در ميان خانواده هاي ايراني نامطلوب توصيف كرد و افزود: بيمه در سبد مصرف مردم كشور ما كالاي لوكس به شمار مي رود كه نداشتن آن چندان اشكالي ندارد؛ ولي در كشورهاي پيشرفته و صنعتي بيمه يك كالاي اصلي و اوليه محسوب مي شود.

كارفرمايان موظفند براي كارگران  پرونده پزشكي تهيه كنند
بيماريهاي مختلف بيشترين تلفات حوادث ناشي از كار را در ايران به خود اختصاص داده است اما آماري در اين خصوص وجود ندارد.
رئيس گروه تخصصي بهداشت حرفه اي و طب كار سازمان تأمين اجتماعي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: براساس آنچه كه سازمان بين المللي كار اعلام كرده است انواع سرطان ها و بيماريهاي قلبي و عروقي بيشترين بيماريهاي ناشي از كار در دنيا شناخته شده است اما در ايران به اين دليل كه مكانيزمي براي كشف بيماريها و تعداد بيماران در كشور وجود ندارد نمي توان آماري را در اين خصوص ارائه كرد.
مهران ذوالفقاري در ادامه افزود: با توجه به اينكه امروزه بروز انواع بيماريهاي ناشي از كار در ايران رو به افزايش است و با بيشترين تلفات در اين زمينه مواجه هستيم بنابراين بايد كارفرمايان در تمامي كارگاهها براي كارگران خود مبادرت به تشكيل پرونده پزشكي كنند و با معاينات پزشكي بر روي آنان تمامي بيماريهاي آنان را در پرونده ذكر كنند.
وي با بيان اينكه معاينه از كارگران در كارگاهها به صورت دقيق انجام نمي شود، گفت: تمامي سازمانها و ارگانها هر كدام به صورت جداگانه مبادرت به تشكيل پرونده هاي پزشكي براي كارگران خود مي نمايند و سازمانها در اين امر به صورت يكپارچه و هماهنگ عمل نمي كنند.
رئيس گروه تخصصي بهداشت حرفه اي و طب كار خاطرنشان كرد: به منظور كشف تعداد و نوع بيماريهاي ناشي از كار، سازمان و ارگانهاي مختلف مي بايست پرونده پزشكي مربوط به كارمندان و كارگران را خود را در جهت شناسايي اين افراد در اختيار سازمان تأمين اجتماعي قرار دهند.

بيهوده خرج نكنيد
عينك آفتابي استاندارد بخريد
003579.jpg
معمولا ً با فرا رسيدن فصل تابستان و نورافشاني بي دريغ خورشيد، بازار خريد عينك هاي آفتابي داغ مي شود و همه يا عينك هاي قديمي را از كنج صندوقخانه در ميآورند يا به بازار تشريف مي برند و يكي دو تا عينك از دستفروش مي خرند. اگر علا وه بر حقوق، پاداش هم گرفته باشند ممكن است چند عدد هزاري را در ازاي دريافت يك عينك به يك مغازه دار بدهند ولي غالب افراد، عينك هاي استاندارد سودمند نمي خرند و در واقع پول خود را بيهوده خرج مي كنند.
يك جراح چشم و فوق تخصص جراحي شبكيه با تأكيد بر ضرورت استفاده از عينك هاي آفتابي طبي در نور خورشيد گفت: اغلب عينك هاي آفتابي موجود در كشور فقط تزئيني است و ارزش طبي ندارد.
دكتر ميرحسن نقيبي افزود: اغلب عينك هاي آفتابي كه امروزه در دست مردم است نمي تواند از ورود اشعه ماوراي بنفش خورشيد جلوگيري كند. وي با بيان اين كه معمولا ً اين عينك ها ضرري ندارند اما براي سلامتي چشم مفيد هم نيستند، اظهار داشت: عينك هاي آفتابي كه رنگ آنها قرمز است، مي تواند به چشم ها آسيب زيادي وارد كند چون رنگ قرمز اين عينك ها اشعه مادون قرمز را بيشتر مي كند.
اين جراح ادامه داد: رنگ قرمز موجب مي شود كه حرارت بيشتري را وارد چشم كند و از اين طريق مي تواند به چشم ها آسيب جدي بزند.
وي با بيان اين كه برخلا ف برخي از اظهارنظرها در صورت سالم بودن چشم ها، مي توان از عينك هاي آفتابي با رنگ هاي متفاوت استفاده كرد، اظهار داشت: استفاده از عينك هاي آفتابي رنگي بستگي به حساسيت هاي چشمي در برابر نور دارد. بنابراين آن هايي كه چشمانشان نسبت به نور خورشيد حساس تر است مي توانند از عينك هايي استفاده كنند كه رنگ تيره تري داشته باشند.
دكتر نقيبي درباره ويژگي بهترين عينك هاي آفتابي گفت: فقط عينك هايي كه از شيشه هايي با عنوان شيشه كروكس ساخته شده اند مي تواند از ورود اشعه ماوراي بنفش خورشيد به چشم ها جلوگيري كند. بنابراين اين نوع عينك ها بهترين نوع عينك هاي آفتابي هستند كه سال ها پيش نيز به وسيله كمپاني هاي خارجي به كشور وارد مي شد.

بازارچه شست وشو
003561.jpg
003564.jpg
003567.jpg
003582.jpg

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |