پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۰
جايي براي تفريح در آخر هفته
ايستاده بر قله اورست
از كوه هاي اورست شروع مي كنيم. مي خواهيم روي قله آن بايستيم و از بلندترين نقطه دنيا به اطراف نگاهي بيندازيم. آدرس www.panoramas.dk/falscreen2/full22.html را تايپ كنيد و كليد enter را فشار دهيد
010029.jpg
يادتان هم باشد تنها هزينه اين مسافرت، پول تلفن و اينترنت است. پس با خيال راحت به گشت و گذار ادامه دهيد
بعد از يك هفته كار و تحمل گرما و دود تهران ، يك سفر درست و حسابي خيلي مي چسبد. آدم يك جايي برود كه تا به حال نرفته باشد و بي خيال همه گرفتاري ها، مدتي را خوش بگذراند، مثلا پاريس انتخاب مناسبي است يا كوه هاي هيماليا يا گردش در خيابان هاي لندن، الان حتما عصباني شده ايد يا در حال خنديدن هستيد. چون يا فكر مي كنيد ما از هزينه چند ميليوني سفر به اين مكان ها بي خبريم يا اينكه شما را دست  انداخته ايم و قصد سركار گذاشتن شما را داريم، ولي اصلا بحث اين حرف ها نيست، پيشنهاد ما جدي است. يك سفر به مناطق ديدني مايوركاي اسپانيا چطور است؟
براي شروع سفر نياز به تدارك زيادي نداريد. تنها كافي است به اينترنت دسترسي داشته باشيد. بله، همين اينترنتي كه الان بچه ۱۰ ساله تان در حال گشت زدن در آن است، بهترين وسيله براي گردش درنقاط مختلف دنيا است. فكر هم نكنيد مي خواهيم عكس بهتان نشان بدهيم، عكس كه زياد است و در كتاب ها هم پيدا مي شود. دلتان مي خواهد حس ايستادن در يكي از ميدان هاي شهرهاي مهم جهان را تجربه كنيد؟ دوست داريد همان جا بايستيد و به دور و بر ميدان نگاهي بيندازيد و به همه جا سرك بكشيد؟ راه حل در همين اينترنت پنهان است.
از كوه هاي اورست شروع مي كنيم. مي خواهيم روي قله آن بايستيم و از بلندترين نقطه دنيا به اطراف نگاهي بيندازيم. آدرس www.panoramas.dk/falscreen2/full22.html را تايپ كنيد و كليد enter را فشار دهيد. پس از دقايقي مي توانيد لذت حضور در كوه هاي اورست را با چشم هاي خودتان حس كنيد، تنها كافي است با ماوس به چپ و راست برويد و ازهمه جا ديدن كنيد.
شما در حال تماشاي يك عكس ۳۶۰ درجه هستيد. عكس هايي كه به آن پانوراما مي گويند و تركيب چند عكس با هم  ، فرصت تماشاي ۳۶۰ درجه اي را روي صفحه مونيتور به شما مي دهد.
اگر از سرماي اورست، خسته شديد بد نيست به زندان فلوريدا سري بزنيد تا با حال و هواي زندان هاي آنجا آشنا بشويد. به سلول هاي اعدامي ها سرك بكشيد و زير و بم آن را ببينيد و يا در راهروهاي بين سلول ها ويا اگر دلتان خواست در فضاي باز زندان. البته هر جا برويد ميله هاي زندان را مي توانيد ببيني د www.dc.state.fl.usloth/vtor شما را به داخل اين زندان ها مي برد.
اگر از زندان خسته شديد و خواستيد از مكان هاي تاريخي و موزه هاي شهري مثل واشنگتن ديدن كنيد به اينجا برويد:http://dcpages.com/Tourism در اينجا مي توانيد به جاهاي مختلفي از واشنگتن مثل گالري ملي هنر ، موزه تاريخ طبيعي و يا كاخ سفيد برويد و از آنها ديدن كنيد. البته حيف كه بوش را طرف هاي كاخ سفيد نمي توانيد پيدا كنيد، و گرنه مي دانستيد چه كاري بايد با او بكنيد!
بعد از سير و تماشاي واشنگتن بد نيست كمي نفس تازه كنيد، مثلا كنار درياچه  آلپ در سوئيس چطور است؟ اگر مي خواهيد از مناظر طبيعي و آب و هواي خوب آنجا لذت ببريد، كافي است به سراغ www.virtualparks.com برويد. در آنجا علاوه بر درياچه هاي سوئيس، به خيلي از پارك هاي طبيعي دنيا مي توانيد سر بزنيد و از مناظر جذاب و ديدني آنها لذت ببريد. خب، بعد از كمي توقف در كنار درياچه و صرف چايي و ناهار و كمي هواي تازه براي سطح علمي تان بد نيست به دانشگاه آكسفورد برويد. در www.chem.ox.ac.uk/oxfordtour مي توانيد در خيابان هايآكسفورد قدم بزنيد و حتي از جاهايي كه جي.آر.آر . تالكين بيشتر وقتش را در آنجا مي گذرانده، ديدن كنيد. حداقل فايده اين گشت و گذار اين است كه از فردا مي توانيد به فاميل بگوييد من همآكسفورد رفتم.
پس از سروكله زدن با استادان انگليسي، آدم حسابي سرش درد مي گيرد و خسته مي شود. پس يك شهر كنار دريا يا سبزه زارها و كوه ها، جاي خوبي براي كم كردن بار علمي دانشگاهآكسفورد است. آژانس مسافرتي www.flippi.net/themen/panorama شما را به تعدادي از زيباترين مناطق دنيا مي برد. مثلا به ايسلند يا مايوركا. اين مناطق آنقدر زيبا و تماشايي هستند كه بعيد است به زودي آنها را رها كنيد. تعدادشان هم آنقدر زياد است كه مدتي وقت شما را بگيرد و حسابي روحتان تازه شود.
پس از گردش و تفريح، حالا بهتر است كمي به گذشته برويم و از گذشتگان عبرت بگيريم!
www.bbc.co.uk/history/multimediazone جايي است كه در آن مي توانيد به ميان فضاي خشونت بار و پر از تير و تفنگ و انفجار جنگ جهاني اول برويد و يا با كاپيتان كوك و سفرهاي دريايي اش همراه شويد و يا از مناطق باستاني ديدن كنيد. الان وقتش هست كه به يكي ازشهرهاي قديمي اروپا هم سري بزنيد. به سن پترزبورگ برويد و مثلا از قصر زمستاني يا كليساي معروف شهر ديدن كنيد و يا در خيابان هاي آن قدم بزنيد.
www.saint-petersburg.com/panoramas آژانس مورد نظر شماست براي رسيدن به اين شهر.
پس از گشت و گذار در اورست و واشنگتن و انگليس و سن پترزبورگ و كلي جاهاي ديگر، حسابي خسته شده ايد و بهتر است كم كم به خانه برگرديد. البته بين راه مي توانيد به يكي از شهرهاي ايران هم سري بزنيد. دوست داريد ياسوج را ببينيد؟ به اين آدرس برويد:
www.yasuj.com/yasujvirtual/yasujcity.html البته قبل از اينكه در اين تور گردشگري درست و حسابي شركت كنيد، حواستان باشد مسافرت در اينترنت هم مثل مسافرت هاي واقعي دردسرهايي دارد. اين دردسرها در ايران به خاطر كندي خطوط اينترنت بيشتر است. يعني در بعضي سايت ها ممكن است با چند دقيقه و يا خيلي بيشتر معطلي مواجه شويد. فرض كنيد يك جور گير كردن در گمرك فرودگاه. در اين مواقع مي توانيد بي خيال مسافرت به اين مكان شويد و يا با خيال راحت به كارهاي ديگرتان برسيد تا به شما اجازه ورود دهند. يعني سايت مورد نظر بالا بيايد! در بعضي سايت ها هم بايد نرم افزار خاصي را دانلود كنيد. اين هم قسمتي از سختي مسافرت اينترنتي است.
يادتان هم باشد تنها هزينه اين مسافرت، پول تلفن و اينترنت است. پس با خيال راحت به گشت و گذار ادامه دهيد. اگر اين مكان ها را ديديد و هوس كرديد به جاهاي ديگري هم سري بزنيد تنها كافي است در موتور جستجويي مثل google كلمه virtual tour را تايپ كنيد و دكمه enter را فشار دهيد. هزاران تور مجازي در خدمت شما هستند!

ورود
گردش مدرن
يك توضيح تقريبا تكراري. اين دومين بار است كه مطلب اول صفحه را به معرفي محلي براي گردش اختصاص مي دهيم. از آنجايي كه هفته پيش اعلام كرده بوديم كه قصد داريم هر آخر هفته اين كار را انجام بدهيم، احتمالا توضيح مجدد نياز نيست، اما اين داستان هم مثل هر داستان ديگري اما دارد.
مساله اين است كه با اين كار ما شما را با چشم هايتان به گردش مي فرستيم. چه ايرادي دارد كه آخر هفته از تعطيلات استفاده كنيد و در خانه دنيا را بگرديد؟

ستون شما
آقا منزلمان نشست كرده
معلمي با روزنامه تماس گرفتند و گفتند كه به همراه دو نفر از دوستانش خانه اي خريده اند نوساز، در منطقه ۱۱ شهرداري و پس از چند روز اقامت در خانه ديوارهاي خانه ترك خورده و در حال نشست است، گويا كسي هم پاسخ درستي به اين آقا و همكارانش نمي دهد و از ما درخواست كمك كرده اند تا شايد مشكلشان حل شود.
- بايد به سازنده اين خانه دست مريزاد گفت و ايشان را به خاطر ساخت خانه اي كه چند روز بعد از اقامت در آن پس از ساختن، نشست كرده، شايسته تقدير و تحسين دانست. حالا خدا را شكر مي كنيم كه زماني كه كارگران در آن مشغول به كار بودند اين خانه خراب نشده.
نكته جالب تر اينكه به نظر مي رسد منازل براي اينكه در رقابت با خانه اي در سعادت آباد كم نياورند دايم درحال نشست هستند، چون تماس اين آقا اولين و آخرين تلفن به روزنامه نبود.
اين نرخ تاكسي هاست؟
تعداد زيادي تماس گرفته و راجع به نرخ تاكسي ها اعتراض كرده اند و گفته اند ما كه هيچ كدام از اين قيمت ها را باور نمي كنيم چون هيچ راننده اي از شهرك غرب تا ناصرخسرو ۲۷۰ تومان حساب نمي كند. «آقا بايد پيش چه كسي شكايت كنيم؟ چه كسي تضمين مي كند؟ اول هر سال اين نرخ ها را مي دهند تا مردم دلشان خوش باشد، ولي هيچ راننده اي عمل نمي كند.»
-ما هم نمي دانيم بايد به كجا و چي شكايت كرد فقط مي دانيم به اين نرخ ها نبايد توجه كرد چون باعث مي شود كه هر روز، دست كم دو مرتبه با راننده تاكسي ها دعوايتان شود.
تقاضاي كمك يك شهروند
از همان ابتدا صدايش از آن سوي خط لرزيد و به گريه افتاد.
شرح تمام ماجراي زندگي و تمام سختي ها سخت بود با اينحال به سرعت شروع به سخن گفتن كرد:« به فكر افتاده ام،  خودكشي كنم، خيلي مشكل دارم. شوهرم فوت كرده. پدربزرگ بچه هايم قيم آنها بود كه او هم فوت كرد. يك فرد خيرمقداري پول به ما داده بود، رفتيم و طبقه پايين ساختماني را اجاره كرديم. از ما شكايت كردند و حكم تخليه گرفتند. الان از آنجا هم بيرونمان كردند.
يك كليه ام را فروخته ام باور كنيد نمي توانم كار كنم.
اين زن ميانسال ۴ فرزند دارد، پسر بزرگش ازدواج كرده و مستاجر است. پسر دوم هم نامزد عقدي دارد. پسر سومش به بيماري هموفيلي مبتلاست و نيازمند درمان هاي پرهزينه. مي گويد پسر دومش قصد دارد، كليه اش را بفروشد و پولش را به مادر بدهد، اشك امانش نمي دهد وقتي از راز زندگيش پرده برمي دارد. «برخي از روزها، به همراه پسر و دختر كوچكم براي گدايي به ميدان امام حسين مي آييم.»
اين خانواده اكنون ساكن اتاقي در خانه يك فرد خير هستند. مادر خانواده مي گويد، به هر كجا مراجعه كرده، به او وعده سرخرمن داده اند. او از همه مردم ايران تقاضاي كمك دارد. شماره تلفن و آدرس اين خانواده در تحريريه ايرانشهر محفوظ است تا درصورت تمايل خيرين، در اختيار آنان قرار گيرد.

هوا
مثل ديروز
اينكه روزهاي داغي در پيش داريم كه ديگر خبر تازه اي نيست، اما از هوا كه نمي شود انتظار نوگرايي داشت. گذشته از اين مگر خيلي از ما آدم ها كه اصولا اشرف مخلوقات هستيم و بايد در انديشه هايمان انعطاف داشته باشيم، اغلب روي يك حرف پافشاري نمي كنيم؟
با اين مقدمه مي رويم سراغ حال و هواي آسمان تهران در امروز و فردا. حالا ديگر از اين ناراحت نمي شويم كه چرا آسمان تهران هوس نمي كند براي يكبار هم كه شده در آخرين روزهاي بهار بگريد. امروز بايد پرسه در كوچه و خيابان هاي تهران را در دماي ۳۵ درجه سانتيگراد تحمل كنيم. اين دما در بهترين لحظه ها با يك درجه سقوط به ۳۴ درجه مي رسد. امشب دماي هواي تهران حداقل ۲۲ و حداكثر ۲۳ درجه سانتيگراد است. براي اينكه از حالا به فكر جمعه تعطيل هم باشيد، برايتان مي نويسيم كه فردا دماي هوا ۳۵ درجه سانتيگراد است كه البته گاهي به ۳۶ درجه مي رسد. دماي جمعه شب هم اگر واجب است كه بدانيد، روي ۲۳ درجه سانتيگراد ثابت مي ماند.

فرهنگ
گپي با نوجوانان
امروز فرهنگسراي نوجوان دو برنامه ويژه دارد. اولين برنامه خوراك آنهايي است كه دوست دارند بدانند المپيادي ها چه شكلي هستند. نام برنامه هست گپي با نوجوانان موفق در المپيادهاي علمي كه براي آشنايي بيشتر نوجوانان با الگوهاي تاثيرگذار علمي جامعه و راهكارهاي موفق علمي، از ساعت ۳ تا ۵ در سالن «خانه دوست» اين فرهنگسرا برگزار مي شود. دومين برنامه هم كه توسط كانون ادبي ققنوس اين فرهنگسرا برگزار مي شود، حتما براي علاقه مندان به ادبيات وشعر معاصر جذاب خواهد بود. در اين برنامه همايشي براي بزرگداشت شاعران معاصر مرحوم سيدحسن حسيني و زنده ياد مرداني برگزار مي شود. براي شركت در اين برنامه از ساعت ۵ تا ۸ بعدازظهر در سالن خانه دوست حاضر باشيد.
ضمنا اين فرهنگسرا در شهرك وليعصر، انتهاي خيابان حيدري جنوبي، خيابان پژاند، بوستان لواساني قرار دارد.

جعبه
جدال فيلم و فوتبال
آخر هفته بسيار شلوغي را پيش رو داريم. امروز و فردا قطعا نزاع مابين طرفداران فيلم و فوتبال بالا خواهد گرفت، چون فهرست برنامه ها زياد است ما فقط آنها را نام مي بريم. ساعت ۳۰:۱۵تكرار سينما۴ هفته گذشته پخش مي شود. دوستداران دسر مي توانند نحوه تهيه موس شكلات را در ساعت ۱۷ از شبكه تهران ببينند. از شبكه تهران امروز قسمت اول سريال وكيل پخش خواهد شد. فوتبال هم كه امشب داغ است. ساعت۳۰ :۲۰ انگليس كه در بازي قبل دقيقه نودي شد به مصاف سوئيس مي رود و كرواسي و فرانسه هم۱۵: ۲۳با هم بازي خواهند كرد. اما فيلم سينمايي امشب كه در برنامه سينما يك پخش خواهد شد «كوندون» نام دارد و ساخته سال ۱۹۹۷ است. جمعه هم برنامه ها زياد است و جالب ترين آنها بچه هاي خيابان است كه ساعت ۱۹ از شبكه تهران پخش مي شود. سينما ۴ جمعه شب فيلم سينمايي پليس محصول سال ۱۹۷۲ فرانسه را پخش مي كند كه آلن دلون ايفا كننده نقش اول اين فيلم است. ساعت۳۰ :۲۰زمان آغاز برنامه سينما ۴ است. درست همين موقع از گروه سوم مسابقات جام ملت هاي اروپا بلغارستان به مصاف دانمارك مي رود و ساعت۱۵ :۲۳ ايتاليا با سوئد بازي خواهد كرد.

امروز
جذابيت منجمد
010032.jpg
«نپرس چرا يا چطوري، بستني ات را بخور؛ اين فلسفه من است.» اين را تورنتون وايلدر يكي از نويسندگان مشهور آمريكايي گفته كه لابد به بستني هم علاقه زيادي داشته. پيشنهاد امروز ما هم اين است كه مثل وايلدر گرفتاري ها را براي چند دقيقه هم كه شده رها كنيد (چون در تهران اين گرفتاري ها هيچ وقت پايان ندارند) و همراه خانواده يا رفقايتان چند تا بستني قيفي بخريد و ميل كنيد و لذت ببريد. البته اينجا كسي اصراري ندارد كه حتما بستني كه مي خواهيد نوش جان كنيد قيفي باشد، اما از آنجايي كه مي خواهيم داستان اختراع اين نوع بستني را هم برايتان تعريف كنيم فكركرديم پيشنهادمان هم دقيق باشد. داستان از اين قرار است كه در يكي از روزهاي گرم تابستان ۱۹۰۴ در لوئيزيانا ، مثل هر سال نمايشگاه سالانه اي برگزار شده بود كه كلي هم مشتري داشت. در حاشيه اين نمايشگاه آقاي چارلز منچز به ملت بستني مي فروخت. در آن روز خاص هنوز ظهر نشده ظرف هاي بستني اش به دليل استقبال زياد مشتري ها و گرماي هوا تمام شدند و او براي اينكه بازارش از سكه نيفتد اطرافش را خوب نگاه كرد تا ايده اي پيدا كند. كمي آن طرفتر دوستش ارنست هاموي داشت زولبيا مي فروخت كه ظاهرا آن موقع به شكل شيريني هاي توخالي با ديواره هاي نازك بوده. چارلز بلافاصله اين را مي گيرد و تمام زولبياهاي دوستش را مي خرد و بستني هايش را توي آنها سرو مي كند. تعبير قصه هم كه معلوم است. استقبال شديد مردم از اين ايده باعث تولد بستني قيفي و توليد انبوه آن مي شود.
بعد از اين داستان، خوردن يك بستني قيفي خيلي مي چسبد. نوش جان!

پايتخت
زاگرب 
اين روزها زاگرب ميزبان يك گروه از فيلمسازان ولزي و گروهي از خبرنگاران ايستگاه راديويي بلگراد است. اين دو گروه به زاگرب مي آيند تا همايشي درباره اينكه چگونه يك رسانه مي تواند تفاوت ها وا ختلاف ها را تلفيق و به يك جريان مثبت تبديل كند، برگزار كنند. ضمنا اين گروه از فيلمسازان تصميم دارند در اين همايش آخرين فيلم مستند خود را كه درباره مخالفت مردم ولز با اشغال و تهاجم عراق و پيامدهاي جسمي و روحي آن است، معرفي كنند تا ديدگاه مردم ولز را نسبت به اتفاق هاي اخير بيان كنند. ضمنا بد نيست بدانيد كه ايستگاه راديويي بلگراد بعد از پخش چندين برنامه كامل از عمل خشونت آميز رئيس جمهوري يوگسلاوي نسبت به روزنامه نگاران، به شهرت جهاني رسيد.
كاتماندو
اين شهر پايتخت نپال است و نپال هم كه لابد خودتان مي دانيد، يكي از آن كشورهاي كوچك آسياي مركزي است كه براي خودشان در نقشه مي پلكند و كسي درست نمي داند چه اتفاقي افتاد كه به وجود آمدند (غير از البته استادان جغرافيا و تاريخ سياسي جهان). با اين حال اين پايتخت نه چندان مشهور، تازگي ها دارد صنعت توريسم اش را با سرمايه گذاري و تلاش فراوان شهروندانش گسترش مي دهد. چيزي كه باعث شده اين تلاش گسترده به چشم بيايد موجي از شركت هاي هواپيمايي بين المللي از كشورهاي مختلف جهان است كه از هواپيمايي نپال خواسته اند براي جا به جايي مسافر خطوط هوايي بين المللي بيشتري تعريف كند. بنگلادش، فيليپين، تايلند، پاكستان و هند از جمله اين كشورها هستند. از طرفي دولت نپال هم درصدد راه اندازي خطوط هوايي جديدي از كاتماندو به شهرهاي دهلي، بمبئي، كوالالامپور، داكا، دبي و دوحه است. با آغاز اين فعاليت ها، شركت هاي خصوصي مسافربري كاتماندو هم به زودي خطوط هوايي بين المللي تازه اي براي ارتباط با پايتخت هاي ديگر آسيايي، راه خواهند انداخت.
كانبرا
شايد شما هم مثل بقيه كساني كه به جهانگردي و سفر به مناطق مختلف دنيا علاقه دارند، دوست داشته باشيد به استراليا برويد و ديدني هاي جذاب آن را از نزديك تماشا كنيد. حق با شماست زيرا آخرين تحقيقاتي كه روي صنعت جهانگردي اين كشور انجام شد، نشان مي دهد كه تعداد جهانگرداني كه تمام شب هاي بهاري خودشان را در كانبرا گذرانده اند در فصل گذشته افزايش پيدا كرده است.
در حقيقت تعداد اين جهانگردان حدود ۱۱۳ هزارنفر نسبت به سال قبل در همين فصل، بيشتر شده است. گويا اين افزايش تعداد توريست هاي شهر كانبرا بازتاب جهاني داشته. براساس آمار موسسات جهانگردي تعداد جهانگردان در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷ درصدي داشته است.

ذهن زيبا
اغلب حرف ها هنوز روز تمام نشده بي اعتبار مي شوند؛ دقت كنيد حرف شما آنقدر درست باشد كه سال ها دوام بياورد.
پرمودا بترا
غالبا در عبارات كوتاه، خرد فراواني نهفته است.
سوفوكل 
ضرب المثل ها، حكمت هاي كوتاهي هستند برگرفته از تجربه هاي بلند. آنها، حكمت مردمان از روزگاران ديرين اند. لحظه اي ترديد ندارم كه آنها را «انجيل هاي كوچك» بنامم.
ميگل سروانتس 
- نگراني و تشويش هنگام كار به شما روي نمي آورد، بلكه پس از انجام آن آشكار مي شود؛ پس بايد هميشه فكر مشغول باشد.
جيمز مورسل

نمايشگاه
نقاشي مدرن و تصويرسازي
اگر دوست داريد يا ترجيح مي دهيد اوقات فراغت تان را در نمايشگاه هاي هنري بگذرانيد، اين خبر را بخوانيد. سه نمايشگاه نقاشي به صورت همزمان در گالري برگ برگزار شده است. بخش اول اين نمايشگاه شامل ۲۲ اثر طراحي از رضا خدادي است كه با شيوه فيگوراتيو و با تكنيك زغال كار شده اند. بخش ديگري هم به نقاشي هاي مهرداد قهرماني اختصاص دارد، در اين بخش ۱۷ اثر از قهرماني كه با شيوه كلا ژ و به سبك مدرن كشيده شده اند، به نمايش درآمده اند. در قسمت ديگر اين نمايشگاه هم مي توانيد ۱۸ نقاشي از مهرنوش ظهوريان را كه به شيوه فيگوراتيو و كلاژ كار شده اند، ببينيد. ضمنا اين ۳ نمايشگاه تا شنبه (۳۰ خردادماه) ادامه خواهند داشت.
همچنين نمايشگاهي از آثار تصويرسازي متعلق به طوبي خاني و طاهره محمدي در نگارخانه شفق برگزار شده است. اين نمايشگاه با عنوان «انسان و صفحه» تا ۳۱ خردادماه برپا خواهد بود.

كتابخانه
بانوي درياچه
ميانه تان با داستان هاي پليسي چه طور است؟ اگر فكر مي كنيد اين جور داستان ها به درد بچه ها مي خورد و مال آدم بزرگ ها نيست پيشنهاد مي كنيم كتاب «بانوي درياچه» را امتحان كنيد تا به اشتباهتان پي ببريد. «بانوي درياچه» را ريموند چندلر يكي از بزرگان ادبيات پليسي نوشته و مثل همه داستان هاي ديگرش با همان نگاه تلخ، بي  اعتماد و تيره به آدم ها و اتفاق هاي شهر هاليوود در دهه چهل و پنجاه مي پردازد و با استادي تمام تصويري از روزگار مدرن و آدم هاي نيست انگار و تنهاي آن مي دهد. كارآگاه اين قصه هم مثل رمان هاي ديگر او فيليپ مارلو است. مارلو يك كارآگاه خصوصي است كه در جريان پرونده اي ظاهرا معمولي وارد روابط و مناسبات ميان پليس و تبهكاران شهر مي شود و معماي چند قتل را كشف مي كند. بانوي درياچه را امسال انتشارات طرح نو تجديد چاپ كرده و مي توانيد آن را با ترجمه خوب كاوه ميرعباسي از كتابفروشي هاي شهر تهيه كنيد.

ويدئو
آقاي ريپلي با استعداد
پاتريشيا هاي اسميت يكي از معدود نويسندگان زن است كه رمان هايش تاثير عميقي روي روند ادبيات پليسي و معمايي گذاشته اند. او مجرم را قهرمان داستان هايش قرار مي دهد و اين طوري ما جهان داستان را از چشم هاي او مي بينيم. آقاي ريپلي با استعداد، يكي از همين داستان هاست كه سال ۹۹ آنتوني مينگلا يك اقتباس سينمايي از روي آن ساخت. مينگلا كه با بيمار انگليسي معروف شده بود در اين فيلم با به خدمت گرفتن انبوهي از بازيگران درجه يك و كارگرداني دقيق و حساب شده توانست يكي از ماندگارترين فيلم هاي دهه نود را خلق كند. مت ديمون نقش اصلي فيلم (يعني آقا ريپلي جنايتكار) را بازي مي كند. جود لاو، گوئينت پالترو، كيت بلانشت و فيليپ سيمور هافمن از ديگر بازيگران مطرح فيلم هستند. بيشتر داستان فيلم در ايتاليا مي گذرد. جايي كه ريپلي جوان استخدام شده تا پسر يك ثروتمند آمريكايي را كه براي خودش توي ايتاليا خوش مي گذراند به آمريكا برگرداند. آقاي ريپلي با استعداد را مي توانيد در ويديو كلوپ ها و فروشگاه هاي محصولات فرهنگي پيدا كنيد. موسسه قرن ۲۱ اين فيلم را دوبله كرده و به بازار ارايه داده است.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |