سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۹ - May 25, 2004
اظهارات دبيركل بورس در مورد تحولات اخير بازار سهام
نقدينگي بيشتري در روزهاي آينده وارد بازار مي شود
گروه اقتصادي: تاثيرپذيري بورس از عوامل سياسي در ماهيت بازار است اما سازمان بورس اساسا يك سازمان كارشناسي و اقتصادي است و هيچ گرايش سياسي ندارد.
دكتر حسين عبده تبريزي دبيركل بورس در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: آثار ناشي از حضور شخصيت هاي سياسي در بورس كه براي آشنايي با ساز و كارهاي بورس و با تمايل خود از تالار ديدار كنند ارتباطي با تاثيرپذيري بورس از تحولات سياسي ندارد.
وي تاكيد كرد: حضور مسئولان در بورس به نفع تعميق بازار است چون توجه مردم را به بازار سرمايه جلب مي كند و بازار نيز نياز دارد تا نيازها و الزامات رشد خود را با مسئولان مطرح كند.
وي در مورد كاهش شاخص ها در روزهاي اخير نيز تاكيد كرد: البته امروز (دوشنبه) همه شاخص هاي بورس افزايش يافتند. براي تحليل كاهش شاخص ها در دوره هاي اخير بايد دو دسته عامل را بررسي كرد. يكي عوامل محيطي و يكي هم عوامل مربوط به شركت هاي پذيرفته شده در بورس. از نظر عوامل محيطي، طي دو ماه اخير برخي تغييرات كه در حوزه مديريت اقتصادي ايجاد شده اين گمان را ايجاد كرد كه شايد تغييري در سياست هاي اقتصادي به طور خاص در بازار سرمايه پديد آورد. البته با تصريح وزير محترم امور اقتصادي و دارايي نشان داده شد كه وزارت اقتصاد همچنان با قدرت از برنامه هاي توسعه بورس دفاع مي كند.
در مورد مجلس نيز به نظر اينجانب مجلس هفتم از سياست هاي اقتصادي موجود حمايت خواهد كرد. همچنين مسائلي نيز در ارتباط با موضوع پروتكل و انرژي اتمي هم مطرح شده بود كه نگراني هايي در مورد وضع آتي بازار ايجاد مي كرد كه در مجموع با ايجاد ابهام سرمايه گذاران را نسبت به سرمايه گذاري در بازار سهام نگران مي كرد. موضوع دوم، كمبود نسبي نقدينگي در بسياري از شركتهاي پذيرفته شده در بورس است. بسياري از شركتهاي بزرگ بورسي از قبيل شركتهاي سيماني طرحهاي عظيمي در دست اجرا دارند كه البته دربلندمدت توان بازار سرمايه ايران را بيشتر مي كند، اما در كوتاه مدت بخش بزرگي از منابع نقدينگي آنها را جذب كرده و از امكانات آنها براي بازارگرداني كاسته مي شود.
همين طور بسياري از شركتهاي بزرگ سرمايه گذاري به سبب انجام معاملات عمده به خصوص در حيطه خريد سهام مشمول واگذاري بخشي از منابع نقدينگي خود را مصروف اين امر كرده اند. همين امر باعث شده كه نوسان شاخص در برخي روزها بيشتر از حد معمول تلقي شود. البته نوسان در ذات بازار است. به علاوه هماهنگي هايي صورت گرفته است كه نقدينگي بيشتري وارد بازار مي شود و اين مهم ظرف روزهاي آتي انجام مي شود.
عبده تبريزي در مورد تاثير بروز شايعات اخير در بورس كه هنوز هم وجود دارد گفت: در مورد شايعات بهتر است ببينيم اين شايعه از سوي چه كسي مطرح شده يا به آن دامن زده شده است. در چنين حالتي معمولا مي بينيم كه اين شايعات معمولا اساس منطقي ندارد و در اين ميان صرفا منافع سهام دار جزء به خطر مي افتد كه ممكن است تحت تاثير اين شايعات عمل كند. به هر حال، هدف كساني از طرح شايعه، بهره برداري از آن و كسب سود است. مطبوعات مي بايد قبل از انتشار خبر شايعه و تامين منابع شايعه كنندگان در مورد درستي خبر پرس و جو كنند.
دبيركل بورس در پايان تاكيد كرد: با توجه به پتانسيل هاي رشدي كه اقتصاد ايران دارد، افزايش قيمت جهاني نفت، وضعيت صندوق ذخيره ارزي، طرح هاي توسعه اي شركتهاي بورسي و ابزارهاي جديدي مانند اوراق مشاركت شركتها، سبد سهام و اوراق فروش متري مسكن، به نظر بنده چشم انداز بازار مثبت و روبه رشد است.
ديروز دبير كل بورس در جمع گروههاي سهامداران بورس حاضر شد و به سئوالات آنان پاسخ داد .

يادداشت
ارجاع برنامه چهارم به مجمع تشخيص مصلحت نظام
نمايندگان طيف اكثريت مجلس شوراي اسلامي ديروز در اقدامي هماهنگ و قابل تامل ابهامات مورد نظر و موارد اصلاحي خواسته شده شوراي نگهبان را در برنامه چهارم وارد ندانستند و با ابقاي موارد مطروحه، برنامه چهارم را براي تصميم گيري نهايي به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال كردند. اين اقدام مجلس در آخرين روزهاي فعاليت آن هر چند از قبل پيش بيني شده بود با اين حال حاوي نكاتي است كه در زير به آن اشاره مي شود.
۱- اقدام مذكور هر چند اقدامي غيرقانوني نبوده و نيست و در واقع مجلس از اختيارات قانوني خود استفاده كرده است با اين حال سياسي بودن اقدام و واكنشي بودن آن در قبال اظهارات برخي منتخبان مجلس هفتم مبني بر تجديد نظر در برنامه چهارم امري واضح است.
۲- فلسفه ايجاد مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيدگي و رفع اختلافات مجلس و شوراي نگهبان در مواردي است كه مصلحت نظام ايجاد مي كند. در دوره ششم به ويژه در ماه هاي پاياني فعاليت آن به دليل اختلافات مجلس و شوراي نگهبان بسياري از قوانين و مقررات به مجمع فرستاده شده به گونه اي كه اين قوانين به تصويب مجمع بازمي گردد. اين مساله مي تواند تاثير ناميموني بر فرايند عادي قانونگذاري كشور داشته باشد. در واقع مسائل و قوانيني كه مي تواند از طريق مذاكره و مفاهمه بين شوراي نگهبان و مجلس مسئوليت قانوني يابد، لزومي به ارسال آن به مجمع نمي باشد.
مجلس در اقدامي بي سابقه و بدون آنكه فرصتي را براي مذاكره و مفاهمه برنامه چهارم با شوراي نگهبان ايجاد كند و تامل دقيق تر و حتي اصلاحي در اشكالات گرفته شده از سوي شوراي نگهبان بنمايد، در يك فرصت ۲۴ ساعته، برنامه را به مجمع فرستاد. روند عادي و طبيعي قضيه به اين صورت بود كه اشكالات ۱۱۳ گانه شوراي نگهبان تا آنجا كه امكان دارد اصلاح مي شد و اشكالات مجدد كه قاعدتا به حداقل كاهش مي يابد در صورت ضرورت به مجمع ارسال مي شد. به هر حال در چنين شرايطي به نظر مي رسد مجمع بايد به طور كلي اين برنامه را مورد بررسي و تصويب قرار دهد كه اين مساله نيز خود فرصتي طولاني را به دليل عدم اجماع كامل اعضا بر برنامه و وسعت اشكالات وارده مي طلبد.
۳- بر طبق قوانيني كه به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام برسد، امكان تجديد نظر در آن از سوي مجلس و دولت در قالب طرح يا لايحه وجود ندارد. از آنجا كه عمر مجلس ششم فردا به پايان مي رسد و اين مجلس هفتم است كه بايد در چارچوب برنامه چهارم اقدام به قانونگذاري نمايد بنابراين دست آن براي درنظر گرفتن ملاحظات خود و راي دهندگان به آنها بسته مي شود و اين به نوعي حق مجلس هفتم را ضايع مي كند. ضمن اينكه در اين زمينه حق دولت كنوني و آينده براي اصلاح برنامه نيز ضايع مي شود.
بهرحال در صورتي كه مجلس ششم تعيين تكليف برنامه چهارم را به مجلس هفتم كه وارث و ناظر واقعي آن است واگذار مي كرد، اقدامي منطقي و منطبق بر مصالح ملي بود هر چند اين مساله موجب تاخير در تصويب نهايي برنامه و لايحه بودجه سال آينده مي شد.

جشن خودكفايي گندم برگزار مي شود
007020.jpg
معاون وزير جهاد كشاورزي و مديرعامل سازمان تعاون روستايي گفت: با توجه به ميزان توليد بالاي گندم داخلي جشن خودكفايي و بي نيازي از واردات گندم خارجي امسال در كشور برگزار مي شود.
عبدالرحمان چراغعلي افزود:  پيش بيني مي شود در سال جاري با خريد ۱۱ ميليون تن گندم مازاد بر نياز از كشاورزان سراسر كشور، نياز مصرفي اين محصول مرتفع شود.
وي اظهار داشت: براي خريد اين مقدار محصول از كشاورزان كشور ۱۸ هزار ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافته است و به طور قطع كشاورزان امسال براي دريافت مطالبات خود مشكلي نخواهند داشت.

با حضور رئيس جمهوري
نيروگاه گازي آبادان به بهره برداري رسيد
نيروگاه  گازي  آبادان  ديروز با حضور سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  به  بهره  برداري  رسيد.
نيروگاه  گازي  آبادان  با ظرفيت  اسمي  ۶/ ۴۹۳ مگاوات  داراي  چهار واحد توربين گازي  است  كه  هر كدام  داراي  ظرفيتي  معادل  ۴/ ۱۲۳ مگاوات  است .
اين  نيروگاه  براي تأمين  برق  مناطق  جنوب  خوزستان ، جلوگيري  از افت  ولتاژ با صرف  اعتباري  بالغ  با ۹۴ ميليون  يورو و ۲۳ ميليون  دلار هزينه  ارزي  و ۴۵۰ ميليارد ريال  هزينه  ريالي  احداث  شده  است .
رئيس  جمهوري  در اين مراسم گفت: هم اكنون  حدود ۳۴ هزار مگاوات  برق  در كشور توليد مي شود و از اين  ميزان  حدود يك  چهارم  در استان  خوزستان  توليد مي  شود.
وي اين  مسئله  را نشانگر نقش  محوري  خوزستان  در توسعه  و پيشرفت  كشور دانست  و افزود: با افتتاح اين  نيروگاه  حدود۱۵۰۰،مگاوات  به  ظرفيت  برق  كشور افزوده  مي شود.
رئيس  جمهور اضافه  كرد: استان  خوزستان  در طول  تاريخ  همواره  منشأ خير و بركت  و پشتوانه  پيشرفت  كشور و به  همين  جهت  هميشه  مورد توجه  همه  دشمنان  بوده  است .
ديروز همچنين اسكله  اختصاصي  شركت  فولاد خوزستان  در بندر امام  خميني (ره ) در خوزستان  نيز با حضور رئيس جمهوري افتتاح شد.
خاتمي  پس  از ورود به  اين  بندر بلافاصله  براي  شركت  در آيين  افتتاحيه  راهي  اين  اسكله  شد.
اسكله  اختصاصي  فولاد خوزستان  براي  تخليه  روزانه  پنج  هزار تن  سنگ  آهن  طراحي  شده است .
اين  اسكله  نقش  مهمي  در تكميل  زنجيره  توليد فولاد كشور خواهد داشت .

سرمايه گذاران داخلي و خارجي مي توانند در احداث خط آهن سريع تهران - اصفهان مشاركت
سرمايه گذاران داخلي و خارجي مي توانند در احداث خط آهن سريع تهران - اصفهان مشاركت كنند
مدير عامل راه آهن اعلام كرد: احداث خط آهن سريع تهران - اصفهان يكي از طرحهاي مورد توجه شبكه ريلي است و سرمايه گذاران داخلي و خارجي در اين زمينه مي توانند مشاركت كنند.
محمد سعيدنژاد در ديدار يك هيأت اقتصادي بلندپايه از ايالت بايرن آلمان در تهران تصريح كرد: ۵۰ درصد اعتبارات ساخت اين خط توسط دولت و ۵۰ درصد ديگر با مشاركت بخش خصوصي داخلي و سرمايه گذاران خارجي تأمين مي شود.

گفت وگوي امروز
اوپك و ميزان توليد نفت خام
گروه اقتصادي: اخيرا به دنبال تأكيد كشور عربستان سعودي بر افزايش ميزان توليد نفت اين كشور به ۹ ميليون بشكه در روز، قيمت نفت آمريكا به ۴۸/۳۹ دلار در هر بشكه كاهش يافته و روند نزولي قيمت نفت در بازارهاي جهاني آغاز شده است.با دكتر نرسي قربان كارشناس امور انرژي پيرامون موضع عربستان و تحولات بازار جهاني نفت گفت وگو كرده ايم.
***
* موضع گيري كشور عربستان چه تأثيري بر بازارهاي جهاني نفت داشته است؟
-اين موضع گيري در درازمدت موجب آثار منفي بر قيمت نفت خواهد شد اما در كوتاه مدت تأثير آن بيشتر روحي خواهد بود و اين كه بازار آينده چگونه حس مي كند كه جهت آن به كدام طرف است، مطرح مي باشد. بيشتر تجارت بازار نفت، نفت كاغذي است و ۱۰ الي ۱۵ برابر تجارت واقعي نفت،  تجارت بورسي آن در حال انجام است. شركت مالي گلدمن فكس با حدود ۸ ميليارد دلار نفت خام كاغذي در اين بازار حضور دارد در نتيجه اين شركت ها اگر جهت بازار را به طرف پايين ببينند، شروع مي كنند تا منافعي را كه تاكنون در اثر بالا رفتن قيمت نفت به دست آورده اند نقد كرده و به تدريج خارج شوند و اين جهت كاهشي تندتر شده و از هر دو طرف به شكل بسيار سريع بر بازار نفت اثر خواهد گذاشت. شايد از زماني كه عربستان اين موضوع را اعلام كرده، توليد نفت خود را نيز افزايش نداده باشد اما با توجه به اين كه بازارهاي آينده بر موقعيت نفت تأثير عمده دارند سوداگران بازار نفت بر اين باورند كه در آينده، نفت بيشتري به بازار خواهد آمد و قيمت تحت فشار قرار مي گيرد. آنهايي كه پيشاپيش كنتراتهاي زيادي را به اميد بالا رفتن آن خريداري كرده بودند اكنون سعي در آب كردن آن و دريافت منافع دارند.اعضاي اوپك تا قبل از اين اعلام توسط عربستان سعودي حداكثر توليد خود را داشته اند و فقط عربستان بود كه حدود يك ميليون و نيم بشكه ظرفيت اضافي داشت. به اين شكل نبوده تا كشوري مثل ايران بخواهد ۲ ميليون بشكه ديگر توليد كند اما اين كار را انجام نداده باشد. در اين ميان عربستان تنها كشوري بوده كه كمتر از ظرفيت توليد داشته است.
* تأكيد برخي از كشورهاي توليدكننده نفت بر افزايش سقف قيمت تا چه حد صحيح است؟
- سقف قيمت نفت قبلا بين ۲۲ الي ۲۸ دلار تعيين شده و تعيين اين سقف بين ۲۵ الي ۳۲ دلار نيز مطرح است. به نظر مي رسد با توجه به پايين بودن ارزش دلار، انجام اين كار زياد نامعقول نباشد.
* فشار كشورهاي صنعتي براي افزايش ميزان توليد نفت اوپك را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- اين فشار چيز جديدي نيست چراكه كشورهاي صنعتي هميشه سعي كرده اند تا قيمت نفت جهت گيري متعادلي داشته و زياد افزايش يا كاهش نيابد. اين كشورها خواستار آن هستند كه روند قيمت نفت به گونه اي باشد تا موجب وارد آمدن شوك به اقتصاد جهاني نشود و خيلي واضح است كه اين كشورها وقتي ببينند قيمت نفت طي ۳ ماه به ميزان ۱۰ الي ۱۱ دلار افزايش يافته قطعا از اين امر خيلي ناراحت خواهند بود. كشورهاي صنعتي بايد مسائل سياسي و تنش را در خاورميانه و خليج فارس كم كنند چراكه خيلي از كارشناسان اعتقاد دارند حدود ۱۰ دلار قيمت نفت وابسته به اين تنش و مسائل سياسي منطقه است.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۷۷
۳,۷۱۷
سامان گستراصفهان
۵۰۷
۱۰,۶۵۹
پتروشيمي فارابي
۱۷۹
۳,۷۶۵
فرآورده هاي نسوز آذر
۲۲۳
۴,۷۰۰
نيروترانس
۱۷۱
۳,۶۰۳
توسعه فارس
۸۴
۱,۷۷۴
معادن بافق
۱۵۸
۳,۳۳۵
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۴۰۹
۸,۶۶۲
لاستيكي سهند
۱۷۱
۳,۶۱۷
موتوژن
۴۸۴
۱۰,۴۴۵
ايران ترانسفو
۵۵۵
۱۲,۱۳۹
معادن منگنزايران
۷۵۷
۱۶,۹۷۵
پتروشيمي آبادان
۸۱
۱,۸۷۸
ايران تاير
۱۱۸
۲,۷۴۶
سالمين
۴۰۶
۱۰,۰۰۴
اقتصاد نوين
۱۶۱
۴,۱۴۳
داده پردازي ايران
۱۱۳
۲,۹۵۴
ايتالران
۸۲
۲,۱۶۱
قند تربت جام
۱۰۳
۲,۷۱۵
پاكسان
۱۳۵۶
۳۵,۹۵۴
سيمان تهران
۱۴۲۹
۴۲,۶۹۵
سيمان خزر
۱۱۴
۳,۵۷۶
سرمايه گذاري پتروشيمي
۳۵۱
۱۱,۱۵۰
پتروشيمي اصفهان
۱۰۰
۳,۳۸۸
قطعات فولادي
۱۶۱
۵,۷۸۹
سرمايه گذاري ساختمان
۴۴
۱,۶۰۶
توسعه صنعتي
۱۷
۶۳۷
پارسيلون
۲۹
۱,۳۴۱
صنعتي پيام
۶۵۶
۳۱,۸۸۷
سيمان شرق
۴۶
۲,۲۴۸
بلبرينگ ايران
۱۱۳
۸,۴۷۳
صنايع شيميايي
۱۶۶
۱۲,۶۵۶
آلومتك
۵۴۱
۴۲,۹۸۳
سيمان سپاهان
۵۲
۴,۶۵۱
پارس سوئيچ
۲۵
۲,۵۶۳
سرمايه گذاري بوعلي
۵۱
۶,۳۰۹
سرمايه گذاري غدير
۲۳
۲,۹۶۳
كف
۴۵
۵,۸۸۷
قند نقش جهان
۵۶
۷,۵۰۰
بسته بندي پارس
۳۲
۴,۴۶۶
الكتريك شرق
۱۰۷
۱۶,۷۵۵
رازك
۴۱
۷,۰۴۱
پتروشيمي اراك
۵۰
۹,۰۷۹
باما
۷
۱,۴۲۶
بسته بندي ايران
۲۹
۶,۱۰۴
داروسازي اسوه
۵
۱,۰۵۴
درخشان تهران
۲۴
۶,۱۰۵
داروسازي كوثر
۱۷
۴,۶۶۴
توكا فولاد
۵۷
۱۸,۷۰۸
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۵
۴,۹۸۴
سرمايه گذاري ملي
۱۹
۸,۴۲۶
معادن و فلزات
۱۳
۶,۱۱۸
كيميدارو
۹
۴,۵۸۷
صنعت و معدن
۲۹
۱۵,۵۹۵
كربن ايران
۳
۱,۹۱۸
گرجي
۷
۴,۹۸۶
شهد ايران
۴
۳,۵۲۰
تولي پرس
۱
۲,۳۸۱
سرمايه گذاري سپه
۱
۵,۳۸۳
پارس توشه
۱-
۱۷,۷۳۵
سايپا
۱-
۶,۸۵۲
گروه بهمن
۱-
۱۸,۴۳۹
ابوريحان
۲-
۱۹,۴۱۰
داروسازي عبيدي
۱-
۱۲,۰۶۱
جابربن حيان
۱-
۱۲,۳۷۱
سايپا آذين
۱-
۶,۳۰۷
موتورسازان تراكتور

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۵۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۸۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۲۵۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |