سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۱
در نشست «فرهنگ، اقتصاد ، دولت» ابراز شد
فرهنگ؛ نخ دانه هاي تسبيح
008166.jpg
ثريا اميني
نشست پژوهشي «فرهنگ، اقتصاد، دولت» با حضور جمعي از كارشناسان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
در اين نشست دكتر ميثم موسايي (عضو هيات علمي دانشگاه تهران)، دكتر حسين صادقي (عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم) دكتر غلامعلي طبرسا (مدير كل دفتر طرح و برنامه ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) و دكتر حميد ابريشمي (عضو هيات علمي و رئيس دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران) به بررسي «فرهنگ، اقتصاد و دولت» پرداختند.
در ابتدا دكتر ميثم موسايي به بررسي رابطه فرهنگ و اقتصاد پرداخت و آنرا از چند جهت قابل بررسي دانست و گفت: نخستين رويكردهاي اقتصاد، فرهنگ است، به اين معنا كه مطالعه اقتصادي بخش فرهنگ از ديد اقتصادي و كاربرد تئوري هاي اقتصادي در بخش فرهنگ است. ديگر رويكرد فرهنگ بر اقتصاد است و بايد گفت ريشه همه فعاليتهاي اقتصادي فرهنگي است. چون فرهنگ و اقتصاد خاستگاه و منشأ واحدي به نام جامعه دارند.
وي همچنين به نقش ارزش اشاره كرد و افزود: ارزش خميرمايه فرهنگ است و ريشه همه رفتارهاي اجتماعي و اقتصادي فرهنگ است و اگر ما درصدد تشكيل رفتار خاصي در حوزه اقتصاد هستيم بايد به دنبال فرهنگ آن بگرديم. بنابراين فرهنگ مانند ظرف بزرگي است كه تمام تحولات اجتماعي را در خود جاي داده است.
دكتر موسايي با بيان اينكه نقش تئوري اقتصادي و كاربرد آن در بخش فرهنگي به شكل بهينه نقش بارزي است تصريح كرد: اين بخش داراي وجوه مختلفي هست چون مي دانيم جامعه ما هم خواهان توسعه و تحولات اقتصادي است و هم بدون تحول فرهنگ اين مسئله امكان پذير نيست.
وي يكي از دلايل عدم پيشرفت فرهنگ را كاهش نرخ رشد توسعه اقتصادي عنوان كرد و نقش دولت را در اين خصوص حائز اهميت دانست و افزود: ۷۰ درصد سهم اقتصاد جامعه در دست دولت است و بخش خصوصي نيز در بيشتر فعاليت هاي خود وابسته به دولت است و اين امر تأثير عميقي در ساير حوزه ها مي گذارد.
موسايي اظهار داشت: بدون ايجاد رفتارهاي بهينه دولت و سياستگذاري هاي مطلوب به رونق فرهنگي و اقتصادي نخواهيم رسيد.
در ادامه دكتر حسين صادقي به نقش دولت در اقتصاد و سهم مالكيت آن و نقش آن در بخش فرهنگ و همچنين استفاده كالاهاي مصرفي پرداخت. وي با اشاره به وظايف دولت براساس ادبيات مدرن اظهار داشت: نخستين وظيفه تخصيص منابع به دو بخش كالاهاي خصوصي و عمومي است كه بازار قادر است كالاهاي خصوصي را تدارك ببيند ولي كالاهاي عمومي مانند امنيت عمومي فقط در دست دولت است و دولت بايد در اين زمينه اقدام كند.
صادقي ادامه داد: تعديل توزيع ثروت و درآمد و تأمين اجتماعي و همچنين تثبيت اقتصاد براي اعاده كردن تعادل هاي كلان از ديگر وظايف دولت است.
وي با اشاره به اينكه كالاهاي فرهنگي در زمره كداميك از كالاهاي عمومي، خصوصي يا بينابيني است گفت: با يك نگاه اوليه به كالاهاي فرهنگ از نظر معيار مصرف عمدتا در زمره كالاهاي رقابتي است اما در بعضي موارد بحث عدم شمول مانند كتاب، و... به راحتي امكان پذير است. ولي در بعضي امكان پذير نيست مانند راديو و تلويزيون و ... كه اينجا نيز تكنولوژي براي خصوصي كردن اين برنامه ها تمهيدات خاصي را ديد. بنابراين در بخش كالاهاي فرهنگي به دخالت دولت چندان نيازي وجود ندارد.
وي با بيان اينكه دولت در همه عرصه ها دخالت كرده است و ۷۰ تا ۸۰ درصد توليدات توسط دولت توليد شده است اظهار داشت: در عرصه هايي كه دولت دخالت بيشتري در توليد كالاها دارد با مشكل بيشتري مواجه است و جامعه ما با مشكل جدي در بخش كالاهاي فرهنگي مواجه است و مشكلات بنگاههاي عرضه كننده خدمات نيز بسيار فراتر از بخشهاي ديگر است.
دكتر صادقي افزود: ما بايد توجه كنيم كه در بخش كالاهاي فرهنگي جايگزين هاي بسيار جدي بين المللي وجود دارد. به اين معني كه كالاهاي فرهنگي جامعه ما جانشين خارجي دارد. بنابراين اگر در حوزه توليدات داخلي نتوانيم به موفقيت دسترسي پيدا كنيم صدمات جدي به مردم خواهيم زد و آنها را با مصرف كالاهاي خارجي تنها خواهيم گذاشت.
در ادامه اين نشست، دكتر غلامعلي طبرسا به اقتصاد، در برنامه چهارم توسعه اشاره كرد و گفت: چگونگي انجام مديريت فرهنگي در برنامه چهارم توسعه چالش اساسي ما است و در نحوه مديريت آن ديدگاه هاي مختلفي وجود دارد.
مديركل دفتر طرح و برنامه ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سپس به تعريف فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ مانند نخي است كه از يكايك دانه هاي تسبيح عبور مي كند كه دانه هاي آن مي تواند سياست، اقتصاد، زيست بوم و... باشد. وي افزود: فرهنگ يعني نحوه تعامل با زيست بوم و در تعريف يونسكو از فرهنگ، فرهنگ چيزي جز مراسم و روش زندگي نيست.
وي نظريه دولت و نقش آنرا در خصوص تبيين مديريت فرهنگي نخست به تئوري نظريه اعمال حاكميت و سپس نظريه اعمال تصدي تقسيم كرد و چهار وظيفه سياستگذاري، برنامه ريزي، اجرا و نظارت را در حوزه مديريت به صورت عام مطرح كرد. وي افزود: برنامه ريزي به عنوان مهمترين وظيفه اعمال حاكميت دولت است و در نظريه اعمال تصدي، دولت اجرا و ارزيابي را نيز علاوه بر موارد ذكر شده بر عهده دارد.
طبرسا اظهار داشت: جوهر و ماهيت فرهنگ به گونه اي است كه امكان كنترل مطلق آن وجود ندارد اما دولت بايد در بحث سياستگذاري و نظارت در حوزه فرهنگ سهم بيشتري داشته باشد. در ادامه دكتر حميد ابريشمي به بررسي فرهنگ توسعه و باورهايي كه ممكن است ايجاد شود پرداخت و گفت: توسعه اقتصادي مانند درختي است كه ثبات تنومندي، قدرت، جسارت و ... را به خود مي دهد. ريشه اين درخت حكم فرهنگ آن را دارد و تنه و ساقه درخت سيستم هاي اقتصادي است و محصول آن توسعه اجتماعي و محروميت زدايي و ... است.
وي افزود: اگر بخواهيم به توسعه اجتماعي و اقتصادي در جامعه برسيم بايد به ريشه و فرهنگ كشور بپردازيم. وي با اشاره به نقش مهم باورهاي فرهنگي در توسعه اقتصادي و فرهنگي گفت: نخست حاكميت دهي به نگرش علمي، دوم باور در احترام متقابل و سوم آزادي بيان و انديشه در چارچوب قانون و مقررات جامعه از باورهاي تأثيرگذار در جامعه است.
ابريشمي افزود: اگر احترام متقابل و آزادي بيان در جامعه وجود داشته باشد تمام افراد جامعه در يك مرحله بالاتر به تعادل و توسعه سياسي مي رسند. بنابراين هنگامي كه توسعه فرهنگي ايجاد شود توسعه اقتصادي و سياسي نيز ايجاد خواهد شد و جامعه اي كه به اين باورها نرسد رو به قهقرا مي رود.
وي در خصوص چگونگي ايجاد اين باورها تصريح كرد: عنايت ويژه به واحد خانواده و قوي كردن واحد خانواده در جامعه يكي از راهكارهاي ايجاد باورهاي فرهنگي است، چون اگر واحد خانواده قوي نشود محكوم به خراب شدن است و در صورت سست بودن خانواده پايه هاي جامعه نيز سست خواهد بود و در اين صورت باورهاي اجتماعي نيز كم رنگ خواهند بود.وي عنايت ويژه به مدارس را از ديگر باورهاي توسعه فرهنگي در جامعه توصيف كرد و گفت: بايد به معلمان مدارس توجه بيشتري معطوف شود زيرا معلمين باورهاي فرهنگي را به دانش آموزان ياد مي دهند بنابراين بايد با آرامش خيال و امنيت مالي آنها را تقويت كرد. وي نمادسازي را يكي ديگر از باورهاي فرهنگي عنوان كرد.در پايان دكتر ابريشمي تأكيد كرد: اگر مي خواهيم اقتصاد قوي داشته باشيم بايد فرهنگ قوي داشته باشيم و اين امر نياز به سالم سازي بنيان جامعه و تقويت بودجه دولت دارد.

آشنايي با همايش ها وسمينارها
سومين كنگره انجمن دندانپزشكي كودكان ايران
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶-۲۴ تيرماه ۱۳۸۳
۲- مكان برگزاري: ايران / تهران (سالن همايش هاي بيمارستان ميلاد)
۳- مسئولين برگزاري: انجمن دندانپزشكي كودكان ايران
۴- محل ثبت نام تهران: دبيرخانه كنگره (گيشا، خيابان پيروزي غربي، پلاك ۹۴)- شهرستان: دانشكده هاي دندانپزشكي، بخش اطفال
۵- نيم نگاه: اين كنگره داراي امتياز بازآموزي بوده و محور اصلي سخنراني ها، بررسي دندانپزشكي اطفال است.
چهارمين همايش بين المللي تحصيل
از راه دور
۱- تاريخ برگزاري: ۱۱-۸ آگوست ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: چين/ پكن
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه تسينگ گوآ، دانشگاه پكينگ، دانشگاه هنگ كنگ، آموزش عالي چين و مركز بين المللي كامپيوتر هنگ كنگ
۴- پست الكترونيكي: ICWL 2004 @ cic.tsinghua.edu.cn
۵- صفحه الكترونيكي: http://www.icwl 2004.org
۶- نيم نگاه: در اين همايش، استادان؛ دانشجويان و صاحب نظران درباره تحصيل از راه دور، راهكارها، چالش ها و آينده اين نوع تحصيل به بحث و بررسي خواهند نشست.
همايش بررسي دورنما و آينده روابط بين المللي (روابط جهاني)
۱- تاريخ برگزاري ۲۴-۲۳ ژوئن ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: سوييس/ زوريخ
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه زوريخ و دپارتمان روابط بين الملل دانشگاه زوريخ
۴- تلفن: ۶۳۴۲۱۶۳(۱+)۴۱+ / دورنگار: ۶۳۴۴۹۸۹(۱+)۴۱+
۵- صفحه الكترونيكي: http://www.future-of-world-society.org
۶- نيم نگاه:  بررسي تحول هاي جاري و سياست هاي اقتصاد بين الملل، فرهنگ و تمدن؛ بررسي تفاوت هاي فرهنگي- اجتماعي جوامع و تأثيرپذيري جوامع از جهت فرهنگ و تمدن، موضوع هاي اصلي اين همايش اند.
همايش بررسي الگوهاي فرهنگ
در انگلستان
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰۰۵ (تاريخ و روز دقيق همايش هنوز مشخص نيست)
۲- مكان برگزاري: انگلستان/ لندن
۳- مسئولين برگزاري: كالج بيركبك لندن
۴- پست الكترونيكي: esrcconsume @ bbk.ac.uk
۵- صفحه الكترونيكي: http://www.consume.bbk.ac.uk
۶- نيم نگاه: در اين همايش از تحقيقات جديد استادان و پژوهشگران در زمينه جامعه شناسي؛ علوم اجتماعي؛ هنر و علوم انساني آگاه خواهيم شد.

يك كتاب / يك گفت وگو
داستان نويسان معاصر ايران
008163.jpg
گزينش، نقد و شرح حال از: محمد قاسم زاده/ ناشر: هيرمند/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۴۹۶ صفحه، رقعي/ با جلد سلفون/ ۳۹۰۰ تومان.
قاسم زاده در گفت وگويي كوتاه درباره داستان نويسان معاصر ايران، به خبرنگار ما گفت: داستان هايي كه در اين كتاب آمده بنا به ميل شخصي من نبوده است. به عنوان يك نويسنده به داستان ها نگاه كردم و سعي ام بر اين استوار بود كه بهترين داستان نويسندگان را انتخاب كنم و به همين دليل متفاوت از كار ديگر نويسندگان است.
جاي برخي از نويسندگان نامدار همچون محمود دولت آبادي و رضا براهني در اين كتاب خالي است. اينان بي شك نام هاي ماندگار ادبيات فارسي هستند، اما قدرت كار آنان در عرصه رمان نويسي است و بي شك در جلد دوم اين كتاب در بخش رمان ايراني جايگاه والايي خواهند داشت.وي افزود: در انتخاب داستان ها، به شهرت نويسندگان توجهي نداشتم و از افرادي كه داستان كوتاه خوب مي نوشتند، انتخاب كردم و هيچ حب و بغضي هم در كار نبوده است. وي درباره قدمت داستان نويسي كوتاه در ايران اظهار داشت: داستان نويسي كوتاه با محمدعلي جمال زاده از غرب به ايران مي آيد. جمال زاده در آغاز قرن كنوني در ادبيات ايران با انتشار كتاب «يكي بود ، يكي نبود» به يك باره نيرويي عظيم به ادبيات داستاني كشور داد. شايد اگر رمان ابتدا آمده بود، اين اندازه تأثير نداشت. به همين دليل در اين كتاب داستان نويسي را از جمال زاده شروع و در پايان دهه ۶۰ قطع كرديم. معتقدم اگر نويسنده اي يك دهه كار كند، مي تواند خودش را تثبيت كند. ما در پايان سال ۸۰ نگاه مان به دهه ۷۰ است كه در جلد دوم اين كتاب به نويسندگاني كه در دهه ۷۰ خودشان را تثبيت كردند، مي پردازيم.وي افزود: هرچه زمان مي گذرد كميت بيشتر مي شود. تعداد نويسندگان به لحاظ كمي در اين ده سال (دهه ۷۰) به اندازه آن ۷۰ سال (۱۳۷۰-۱۳۰۰) است. وقتي كميت زياد شد، طبيعتاً كيفيت هم بالا مي رود. در غرب هم اين يك امر معمولي است و در پايان هر دهه داستان هاي برگزيده معرفي و چاپ مي شوند. حتي به طور سالانه هم اين كار انجام مي شود به نظرم در ايران در هر دهه، اين كار انجام شود، خوب است و مي توان كارهاي يك دهه را بررسي كرد. قاسم زاده درباره مزيت اين كتاب نسبت به ديگر كتاب هاي موجود گفت: داستان هاي آن كتاب ها را داستان نويس انتخاب نكرده، بلكه افرادي شاعر و... كه خارج از حيطه داستان نويسي هستند، انتخاب كرده اند. البته هر كدام ارزش هاي خاص خود را دارند، اما تعيين جايگاه اين گونه كتاب ها را بايد به ديگران سپرد. پرندگان بي فصل (مجموعه داستان كوتاه) رقص مرغ سقا (داستان بلند) شهسوار بر باره باد (داستان بلند) بانوي بي هنگام درمان، شهر هشتم(رمان)، روياي ناممكن لي جون (رمان)، خاطرات محرمانه خانوادگي(رمان)، نوستراداموس به روايت كلثوم ننه (داستان بلند طنز)، از جمله آثار منتشر شده محمد قاسم زاده، دانش آموخته رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران است.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |