پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۰
فقط با شش هزار تومان
همه تمبر مي شوند
با چاپ تمبر شخصي از بيستم تيرماه صنعت تمبر ايران فصل جديدي را آغاز مي كند و حاشيه وارد متن مي شود
009918.jpg
اين يكي از اولين نمونه هاي تمبر شحصي در ايران است، حالا  همه ما مي توانيم تمبر شويم.اما آيا با وجود اينترنت هنوز هم بايد خوشحال باشيم؟ فقط با شش هزار تومان همه تمبر مي شوند
شما هم مي توانيد با پرداخت ۶هزار تومان صاحب تمبر شخصي شويد اگر روزي نامه اي از طرف دوستي به دست تان رسيد و جاي تمبر هاي رسمي ژست مبارك دوست تان را روي نامه ديديد تعجب نكنيد، شما هم مي توانيد جواب نامه او را با تمبر شخصي خودتان بدهيد.
تصاوير روي تمبرها گرچه براي كلكسيون داران تمبر جالب وجذاب است، اما براي بسياري از فرستندگان نامه كه از تصاوير تكراري و رسمي تمبر ها خسته شده اند چندان جذابيتي ندارد. شايد همين موضوع باعث شد تا مسوولان پست كشور تصميم گرفتند براي ايجاد تحول در فضاي تمبر و نامه دست به كار شوند و طرح «تمبر شخصي» را مطرح كنند.
«تمبرجاري، تمبر يادبود و حالا هم تمبرهاي شخصي...»
مهناز طاهري گرافيست، تعدادي از تمبرهاي واحد شخصي اداره پست، تعدادي از تمبرهاي شخصي كه توسط اين واحد چاپ شده است را نشانم داده و مي گويد: «اين تمبرها دو قطعه هستند و اندازه هر كدام از اين تمبرها ۶/۴ سانتي متر در ۵/۳ سانتي متر است.» تمبر شخصي از دو قطعه به هم متصل شده تشكيل مي شود مانند يك كارت پستال كوچك كه تصوير يك قطعه آن ثابت است، مي توانيد در كنار عكستان براي اين قسمت از تصاويري كه توسط اداره پست مشخص شده است شامل عكس حيوانات، گل يا چيزهاي مشابه انتخاب كنيد. «دخترم تولد ت مبارك» اين عنوان تمبر شخصي بود كه يك طرف آن عكس يك گل بود و عكس طرف ديگر تمبر تصوير دختربچه اي ملوس. احتمالا قرار بود اين تمبرها روي دعوت نامه تولد او چسبانده شود. از ۱۰ مهرماه سال ۸۲ بود كه تمبر شخصي شكل عملي به خود گرفت و واحد تمبر شخصي اداره پست به صورت آزمايشي فعال شد تا پس از پذيرش سفارشات، توليدتمبر شخصي افراد را آغاز كند.
اگرچه تا چند روز پيش كمتر كسي از اين موضوع اطلاع داشت اما جالب اينكه هم اكنون مسوولان از رئيس جمهور و وزير و نمايندگان مجلس گرفته تا مديركل ها و مديران، صاحب تمبرهاي شخصي شده اند. اين هديه اداره پست به مسوولان بود.
نگران نباشيد چون شما هم مي توانيد از ۲۰ تيرماه امسال در صورت تقاضا صاحب يك تمبر شخصي شويد.
عبدالامير صرافزادگان مسوول واحد تمبر شخصي اداره پست مي گويد: « البته تمبرهاي شخصي در تير اژ پايين فقط براي استفاده شخصي افراد استفاده مي شود.»
يعني در هر بار تقاضا براي تمبر شخصي شما مي توانيد صاحب ۱۶۰ قطعه تمبر شخصي شويد و روي ۱۶۰ نامه يا دعوتنامه آن را بچسبانيد. اين طرح چند سالي است كه در كشورهاي آمريكا، ژاپن، فرانسه و كره پا گرفته و مردم از تمبرهاي شخصي استفاده مي كنند و ايران حداقل در استفاده از اين طرح بعد از اين كشورها يكي از پيشگامان محسوب مي شود.
تمبر يا همان Timber فرانسوي به معناي رنگ به مهري گفته مي شد كه روي نامه ها و محمولات پستي مي زدند، شكل تمبر هم متشكل بود از يك كادر حاشيه اي و تصوير درون آن، كه معمولا تصوير يك حادثه تاريخي، موقعيت فرهنگي و يا رسوم ملي، آثار هنري و تصوير شخصيت هاي مذهبي، سياسي و ورزشي و ... بر روي آن چاپ مي شد.
صراف زادگان مسوول واحد تمبر اداره پست مي گويد: «قطعه عكس فرد در تمبر شخصي به خودي خود داراي هيچ اعتباري نيست و اين دو قطعه در كنار هم پستچي را مجاز مي كند تا نامه را به مقصد برساند.»
وي مي گويد: «طراحي تمبر شخصي كه عنوان آن تمبرغير بهادار شخصي است در ۴ كشور ديگر دنيا يعني آمريكا، ژاپن، فرانسه و كره نيز دقيقا به همين صورت است.»
دستگاه چاپ پرينت ليزري در گوشه اتاق واحد تمبر سر و صداي زيادي دارد تا عكس يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را به صورت تمبر بيرون دهد. اين تمبرها بر روي كاغذهاي مخصوص تمبر كه جزو كاغذهاي بهادار محسوب مي شوند چاپ مي شوند؛ كاغذهايي كه تنها در واحد تمبر يا چاپخانه مخصوص دولتي در دسترس است. تصاوير تمبر تنها بر روي آن كاغذهاي مخصوص داراي اعتبار و ارزش مي شود، پس اگر كسي فكر مي كند خودش مي تواند تمبر شخصي چاپ كند، كاملا در اشتباه است.
مهناز طاهري گرافيست واحد تمبر اداره پست مي گويد: «اولين بار در بهمن ماه سال گذشته در نمايشگاه ايپاس ۲۰۰۴ نيروي انتظامي، غرفه اي گرفتيم و در آنجا براي بازديدكنندگان علاقه مند تمبر شخصي چاپ كرديم كه از سوي مردم استقبال خوبي از آن شد.»
وي مي گويد: «علاوه بر مسوولان، حدود ۱۰۰ نفر از مردم عادي هم كه از اين موضوع مطلع شده بودند تقاضاي تمبر شخصي كردند كه تمبرهاي آنها را آماده كرديم و برايشان فرستاده ايم.» البته از اين هفته بروشورهاي تبليغاتي تمبر شخصي براي اطلاع مردم در پستخانه ها توزيع خواهد شد. براي چاپ تمبر شخصي نياز به يك قطعه عكس ۴*۳ است يا فلاپي طراحي شده عكس و تصوير دلخواه خودتان همراه با۶ هزار تومان پول كه بايد به پستخانه تحويل دهيد تا چند روز بعد تمبر شخصي شما در پاكت هاي مخصوص در خانه تحويل شما شود. مبلغ اين تمبرها هم به نسبت حجم آن بسيار مناسب است و احتمال مي رود پس از مدتي كوتاه قيمت آن نيز افزايش يابد.
اتاق كوچك واحد تمبر شخصي در اداره پست چهارراه لشگر كوچكتر از آن است كه بتواند در آينده حجم بالايي از متقاضي را پاسخگو باشد، اما مي توان حدس زد با گسترده شدن كار، واحد تمبر شخصي هم از اين انزوا بيرون بيايد.
صراف زادگان مسوول واحد تمبر شخصي مي گويد: «آرشيو عكس ما فعلا براي قطعه اول عكس شخصي كه تصاوير ثابتي است، ۱۴ تصوير دارد كه اين ۱۴ تصوير فعلا براي استفاده در كنار عكس يا طرح فرد مجاز است، اما قصد داريم اين آرشيو را افزايش دهيم تا قدرت انتخاب افراد براي تصوير ثابت تمبر شخصي شان بيشتر شود.»
مسوول واحد تمبر معتقد است اين فعاليت نه تنها مخاطبان پست را راضي مي كند، بلكه عليرغم قيمت پايين تمبر شخصي، سوددهي زيادي نيز دارد و مي توان حدس زد كه بعد از مدت كوتاهي هزينه خريد دستگاه چاپ تمبر شخصي كه قيمت بسيار زيادي را در برداشته با سود آن تامين مي شود.
از چاپ اولين تمبر در ايران مدت زيادي است كه مي گذرد، طبق شواهد موجود در ايران اولين تمبر در سال ۱۸۹۷ در تهران چاپ شد و قبل از اين دوره مسوولان دفاتر پستي از مهرهايي با مركب هاي رنگي با طرح هاي مختلف و باارزش متفاوت، نامه ها را مهر و موم مي كردند.
بيش از صد سال از آن زمان مي گذرد و صنعت پست با تمام تحولات در سيستم حمل و نقل محمولات پستي هنوز هم در حوزه تمبر اصالت خود را حفظ كرده است و سياق سابقش را تغيير نداده، هر چند كه بايد گفت ورود تمبر شخصي حوزه ممنوعه تمبر را قابل دسترس  تر مي كند.
009921.jpg


بي وفايي
۱- اي كاش بوديد و ژست هاي تصاوير عده اي از نمايندگان مجلس و برخي مسولان دولتي را مي ديديد كه چه عكس هاي جالبي براي تمبر شخصي شان فرستاده بودند. از همان عكس هاي خفن دست زير چانه و عينك و خودكار، يعني ژست روشنفكري. التماس مي كنيم شما اينطوري عكس نگيريد.
۲-اگرچه مي دانيم شما هنوز از موضوع تمبر شخصي خبر نداريد نگران نباشيد چون كارمندان پستخانه چهارراه لشگر محل چاپ تمبرها هم از وجود آن بي خبرند.
۳-واحد تمبر شخصي، متشكل بود از يك زن و مرد جوان كه اتفاقا زوج هم هستند. مابقي كارمندان هم در اتاق هاي ديگر سخت مشغول بودندو اصلا از راه پله ها صداي آواز« بي وفايي» شنيده نمي شد، باور كنيد.

گسترش دخانيات سنتي بين دانش آموزان
بچه هاي قلياني پايتخت
009924.jpg
در ميان هاله هاي دود ديگر از تصاوير داش آكل ها و كلاه مخملي هاي سبيلو خبري نيست و نوجوانان را مي بينيد كه با موهاي ژل زده و هدفون به گوش در حال دود كردن قليان و جويدن آدامس اوربيت يا ريلكس هستند.
اگر چه انتشار نتايج بعضي از تحقيقات تلخ است، اما مي تواند زنگ خطري باشد براي مسوولان و خانواده ها. اينكه ۳/۵۵ درصد از جوانان ۱۰ تا ۱۹ ساله تهران، قليان كشيدن را تجربه كرده اند كه از اين ميان آقاپسرها با ۲/۶۳ درصد ركورددارند كه متاسفانه از اين ميان ۲/۳۴ درصد قلياني دايمي شده اندو دخترخانم ها نيز با ۲/۴۷ درصد در رتبه بعدي قرار دارند كه ۱/۱۸ درصدشان نيز قلياني دايمي شده اند. فاجعه زماني خودش را نشان مي دهد كه ۷/۲۴ درصد از دانش آموزان ۱۴ ساله قلياني دايمي هستند؛ بخوانيد.
دودي دودي است، اما گويا نگاه هاي ما ديدن دودي هاي شلنگ به دست را راحت تر تاب مي آورد، حتي اگر اين دودي ها دختران و پسران جوان و نوجوان باشند.
قليان در بسياري ازمناطق پايتخت جايگزين سيگار شده و تسهيل كننده اعتياد به سيگار.
با آنكه سفره خانه ها و قهوه خانه هاي سنتي مكان عرضه رسمي قليان است، رواج مصرف قليان پا را از اين مكان ها نيز فراتر گذاشته و به محافل دوستانه و خانواده ها نيز راه يافته است. پارك هاي لويزان، سرخه حصار، چيتگر و... ازجمله پارك هايي هستند كه در ايام فراغت تابستاني شب ها پذيراي بسياري از جوانان ونوجوانان هستند و قليان وسيله پذيرايي ساده. اين پديده تنها به ايران منحصر نمي شود. پژوهش هانشان مي دهد مصرف قليان و ديگر فرآوده هاي دخاني غير از سيگار در كشورهاي حوزه مديترانه شرقي، در ميان نوجوانان شيوع يافته است. شايد يكي از دلايل روي آوري نوجوانان به مصرف اينگونه فرآورده ها اين باشد كه باور عمومي هنوز اين فرآورده ها را به اندازه سيگار خطرناك نمي داند.
در ايران تنها تحقيقي كه در اينباره صورت گرفته، توسط چند پزشك بر روي تعداد محدودي از دانش آموزان تهراني بوده است. در اين تحقيق ۲۶ مدرسه راهنمايي و دبيرستان منطقه ۱۳ مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج اين تحقيق حكايت از شيوع بيش از حد انتظار دارد. دكتر امير عباس مومنان، دكتر سونيا حبيبيان، دكتر آرش قنبريان و دكتر فريدون عزيزي ۸۸۰۴ نفر از دانش آموزان اين مدارس را مورد بررسي قراردادند. دامنه سني اين دانش آموزان بين ۱۰ تا۱۹ سال بود و ميانگين سني آنها ۹/۱۴ سال. از اين ۸هزار دانش آموز ۳/۵۵ درصد قليان را حداقل يكبار تجربه كرده بودند و ۲/۲۶ درصد مصرف كننده دايمي آن به حساب مي آمدند. با آنكه ميزان شيوع قليان در ميان دختران كمتر است، اما اين بدان معنا نيست كه دختران نوجوان از مصرف قليان در امان هستند. اين پژوهش نشان مي دهد. ۲/۶۳ درصد از پسران نوجوان حداقل يكبار قليان را تجربه كرده اند و ۲/۳۴ درصد از آنها قلياني  هستند. درمورد دختران اين شاخص به ترتيب ۲/۴۷ درصد و ۱/۱۸ درصد است. اين شاخص نسبت به سن و دوره تحصيلي دانش آموزان تفاوت چندان محسوسي نشان نمي دهد، چه ۷/۵۲ درصد از دانش آموزان مقطع راهنمايي يعني دانش آموزان زير ۱۴ سال حداقل يكبار قليان مصرف كرده اند و ۱/۲۴ درصد از آنان قلياني به حساب مي آيند.
اين آمار حكايت از روي آوري بسياري از جوانان و نوجوانان به قليان دارد. حال آنكه در سال هاي اخير به نظر مي رسيد، اين دخانيه سنتي ايران در حال منسوخ شدن است. از آنجا كه قليان ريشه در سنت ايراني دارد، براي خانواده ها تابو محسوب نمي شود. بسياري از نقاشي هاي دوره قاجار را مي توان ديد كه در دست قهرمان تابلو قلياني كشيده شده است، زن يا مرد.
جالب آنكه در بيشتر تصاوير اين زنان هستند كه قليان به دست دارند. در بسياري از نقاط ايران هنوز هم اين سنت رواج دارد.
با اين حال شيوع مصرف قليان در ميان جوانان و نوجوانان از جهاتي نگران كننده است. پزشكان محقق در اين تحقيق هشدار داده اند شيوع بسيار بالاي مصرف قليان در دانش آموزان دوره راهنمايي و دبيرستان حتي در مقايسه با كشورهاي منطقه،  اين نوجوانان را در معرض اعتياد به دخانيات درآينده و نيز بروز عوارض مربوطه قرار مي دهد. گذشته از اين هشدار پزشكان محقق، نكته قابل توجه ديگر اتفاقي است كه در زير پوشش اين دخانيه سنتي مي افتد.
لابد شما هم شنيده ايد كه برخي از جوانان و نوجوانان، مواد مخدر را لابلاي ذغال هاي قليان جا مي دهند تا به راحتي و به دور از نگاه هاي كنجكاو خانواده ها آن را مصرف كنند. برخي اوقات كشيدن قليان گذشته از آنكه هشداري است براي سلامتي و هشداري است براي سيگاري شدن جوانان، هشدار مصرف مواد مخدر هم هست. به نظر نمي رسد، تنها جمله «از دادن قليان به خانم ها معذوريم» بتواند راه حل مناسبي براي اين هشدارهاي جدي باشد. اگر سري به قهوه خانه هاي تهران بزنيد در ميان هاله هاي دود ديگر از تصاوير داش آكل ها و كلاه مخملي هاي سبيلو خبري نيست و نوجوانان را مي بينيد كه با موهاي ژل زده و هدفون به گوش در حال دود كردن قليان و جويدن آدامس اوربيت يا ريلكس هستند.

راهكارهايي براي ساختن خانه هاي محكم و مقاوم سازي بافت هاي فرسوده
تزريق مقاومت به پايه هاي سست
ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله و حوادث غير مترقبه در دو بعد مقاوم سازي بنا و تهيه شناسنامه ساختمان مطرح است دو بعدي كه مهمترين ضمانت اجرايي آن نظارت است 
مسلما هيچ كارشناسي بدون آزمايشات مخرب و دسترسي به تمام اجزاي ساختمان قادر به تاييد فني و استحكام بناي ساختمان نيست
009927.jpg
در مورد ساختمان هاي ساخته شده دهه اخير، چگونه مي توان ميلگردهاي مدفون در بتون فونداسيون، ستون ها و تيرها و اسكلت بتوني را كنترل كرد؟
فرزاد منصوري- كارشناس عمران 
زلزله بم موجبات تاثر و تاسف عمومي را نسبت به فجايعي كه براي مردم منطقه پيش آمده فراهم آورد، اما زلزله مازندران با لرزش شديدي كه در تهران احساس شد علاوه بر همدردي با مردم آن ديار، باعث نگراني و تشويش بيش از حد براي ساكنان پايتخت شد و همدلي با ديگران را با نگراني براي خود درهم آميخت.
مجددا بحث مقاوم سازي، سخن روز همه مردم و مسوولان شد. عده اي مقاوم سازي را به عنوان «ساختن مقاوم ساختمان هاي نوساز» مطرح كردند و عده اي ديگر بحث «مقاوم سازي ساختمان هاي قديمي» را مدنظر دارند ولي نكته نگران كننده اين است كه متاسفانه حتي بعد از وقوع زلزله هاي اخير، هنوز ساختمان هاي خصوصي، عمومي و آموزشي دولتي در تهران درحال احداث است كه در كمال تاسف عمدا يا سهوا، ضوابط محاسباتي واجرايي مقاوم سازي زلزله در مورد آنها اجرا نمي شود و نظارت صحيحي هم بر آنها حاكم نيست.
به هر حال مساله مقاوم سازي در هر دو زمينه فوق (چه ساختمان هاي قديم و چه نوسازي بافت فرسوده) مطرح است. در مورد نوسازي ساختمان ها نياز به ضوابط منسجم تري براي كنترل دقيق طراحي، ساخت بر اساس نقشه هاي اجرايي، جوشكاري صحيح و بتون ريزي قابل اعتماد وجود دارد مخصوصا حتي پس از محاسبات و طراحي مناسب، ضعف جوشكاري در ساختمان هاي فلزي و كم بودن مقاومت بتون در سقف ساختمان هاي فلزي و در كل ساختمان هاي بتوني، معضل بزرگي است و هيچ نوع كنترلي بر آنها وجود ندارد. قابل ذكراست كه اكثر بتون هاي مصرفي در ساختمان هاي ساخته شده حتي در چند سال اخير بعضا تا نصف (۵۰ درصد) مقاومت محاسباتي ضعيف تر هستند و در هنگام وقوع زلزله، فجايع جبران ناپذيري را به وجود خواهند آورد. در حالي كه نزد مردم، اسكلت بتوني احساس مقاوم تري را تداعي مي كند. «شن و ماسه شسته نشده، دانه بندي غلط، كم بودن عيار سيمان، شل و پر آب بودن بتون به خاطر بتون ريزي راحت تر با پمپ» همگي باعث ضعيف شدن مقاومت بتون مي شوند. شركت هاي توليد بتون، در صورت عدم مقاومت بتون بعد از آزمايش، تحت شرايطي فقط حاضر به پرداخت بهاي بتون هستند و خسارات وارده بر ساختمان را نمي پذيرند، پيشنهاد مي شود چنين امري را فقط برخورد كيفري توسط قوه قضائيه به انجام برساند.
بنابراين لحاظ كردن ضوابط قوي تر اجرايي و نظارتي و كنترل مضاعف بسيار ضروري به نظر مي رسد و در جايي كه شهرداري گزارش مهندس ناظر را مبني بر عدم خلاف مترا ژ ساختمان با بازديد مضاعف عوامل شهرداري كنترل مي كند  بايد در مورد اصل بسيار مهم تر يعني استحكام ساختمان، اين كنترل مجدد و مضاعف نيز وجود داشته باشد وتنها به گزارش مهندس ناظر اكتفا نكند، چون شرايط ساخت و ساز و مسايل تحميلي از طرف مالك و كارفرما، متاسفانه بنيان هاي اين گونه نظارت را به كلي سست كرده است و نبايد با طرح مسايل شعارگونه از واقعيت آن اجتناب كرد.
ديوار ها و تيغه ها
مساله مهم بعدي، قطعات الحاقي و غيرباربر ساختمان مثل ديوارهاي اطراف و تيغه ها، دست انداز بام و بالكن وپنجره و شيشه مخصوصا نماهاي شيشه اي است كه به علت عدم اتصال كافي به سازه ساختمان در اثر وقوع زلزله، حتي مواقعي كه ساختمان از نظر اسكلت مقاوم باشد، احتمال جدايي و ريزش آنها به داخل و خارج ساختمان وجود دارد وحتي آوار و شيشه بر سر افرادي كه در حال خروج از ساختمان هستند فرو ريخته و باعث جراحت و يا فوت آنها شده است و بايد آئين نامه هاي اجرايي براي اتصال كامل اين عناصر به سازه ساختمان ارايه شود.
پس به طور كلي؛ ۱-عدم آزمايش واقعي مقاومت خاك (و صرفا ارايه يك گزارش مكانيك خاك ساختگي) ۲-استفاده از تيرآهن و پروفيل هاي ضعيف تر از محاسبات و نقشه هاي اجرايي و پروفيل هاي غيراستاندارد درساختان هاي فلزي ۳-جوشكاري هاي بسيار ضعيف ۴-ميلگردگذاري با قطر كمتر و تعداد كمتر و حتي استفاده از ميلگردهاي وازده و غيراستاندارد داخلي و وارداتي در ساختمان هاي بتوني ۵-بتون هاي ضعيف و غيراستاندارد و عدم مطابقت با عيار سيمان نقشه هاي محاسباتي ۶-تيرچه هاي غيراستاندارد۷-عدم اجراي صحيح سقف هاي تيرچه و بلوك و عدم اتصال كامل با اسكلت ۸-عدم اتصال كافي قطعات الحاقي و ديوارها كه با نصب شاخك در ستون ها و تيرها قابل انجام است ۹-عدم تمايل كارفرمايان از حضور مهندسان ناظر در ساختمان ۱۰-عدم نظارت صحيح و كامل مهندسان ناظر به علت فوق و همچنين نبودن يك قرارداد حقوقي و مالي در خور انجام اين مهم و نبودن انگيزه براي مهندسان ناظر كه با مبلغ بسيار اندك حتي بيش از دو سال مسوول نظارت يك پروژه هستند و ... همگي از عوامل مهم وجود ضعف ونارسايي در اجراي ساختمان ها هستند.
شناسنامه ساختمان 
ارايه شناسنامه ساختمان از چند منظر قابل بررسي است. آيا اين شناسنامه به ساختمان هاي ساخته شده داده خواهد شد، يا ساختمان هاي در حال ساخت؟ آيا ساختماني كه داراي پروانه ساختماني معتبر شهرداري، يعني تاييد نقشه هاي اجرايي است و تاييد گزارش ۴مرحله اي مهندس ناظر را دارد اين خود نوعي شناسنامه نبوده است؟ پس مشكل كجاست؟
چگونه مي توان به ساختمان هاي ساخته شده شناسنامه داد، ساختمان هاي قديمي و با قدمت بيش از ۱۵ الي ۲۰ساله كه اظهر من الشمس است، در مورد ساختمان هاي ساخته شده دهه اخير، چگونه مي توان ميلگردهاي مدفون در بتون فونداسيون، ستون ها و تيرها و اسكلت بتوني را كنترل كرد؟ وضعيت تيرچه ها چگونه قابل كنترل است؟ مقاومت بتون هاي عمدتا غيراستاندارد را چطور كنترل كنيم؟ آيا فقط چكش اشميت قابل اعتماد است؟ پس چگونه تمام نازك كاري ها را تخريب كرده تا به سطح بتون برسيم؟ وضعيت پروفيل ها و تيرآهن هاي اجرا شده در داخل گچ و خاك و كاشي و بتون و سيمان چگونه قابل بررسي است؟ جوشكاري را چطور مي توان كنترل كرد؟
مسلما هيچ كارشناسي بدون آزمايشات مخرب و دسترسي به تمام اجزاي ساختمان قادر به تاييد فني و استحكام بناي ساختمان نيست. «ارايه نقشه هاي محاسباتي و اجرايي، عكس و فيلم هاي واقعي از مراحل مختلف اجرايي ساختمان، نتايج آزمايشات بتون و جوشكاري، فاكتورهاي واقعي خريد آهن آلات و بتون با عيارمشخص، آزمايشات مكانيك خاك واقعي، قراردادهاي اسكلت فلزي و بتوني و متره» شايد بتوان راه حل احتمالي براي حصول به اطمينان نسبي براي استحكام بناي واقعي ساختمان باشد ولي چند درصد از ساختمان هاي حتي نوساز قادر به ارايه چنين مداركي هستند، شايد يك درصد و چه مراحلي بايد براي آن در نظر گرفت تا دوباره دچار مدرك سازي و تاييدهاي فرماليته نشويم.
پس ارايه شناسنامه، استحكام بنا براي ساختمان هاي ساخته شده اگر غيرممكن نباشد، از واقعيت دور خواهد بود. پس بايد راه حلي ارايه كرد كه شناسنامه استحكام بنا براي ساختمان هاي در حال ساخت قابل انجام باشد.
«۱-كنترل مضاعف نقشه هاي محاسباتي ۲-تصويب و ارايه قراردادهاي منسجم با مبالغ واقعي بين كارفرما و مهندس ناظر توسط وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان برنامه و بودجه ۳-الزام به نظارت مستقيم و واقعي بر كليه امور اجرايي ساختمان مخصوصا مقاومت خاك، اجراي فونداسيون و اسكلت و سقف و كنترل كيفيت جوشكاري و بتون از نظر كيفي و اسلامپ بتون در مراحل اجرايي. اجراي ديوارها و قطعات الحاقي با نصب شاخك در ستون ها و تيرها تا مراحل انتهايي ساختمان (نه فقط ارايه ۴ گزارش فرماليته). ۴- معرفي آزمايشگاه هاي معتبر براي آزمايش و تاييد جوشكاري مقاومت بتون، آهن آلات و پروفيل هاي مصرفي، تيرچه هاي سقف و تهيه مدارك مستند ۵- آزمايش واقعي مكانيك خاك و مقاومت زمين با حفر گمانه و انجام آزمايشات لازم و ارايه مدارك مستند ۶- تهيه عكس و فيلم از مراحل مختلف ۷- كنترل مضاعف شهرداري بر كليه امور فوق، شايد بتوانند در اين راستا قدم هاي اوليه به حساب بيايند.»
مقاوم سازي را از كجا شروع كنيم؟
مقاوم سازي در مورد ساختمان هاي بسيار قديمي كه عمدتا به صورت ديوار باربر و بعضا همراه با يك نيمه اسكلت فلزي هستند به علت هزينه هاي بالا و مشكلات اجرايي اگر محال نباشد به غيرممكن نزديك است. در مورد ساختمان هاي نيمه قديمي و بعضا جديدتر كه به صورت اسكلت بتوني اجرا شده، به علت پوشش ميلگرد در داخل بتون و عدم دسترسي آسان به آن و عدم وجود مصالحي كه به راحتي به بتون اتصال يابد، تشخيص موارد ضعف و همچنين مقاوم سازي آن بسيار مشكل بوده و اجراي ورق و پروفيل فلزي جوشكاري شده روي اسكلت بتوني به صورت وصله و پينه راهگشا نخواهد بود، هرچند در كيفيت و مقاوم بودن بتون مصرفي نيز بايد جدا شك كرد.
بنا براين مطالب فوق الذكر، مقاوم سازي در مورد ساختمان هاي خصوصي، عملا در سطح كلان مطرح نيست وساختمان هاي عمومي، مخصوصا مدارس و بيمارستان ها، حائز اهميت بيشتري هستند.
به طور مثال اگر زلزله نسبتا شديدي در ساعت ۱۱صبح اتفاق بيفتد در ساختمان هاي مسكوني قديمي كه عمدتا به صورت ۲ طبقه مسكوني هستند، تعداد ۴ الي ۵ نفر ساكن هستند در حالي كه در يك مدرسه بين ۳۰۰ الي ۸۰۰ نفر در حال تحصيل مي باشند و چنين اتفاقي در اينگونه ساختمان ها، فجايع جبران ناپذيري را در پي خواهد داشت و عملا بعد از وقوع حادثه، بيشتر فعاليت امدادگران روي چنين ساختمان هايي متمركز خواهد بود.
بنابراين تا ديرتر نشده بايد چاره اي انديشيد تا پس از بروز واقعه ناگريز، بتوانيم خسارت هاي جاني و متعاقب آن مالي را به حداقل برسانيم و حسرت روزهاي از دست رفته را نخوريم، البته اگر پس از آن باشيم.
اولويت بندي 
در يك ديد كلي، ساختمان هاي وابسته به وزارت فرهنگ و علوم را كه صرفا جهت موارد آموزشي استفاده مي شوند، مي توان به صورت ذيل تقسيم بندي كرد:
الف) مدارس بسيار قديمي:كه عمر آنها بيش از ۳۰ سال است و به صورت ديوار باربر و يا نيمه اسكلت فلزي هستند. اين نوع ساختمان ها عمدتا فاقد عناصر مقاوم در مقابل زلزله مثل بادبند و قاب ممانگير هستند و هيچگونه مقاومتي حتي در مقابل زلزله نيمه شديد هم نخواهند داشت.
ب) مدارس نسبتا جديدتر كه عمر آنها بين ۱۵ تا ۳۰ سال است و عمدتا به صورت اسكلت فلزي اجرا شده اند، ليكن نه داراي محاسبات و نقشه هاي مناسب بوده و نه در اجراي آنها رعايت اصول و استانداردهاي لازم شده است و مقاومت آنها در مقابل زلزله با شبهات زيادي همراه است.
ج)مدارس جديد كه عمدتا بعد از سال ۶۷و ۶۸ ساخته شده اند به علت وجود و اعمال آئين نامه هاي محاسباتي و اجرايي، از طرف سازمان هاي ذيربط از وضعيت مناسب تري برخوردارند، ليكن به علت عدم كنترل دقيق اجرايي كه ناشي از موارد مختلف است هنوز اطمينان كافي، حداقل نسبت به بعضي از آنها وجود ندارد.
د) ساختمان مدارس غيردولتي و غيرانتفاعي و آموزشگاه هاي خصوصي، در حالي كه مجوز اين نوع موسسات داراي مراحل و ضوابط خاصي بوده است، ليكن در انتخاب ساختمان اين موسسات صرفا كميت و مقدار فضاهاي مورد نياز بررسي شده و هيچگونه كنترل كيفيت و استحكام سازه در مورد آنها اصلا و اساسا مطرح نبوده است و بنابراين ما شاهد ساختمان هاي كلنگي قديمي هستيم كه در حاليكه براي استفاده مسكوني (با بارزنده آئين نامه ۲۵۰ كيلوگرم بر مترمربع) نيز فاقد استحكام مورد نياز بوده اند، ولي بعداز بازسازي مورد بهره برداري موسسات آموزشي ( با بارزنده ۱۰۰۰ كيلوگرم بر مترمربع) قرار گرفته اند و اينگونه موارد، در زمان وقوع حادثه، فجايع غيرقابل انكاري را در پي خواهد داشت.
چه بايد كرد
اين امر بايد با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان نظام مهندسي، وزارت فرهنگ و آموزش عالي، سازمان توسعه و نوسازي مدارس كشور، شهرداري و ساير سازمان هاي ذيربط صورت گرفته و مراحل ذيل پيشنهاد شود:
۱- تهيه وارايه ضوابط و آئين نامه بخشنامه هاي اجرايي توسط سازمان هاي ذيربط 
۲- بهره گيري از مهندسان عمران داراي پروانه اشتغال به كار سازمان نظام مهندسي جهت انجام اين امر مهم كه آنان پس از تهيه گزارش از وضعيت موجود، طرح و نقشه هاي اجرايي مقاوم سازي را ارايه كنند. حق الزحمه اين موضوع مي تواند به صورت ارايه سهميه مترا ژ اضافي تشويقي (محاسباتي) مهندسان مورد نظر تهاتر شود.
۳- بررسي و تاييد طرح و نقشه مربوطه در يك هيات عالي نظارتي و يا توسعه مهندسان مشاور مورد تاييد وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري.
۴- اجراي آن در زمان تعطيلي مدارس به خصوص در تابستان توسط گروه هاي اجرايي مجرب.
هزينه هاي مربوط به عمليات اجرايي شامل دستمزدها و مصالح مصرفي است. هزينه مصالح مصرفي در چنين مواردي به نسبت كل هزينه ناچيز به نظر مي رسد. اگر از همين امروز شروع كنيم مي  توانيم در تابستان آينده، صدها مدرسه را در مقابل زلزله مقاوم كنيم و فرزندان دلبندمان را با خيالي آسوده تر براي فراگيري علم بفرستيم تا اگر روزي ما نباشيم، آنان زنده بمانند زيرا آينده متعلق به آنهاست.

اعداد اساسي
مهرداد مشايخي 
۰۰۰/۰۰۰/۱۲۰/۲
اين رقم واردات ايران از دبي (به دلا ر)در سال گذشته است، رقمي كه باعث شد ايران رتبه اول واردات از دبي را به دست بياورد. با وجود اينكه كشورهاي ثروتمند خاورميانه امكان بيشتري براي وارد كردن كالا از دبي دارند، اما محدوديت هاي بازرگاني و افزايش جمعيت جوان در سال هاي اخير در ايران باعث شده است تا ايران براي رفع نيازهاي وارداتي به نمايندگي كليه شركت هاي بزرگ دنيا يعني دبي، متوسل شود. اصولا واردات چيز خوبي است، اما به نظر مي رسد ارقامي كه بايد به جيب صاحب صنعت برود، به جيب واسطه هايي مي رود كه در بزرگترين مركز تجاري خاورميانه اتاقي دست و پا كرده اند. به همين خاطر بعيد هم نيست اگر اهالي دبي و احتمالا لباس فروشان آنكاراو استانبول به جان مصرف كنندگان ايراني دعا كنند، آنها قدر مشتريان ميليارد شان را مي دانند.
009930.jpg

۵۰۰/۱
يكي از دلايل نشست ساختمان ها كه اين روزها بدون زلزله هم فرو مي ريزند، سنگين سازي است.
درباره اينكه سنگين سازي چيست، يك حقيقت مطلق وجود دارد. هم اكنون در جهان از فن آوري هاي مختلفي براي مقاوم و سبك سازي بناها استفاده مي شود كه هنوز در كشور ما رايج نشده و از روش هاي قديمي و غيراصولي در ساخت و ساز، به خصوص در بخش مسكن استفاده مي شود.
محسن بيگدلي عضو انجمن انبوه سازان با اشاره به استاندارد جهاني در سبك سازي ساختمان ها (وزن ساختمان) گفت : اين ميزان در بسياري از كشورها ۳۰۰ تا ۴۰۰ كيلوگرم در هر مترمربع است، اما ميزان آن در ايران از ۹۰۰ تا يكهزار و ۵۰۰ كيلوگرم در هر مترمربع در نوسان است.
به طور كلي نحوه ساخت و ساز، سنگين سازي ساختمان و استفاده از مصالح غيراستاندارد، ۳ دليل عمده بلايايي است كه بر ما نازل مي شود. آقايان مهندس سبك تر، لطفا!
۳۰۰
خبر آمد آنقدر گوشت گران شده كه كشتار دام در يكي از شركت هاي مهم به دليل آنكه وسع مردم نمي رسد، نصف شده است. اصغر ملكي مدير شركت تعاوني گوشت گوسفندي آمار جالبي به ايرنا مي دهد كه البته در درستي آن شك داريم: « چند سال پيش، روزي ۶۰۰راس دام كشتار مي شد، اما اين ميزان به ۳۰۰ راس رسيده است.»
البته يعني فقط اين شركت توليد خود را تا ۵۰ درصد كاهش داده است كه اميدواريم مشت نمونه خروار نباشد. اما نكته اين خبر چيز ديگري است. اينكه به دليل افزايش وحشتناك قيمت و كاهش توان خريد مردم، گوشت در سبد خريد خانواده ها كمتر شده است.
البته منظور ايشان قطعا شهروندان درجه اول نيست كه به يقين به اكثريت جامعه يعني همان هايي كه سقف درآمدشان در ماه به ۳۰۰هزارتومان نمي رسد مربوط مي شود.
009933.jpg

۰۰۰/۰۰۰/۱۷۰
حالا فرض كنيد اين جوانان رواني هر كدام سوار يك موتورسيكلت هم بشوند و راه بيفتند توي خيابان ها. عشق به موتورسيكلت كه در ميان بيشتر جوانها رواج پيدا كرده است كار را به جايي رسانده كه در ظرف يك سال يكي از واردكنندگان موتورسيكلت ۱۷۰ ميليارد تومان سود نصيب خود كرده است.
اين ارقام وقتي جالب تر به نظر مي رسد كه ببينيم كارهاي اساسي دولت و پروژه هاي حياتي آن، لنگ چند درصد از اين ۱۷۰ ميليارد تومان است. مثلا همين چند روز پيش گزارشي چاپ كرديم كه در آن اعلام شده بود براي خريد ۱۸ مدرسه اجاره اي كه بايد تخليه شوند، ۱۰ ميليارد تومان پول لازم است. يعني حدود ۶ هزار نفر (دانش آموز) به اين ۱۰ ميليارد تومان نياز دارند كه خب، جور نمي شود.

سرعت گير كامپيوتري
009936.jpg
مارليز الفسون منشي قديمي كليساي بتسالوتران در مورهر آمريكا با تعجب مي گويد:« نمي دانم چه سري است كه هيچ وقت وسيله نقليه اي با سرعت زياد از اين خيابان و به خصوص از جلوي كليسا رد نمي شود.»
جالب اينكه تا مدتي ماموران جزء پليس هم از اين مساله در حيرت بودند، چرا كه همواره متحمل مشكلات فراواني با رانندگان مي شدند كه با سرعت هاي غير مجاز حركت مي كردند.
به زودي پاسخ اين پرسش مشخص شد . پاسخ، كامپيوترهاي جديد كنترل ترافيك است كه به طور موقت درست كنار كليسا كار گذاشته شده است. وين آرنولد، قائم مقام رئيس پليس منطقه مي گويد:«ما ايمان داريم كه اين كامپيوترها مي توانند فوق العاده مفيد باشند.»
اين كامپيوترها شامل دو تيوپ لاستيكي پنوماتيك است كه در عرض خيابان كار گذاشته شده است. در اين تيوپ ها حس گرماي محوري وجود دارد كه عبور خودروها را به يك جعبه الكترونيك در جدول كنار خيابان گزارش مي دهد. كنتورهاي مرسوم ترافيك صرفا شماره خودروها را ثبت مي كنند، ولي اين سيستم جديد كامپيوتري اطلاعاتي آناليز شده با جزئياتي شامل سايز خودرو، زمان عبور خودرو، سرعت و مسير حركت را علاوه بر اطلاعات حس گرهاي متداول، تدوين و گردآوري مي كند.
بنابراين پليس مورهر به جاي اعتماد كردن به مدارك خنده دار حس گرهاي پليس، به نتايج قاطع و مستند كاهش تخلفات سرعت در منطقه اي كه كامپيوتر جديد نصب شده، استناد خواهد كرد.
بعد ازدريافت اطلاعات توسط كامپيوتر كنار خيابان آن وقت تصميم گيري در مورد عملياتي كه بايد صورت گيرد، انجام خواهد شد كه يكي از آنها مي تواند متوقف كردن خودرو متخلف باشد.
بعد از تجربه موفق مورهر، پليس كشورهاي تركيه، سوئد و ايالت نيويورك نسبت به خريد و استفاده از اين كامپيوترها اقدام كرده اند.

ناشران هنوز كاغذ ندارند
تعاوني ناشران تا آخر تيرماه دغدغه كاغذ ناشران را حل مي كند. اين موضوع از طرف معاون تعاوني ناشران كشور بيان شد.
اين در حالي كه قرار بود ۲۳ خردادماه كاغذهاي درخواستي تعاوني ناشران كشور تحويل اين تعاوني داده شود اما به دليل اختلافات بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت بازرگاني هنوز كاغذهاي درخواستي به دست تعاوني براي توزيع در بين ناشران قرار نگرفته است. در حالي كه چندي پيش اعلام شده بود كه اين اختلاف ها حل شده است و كاغذ به زودي در اختيار ناشران قرار مي گيرد.
در حالي است كه دغدغه اصلي در صنعت نشر وجود كاغذ ارزان و مناسب براي چاپ كتاب مطبوعه است. بعد از تقاضاي تعاوني ناشران هنوز هيچ حواله كاغذي از طرف وزارت ارشاد به تعاوني تحويل داده نشده است.
حسن اسحاقي معاونت تعاوني ناشران گفت: تعاوني ناشران كاغذها را با ارز دولتي از طريق ارشاد وارد مي كند كه به دليل اختلافي كه بين وزارت بازرگاني و ارشاد در اين زمينه به وجود آمده است اين موضوع عقب افتادو همين موضوع ناشران كتاب و اهالي مطبوعات را با مشكل عمده درتامين كاغذ مورد نياز مواجه كرده است. تامين كاغذ بدون ارز دولتي هزينه بالايي دارد. ناشران و اهالي مطبوعات تنها راه تامين كاغذ خود را كه از نظر اقتصادي، عقلاني باشد از طريق تعاوني مي دانند.
اسحاقي گفت: «كاغذ جزو اقلامي است كه نرخ مصوب دارد و با ارز دولتي نيز وارد مي شود ،به همين دليل واردات كاغذ به صورت محدود است.»
حتي اگر تعاوني ناشران بتواند كاغذ را با نرخ آزاد به صورت نامحدود بدون ارز دولتي وارد كند شايد سرانه چاپ كتاب در كشور به صفر برسد.
البته قرار است طي روزهاي آينده كه سقف آن تا پايان تيرماه بيان شده است تعاوني ناشران با ارز وزارت ارشاد مقداري كاغذ وارد كند تا مشكل كاغذ ناشران را تا حدي مرتفع نمايد.

دو پريم
ايليا روژان
آقا بزرگ و وام ازدواج 
انگار مسوولان شهرداري و شوراي شهر تهران جدي جدي تصميم گرفته اند همه دخترخانم هاي پايتخت را بفرستند خانه بخت و آقا پسرهاي پايتخت را هم داماد كنند.
راستش اختصاص وام يك ميليون توماني و حالا هم كه خبر از در اختيار گذاردن تالارهاي رايگان به ميان آمده، بسياري از جوانان كه چه عرض كنم، خيلي ها را تشويق به ازدواج كرده است. حتي آقابزرگ ما هم كنجكاو شده بداند تا از چند و چون اين وام سر دربياورد.
فاشيست ها در فرانسه 
آقاي شيراك هم زحمت كشيده و از مسلمانان فرانسه به خاطر توهين به يك گورستان در آن كشور پوزش خواسته و تعهد داده اند متخلفان را دستگير كنند.
چند روز پيش چند نفر وابسته به گروه هاي فاشيستي فرانسه وارد گورستان مسلمانان در شهر استراسبورگ شد ه و روي تعدادي از سنگ قبرهاي مسلمانان علامت صليب شكسته متعلق به نازي ها كشيده و شعار هاي توهين آميز نسبت به مسلمانان نوشته اند. بيچاره هيتلر كه تنش بايد توي قبر هم بلرزد.
زير ميز - روي ميز
باورمان نمي شود كه پزشكان هم براي درمان خلق الله زيرميزي بگيرند. يعني در بيمارستان ها و مطب هاي خصوصي منشي ها آنقدر در دريافت تعرفه ها روميزي (بخوانيد شفاف)  عمل مي كنند كه ديگر فكر نمي كرديم كار به زير ميز هم كشيده شود. به هر حال نماينده مردم زاهدان در مجلس گفته كه يكي از اولويت هاي مجلس هفتم، واقعي كردن تعرفه ها و از بين بردن تخلفات و دريافت وجوه زير ميزي از سوي پزشكان است.
موبايل، سكه، قابلمه 
مستاجرها به خصوص آنهايي كه ناراحتي قلبي دارند اين خبر را نخوانند و اصلا از فكر خانه دارشدن هم نااميد نشوند، حتي اگراعلام شد كه قيمت خريد و اجاره بهاي واحدهاي مسكوني در تابستان سال جاري افزايش پيدا خواهد كرد.يك كارشناس اقتصادي معتقد است كه در ۷ تا۸ ماه گذشته به دليل كاهش نقدينگي در جامعه همچون فروش موبايل، اوراق مشاركت و... ميزان تقاضاي مسكن كاهش يافته و باعث شده، مسكن ارزان شود.
نتيجه گيري اقتصادي:
اگر مي خواهيد قيمت مسكن افزايش پيدانكند موبايل، سكه، اوراق بهادار، قابلمه، مفرغ وهرچه كه دستتان آمد، بخريد.

افزايش جرايم رانندگي از اول تير
راهنمايي و رانندگي اعلام كرده كه آمار جرايم رانندگي از اول تيرماه افزايش مي يابد. اگرچه قرار است از اول تيرماه ميزان جريمه ها ۵/۳ برابر افزايش پيدا كند، ولي به نظر مي رسد راهنمايي و رانندگي چندان هم به نتيجه اين مجازات ها خوش بين نيست. سرهنگ ميرزايي تبار مدير كل عمليات ترافيك راهنمايي و رانندگي گفت: «هيات وزيران در هفتم آبان سال ۸۲ جداول ويژه تخلفات رانندگي در شهرها و جاده هاي كشور و ميزان جرايم آن را براي اجرا در مراحل مختلف به تصويب رساند كه مرحله نخست آن از ۱۵ آذر سال ۸۲ اجرا شد.» وي با بيان اينكه مرحله دوم اين طرح از اول تير به اجرا در مي آيد گفت: «در اين مرحله جريمه هاي ۳۰هزار ريالي به ۴۰ هزار ريال ۵۰، هزار ريال به ۷۰هزار ريال و ۱۰۰ هزار ريالي به ۱۳۰ هزارريال افزايش يافته است.»

خبر خوش براي اينترنت بازها
به زودي مشتركان تلفن همراه مي توانند به طور همزمان از اينترنت و تلفن استفاده كنند. اين اقدام شركت مخابرات استان تهران قرار است از پايان شهريورماه صورت بگيرد. با راه اندازي اين سيستم مشتركان مي توانند علاوه بر استفاده از اينترنت با ديگران نيز ارتباط تلفني داشته باشند. به گفته سيد مجيد صدري ، مديركل ديتاي شركت مخابرات استان تهران، خدمات مربوط به اين سيستم توسط بخش خصوصي ارايه شده و هم اينك ۱۳ شركت كه در اين زمينه فعال هستند در اين ارتباط موافقت اصولي گرفته و مراحل اجرايي آن را مي گذارنند. همچنين تلاش شده تا اين خدمات (خطوط تلفني پر سرعت) باتوجه به امكانات شركت هاي مذكور و به صورت هماهنگ و همزمان ارايه شود. همچنين با همكاري آموزش و پرورش استان تهران امكان استفاده از اين سيستم تلفني پر سرعت در مدارس نيز ميسر است.

بازسازي بم بدون طرح تفضيلي
ظاهرا ساخت و سازهاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي در بم مطابق با طرح تفضيلي نيست. كار به جايي رسيده است كه شهردار بم هم از تصويب و ابلاغ نشدن طرح تفضيلي اين شهرستان براي آغاز بازسازي انتقاد كرده است. باقري زاده جوان ترين شهردار ايران گفت: «طرح ساختاري بم اسفند سال گذشته تصويب شد وقرار بود طرح تفضيلي نيز دوماه بعد از آن تصويب شود، اما تاكنون اينكار صورت نگرفته است.» مشاور طرح، علت تاخير در تصويب طرح تفضيلي بم را ارايه نشدن نقشه يك دو هزارم هوايي شهر از طرف سازمان نقشه برداري اعلام كرده است، اما باوجود اين ساخت و ساز در بم از دو هفته آينده آغاز مي شود. براساس مصوبه هيات دولت و توافق شهرداري بم و بنياد مسكن انقلاب اسلامي، دولت هزينه صدور پروانه ساختماني را پرداخت مي كند و از مردم هيچ پولي گرفته نمي شود. -

پيرايش بوستان ها براي تابستان
با پايان يافتن فصل امتحانات و آغاز فراغت تابستاني، بازار بوستان هاي شهر داغ داغ مي شود. به همين دليل شهرداري هاي مناطق به صرافت افتاده اند تا بوستان هاي سطح شهر تهران را براي پذيرايي از شهروندان آماده كنند. معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۱۸ نيز از آماده سازي بوستان هاي جنوب غرب تهران خبر داد. مهدي نثاري گفت: «۶۸ بوستان محلي و منطقه اي در جنوب غربي تهران توسط شهرداري تجهيز و بازسازي و بازپيرايي شدند و از اين رو شهروندان مي توانند اوقات فراغت خود را در چنين محيط هاي آرام و مصفا سپري كنند.» قرار است علاوه بر رنگ آميزي و تجهيز وسايل تفريحي در اين بوستان ها، بخشي از اين بوستان ها به فضاي آموزشي تبديل شود تا مورد استفاده شهروندان قرار گيرد.

موتورسيكلت ملي هم آمد!
شما هم اخيرا تبليغات خاص موتورسيكلت هوندا را در تلويزيون ديده ايد كه با صداي يكي از هنرپيشه هاي جوان كشور پخش مي شود. ظاهرا قضيه بسيار جدي شده و قرار است موتورسيكلت ملي با مشاركت هونداي ژاپن، سال آينده طراحي شود. اين موتورسيكلت قرار است در سال آينده متناسب با شرايط اقليمي و نيازهاي مصرف كنندگان ايراني طراحي و با قيمت مناسب به بازار عرضه شود.
يك مقام مسوول در اين باره اعلام كرد: «در حال حاضر در بازار ايران تقاضاي حدود ۷۰۰ هزار موتورسيكلت وجود دارد، اما از اين ميزان فقط درصد كمي از آن به توليدكنندگان واقعي اختصاص دارد و بقيه در اختيار شبكه واردات موتورسيكلت در كشور است.»

درخواست عجيب
وقتي در ايران سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف سيگار مي ميرند و همين طور هم انواع و اقسام سيگارهاي خارجي و ايراني در فيلم هاي سينما و تلويزيون به تصوير كشيده مي شود چگونه مي توان انتظار داشت كه مصرف سيگار كنترل شود. البته فرهنگ مصرف سيگار خوشبختانه در فيلم هاي ايراني زياد رواج پيدا نكرده است، اما فيلم ها و سريال هاي خارجي مملو از مدل هاي گوناگون سيگار است به طوري كه كارخانه هاي اصلي توليد سيگار به تازگي با فشارهاي غيرمنتظره براي كاهش ميزان جذابيت سيگار براي جوان ها روبه رو شده اند، از هاليوود خواستند در فيلم هايشان از سيگار استفاده نكنند.
اين كارخانه ها طي ارسال يك درخواست غيرمنتظره به هاليوود اعلام كردند كه تبليغات مربوط به مارك هاي تجاري سيگار را از فيلم ها و فيلمنامه ها حذف كنيد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |